PDA

View Full Version : SRV en Mayer in 1 pickup, haalbaar?



SaferSephy
3 augustus 2012, 14:35
Voor mijn zelfbouw project ben ik op zoek naar een lekkere pickup. Nu was ik in eerste instantie gewoon er vanuit gegaan dat het een Lindy Fralin Blues Special ging worden. Echter ben ik nu toch aan het twijfelen, omdat deze wellicht iets te beperkt zijn in het Texas Blues SRV hoekje.

Daarnaast speel ik ook veel John Mayer spul en ben ik helemaal gek op z'n tone. De outputs van deze pickups zijn juist wat scooped (weinig mid) terwijl Texas Special achtige pickups (en wellicht de Fralin Blues specials ook) erg middy zijn.

Kortom ik zit een beetje in een tweestrijd.

Ik zou ook kunnen gaan voor Klein S-5's voor de John Mayer tone, of wellicht voor Fender CS69 voor wat meer alround..

Hoe zouden jullie dit oplossen?

barno
3 augustus 2012, 15:05
Ik ben geen pu kenner maar ik denk dat je in deze toch op het niveau 'it's in the fingers" zit. bv SRV had geen texas special pu's, bestonden nog niet...
Ik heb onlangs een strat-achtige gebouwd met een fender setje 57-62 : volgens mij valt daarmee min of meer het hele stratgamma mee te halen.

Pepe
3 augustus 2012, 15:08
Ik zou scooped in neck en mid positie zetten en een blues variant in de brug.

arjanb01
3 augustus 2012, 18:37
Cs 69ers nemen en de rest zit in je amps en vingers!

Luke-wannabe
4 augustus 2012, 01:16
Vingers!!!

SaferSephy
4 augustus 2012, 12:06
tuurlijk spelen je vingers een grotere rol, maar het maakt wel degelijk uit of je met underwound pickups speelt of met overwound, of met alnico 2 of alnico 5 magneten.

Iemand ervaring met D. Allen pickups (69 Voodoo)? Op strat talk lopen mensen er mee weg!

Robin...
29 augustus 2012, 15:01
ik heb tonerider city limits in me strat en ik heb alle 2 de sounds. vooral de neck pickup heeft echt alle 2 de sound te pakken. maar schreeuwt wel meer john mayer als ik de neck en middel allebij schakel krijg ik wel veel meer srv erin. raad ze echt aan!

Aca Ilic
30 september 2012, 19:16
SRV en Mayer geluid uit een pickup krijgen...Hmmmmmm, let me see. Mayer was toch de "grooste" fan van Stevie, met andere woorden het zit hem in de vingers, met andere woorden met gewone setje tex-mex, 57/62, '69 of welke pickups in een strat dan ook klink je als Stevie/Mayer mits je als deze heren speelt. Setup is op zich zelfs niet belangrijk want Stevie speelde op Marshalls, Super Reverbs, Vibroverbs, Bassmans, Dumbels en klonk 'ie even goed als Stevie. Guess what: Mayer heeft ook hele reeks van bovengenoemde zooi en imagine.....hij klinkt als Mayer. Raaaaaaaaaaaaaaarrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr....

wireman
9 oktober 2012, 13:44
Koop een dumble van 35000 euro... ben je overal vanaf!! ;)

Zonder dollen.. een amp doet ook heel veel.. vele malen meer dan welke pickup ook.. Dan heb je nog de halspickup.. de middenpickup en de brugpickup.. hele andere beestjes.. het hout van de gitaar.. rosewood of maple hals.. Er zijn te veel factoren.. Verander voor de gein eens van plectrum.. moet je horen hoeveel dat scheelt.. experimenteer daar eens mee (kost je ongeveer 50 cent)
wat ik zeg.. zoveel factoren.. De jongens die jij noem.. met name mayer.. Die gast is een tonepurist..
Effecten en amps... die bijzondere pickups die hij heeft waar iedereen het over heeft.. Big dippers ofzo?..

Stevie ray gebruikte een Fender super twin reverb.. Velen vinden dat echt een kutversterker.. te hard en te veel.. Toch leek het voor stevie te werken... ;)

Mijn oefenamp thuis klinkt ook ruk, maar in onze oefenruimte staat mn Bassman '59 en dat is vaak al een hele opluchting..

tobze!!

leroni
18 december 2012, 13:09
Voor mij zo'n zelfde zoek tocht dus eigenlijk onzin voor een nieuw topic, hoop dat de ts het niet erg vind dat ik zijn topic gebruik.
van Knopfler , hendrix naar srv
Volgens barno zijn reactie zou dit moeten kunnen met een 57/62 setje.

Ik zoek een sound met niet te veel mids en een niet te hoge output ( mid jaren 60?)
Heeft iemand misschien ervaring met de leosounds vintage player 66?
de red house lijkt me een te hoge output te hebben, ook al vind ik daar meer reviews van terug dan de vintage66.

moet in een alder body met roswood toets versterker is een vox ac4

prijs van rond de 150/160 euro. lijkt me wel genoeg.
of heeft iemand een betere oplossing
dallen pickups zitten ook wel leuke tussen, maar ik denk dat btw en invoer de prijs nog al zal opdrijven.

alvast dank voor de hulp

Chris Winsemius
18 december 2012, 13:15
als je JM ook cremeert kan ie samen met SRV in een strat-pu-kapje

flauw maar moest ff

ik sluit me aan bij de suggestie van Pepe
qua versterker is het handiger om meer Fender-achtig te gaan......

1971Ad
18 december 2012, 13:18
Ben zelf van beide fan. Heb een strat met CS69 er op. Klikt verdraait lekker en lijkt met wat dikke snaren erg op SRV. Als je de tone wat nijpt komt Mayer in beeld.

Zou persoonlijk niet voor de texmex gaan als je ook clean wilt spelen en een wat hardere attack van jezelf hebt. Deze zijn wat "viezer" van zichzelf. Dit kun je er nooit uit halen terwijl je bij CS69 wel viezigheid kunt toevoegen (meer oversturing vanuit je amp, pedaal of hardere attack).

Dis mijn persoonlijke keuze voor SRV en Mayer zou zijn: CS69. Tweedehand setje gaat tegenwoordig voor rond de 100 euro.

Eko
21 december 2012, 09:29
Ik heb een `86 SRV staan en een `07 JV. Die laatste heeft een open tone mid pick-up. Die beiden hebben Texas specials en klinken compleet anders. Door de toonregeling van je amp te gebruiken kun je ze echter heel dicht tegen elkaar krijgen qua geluid. Ook maakt het heel veel uit of de amp echt open staat of op laag volume. De toonregeling moet dan anders staan om hetzelfde te bereiken. TS9 er bij gebruiken en je komt angstaanjagend dicht in de buurt. Op laag volume dit benaderen is alleen maar doen alsof. Waarom denk je dat dit soort gitaristen hun amp open zetten? De drive die daar uit komt haal je niet uit een stompbox. Oplossingen zoeken in pickups is , denk ik , nutteloos. Het is gerommel in de kantlijn. De reden dat veel fabrikanten dit uitbrengen is de illusie verkopen dat je met het uitgeven van een klein bedrag een instant oplossing hebt. Binnen handbereik en makkelijker dan jaren spelen tot je er bij neer valt.
Hoogte van je pickups verstellen levert waarschijnlijk evenveel op en kost slechts een kwartier werk om goed te doen, en geen geld. Goede set snaren er op maakt meer verschil.......denk ik.

Rick trodat
21 december 2012, 09:46
De periode van Stevie ray vaughan kan je ook in 2en delen vind ik. In het begin speelde hij over super reverbs, vibroverbs met 10 en 15 inch speakers. LAter in zijn leven ging hij over naar marschall major en dumble. Persoonlijk vond ik dit zijn geluid enorm veranderen en op de meeste opnames van hem zijn toch de fender amps te horen.

Mayer zijn geluid vind ik toch wel behoorlijk anders en dit heeft voornamelijk met zijn speelwijze te maken. Alhoewel de two rock vaak naar voren komt hoor je een cleaner geluid en compressie. Dit heeft alles met zijn speelstijl te maken. Ray vaughan sloeg hard aan, mayer niet.

Puur gitaar technisch:

SRV is het geheim de dikke snaren. 0.11 minimaal en dan de Eb stemming en een dikke nek. Dit veranderd het geluid drastisch en een stratocaster uiteraard.

Mayer is veel gebruik van de 2e en 4e positie. Er wordt veel geschreven over zijn snaardikte. Ik vermoed persoonlijk dat hij 0.10 gebruikt en bijna alles met zijn vingers speelt en een compressie pedaal.

Qua pickups heeft mayer geloof ik big dippers. Maar elke pickup die trouw blijft aan de originele pickups van rond de jaren 60 should do the trick. Persoonlijk vind ik texas specials niets met SRV te maken hebben. Veel te veel output. Bij een strat wil ik weinig output en mijn versterker wat harder zetten. Persoonlijk hou ik van lollars, fender CS 54 en van zandt low outputs.

arjanb01
21 december 2012, 10:13
De periode van Stevie ray vaughan kan je ook in 2en delen vind ik. In het begin speelde hij over super reverbs, vibroverbs met 10 en 15 inch speakers. LAter in zijn leven ging hij over naar marschall major en dumble. Persoonlijk vond ik dit zijn geluid enorm veranderen en op de meeste opnames van hem zijn toch de fender amps te horen.

Mayer zijn geluid vind ik toch wel behoorlijk anders en dit heeft voornamelijk met zijn speelwijze te maken. Alhoewel de two rock vaak naar voren komt hoor je een cleaner geluid en compressie. Dit heeft alles met zijn speelstijl te maken. Ray vaughan sloeg hard aan, mayer niet.

Puur gitaar technisch:

SRV is het geheim de dikke snaren. 0.11 minimaal en dan de Eb stemming en een dikke nek. Dit veranderd het geluid drastisch en een stratocaster uiteraard.

Mayer is veel gebruik van de 2e en 4e positie. Er wordt veel geschreven over zijn snaardikte. Ik vermoed persoonlijk dat hij 0.10 gebruikt en bijna alles met zijn vingers speelt en een compressie pedaal.

Qua pickups heeft mayer geloof ik big dippers. Maar elke pickup die trouw blijft aan de originele pickups van rond de jaren 60 should do the trick. Persoonlijk vind ik texas specials niets met SRV te maken hebben. Veel te veel output. Bij een strat wil ik weinig output en mijn versterker wat harder zetten. Persoonlijk hou ik van lollars, fender CS 54 en van zandt low outputs.

Mooie toelichting op het topic ! Ik ben het geheel met je eens. Ik hou ook bij een strat geluid van PU's met weinig output ! Dus CS 69ers, CS 54-ers of Fat 50's. De sounds van Mayer en SRV haal je uit elementen met weinig output en je speeltechniek. Dus Mayer: zacht aanslaan en standje 2 en 4. SRV: Hard aanslaan en je amp zo hard zetten dat je een lichte crunch krijgt. Kan ook vaak op meerchannel amps. Ik krijg die tone vooral als ik mn amp op standje crunch zet en mijn strat in standje midden (3). En maar strummen met die hap !

Rooker
21 december 2012, 10:48
Ik ben het helemaal met je eens. Ben zelf geen super gitarist en ben nogsteeds bezig mijn "perfecte" eigen sound te zoeken maar heb al wel behoorlijk wat gear gehad en geprobeert. Mijn concluzie is ook dat pickup wissellen een onzinnig marginaal verschil oplevert. Het is toch echt de amp die je uiteindelijk gaat brengen waar je zijn wilt. Alle eigenschappen waarvan je zogenaamd vind dat je gitaar te kort komt kun je er bij of er af draaien op je versterker.
Met een Roland cube ga je nooit klinken als SRV.

arjanb01
21 december 2012, 11:10
Zelfs met een Roland Cube krijg ik SRV of Mayer. Techniek, that's all !

Rooker
21 december 2012, 11:18
Nouja, dat is natuurlijk het aller aller belangrijkst. Maar heb je minder talent en wil je maximaal in de buurt komen, zoek het dan in je amp en niet een imo totaal zinloze pickup wissel.

Edit: En dan bedoel jij natuurlijk kwa techniek kun je dat op zo'n ampje. De sound evenaar je er never nooit mee, dat weet je zelf ook wel. En dat is wat ts pikker:seriousf: met de pickup wissel wil. De precieze sound evenaren.

Rick trodat
21 december 2012, 13:32
Techniek staat eigenlijk altijd in een buitencategorie. Lees wel, zonder aanleg of talent klinkt alles beroerd. Ik kan er eigenlijk vaak hard om lachen als ik youtube filmpjes zie waarbij ze een super duper stratocaster of een mega dure versterker in elkaar zetten met Pio caps en MM trafo's en dan nog niet eens een fatsoenlijke bend kunnen maken.

Mij is altijd geleerd, en dat leer ik ook door, dat je pas kan gaan zoeken naar je geluid, als je het geluid dat je wil ook in je hoofd hebt. Dit betekent jaren van oefenen, luisteren, opnemen en terug horen.

99% van wat er op gitaarnet staat is pas relevant, als je een beetje techniek en muziekkennis hebt. Kan me niet voorstellen dat dit forum interessant is voor mensen die dat niet, of onvoldoende hebt en dit niet (willen of kunnen) verbeteren. Techniek en een oor daarvoor is immers een eeuwige zoektocht.

De meeste mensen hier posten dus pas iets als, in ieder geval de techniek daarvan, op orde is lijkt me. Het karakter van iemand en zijn spel, hoor je altijd door alles heen. Robert Cray zou ik ook herkennen als hij op een Diezel speelt met de gain knop door het eindpunt. En dat is techniek.

Je bent er pas, als je zelf tevreden bent. Dat gezegd te hebben.

Als iemand vind dat hij met een cube dit geluid evenaart, dan ben ik daar zeer benieuwd naar. Techniek en geluid zijn aparte zaken. Maar geluid volgt pas nadat de techniek voldoende is.