PDA

View Full Version : HNAD! 2 x Resound Dot2 in-ear monitors met modeling



johantipker
2 augustus 2012, 20:48
Met gemengde gevoelens heb ik aangeschaft de enige door het ziekenfonds vergoede in ears...

http://old.resound.com/SiteCollectionImages/hearing-aids/dot2/black.png

http://www.gnresound.com/hearing-aids/hearing-aid-products/dot2byReSound.aspx

.. met heuse modeling, wordt in de winkel geheel naar wens afgesteld, hoog line6 gehalte
(verdenk ze van het schrijven van de software), fantastische spraakverstaanbaarheid, verder klinkt alles k..

peter_heijnen
3 augustus 2012, 09:57
Zo te zien geen 'reguliere' iem's, aangeschaft vanuit nood?

johantipker
3 augustus 2012, 13:39
Zo te zien geen 'reguliere' iem's, aangeschaft vanuit nood?

nood? tja, ik was er nog niet aan toe, mijn vrouw wel, maar daar kan ook sprake zijn van selectieve doofheid (ahum)
als kind had ik wat gehoorverlies en dat is er na + 20 jaren spelen in bandjes niet beter op geworden, nu zit er ook wat lawaaidoofheid bij.
Nogmaals ik was hier niet aan toe, flinke deuk in mijn ego als musicus... ik post het hier als therapie, zo van ik kom uit de kast....
(blij dat ik niet gay ben)

Het zijn state of the art apparaten, heel klein en helemaal via software in te stellen, of te tweaken, lijkt of ampfarm van line6

Mijn akoestische gitaar klinkt nu ruk met peren, alsof je over een heel goedkoop transistorradio-tje speelt, mijn elektrische gitaar g aik zo met angst en beven inpluggen met de apparaten in.
Het zal er voorlopig nog wel op neer komen dat ik gitaar speel of lesgeef met die dingen uit...

harrie-beton
3 augustus 2012, 16:25
als je akoestische al niet goed klinkt heb je geen kwaliteit of is het niet goed ingesteld.

peter_heijnen
3 augustus 2012, 17:35
Dat is klote Johan. Ik ben zelf inmiddles ook lawaaidoof en heb tinitus maar ik ga nog niet aan de hulpmiddelen. Vanavond ga ik bijv uit eten met mijn vriendin en dat wordt dus een beproeving met al die geluiden in die tent, je kent het wel.

Die oortjes zijn waarschijnlijk gefilterd en versterken datgene wat je mist, zal iets van 2 of 2,5 khz zijn. Voeg dat maar eens toe aan een spoortje gitaar. Met spelen dus maar uit die dingen lijkt me.

Rinze
3 augustus 2012, 17:51
Ik denk inderdaad dat het probleem voort komt uit het naar voren brengen van de spraakfrequenties. Misschein wat minder extreem instellen? Hoewel dan het effect misschien wel veel minder is.

Ik ben blij dat ze tegenwoordig goeie oordoppen hebben. Jammer dat mijn gehoor al naar de klote is. Lawaaidoof en tinnitus, ook hier. Ik merk zelf dat ik drukte vermijd vanwege het niet kunnen verstaan, wel willen verstaan en daaruit voortkomende vermoeidheid. Nu was ik toch al niet gek op veel mensen bij elkaar, dat scheelt dan weer :D

Het viel me van de week wederom op dat ik na een optreden mensen beter kon verstaan met mijn Exinores in dan zonder. Maf is dat, net alsof er meer scheiding is met de gehoorbescherming in.

johantipker
4 augustus 2012, 09:27
als je akoestische al niet goed klinkt heb je geen kwaliteit of is het niet goed ingesteld.

Er kan nog van alles worden ingesteld, even terug naar de winkel voor evaluatie, ik mag ook verschillende typem uitproberen als ik dat wil.. fantastische service, dat wel.. bij de reguliere gitaarshop krijg je niet zo maar even een paar amps mee on the road om een paar weekjes uit te proberen..... :mmmm:

kwaliteit zit wel goed bij dit merk: het is geen hifi, de audicien heeft uitgelegd, dat het frequentie bereik van die dingen ligt tussen 200 hz en 7k5 hz.. normaal neem ik op met eenStudioProjectsB1 grootmembraan mic en ergens verwacht je zo'n soort kwaiteit, maar dat is in dit formaat helaas nog niet haalbaar.

peter_heijnen
4 augustus 2012, 10:20
Het is doelstelling icm kosten/baten plaatje. De huidige techniek kan makkelijk een mooie gitaarsound in je oortje toveren, maar daarvoor moet ook de fabrikant in de buidel tasten en dit door berekenen aan de klant die in de gehoorbeperking markt daar niet op zit te wachten. Kijk je naar UE, die fabriceren voor sound en daar betaal je dan flink voor.

peter_heijnen
4 augustus 2012, 10:22
Nu was ik toch al niet gek op veel mensen bij elkaar, dat scheelt dan weer :D
Herkenbaar. :)

Interessant wat je zegt over de verstaanbaarheid mét doppen, ga ik mee an de slag, thx!

johantipker
4 augustus 2012, 12:23
Herkenbaar. :)

Interessant wat je zegt over de verstaanbaarheid mét doppen, ga ik mee an de slag, thx!



Peter, shit man! jouw klachten klinken mij haast erger in de oren (voor zover dat nog lukt.. hehehe.. ) dan de mijne...
Ik maak me zorgen over je!
Tinitus heb ik al van kinds af aan, al wist ik nooit dat dat zo heette, vroeger dacht men, dat ik ze dacht vliegen...)
ik heb daar inmiddels mee leren leven..
Hoe ging je diner gisteren? Ik zie zelf nog net niet op tegen zulke sociale gelegenheden, geluid kan wel vaak warrig zijn, maar ik hoor nog wel alles (of ik weet niet hoevee ik mis.. :) ..
Ik vind het goed van je, dat je er hier zo open over bent, die stap was voor mij al erg groot...
speel je inmiddels met gehoorbescherming?

Er zijn inmiddels ook gehoorapparaten met een anti tinitus instelling, volgens mij werkt dat met anti-sound (sound in tegenfase) met dezelfde frequentie als jouw standaard oorfluit..) bij indicatie van tinitus krijg je van het ziekenfonds meer dan 1200 euro per apparaat vergoed..
bij een "" normaal"" gehoorapparaat "" slechts"" 509 eurp per apparaat..
Als ik jouw was zou ik ermee aan de gang gaan, ik merk nu dat ik het gevoel heb, dat ik ook beter hoor als ik ze uit doe, alsof je gehoor meer "" rust"" krijgt, wat Rinze dus ook al zegt quo facto met demping in.. the other way around dus...

Ik heb gisteren voor het eerst met oorapparaten ingespeeld icm met de elektrische gitaar en tot mijn verbazing was dat wel een hoop extra mojo.. dik en vet, broad en bright.. instant extra van mono naar een soort dikke sinasappel achtig stereo, wat waarschijnlijk irriteert bij de akoestische gitaar.. en wel lekker is bij de electrische, dus knoppen open en gaan met die banaan, wauw, tot ik me bedacht, van waar ben iik nou mee bezig. zo wordt ik alleen maar nog dover op den duur... :)

volgens mij mis ik nog wat randapparatuur bij de hoortoestellen 19 inch rackje en een floorpedalenbakje, om voor elke situatie wat mooie presets in te stellen, en ik wil ze natuurlijk eigen wel analoog hebben ) de latency van de AD-DA omzetting bedraagt namelijk 2ms) gerecased, even DH lief aankijken..??

maar alle gekheid op een stokje Peter, ik zou zeker naar de audicien gaan, ik kan je de mijne aanraden, hoewel ie voor jou wat ver weg is..
(ik wou nog niet eens in die winkel gezien worden)

@ Rinze, We zijn veels te laat met gehoorbescherming begonnen...
Ik heb sinds 2003 Earmo Otoplastieken en daar moet je ook mee leren spelen.
Ik zing altijd mee met mijn gitaarsolo''s, ik mis met de oorapparaten in het stuk interne horen via beengeleiding (niet die benen met voeten eraan), waardoor ik met meezingen / scatten moeilijker kan pitchen.. met de gehoorbeschermers van Earmo is scatten -horen- via beengeleiding juist super. Als ik je zo hoor, en je hoort met die doppen in beter; dan hoor je onderhand beter via been geleiding (weerkaatsing geluid tegen jukbeen, schedel en door buisvan Pus-taageriaz), dan via den oorgaten aan de zijkant van je hoofd, ...

Heren, volgende gearmeeting in het kader van oorbescherming en hoorhulpen, met demo''s van de audicien?

Rinze
4 augustus 2012, 12:37
Ik weet het niet Johan, hoe het precies werkt met mijn oren en die doppen. Ken trouwens iemand die voor tinnitus behandeld wordt in België, met zo'n antigeluid-therapie. Ben benieuwd. Lag van de week in bed en toen was het toch wel weer heel erg hard..

Tot voor een jaar of twee speelde ik zonder bescherming, had in begin jaren 80 wel doppen gekocht die toen als goed golden maar dat gaf zo'n shit geluid dat ik ze na twee keer niet weer in heb gedaan. Harde muziekstijlen, keiharde drummers (snare en bekkens!), zangers en collega-gitaristen deden de rest. Toen ik bij mijn huidige band kwam na een aantal jaren niks ben ik aan de Alpines gegaan na één keer onbeschermd oefenen. De Alpines klonken minder dan de Exinores en hadden de gewoonte om bij zweten te verschuiven, niet ok dus.

Nu met de Exinores hoor ik redelijk en het scheelt in vermoeidheid. Maar mijn gehoor is vrij slecht, merk het bij het afstellen van mijn geluid ook. Ben min of meer allergisch voor hoge tonen. Verder blijft de scheiding van verschillende geluidsbronnen ook in de band lastig. Met een goeie monitormixer gaat het prima, maar zoals afgelopen zaterdag met onervaren mensen achter de monitortafel is het lastig.

Zou kunnen van die geleiding, maar heb zelf het idee dat ik me met doppen in minder schrap zet tegen al het lawaai en me daardoor beter kan focussen op wat iemand zegt. De interne geleiding werkt bij mij juist sterker met de doppen in, moet je maar eens een koek of nootjes eten met die dingen in je oren, je weet niet waar je blijft van het gekraak. Door de afsluiting van de gehoorgang heb ik het idee dat er intern een soort resonantiekamer ontstaat.

peter_heijnen
4 augustus 2012, 14:01
Wat je zegt Rinze, je minder schrap hoeven zetten tov rondom geluid. Klinkt meer dan aannemelijk.

Johan don't worry! :) Etentje gisteren ging goed trouwens, kwestie van weinig luisteren en zelf veel praten. Mijn vriendin is het al lang gewend... :) De audicien is wellicht een goede stap, maar mezelf kennende kan het lang duren voor ik die zet. Ik kan iig beginnen die die tinnitus behandeling te onderzoeken. Maar dus, zelfs nu nog steeds speel ik bij voorkeur zonder gehoorbescherming, ook al heb ik mooie inears. Ken je nagaan....

Wat betreft latency hoef je je eigenlijk geen zorgen te maken met 2ms. In 1ms legt geluid door lucht ongeveer 30cm af. Stel je wil met een gewone amp setup beter dan 2ms vertraging ervaren dan moet je dus met je hoofd op minder dan 60 cm van je speaker spelen. :)

Gearmeeting met gehoorapparaten lijkt me hilarisch: 'mag ik de jouwe eens' :)

johantipker
5 augustus 2012, 08:42
Ik weet het niet Johan, hoe het precies werkt met mijn oren en die doppen. Ken trouwens iemand die voor tinnitus behandeld wordt in België, met zo'n antigeluid-therapie. Ben benieuwd. Lag van de week in bed en toen was het toch wel weer heel erg hard..

Tot voor een jaar of twee speelde ik zonder bescherming, had in begin jaren 80 wel doppen gekocht die toen als goed golden maar dat gaf zo'n shit geluid dat ik ze na twee keer niet weer in heb gedaan. Harde muziekstijlen, keiharde drummers (snare en bekkens!), zangers en collega-gitaristen deden de rest. Toen ik bij mijn huidige band kwam na een aantal jaren niks ben ik aan de Alpines gegaan na één keer onbeschermd oefenen. De Alpines klonken minder dan de Exinores en hadden de gewoonte om bij zweten te verschuiven, niet ok dus.

Nu met de Exinores hoor ik redelijk en het scheelt in vermoeidheid. Maar mijn gehoor is vrij slecht, merk het bij het afstellen van mijn geluid ook. Ben min of meer allergisch voor hoge tonen. Verder blijft de scheiding van verschillende geluidsbronnen ook in de band lastig. Met een goeie monitormixer gaat het prima, maar zoals afgelopen zaterdag met onervaren mensen achter de monitortafel is het lastig.

Zou kunnen van die geleiding, maar heb zelf het idee dat ik me met doppen in minder schrap zet tegen al het lawaai en me daardoor beter kan focussen op wat iemand zegt. De interne geleiding werkt bij mij juist sterker met de doppen in, moet je maar eens een koek of nootjes eten met die dingen in je oren, je weet niet waar je blijft van het gekraak. Door de afsluiting van de gehoorgang heb ik het idee dat er intern een soort resonantiekamer ontstaat.

Rinze,
heb je ook problemen met het stemmen van je instrument op gehoor?

Rinze
5 augustus 2012, 08:47
Als er achtergrondgeluid is wel, geroezemoes is al genoeg. Heb nu een paar van die clip-on-tunertjes gekocht bij Thomann, dat scheelt dan weer.

Als ik gewoon thuis ben en ik sta in de keuken, hoeven de kinderen vanuit de woonkamer (open keuken en maar een paar meter verderop) niet tegen me te praten, ik hoor er niks van en wordt erg moe van het proberen om het toch te verstaan. Om de een of andere reden luisteren zij ook niet als ik zeg dat het geen zin heeft om dan tegen me te praten. Heb ergens het idee dat dat dan weer niks met doofheid te maken heeft ;)

johantipker
5 augustus 2012, 09:08
Johan don't worry! :) Etentje gisteren ging goed trouwens, kwestie van weinig luisteren en zelf veel praten. Mijn vriendin is het al lang gewend... :)

... dat kan ik schudden, mijn vrouw wil dat ik luister...


De audicien is wellicht een goede stap, maar mezelf kennende kan het lang duren voor ik die zet. Ik kan iig beginnen die die tinnitus behandeling te onderzoeken. Maar dus, zelfs nu nog steeds speel ik bij voorkeur zonder gehoorbescherming, ook al heb ik mooie inears. Ken je nagaan....
Dan hoor je ook het meest naturel, en het moet ook gewoon kunnen in een bandje wat op een laag volume al kan knallen, het gaat vaak al mis op het moment, dat iedereen harde monitoring behoeft, dat drijft ook het volume op...







Gearmeeting met gehoorapparaten lijkt me hilarisch: 'mag ik de jouwe eens' :)

:mmmm: :seriousf: :crazyhappy:

johantipker
5 augustus 2012, 09:10
Als er achtergrondgeluid is wel, geroezemoes is al genoeg. Heb nu een paar van die clip-on-tunertjes gekocht bij Thomann, dat scheelt dan weer.

Als ik gewoon thuis ben en ik sta in de keuken, hoeven de kinderen vanuit de woonkamer (open keuken en maar een paar meter verderop) niet tegen me te praten, ik hoor er niks van en wordt erg moe van het proberen om het toch te verstaan. Om de een of andere reden luisteren zij ook niet als ik zeg dat het geen zin heeft om dan tegen me te praten. Heb ergens het idee dat dat dan weer niks met doofheid te maken heeft ;)

dit klinkt allemaal pijnlijk herkenbaar.. en selectieve of wel oostindische doofheid werkt altijd to both sides...:D

peter_heijnen
5 augustus 2012, 11:18
het gaat vaak al mis op het moment, dat iedereen harde monitoring behoeft, dat drijft ook het volume op...

Ik doe bij mijn eigen bandje zelf de monitors. ;)

Mijn oplossing voor de keuken -ik kook altijd- is dat ik de tv in de kamer aanzet en dan een draadloze koptelefoon opzet om mee te luisteren. Dan wordt er vanuit de kamer veel minder tegen je gepraat. :)

johantipker
5 augustus 2012, 12:34
Ik doe bij mijn eigen bandje zelf de monitors. ;)

Mijn oplossing voor de keuken -ik kook altijd- is dat ik de tv in de kamer aanzet en dan een draadloze koptelefoon opzet om mee te luisteren. Dan wordt er vanuit de kamer veel minder tegen je gepraat. :)
Je bent een boefje,Peter.Als je toch al zo'n mooi draadloos headsetje hebt, dan zou je ook eens kunnen proberen om een paar mic's in een stereo opstelling op te hangen in je huiskamer... .. diy hearing aid...

Ik heb net een stukje gespeeld, zonder oorhangers in...


http://www.gitaaropschool.nl/JFTipkerImpressions.wmv

peter_heijnen
6 augustus 2012, 09:18
Nee ik mag geen mics in de huiskamer hangen. :)