PDA

View Full Version : Welke power amp???



LordRiffenstein
13 juni 2003, 12:31
Volg ff mee!!!

Ik start een nieuwe band met enkel bass, drum en 1 gitaar dus wil ik de sound wat voller maken. DUS denk ik dan aan stereo spelen of wet/dry/wet. Ik denk eerst aan Stereo, kan altijd nog verder groeien naar w/d/w.

Mijn plan is als volgt:

Gitaar-> pre-gain fx->versterker-top->Loadbox->line out in G-Major->stereo outs in power amp->stereo cabinet

Ideaal zou 2 aparte cabs zijn maar aangezien ik toch eerst een power amp moet kopen, heeft die prioriteit. Maar de vraag is nu WELKE power amp. Ik wil het liefst eentje van 2HE maar 3HE kan ook nog. Verder geen 6L6 en ik wil de prijs ook wat drukken.

Ik denk aan volgende amps:

Peavey Classic 50/50
Marshall EL34 50/50
Engl 830 50/50

Verder is er nog Mesa en VHT maar ik vrees dat die overkill en te duur gaan zijn. Alledrie in de lijst zijn vlotjes 2de hands te vinden daarom dat ik deze ook verkies.

Info, tips, gefundeerde meningen... zijn allemaal welkom!

Rectifier
13 juni 2003, 13:02
Je kan ook een goeie transistor poweramp nemen omdat je sound al
ge-tube-ed is en je die uit je loadbox haalt.
Maar goed, de echte purist wil natuurlijk alles via een buizenpoweramp hebben :wink:

Ik zou die Marshall laten schieten. Is veel te zwaar. 30 kgs.

kokeleko
13 juni 2003, 13:55
Voor w/d/w zou ik ook voor ss poweramp gaan, met je loadbox de fx aansturen, klinkt prima.
Heb het jaren geleden ook gedaan met een 9200 voor de dry-sound en een 80/80 valvestate voor de wet-fx, werkt prima.
Eddie van Halen doet het net zo, maar dan met een H&H poweramp.

:amp:

wimmeltje
13 juni 2003, 14:48
Marshall heeft die 20/20 poweramp. Die is geloof ik ook buizen, maar daar kan ik me in vergissen. hij is 1HE. Maar waarom een 50W eindtrap als je toch weer DI gaat met die koch?? Ik heb niet veel verstand van maar misschien kunnen we hier eens wat meer over dicsusieren. Lijkt me erg interessant..

Groetjes wim

Rectifier
13 juni 2003, 14:49
Ik las hier een discusie over op Hugeracks en dat deden ze destijds ook omdat er toen amper degelijke poweramps bestonden en de H&H best veel weg had van een buizenpowerbak.

Yourie, verlies je niet veel geluid/dynamiek door het gebruik van een Loadbox?

LordRiffenstein
13 juni 2003, 14:51
Yourie, verlies je niet veel geluid/dynamiek door het gebruik van een Loadbox?

Valt behoorlijk mee eigenlijk, je verliest wel wat maar echt veel is het niet. De Koch is behoorlijk transparant.

morris
14 juni 2003, 02:16
Interessant draadje.
Ik ga hier even een BOLD statement maken.
Tops werken niet in een stereo setup zoals jij het je voorstelt, naar mijn bescheiden mening. Het is maar mijn mening, maar ik denk dat een top alleen goed tot zijn recht komt als stand alone of in een W/D/W setup.
Waarom? De loadbox in combinatie met een andere eindtrap veranderen het karakter van de top dusdanig, dat een goede preamp wellicht een beter afgestemde keuze is.
In mijn optiek zul je dus een keuze moeten maken tussen een stereo setup met een goede preamp of een W/D/W setup. Houd er rekening mee dat een W/D/W setup een gedisciplineerde mixman en grote zalen vereist. Als ik even een voorstel mag doen, je hebt twee mooie heads.
Ruil er een in voor een goede preamp (580?) en maak een stereo setup met een goede eindtrap (waarom geen 6L6??? Engl maakt een hele lekkere hoor!). Hierbij heb je tevens de basis voor een mooie W/D/W setup, waarbij je de Gmajor wel moet verkopen, omdat deze simpelweg niet geschikt is voor een W/D/W setup. Maar je andere head gebruik je gewoon als basis voor je 3-kanaals systeem...
Just some food for thought.....

Morris

LordRiffenstein
14 juni 2003, 11:31
Morris,

je maakt daar inderdaad een punt wat ik me ook al afgevraagd hebt nl. in hoe verre blijft je oorspronkelijke toon behouden. Ik ben nu zeer tevreden van mijn toon dus zou het grote zonde zijn ermee te klooien om maar stereo te kunnen spelen. W/D/W zie ik nog niet zitten omdat we meestal toch in kleinere zaken zullen spelen, althans in het begin toch.

En andere mogelijkheid om de sound wat voller te maken is volgende:

Gewoon mono spelen zoals nu en de Loadbox er tussen hangen. De cab gewoon op 0% attenuation aansluiten en de DI van de Loadbox rechtstreeks in de PA pluggen. Zo heb je dus al 2 gitaarklanken: eentje via het micked cab en eentje van de DI van de Loadbox. Dit moet ik eens proberen op de volgende repetitie.

Wat denken jullie hiervan?

Hey Morris, je rack amps ruilen voor een modded Diezel??? :wink:

Marshallover
14 juni 2003, 12:35
Wat ik dus goed begrijp (ik heb niet zoveel verstand van het stereo gebeuren) is je geluid nog MONO zodra het uit de Loadbox komt, en via de G major maak je het STEREO ???

Dan kun je dus totaal geen floorboards STEREO gebruiken, als ik mij niet vergis....

Nogmaals: ik speel zelf gewoon simpel in MONO, maar heb ook de Loadbox tussen mijn TSL 100 en mijn JCM 1936, ben dus wel benieuwd naar dat Stereo gedoe m.b.t. die G-Major...aangezien de 1936 een Stereo cabinet is...

Groeten,

Nocki
18 juni 2003, 08:48
de marshall 20/20 heeft el84 buizen. maar er schijnen nogal veel problemen met deze map te zijn. ik heb zelf de 20/20 die heeft ook el84 buizen. leuke buisjes en het kost niet veel in aanschaf en ook niet in onderhoud. kijk eens op ebay.de voor zulkek dingetjes...

nocki

LordSpeedyShit
18 juni 2003, 10:13
wat houdt dat 'wet/dry/wet' nu eigenlijk precies in? Ik zie dat wel vaker langs komen, maar ik ben er niet achter wat het nou is.

StoneCourt
18 juni 2003, 15:15
Ik zou Mesa toch niet helemaal buiten spel zetten. Ik heb een mesa 50/50 waar ik heel tevreden over ben. Hij klinkt ook prima op lage volumes, maar als je wat extra volume nodig hebt geeft hij dat in ruime mate. Overkill zou ik het niet willen noemen en tweedehands is hij goed verkrijgbaar.

Als alternatief zou je de mesa 20/20 kunnen overwegen. Mijn gitaarleraar speelt daarover en hij heeft voldoende volume om je in kleine tot middelgrote zalen goed hoorbaar te maken. Ook de 20/20 is tweedehands goed te krijgen.

Rectifier
18 juni 2003, 17:17
Morris,

En andere mogelijkheid om de sound wat voller te maken is volgende:

Gewoon mono spelen zoals nu en de Loadbox er tussen hangen. De cab gewoon op 0% attenuation aansluiten en de DI van de Loadbox rechtstreeks in de PA pluggen. Zo heb je dus al 2 gitaarklanken: eentje via het micked cab en eentje van de DI van de Loadbox. Dit moet ik eens proberen op de volgende repetitie.

Wat denken jullie hiervan?

Hey Morris, je rack amps ruilen voor een modded Diezel??? :wink:

Breng Morris niet op een idee :lol:

Ik denk persoonlijk dat het meer met je spel heeft te maken dan met je amps. Ik zeg niet dat je niet kan spelen of niet vol speelt (dat kan ik niet ruiken) maar een Diezel of Engl die niet vol genoeg klinkt in een
3-mans formatie :???: Wat klinkt dan wel vol....???
Als je dat niet gewend bent zul je ineens heel anders moeten spelen (veel vullen) en in dienst van de band spelen. Dat laatste dat kennen mijns inziens maar weinig gitaristen.

Ik bedoel dan kun je wel veel Pleuro's gaan uitgeven wat onder het kopje 'GAS' valt maar als je je spel niet aanpast (of het zit niet in je) dan zul je altijd zo'n sound blijven houden.
Geluid zit em ook in je vingers en tussen je oren. :wink:

Nocki
18 juni 2003, 17:25
ik denk dat meneer riffenstein toch wel kan spelen dus dit is zeker niet een goede optie voor hem.

ik kan m wel begrijpen. hij gaat net zoiets doen als the edge van u2 denk ik. en daar is zijn idee heel leuk voor. of wou je soms zeggen dat the edge zn gitaar en zn apperatuur niet onde de knie heeft...

Nocki

Rectifier
18 juni 2003, 17:53
Wel opletten he. Ik zeg toch niet dat hij niet kan spelen.

Ik zou't zelf niet kunnen. Heb altijd met keyboards in een band gespeeld en ik heb een te lui spel om in een 3 mans formatie te kunnen spelen.
Dat vergt een andere manier van spelen.

Je snapt wel wat ik bedoel.

Ik bedoel je kan wel harmonizers en de hele kraam kopen aan FX maar als je spel niet vol is, dan word je sound ook niet vol.

helleke
18 juni 2003, 18:07
[quote="Rectifier".
Ik zou't zelf niet kunnen. Heb altijd met keyboards in een band gespeeld en ik heb een te lui spel om in een 3 mans formatie te kunnen spelen.
Dat vergt een andere manier van spelen.

Je snapt wel wat ik bedoel.

Ik bedoel je kan wel harmonizers en de hele kraam kopen aan FX maar als je spel niet vol is, dan word je sound ook niet vol.[/quote]

Helemaal met je eens Recti.Ik heb precies hetzelfde.
Ben de laatste tijd van allerlei amps aan het proberen maar begin me nou af te vragen of het aan mij ligt dat ik geen lekker geluid meer heb.Maakt niet uit of het thuis of in de oefenruimte is. :???:

LordRiffenstein
18 juni 2003, 18:26
Breng Morris niet op een idee :lol:

Ik denk persoonlijk dat het meer met je spel heeft te maken dan met je amps. Ik zeg niet dat je niet kan spelen of niet vol speelt (dat kan ik niet ruiken) maar een Diezel of Engl die niet vol genoeg klinkt in een
3-mans formatie :???: Wat klinkt dan wel vol....???
Als je dat niet gewend bent zul je ineens heel anders moeten spelen (veel vullen) en in dienst van de band spelen. Dat laatste dat kennen mijns inziens maar weinig gitaristen.

Ik bedoel dan kun je wel veel Pleuro's gaan uitgeven wat onder het kopje 'GAS' valt maar als je je spel niet aanpast (of het zit niet in je) dan zul je altijd zo'n sound blijven houden.
Geluid zit em ook in je vingers en tussen je oren. :wink:

Ik denk dat je niet helemaal begrijpt waar ik naartoe wil. Stel je staat met 3 muzikanten in een cafeetje te spelen , drum in het midden, bas rechts en gitaar links. Mensen die rechts staan zullen weinig gitaar krijgen en mensen die links staan weinig bas.

2de punt, je kan natuurlijk veel vullen door anders te spelen maar dat werkt ook niet altijd, daarom dus dat je handig gebruik moet maken van effecten ed.

In elk geval ben ik van plan de eerste repetities en optredens gewoon op te nemen en dan hoor ik achteraf wel hoe het zit.

LordRiffenstein
18 juni 2003, 18:27
Ik bedoel je kan wel harmonizers en de hele kraam kopen aan FX maar als je spel niet vol is, dan word je sound ook niet vol.

Kan je dit ff verder verklaren? Wat bedoel je met 'vol spel'?

LordRiffenstein
18 juni 2003, 18:29
Ik bedoel je kan wel harmonizers en de hele kraam kopen aan FX maar als je spel niet vol is, dan word je sound ook niet vol.

Oh jawel, moet je maar eens een beetje pitch shift op je cleane klank zetten, daar gaan je oren van tuiten!!! Je moet wel weten hoe je effecten gebruikt en hier geldt dan weer: Less is More.

kokeleko
18 juni 2003, 19:27
Een 3-mans formatie vergt een andere aanpak, en dat geldt niet alleen voor de gitarist, waar door de gitarist gesoleert word, moeten de drummer en bassist dit aanvullen, dit vergt enige oefening :D
Ik speel zelf ook in zo'n soort band, en of ik nou stereo speel (IE4/VHT/Lex-MPX-G2/dubbel 2x12) of mono(Duotone/trapdoosies/4x12), het maakt geen zak uit , je moet het spelen, thats all.
En wat betreft fx, gewoon doseren.

LordRiffenstein
18 juni 2003, 19:35
moeten de drummer en bassist dit aanvullen, dit vergt enige oefening :D

Ik denk dat met een drummer en bassist die samen HEEL veel jazz spelen/gespeeld hebben dit geen probleem zal zijn :razz:

kokeleko
18 juni 2003, 19:41
Nou dan zit jij goed en dat scheelt je een bak met geld, Hahahahaha :razz:

Rectifier
18 juni 2003, 19:50
Ik bedoel je kan wel harmonizers en de hele kraam kopen aan FX maar als je spel niet vol is, dan word je sound ook niet vol.

Oh jawel, moet je maar eens een beetje pitch shift op je cleane klank zetten, daar gaan je oren van tuiten!!! Je moet wel weten hoe je effecten gebruikt en hier geldt dan weer: Less is More.

Ik denk dat je wat duidelijker had moeten zijn met wat je precies bedoelde.
Dat probleem wat jij schetst komt dus voorts omdat je dus je backline gebruikt rechtstreeks de zaal in en niet via een PA.
Als je dat probleem wat jij noemt wil voorkomen (dat mensen links of rechts geen gitaar horen) moet je via een PA. Daar zijn ze voor gemaakt....

Dan kun je wel leuk een w/d/w systeem doen en daar word je sound ook wel breder en voller van maar je hoort de gitaar dan nog steeds aan 1 kant van het podium en niet links en rechts.

Maar goed, ik weet niet hoe effecten werken :roll:

kokeleko
18 juni 2003, 19:55
Daar heeft Ome Rec een punt, het publiek zal je vertraagde sound horen i.p.v je realtime sound, als deze ongunstig aan de bar hangen, en dan kom jij niet heel uit het pand :razz: :-D