PDA

View Full Version : "neckpocket" frezen



Martin_
2 augustus 2012, 16:25
Ik ben aan het oefenen om een 'neckpocket" te frezen voor een Strat. Het wil alleen nog niet helemaal lukken. :(
Vandaar een paar vragen: frezen jullie de "pocket" in één keer op diepte? Ik heb al wel met een boor wat hout weggeboord, maar de frees heeft neiging om te happen. Of kan ik beter eerst met een beitel zoveel mogelijk weghalen?
Hoe frezen jullie de afronding in de hoek weg? Mijn frees heeft een diameter van 19 mm. Daarom boor ik eerst in de hoeken met een 12 mm boor. Zijn er nog andere, handigere methoden?

snaarplukker
2 augustus 2012, 18:02
Ik gebruik daar een 6mm frees voor en frees het per 2-3 lagen tot de juiste diepte. Om het happen te voorkomen boor ik nooit het hout ertussen weg. Ik ga er een paar keer met de frees erlangs.

Ukeloeder
2 augustus 2012, 18:30
Ik boor eerst zo veel mogelijk weg en frees daarna meerdere stappen in diepte. Gebruik een freesbit waarvan de diameter overeenkomt met de diameter van de 'hoeken' in de pocket. Weet je zeker dat je 12mm meet en niet 12,7mm?
Bij o.a. guitarsupplies (http://www.guitarsupplies.nl/index.php?item=&action=page&group_id=10000020&lang=NL) vind je volgfreesjes in verschillende maten. 12,7mm is er een van. Let op de asdikte die jouw bovenfrees gebruikt.

Martin_
2 augustus 2012, 19:30
Bedankt voor het advies. 12 mm leek mij een benadering die goed genoeg was, maar misschien toch maar naar 12,7mm gaan. In ieder geval zal ik een methode zoeken om in meerdere stappen te gaan frezen.:ok:

Ukeloeder
2 augustus 2012, 21:00
Koop je of bouw je een hals voor je project?

Martin_
2 augustus 2012, 21:07
Misschien dat ik er nog eentje koop of na verloop van tijd zelf maak. Op dit moment heb ik een chinees halsje liggen dat ik al heb moeten aanpassen om meer bij de Fender maten in de buurt te komen. Ook is hij nog ongeveer 1 mm te breed. Waarschijnlijk maak ik die hals iets smaller als de halsuitsparing echt aan de maat is.

Ukeloeder
2 augustus 2012, 21:13
Wat je ook besluit te doen met het halsje, het freesbitje dat je uiteindelijk koopt om de pocket te frezen moet de zelfde diameter hebben als de hoeken van dat halsje.
Voor het overige vind ik het persoonlijk makkelijker om de pocket te frezen naar de maten van de hals dan andersom. Het kan natuurlijk wel, maar ik zou me enkel de moeite getroosten wanneer het om een heel bijzondere body ging.
Mag ik vragen over welke ervaring en gereedschappen je beschikt?

Martin_
2 augustus 2012, 21:25
Het punt is ook dat ik voor een eventueel nieuw project dan weer een mal moet maken. Inderdaad zal een gekochte hals niet 100% passen als ik 12 mm aanhoud. Ik ben er echter ook al achter dat ik het toch nooit 100% superstrak krijg allemaal.
Gereedschap: bovenfrees, decopeerzaag, accuboormachine, kapzaagje, paar vijlen, zelfgemaakte mallen in 8 mm MDF. Daar moet nog een rasp bijkomen en eventueel gebruik ik nog een haakse slijper.
Ervaring met gitaarbouwen: nul. Wel een redelijke klusser in huis en aan auto's. Is wel voor het eerst dat ik met een bovenfrees werk.

Ukeloeder
2 augustus 2012, 21:54
Aan gereedschap ontbreekt het je in elk geval niet. Lees zoveel mogelijk verschillende bouwverslagen, van verschillende bouwers. Je zult zien dat ieder een andere aanpak heeft. De verschillen zijn soms minimaal, maar allemaal leerzaam.
Zoek eens in dit forum naar hoe andere bouwers een neckpocketmal maken. Minder werk dan je denkt. Bovendien is het misschien wel waard om ook je eerste bouwsel zo goed mogelijk in elkaar te steken. ;) Vakwerk is strakwerk.
Op het moment loopt het nog niet echt storm met reacties, maar wanneer je eenmaal begint en vragen hebt zullen uit alle hoeken en gaten adviezen komen. Heel veel plezier gewenst met je project.

Tabula Rasa
2 augustus 2012, 22:02
Strats, altijd leuk. Heb er al aardig wat gebouwd en ik kan een paar tips geven:

3x meten 1x zagen (of frezen),

Zorg dat je mallen kloppen.

Begin met je neckpocket en eindig met je brug

Martin_
2 augustus 2012, 22:05
Dank je beiden. Ik heb de afgelopen maanden al veel topics en youtube dingen bekeken. Op een bepaald moment moet je dan toch gewoon maar beginnen. Ik zal zo even een topic aanmaken met "the story so far". Dat praat misschien wat makkelijker.

oknarb180
6 augustus 2012, 09:20
Hey,

Ik heb bij m'n JEM de neckpocket op volgende wijze gefreesd.
Eerst 2 latten stellen langs de hals en uitlijnen t.o.v. je brug. daarna frezen.
Hoef je 'm alleen nog op de juiste diepte te frezen en klaar is kees.
Ik frees de neckpocket overigens meteen zo diep mogelijk zodat ik de rand meteen als geleiding kan gebruiken.

Is altijd de goede maat!
Zie de foto's!

http://i173.photobucket.com/albums/w66/oknarb180/zelfbouw%20JEM%202008/150.jpg
http://i173.photobucket.com/albums/w66/oknarb180/zelfbouw%20JEM%202008/155.jpg


vr.gr.

Branko

stijnkenens
6 augustus 2012, 09:46
Eerst 2 latten stellen langs de hals en uitlijnen t.o.v. je brug. daarna frezen.

Perfecte manier, sommigen plakken met dubbelzijdige tape ook nog het einde af, zodat je nergens in het ijle moet frezen.



Ik frees de neckpocket overigens meteen zo diep mogelijk zodat ik de rand meteen als geleiding kan gebruiken.

Liever geen info dan gevaarlijke info.
Een frees is niet gemaakt om in 1 x +/- 1,5 cm diep te frezen.
En dan bedoel ik de machine en het freesmes.



s.

oknarb180
6 augustus 2012, 10:13
Perfecte manier, sommigen plakken met dubbelzijdige tape ook nog het einde af, zodat je nergens in het ijle moet frezen.




Liever geen info dan gevaarlijke info.
Een frees is niet gemaakt om in 1 x +/- 1,5 cm diep te frezen.
En dan bedoel ik de machine en het freesmes.



s.


Niet echt gevaarlijke info, maar verdient een kleine toelichting!
Ik frees m'n neckpockets met een klein gelagerd freesje van Stewmac. Die zijn vlijm scherp en maar 8 of 10mm hoog (qua messen dan!)
Een neckpocket is over het algemeen maar 15/16mm diep dus die frees ik in 2 keer.
Dat kan omdat het bodyhout over het algemeen zachter is en goed bewerkbaar.

Gemiddeld een mm of 4/5 per keer frezen wordt een beetje als standaard aangegeven, maar in goed bewerkbare houtsoorten zoals elzen, essen, mahonie, basswood etc. kun je prima ca. 7mm per keer frezen, geen probleem. (en dan frees ik met een lichte budget frees van FERM en die trekt dat prima!). Meer mm per keer moet je niet doen, dan wordt het link!!!
Als je gewoon met beleid de frees het werk laat doen, is er niets aan de hand en gaat het gewoon goed hoor.

Bij de hardere houtsoorten, beperkt je dan tot max. 4/5mm per freesgang anders kan je frees een eigen wil krijgen en frest ergste!!! En dat moet je zien te voorkomen.

Het belangrijkste is dat je gewoon blijft opletten met wat je doet en je je persoonlijke beschermingsmiddelen gebruikt!

vr.gr.

Branko

D3nnis
6 augustus 2012, 12:18
Bedankt voor het advies. 12 mm leek mij een benadering die goed genoeg was, maar misschien toch maar naar 12,7mm gaan.

Toch kan 12mm best goed zijn, ik gebruik nl een freesje met bovenlager, van Stehle, en die is toch echt 12mm!