PDA

View Full Version : Welke muff fuzz?



iWishmaster
2 augustus 2012, 14:54
Na lang zoeken en nogal wat fuzzen getest te hebben (van roger mayer boutique tot klassieke fuzz face), ben ik erachter dat een fuzz het toch niet is voor mij. Echter toch eens een EHX nano muff getest en dat klonk eigenlijk toch wel heel aangenaam. Beperkt tot 1 geluidje, maar toch wel een erg fijn geluidje. Ik stond eigenlijk op het punt hem te gaan halen, blijkt dat de winkel hier hem net niet meer op voorraad heeft. Eerst dacht ik, dan maar online, maar de twijfel sloeg toe bij het zien van al die big muff varianten :dontgeti:. Toch maar wat reviews erbij gezocht en youtube filmpjes en die twijfel is compleet.

Dus toch maar weer eens testen ... Een nano muff, of toch dat tientje meer voor een little big muff? Zit er echt zoveel verschil in en is het de moeite? Groter als die laatste past niet op mijn bordje, dus de echte big muff (of pi) valt af. Maar er zijn ongetwijfeld nog meer merken die leuke muffs maken. Beetje meer tweakbaarheid als een nano muff zou leuk zijn, maar een hele bende knoppen zoals een blackout musket fuzz zit ik niet echt op te wachten. Dus, shoot!

FruscianteFan
2 augustus 2012, 15:17
Voorzover ik begrijp is de nano muff een heel ander beestje dan de (Little) Big Muff (Pi). De Double Muff is geloof ik dan weer twee nano's in één doosje.

Maar goed, heb zelf alleen ervaring met de little big muff, en da's ook alweer een tijdje geleden.

DemolitionColorScheme
2 augustus 2012, 15:20
Voorzover ik begrijp is de nano muff een heel ander beestje dan de (Little) Big Muff (Pi). De Double Muff is geloof ik dan weer twee nano's in één doosje.
Exact! De Muff is ook meer een overdrive dan een fuzz, vandaar dat je die waarschijnlijk ook fijner vindt klinken (als fuzz niet echt je smaak is).

iWishmaster
2 augustus 2012, 16:15
Het doel is mijn versterker naar een stevige vintage overdrive te duwen (voor zowel slag als solo). Staat normaal op standje 'crunch', met een tubescreamer boost ik waar nodig, vooral voor solo's, met een EQ boost/shape het geluid om het allemaal wat moderner (metal) te maken. Een fuzz kreeg ik geen fijn geluid mee in combinatie met mijn versterker. Met de nano muff op zich wel, maar wel enigsinds 'beperkt'. Als de little big muff echt een compleet ander pedaal is, is de keus waarschijnlijk vrij simpel ... Wellicht kan ik de nano nog wel ergens modden om hem wat helderer te maken en vervolgens een tone control toe te voegen ...

DemolitionColorScheme
2 augustus 2012, 20:08
Ja, de Little Big Muff is eigenlijk gewoon een Big Muff, in feite. Ik vind zelf de Muff (niet Big Muff / etc.) een erg cool ding. Ja, hij is beperkt, maar zoals je zegt, misschien kun je hem nog modden.

Tristan
2 augustus 2012, 20:56
Hmm, ik denk eigenlijk meteen aan een Colorsound Overdriver of Powerbooster clone zoals bijvoorbeeld van Throbak voor hetgeen jij wil doen.

Montecristo
3 augustus 2012, 08:31
Ik heb zelf de double muff nano. Ik ben helemaal gek van dat pedaal. Iets minder een one trick pony dan de normale muff. Reageert erg goed op je volume control. Werkt niet zo lekker met andere pedalen, maar veel versterkers lusten hem wel goed. Voor mij een van de prettigste verassingen op pedalengebied. Check even de proguitarshop demo op youtube, geeft een goed beeld naar mijn idee van de sound.

DemolitionColorScheme
3 augustus 2012, 09:30
Of zoek een originele Muff:
http://pushedbuttonsburning-in.com/wp-content/uploads/2009/10/eh-Muff-Fuzz-3.jpg

Gewoon, omdat het cool is en kan, haha.
Gooi 'em in een kleine true bypass looper en je kunt hem gewoon aan en uit switchen.

iWishmaster
3 augustus 2012, 10:45
Inmiddels ben ik eigenlijk vooral benieuwd geworden naar het verschil tussen de (little) big muff en de nano muff. Iemand die ooit naast elkaar gezet?

Een vriend van me heeft een Bass Big muff, die schijnt in 'normal' mode grotendeels gelijk te zijn aan een oude russische big muff. Die ga ik eens een weekje lenen en aan de tand voelen ...

HaroldA
3 augustus 2012, 10:53
Of zoek een originele Muff:
http://pushedbuttonsburning-in.com/wp-content/uploads/2009/10/eh-Muff-Fuzz-3.jpg

Gewoon, omdat het cool is en kan, haha.
Gooi 'em in een kleine true bypass looper en je kunt hem gewoon aan en uit switchen.

Neh... Hij verdraagt geen buffers en/of andere pedalen voor hem. Net als de double muff trouwens.

Zijn wel truukjes voor trouwens, maar kost je wel wat gain ... wat je bij de double toch genoeg hebt! :ok:

toddzilla
3 augustus 2012, 11:44
een Bass Big muff, die schijnt in 'normal' mode grotendeels gelijk te zijn aan een oude russische big muff. Die ga ik eens een weekje lenen en aan de tand voelen ...

Precies wat ik wilde voorstellen! De bassist van mijn vorige band had er een, en die heb ik een aantal keer van hem geleend. Werkt super goed op gitaar!

onrust nv
3 augustus 2012, 13:05
De bass big muff klinkt erg tof, maar de groene sovtek is toch wel een ruwer beestje dan de bass big muff. Heb ze van de week naast elkaar gehoord, en nu wil ik zeker de sovtek ook in m'n collectie krijgen. Heb 3 zwarte russiese BM's (er bestaat ook een zwarte Sovtek) en de bass big muff, ook de grotere double muff heb ik, maar die gebruik ik alleen in de death by audio Sonic annihilator om 'm flink te laten schreeuwen(heb de 2 knops SA).

HaroldA
3 augustus 2012, 13:09
Dit is trouwens de beste Big Muff die ik tot nu toe bespeeld heb:

http://www.tonehome.de/mediapool/82/827722/data/Narrow_Boxes/Ibanez_OD850_03.jpg

iWishmaster
3 augustus 2012, 15:14
Op de één of andere manier heb ik in mijn hoofd zitten, dat ik alleen spullen wil, die zo in de winkel te krijgen zijn (of tweedehands, maar nog wel nieuw verkrijgbaar). Dan liever zelf met de soldeerbout erin, maar ik wil geen vintage spul ...

HaroldA
3 augustus 2012, 15:38
Op de één of andere manier heb ik in mijn hoofd zitten, dat ik alleen spullen wil, die zo in de winkel te krijgen zijn (of tweedehands, maar nog wel nieuw verkrijgbaar). Dan liever zelf met de soldeerbout erin, maar ik wil geen vintage spul ...

Geen JMP 2203/2204 en ook geen Plexi?!? :???:

Jij bent "apart".

iWishmaster
3 augustus 2012, 15:40
Geen JMP 2203/2204 en ook geen Plexi?!? :???:

Jij bent "apart".

Klopt :D

Ik zou eerder een 2203 zelf bouwen of een reïssue kopen en eventueel verbouwen, dan een vintage 2203 aanschaffen ja.

HaroldA
3 augustus 2012, 15:43
Ik ga trouwens direct met mijn soldeerbout in oude spullen, schijnt ook niet echt geaccepteerd te zijn ;)

iWishmaster
3 augustus 2012, 15:52
Maargoed, even terug on topic: verschil tussen Nano Muff en (Little) Big Muff? Iemand ze ooit naast elkaar gelegd en getest?

DemolitionColorScheme
3 augustus 2012, 17:56
Neh... Hij verdraagt geen buffers en/of andere pedalen voor hem. Net als de double muff trouwens.

Zijn wel truukjes voor trouwens, maar kost je wel wat gain ... wat je bij de double toch genoeg hebt! :ok:
Is een TB loopertje niet per definitie unbuffered? Dat lijkt me het meest logische. Ik weet dat 'ie kan reageren op buffers voor dat ding, maar goed.

HaroldA
5 augustus 2012, 03:06
Is een TB loopertje niet per definitie unbuffered? Dat lijkt me het meest logische. Ik weet dat 'ie kan reageren op buffers voor dat ding, maar goed.

Looper of niet, hij moet dan nog steeds als eerste na je gitaar ...

DemolitionColorScheme
5 augustus 2012, 08:24
Looper of niet, hij moet dan nog steeds als eerste na je gitaar ...
Hoeft per definitie niet eens zo'n heel erge ramp te zijn en daarbij, ook dat zal vast wel te modden zijn.

HaroldA
5 augustus 2012, 13:27
ook dat zal vast wel te modden zijn.

Klopt, maar gaat wel ten koste van het karakter van het beestje.

iWishmaster
6 augustus 2012, 09:18
Gisteren de geleende Bass Big Muff eens geprobeerd. Klonk echt helemaal nergens naar ... Nu weet ik dat mijn versterker nogal kieskeurig is met pedalen, maar toch. Zaterdag in de winkel een Big Muff aangesloten en even snel getest over een (volgens mij boutique fender-kloon) versterker die daar stond. Dat klonk echt helemaal te gek! Ook met mijn versterker op spanky clean, kon ik met de bass big muff niks beginnen. Vanavond nog eens alleen de BM aansluiten zonder andere pedalen in de keten en wat verder experimenteren.

onrust nv
10 augustus 2012, 11:08
Oef gisteren een bas big muff, pearl FG-01, ibanez OT-10, swollen pickle, ibanez PQ-9 en maxon CS-550 op mijn boss DR-55 aangesloten, en de meest agressieve drumbeats ooit uit dit rijtje geperst. Later nog een gitarist laten pielen en die was ook wel flabbergasted, het werd nl geen brij en na wat volume aanpassingen goed speelbaar.

iWishmaster
10 augustus 2012, 11:11
Na nogal wat experimenteren ben ik erachter dat een Muff voor een (redelijk) overdrivende amp geen succes is ... Toch maar op zoek naar iets anders. Geen muff, geen fuzz, maar wat dan...?

onrust nv
11 augustus 2012, 10:58
Misschien een buizen pre-ampje om de buizen van je versterker wat meer te oversturen??

iWishmaster
13 augustus 2012, 09:41
Dat is misschien nog wel een optie. Zal binnenkort weer eens de winkel in duiken en "low-gain vintage overdrive" roepen. Dan komen er ongetwijfeld uit alle hoeken en gaten verkopers met mooie boutique pedaaltjes aangelopen ;).

The Lo Lands
13 augustus 2012, 10:26
Hoewel ik een echte fuzz muff noob ben heb ik onlangs de Way Huge Swollen Pickle (high gain fuzz) aangeschaft. Ook ik heb diverse reviews gelezen van overige muff en fuzz pedalen en op youtube diverse video's bekeken, maar met de Swollen Pickle heb ik het juiste pedaal voor zowel de classic black sabbath en led zeppelin sounds maar ook voor de meer agressieve stoner sounds van afgelopen decennia. Het is geen eenvoudig pedaal out of the box maar na een aantal uren erop gespeeld te hebben en de interne- als trimpots op het pedaal afgesteld te hebben, heb ik nu een sound die mij helemaal past. Niet dat je daar verder iets aan hebt zou je dit pedaal ook eens kunnen testen, hoewel de standaard fabriekssettings het voor mij niet deden :-/ Dit pedaal is een stuk 'agressiever' dan de meeste fuzz of muff pedalen maar er zijn zoveel sounds uit dit pedaal te halen dat het in iedergeval geen one trick pony is! De combinatie met oversturing van een buizenamp werkt ook niet lekker met dit pedaal maar als je een clean boost met lichte overdrive ervoor zet klinkt dit pedaal op een clean kanaal nog vetter en overstuurd je buizenamp fabelachtig, in mijn geval een Orange Rockerverb 50H MKI.

iWishmaster
13 augustus 2012, 10:43
Daar heb ik even op gespeeld, maar kon het er niet echt mee vinden eigenlijk. Denk ook dat dat het grootste probleem is: ik speel niet met een cleane amp. De 'crunch' die ik uit mijn versterker haal vind ik helemaal top, maar af en toe mag het een tandje minder modern klinken. Ligt ook wel deels aan de gitaren en de speaker (V30). Sowieso wil ik al een andere speaker gaan proberen en een leuke telecaster erbij. Wanneer die twee het beoogde resultaat niet hebben, kan ik nog eens kijken.

The Lo Lands
13 augustus 2012, 10:51
Daar heb ik even op gespeeld, maar kon het er niet echt mee vinden eigenlijk. Denk ook dat dat het grootste probleem is: ik speel niet met een cleane amp. De 'crunch' die ik uit mijn versterker haal vind ik helemaal top, maar af en toe mag het een tandje minder modern klinken. Ligt ook wel deels aan de gitaren en de speaker (V30). Sowieso wil ik al een andere speaker gaan proberen en een leuke telecaster erbij. Wanneer die twee het beoogde resultaat niet hebben, kan ik nog eens kijken.
Blijft een kwestie van smaak maar zoals je zegt als je niet over een cleane amp speelt klinkt de SP niet goed. Zelf heb ik ook een cabinet met twee V30 welke mijn favo speakers zijn in combinatie met de Orange. Gitaar en versterker/cabinet spelen ook een grote rol in je sound.

Ik zat zojuist even naar de EHX Double Muff Fuzz Overdrive te luisteren en ik moet zeggen dat deze mij wel aanspreekt. Had je deze ook al eens geprobeerd?

iWishmaster
13 augustus 2012, 10:54
Niet de double muff, maar wel de nano muff (dezelfde maar dan enkel dus) en in mijn herinnering was dat best een leuk pedaaltje, maar toen ik pas bij de muziekwinkel was hadden ze 'em niet meer liggen helaas.

Jan Buurman
15 augustus 2012, 08:35
Ik hoorde deze demo van Gearmanndude en moest aan dit topic denken. Met name omdat de versterker een randje heeft...
Misschien vind je het wat...




http://youtu.be/reeTub5Qy8w

iWishmaster
15 augustus 2012, 10:44
Dat klinkt op zich wel erg lekker. Hij heeft ook een andere demo van 3 muffs (big muff, little big muff en de nano muff) en daar klinken ze wel goed over die Dr Z versterker met een randje. Ik ben bang dat mijn versterker gewoon niet zo pedaalvriendelijk is ...

The Lo Lands
15 augustus 2012, 11:45
Dat klinkt op zich wel erg lekker. Hij heeft ook een andere demo van 3 muffs (big muff, little big muff en de nano muff) en daar klinken ze wel goed over die Dr Z versterker met een randje. Ik ben bang dat mijn versterker gewoon niet zo pedaalvriendelijk is ... Heb ook al regelmatig van deze 'gearmandude' demo videos bekeken en wat heeft die man een vreselijk geluid imho. Dit pedaal klinkt bij hem meer als een overdrive/fuzz dan een echt fuzz pedaal. Zou een leuk pedaal kunnen zijn dus check misschien wat betere demo's online.

Lastig als je amp niet echt 'pedal friendly' is! Mijn Orange neemt ook niet alle pedalen goed op. Zo had ik eens blindelings de lovepedal eternity fuse aangeschaft welke echt niet lekker matchte met mijn amp. De Orange is al vrij donker in klankkleur en de Fuse ook dus samen klonk het mij toch de wollig en boomy in het mid/laag.

Je zou wat pedalen kunnen aanschaffen bij webshops met 30 dagen retour garantie zodat je ze even goed kunt testen waarnaar ze terug te sturen als het niet matched of bevalt!?

iWishmaster
15 augustus 2012, 11:50
Kopen en terugsturen is niet echt mij hobby. Dan liever de gitaarwinkel in en alles aansluiten wat los en vast zit :). Ik denk dat ik deze zoektocht maar even op pauze moet zetten ...

Montecristo
16 augustus 2012, 07:27
Heb ook al regelmatig van deze 'gearmandude' demo videos bekeken en wat heeft die man een vreselijk geluid imho. Dit pedaal klinkt bij hem meer als een overdrive/fuzz dan een echt fuzz pedaal.

Op zich doet die dat dan weer goed, want ik zie op het pedaal staan "fuzz with overdrive" ;)

The Lo Lands
16 augustus 2012, 09:01
Op zich doet die dat dan weer goed, want ik zie op het pedaal staan "fuzz with overdrive" ;)
Goed punt :seriousf: Ik heb enkele pedalen in mijn bezit die ook hij heeft getest en wat ik zelf ervaar hoor ik niet in zijn demo's terug! Ook een kwestie van smaak maar ik vind dat hij niet het beste uit een pedaal naar boven weet te halen.

iWishmaster
16 augustus 2012, 11:27
Zojuist eens wat demo's van treble boosters bekeken, dat klinkt op zich ook wel veelbelovend moet ik zeggen. Hoewel het er dan wel een moet zijn die geen bas weghaald ...

Binnenkort eerst maar nieuwe pickups in mijn strat, dan een nieuwe speaker in mijn versterker, dan weer eens de winkel in voor een rijtje pedalen :).

iWishmaster
21 augustus 2012, 00:19
Ik kreeg vanavond ineens een ingeving. Eigenlijk wil ik iets simpels, met die al teveel 'boost', maar eigenlijk alleen 'fuzz'. Waarom niet zelf iets proberen?

[enigsinds technisch geneuzel]
In pedalen wordt vaak geboost en vervolgens gebruik gemaakt van diode clipping. In feite wil ik alleen wat ruwe clipping, maar normale diodes hebben een forward voltage van ~.6-7V: meer dan de meeste gitaren zomaar even leveren. Maar wat als ik nu eens germanium of schotky diodes gebruik, daar ligt het forward voltage tussen de 0.2-0.4V. Germanium heb ik niet liggen, wel BAT85 schotky's. Die letterlijk over het signaal heen gezet en voila: een milde en enigsinds grove fuzz. Maar dat moet wel enigsinds regelbaar zijn natuurlijk. Dus even snel een gainstage ervoor gezet (1 transistor, beetje àla treble booster). Dan blijkt het nadeel: de 0.4V van de schotky's is eigenlijk te laag, waardoor er amper 'geboost' kan worden. Het idee is er alvast: een hele simpele, bijna 'lo-fi' volume boost met een paar diodes om het signaal te clippen. Misschien moet er nog een volume boost achter, of misschien was het extreem brakke hobbyprint bordje ergens niet lekker waardoor er wat volume weglekt. Even genoeg voor vandaag, van de week weer even verder hobby'en.
[/enigsinds technisch geneuzel]

Er is vast een pedaaltje op de markt wat dit ook doet, want het is wel heel erg simpel ...

Edit, inderdaad: even googelen leert dat het wel iets weg heeft van een EHX muff fuzz, maar dan erg 'low gain'.

onrust nv
22 augustus 2012, 13:30
Ik heb de oudere double muff en met die kan je hem op enkel muff of dubbel muff zetten. Ik vind de behuizing ook mooier dan de nano's.

Bedoel je trouwens met low gain dat de bas geluiden worden geboost of dat je een volume drop hebt?

iWishmaster
22 augustus 2012, 13:42
Ik heb de oudere double muff en met die kan je hem op enkel muff of dubbel muff zetten. Ik vind de behuizing ook mooier dan de nano's.

Bedoel je trouwens met low gain dat de bas geluiden worden geboost of dat je een volume drop hebt?

Met low gain bedoel ik dat de hoeveelheid vervorming en maximum volumeboost een stuk lager ligt. Voor de rest is de boost redelijk neutraal qua frequenties.