PDA

View Full Version : Voor de zoveelste keer: redelijke bas rond 450 euro (Dean?)



Baker
13 juni 2003, 11:05
Deze vraag is waarchijnlijk 100 keer eerder gepost, maar ik weet helemaal niks van basgitaren dus pleas help me.

Ik ben normaal gesproken gitarist. nu zit ik sinds kort ook nog in een ander bandje, waar ik bas speel omdat ik dat graag wil leren.

Nu leen ik daarvoor een bas. Een echte Squir nepfender. Niet je van het dus. Daarom wil ik graag zelf een bas kopen. Omdat het toch een beetje een bijzaak is wil ik niet teveel hiervoor uitgeven. Ik zit te denken aan 450 Euro. Het wordt dus of een tweedehandsje, of een goede low budget bas.

Ik wil een beetje een all round ding hebben.
ik doe niks op merkennamen. ook vind ik het niet zo interessant hoe hij eruit ziet. Ik ken iemand die een Dean heeft gekocht. Ik vond het wel een mooi ding. Ook de prijs kwaliteit is erg goed volgens hem omdat Dean een merk is wat nog in opkomst is. Dus hier zit ik een beetje aan te denken.

Vraag1: Is Dean Ok?

Vraag2: welke low budget bassen komen in aanmerking?

vraag3: welke 2-handjes komen in aanmerking? (komen veel voor op de 2e handsmarkt?)

vraag4: waar moet ik op letten bij een eventuele aanschaf van een 2e handsje. (afgezien van de dingen waar je bij gitaren ook op let: is de hals recht, zijn de fretten nog ok etc.)

Alvast bedankt voor de reacties.

Baker
13 juni 2003, 11:15
of misschien een Epiphone Thunderbird IV ?

AntY
13 juni 2003, 11:32
wat voor muziek wil je ermee spelen?

wil je puur rock spelen kun je wel een Thunderbird kopen. wil je ook lekker slappen en wat funky grooves spelen heb je er minder aan.

Dean is zeker iets wat je kan overwegen.

Je kan ook kijken naar een Fender Mex, een OLP Stingray, Yamaha, een Cort (ik heb er ook een, was mijn eerste bas :) ) en ga zo maar door. Surf wat op marktplaats, probeer wat winkels! Lees ook even de FAQ hierboven


Heb je ook rekening gehouden met een versterker? Bas spelen door een gitraarversterker is geen goed idee, je sloopt je amp op die manier

http://www.marktplaats.nl/markt/muziek/basgitaren/3768.htm aanrader! Ibbie ATK 405, vraagprijs 325

http://www.marktplaats.nl/markt/muziek/basgitaren/3771.htm goedkope yamaha, 150 pleuro

http://www.marktplaats.nl/markt/muziek/basgitaren/3750.htm?oudei=15 aanrader! Yamaha BBG4 325

http://www.marktplaats.nl/markt/muziek/basgitaren/3734.htm?oudei=30 aanrader! fender precision 1980 500 euro

emielow
13 juni 2003, 11:58
ga s in grote duitse toko's kijken, daar hbe je bassen meestal veel goedkoper als in nederlands

musikproduktiv.de
musikstorekoeln.de

daarh eb je ook een 8 snarige dean voor maar 485 euro ofzo :lol:

frenske
13 juni 2003, 14:03
Of een OLP MM Stingray kopie! Je moet natuurlijk wel rekening houden met het feit dat je nog een versterker moet kopen. Voor 125 euro heb al ´n Peavey Microbass versterker! Die ruimschoots voldoet om te oefenen!

Trouwens die 8 snarige Dean ken je ook bij Feetback voor 499 kopen!

Baker
30 juni 2003, 16:39
Zo, ben net 2 weken op vakantie geweest nadat ik dit topic poste.
3 reacties maar?!?!?!

anyway, is een Epiphone Thunderbird IV dan niet geschikt om funky op te spelen? waarom dan niet?

Baker
30 juni 2003, 16:41
Of een OLP MM Stingray kopie! Je moet natuurlijk wel rekening houden met het feit dat je nog een versterker moet kopen.



nee! ik heb al een versterker. (een oude peavey uit 1976)

bassopotmus
30 juni 2003, 22:44
Zo, ben net 2 weken op vakantie geweest nadat ik dit topic poste.
3 reacties maar?!?!?!

anyway, is een Epiphone Thunderbird IV dan niet geschikt om funky op te spelen? waarom dan niet?

probeer er eens een en je merkt wel waarom :razz:

RichardR
14 juli 2003, 20:38
Ik zou de OLP MM2 (kopie van ErnieBall MusicMan) doen
350 euro en zoo goed
Ik heb hem nu ook en hij speelt erg goed en klinkt nog beter

soulbrother
15 juli 2003, 01:24
Koop 2e hands! Fender Japan P of J bas. Altijd goed!

bassopotmus
15 juli 2003, 13:08
yupper..Weet iemand een Japan P-bass te koop?

MuNKeY
22 juli 2003, 07:19
probeer er gewoon 5 of 6 uit , kijk welke je het best vind spelen

en gewicht is heel belangrijk van de basgitaar

vooral als je net begint kun je beter een licht basgitaartje kopen

Clunk
22 juli 2003, 13:14
Ik zou de OLP MM2 (kopie van ErnieBall MusicMan) doen
350 euro en zoo goed
Ik heb hem nu ook en hij speelt erg goed en klinkt nog beter

bevallen ze wel?
tja, ik zit er ook erg over te denken om er een aan te schaffen ipv een warwick, en dan een ander (beter) element in te gooien etc.. beetje upgraden, volgend mij ken ik dan wel in de buurt komen van een egte mm... of niet?

vertel mij meer over je bas :D:D:D:D

Jeremy B.
22 juli 2003, 13:17
Een vriend van me heeft zo'n OLP gekocht. toen ik 'm ging afstellen en aan de halspen draaide trok ik zo die halspen los :-?

Dat was dus einde verhaal wat betreft de hals ehehe. Hij heeft overigens wel een nieuwe gehad en die hebben we wel goed afgesteld.

Check dus ff goed wat je koopt, er kan een misser tussen zitten!!!

J.

Clunk
22 juli 2003, 18:44
mm ok... maar das meestal zo als je een bas koopt... maar letten op afwerking dus? ///

basso heeft toch ook zon ding:?

tell me more :D

basswasp
22 juli 2003, 19:23
Zo'n Olp stingray komt, volgens mij, nooit in de buurt van een Musicman zonder hele dure toevoegingen. De eerste dingen die je zult moeten doen, is het vervangen van het element en het inbouwen van actieve electronica. Alleen daarvoor ben je behoorlijk wat geld kwijt. Het kopen van een SUB komt dan al weer in aanmerking.

Aan mbakker75 kan ik alleen maar zeggen dat je gewoon veel verschillende bassen moet uitproberen. Gewoon een winkel binnengaan en testen. Je merk dan vanzelf wel welke bassen goed spelen/klinken en welke eigenschappen daaraan verbonden zitten (bijvoorbeeld de elementenconfiguratie).

Heb je uiteindelijk je keus beperkt tot ongeveer 2, 3 of 4 bassen, ga dan kijken (vragen) naar de degelijkheid, onderhoud etc.

bassopotmus
22 juli 2003, 20:38
blabla...FAQ??

basswasp
23 juli 2003, 11:40
Ja zoiets, maar als je 't op mijn manier brengt, komt 't toch wat vriendelijker over ;)