PDA

View Full Version : Sigur Rós



FruscianteFan
1 augustus 2012, 10:31
Soms heb je zo'n band... die meer is dan een band.

Je moet ervan houden, en er zijn genoeg mensen wie het niets doet. Maar er zijn weinig mensen die wel van de muziek houden, naar een concert gaan, en niet betoverd terugkomen.

Over vier weken spelen ze twee keer in Paradiso (28 en 29), en daar kijk ik heel erg naar uit. Toen ik ze in 2008 voor het eerst zag, waren de verwachtingen erg hoog - maar ze overtroffen elke verwachting door iets neer te zetten wat elke andere concertervaring makkelijk overstijgt. Althans, voor mij, en vele anderen (soms vind ik het leuk om concertrecensies of youtube-commentaren te lezen, meestal bevestigen die de magie wel)

Meer liefhebbers?


http://www.youtube.com/watch?v=KbPWi1gshzI


http://www.youtube.com/watch?v=kQsPv4FMyLg

Mr.Fingers
2 augustus 2012, 00:12
Zware fan, ga ze eind augustus voor de vijfde keer live zien (Werchter ten tijde van Takk... met veel materiaal van (), Pukkelpop ten tijde van Med sud y eyrym..., een zaalshow ten tijde van Med... en een Heima akoestische sessie). Van hetgene ik gelezen heb op "teh interwebz" is de nieuwe liveshow BELACHELIJK goed, maar ik heb dan ook sowieso een zwak voor blazers en strijkers, zeker als ze de melancholische toer opgaan!


http://www.youtube.com/watch?v=4FDULxUeMpQ

Op Vimeo staat de volledige Lowlands set van 4 jaar terug. Die blazers en dat tweede deel van Hoppipolla (Med Blodnasir), ik krijg al terug kippenvel als ik eraan denk.

http://vimeo.com/12428545


Naar het schijnt komt Untitled #1 "Vaka" terug in de set voor (zei het als een inwisselbaar nummer, soms spelen ze het, soms niet). Ik hoop echt dat ze dat spelen als ik ze live ga zien. Als ik dat meegemaakt heb kan ik gerust sterven, beter als dat komt het niet!

FruscianteFan
2 augustus 2012, 15:13
wow, Sigur Rós akoestisch/Heima lijkt me ook echt prachtig. Waar was dat?

Mr.Fingers
2 augustus 2012, 21:45
In Gent, in de Vooruit. Was een screening van de film. Daarvoor speelden ze 4 nummers akoestisch, en dan de film, en dan kon je vragen stellen en verbroederen!

En dat klonk zo:


http://www.youtube.com/watch?v=XSaQ0240ILE

lauke_101
8 augustus 2012, 14:16
Ook ontzettend fan hier. Sigur Rós heeft iets haast bovennatuurlijks, ben er zéér van onder de indruk.
Heb ze nog nooit live mee mogen maken helaas, maar daar komt de 28e verandering in :)

Mr.Fingers
27 augustus 2012, 11:38
Vanavond is het zover, I'm shitting myself with excitement. Ook een prachtige concertlocatie:

http://www.openluchttheater.be/sites/default/files/web.jpg

FruscianteFan
27 augustus 2012, 11:52
Wow, dat is wel echt mooi ja. Ben zelf ook wel blij met Paradiso, de mooiste zaal die ik ken.

Veel plezier, maar het moet wel heel hard misgaan wil dat niet lukken ;)

Mr.Fingers
28 augustus 2012, 00:34
Taalverbetering... Het spreekwoord "Napels zien & sterven" mag vanaf vandaag vervangen worden door "Untitled #1 en #8 in de bissen meemaken & van pure weemoed onder tram 10 sukkelen"... Mijn god, wat was Sigur Ros goed, ondanks technische problemen. Die blazers & strijkers maken het echt af!

WAAAAUW dus!

https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/472126_10151400233714741_899053086_o.jpg
(van deze avond)

FruscianteFan
28 augustus 2012, 00:57
Verbaast me dat je nog in staat bent te posten ;)

wat waren de technische problemen?

En godsamme. Ik heb er zin in. Vandaag precies vier jaar geleden werd ik zo betoverd dat ik pas een paar weken later een beetje doorhad wat er nou precies aan de hand was. Bijgevolg kon ik niet goed zeggen wat ik ervan vond: elk woord schoot gewoon tekort. Zelfs 'magisch' dekte de strekking eigenlijk niet.

En overmorgen is het voor mij weer zover. En ik hoop dat Vaka/untitled #1 dan ook op de set staat. Dat was namelijk de énige kanttekening bij het concert 4 jaar geleden: ik miste toen Vaka (of Samskeyti/Njosnavelin, maar liefst Vaka). Maar het mocht de naam 'kanttekening' niet hebben, want die avond had niet mooier kunnen zijn.

Mr.Fingers
28 augustus 2012, 01:03
Tweede nummer kreeg Georg z'n bas niet aan de praat (maar dat werd goed opgevangen door Jonsi z'n strijkstokgeweld, dat klonk live als een nest erg kwade F4 Phantoms die aan het opstijgen waren, waarna er 2, 3 minuten het nummer gerokken werd, tot de bas het wel deed (climax kwam toen NOG intenser over)), en bij Vaka (vierde nummer), viel het orgeltje van de drummer uit na 2 noten, en deden de samples moeilijk, dus dat werd na een minuutje stilte overgeslagen. Ik toch een beetje teleurgesteld (Vaka is m'n all-time favourite). Voor de rest de standaard setlist, afsluiten met Varud. Bissen, dus ik rekende niet meer op Vaka... En toen kwam dat orgeltje en die pruttelende sample... Ik veranderde op 2 seconden in 1 stuk kippenvel. Prachtig, in hun volledig uitgebreide bezetting (gitaar, bas, orgel I, harmonium, piano, 3 violen, trompet, trombone & hoorn)

FruscianteFan
28 augustus 2012, 01:15
http://www.setlist.fm/setlist/sigur-ros/2012/steinberggasse-winterthur-switzerland-3bdc7050.html

(normale set afgesloten met hafsol (drumstok op bas) na Varuđ?)

Ik kan me de teleurstelling well voorstellen trouwens, dan zou ik ook het grootste deel van de tijd niet meer helemaal zo happy zijn als zou moeten. Maar des te mooier de toegift!

Mr.Fingers
28 augustus 2012, 01:26
Klopt, het drumstokding kwam als laatst (ik ken alle nummers, maar ben een ramp met die titels). Was mooi, openen en sluiten met werk van Valtari, en daartussen wat all-time favourites.

Die Vaka die maar niet (terug)kwam, was een kleine ergernis, ik had het te druk met m'n kaken van de grond te halen om de 5 minuten... Die hoge noot die Jonsi zingt bij "Festival", ze duurde 57 seconden (ik had het geteld)...

FruscianteFan
28 augustus 2012, 01:30
dan ist goed ;)

FruscianteFan
28 augustus 2012, 01:53
http://instagram.com/p/O2WhHaocQv/

Mr.Fingers
28 augustus 2012, 02:00
jammer dat je het publiek niet ziet... Eigenlijk zag het er zo uit:

http://farm8.staticflickr.com/7133/7876112160_978f98342b_b.jpg

FruscianteFan
28 augustus 2012, 02:01
wowwwwwww

al mag ik met paradiso ook niet klagen :)

FruscianteFan
29 augustus 2012, 00:19
Blijkbaar hebben ze vandaag in Paradiso naast Vaka - het nummer dat ik nog heel graag wil horen - Glosoli gespeeld. En dat was 4 jaar geleden het absolute onbevatbare magische hoogtepunt...

Ik hoop het, al denk ik niet dat ze hem morgen weer spelen.

Mr.Fingers
29 augustus 2012, 00:58
Andvari hebben ze blijkbaar ook al gespeeld dit jaar...

N.D.
29 augustus 2012, 10:44
Ik ben er vanavond ook bij in Paradiso. Ben benieuwd! Ik begreep dat er geen voorprogramma is?

Mr.Fingers
29 augustus 2012, 11:29
Ik hoop voor jullie van harte van niet. Wij hadden dit, en geloof mij, zelfs al duurde het een half uur, het was een sfeerbederver!

http://www.youtube.com/watch?v=bpubxw2dddY

FruscianteFan
29 augustus 2012, 11:48
Volgens mij niet nee, en volgens paradiso ook niet.

In Amsterdam 2008 stond For A Minor Reflection in het voorprogramma. Vond ik niet zo boeiend. Maar ze krijgen toch wat credit want ik geloof dat de extra gitarist van Sigur Ros nu bij FAMR vandaan komt.

In Keulen 2008 stond Ólafur Arnalds in het voorprogramma. Ik kende hem toen nog niet, maar inmiddels ben ik enorm fan van hem:
http://www.youtube.com/watch?v=K6u5D-5LWSg
http://www.youtube.com/watch?v=Fyxu3LLwSV4

Enniewee...

Ben nu nog een beetje slaperig, maar vandaag is de grote dag.. spannend!

FruscianteFan
30 augustus 2012, 01:40
Ik ben helemaal gelukkig nu. En moe.

Enigszins verwarrende setlist: voor het eerst deze tour geen Viđrar... of Olsen Olsen. Maar wow. Hoogtepunten:

I Gćr - prachtige opkomst.

Ny Batteri...

Vaka!

Fljotavik, mooie verrassing

Sćglopur

E-bow!

Hoppipolla

Glosoli!

Popplagiđ

Afscheid.

Eigenlijk waren de nummers tussen de hoogtepunten door ook prachtig. Andvari en Gong zijn gaaf. Maar goed. Tijdens of vlak na de buiging barstte ik nogmaals in tranen uit. Ik ben nu ook vooral uitgeput, besef het nog niet zo goed. Eigenlijk elk woord om het mee te omschrijven schiet tekort.

Mr.Fingers
30 augustus 2012, 09:33
Damn, Andvari, Vaka, Glosoli, Ebow, Ny Battery, Gong...

DemolitionColorScheme
30 augustus 2012, 10:17
Sigur Rós! Een van mijn favo bands en dat zal ook altijd wel blijven. Ik kon helaas niet naar de gig(s) in de Paradiso, maar heb ze wel gezien toen ze in de HMH stonden, helaas is de HMH een beetje een galmbak en op die dag was het net uit met mijn toenmalige vriendin, dus ik kon er niet optimaal van genieten.

Ook wel stom trouwens, ze stonden een aantal jaren geleden in de 013, met de Takk tour en toen wist ik niet dat ze daar stonden ... Ik had ze in mijn home town echt graag gezien! Vooral bij de Takk tour! Baal nogsteeds hard dat ik ze toen gemist heb.

Trouwens, voor degene die het nog niet kennen; Jónsi heeft met zijn partner, Alex Somers van Parachutes, een project genaamd Jónsi & Alex en dat is ook een van mijn favo acts. Dat album, 'Riceboy Sleeps' draai ik echt wekelijks:

http://www.youtube.com/watch?v=X4j-4FElT8E

Misschien een beetje te ambient voor velen, maar ik ben een grote ambient nut, dus ik kan in dit album echt dagen blijven hangen. Grote invloed voor mij. Ik heb ook een zwak voor strijkers (en blazers) en gebruik de laatste 2 jaren daarom ook real life strings.

Trouwens, Jónsi en Alex hadden een aantal jaar geleden een expositie in Palm Springs, in de US, en daar was hammock voor uitgenodigd om het voorprogramma te doen. Voor degene die hammock niet kennen:

http://www.youtube.com/watch?v=KjIWriDTptY
Voornamelijk guitar-based, dus wel iets anders.

Ólafur Arnalds is inderdaad ook erg nice. Die heb ik nu al iets van 4x live gezien.

FruscianteFan
30 augustus 2012, 11:47
Met Riceboy Sleeps heb ik niet zoveel. Sowieso niet met Alex Somers, eerlijk gezegd. Het zal jaloezie zijn ;)

Ik heb Ólafur nu denk ik ook vier keer gezien. Hij opende dus voor Sigur Rós in Keulen, 2008, en vorig jaar was hij Artist In Residence in Nijmegen tijdens de Vierdaagsefeesten, wat inhield dat hij op een prachtige locatie (het Besiendershuis) een drietal intieme concerten gaf, waar hij ook nog eens ter plekke bezig was muziek te componeren.

Eerder dit jaar speelde hij in Eindhoven... en 15 oktober samen met zijn collega-held Nils Frahm in Paradiso.

Mr Fingers, Gong/Andvari zijn heel erg mooi, voor mij een beetje de minder prominente nummers van Takk.... Wel heel erg mooi dus. Thing is, toen ze die speelden, terwijl ze dus ook al Fljovatik hadden gespeeld, en Ny Batteri én Sven-G, raakte ik wat in de war: ik begon me af te vragen wat ze dan niet zouden spelen.

Maarja, uiteindelijk 'zorgen' om niets. Des te groter was ook de ontlading toen ik - nadat ik al zag dat Georg zijn Jag omhing, dus geen Popplagiđ - het sample van Glosoli hoorde.

Godverdomme zeg

DemolitionColorScheme
30 augustus 2012, 11:57
Met Riceboy Sleeps heb ik niet zoveel. Sowieso niet met Alex Somers, eerlijk gezegd. Het zal jaloezie zijn ;)
Smaken zijn smaken, I guess. ;)

FruscianteFan
30 augustus 2012, 12:12
Smaken zijn smaken, I guess. ;)
Laat ik het zo zeggen, ik heb nooit echt de neiging gehad om het vaker op te zetten. Volgens mij heb ik er laatst wel naar geluisterd en toen vond ik eht erg aangenaam. Maar als ik er vervolgens niet vaker naar luister...

DemolitionColorScheme
30 augustus 2012, 14:01
Laat ik het zo zeggen, ik heb nooit echt de neiging gehad om het vaker op te zetten. Volgens mij heb ik er laatst wel naar geluisterd en toen vond ik eht erg aangenaam. Maar als ik er vervolgens niet vaker naar luister...
Misschien komt het ook omdat het echt een ambient plaat is, per definitie. Er zit wel melodie in, maar je kunt niet echt spreken over een songstructuur. Mij, persoonlijk, trekt dat erg aan, maar het is niet voor iedereen.

FruscianteFan
30 augustus 2012, 14:05
Nee, daar komt het niet door.

DemolitionColorScheme
30 augustus 2012, 14:07
Nee, daar komt het niet door.
Nou ja, het kan vanalles zijn. Misschien nog een keer proberen?
Anders accepteer ik wel gewoon dat het iemand simpelweg niet kan liggen. ;)

FruscianteFan
30 augustus 2012, 14:09
Nou ja, het kan vanalles zijn. Misschien nog een keer proberen?
Anders accepteer ik wel gewoon dat het iemand simpelweg niet kan liggen. ;)
Thing is: ik heb het een paar keer opgezet. Ik vond het toen best mooi, luisterde lekker, dat soort dingen. Maar als ik vervolgens niet snel de neiging heb om het nog een keer op te zetten, ga ik het niet forceren.

Heeft misschien niet echt een reden..

Ik merk vandaag dat ik een beetje down ben ofzo. Is misschien maar goed ook, want ik heb wat rust nodig na al dat spektakel. Ook omdat als ik er nu aan terugdenk en het weer beleef, ik in tranen uitbarst.

Sigur Rós is soms net een harddrug.

DemolitionColorScheme
30 augustus 2012, 14:10
Ja, ik snap 't. :) It's all good!

N.D.
30 augustus 2012, 17:21
Ik vond 't ook geweldig. Voor mij was 't een soort "best of" concert, alle nummers die ik het liefst wilde horen kwamen voorbij! Vraag me af of ze veel reserve-strijkstokken meehebben of dat 't gewoon niet elke avond gebeurd dat 'ie kapotgeslagen wordt:D

Voor de die-hard fans: Wat werkt 't beste met een strijkstok, flat- of roundwounds? Wil er wel mee gaan experimenteren!

DemolitionColorScheme
30 augustus 2012, 17:28
Voor de die-hard fans: Wat werkt 't beste met een strijkstok, flat- of roundwounds? Wil er wel mee gaan experimenteren!
Roundwounds, naar mijn mening. Hoe meer je kunt schrapen, hoe beter. Maar het belangrijkste: je moet eigenlijk een lichtelijke arched brug hebben, vandaar dat het op LP's erg goed werkt en op Strats en Tele's gewoon niet zo succesvol.

FruscianteFan
30 augustus 2012, 17:33
Ik zag Jónsi voor Háfsol van strijkstok wisselen. En dat was de strijkstok die links aan zijn standaard hing, niet rechts (waar er twee hingen). Dus ik denk dat-ie het meeste met een goede strijkstok speelt, en elk optreden een goedkope kapotslaat. Want ik heb inderdaad elk concert (minstens) een strijkstok het publiek in zien vliegen.

Ik heb nu flatwounds op mijn Jackson en dat werkt net ff wat beter. Je hebt iets meer grip. Maar het belangrijkste is toch echt dat je heel veel hars (rosin) gebruikt. Liefst zacht, dat geeft beter af.

Daarnaast, als je het voor Sigur Rós gebruikt: zorg voor veel galm en een redelijk scherpe overdrive. Een gitaar waar de snaren relatief vrij van de body staan, en dan met name de E-snaar goed te bereiken is, is ook erg handig. Er zijn er ook die het op een telecaster of jazzmaster lukt, maar dan werkt het toch anders.

N.D.
30 augustus 2012, 17:34
Roundwounds, naar mijn mening. Hoe meer je kunt schrapen, hoe beter. Maar het belangrijkste: je moet eigenlijk een lichtelijke arched brug hebben, vandaar dat het op LP's erg goed werkt en op Strats en Tele's gewoon niet zo succesvol.

Okee, dan gaat 't wel goedkopem. Ben van plan m'n Rickenbacker 330 kopie ervoor op te offeren. En die heeft een LP-achtige tune-o-matic brug.

FruscianteFan
30 augustus 2012, 17:38
Is dat een Indie? Die heb ik namelijk ook, en ik vind dat brugelement totaal niet geschikt voor strijkstok. Te zwak, te donker, piept te snel.

edit: daar komt bij dat het geen arch top is en dat de nek geen hoek maakt met de body. Dus het is toch lastig om daar de snaren lekker te pakken.

Mr.Fingers
30 augustus 2012, 17:42
Strijkstok voor cello werkt het beste, kan ook met een telecaster hoor.

DemolitionColorScheme
30 augustus 2012, 17:45
Strijkstok voor cello werkt het beste, kan ook met een telecaster hoor.
Ja, ik zou 't niet met een vioolstok doen, nee, haha.
En ja, 't kan inderdaad met een Tele of wat dan ook, maar het beste is gewoon een brug die inderdaad lichtelijk van de body afstaat zodat je een wat meer natuurlijke arch hebt zoals bij traditionele strijkinstrumenten. Zo kun je dus makkelijker de E snaar pakken.

Ik had jaren geleden met een vriend van me een hollow body Stagg omgebouw en een custom brug gemaakt die gebruikt worden zoals op strijkinstrumenten. Werkte vrij goed, alleen totaal niet meer te bespelen als een normale gitaar, haha.

N.D.
30 augustus 2012, 17:55
Strijkstok voor cello werkt het beste, kan ook met een telecaster hoor.

Hmm, jammer, vioolstrijkstok kon ik juist goedkoop krijgen:D
Welke maat voor cello werkt 't best, 4/4? 3/4?

DemolitionColorScheme
30 augustus 2012, 17:56
Gewoon 4/4 is prima.

FruscianteFan
30 augustus 2012, 20:44
ik heb inmiddels al mijn tweede strijkstok bij Thomann: 'cellobogen' 4/4. Werkt prima, kost rond de €30.

Pas wel op: als je hard drukt breek je heel makkelijk haren. Ziet er cool uit, maar als je dat te vaak doet, dan moet je weer een nieuwe kopen. Of nieuwe haren erop laten zetten, maar dat kost al snel het dubbele van de hele strijkstok.

DemolitionColorScheme
30 augustus 2012, 20:51
Ik ben een jaar of 4 of 5 geleden in Breda bij een violen/cello maker geweest, gewoon binnengelopen en gevraagd of hij nog een cello strijkstok had waarmee hij niks deed. Heb die toen gratis gekregen en heb die nogsteeds. Moet dan wel van goed materiaal zijn, als hij nu nog helemaal in orde is! :)

FruscianteFan
30 augustus 2012, 21:15
Ja, mijn eerste is ook ongeveer zo lang meegegaan. Hangt er natuurlijk erg van af hoeveel je hem gebruikt, en hoe goed je ermee omgaat.

Ontspannen als je hem niet gebruikt, niet te hard drukken, etc.

DemolitionColorScheme
30 augustus 2012, 21:22
Ja, mijn eerste is ook ongeveer zo lang meegegaan. Hangt er natuurlijk erg van af hoeveel je hem gebruikt, en hoe goed je ermee omgaat.

Ontspannen als je hem niet gebruikt, niet te hard drukken, etc.
Ja, precies.
Daarbij gebruik ik het niet veel meer. Ik was al bezig met gitaar-strijken voordat ik Sigur Rós kende en nadat ik dat ging luisteren heb ik dat nog nog een tijdje gedaan, maar ik vind het nu een beetje over-done. Het is een Sigur Rós iets voor me geworden. Daarbij haat ik het hoe de rosin op heel m'n gitaar komt en op de snaren. Een grote koek (en al helemaal niet echt fijn op een zwarte LP ;).

N.D.
30 augustus 2012, 22:06
Daarom wil ik 't ook gewoon eerst even proberen op een gitaar die ik eigenlijk niet zo vaak meer gebruik. Geen zin om een van m'n andere gitaren die ik gebruik in m'n band te bevuilen met hars:D

Ik ga op zoek naar een goedkope strijkstok en even kijken of ik er wat mee kan zonder gelijk als een Sigur Ros coverband te gaan klinken:D

DemolitionColorScheme
30 augustus 2012, 22:15
Daarom wil ik 't ook gewoon eerst even proberen op een gitaar die ik eigenlijk niet zo vaak meer gebruik. Geen zin om een van m'n andere gitaren die ik gebruik in m'n band te bevuilen met hars:D

Ik ga op zoek naar een goedkope strijkstok en even kijken of ik er wat mee kan zonder gelijk als een Sigur Ros coverband te gaan klinken:D
Ja, precies. Het ergste is dat de rosin op een gegeven moment dus ook echt om je snaar gewikkeld gaat zitten, zelfs na elke keer schoonmaken. Je snaren worden op de strijkpunten dus stroever en je plectrum kan daar dus achter blijven haken. Ik wil nogsteeds een keer gewoon een cheape LP kopen om daar gewoon op te strijken en dan die ook stemmen in bepaalde open tunings, zoals C.

N.D.
30 augustus 2012, 22:22
Nu in dit topic toch de paar grootste Sigur Ros kenners zitten van 't forum. Wat gebruikt Jonsi eigenlijk aan effecten enzo? Ik zag een volumepedaal, tuner, Boss Looper-achtig-iets en iets van een boost/drive achtig pedaaltje geloof ik. Maar ik kan me niet voorstellen dat dat z'n enorme heftige sound maakt. Zag later nog wel dat 'ie naar z'n rack liep om 't een en ander aan te passen, zit daar nog iets bijzonders in?

DemolitionColorScheme
30 augustus 2012, 22:25
Hij gebruikt tegenwoordig een TC Electronic M350, volgens mij op de church mode. Geen speciaal ding. Je kunt het eigenlijk wel met elke reverb doen die een redelijk lange decay heeft. Voorheen had hij een DigiTech DSP24 en daarvoor nog wat anders, als ik me niet vergis. Kan er even niet opkomen. Volgens mij een BOSS RV-1000. Wat eigenlijk de 'key' is, naar mijn mening, is pre-gain reverb. Je krijgt er in feite dus een langere sustain mee, al weet ik niet of Jónsi het zelf ook zo gebruikt. Misschien gebruikt hij het gewoon in de FX loop - dat is gewoon smaak gebonden, beiden kunnen werken of desnoods een combinatie.

Voor de rest: gain. Hij gebruikt gewoon een Tube Screamer om z'n amp wat verder te drukken en alles te compressen.

N.D.
30 augustus 2012, 22:33
Okee, voor al 't andere dan een spring reverb gebruik ik m'n goedkope TC, dus qua galm zit dat wel goed. Het is ook meer het geluid wat (en ik ga m'n best doen het goed uit te leggen) wat je hoort als je van noot naar noot gaat, alsof er een delay vóór een overdrive zit die ervoor zorgt dat 't even heel veel herrie maakt bij een bend bijv. En dus geen octaver/pitchshift, had ik eigenlijk wel verwacht!

DemolitionColorScheme
30 augustus 2012, 22:34
alsof er een delay vóór een overdrive zit die ervoor zorgt dat 't even heel veel herrie maakt bij een bend bijv.
Dat is naar mijn mening dan de pre-gain reverb.

N.D.
30 augustus 2012, 22:43
Dat is naar mijn mening dan de pre-gain reverb.

Oh, inderdaad, even verkeerd gelezen. Maar dan zal dat 't zijn ja. Ik zal er eens mee aan de slag als ik weer herrie kan maken!

FruscianteFan
30 augustus 2012, 23:15
Alsof Jonsi ooit bendt...

Ik wilde gister nog kijken naar welke pedalen hij precies had, maar ik was er iets te laat. Voorzover ik weet heeft hij inderdaad een looper, vooral voor de stukken waar hij (solo) lomp doet. Af toe merk je duidelijk dat hij een pedaal indrukt om zijn sound heftiger te maken, dus dat zal inderdaad een tubescreamer zijn. Het zou kunnen dat hij ook nog een EQ heeft.

Maar verder is het toch echt een heel dikke galm, al dan niet voor de oversturing van zijn JCM2000.

Ik kom zelf aardig in de richting met hoge output, overdrive pedaal (mudhoney nu), een delay met veel repeats en korte tijd, en mijn Holy Grail op 70% wet ongeveer.

FruscianteFan
30 augustus 2012, 23:17
Ja, precies. Het ergste is dat de rosin op een gegeven moment dus ook echt om je snaar gewikkeld gaat zitten, zelfs na elke keer schoonmaken. Je snaren worden op de strijkpunten dus stroever en je plectrum kan daar dus achter blijven haken. Ik wil nogsteeds een keer gewoon een cheape LP kopen om daar gewoon op te strijken en dan die ook stemmen in bepaalde open tunings, zoals C.
Daar heb ik met flatwounds dus echt minder last van. Al blijft het een smeerboel, zeker als je wilt palmmuten.

Ik zag trouwens gister dat Jonsi tijdens Vaka, waar hij fingerpickt, de snaren schoonveegde aan zijn mouw.

TuuP
10 september 2012, 11:52
En ze komen weer terug! Dat wordt dan mijn zesde keer, tot nu toe Paradiso, HMH, Werchter en twee keer in Ijsland.

FruscianteFan
10 september 2012, 13:24
Ik zag het :)

Moet zeggen, ik word er nog niet heel erg enthousiast van. Wel gelukkig, maar het spannende gaat er wel een beetje af.

DemolitionColorScheme
10 september 2012, 14:59
Ik zag het :)

Moet zeggen, ik word er nog niet heel erg enthousiast van.
Same here. Sigur Rós in de HMH? Dat was de vorige keer ook toen ik ze had gezien en die plek doet ze geen eer.

FruscianteFan
10 september 2012, 15:06
Same here. Sigur Rós in de HMH? Dat was de vorige keer ook toen ik ze had gezien en die plek doet ze geen eer.
Dat is niet per se zo. HMH kan sfeervol zijn als de muziek wat duisterder is. Međ Suđ... was wat mij betreft dan ook geen goede combi met die zaal. Maar E-Bow vond ik juist wel goed passen daar.

En het maakt een wereld van verschil of ze met z'n vieren zijn of met z'n elven.

Het is meer zo dat ik er nog niet enthousiast van word omdat ik nog niet toe ben aan alweer een sigur ros-concert. In die zin dat Sigur Rós zo intens is dat er best wel wat tijd tussen mag zitten. Ter illustratie: na mijn eerste Sigur Rós-concert was ik bang dat ik nooit meer kon genieten van een concert. Zoiets heeft bezinking nodig.

N.D.
12 september 2012, 10:45
Toch maar wel kaartje gekocht. Wetende dat het waarschijnlijk niet zo mooi en goed zal zijn als in Paradiso qua sfeer. Maar de belofte van een nieuwe show met nieuw materiaal heeft me toch overgehaald :D

FruscianteFan
12 september 2012, 10:58
Een concert hoeft niet half zo mooi te zijn als dat optreden om nog steeds betoverend te zijn ;)