PDA

View Full Version : Studio Console combineren met interface



tip911
31 juli 2012, 22:52
hallo,

Ik ben Tip en ik heb een tijdje een geleden een presonus firestudio gekocht om gitaar en drums op te nemen in me "home studio" ik ben er erg tevreden mee. Nu zie ik alleen op foto's van professionele studio's altijd een mixer staan waarmee ze werken. Ik vroeg me dus af hoe je een mixer/studio console combineert met een interface als de firestudio.

Dus ook wat is het signalpath van de console, de firestudio en de microfoons? En wat voeg het toe aan mijn huidige setup(microfoons->firestudio->PC->behringer mixertje).

(Ik bedoel dus niet gewoon een USB mixertje aansluiten op de computer want dan heb die firestudio voor niks gekocht.)

Alvast bedankt.

(ik zat te denken aan een mackie 1604)

peter_heijnen
1 augustus 2012, 10:22
Je bent tevreden maar door foto's van anderen niet meer?

Wat zou je willen doen met een mixer wat je nog niet kunt met je huidige software?

bass blom
1 augustus 2012, 10:31
nouja, als hij drums wil opnemen met meer dan twee mics is een mixer wel handig.
alleen met die interface (neem ik aan) neem je altijd 2 sporen tegelijk op, de mix staat dus dan bij opname al vrij vast.

N.D.
1 augustus 2012, 10:55
nouja, als hij drums wil opnemen met meer dan twee mics is een mixer wel handig.
alleen met die interface (neem ik aan) neem je altijd 2 sporen tegelijk op, de mix staat dus dan bij opname al vrij vast.

Kijk eerst eens even wat die Firestudio kan, die heeft namelijk wel meer dan 2 inputs.

Wat "normaal" is bij 't gebruiken van een console is dat je (in combinatie met een computer) de computer alleen gebruikt als bandrecorder. Dus je gaat er verder niet in mixen, effecten toepassen enz. Je maakt dan ook meestal gebruik van hardware effecten die je in een bus of insert van een console plaatst. Maar er zijn nog heel veel andere manieren om zo'n ding toe te passen in een studio.

In jouw situatie zitten naar mijn mening geen voordelen aan het gebruiken van een mixer. Met gewoon lekker in je computer mixen, editten en effecten toepassen haal je waarschijnlijk een beter klinkend resultaat.

bass blom
1 augustus 2012, 11:20
inderdaad, als je al 8 ingangen hebt heeft een mixer niet veel toe te voegen.
ja je krijgt wat meer mic inputs, die wellicht op line level meekunnen die interface in?

muziekschuur
1 augustus 2012, 15:39
Je sluit de 8 bussen van de Mackie aan op de Firestudio. Dan heb je 16 preamps die naar 8 bussen gaan.... Handig als je een oefenruimte aan huis hebt. Je soundcheckt de drums totdat het goed klinkt en neemt die op 2 sporen op. En zo voor bas, gitaren synths en vocals...

tip911
1 augustus 2012, 17:13
@peter heijnen: ik ben niet onteverden door die fotos ik vind zo'n ding er gewoon ongelovelijk stoer uitzien. Maar dat word dus niet de reden dat ik er 1 wil kopen want ik moet dus nog wel weten of het nuttig is (na de reacties gelezen te hebben waarschijnlijk niet).

@ND: Als in het goed begrijp gaan dus de microfoons door de mixer naar een computer/bandrecorder daar neem ik de geluiden dan op. Dan gaat het van de bandrecorder weer terug naar de mixer en dan door allemaal effecten aangesloten op de mixer en dan weer naar iets dat het brand op bv een CD. Toch?
Als dat het geval zou zijn dan moet ik dus eerst effecten kopen voordat het echt iets toe gaat voegen...

Het is me duidelijk dit gaat hem voorlopig nog niet worden bedankt voor de reacties.

muziekschuur
1 augustus 2012, 23:42
Reaper

En gratis vst's

peter_heijnen
2 augustus 2012, 08:31
@peter heijnen: ik ben niet onteverden door die fotos ik vind zo'n ding er gewoon ongelovelijk stoer uitzien. Maar dat word dus niet de reden dat ik er 1 wil kopen want ik moet dus nog wel weten of het nuttig is (na de reacties gelezen te hebben waarschijnlijk niet).

Zoals jij het beschrijft -ziet er stoer uit- is zoals ik het begrepen had, je bent niet tevreden met de looks ;), mijn vraag was retorisch en cynisch. Een mixer is nuttig als je de functies ervan nodig hebt, maw als je acties niet kunt ondernemen omdat je geen mixer hebt.

Als je voor weinig je studio looks wilt upgraden moet je op zoek naar de (heeeel) oude behringer eurodesk mx8000. Ik heb de mijne ooit na gedane arbeid voor een prikkie weggedaan. Stoer ding, en hij deed het zelfs nog.

http://medias.audiofanzine.com/images/normal/behringer-eurodesk-series-mx8000-181483.jpg

muziekschuur
3 augustus 2012, 13:42
Heb ik ook nog staan...

Bovenstaande tafel kun je ook nog "verbeteren" met outboard preamps en "insert" compressors. Daardoor krijg je een signaal dat al meer "af" is.

muffstuff
7 augustus 2012, 16:57
die mx8000 zijn anders 2e hands behoorlijk kraakbakken. Ik ben zelf een ontzettende grote fan van behringer, heb ooit een ddx3216 gehad met 2 adat modules, dat waren 16 digitale sporen zo mijn cubase in. Maar deed er te weinig mee om het geld waard te zijn. Uiteindelijk voor goed geld verkocht omdat ten tijde de loodwetgeving intrad en die modules niet meer te krijgen waren.

Maar als ik nu weer een mixer zou halen, zou ik een van die nieuwe digitale bakken van behringer gaan, krijg je ontzettend veel bang for je buck!

zoiets als dit:

http://www.behringer.com/EN/products/X32.aspx

of zoiets, ideale mobiele studio met een ipad.

http://www.behringer.com/EN/Products/iX1642USB.aspx

muziekschuur
7 augustus 2012, 17:37
The Phonic Helix 24 Universal levert over firewire of usb2 16 kanalen audio aan je pc.... Ook leuk...

Han S
7 augustus 2012, 19:26
die mx8000 zijn anders 2e hands behoorlijk kraakbakken. Ik ben zelf een ontzettende grote fan van behringer, heb ooit een ddx3216 gehad met 2 adat modules, dat waren 16 digitale sporen zo mijn cubase in. Maar deed er te weinig mee om het geld waard te zijn. Uiteindelijk voor goed geld verkocht omdat ten tijde de loodwetgeving intrad en die modules niet meer te krijgen waren.

Maar als ik nu weer een mixer zou halen, zou ik een van die nieuwe digitale bakken van behringer gaan, krijg je ontzettend veel bang for je buck!

zoiets als dit:

http://www.behringer.com/EN/products/X32.aspx

of zoiets, ideale mobiele studio met een ipad.

http://www.behringer.com/EN/Products/iX1642USB.aspx

Ik hoop dat ze beter zijn geworden. De laatste keer dat ik een digitale mixer gebruikte van Behringer ben ik me kapot geschrokken van het totale gebrek aan geluidskwaliteit.

Roman
9 augustus 2012, 09:43
Behringer maakt mooi spul. Innovatief, niet duur en compleet. Maar ze klinken net als de prijs: goedkoop. Dat hoeft niet persé een belemmering te zijn. Wie wat meer wil gebruikt dit spul niet, of nauwelijks.

Ik ben blij me merken als Behringer, Phonic etc. Ze leveren in de budget markt aardig spul. Ik heb ook een oude behringer 32 kanaals mixer in mijn studio, die gebruik ik enkel voor direkte fold-back mixen (individuele low-latency monitor).

Neem mijn tracks direct op met Presonus FP10 (3 stuks, 24 ch). Gebruik de uitgangen van die dozen ook weer voor output, ook voor seperate mixen.

Op die manier heb ik dus een tafel en digitale interfaces gekoppeld. Mijn tafel is ook om alle lijntjes te knopen.

Han S
9 augustus 2012, 10:35
Een paar jaar geleden kwam er een producer met de drummer van een bekende metalband. De producer had thuis een CD gemaakt met een click en scratch gitaar en baspartijen plus de vocalen van de nummers en de drummer heeft zich een paar dagen in het zweet zitten werken. Hardstikke goede drummer en ik heb het opgenomen met de DDA-AMR mengtafel en de Otari MX80 24 sporen twee inch tapemachine. Vette microfoons op het drumstel en het geluid was uitstekend.

Toen het klaar was heeft de producer de boel overgezet naar Logic Audio in de G5 computer en de conversie werd gedaan middels zijn Behringer 32 kanaals digitale mixer.

Zo konden we dus het geluid een op een vergelijken tussen het originele analoge geluid en dat van de Behringer tafel. Want met een G5 en Logic is niks mis. Er was hoegenaamd niets meer van over en een cassettedeck zou 100 keer beter hebben geklonken. Het was minder dan de slechtste MP3 die ik heb gehoord.

Voor mij geen Behringer spullen, hoewel een oude composer nog wel aardig klinkt als hij het doet, wel een eigen vette draai aan het geluid geeft maar dat kan met een bas wel leuk zijn.

Het is goedkoop spul, maar ik zou er niet graag mee op Pinkpop gaan staan.

muffstuff
13 augustus 2012, 16:38
Een paar jaar geleden kwam er een producer met de drummer van een bekende metalband. De producer had thuis een CD gemaakt met een click en scratch gitaar en baspartijen plus de vocalen van de nummers en de drummer heeft zich een paar dagen in het zweet zitten werken. Hardstikke goede drummer en ik heb het opgenomen met de DDA-AMR mengtafel en de Otari MX80 24 sporen twee inch tapemachine. Vette microfoons op het drumstel en het geluid was uitstekend.

Toen het klaar was heeft de producer de boel overgezet naar Logic Audio in de G5 computer en de conversie werd gedaan middels zijn Behringer 32 kanaals digitale mixer.

Zo konden we dus het geluid een op een vergelijken tussen het originele analoge geluid en dat van de Behringer tafel. Want met een G5 en Logic is niks mis. Er was hoegenaamd niets meer van over en een cassettedeck zou 100 keer beter hebben geklonken. Het was minder dan de slechtste MP3 die ik heb gehoord.

Voor mij geen Behringer spullen, hoewel een oude composer nog wel aardig klinkt als hij het doet, wel een eigen vette draai aan het geluid geeft maar dat kan met een bas wel leuk zijn.

Het is goedkoop spul, maar ik zou er niet graag mee op Pinkpop gaan staan.
Meta lle respect, dat had dus ook kunnen zijn als er een ssl tussen gezeten had. Want wat heeft hij op de sporen van de behringer aangezet? Zal best misschien wat verkleuren, maar zoals met alle apparatuur, als je niet weet hoe het werkt schiet het niet op. Dus omdat nou geheel aan die behringer te pinnen.

Doe anders een zoektocht op synthforum.nl naar de ddx 3216 dan vin je maar weinig slechte ervaringen. Als er ergens in nederland gear freaks zitten die alleen maar lopen te mierenneuken dan is het daar wel.