PDA

View Full Version : Koptelefoon



Jav
31 juli 2012, 01:16
Hallo,

Mijn arme vader kan de herrie die ik met mijn gitaar weet te produceren niet meer verdragen, de arme man heeft voorgesteld om een koptelefoon voor mij te kopen omdat zijn oren het anders begeven ;). Nou wil ik graag weten of het wat uitmaakt wat voor soort koptelefoon je gebruikt om je sound zo goed mogelijk te behouden, en zo ja welke koptelefoon zou ik dan moeten nemen?

Mvg,
Jaap

ErikM
31 juli 2012, 08:19
Een koptelefoon op een gitaarversterker klinkt bijna altijd k... Dus je moet er eigenlijk wel iets bij hebben wat je geluid goed maakt voor jou, een pod express of zoiets. Zelf gebruik ik een Johnson Jstation, maar dat is al jaren oud nieuws. Eerste vragen zijn natuurlijk, wat voor geluid wil je, wat voor versterker heb je, en wat voor gitaar heb je...

harrie-beton
31 juli 2012, 12:00
Pocket pod is leuk ding, klinkt op elke gewone hifi koptelefoon al heel aardig (niet van die dopjes). Hoop andere oplossingen zijn stukken duurder.
Je kunt ook op marktplaats een v-amp of pod 2.0 zoeken.

snaarplukker
31 juli 2012, 15:04
Een goedkopere en betere oplossing is om een paar goeie oordopjes voor je vader te kopen.;)

reckless_life
5 augustus 2012, 01:01
Heb je al eens een VOX amPlug (http://www.voxamps.com/amplug/) geprobeerd?
Tegenwoordig heb je ze in allerlei modellen.

Vraag een een goede headphone aan je pa en koop dan zo'n plugje voor 40 Euro.
Klein dingetje, steek je rechtstreeks in je gitaar én je kan er een hoofdtelefoon op aansluiten.
Het kleinood werkt eigenlijk best goed voor wat het moet doen :)

Pakie
5 augustus 2012, 09:32
Voor in de late uurtjes, als de hele omgeving stil is, gebruik ik elke avond een VOX DA05 versterktertje met mijn gewone Sony huis koptelefoon. Draait op batterijen (gaan heel lang mee als je alleen koptelefoon gebruikt.
Er zitten tal van bruikbare geluideffecten op.
Om mee te oefenen heel leuk.
Voor het echte werk is een versterker op flink volume toch wel lekkerder natuurlijk.

Duhsjaak
5 augustus 2012, 21:47
Hi
Wil niet buitennissig wijsneuzerig doen, maar ik heb het akelige gevoel dat de vraag van TS niet wordt geadresseerd.

Er staat Koptelefoon boven.
En vervolgens duikt iedereen vol verve de modelling in. Met uitzondering van (ik meen) Snarenplukker, die wel een bijzonder praktische oplossing aandraagt.

Ik heb ooit twee goede koptelefoons gekocht. Lang geleden. Toen die aan vervanging toe waren, viel mij op hoeveel van die moderne dingen een uitzonderlijk accent in de bassen had. Super hinderlijk bij bassen en gitaar spelen.

Als je nou aan de hand van de andere posts je modelling op orde hebt, ga dan eens op zoek naar die paar zeldzame neutraal klinkende koptelefoons zonder idiote accentuering van de bassen. Alle Beats by Dr Dré of dergelijk trendy spul, vallen op voorhand af. Bij voorbeeld.

Een rondje luisteren bij een goeie HiFi zaak of een Mega Markt zal je veel leren. Een koptelefoon met minder harde bas en goed hoog, zou mijn advies dus zijn. Good luck to you!!!
Vriendelijke groet, Gus

Plant
5 augustus 2012, 21:58
Hi
Wil niet buitennissig wijsneuzerig doen, maar ik heb het akelige gevoel dat de vraag van TS niet wordt geadresseerd.

Er staat Koptelefoon boven.
En vervolgens duikt iedereen vol verve de modelling in...

Om ook niet wijsneuzerig te doen ;) ... dat komt denk ik omdat een koptelefoon (HiFi) doorgaans niet klinkt over een gitaarversterker. Van de typische gitaarversterker-klank, juist grotendeels bepaald door de kromme frequentie-karakteristiek van de speaker, blijft met een koptelefoon niets over. Sluit i.p.v. de gitaarspeaker maar eens een HiFi box aan en het lachen vergaat je.

Zo vreemd is het advies om op modellling met een koptelefoon over te gaan niet.

pasqual
5 augustus 2012, 22:13
Precies Plant... een koptelefoon op een gitaarversterker is doorgaans k*t met peren! Uiteraard zullen er wel uitzonderingen zijn.
Een goedkope oplossing met een mooi geluid ( stereo ) is bijvoorbeeld een tweedehands multi-effect zoals een digitech RP-1.
Zo zullen er wel talloze oplossingen zijn maar dit ding heb ik zelf, klinkt voor thuis erg goed en kost bijna niets: je ziet ze op marktplaats voor rond de 35,- á 75,- euro weggaan terwijl de nieuwprijs begin '90 rond de 800,- gulden was.

Natuurlijk zijn er betere en modernere alternatieven tegenwoordig maar niet voor deze prijs.