PDA

View Full Version : Verschillende microfoon plaatsingen



iWishmaster
30 juli 2012, 21:56
http://www.youtube.com/watch?v=gQX71Ycrg28&feature=related

Ik vond het een leerzaam filmpje. Laat in ieder geval duidelijk horen dat er enorm veel verschil in zit en dat het de moeite is ermee te experimenteren!

ruudjes
31 juli 2012, 06:52
Ja, een leuk filmpje. Ik vond vooral de combinaties [voor en achterkant] verrassend. Mijn 4x12 heeft helaas geen openback. Ik gebruik vaak meerdere microfoons in verschillende posities voor mijn cabinet. groetjes.

bass blom
31 juli 2012, 07:23
die 109 dB van die speaker is eigenlijk het meest spannende aan het filmpje.

iWishmaster
31 juli 2012, 11:02
die 109 dB van die speaker is eigenlijk het meest spannende aan het filmpje.

Het is vrij basic, maar voor iemand die nog nooit een microfoon voor zn speakers heeft gezet uitermate nuttig.

LemmyNL
31 juli 2012, 11:25
Dus eh... eigenlijk is alles tegelijk het beste idee? Typisch...:soinnocent:

iWishmaster
31 juli 2012, 11:33
Dus eh... eigenlijk is alles tegelijk het beste idee? Typisch...:soinnocent:

Er is geen 'beste idee'. Voor die speaker, die microfoon en dat gitaargeluid in het genre wellicht, maar het fimpje is vooral om je duidelijk te maken dat (goed) gitaar opnemen meer is dan een microfoon voor je cabinet pleuren en op 'record' te drukken.

LemmyNL
31 juli 2012, 11:43
Uhuh, dat dan weer wel.:ok:

Han S
31 juli 2012, 11:46
Wat je vooral goed hoort is het proximity effect van deze richtinggevoelige microfoon. Dicht op de bron heb je een laagboost, wat verder gaat hij een stuk dunner klinken. Een rondomgevoelige microfoon doet dat niet en als je alleen maar een gitaarcab opneemt is dat mogelijk een betere optie.

iWishmaster
6 augustus 2012, 11:38
Wat je vooral goed hoort is het proximity effect van deze richtinggevoelige microfoon. Dicht op de bron heb je een laagboost, wat verder gaat hij een stuk dunner klinken. Een rondomgevoelige microfoon doet dat niet en als je alleen maar een gitaarcab opneemt is dat mogelijk een betere optie.

Ik vroeg me al af waarom dat zo dun klonk, de microfoon op een afstandje, maar dit verklaart het wel inderdaad!