PDA

View Full Version : Volgende stap?



Roxanne Poeki
29 juli 2012, 17:23
Beste rockbeesten!

Na twee jaar lukraak oefenen ben ik op zoek naar de volgende stap. Ondertussen ken ik mijn basisakkoorden (en zelfs enkele minder courante), overgangen lukken aardig, slagritmes heb ik ook al stevig geoefend, ik heb ook heel veel lesjes fingerpicking gedaan... Ik zou graag een 'volgende stap' willen. Ik weet dat er geen volgorde bestaat maar ik weet ook niet precies waar ik naar moet zoeken. Ik zou graag iets willen doen in de richting van een stijl oefenen. Stijlkeuze is nogal ruim: country, rock'n roll, raggae, beetje blues zelfs,... Hoe zouden jullie dit aanpakken? Tips, suggesties, leuke lesjes,... Ik ben klaar voor een nieuw project :)

terrasbeest
29 juli 2012, 20:14
Nummers spelen+Nummers spelen+Nummers spelen.
:)
Dan kom je er vanzelf achter, waar je nog moet aan werken.

barno
29 juli 2012, 20:36
groepje oprichten is the way to go, leren spelen met een (goede!) drummer

Beginnertjekb
1 augustus 2012, 20:54
Of je doet ze allemaal die genres!

Beste rockbeesten!

Na twee jaar lukraak oefenen ben ik op zoek naar de volgende stap. Ondertussen ken ik mijn basisakkoorden (en zelfs enkele minder courante), overgangen lukken aardig, slagritmes heb ik ook al stevig geoefend, ik heb ook heel veel lesjes fingerpicking gedaan... Ik zou graag een 'volgende stap' willen. Ik weet dat er geen volgorde bestaat maar ik weet ook niet precies waar ik naar moet zoeken. Ik zou graag iets willen doen in de richting van een stijl oefenen. Stijlkeuze is nogal ruim: country, rock'n roll, raggae, beetje blues zelfs,... Hoe zouden jullie dit aanpakken? Tips, suggesties, leuke lesjes,... Ik ben klaar voor een nieuw project :)

Robin...
2 augustus 2012, 03:24
Spelen tot je scheel ziet! Jammen met andere muzikanten bandje oprichten enz. Ik kan je niet zeggen wat je moet spelen maar je moet zelf nadenken wat je wilt kunnen als gitarist. Ik ben persoonlijk een funk blues rock speler en (van een ander) ben ik daar nu goed in. Als voorbeeld heb ik gebustudeerd naar alle grootheden van die genres en de covers geleerd om ook de techniek die hun gebruiken onder de knie te krijgen.

En gebruik je creativiteit. Elke keer als ik me gitaar pak heb ik wat te doen of aan te werken en ik hoop dat ik die dag dat dat niet meer kan heel lang uit te stellen.

Montecristo
2 augustus 2012, 08:05
Als je de overstap van akkoordenschema's en liedjes spelen naar soleren/improviseren wilt maken is blues een goede volgende stap. Sowieso tonnen aan backingtracks, maar veel ook met een heel overzichtelijk schema. De overgang zijn makkelijk op te pakken en daardoor goed op te anticiperen. Met een simpele pentatonische ladder kom je al een heel eind. Luister veel naar de bekende muzikanten en probeer te ontdekken wat ze doen in termen van combinaties van noten en akkoorden.
Als je de basis te pakken hebt kun je met die kennis redelijk eenvoudig de overstap maken naar de ingewikkeldere schema's en ladders.

Ernest01
2 augustus 2012, 09:51
Als er een muziek-stijl is (of 2) die jij heel leuk vindt, dan je daar helemaal op richten.
'Plukjes' van diverse stijlen spelen is ook leuk, maar daardoor blijf je op hetzelfde niveau hangen.
(tenzij je 8 uur per dag kunt spelen, natuurlijk...;) )