PDA

View Full Version : domme vraag; wattage speakers



blademan
28 juli 2012, 20:39
Hoi, ik wil im mn 1x12 cabinet een Jensen Falcon 12” 50w schroeven. Nu is mn amp een Studiotone (20 watt, he). Maakt het iets uit welk wattage de speaker heeft? Of is het wattage dat ze op de speakers zetten het maximaal vermogen dat ze aankunnen. Sorry voor de domme vraag, maar ben een electronisch onbenul.

Erik70
28 juli 2012, 20:46
Zolang als je speaker maar hetzelfde of meer vermogen aan kan (ja dát staat er op) dan je versterker levert zit je altijd goed.
Dus die 50w Jensen aan je 20w studiotone...no problem.

Midwolda
28 juli 2012, 20:56
Elektronische onbenullen moeten vooral ook op de impedantie letten. ;)
Zie de Impedantie FAQ (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?92965-Impedantie-FAQ).

blademan
28 juli 2012, 21:19
Elektronische onbenullen moeten vooral ook op de impedantie letten. ;)
Zie de Impedantie FAQ (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?92965-Impedantie-FAQ).

haha, zoveel wist ik er al wel van, maar toch bedankt!

FruscianteFan
28 juli 2012, 21:27
vraagje: is het schadelijk om bijvoorbeeld een 50 watt speaker op een 60 watt amp aan te sluiten als deze helemaal niet hard staat? Ik ben wel benieuwd hoe strikt dit is.

Midwolda
28 juli 2012, 21:40
vraagje: is het schadelijk om bijvoorbeeld een 50 watt speaker op een 60 watt amp aan te sluiten als deze helemaal niet hard staat? Ik ben wel benieuwd hoe strikt dit is.

Nee, zolang het door de versterker afgegeven vermogen maar niet boven de 50 Watt uitkomt.

Dat was het theoretorische antwoord, nu de praktijk:
Vaak zal dat gewoon goed gaan dankzij de toleranties die bij speakers best ruim genomen worden.
De "rule of thumb" is dat je speakers iets meer vermogen aankunnen dan je versterker (duh).
Ik hou voor hifi aan dat m'n speakers ongeveer 40 à 50% meer aankunnen dan m'n versterker.
Voor gitarenversterkers hou ik die verhouding kleiner want ik vind speaker breakup zo lekker klinken...
heb dus een 20 Watt speaker op een 18 Watt buizenversterker, helemaal goed. Voor mij.

Trouwens, ik heb me ook wel eens laten vertellen dat een te kleine hifi-versterker die op volle kracht staat te vervormen ook niet zo lekker is voor je veel grotere speakers... maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.

blademan
28 juli 2012, 22:44
btw, heeft iemand ervaringen met de Jensen Falcon 12”?

guitarkid
31 juli 2012, 19:28
Trouwens, ik heb me ook wel eens laten vertellen dat een te kleine hifi-versterker die op volle kracht staat te vervormen ook niet zo lekker is voor je veel grotere speakers... maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.

Klopt, (hifi) speakers kunnen inderdaad kapot gaan door vervorming van een versterker die eigenlijk te hard moet werken en/of door clippen, blokspanning etc, terwijl ze qua vermogen de versterker wel aan kunnen. Dat is dus iets heel anders dan de vervorming die bijv. een gitaarversterker creëert. Ik ben niet zo'n technisch wonder, dus misschien kan iemand dit nog wat genuanceerder uitleggen, maar ik heb helaas te vaak meegemaakt dat bijv. in een PA het hoog (lees; de tweeter) er uit vloog, puur omdat de amps gingen clippen!

Han S
31 juli 2012, 20:53
Ik heb nog wel zo'n wekkerradio speakertje voor je, 8 ohm, 0.5 watt. Die sluit je aan op je amp van 50 watt of meer en je begint met het volume op 0. Blaas hem maar op en verbaas je er over hoe hard hij gaat voordat hij in rook opgaat.

Met andere woorden: een versterker die goed ontworpen is blaast niet zomaar een lichte speaker weg. Ik heb twee 10 watt speakertjes op een 2*50 watt amp staan en dat werkt al jaren prima. Als het wat te hard gaat hoor je de conussen tegen het chassis ratelen.

En ik draai al 25+ jaar met twee 100 watt speakers op een versterker die met gemak 400 watt per kant levert en dat gaat af en toe snoeihard, 115+ dB op de luisterplek (ik gebruik dan gehoordemping, maar de klant wil ff hard). Dat werkt ook nog steeds prima.

De vervorming van een buizenamp ziet er ook heel anders uit als die van een clippende transistor. Kortom: beter een te zware dan een te lichte versterker, maar je hebt het dan ook over enorme volumes voordat de boel in rook opgaat.