PDA

View Full Version : Eerste gitaar?



Ponge
28 juli 2012, 18:51
Dag iedereen,

Na een nieuwe blessure kan ik helaas mijn sport (handbal) niet meer beoefenen en ben ik veel muziek beginnen luisteren. Vooral gitaar klinkt me als een geweldig instrument en met al die vrije uren zou ik nu toch wel de stap willen zetten tot het zelf spelen. Ik ben echter nieuw op dit forum net zoals ik nieuw ben in het hele gitaar wereldje. Hierin loop ik dan ook verloren.

Ik ben al een tijdje aan het rondzoeken geweest, maar weet niet welke gitaar te kiezen. Ik weet natuurlijk ook dat een Gibson LP of een Fender Telecaster zeér ver boven mijn budget en skill liggen en dus ben ik wat rond beginnen zoeken op verschillende fora. Deze sturen me min of meer in de richting van de volgende merken: Squier, Epiphone en London City.

Ook wil ik even vermelden linkshandig te zijn en dus een linkshandige gitaar zoek. Mijn budget ligt rond 450-500 euro (inclusief versterker). Ik ben ook beginnen zoeken achter versterkers en ik heb al goede dingen gehoord over de Roland (micro) Cube, de Line6 Spider, en Crush serie van Orange.

Is er iemand vriendelijk genoeg om mij een beetje te kunnen verder helpen? Alvast bedankt!

DarknessAwaits
28 juli 2012, 19:00
Welkom!

Alle drie de merken die je noemt maken prima beginnersgitaren. Als je een beerje weet welke richting je op wilt qua muziek kun je hierbij vaak al beter een keuze maken wat voor model gitaar je wilt. Wordt het rock, metal, funk, pop of moet het een alround gitaar zijn?

Verder is het niet altijd nodig om een linkshandige gitaar te nemen als je links bent. Ik ben zelf ook links maar ben 'gewoon' rechts begonnen en dat ging prima. Nu zit ik sowieso raar in elkaar wat dat betreft, maar ik heb het al vaker gelezen.

Succes!

anubis7
28 juli 2012, 19:04
Voor 450-500 zou ik gaan voor een Epiphone Les paul standard. Loop anders een keer een muziekwinkel binnen en vraag of je een paar lefty's mag proberen, de gitaar moet natuurlijk wel lekker spelen en klinken hoe jij wilt.

.slash.
28 juli 2012, 19:05
Ik heb geen idee wat je wilt gaan spelen, maar de Squier Classic Vibe Telecaster is erg geliefd en een goede allround gitaar. (muv. Metal) Je kan ook voor tweedehands gitaar gaan...
Veel succes met je zoektocht!

Ik ben zelf ook links maar ben 'gewoon' rechts begonnen en dat ging prima. Nu zit ik sowieso raar in elkaar wat dat betreft, maar ik heb het al vaker gelezen.

Hetzelfde geldt voor mijn pa, m'n broer en ook voor mij!:ok:

Ponge
28 juli 2012, 19:19
Ik heb geen idee wat je wilt gaan spelen, maar de Squier Classic Vibe Telecaster is erg geliefd en een goede allround gitaar. (muv. Metal) Je kan ook voor tweedehands gitaar gaan...
Veel succes met je zoektocht!


Daar heb ik idd al veel goeds over gehoord.

Een tweedehands is uiteraard ook een optie.

Ook wil ik nog even vermelden dat mijn muziekgenre redelijk uitgebreid is, met een focus op Indie, rock en wat pop en blues. Ik luister niet echt veel metal.

Matthijs24
28 juli 2012, 19:40
Welke gitaristen vind je tof, of vind je tof klinken? Wat vind je er mooi uitzien? Dat maakt natuurlijk ook wel een BEETJE uit, vooral in het begin.

Danar
28 juli 2012, 20:21
Hoi Ponge,

Allereerst welkom op het forum. Jammer dat je je sport niet meer kan beoefenen, maar ik denk dat je een goeie vervangende hobby hebt gevonden. Wat ik je zou aanraden is eerst beslissen welke genre je het leukst vindt. Als je dat weet kun je namelijk beter een bijpassende gitaar vinden. Houd je van rock, metal of wat stevige blues, dan raad ik je een gitaar met humbuckers aan. Een Epiphone les paul bijvoorbeeld. Ben je fan van blues, funk dan is een gitaar met singecoils denk ik meer voor je, bijvoorbeeld een Squier stratocaster. Wat je het best kunt doen is een middagje een gitaarzaak bezoeken en alles testen: recht of toch links, een gitaar met humbuckers of toch singlecoils. Of misschien toch een hollowbody. Wat versterkers betreft precies hetzelfde verhaal. Gewoon testen en kopen wat jou het beste bevalt en niet kopen wat 100 andere mensen zeggen dat je moet kopen. Succes moet je zoektocht!

Danar

Rutger Molenberghs
28 juli 2012, 20:21
Ik weet natuurlijk ook dat een Gibson LP of een Fender Telecaster zeér ver boven mijn budget en skill liggen en dus ben ik wat rond beginnen zoeken op verschillende fora.

Dat hangt er maar van af welk model je precies bedoelt. Een Gibson LP Studio ( al dan niet de Faded versie), is tweedehands wel te vinden voor dat geld. Maar dan hou je natuurlijk niets over voor je versterker. Een Mexicaanse Fender vind je tweedehands voor + 300 (of minder). Koop daar een leuke versterker bij en je hebt een gitaar waar lang mee voort kan.

reckless_life
28 juli 2012, 23:26
Tweedehands is goed als je iets van gitaren kent en weet waar je op moet letten.
Zolang dat dit niet geval is zou ik gewoon nieuw kopen.
Ik zou voor een "made in mexico" Fender Stratocaster gaan. Ik vind dat fijne, erg comfortabele gitaren (zowel staand als zittend) en niet zo heel erg duur. Het is wel wat boven je budget, maar op termijn loont het wel degelijk om meteen een degelijke gitaar te kopen (ik zei niet dure gitaar).

Budget gitaren als Squier zijn op termijn gewoon weggegooid geld.
Als het gitaarspelen je niet bevalt, voor een Fender krijg je makkelijker iets voor terug dan een Squier die niemand moet.
Als get gitaarspelen je wél bevalt, dan ga je sowieso op zoek naar de "betere" gitaar en dan zit je daar met een Squier die je niet verkocht krijgt.

Niet iedereen zal ermee akkoord gaan, but hey... :)

big dooley
29 juli 2012, 02:56
Verder is het niet altijd nodig om een linkshandige gitaar te nemen als je links bent. Ik ben zelf ook links maar ben 'gewoon' rechts begonnen en dat ging prima. Nu zit ik sowieso raar in elkaar wat dat betreft, maar ik heb het al vaker gelezen.

Succes!

ik adviseer om de meeste mensen die links zijn en willen beginnen om gewoon een rechtshandige gitaar te kopen... even ter vergelijk... je hebt ook geen linkshandige piano's...

DarknessAwaits
29 juli 2012, 08:19
...even ter vergelijk... je hebt ook geen linkshandige piano's...

Die vergelijking is aan een kant terecht, maar bij gitaar heb je natuurlijk wel een andere verdeling qua handgebruik en als je een gitaar eens omdraait (dus de hals aan de rechterkant hebt) en probeert wat akkoorden te pakken met je rechterhand dan voel je al snel hoe raar dat is (tenzij je 100% ambidexter bent).

Desalniettemin kun je uiteraard wél het beste proberen 'normaal' te beginnen, de voordelen van niet linkshandige gitaren hoeven uit te zoeken spreken voor zich. Maar mocht het echt niet lukken dan zit er niets anders op.

Wellicht is het voor de topic starter een mogelijkheid om een gitaar te lenen van iemand uit zijn kenniskring, om vast het gevoel te krijgen.

Wat betreft de gitaarkeuze: zoals verwacht krijgt de topic starter nu allerlei verschillende gitaren aangeraden - voornamelijk ook vanwege persoonlijke voorkeuren van de forumleden. De een vindt een tele helemaal niks, de ander loopt er mee weg. En zo geldt dat voor vrijwel alle modellen. Wat dat betreft sluit ik me aan bij het advies van Danar: gewoon een muziekwinkel bezoeken en wat gitaren gaan bespelen. Als je net begint zal alles onwennig aanvoelen maar hopelijk krijg je toch een beter idee wat je zoekt.

Cocobolo
29 juli 2012, 08:37
Hij kan wel naar een muziekwinkel gaan en van alles proberen, maar als je nog nooit gespeeld hebt kom je denk ik niet veel verder dan kijken wat je mooi vindt en diverse gitaren een open akkoord aanslaan. Maar dat geeft natuurlijk ook al wel een goede indruk van het geluid.
Ken je misschien iemand die met je mee wil naar zo'n winkel?

De keuzes waar je onder andere voor komt te staan:
- single coil of humbuckers : gaat voor jou dus om wat je lekker vindt klinken
- gelakte maple toets of liever ongelakte rosewood of ebbenhout toets : een gelakte toets voelt heel anders dan een ongelakte
- wellicht zelfs keuze voor een plank of een semi-akoestische gitaar (dus een elektrische met klankkast en van die f-sleutels) : kun je ook onversterkt een klein beetje spelen. Maar de kasten zijn vaak groter.
- wel of geen tremolo.
enzovoorts.

Ik zou zelf voor 2e hands gaan. Ik zou ook een merk als Ibanez meenemen als optie.

snaarplukker
29 juli 2012, 13:31
Na een nieuwe blessure kan ik helaas mijn sport (handbal) niet meer beoefenen en ben ik veel muziek beginnen luisteren.
Vreemd dat niemand gevraagd heeft wat de blessure is. Een blessure aan een van de handen kan ook problemen opleveren met gitaarspelen.:soinnocent:

beruk
29 juli 2012, 15:00
ik adviseer om de meeste mensen die links zijn en willen beginnen om gewoon een rechtshandige gitaar te kopen... even ter vergelijk... je hebt ook geen linkshandige piano's...
Is écht geen vergelijk.

Beide proberen, wat goed voelt, mee verder gaan. Die classic vibe squier lefty vind ik een van de beste bang for the buck opties overigens.

Ponge
29 juli 2012, 15:09
Vreemd dat niemand gevraagd heeft wat de blessure is. Een blessure aan een van de handen kan ook problemen opleveren met gitaarspelen.:soinnocent:

Het is een knieblessure (kruisbanden voor de derde keer afgescheurd), dus dit zal geen problemen geven voor gitaarspelen. Sporten zit er echter niet meer veel in, en dat op mijn 18de...

Ik ken niemand die gitaar speelt, ik heb enkel kennissen die drum, hobo, piano etc spelen. Anders vroeg ik hun voor hulp.

Ik wil voornamelijk nummers van Springsteen, Aerosmith (de rustigere nummers), Beat Crusaders, gorki, buurman etc spelen.

.slash.
29 juli 2012, 15:16
Telecaster dus!

Methoxy7
30 juli 2012, 15:40
Kijk mss ook eens naar het merk Vintage, redelijk goedkoop maar toch zeer degelijk van kwaliteit.
Heb zelf sinds kort een V52 telecaster, echt een fijn gitaartje ...

big dooley
30 juli 2012, 17:23
Die vergelijking is aan een kant terecht, maar bij gitaar heb je natuurlijk wel een andere verdeling qua handgebruik en als je een gitaar eens omdraait (dus de hals aan de rechterkant hebt) en probeert wat akkoorden te pakken met je rechterhand dan voel je al snel hoe raar dat is (tenzij je 100% ambidexter bent).

doe ik wel eens voor de gein... natuurlijk voelt dat raar... maar ik doe al bijna 20 jaar niet anders, dus een vergelijking met iemand die nooit een plank in de handen heeft gehad is er niet


Is écht geen vergelijk.

mijns inziens wel... anders zou je een pianist een omgekeerde klavier kunnen geven zonder problemen... het gaat erom wat tussen de oren zit en dan maakt voor een beginner links of rechtshandig niet uit... zodra een linkspoot aan een rechtshandige gitaar gewend is wil ie niks anders meer...

en als het echt zo'n probleem is, dan kun je altijd nog zoals hendrix doen...

Ponge
2 augustus 2012, 22:31
Mmm, na all die comments heb ik wat opzoekwerk gedaan en die Squier classic vibe Tele vind ik wel zéér lekker klinken en ziet er ook netjes uit (butterscotch). Voor de kwestie links- of rechtshandige gitaar ga ik inderdaad eens binnenspringen bij een muziekwinkel in de buurt (Jacky Claes of JnR music center) en daar kijken wat voor mij het natuurlijkst aanvoelt. Alvast bedankt voor de vele hulp. Ik laat meer weten van het moment hij thuis staat.

Grtz,
Ponge

White Penguin
4 augustus 2012, 00:14
Mijn eerste gedachte is eigenlijk yamaha pacifica, zijn meestal wel vrij gemakkelijk linkshandig te vinden en goede kwaliteit voor het geld.

lefthandstrat
4 augustus 2012, 00:21
Ik weet niet of dit ver bij jou uit de buurt is, maar zo niet.......ga hier ook eens kijken. Kleine maar goed gesorteerde winkel waar je alle aandacht krijgt: http://www.leftyguitars.be/

Duhsjaak
4 augustus 2012, 08:00
Hi
Ik weet dat datgene wat ik hierover te melden heb hier op GN niet op veel bijval kan rekenen. Want ik heb het al eerder geprobeerd.
Je hebt ook geen linkshandige leuter. Maar je linker- of je rechterhand maakt wel degelijk verschil.
Daarbuiten (buiten GN) zijn de ideeën redelijk geaccepteerd.

Een goede drumleraar zal je altijd leren links te drummen. Heeft alles te maken met de organisatie van je hersensen, de vraag welke helft dominant is en doe die helften samenwerken.

Als je serieus linkshandig bent en niet bi main, twee handig dus - dus zonder duidelijk dominante kant - en je begint vroeg genoeg met de verkeerde helft aan te spreken, loop je kan op andere blessures. Er zijn zelfs voldoende aanwijzigingen dat dyslexie daardoor mogelijk wordt veroorzaakt of getriggerd.

Dat er mensen zijn die linkshandig of rechtshandig maar een onzin discussie vinden, neem ik voor lief. Met je ogen dicht de weg oversteken kan heel lang goed gaan. En dan wijzen op het gegeven dat ze nog steeds geen ongeluk hebben gehad, is niet zo'n heldere discussie. Vraag eens aan een blinde hoe lastig dat is.
Dus ervaringen uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst.

Mijn advies: Als je 50 bent is er weinig schade/letsel te verwachten. Op jouw leeftijd zou ik jouw linkshandigheid (ben je ook linksvoetig - met welke voet stap je het eerst de trap op?) serieus nemen.

Het gedwongen aanleggen van verkeerde contacten tussen je linker en je rechter hersenhelft mag dan handig zijn voor gitaarspelen, voor andere dingen in je leven is het niet altijd een +.

Mijn mening. Sorry. Ik ga er ook niet over in discussie met allemaal mensen die het al heel lang anders doen. Mijn idee: altijd een linkshandige gitaar, of tenminste linkshandig spelen.
Denk er eens over en denk het jouwe ervan.
Vriendelijke groet, Gus

FruscianteFan
4 augustus 2012, 10:58
Die Squier Classic Vibes schijnen echt heel goed te zijn. Ik heb er zelf pas één exemplaar in mijn handen gehad - maar dat is momenteel wel de gitaar die ik standaard pak als ik iets wil uitproberen in de winkel.


Tweedehands is goed als je iets van gitaren kent en weet waar je op moet letten.
Zolang dat dit niet geval is zou ik gewoon nieuw kopen.
Ik zou voor een "made in mexico" Fender Stratocaster gaan. Ik vind dat fijne, erg comfortabele gitaren (zowel staand als zittend) en niet zo heel erg duur. Het is wel wat boven je budget, maar op termijn loont het wel degelijk om meteen een degelijke gitaar te kopen (ik zei niet dure gitaar).

Budget gitaren als Squier zijn op termijn gewoon weggegooid geld.
Als het gitaarspelen je niet bevalt, voor een Fender krijg je makkelijker iets voor terug dan een Squier die niemand moet.
Als get gitaarspelen je wél bevalt, dan ga je sowieso op zoek naar de "betere" gitaar en dan zit je daar met een Squier die je niet verkocht krijgt.

Niet iedereen zal ermee akkoord gaan, but hey... :)
Twee dingen:

Niet om de topicstarter angst in de boezemen, maar ik vraag me af of winkels zo veel betrouwbaarder zijn dan particuliere verkopers. Het is eigenlijk altijd wel handig als je iemand mee kunt nemen die er verstand van heeft, al is het maar omdat een verkoper ook nog wel eens onzin wil verkopen. Niet dat dat per definitie gebeurt, maar het is toch wel handig als je zelf ook een beetje kunt beoordelen of een gitaar goed is of minder goed. Al wordt dat minder belangrijk als je kiest voor een model waarvan je weet dat die redelijk consistent is qua kwaliteit, en ik denk dat die duurdere Squiers daar een goed voorbeeld van zijn.

Brengt me op het tweede punt: zo goed zijn die standaard Mexicaanse Fenders ook weer niet. Voorzover ik heb kunnen beoordelen, worden Mexicaantjes pas echt fijne gitaren vanaf de classic serie (50s, 60s, etc) en classic player. Hetzelfde geldt een beetje voor Squiers: die nieuwe serie is echt best wel goed. Voor dat geld zijn ze zelfs geweldig, zou ik zeggen.

reckless_life
5 augustus 2012, 00:46
Die Squier Classic Vibes schijnen echt heel goed te zijn. Ik heb er zelf pas één exemplaar in mijn handen gehad - maar dat is momenteel wel de gitaar die ik standaard pak als ik iets wil uitproberen in de winkel.


Twee dingen:

Niet om de topicstarter angst in de boezemen, maar ik vraag me af of winkels zo veel betrouwbaarder zijn dan particuliere verkopers. Het is eigenlijk altijd wel handig als je iemand mee kunt nemen die er verstand van heeft, al is het maar omdat een verkoper ook nog wel eens onzin wil verkopen. Niet dat dat per definitie gebeurt, maar het is toch wel handig als je zelf ook een beetje kunt beoordelen of een gitaar goed is of minder goed. Al wordt dat minder belangrijk als je kiest voor een model waarvan je weet dat die redelijk consistent is qua kwaliteit, en ik denk dat die duurdere Squiers daar een goed voorbeeld van zijn.

Brengt me op het tweede punt: zo goed zijn die standaard Mexicaanse Fenders ook weer niet. Voorzover ik heb kunnen beoordelen, worden Mexicaantjes pas echt fijne gitaren vanaf de classic serie (50s, 60s, etc) en classic player. Hetzelfde geldt een beetje voor Squiers: die nieuwe serie is echt best wel goed. Voor dat geld zijn ze zelfs geweldig, zou ik zeggen.


Meh, het is eigenlijk geen discussie waard, maar het is gewoon een beetje gezond verstand gebruiken als je als beginneling niks afweet van gitaren. Elke respectabele winkel gaat je géén brol verkopen hoor.
In een winkel is je gitaar ook nieuw, krijg je garantie en je hebt ook een plek om naartoe te gaan als je er een probleem mee hebt.
Dat heb je allemaal niet als je koopt van een particulier. Dan sta je er alleen voor en in een winkel zien ze je niet graag komen met een gitaar die je er niet gekocht hebt. Dan moet je al echt iemand kennen die er aan kan werken, en die doen dat ook niet voor niets.

Dus kopen in een winkel, ofwel iemand meenemen die kan spelen én weet waarop hij moet letten. Tweedehands is ALTIJD risky.

Squiers zijn misschien beter dan vroeger, er staat "Squier" op en dat speelt niet meteen in je voordeel. Hoe goed de gitaar ook is, het is voor altijd een budget gitaar die moeilijker te verkopen is voor een goede prijs dan een Fender.
En, uiteindelijk, ga je toch altijd die "Fender" gewild hebben.

De MIM Strats zijn erg fijne gitaartjes voor het geld dat ze kosten. Ze kosten 100 Euro meer dan de duurdere Squier. Waarom dan sukkelen met een fukkin' Squier?
Die hele goedkope instapmodellen van 99 Euro zijn ALTIJD weggegooid geld.

Ponge
5 augustus 2012, 08:53
Ik weet niet of dit ver bij jou uit de buurt is, maar zo niet.......ga hier ook eens kijken. Kleine maar goed gesorteerde winkel waar je alle aandacht krijgt: http://www.leftyguitars.be/

Die winkel ziet er wel netjes uit ;) Ikzal daar eens langsgaan nadat ik mijn loon heb gekregen (vakantiewerk) en als ik die richting uit ga. Het is toch een 70 km rijden, vandaar...

FruscianteFan
5 augustus 2012, 10:21
Meh, het is eigenlijk geen discussie waard, maar het is gewoon een beetje gezond verstand gebruiken als je als beginneling niks afweet van gitaren. Elke respectabele winkel gaat je géén brol verkopen hoor.
In een winkel is je gitaar ook nieuw, krijg je garantie en je hebt ook een plek om naartoe te gaan als je er een probleem mee hebt.
Dat heb je allemaal niet als je koopt van een particulier. Dan sta je er alleen voor en in een winkel zien ze je niet graag komen met een gitaar die je er niet gekocht hebt. Dan moet je al echt iemand kennen die er aan kan werken, en die doen dat ook niet voor niets.

Dus kopen in een winkel, ofwel iemand meenemen die kan spelen én weet waarop hij moet letten. Tweedehands is ALTIJD risky.

Squiers zijn misschien beter dan vroeger, er staat "Squier" op en dat speelt niet meteen in je voordeel. Hoe goed de gitaar ook is, het is voor altijd een budget gitaar die moeilijker te verkopen is voor een goede prijs dan een Fender.
En, uiteindelijk, ga je toch altijd die "Fender" gewild hebben.

De MIM Strats zijn erg fijne gitaartjes voor het geld dat ze kosten. Ze kosten 100 Euro meer dan de duurdere Squier. Waarom dan sukkelen met een fukkin' Squier?
Die hele goedkope instapmodellen van 99 Euro zijn ALTIJD weggegooid geld.
Denk aan je bloeddruk...

Tsjah... ik heb een Japanse Fender en heb nog steeds het gevoel dat het geen 'echte' is. Het is een fijn gevoel dat er Fender op staat, maar is dat een reden om 100 euro meer uit te geven aan een gitaar die niet beter is? Ik heb ze overigens niet direct met elkaar vergeleken...

Wat betreft winkels vs particulier heb je nu wel gelijk trouwens.

titzenpitzer
5 augustus 2012, 10:56
Een paar dagen geleden nog praatte ik met een vriend over de typische discussie van beginnersgitaren. Ben erop uitgekomen dat het al een ongezonde instelling is om een gitaar te kopen 'die je nog makkelijk kan doorverkopen als het je niet aanstaat'. Als je op die manier al redeneert nog voor je een noot gespeeld hebt, tja...

Ook de discussie van 'fukkin' squiers en fenders begint me de keel uit te hangen. Squiers zijn echt, echt, echt best OK. Het is net door mensen zoals jou dat anderen toch maar liever die Fender willen, want dat is 'echter'. Komaan zeg :) Squiers zijn er voor de beginners, je moet dat niet beginnen ontwijken.

De topicstarter heeft zijn budget vermeld en toch zijn er gevallen die hem meer geld willen laten uitgeven. Tsk tsk tsk.

Mijn centjes: een squier tele en een cube 30 lijken mij perfect. Op de Cube staan redelijk wat effecten waarmee je al een beetje kan experimenteren. Als effecten nog niet direct aan je besteed zijn, kijk dan ook eens naar de nieuwe Vox-versterkertjes (AC4C1, AC4TV, ...) die zijn simpel en hebben een godsgruwelijk mooi geluid.

Mooby_The_Madcow
6 augustus 2012, 17:47
zelf ben ik ook nog niet zo lang bezig met gitaar spelen maar ik vindt dat de TS ook eens de blackstar versterkers moet checken zeker hun geld waard