PDA

View Full Version : Versterker layout



Thiez
28 juli 2012, 17:12
Aangezien ik momenteel bezig ben met mijn versterker in te richten ben ik wat aan het rondzoeken geweest naar versterker layouts. Er zijn een hoop verschillende layouts die gebruikt worden, en het is natuurlijk ook een beetje afhankelijk van de opbouw van het board enzo waar de componenten gaan komen, maar er zijn wel enigszins wat richtlijnen te vinden. Het lijkt me best interessant om een topic te maken over layouts, voor een nadelen van bepaalde plaatsen etc.

http://www.dhtrob.com/zelfbouw/tips_nl.php Hier vond ik wat interessante richtlijnen. Dit is wel voor hifi, bij gitaarversterkers komt het misschien wat minder nauw maar als het in hifi werkt, lijkt het me voor een gitaar versterker ook nooit kwaad kunnen.

Hier zeggen ze dat de smoorspoelen 90 graden gedraaid moeten zijn t.o.v. de PT. Terwijl bij veel versterkers zie je de smoorspoel en de PT hetzelfde staan en dan de OT 90 graden gedraaid (soldano en bogner bijvoorbeeld).

Verder heb je natuurlijk ook de aarding in een versterker, sommige zeggen steraarde, sommige liever alles los naar het chassis etc.

Waarschijnlijk heeft het ook allemaal veel te maken met eigen voorkeur, dus ik zou zeggen: laat de discussie beginnen ;)

bass blom
28 juli 2012, 17:31
veter/koord (stoffenwinkel), evt. ontdaan van middenader, als isolatie, blijkt zeer audiofiele kwaliteiten te hebben!

hmm, tja, goh, tjee :D

Plant
28 juli 2012, 17:53
hmm, tja, goh, tjee :D

Hij is nogal een 'zwever', lees zijn vergelijkend luisteronderzoek van smoorspoelen (http://www.dhtrob.com/keesolaf/smoorspoelen.php) in de voedingslijn maar eens. En zo vind je nog wel het nodige op z'n site.

edit: Deze (http://www.dhtrob.com/keesolaf/condensator.php) en deze (http://www.dhtrob.com/keesolaf/elco.php) publicaties op de site zijn ook hilarisch.

bass blom
28 juli 2012, 18:29
ebbehout klinkt het mooist van de tot nu toe geprobeerde houtsoorten :crazyhappy: :seriousf:

Thiez
28 juli 2012, 19:44
Het was ook maar een voorbeeld om wat richtlijnen te noemen. Het gaat dus om chassis layout, niet om maak audiofielen belachlijk, want dat doen ze zelf al ;)

De reden dat ik dit topic opstarte is dus eigenlijk om zelf wat richtlijnen bij elkaar te krijgen van ervaren forummers om zo een goede layout te maken met zo min mogelijk bijgeluiden en ruis.

Dirk_Hendrik
29 juli 2012, 07:52
edit: Deze (http://www.dhtrob.com/keesolaf/condensator.php) en deze (http://www.dhtrob.com/keesolaf/elco.php) publicaties op de site zijn ook hilarisch.

O mijn god. Dit is echt heel erg!

tommus42
29 juli 2012, 09:26
Ik ben al een tijdje op zoek naar een goed board-layout voor een versterker met de voorbuisjes aan de ene kant en de eindbuizen aan de andere kant. Met name de aarding komt nauw als je zelf wat aanprutst is mijn ervaring.
Dit moet erop: ingangstrap, eq, effectlus, fasedraaier, eindversterker. Zou mooi zijn als iemand een beproefde layout heeft.

nico verduin
29 juli 2012, 10:20
Ik ben al een tijdje op zoek naar een goed board-layout voor een versterker met de voorbuisjes aan de ene kant en de eindbuizen aan de andere kant. Met name de aarding komt nauw als je zelf wat aanprutst is mijn ervaring.
Dit moet erop: ingangstrap, eq, effectlus, fasedraaier, eindversterker. Zou mooi zijn als iemand een beproefde layout heeft.zelf ontwerpen? Het enige wat je voor die eindpitten kwijt moet zijn die 4 G2 weerstanden. En die kunnen ook nog op de buisvoeten

tommus42
29 juli 2012, 10:44
Is ook zo, schermroosterweerstanden op de buisvoeten. Nu lijkt ie op onderstaande, alleen heb ik de fasedraaier componenten naastelkaar, de anodeweerstanden 82K en 100K en de koppelcaps, volgens mij is dat niet optimaal.
http://img440.imageshack.us/img440/7946/plexi100old.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/440/plexi100old.jpg/)
Zo heeft Vox het opgelost in de AC30BM. Ik vind die zwevende gridstoppers een beetje merkwaardig, schijnt goed te werken doch.
http://img21.imageshack.us/img21/2135/eindbuisjesbedrading.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/21/eindbuisjesbedrading.jpg/)

nico verduin
29 juli 2012, 10:56
Is ook zo, schermroosterweerstanden op de buisvoeten. Nu lijkt ie op onderstaande, alleen heb ik de fasedraaier componenten naastelkaar, de anodeweerstanden 82K en 100K en de koppelcaps, volgens mij is dat niet optimaal.
Want? Dit kunstje doen ze pas een jaar of 60 op deze manier.....

tommus42
29 juli 2012, 11:32
Ja, maar je ziet toch vaak van die ruitjes/X-vormige opstelling van de componenten, of is dit om ruimte te besparen?

nico verduin
29 juli 2012, 11:41
Ja, maar je ziet toch vaak van die ruitjes/X-vormige opstelling van de componenten, of is dit om ruimte te besparen?en gemakzucht.... 1 x solderen ipv. 2

Thiez
30 juli 2012, 20:02
Die board layout gaat me opzich nog wel lukken denk ik, dat is gewoon de componenten neerleggen waar ze het beste uitkomen met verbindingen. Maar dit topic was meer de bedoeling om wat meer inzicht te krijgen in de chassis layout en aarding, om de versterker zo stil mogelijk te krijgen.

Ik snap dat hoogspanning niet te dicht bij signaal draad moet liggen en zo ver mogelijk weg moet blijven van ingang van de versterker, aangezien anders elke storing meeversterkt gaat worden door alle trappen. Maar hoe zit het met trafo's? De ene zeg PT en OT gelijk en draait de choke 90 graden, de andere zet PT en choke gelijk en draait de OT 90 graden, de ander zet het allemaal op dezelfde manier. Wat is nu het best in verband met magnetische velden en storingen?

En verder een belangrijk punt, de aarding. Alle aarding naar een bus bij de potmeters en uiteindelijk bij de voedingselco's 1 sterpunt aan het chassis waar die bus ook weer op aankomt? Ik heb ook weleens gelezen dat het goed is om elke versterkertrap zijn eigen losse aarding te geven naar 1 ster aardpunt. Een ander zegt weer dat het beter is om meerdere aardpunten naar je chassis te laten gaan. etc etc.

Dit zijn punten waar ik aan de hand van dit topic, en hoogstwaarschijnlijk aan de hand van wat discussie tussen verschillende opinies, een beter beeld van wilde krijgen.

Chris Winsemius
30 juli 2012, 20:06
en gemakzucht.... 1 x solderen ipv. 2

1 x solderen is ip. beter......

nico verduin
30 juli 2012, 21:14
Die board layout gaat me opzich nog wel lukken denk ik, dat is gewoon de componenten neerleggen waar ze het beste uitkomen met verbindingen. Maar dit topic was meer de bedoeling om wat meer inzicht te krijgen in de chassis layout en aarding, om de versterker zo stil mogelijk te krijgen.

Ik snap dat hoogspanning niet te dicht bij signaal draad moet liggen en zo ver mogelijk weg moet blijven van ingang van de versterker, aangezien anders elke storing meeversterkt gaat worden door alle trappen. Maar hoe zit het met trafo's? De ene zeg PT en OT gelijk en draait de choke 90 graden, de andere zet PT en choke gelijk en draait de OT 90 graden, de ander zet het allemaal op dezelfde manier. Wat is nu het best in verband met magnetische velden en storingen?

En verder een belangrijk punt, de aarding. Alle aarding naar een bus bij de potmeters en uiteindelijk bij de voedingselco's 1 sterpunt aan het chassis waar die bus ook weer op aankomt? Ik heb ook weleens gelezen dat het goed is om elke versterkertrap zijn eigen losse aarding te geven naar 1 ster aardpunt. Een ander zegt weer dat het beter is om meerdere aardpunten naar je chassis te laten gaan. etc etc.

Dit zijn punten waar ik aan de hand van dit topic, en hoogstwaarschijnlijk aan de hand van wat discussie tussen verschillende opinies, een beter beeld van wilde krijgen.Of gewoon gebruik maken van proven techniques.... Marshalls, Fenders, Zelfs LC's...

tommus42
30 juli 2012, 21:35
Volgens mij zijn de verschillende manieren niet beter of slechter.
Ik aard het boeltje in volgorde van het signaal: ingang (geisoleerd van chassis), naar de eindversterker. De kathodes van de eindbuizen dichtbij de aarde van de bias-schakeling, weet ik niet zeker.
De ingangs-jack kan ook aan het chassis, ivm antenne-werking van de kabel, is niet zo veilig als geisoleerd van het chassis.

KoenB
30 juli 2012, 22:13
Mijn god, die website, bizar.

Ik vond ook dit http://www.dhtrob.com/overige/geluid_dat_niet_mag.php . Aan de ene kant ga ik niet 2 x 40 minuten opofferen voor dit soort onzin, aan de andere kant ben ik stiekem toch wel benieuwd wat er gezegd wordt..

Chris Winsemius
30 juli 2012, 23:19
het belangrijkste om op te letten:
- aardlussen
- instraling signalen op elkaar

Het laatste is een vak op zich, meestal wil je dat niet maar soms klinkt het zonder gewoon k*dt.
Van te voren lastig te bepalen, ik hanteer wel wat eigen regels die goed werken (4 gainstages + cd zonder afgeschermd draad, overbodige hoogweggooiC's > geen oscillaties) maar het verschilt van amp tot amp van circuit tot circuit.

iWishmaster
31 juli 2012, 00:46
Hier (http://www.aikenamps.com/StarGround.html) staan veel goede tips vond ik zelf. Ik heb zelf een 'bus aarde' in mijn zelfbouw gemaakt, na een aantal varianten geprobeerd te hebben (ster en 2 varianten van complete chaos). Eigenlijk komt het neer op per preamp buis een 'ster' die ik verbind, daarna de power sectie in 1 ster en het geheel komt bij elkaar bij de trafo. Voor de rest vooral de aardlussen in gaten houden (aan- en afvoer lijnen, bijv. anode en cathode, dicht bij elkaar leggen).

@Chris: Instraling signalen heb ik altijd zoveel mogelijk vermeden ivm overspraak en oscillatie. Hoe zou dit het geluid positief kunnen beïnvloeden?

Chris Winsemius
31 juli 2012, 00:58
komt bij bepaalde amps voor
(kan ik niet meer over zeggen ivm. werk hier)

Dirk_Hendrik
31 juli 2012, 15:37
Instraling signalen heb ik altijd zoveel mogelijk vermeden ivm overspraak en oscillatie. Hoe zou dit het geluid positief kunnen beïnvloeden?

Hoewel ik wat moeite heb met Chris antwoord, algemene anti-overspraak en oscillatie akties zijn m.i. geen trade secrets, heb ik eigenlijk meer moeite met bovenstaande vraag. Draai het eens om. Noem mij een apparaat waarin instraling en/of osillatie een positieve invloed op het geluid hebben. Niks, never, nooit. Dus hebben dit soort akties altijd een positieve invloed.

iWishmaster
31 juli 2012, 15:54
Ik snap even niet wat je bedoeld Dirk ... Altijd een negatieve invloed bedoel je misschien?

Dirk_Hendrik
31 juli 2012, 16:24
Noem mij een apparaat waar crosstalk of oscillatie een positieve invloed op je geluid hebben. Ik ken er geen. En daarmee hebben ze, m.i. altijd een negatieve invloed.

HaroldA
31 juli 2012, 16:26
Dus hebben dit soort akties altijd een positieve invloed.


En daarmee hebben ze, m.i. altijd een negatieve invloed.

Wat is het nou? :???:

iWishmaster
31 juli 2012, 17:39
Noem mij een apparaat waar crosstalk of oscillatie een positieve invloed op je geluid hebben. Ik ken er geen. En daarmee hebben ze, m.i. altijd een negatieve invloed.


Wat is het nou? :???:

Dat dus :D

Afgezien van bewuste oscillaties in effecten kan ik me ook niet voorstellen dat het geluid positief beïnvloed wordt. Maar aan de andere kant is er weinig 'hi-fi' aan een gitaarversterker, dus ben wel benieuwd of er iets zinnigs uit overspraak kan komen ...

Chris Winsemius
31 juli 2012, 17:47
zoekt en gij zult vinden

HaroldA
31 juli 2012, 17:50
zoekt en gij zult vinden

Wat is dat toch voor vage geheimhouding in heel die amp wereld? :???: Zeker als het al ergens bekend is, dan kun je het toch gewoon delen ipv met zulke vage antwoorden te komen?

Chris Winsemius
31 juli 2012, 17:55
Wat is dat toch voor vage geheimhouding in heel die amp wereld? :???: Zeker als het al ergens bekend is, dan kun je het toch gewoon delen ipv met zulke vage antwoorden te komen?

en de effekten- en whatever gemeenschap

erg hè :)
sommige dingen zijn het gewoon waard om zelf ontdekt te worden, niet alles staat op internet

Dirk_Hendrik
31 juli 2012, 18:14
Wat is het nou? :???:

Tering jantje, begrijpend lezen (non-jehova style en met inzicht in zinsopbouw) lijkt echt lastig.....


Noem mij een apparaat waar crosstalk of oscillatie een positieve invloed op je geluid hebben. Ik ken er geen. En daarmee hebben ze, m.i. altijd een negatieve invloed.

Italic (cursief) geschreven text slaat op apparaat
Bold (Vetgedrukt) geschreven text slaat op Crosstalk en oscillatie

Moelluk hoor, zinsontleding




@ chris,
Als het gaat om gezeik met deze problematiek in specifieke gevallen (die er zelfs beroemd om kunnen zijn) ben ik de eerste om het "geheim" van hij die het probleem heeft opgelost te respecteren. Als het gaat om algemene topologie, werkwijze, vuistregels of hoe je het wilt noemen kan ik ook niet zoveel met vaagheden "vanwege werk". Daarbij aantekenend dat die zaken met een beetje begrijpend lezen ook in Dirksen deel 1 te vinden zijn.

Moet je natuurlijk wel begrijpend kunnen lezen.... ;-)

Dirk_Hendrik
31 juli 2012, 18:27
Wat is dat toch voor vage geheimhouding in heel die amp wereld?

Niet zozeer geheimhouding, poging je brood veilig te stellen.

1) Het wereldje van muziekversterkerbouwers en effectenbouwers is echt heel klein. Kijk naar je eigen softwarevakgebied en vergelijk dat met het muziekapparatuurwereldje. Da's een werend van verschil in formaat. Dat betekent dus dat een kleine "vinding" binnen een noodgang dat wereldje doorracet en gekopieerd wordt. het is dus moeilijk om, als je dan eens iets vernuftigs hebt, er gedurende langere tijd een boterham mee te verdienen.

2) De hiervoorgenoemde muziekdiscipline staat stijf van de Mojo, Hearsay en andere zut maar ontbeert mensen die hun vak beheersen. Probeer eens een beeld te krijgen van die hoeveelheid boetiekpedalenbouwers en de hoeveelheid ervan die echt snappen wat ze aan het doen zijn én hun kennis en kunde op niveau 1012 hebben . Analogman's best verkopende produkt is is een Bluesbreaker clone..., Roger Mayer gebruikt nog steeds radiohm kraakpots op handgeplakte printjes.. om maar 2, imho sippe, voorbeelden te noemen. (Interessert me dan geen reet welke artiesten er op hun CV staan, het gaat me om te het CV van de technicus, niet van de gebruiker). En ook dat betekent dat als er dan iets goeds, doordachts en nifty's wordt gedaan, daar door de bedenker niet de gehele achtergrond van over de daken hoeft te worden geschreeuwd.

Kijk ook eens naar de vragen. Sommigen beginnen meteen om een schema te vragen en overwegen niet eens dat je een produkt ook zou kunnen kopen. Of betitelen het meteen als "te duur" (of is de geinteresseerde "te zuunig?).

Dirk_Hendrik
31 juli 2012, 18:36
niet alles staat op internet


Nope. Maar het staat wel in boeken. :D
Maar als die boeken niet gescanned op internet staan moet die informatie dus als verloren worden beschouwd. Stel je toch voor dat je de kringloop in duikt en er verdomme ook nog voor moet betalen. The Horror! Betalen voor informatie! Het moet niet gekker worden zeg! Halloo! Dit is 2012! Alles moet gratis en graag in hapklare Jip en Janneke taal.

En de grootste internetziekte,
Als je het wel kunt vinden maar de aangeboden materie niet snapt, dan zal het wel niet belangrijk zijn.

HaroldA
31 juli 2012, 18:40
Niet zozeer geheimhouding, poging je brood veilig te stellen.

Bij ons is en blijft de klant eigenaar van onze software, wij winnen ze door service te bieden. Als hij z'n software mee wil nemen naar een concurrent staat hij daar helemaal vrij in.

Als iemand ergens goede service krijgt, komt hij terug.

HaroldA
31 juli 2012, 18:45
Tering jantje, begrijpend lezen (non-jehova style en met inzicht in zinsopbouw) lijkt echt lastig.....


Noem mij een apparaat waarin instraling en/of osillatie een positieve invloed op het geluid hebben. Niks, never, nooit.

Dus het is nooit positief.


Dus hebben dit soort akties altijd een positieve invloed.

Dus het is altijd positief.

guitarnijboer
31 juli 2012, 19:18
Tjonge jonge zeg... wat een geheimtaal weer...

Sommige versterkerbouwers maken gebruik van overspraak / instraling of gewoon parasitaire capaciteit om bijvoorbeeld oscillaties te voorkomen. Je kunt een kleine capaciteit (zeg maar een klein condensatortje) creeren door twee geleiders met daar tussen een isolatie dicht bij elkaar te leggen. (een condensator is ook niets anders dan twee geleidende vlakken met daartussen een isolatie) Dit kan door bijvoorbeeld twee draden in elkaar te draaien. Als je dit doet bij de uitgangen van je fasedraaier kan dat hoogfrequente oscillaties voorkomen.

Een kleine capaciteit aan de ingang van je eerste buis kan ook veel storing van RF signalen voorkomen. Gebruik hiervoor een stukje afgeschermde draad. Deze heeft van zichzelf vaak een capaciteit van 75 - 100 pF/ meter dus 10 tot 15 cm is dan mooi voldoende capaciteit om van je russische zendpiraat af te komen.

Voor de aarding is het inderdaad belangrijk geen aardlussen te maken (één punt twee keer via een verschillende weg aarden.) Toch is steraarding ook niet aan te bevelen. Dit is de failsafe manier van aarden voor mensen die niet precies weten waar ze mee bezig zijn, maar wel bromvrij willen bouwen. Het resultaat is vaak veel andere storingen zoals hinderlijke radiosignalen. Verschillende slim gekozen aardpunten (chassis aardpunten) werkt veel beter. Grofweg zijn de verschoillende aardpunten te onderscheiden in een aardpunt voor de preamp (vlak bij de input en massa voor de hele preamp. Dit gaat het gemakkelijkste met een bus bijvoorbeeld op de potmeters), een aardpunt voor de voeding (bij de voedingstrafo in de buurt), Een aardpunt voor de eindtrap (bij de eindbuizen. Deze kun je trouwens in een A/B fixed bias ontwerp net zo goed afzonderlijk aan de massa hangen) en ten slotte een massapunt voor de speakers. Let er op dat de massadraad van je speakeraansluiting rechtstreeks op de outputjack´s wordt aangesloten en dus de grote stromen van de uitgang niet door het chassis hoeven.

Verder is het verstandig om bij trappen die achter elkaar geschakeld zijn (cascade) de tweede triode als eerste te gebruiken.... Dus bij een ECC83 eerst triode 6,7,8 en daarna 1,2,3. Dit voorkomt ongewilde brom.

Een erg goede manier om simpel een hele strakke en rustige voeding te krijgen is om een condensator.... nee wacht Chris leest mee.... PM me maar even voor deze.

Verder is het ook van belang om de afstand en rotatie van de buizen goed te kiezen en ze niet willekeurig maar ergens in je chassis te planten. Voor eindbuizen geld bijvoorbeeld een minimale onderlinge afstand i.v.m. koeling cq warmte ontwikkeling. Teken eerst je layout eens uit op papier en bedenk daarbij goed welke draden je wel of juist niet bij elkaar in de buurt wilt hebben. Houdt bedrading van versterkertrappen die grote signalen versterken uit de buurt van versterkertrappen die hele kleine signalen versterken. Houdt bij het bedraden ook de fase van het signaal in de gaten. Zeker bij high gain versterkers is dit aan te bevelen. Bekijk ook veel layouts van grote merken. Met name iets oudere Fender en Mesa Boogie versterkers zitten qua layout naar mijn idee erg goed in elkaar.

Veel succes!

Dirk_Hendrik
31 juli 2012, 19:25
Noem mij een apparaat waarin instraling en/of osillatie een positieve invloed op het geluid hebben. Niks, never, nooit.

Zucht. Er gaat een sneer door m'n hoofd die ik je zal onthouden. Maar in jouw belevingswereld slaat, never, nooit niks dus op die positieve invloed? laat dan maar. dan wil je niet zelf nadenken. Dan wil je alleen maar de uitvlucht vinden dat jij je gelijk hebt.

Is goed Harold. Jij gelijk joh. Ik was volstrekt en totaal onduidelijk. Verder was ik cryptisch en begreep je terecht geen hol van wat ik schreef. Volledig terecht dat je er nog even navraag naar deed.Het spijt me echt enorm en ik hoop dat deze verwarring je zomer niet zal bederven.

Nou blij of zal ik het nog een keer uitleggen?

nico verduin
31 juli 2012, 19:29
@dirk en Richard
Zijn jullie een wedstrijdje begonnen "hoe kan ik grotere teksten maken dan pleun?":D:D:D:D:D
ga je niet redden ......

kassie
31 juli 2012, 20:20
Nouja, Oscillatie kan toch gewenst zijn? Door bijvoorbeeld aan de knoppen te draaien bij een analoge delay, of het bespelen van een 'theremin' wat in wezen ook gewoon een oscillatie apparaat is.
In gitaarversterkers lijkt het me minder wenselijk, maar hey.. Ken Fisher zei eens over zijn 'express' dat hij op zoek was naar het randje van 'instabiliteit' qua design en gain. Waarom weet ik eigenlijk niet.

tommus42
31 juli 2012, 21:15
......maar hey.. Ken Fisher zei eens over zijn 'express' dat hij op zoek was naar het randje van 'instabiliteit' qua design en gain. Waarom weet ik eigenlijk niet.

Instabiel in dit verband kun je ook lezen als 'los' denk ik. Maar instabiel is natuurlijk veel interessanter dan stabiel:D.

Thiez
31 juli 2012, 22:29
Bedankt guitarnijboer, dit is een mooi en begrijpbaar stukje informatie vind ik. De rest misschien ook hoor maar ik begrijp er de klote niet van en na 5 posts had ik dat gekibbel ook wel gelezen ;)

matto
31 juli 2012, 23:56
@dirk en Richard
Zijn jullie een wedstrijdje begonnen "hoe kan ik grotere teksten maken dan pleun?":D:D:D:D:D
ga je niet redden ......

Ik vond/vind de lappen tekst van Pleun altijd wel prettig leesbaar en meestal ook wel zeer leerzaam !

kassie
1 augustus 2012, 10:53
Instabiel in dit verband kun je ook lezen als 'los' denk ik. Maar instabiel is natuurlijk veel interessanter dan stabiel:D.
Het klinkt een stuk meer 'mojo', maar verkooptechnisch weet ik niet zo 1,2,3.. ken weinig mensen die 'instabiel' als positief ervaren. Of het nu een auto, huis, persoon of een gitaaramp betreft ;)

HaroldA
1 augustus 2012, 11:06
Sommige versterkerbouwers maken gebruik van overspraak / instraling of gewoon parasitaire capaciteit om bijvoorbeeld oscillaties te voorkomen. Je kunt een kleine capaciteit (zeg maar een klein condensatortje) creeren door twee geleiders met daar tussen een isolatie dicht bij elkaar te leggen. (een condensator is ook niets anders dan twee geleidende vlakken met daartussen een isolatie) Dit kan door bijvoorbeeld twee draden in elkaar te draaien. Als je dit doet bij de uitgangen van je fasedraaier kan dat hoogfrequente oscillaties voorkomen.

Een kleine capaciteit aan de ingang van je eerste buis kan ook veel storing van RF signalen voorkomen. Gebruik hiervoor een stukje afgeschermde draad. Deze heeft van zichzelf vaak een capaciteit van 75 - 100 pF/ meter dus 10 tot 15 cm is dan mooi voldoende capaciteit om van je russische zendpiraat af te komen.

Nice! De theorie achter datgene wat ik al in praktijk heb gebracht. Goed om te weten!


... Verschillende slim gekozen aardpunten (chassis aardpunten) werkt veel beter.

Ik heb Larry's star ground gebruikt in mijn 1987 bouwsel:

http://i42.tinypic.com/2jaztxt.jpg

Volgens mij is die ook wel ok, al is het moeilijk om de andere varianten te testen in dezelfde amp.


Verder is het verstandig om bij trappen die achter elkaar geschakeld zijn (cascade) de tweede triode als eerste te gebruiken.... Dus bij een ECC83 eerst triode 6,7,8 en daarna 1,2,3. Dit voorkomt ongewilde brom.

Weer een interessante tip, mocht ik mijn 1987 ooit gaan cascaden neem ik dat mee!


Een erg goede manier om simpel een hele strakke en rustige voeding te krijgen is om een condensator.... nee wacht Chris leest mee.... PM me maar even voor deze.

Done! :ok:


Veel succes!

Tnx! En bedankt voor je informatieve post!!! Deed iedereen dat maar ipv vage, ontwijkende en belerende antworden te geven.

HaroldA
1 augustus 2012, 11:53
Een erg goede manier om simpel een hele strakke en rustige voeding te krijgen is om een condensator.... nee wacht Chris leest mee.... PM me maar even voor deze.


Done! :ok:

En wederom een goed en duidelijk antwoord gekregen! Het blijkt een enorm simpele truc te zijn die ik zeker ga uitproberen. Heel verleidelijk trouwens om het hier neer te pennen ... Doen?


Tip: het is dezelfde truuk als dat je bij pedaaltjes doet, maar dan in voltage opgeschaald en dankzij fysieke beperkingen op dat voltage in capaciteit naar beneden. Algemeen bekend dus, maar blijkbaar een enorm "geheim" voor versterkers waar niets over geschreven mag worden!!! :???:

bass blom
1 augustus 2012, 12:02
schrijf het dan wel duidelijk op!

iWishmaster
1 augustus 2012, 12:13
En wederom een goed en duidelijk antwoord gekregen! Het blijkt een enorm simpele truc te zijn die ik zeker ga uitproberen. Heel verleidelijk trouwens om het hier neer te pennen ... Doen?


Tip: het is dezelfde truuk als dat je bij pedaaltjes doet, maar dan in voltage opgeschaald en dankzij fysieke beperkingen op dat voltage in capaciteit naar beneden. Algemeen bekend dus, maar blijkbaar een enorm "geheim" voor versterkers waar niets over geschreven mag worden!!! :???:

Als het hier niet mag staan, zou je het me dan even willen PMen :D? Ben wel benieuwd ...

HaroldA
1 augustus 2012, 12:25
Als het hier niet mag staan, zou je het me dan even willen PMen :D? Ben wel benieuwd ...

Tuurlijk: check je inbox! :ok:

Agent_Smith
1 augustus 2012, 12:27
Als het hier niet mag staan, zou je het me dan even willen PMen :D? Ben wel benieuwd ...

Ja, ik ben ook wel benieuwd. PM?

Jammer dat het topic weer deze kant op is gegaan. Leek de laatste tijd juist beter te gaan.

HaroldA
1 augustus 2012, 12:55
Ja, ik ben ook wel benieuwd. PM?

Als iedereen om PM gaat vragen kan ik het net zo goed hier neerzetten. Jammer genoeg zijn de heren amp-bouwers ineens compleet stil geworden ...

HaroldA
1 augustus 2012, 15:06
Inmiddels weet zelfs Joost het! Ik PM heel wat af ... :ok:

nico verduin
1 augustus 2012, 15:22
Ik weet niet of Chris dat goed vindt :)

HaroldA
1 augustus 2012, 15:24
Ik weet niet of Chris dat goed vindt :)

Zwijgen is toestemmen, toch?

Chris Winsemius
1 augustus 2012, 16:27
het belangrijkste om op te letten:
- aardlussen
- instraling signalen op elkaar

Het laatste is een vak op zich, meestal wil je dat niet maar soms klinkt het zonder gewoon k*dt.
Van te voren lastig te bepalen, ik hanteer wel wat eigen regels die goed werken (4 gainstages + cd zonder afgeschermd draad, overbodige hoogweggooiC's > geen oscillaties) maar het verschilt van amp tot amp van circuit tot circuit.

Goed lezen, te vergelijken met goed luisteren.
Ik citeer mezelf maar even.
Ik heb niet genoemd dat oscillaties goed zijn.
"Instralen" kan ook gewenste tegenkoppeling opleveren.

Moet ik alles gaan voorkauwen, dacht het niet, onderzoek zelf eens wat.

Doeg, ik ga weer solderen.

Chris Winsemius
1 augustus 2012, 16:28
Ik weet niet of Chris dat goed vindt :)

Gitaarles voor Nico, dat vind ik goed! ;)

Chris Winsemius
1 augustus 2012, 16:59
schrijf het dan wel duidelijk op!

Bass loop nou niet te puberen hier je, het is juist zo'n gezellige frusti-boel hier!
(Ps al gebeld door pubercoach.nl ?)

:D :) :D

Chris Winsemius
1 augustus 2012, 17:04
voor de rest: gezelli topic ......
eens kijken of ik hier nog tijd in ga steken, als beroepsbouwer ben je blijkbaar niet welkom op NL-fora
op usa-fora zie ik het allemaal veel relaxter gaan en hebben mensen eerder begrip voor het feit dat niet iedereen alles kan(!) en/of wil posten, verder kun je ook uit diverse posts wat halen, wat van die en wat v/d ander, iedereen draagt op zijn eigen manier bij

mmmmmmmmmmmmmmm spruitjenslucht!

HaroldA
1 augustus 2012, 17:12
voor de rest: gezelli topic ......
eens kijken of ik hier nog tijd in ga steken, als beroepsbouwer ben je blijkbaar niet welkom op NL-fora

Je bent hartstikke welkom om jouw ervaringen en kennis te delen! :ok: Ook dat wat je in andere versterkers van andere bouwers/fabrikanten tegen bent gekomen is enorm interessant en jij bent volgens mij toch al best wel wat tegengekomen in je carrière ...

Of gebruik je die info zelf ook niet omdat dat "niet netjes" zou zijn?

Thiez
1 augustus 2012, 17:18
Goed, weer genoeg gebekvecht. Als je informatie hebt die je wil en kan delen, heel graag. Wil of kan je het niet, even goede vrienden maar post dan gewoon niet. Ga niet zeggen: ''ik weet het wel maar ik zeg het lekker niet'' want dat draagt ook weinig bij en zoals je ziet zorgt dat alleen voor gebekvecht.

Nu weer ontopic. Ik heb wat rondgekeken naar trafo plaatsingen van verschillende merk en iedereen heeft zijn eigen manier. Het komt er op neer dat als twee trafo's vlak naast elkaar staan ze meestal 90 graden gedraaid zijn ten opzichte van elkaar. Ik zet mijn uitgangstrafo in ieder geval aan de andere kant van het chassis, zodat mijn chassis in evenwicht is en niet zoals marshall alles aan 1 kant. Ik ga in mijn zelfbouw gebruik maken van de london city opstelling wat trafo's betreft.
Binnenkort de layout nog eens goed bekijken voor de aardpunten.

Chris Winsemius
1 augustus 2012, 17:21
Of gebruik je die info zelf ook niet omdat dat "niet netjes" zou zijn?

Idd., ik heb hier zelf patentaanvragen liggen die ik zelfs niet voor eigen amps gebruik, puur uit respect voor anderen.
algemeen bekende dingen of stuff waar ik toestemming voor heb gebruik ik natuurlijk wel

Gebruik 2e triode in 2203/2204 circuits: standaard bij Marshall sinds '76 ;)

Chris Winsemius
1 augustus 2012, 17:23
Goed, weer genoeg gebekvecht. Als je informatie hebt die je wil en kan delen, heel graag. Wil of kan je het niet, even goede vrienden maar post dan gewoon niet. Ga niet zeggen: ''ik weet het wel maar ik zeg het lekker niet'' want dat draagt ook weinig bij en zoals je ziet zorgt dat alleen voor gebekvecht.

Nu weer ontopic. Ik heb wat rondgekeken naar trafo plaatsingen van verschillende merk en iedereen heeft zijn eigen manier. Het komt er op neer dat als twee trafo's vlak naast elkaar staan ze meestal 90 graden gedraaid zijn ten opzichte van elkaar. Ik zet mijn uitgangstrafo in ieder geval aan de andere kant van het chassis, zodat mijn chassis in evenwicht is en niet zoals marshall alles aan 1 kant. Ik ga in mijn zelfbouw gebruik maken van de london city opstelling wat trafo's betreft.
Binnenkort de layout nog eens goed bekijken voor de aardpunten.

Kijk goed naar bf/sf Fenders en post '67 Marshalls, dan heb je het gros v/d "juiste" trafoplaatsen te pakken. Als ze heel ver uit elkaar staan maakt het niets of minder uit.

Layouttechnisch vind ik de LCs niet zo top, gewichtsverdeling is wel handiger maar voor de rest: af te raden.

HaroldA
1 augustus 2012, 17:38
Als je informatie hebt die je wil en kan delen, heel graag.

Ik heb info en wil het ook delen. Ik zit alleen niet op ruzie te wachten, dus ik deel dat via PM. Niet dat het verschil maakt maar blijkbaar maakt dat verschil ... :???:

Chris Winsemius
1 augustus 2012, 17:41
Ik heb info en wil het ook delen. Ik zit alleen niet op ruzie te wachten, dus ik deel dat via PM. Niet dat het verschil maakt maar blijkbaar maakt dat verschil ... :???:

waarom zou je ruzie krijgen?

Thiez
1 augustus 2012, 18:43
Kijk goed naar bf/sf Fenders en post '67 Marshalls, dan heb je het gros v/d "juiste" trafoplaatsen te pakken. Als ze heel ver uit elkaar staan maakt het niets of minder uit.

Layouttechnisch vind ik de LCs niet zo top, gewichtsverdeling is wel handiger maar voor de rest: af te raden.

Bedoel je over het algemeen dat het niet aan te raden is om PT rechts te zetten en OT links op het chassis? Ik zag dat peavey het bij de 6505 en EVH bij de nieuwe 5150 het ook doen. Bogner, soldano etc. Maar dit ligt misschien anders omdat zij PCB's gebruiken?
Ik vind het aan marshall vervelend als je hem oppakt en die head kantelt naar 1 kant. Maar een goede stille versterker is natuurlijk belangrijker dan een goede gewichtsverdeling. Dus als het echt nadelen heeft kan ik nu mijn layout nog aanpassen.

Chris Winsemius
1 augustus 2012, 18:47
Bedoel je over het algemeen dat het niet aan te raden is om PT rechts te zetten en OT links op het chassis? Ik zag dat peavey het bij de 6505 en EVH bij de nieuwe 5150 het ook doen. Bogner, soldano etc. Maar dit ligt misschien anders omdat zij PCB's gebruiken?
Ik vind het aan marshall vervelend als je hem oppakt en die head kantelt naar 1 kant. Maar een goede stille versterker is natuurlijk belangrijker dan een goede gewichtsverdeling. Dus als het echt nadelen heeft kan ik nu mijn layout nog aanpassen.

afhankelijk van je circuit.....
bij een Marshall 1959/2203 based amp zou ik zelf aan die verdeling vasthouden, bij die "LinksRechtsVersterkers" is de layout vaak beduidend anders.

Thiez
1 augustus 2012, 19:28
Dit is wat ik tot nu toe van de layout heb gemaakt. Het is wat PTP board betreft gebaseerd op de hoffman layout. Vanuit daar ben ik mijn eigen wijzigingen door gaan voeren. Opzich vind ik het er wel netjes uit zien, alleen de relais vind ik nog een beetje twijfelachtig, en wat lange bedrading er naartoe daar het hele chassis heen. (commentaar op de layout is meer dan welkom, misschien wel het overzichtelijkste het in mijn eigen topic te doen dan. Tenzij het natuurlijk betrekking heeft op algemene layout, dan hoort het weer hier haha)

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?147742-The-ultimate-marshall-Possible/page5

tommus42
1 augustus 2012, 20:16
Toe even, mijn benevelde brein wenst niets te maken te hebben met al die linken:hide:.
Maar goed, en het werkt goed zo, of loopt brom de spuigaten uit?

flo123
1 augustus 2012, 22:37
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?156065-Versterker-layout&p=2871891&viewfull=1#post2871891
Toffe post, bedankt guitarnijboer! :)

HaroldA
1 augustus 2012, 22:41
Toffe post, bedankt guitarnijboer! :)

Het wordt nog veel beter!!! :crazyhappy:



Om je voeding rustiger te krijgen en met name je oversturing op elk volume vetter en smoother te laten klinken is het belangrijk hoogfrequente storingen van het lichtnet (die met het geluidsignaal interfereren) weg te halen. De versterker wordt hierdoor ook minder storingsgevoelig (ruis en andere storingen). Merken als Mesa/Boogie en Gallien Krueger passen dit al lange tijd toe, maar het staat (voor zover mij bekend) nooit in een schema.
Ik kon mij niet voorstellen dat deze simpele ingreep iets voor het geluid zou kunnen doen totdat ik er zelf mee ben gaan experimenteren.

Het is erg simpel: Soldeer over de 230V netspanning (blauwe en bruine draad) een condensator van 10nF en minimaal 1000V. Doe dit bij voorkeur na de netzekering en netschakelaar. (niet omdat dit beter werkt, maar vanwege betrouwbaarheid en veiligheid) Klaar!

In tegenstelling tot de deathcap in amerikaanse versterkers zit deze condensator niet aan de massa / het chassis van je versterker en loopt je veiligheid geen gevaar mocht de condensator het begeven.

Nico heeft nog mooie 10nF 1600V ceramische schijven voor 35 cent per stuk die hier goed voor zijn te gebruiken.

guitarnijboer
1 augustus 2012, 23:28
Hallo Thies,

Als ik vriendelijk iets over je layout zou moeten zeggen dan zou ik het ' onconventioneel' willen noemen. Maar het lijkt me verstandiger om te zeggen dat je een aantal, naar mijn idee, minder goede keuzes hebt gemaakt. Het zo ver af plaatsen van je OT t.o.v. de eindbuizen maakt dat je lange bekabeling nodig hebt om deze aan te sluiten. Deze bekabeling loopt vervolgens langs het meest gevoelige deel van je amp: het ingangcircuit. Natuurlijk kun je de draden al bij de eindbuizen door het chassis stelen en over het chassis naar de trafo leiden, maar dat is weer niet zo mooi en handig. Een andere optie is antennedraad :-) De plaatsing van de voorversterker buisjes zo kort op de eindbuizen lijkt me ook niet zo'n goed idee. etc etc.
Misschien is het handig om eens te kijken naar foto's en gutshots van andere versterkers die open liggen. (fender, marshall, etc.) Genoeg te vinden op internet. Probeer te bedenken waarom de opbouw zo is zoals die is. Kunnen de gloeidraden mooi in de hoek van het chassis lopen? Wordt de uitgang en eindbuizen weggehouden van de gevoelinge input? Een versterkeropbouw wordt vaak niet zomaar gekozen.

Wat me verder opvalt aan je layout is dat niets over elkaar zit terwijl in werkelijkheid je smoorspoel best boven je turretboard mag zitten (aan de andere zijde van het chassis natuurlijk) Het zelfde geld voor je OT en als het een opbouw exemplaar is: je PT.

Chris Winsemius
1 augustus 2012, 23:59
je zou maar tijd over hebben.....

Thiez
2 augustus 2012, 08:06
Hallo Thies,

Als ik vriendelijk iets over je layout zou moeten zeggen dan zou ik het ' onconventioneel' willen noemen. Maar het lijkt me verstandiger om te zeggen dat je een aantal, naar mijn idee, minder goede keuzes hebt gemaakt. Het zo ver af plaatsen van je OT t.o.v. de eindbuizen maakt dat je lange bekabeling nodig hebt om deze aan te sluiten. Deze bekabeling loopt vervolgens langs het meest gevoelige deel van je amp: het ingangcircuit. Natuurlijk kun je de draden al bij de eindbuizen door het chassis stelen en over het chassis naar de trafo leiden, maar dat is weer niet zo mooi en handig. Een andere optie is antennedraad :-) De plaatsing van de voorversterker buisjes zo kort op de eindbuizen lijkt me ook niet zo'n goed idee. etc etc.
Misschien is het handig om eens te kijken naar foto's en gutshots van andere versterkers die open liggen. (fender, marshall, etc.) Genoeg te vinden op internet. Probeer te bedenken waarom de opbouw zo is zoals die is. Kunnen de gloeidraden mooi in de hoek van het chassis lopen? Wordt de uitgang en eindbuizen weggehouden van de gevoelinge input? Een versterkeropbouw wordt vaak niet zomaar gekozen.

Wat me verder opvalt aan je layout is dat niets over elkaar zit terwijl in werkelijkheid je smoorspoel best boven je turretboard mag zitten (aan de andere zijde van het chassis natuurlijk) Het zelfde geld voor je OT en als het een opbouw exemplaar is: je PT.

Bedankt! Ik had inderdaad wel wat rondgekeken op internet naar versterker ontwerpen. Mijn layout is ongeveer opgebouwd als hiwatt, london city, sound city, carlsbro. Hier zit alleen inderdaad een grotere afstand tussen eind en voorversterker buizen. En het chassis is een stuk smaller waardoor de trafo's minder ver van de eindbuizen af staan.
Ik zal mijn layout nog eens onder de loep nemen. Ik kwam met deze indeling redelijk kort uit met bedrading. De standaard marshall indeling heb ik ook eerst geprobeerd maar dan lopen die preamp buisjes niet zo mooi mee met mijn PTP board, waardoor ik wat langere draden krijg tussen preampbuizen en board. Ik puzzel gewoon nog even verder, beter wat langer doen over een goed ontwerp dan dat ik straks alles aan moet gaan passen.

Thiez
2 augustus 2012, 19:00
Ik vind hiwatt echt heel clean van binnen. Zodoende kwam ik eigenlijk een beetje bij mijn layout en een smaller turretboard.
http://img.guitarchina.com/imggc/1219y/35.jpg

Zeker in vergelijking met matchless:
http://www.vintage-vibe.net/Images/Projects/Chieftain_chassis.jpg

bass blom
2 augustus 2012, 19:05
ja gaaf die hiwatt :p

guitarnijboer
3 augustus 2012, 00:19
Ik vind hiwatt echt heel clean van binnen. Zodoende kwam ik eigenlijk een beetje bij mijn layout en een smaller turretboard.


Ik begrijp wat je bedoeld, maar dit is een vrij vierkant chassis en zoals je zelf al aangaf is jouw chassis een stuk smaller.

Thiez
3 augustus 2012, 07:42
Ik begrijp wat je bedoeld, maar dit is een vrij vierkant chassis en zoals je zelf al aangaf is jouw chassis een stuk smaller.

Inderdaad, ik ben nu bezig met een wat meer standaard marshall layout. Alle buizen naast elkaar en dan de trafo's ervoor. Alleen nog even zoeken hoe ik mijn channelswitching er netjes in ga krijgen. Een voordeel is dat ik de backplate opnieuw kan laten snijden. Ik had namelijk tijdens mijn stage de backplates laten snijden en daarom zat ik een beetje gebonden aan die 4 uitgangen achterin etc. Dat kwam niet goed uit met die volumes achterin, dus kreeg ik lange bedrading. Nu kan ik het opnieuw indelen, dat scheelt weer ;)


Edit: Hoe zit het eigenlijk met pcb's en conductie? Hier zitten de draden natuurlijk niet in elkaar gedraaid, sporen liggen gewoon naast elkaar. En je ziet bij de nieuwere marshalls (DSL, VM, JVM, AFD) dat ze ook de trafo's links en rechts op het chassis hebben liggen. Terwijl bij alle oudere modellen de trafo's in een rijtje op het chassis staan, zo dicht mogelijk tegen de voeding kant.
Heb je met PCB minder last van storingen op elkaar dan met draadverbindingen?

guitarnijboer
3 augustus 2012, 14:10
Bij versterkers met een PCB wordt doorgaans ook erg goed nagedacht over de layout. Twee sporen naast elkaar geeft ook parasitaire capaciteit en vaak wordt er gebruik gemaakt van massa sporen of vlakken voor afscherming. De gloeispanning wordt vaker gelijkgericht voor 1 of meer voorversterkertrappen etc.