PDA

View Full Version : Effect nieuwe buizen



crapton
27 juli 2012, 21:06
Ik heb een H&K Statesman Quad 40 en er vandaag een setje (4) nieuwe EL84 JJ's ingestoken. Dat was omdat ik vond dat ie op hoger volume te weinig headroom had - kon slecht meekomen in de band ondanks gerichte opstelling. Amp is van 2007, is regelmatig gebruikt maar veelal laag volume tenzij op repetitie of optredens. Pre-amp had ik al Tung-Sol's ingezet, verbetering op zich.

Ik heb de bias met oude buizen ook gecontroleerd en die was per buis binnen spec 16.5-21 mA, nieuwe buizen natuurlijk correct ingesteld.

Vragen:
1. Verloopt die bias bij nieuwe buizen na verloop van tijd nog? Ofwel moeten nieuwe buizen worden 'ingereden' en moet je ze dan nog eens controleren op bias?
2. Met deze nieuwe buizen lijkt (!!) de amp duidelijk luider en duidelijker transparanter. Kan er zoveel verschil zitten tussen oud-nieuw en/of tussen merken van eindbuizen?
3. Is het gunstiger voor volume, headroom en levensduur om de bias wat kouder in te stellen? Waarom zou je een versterker 'warm' afstellen - geeft dat ook eerder verzadiging en duidelijk waarneembare andere klank?

Bedankt!

Chris Winsemius
27 juli 2012, 21:21
1) ja
ik laat buizen meestal een minuut of 10 warm worden en bias ze dan (ook voor klanten), na verloop van tijd zou je weer de bias kunnen checken maar ik maak het niet vaak mee
2) ja, kijk (of liever: luister!) naar het verschil tussen oude en nieuwe snaren
3) kom je vaak in meer gevaarlijke regionen v/d instelling terecht. Er zijn tig manieren om te biasen, meestal reken ik een bepaalde waarde uit, ga dan instellen en ondertussen ook luisteren, de klankwens/speelstijl v/d klant neem ik dan mee in de beoordeling
te koud klinkt vaak lelijker dan goed of te heet, te heet geeft kans op brom/etc.

imo/uit tig jaar ervaring

big dooley
27 juli 2012, 22:12
te heet geeft kans op brom/etc.


nou ervaar ik ook dat een warmere bias iets meer brom geeft over het algemeen... waar ligt dat aan?
is de faseneutraliserende werking van een push/pull trap minder geworden, of komt het simpel omdat er meer stroom door de OT gaat? of beiden?

cluseau
28 juli 2012, 10:07
nou ervaar ik ook dat een warmere bias iets meer brom geeft over het algemeen... waar ligt dat aan?

Is logisch, de hogere stroom vraag je aan de voeding. Die krijgt het daar moeilijker mee omdat de elko's dieper ontladen (grotere rimpel). In een balanstrap zou je daar minder last van moeten hebben maar de preampbuizen zijn ook (in mindere mate) afhankelijk van die voeding en de verschillen in buiskarakteristiek levert ook zijn bijdrage.

nico verduin
28 juli 2012, 10:48
Als hij buizen heeft met waardes tussen de 16 en 21mA in de BIAS instelling, dan is er toch wel een aardige onbalans tussen die buizen onderling. Dat zou best wel eens de oorzaak kunnen zijn van die hum die hij ervaart. als de de individuele waardes weet per buis, kan je ze onderling wisselen zodanig dat de onbalans (links vs rechts) zo weinig mogelijk is. Dat zou die hum grotendeels moeten opheffen.
vb: Stel je hebt links 2 x 16.5mA zitten en rechts 2 x 21mA. Dan zou ik een buis van links met rechts wisselen zodatje de volgende opstelling krijgt:
21mA-16.5mA-16.5MA-21mA. Per saldo heb je dan links en rechts vergelijkbare bias stromen.

cluseau
28 juli 2012, 10:57
TS heeft geen last van hum Nico ;)

En ik mag toch aannemen dat hij een gematched quartetje heeft gebruikt en eventuele geringe verschillen compenseerd op de bekende wijze.

crapton
28 juli 2012, 13:39
Dank voor jullie reacties. Ik vind het verschil in geluid wat groter dan ik had verwacht. Analogie met snaren is een goede.

Idd heb ik geen last van brom. Er zit een zg hum pot op maar ik hoor geen verschil bij draaien aan die pot (bij pre-amp volume dicht).

Tav die bias waarden blijkt er is 1 verkeerde buis geleverd in het setje. Die wordt dus geruild. Dan zal de bias stroom per buis veel dischter bij elkaar zitten, ik heb nu 3 buizen tussen 16-17.5 mA en 1 buis tegen de 21, dat was niet goed gematched. Foutje bedankt...

cluseau
28 juli 2012, 17:08
Er zit een zg hum pot op maar ik hoor geen verschil bij draaien aan die pot (bij pre-amp volume dicht). Tav die bias waarden blijkt er is 1 verkeerde buis geleverd in het setje. Die wordt dus geruild. Dan zal de bias stroom per buis veel dischter bij elkaar zitten, ik heb nu 3 buizen tussen 16-17.5 mA en 1 buis tegen de 21, dat was niet goed gematched. Foutje bedankt... Een vers setje EL84 maakt meestal veel verschil hoor. Zeker bij klasse A ampjes zoals veel Voxjes lopen EL84 buisjes met dik 100% behoorlijk op hun tenen. Gelukkig kunnen die buisjes veel hebben maar ze slijten wel hard. Deze humpot heeft niets te maken met de balans van de eindtrap maar is voor de gloeidraad. Met een balansregelaar voor de eindbuizen regel je ook het laatste beetje verschil in onbalans en dus brom nog weg. Als er één verkeerde buis in een setje zit is het geen setje meer, vraag gewoon om een nieuw setje wat wel goed gematched is.