PDA

View Full Version : opknappen gitaarluit



harpjet
27 juli 2012, 10:41
Hallo allemaal,

Blij dat ik dit Forum met "overige snaarinstrumenten" gevonden heb! Ik wist echt waar ik anders heen had gemoeten!

Op het moment ben ik bezig een oude gitaarluit op te knappen. Dwz: ik heb hem naar iemand in Schotland gestuurd die het kan doen, vooropgesteld dat ik de richtlijnen aangeef. Zelf bouwt hij harpen en is gitarist.

De gitaarluit is in goede conditie, behalve dat er 3 stemmechanieken ontbreken en ik de stemming niet weet.
De bedoeling is om er darmsnaren (lichte) op te zetten. Nylgut zou ook een mogelijkheid zijn dacht ik.

Maar waar vind ik iemand die stemmechanieken heeft rondslingeren van dit instrument? Of iemand weet die dat heeft? Netjes in een laadje mag ook......
Ik heb al een advertentie gezet op marktplaats met foto's, maar ik denk dat dat misschien niet de juiste plek is.

Groetjes, Harpjet.

Lennert
27 juli 2012, 13:21
Het zou denk ik heel erg helpen als je die foto's ook hier plaatst ;-)

Welkom op het forum trouwens!

harpjet
27 juli 2012, 22:14
Dank je!

Ik zou wel een foto willen plaatsen maar heb geen idee hoe dat werkt. De link is:
http://muziek.marktplaats.nl/instrumenten-onderdelen/579806879-gezocht-stemmechanieken-tuners-voor-antieke-gitaarluit.html?return=eJwFwdsJgDAMAMBdOkCrIH6kiLM EDDb0YWiiUMTdvUOY4WWYosK6gKsjJjOBEB7q%2BRJqvmLPJgX R1LcSbqWOR%2BUW6vCSZLchtBVW43aqi98Pmwgdxw%3D%3D&df=1

Hopelijk mag dat en werkt dat.

stijnkenens
29 juli 2012, 11:42
Ha, ik heb ook zoiets liggen, ooit gekregen van een klant, en in zeer slechte conditie.
Eigenlijk totaal geen idee hoeveel zoiets waard is...

Stemming: gelijk een gitaar: die instrumenten komen uit de periode van de neo gotiek. Men kon toen helemaal geen luit spelen (vergeten instrument in die tijd ! ) dus bouwden ze look a likes met gitaar stemming.

http://i475.photobucket.com/albums/rr111/stijnkenens/vanalles/DSC00841.jpg


Voor stemmechanieken: ik denk dat je voor een moderne variant zal moeten gaan ! Check eens stewmac of zo ...
Je hebt er natuurlijk wel nodig met een heel lange cilinder.


s.

harpjet
29 juli 2012, 17:19
Bedankt voor de link!
Ik vraag me af of het mogelijk is om in plaats van een lange, doorlopende cilinder een korte te gebruiken. De cilinder kan eigenlijk niet buigen door de snaar. Heeft iemand dat wel eens gedaan?
Dan zou het mogelijk zijn één van die mooie Waververly's er op te zetten.

El_Mano
29 juli 2012, 19:28
Toen ik ze zag dacht ik aan de klassieke gitaar stem mechanieken, waarover een messing buisje wordt geschoven en met een gaatje er in geboord. De mechaniek kunnen eenvoudig uit elkaar worden gehaald

harpjet
30 juli 2012, 00:31
Slim, messing buisjes, daar had ik zelf niet aan gedacht. Ik geef dat meteen door. De luthier, William MacDonald, krijgt namelijk over een paar dagen 6 mechanieken, inderdaad van een oude klassieke gitaar, met te korte pennen, die ik hem opstuur. Maar zó kan hij ze zelf op de goede lengte maken. Goeie oplossing!
Nu maar hopen dat de mechanieken zelf ook passen. Ik blijf trouwens hopen op een stel originele mechanieken, maar dit kan heel goed zijn als voorlopige oplossing.

Is er hier iemand die ervaring heeft met Nylgut?
Het is bij Aquilacorde besteld voor een romanesque doubleharpje voor me. Ik ben erg benieuwd of de klank zo goed is als gezegd wordt.