PDA

View Full Version : preamp 15 watt versterker



bloodshed-
26 juli 2012, 14:27
Beste allemaal,

Ik heb een vraag waar ik al een tijdje een antwoord op zoek maar ik kom niet echt verder en hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.

Ik heb een Hartke ha3500 versterker staan, nu wil ik de preamp van een 15 watt versterker gebruiken om als overdrive te dienen. dit wil ik doen middels een a/b systeem zodat ik hem ook nog kan bypassen. probleem is, de 15 watt novanex versterker heeft alleen een hoofdtelefoon uitgang en de hartke heeft maar 1 input.
Kan ik vanuit de a/b een kabel rechtsstreeks naar de hartke laten lopen en een naar de input van de novanex, waarna vervolgens een kabel vanuit de hoofdtelefoonuitgang vanuit de novanex een weer naar de hartke. ik zal de input van de hartke ook moeten splitten kan dit gewoon met een jack splitter?

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is.

Alvast bedankt.

Groetjes,
Ted

Yngwie79
26 juli 2012, 14:39
Volgens mij maak je het dan te ingewikkeld. Begrijp ik het goed dat je je gitaar ofwel rechtstreeks in je hartke, ofwel via die 15W in je hartke wilt doen? Dan is je 15W dus feitelijk een stompbox waar je een true bypass voor wilt. Dat kan eenvoudig met een DPDT-switch, op een doosje met 4 jack-aansluitingen (1 voor je gitaar, 2 voor je 15W (in en uit), en 1 voor je hartke).

Overigens twijfel ik of het goed is om een hoofdtelefoonuitgang te gebruiken voor de input van een versterker - dat kon weleens ruk gaan klinken wegens een impedantieprobleem, maar daar ben ik geen expert in.

bloodshed-
26 juli 2012, 15:03
Goed idee had ik nog niet bij stil gestaan, de 15 watt als stompbox gebruiken is precies de bedoeling.
Maar ook met dit systeem zou ik nog wel met een probleem zitten dat de hoofdtelefoonuitgang geen geschikte uitgang is. Zou ik een output kunnen solderen op de printplaat, op de plaats waar nu de 2 puntjes voor de luidspreker kabel zitten? of gaat dit niet zo makkelijk?

arcane
26 juli 2012, 15:12
Kan die van de hoofdtelefoon uitgang niet naar de fx-loop ingang?

Yngwie79
26 juli 2012, 15:26
Die luidsprekeruitgang moet je beslist niet gebruiken om in je hartke te stoppen. Tenzij je een goed excuus zoekt om een nieuwe versterker te kopen ;)

Ik zou gewoon even proberen hoe die headphone klinkt. Is dat niks, dan kun je proberen het punt te vinden in je 15W waar de pre-amp naar de poweramp gaat. Dat is dan je goede aansluitpunt.

Edit: en dan wel de master volume van dat bakje op 0 zetten.

cluseau
26 juli 2012, 23:06
Kan je niet helemaal volgen maar ik begrijp dat je de koptelefoon uitgang van de Novanex naar de ingang van de Hartke wil sturen. Als de Novanex een transistor eindtrap heeft kan dat idd maar je zal een spanningsdeler moeten maken omdat het signaalniveau van de koptelefoon uitgang veel te hoog is en minder ernstig, de impedantie niet klopt.

Eigenlijk hoort dit in de werkbank ;)

bloodshed-
27 juli 2012, 07:50
dat klopt, en tegelijkertijd wil ik de novanex ook kunnen bypassen. dus in principe een stompbox idee maar dat met een versterker. Een spanningsdeler is toch niets meer dan een aantal extra weerstandjes?

@Yngwie79 Als ik de master op 0 zet komt er toch helemaal geen signaal door?

iig bedankt allemaal, ik ga er even mee stoeien.

cluseau
27 juli 2012, 08:20
Een spanningsdeler is toch niets meer dan een aantal extra weerstandjes?

Zeker, maar je moet ook de impedantie in de gaten houden. Zo uit de losse pols zou ik zeggen dat je de uitgang afsluit met iets van 47 ohm en van daar een 1:50 deler maakt naar het gewenste niveau van bv 300mV. Vandaar neem je een serieweerstand op van bv 1M, beetje afhankelijk van de ingangsimpedantie van de aangestuurde amp. Deze getallen zijn natuurlijk een benadering want ik kan de pratijk niet meten, dat zal je zelf moeten doen. Niet dat het zo kritiek is hoor maar als je het toch doet doe het dan een beetje redelijk.

succes.