PDA

View Full Version : Way Huge Swollen Pickle mkII



The Lo Lands
26 juli 2012, 09:43
Vorige week de Swollen Pickle mkII aangeschaft. Ik heb totaal geen ervaringen met fuzz of muff pedalen dus dit is mijn ware ontgroening :) Out of the box vond ik de sound naar mijn smaak teveel 'in your face' en met mijn Orange Rockerverb een beetje booming in het laag. Na enkele dagen spelen en tweaken en research op het web werdt mij uitgelegd dat met de interne trimpots (clip & voicing) deze meest links gedraaid een meer moderne compressed fuzz sound opleverd en instellingen meer naar rechts gedraaid een meer open en vintage fuzz sound geeft. Op dit moment heb ik de clipping op 10 uur en de voicing op 3 uur ingesteld waardoor ik een fraaie vintage fuzz/distortion sound kan maken. Met sommige settings was de sound soms gelijkend aan mijn Orange distortion alleen met een meer fuzzy karakter. Ik zal nog even moeten testen hoe mijn huidige settings in de mix en binnen bandverband klinkt maar ik ben op dit moment erg happy met de sound uit de Pickle!

Online worden vergelijkingen getrokken met de Big Muff sound? Zelf heb ik wat demo's van Big Muff's beluisterd maar vind de Pickle toch meer in your face en rauwer klinken. Ik ben benieuwd naar bevindingen en settings van mede Pickle gebruikers alhier! Online is weinig te vinden over presets voor de Pickle dus hoe stellen jullie deze in, en met name de twee interne trimpots, en waarom? Sounds van Smashing Pumpkins of Gilmour zijn mogelijk maar hoe deze in te stellen is op de Dunlop website niet te achterhalen. De manual geeft ook weinig prijs.

onrust nv
26 juli 2012, 11:23
De enige overeenkomst die ik zie met de BM is het feit dat er ook sustain opzit. Maar het verschil is net als bij zagen de BM heeft tandjes als een ijzerzaak en de SP heeft tanden als een gewone hout zaag. Ik heb de SP samen met de bas BM gekocht. De SP voor het brute versplinterde fuzz geluid en de bas BM voor de smooth fuzz geluiden. Echt een wereld van verschil, want de sustain van de SP is ook groffer dan de sustain van de BM. Je moet gewoon zelf de parameters instellen totdat jij het't beste vind klinken. Dat werkt het makkelijkst met zijn 2en dan kan je een de snaren laten plukken en kan je zelf de pots tweaken tot je het gewenste resultaat hebt. Ik zelf iig erg blij met de SP en heb even de binnenste pots getest, maar nu staat hij weer in de fabrieks stand.

Cageman
26 juli 2012, 11:51
Ik heb dit pedaal ook al een poosje. Ik moet zeggen dat ik er ook erg tevreden mee ben. En... ik heb precies hetzelfde 'probleem' als jij. Om de zoveel tijd ga ik er eens voor zitten om die interne knoppen weer aan te passen, maar eigenlijk is het altijd zo dat ik niet precies weet wat ik doe. Ik vind vooral de voice knop erg lastig, omdat die nogal afhangt van de scoop knop.
In bandverband hou ik trouwens meestal de crunch knop helemaal dicht, dan klinkt hij net iets 'snerpender' (knisperigere fuzz o.i.d. :s xD).

The Lo Lands
26 juli 2012, 11:54
De enige overeenkomst die ik zie met de BM is het feit dat er ook sustain opzit. Maar het verschil is net als bij zagen de BM heeft tandjes als een ijzerzaag en de SP heeft tanden als een gewone hout zaag.

Je moet gewoon zelf de parameters instellen totdat jij het't beste vind klinken.

Ik zelf iig erg blij met de SP en heb even de binnenste pots getest, maar nu staat hij weer in de fabrieks stand. Type gitaar, versterker en aanvullende effecten hebben allemaal invloed op het geluid en nog maar niet te spreken van persoonlijke smaak idd. Echt heel subtiel wordt dit pedaal nooit maar daarvoor heb ik deze ook niet gekocht. Hoewel ik misschien tzt nog wel eens een fuzz face zou willen hebben. Ik ben alleen benieuwd hoe medegebruikers hun SP instellen. Op YouTube was er iemand die had de interne trimpots beiden op 12 uur staan en de opname klinkt echt modder vuig :-) Zie demo hieronder.


http://youtu.be/CO3QF7-6B2Y

The Lo Lands
26 juli 2012, 12:03
Ik heb dit pedaal ook al een poosje. Ik moet zeggen dat ik er ook erg tevreden mee ben. En... ik heb precies hetzelfde 'probleem' als jij. Om de zoveel tijd ga ik er eens voor zitten om die interne knoppen weer aan te passen, maar eigenlijk is het altijd zo dat ik niet precies weet wat ik doe. Ik vind vooral de voice knop erg lastig, omdat die nogal afhangt van de scoop knop.
In bandverband hou ik trouwens meestal de crunch knop helemaal dicht, dan klinkt hij net iets 'snerpender' (knisperigere fuzz o.i.d. :s xD). Wat betreft de 'voicing' knop merkte ik duidelijk verschil tussen helemaal links en rechts afgesteld. In beiden settings is de fuzz knisperig helder maar helemaal rechts is de fuzz sound meer open en bijna niet meer compressed, meer vintage dus. Daarnaast was ik ook af van de ietswat teveel aanwezig laag! Mijn voicing trimpot staat als gezegt nu op 3 uur dus aardig naar rechts gedraaid waardoor de scoop wel wat meer open mag en de crunch staat bij mij rond 9 uur. Tone staat rond 2 uur. Goed startpunt is om alle knoppen op het pedaal op 12 uur te zetten en dan met de interne trimpots het geluid zo naar je smaak af te stellen! Tenminste dit werkte wel goed bij mij :-)

Cageman
26 juli 2012, 12:20
Wat betreft de 'voicing' knop merkte ik duidelijk verschil tussen helemaal links en rechts afgesteld. In beiden settings is de fuzz knisperig helder maar helemaal rechts is de fuzz sound meer open en bijna niet meer compressed, meer vintage dus. Daarnaast was ik ook af van de ietswat teveel aanwezig laag! Mijn voicing trimpot staat als gezegt nu op 3 uur dus aardig naar rechts gedraaid waardoor de scoop wel wat meer open mag en de crunch staat bij mij rond 9 uur. Tone staat rond 2 uur. Goed startpunt is om alle knoppen op het pedaal op 12 uur te zetten en dan met de interne trimpots het geluid zo naar je smaak af te stellen! Tenminste dit werkte wel goed bij mij :-)

Ow ik dacht juist dat de clipping dat deed, nja misschien haal ik het wel door elkaar.
Overigens heb ik de precieze werking van een scoop ook nooit echt begrepen. Wat ik eruit hoor, is dat als de scoop helemaal dicht staat, er haast geen mids in het geluid zitten en als hij open staat wel.
Ik ga er nu nog eventjes goed voor zitten, hehe.

onrust nv
26 juli 2012, 12:31
Type gitaar, versterker en aanvullende effecten hebben allemaal invloed op het geluid en nog maar niet te spreken van persoonlijke smaak idd. Echt heel subtiel wordt dit pedaal nooit maar daarvoor heb ik deze ook niet gekocht. Hoewel ik misschien tzt nog wel eens een fuzz face zou willen hebben. Ik ben alleen benieuwd hoe medegebruikers hun SP instellen.

Ik gebruik hem(vooral) op mijn ritmeboxen (soms)samen met een AZ41(buis) pre-amp(DIY). Op bas gitaar vind ik'm ook erg lekker door het bandpass filter wat er in zit.

The Lo Lands
26 juli 2012, 13:30
Ow ik dacht juist dat de clipping dat deed, nja misschien haal ik het wel door elkaar.
Overigens heb ik de precieze werking van een scoop ook nooit echt begrepen. Wat ik eruit hoor, is dat als de scoop helemaal dicht staat, er haast geen mids in het geluid zitten en als hij open staat wel.
Ik ga er nu nog eventjes goed voor zitten, hehe.Als je de scoop helemaal dichtdraaid heb je een flat instelling van de mids inderdaad. In de praktijk resulteerd dit ook dat hij niet echt lekker door de mix heen komt. Het meest lastige van dit pedaal is dat iedere setting van één knop ook direct invloed heeft op de andere instellingen. Clipping instelling is ook inderdaad voor een meer smooth (compressed) of open fuzz sound. Voicing heeft invloed op de scoop (intensiviteit mids). Hoe meer voicing (rechts) je erin draait hoe milder maar toch ook minder compressed (intens) de mids klinken. Blijft lastig uitleggen hoor maar probeer het maar eens met alle knoppen op 12 uur en dan diverse instellingen met de trimpots.

Cageman
26 juli 2012, 16:16
Hartelijk bedankt voor de uitleg! In je eigen topic nog wel, haha. Ik dacht altijd dat mid scoop juist het zoveel mogelijk wegdraaien van de mids was, daarom vond ik het zo onbegrijpelijk wat ik nou precies hoorde in m'n geluid. Ik ga alles inderdaad eens op 12 uur zetten en dan eens aanpassen.

lauke_101
5 augustus 2012, 13:35
'Ontgroening', haha :p

Sorry, erg flauw. Interessant topic over een nog interessanter pedaal! Krijg je er ook een Queens of the Stone Age/Kyuss achtige sound uit? Vroeg me dat al een tijdje af eigenlijk.

The Lo Lands
5 augustus 2012, 15:20
'Ontgroening', haha :p

Sorry, erg flauw. Interessant topic over een nog interessanter pedaal! Krijg je er ook een Queens of the Stone Age/Kyuss achtige sound uit? Vroeg me dat al een tijdje af eigenlijk. Ja, ik ben leuk he ;)

Moeilijk daar een éénduidig antwoord op te geven. Er zijn tig instellingen mogelijk maar de SP blijft wel high gain klinken. Voor de Kyuss en QOTSA sound zou misschien eerder een combi met mid gain fuzz en overdrive/boost pedaal het misschien eerder benaderen. Zelf gebruik ik hem samen met een TS 808 wat een meer fuzz/distortion sound geeft. Ik zoek eigelijk nooit naar een sound van een bestaande band of gitarist dus misschien heeft iemand anders nog wel tips en trucks voor deze sound!?