PDA

View Full Version : Misplaatste / mislukte solo's



Martijn-w
25 juli 2012, 23:14
Bij sommige solo's heb je zoiets van... dit past totaal niet bij het nummer.
Of het is gewoon een slechte solo.

De nieuwe plaat van Greenday, Oh Love. De solo begint in hetzelfde tempo en stijl als de rest van de plaat, namelijk vrij rustig. Daarna knalt hij er ineens een notenpoeperij uit om vervolgens weer rustig verder te gaan.
Dat notenpoepen past dus echt totaal niet in het plaatje.

Vanaf 3 minuten:


http://youtu.be/H_05XAPR8q8?t=3m3s

Braddie
26 juli 2012, 08:36
Ik vind het opzich geen slechte solo, ik vind de Rythm sound van die (neem ik aan) Telecaster wel erg tof klinken!

smullie
26 juli 2012, 09:13
Ik vind nu eigenlijk ook niet echt iets mis met de solo.

Met de rest van het lied heb ik wat minder. Ik vind het zo ... "braaf". Een hoog "happy days-gehalte". (ik weet niet hoe ik het anders moet zeggen)

Thiez
26 juli 2012, 09:30
Ik vind het bij dat nummer ook wel meevallen. Zelf heb ik me altijd gestoord aan deze solo. Die raakt echt geen kant of wal. Bij 1:55 begint hij.

http://youtu.be/Hyyhvu2Ry5o

arcane
26 juli 2012, 09:47
Ik vind zo'n beetje elke solo van Kerry King (Slayer) slecht. Laat Jeff Hanneman de solo's maar doen.

Plant
26 juli 2012, 12:45
Zelf heb ik me altijd gestoord aan deze solo. Die raakt echt geen kant of wal.

iig geval niet de toonsoort.

Zie verder ook dit (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?4455-Meest-Foute-Gitaarsolo-s&highlight=slechte+solo) topic.

Braddie
26 juli 2012, 15:30
Dat heb ik nou met de solo van Tenement Funster (Volgens mij) van Queen.... wat Brian May dáár aan het doen was?
En sommige solo`s van Metallica slaan ook echt compleet de plank mis.

Mr.Fingers
26 juli 2012, 15:37
http://www.youtube.com/watch?v=Smb8tMeRTQQ

Kakihara
26 juli 2012, 15:53
Ik zal het hier dan ook maar eens zeggen : Van Halens solo in Michael Jacksons Beat it.

arjanb01
26 juli 2012, 15:55
Ik zal het hier dan ook maar eens zeggen : Van Halens solo in Michael Jacksons Beat it.


WAAAT :stop: No way dat dat een nutteloze solo was, een van de meest klassieke en historische solo's uit de geschiedenis van de popmuziek ! Die zou ik niet als misplaatst willen typeren, toch ?

barno
26 juli 2012, 15:56
vanaf 2:45 oordopjes indoen(en meestal doet hij die solo nog slechter). Kirk, laat de slide kelk aan u voorbij gaan, gij kunt dat niet...

http://www.youtube.com/watch?v=3qvR4pDCPFE

arcane
26 juli 2012, 16:00
http://www.youtube.com/watch?v=Smb8tMeRTQQ

Tering, dat is inderdaad wel heel erg slecht.

Braddie
26 juli 2012, 16:07
Wat een ramp die gast...

arcane
26 juli 2012, 16:09
die fans begrijpen ook echt niets van muziek. Hoor ze juichen bij dat gejengel.

Lennert
26 juli 2012, 16:20
Edit: Nevermind, lol.

Zou die vent dat nog steeds durven spelen live? De parodiefilmpjes hebben een behoorlijke vlucht genomen inmiddels, 't is haast een viral geworden.

Braddie
26 juli 2012, 16:21
die fans begrijpen ook echt niets van muziek. Hoor ze juichen bij dat gejengel.

Inderdaad, het gaat voornamelijk om z`n gouden mond en z`n *rap* kunsten en de *harde beats* alles wat hij verder doet word aanbeden, maar het gitaar spel is kut... dat kan zelfs ik nog beter....

interessander
26 juli 2012, 17:08
Live voorbeelden genoeg van fuck-ups natuurlijk maar op CD vind ik een van de solo's van Shortest Straw totaal niet passen bij de riff, vanaf 04:55.. Metallica speelt dat stuk live ook niet trouwens.


http://www.youtube.com/watch?v=m2pQ7EEzwC4

Napoje
26 juli 2012, 17:22
de meeste solo's van andy summers (the police) hoeven van mij ook niet. De rest van die band wel natuurlijk.

Gearjunkie
26 juli 2012, 17:26
Ik zal het hier dan ook maar eens zeggen : Van Halens solo in Michael Jacksons Beat it.
Neem dan zijn solo uit ´Jump´

barno
26 juli 2012, 17:53
WAAAT :stop: No way dat dat een nutteloze solo was, een van de meest klassieke en historische solo's uit de geschiedenis van de popmuziek ! Die zou ik niet als misplaatst willen typeren, toch ?

ik ben geneigd kakihara gelijk te geven. Dat nummer is beestig goed, die solo ook, maar organisch? nee. je hoort Jacko denken: en nu nog een geweldig solo hier, wie is de beste gitaarmens op dit moment? eddy wie? whatever, bel 'm ff voor mij.

Kakihara
26 juli 2012, 18:18
ik ben geneigd kakihara gelijk te geven. Dat nummer is beestig goed, die solo ook, maar organisch? nee. je hoort Jacko denken: en nu nog een geweldig solo hier, wie is de beste gitaarmens op dit moment? eddy wie? whatever, bel 'm ff voor mij.

Dat, en bovendien loopt Eddie een beetje in de verkeerde toonaard te soleren en neemt hij het ook niet zo nauw met in de maat spelen. Als ieder andere gitarist dat doet, wordt hij neergesabeld, door mede-bandleden en pers en andere critici, maar Eddie doet het en het is geniaal? Na al die jaren maakt het deel uit van een beregoed nummer, zijn sommigen eraan gewend geraakt en vinden anderen het geniaal. Maar als je het nummer analyseert, klopt er geen hol van die solo :)

Braindead
26 juli 2012, 20:06
Of de solo van Beat it goed is of niet kan ieder zijn mening over hebben maar lees er eerst over alvorens te oordelen.

Eddie heeft hem inderdaad ingespeeld maar het verhaal gaat dat Eddie zijn solo later ook niet meer terug kende. Hij heeft toen in de studio iets ingespeeld en door knippen en plakken is er toen van gemaakt wat je hoort. Ik kan er overigens geen genoeg van krijgen al hoor je wel dat hij een beetje gefabriceerd is.

Kakihara
26 juli 2012, 20:23
Of de solo van Beat it goed is of niet kan ieder zijn mening over hebben maar lees er eerst over alvorens te oordelen.

Eddie heeft hem inderdaad ingespeeld maar het verhaal gaat dat Eddie zijn solo later ook niet meer terug kende. Hij heeft toen in de studio iets ingespeeld en door knippen en plakken is er toen van gemaakt wat je hoort. Ik kan er overigens geen genoeg van krijgen al hoor je wel dat hij een beetje gefabriceerd is.

Achter elk stuk muziek schuilt er wel een verhaal. Heb ik een verhaal nodig om een solo als goed of slecht of al dan niet passend bij een nummer te beschouwen? Absoluut niet.
Over die solo van Beat it: daar zijn nóg verhalen over. Dat Quincy gewoon Eddies opwarming heeft opgenomen en dat in het nummer plakte als solo. Dat Eddie wel degelijk de solo speelde die er uiteindelijk in het nummer is geplakt, maar er zelf niet tevreden over was en een nieuwe wou inspelen. Maar dat Quincy dat slechte stuk perfect vond.
En eerlijk, verhalen uit de jaren 80 zijn al even geloofwaardig als verhalen uit de jaren 60 en 70.
Of mag Eddie niet bekritiseerd worden omdat het een pseudo-Hollander is? :)

mountainman
27 juli 2012, 00:21
Ik ben een groot fan van Robert Fripp maar wat hij hier toch aan het doen is...

http://www.youtube.com/watch?v=fsAiKraoQkA

De solo begint op 3:38.

Braindead
27 juli 2012, 01:27
Nee, Eddie mag niet bekritiseerd worden omdat hij Heilig is. ;)

Tuurlijk mag je die solo slecht vinden. Wel vind ik als ik de rest van Eddies werk vergelijkt met de Beat It solo dat deze er wel uit springt. Voor mij klinkt hij ook echt erg bewerkt. Kan me niet voor stellen dat Eddie hem zo heeft ingespeeld. Maar nogmaals, als jij het een slechte solo vindt... be my guest.

Overigens is er ook wel werk van Eddie wat ik niet goed vind. Vrij veel eigenlijk, maar dat komt vaak doordat hij te vaak het zelfde kunstje toepast en soms de solo's gewoon te weinig inhoud hebben. De geniale dingen die er tegenover staan maken dat hij er voor mij meestal wel mee wegkomt. Hij heeft zeker mindere periodes en albums gehad. Pseudo-Hollander of niet.



Achter elk stuk muziek schuilt er wel een verhaal. Heb ik een verhaal nodig om een solo als goed of slecht of al dan niet passend bij een nummer te beschouwen? Absoluut niet.
Over die solo van Beat it: daar zijn nóg verhalen over. Dat Quincy gewoon Eddies opwarming heeft opgenomen en dat in het nummer plakte als solo. Dat Eddie wel degelijk de solo speelde die er uiteindelijk in het nummer is geplakt, maar er zelf niet tevreden over was en een nieuwe wou inspelen. Maar dat Quincy dat slechte stuk perfect vond.
En eerlijk, verhalen uit de jaren 80 zijn al even geloofwaardig als verhalen uit de jaren 60 en 70.
Of mag Eddie niet bekritiseerd worden omdat het een pseudo-Hollander is? :)

Kakihara
27 juli 2012, 09:16
Misschien een kleine nuance aanbrengen in mijn kritiek: op zich is die solo niet slecht. Maar ik vind hem niet in het nummer passen. Ik vind het een losstaand muziekje dat niet past in het groter geheel van het lied. Maar omdat het zo'n hit is, is ook die solo legendarisch en hoort hij er bij, maar dan meer uit gewenning dan uit muzikaliteit.
Overigens vind ik Eddie Van Halen een fenomenaal gitarist. Net als elke mens heeft hij recht op zijn dipjes en zijn hoogtepunten. Al ben ik, qua overtuiging van Eddies hoogtepunten redelijk alleen in mijn mening ;)

Yngwie79
27 juli 2012, 09:42
Om het stokje van misplaatste soli weer op te pakken... Slash in deze liveversie van Freak Out (2:50):
http://www.youtube.com/watch?v=AjsH5mT33Pg

ErikM
27 juli 2012, 11:19
Vind ik wel meevallen... Wat mij opvalt: Slash heeft ogen... ik dacht dat ie geboren was met een zonnebril op...

barno
27 juli 2012, 11:40
Om het stokje van misplaatste soli weer op te pakken... Slash in deze liveversie van Freak Out (2:50):
http://www.youtube.com/watch?v=AjsH5mT33Pg

goed voorbeeld. die solo slaat idd nergens op, maar dat is wsch niet Slash zijn fout. A&R ofzo zal wel geregeld hebben dat hij daar even het podium op moest bij Chic. Anderzijds, hij had voor de verandering es iets clean funky kunnen spelen ipv dat generisch slash gepiel.

peter_heijnen
27 juli 2012, 12:58
Hey je kunt die yt niet doorscrollen, ga ik dus echt niet helemaal doorluisteren voor een solo van slash. Maar anyway is eigenlijk niet iedere solo van slash misplaatst?

Oeoeoeoeo wat zeg ik nou toch..... :)

Braindead
27 juli 2012, 14:37
Eddie was ooit erg goed en vernieuwend maar helaas is er de laatste tijd weinig meer aan zijn spel te beleven. Heel van Halen is een Karikatuur geworden met goochelaar David Lee Roth die met zijn haren en de jaren zijn hele Charisma is verloren. Tel daarbij BB Burgerking Wolfgang op de bas en je begrijpt dat er weinig meer van over is. Ze hadden beter in de oude bezetting verder kunnen gaan met Sammy Hagar en Michael Anthony. Misschien had dat Eddie de nodige inspiratie bezorgt om weer eens met iets nieuws te komen. Helaas.

En die Slash solo ... tja wat moet je daar nou nog over zeggen. It's all about the $$$$$



Misschien een kleine nuance aanbrengen in mijn kritiek: op zich is die solo niet slecht. Maar ik vind hem niet in het nummer passen. Ik vind het een losstaand muziekje dat niet past in het groter geheel van het lied. Maar omdat het zo'n hit is, is ook die solo legendarisch en hoort hij er bij, maar dan meer uit gewenning dan uit muzikaliteit.
Overigens vind ik Eddie Van Halen een fenomenaal gitarist. Net als elke mens heeft hij recht op zijn dipjes en zijn hoogtepunten. Al ben ik, qua overtuiging van Eddies hoogtepunten redelijk alleen in mijn mening ;)

Kakihara
27 juli 2012, 14:53
Eddie was ooit erg goed en vernieuwend maar helaas is er de laatste tijd weinig meer aan zijn spel te beleven. Heel van Halen is een Karikatuur geworden met goochelaar David Lee Roth die met zijn haren en de jaren zijn hele Charisma is verloren. Tel daarbij BB Burgerking Wolfgang op de bas en je begrijpt dat er weinig meer van over is. Ze hadden beter in de oude bezetting verder kunnen gaan met Sammy Hagar en Michael Anthony. Misschien had dat Eddie de nodige inspiratie bezorgt om weer eens met iets nieuws te komen. Helaas.

En die Slash solo ... tja wat moet je daar nou nog over zeggen. It's all about the $$$$$

Kijk, ben ik toch niet alleen, en zijn het wel ergens over eens :) Vond de Sammy Hagar-era Van Halen vele malen interessanter en muzikaler dan de DLR-versie. Met SH werd er meer plezier gemaakt en meer muziek, heb ik de indruk, terwijl het met DLR veelal een clash der ego's was/is. DLR die zijn showtje opvoert van kijk-eens-hoe-lenig-ik-ben-en-oh-wat-ben-ik-mooi-als-ik-zo-hoog-spring, en evh die daar tegen ingaat met zijn gitaarspel.
En Slash vind ik altijd vals klinken.

JGD
27 juli 2012, 15:11
Dat, en bovendien loopt Eddie een beetje in de verkeerde toonaard

los van of de solo past of niet en of hij goed is of niet;
dat hij in de verkeerde toonaard is, is gewoon niet waar.

Jan Buurman
27 juli 2012, 16:05
Ik zie echt het probleem niet bij de Slash-solo in het Chic nummer. Ik vind een rock solo in een funknummer best lekker (op z'n tijd)... Moeten hij in hokjes denken en ineens een funksolo geven? Ik vind het mixen van stijlen wel leuk....

Napoje
27 juli 2012, 16:09
Er zijn altijd weer mensen die een soort wiskunde van muziek maken met hun technische gefröbel. Als het goed klink, klinkt het goed, of het nou technisch goed is of niet.

heinz3110
28 juli 2012, 12:28
Ik zie echt het probleem niet bij de Slash-solo in het Chic nummer. Ik vind een rock solo in een funknummer best lekker (op z'n tijd)... Moeten hij in hokjes denken en ineens een funksolo geven? Ik vind het mixen van stijlen wel leuk....

Deed hij dat maar eens. Slash én een funksolo, DAT zou eens buiten de hokjes gedacht zijn. Maar nee hoor, daar is slash. En doet wat ie altijd doet. Verder heb ik niks met of tegen Slash hoor.

Over misplaatste solo's gesproken: U2's Love Is Blindness is een mooi voorbeeld. Het liedje word mooi sferisch opgebouwd, The Edge doet mooie soundscape-jes, en dan komt de solo. De eerste noot denk ik dan... ok, nou komt wat. En daarna... complete poep wat maar weer bewijst dat The Edge "sec" eigenlijk niet zoveel kan. Dat wisten we al natuurlijk, en dat is ook niet de kracht van die man. Maar om een compleet goed opgebouwd atmosferisch nummer met een paar noten de nek om te draaien... vanaf 2:15.


http://youtu.be/q8_HZ2jG_60

Braddie
28 juli 2012, 13:06
Deed hij dat maar eens. Slash én een funksolo, DAT zou eens buiten de hokjes gedacht zijn. Maar nee hoor, daar is slash. En doet wat ie altijd doet. Verder heb ik niks met of tegen Slash hoor.

Over misplaatste solo's gesproken: U2's Love Is Blindness is een mooi voorbeeld. Het liedje word mooi sferisch opgebouwd, The Edge doet mooie soundscape-jes, en dan komt de solo. De eerste noot denk ik dan... ok, nou komt wat. En daarna... complete poep wat maar weer bewijst dat The Edge "sec" eigenlijk niet zoveel kan. Dat wisten we al natuurlijk, en dat is ook niet de kracht van die man. Maar om een compleet goed opgebouwd atmosferisch nummer met een paar noten de nek om te draaien... vanaf 2:15.


http://youtu.be/q8_HZ2jG_60

Ga jij eens even héél snel je mond spoelen...
The Edge is een ondergewaardeerde gitarist, ooit naar de solo`s van The Fly of Until The End Of the World geluisterd? pff... The Edge kan niks.... Desire LoveTown heeft een waanzinnige solo, en ook Bullet The Blue Sky van Boston is top.

Hij doet veel met effecten, maar hij kan zeker wel spelen.

Overigens is deze solo een goed voorbeeld van The Edge die zo zijn emotie`s beschrijft... ja, dat las ik in een interview..

Braindead
28 juli 2012, 13:07
"oh-wat-ben-ik-mooi-als-ik-zo-hoog-spring!" :D Dat is echt de beste omschrijving van van Halen op dit moment. Kijk eens naar een stukje van hun show op dit moment zoals deze : http://www.youtube.com/watch?v=TUxcaUlyH5I

De eerste keer dat ik ze voor deze tour bij elkaar zag staan dacht ik dat het om een grap ging. De legendarische band van Halen? Er staat een groepje muzikanten met de uitstraling van een gemiddeld groepje door Randstad ingehuurd kantoorpersoneel op het podium. Niet dat David nou zo'n slecht zanger is, in tegendeel maar de klik in van Halen lijkt er toch niet echt te zijn. Van Halen heeft geen ballen. Het nummer Tattoo zegt alles... Inspiratieloos en slap. Een gooi naar een top 40 hitje? Muzikaal was het met Sammy gewoon echt beter maar Sammy kon niet meer met Eddie (en Alex) overweg? De ins en outs ken ik ook niet maar dat ook Michael Anthony van Halen verliet zegt veel.

Ps: Wolfgang speelt op zich wel goed en het lijkt me voor hem bijna een onmogelijke taak om de positie van Michael Anthony over te nemen, ook vanwege Michaels zang kwaliteiten. Dat doet Wolfgang heel netjes. (ere aan hen die ere toekomt)





Kijk, ben ik toch niet alleen, en zijn het wel ergens over eens :) Vond de Sammy Hagar-era Van Halen vele malen interessanter en muzikaler dan de DLR-versie. Met SH werd er meer plezier gemaakt en meer muziek, heb ik de indruk, terwijl het met DLR veelal een clash der ego's was/is. DLR die zijn showtje opvoert van kijk-eens-hoe-lenig-ik-ben-en-oh-wat-ben-ik-mooi-als-ik-zo-hoog-spring, en evh die daar tegen ingaat met zijn gitaarspel.
En Slash vind ik altijd vals klinken.

Plant
28 juli 2012, 13:18
Overigens is deze solo een goed voorbeeld van The Edge die zo zijn emotie`s beschrijft...

Emotie :???: Klinkt meer alsof ie niet doorhad dat de record knop ingedrukt stond en ze vergeten zijn het spoor te wissen.

Was deze al voorbij gekomen? (begint op 2.48 )


http://www.youtube.com/watch?v=fregObNcHC8

Tja, het is wel echt live natuurlijk en niet achteraf ge-edit. Maar mislukt is ie wel.

Justinschut
28 juli 2012, 15:32
Ik moest bij dit topic meteen denken aan dat Zakk Wylde nummer dat hij voor Dimebag had geschreven (In This River geloof ik)

Sentimenteel piano gedoe, wel mooi enzo... en dan komt ie ineens weer met zn gewank en gewah en gesqueel in de solo, past totaal niet in het numer

Yngwie79
28 juli 2012, 16:02
Wow, iets over smaak en twisten, zeg maar... nou ben ik niet per sé een fan van The Edge, maar die hele plaat Achtung Baby luisterde ik al toen ik nog nooit een gitaar had aangeraakt. Misschien moeten we het geen gitaarsolo noemen, maar uitermate passend vind ik het wel.

Misschien ook even een topic openen over soli die wél passen in een nr.? Dan nomineer ik alle solo's van Sergio Vallín van Maná. :D

heinz3110
28 juli 2012, 16:10
Ga jij eens even héél snel je mond spoelen...
The Edge is een ondergewaardeerde gitarist, ooit naar de solo`s van The Fly of Until The End Of the World geluisterd? pff... The Edge kan niks.... Desire LoveTown heeft een waanzinnige solo, en ook Bullet The Blue Sky van Boston is top.

Hij doet veel met effecten, maar hij kan zeker wel spelen.

Overigens is deze solo een goed voorbeeld van The Edge die zo zijn emotie`s beschrijft... ja, dat las ik in een interview..

Hm. ga jij je bril eens poetsen. Je hebt over het woordje "sec" gelezen. Ik zeg ook niet dattie niks kan, integendeel, ik vind hem vaak mooie soundscapes en passende partijen maken die zeker op Achtung Baby (toch wel mijn favoriete album van u2) tot uiting komen. Maar zet 'm alleen in een kamertje met een akoestisch gitaartje, "sec" dus, zonder alle apparatuur. . Dan ben ik toch bang dat er weinig van de man over blijft. Maakt ook niet uit voor de rest, hier ging het over misplaatste solo's.

tidalwave_sideburns
29 juli 2012, 09:53
Kirk Hammett's solo's in Overkill. Klinkt echt nergens naar. Ik heb even gezocht naar een goed voorbeeld, maar ze zijn echt allemaal kut met peren.

FruscianteFan
29 juli 2012, 11:03
Ik zal het hier dan ook maar eens zeggen : Van Halens solo in Michael Jacksons Beat it.
Los van hoe en wat met het opnemen van die solo gebeurd is: onze bassist heeft regelmatig die plaat op staan in de auto. Erg lekker, al kun je af en toe lachen om de wel erg cheape synth basjes enzo. Dan komt die solo... en dat klinkt als poep. What the fuck is Van Halen hier aan het doen, een workshop geven midden in een heerlijk groovend nummer?

Dus los van de vraag of het Eddie's schuld is dat het nergens naar klinkt, als je het hebt over 'misplaatste mislukte solo's' dan vind ik Beat It écht een goed voorbeeld.


Ga jij eens even héél snel je mond spoelen...
The Edge is een ondergewaardeerde gitarist, ooit naar de solo`s van The Fly of Until The End Of the World geluisterd? pff... The Edge kan niks.... Desire LoveTown heeft een waanzinnige solo, en ook Bullet The Blue Sky van Boston is top.

Hij doet veel met effecten, maar hij kan zeker wel spelen.

Overigens is deze solo een goed voorbeeld van The Edge die zo zijn emotie`s beschrijft... ja, dat las ik in een interview..
The Edge, ondergewaardeerd? Hij is gitarist van U2...

Maar hij krijgt inderdaad erg veel kritiek op een punt dat hij zelf toegeeft (bijv in It Might Get Loud): als je zijn effecten uit zet blijft er weinig over. Ik vind The Edge ook behoorlijk cool (itt U2 trouwens), en wat hij doet met effecten is natuurlijk niet niks. Alleen is hij niet de beste gitarist van de wereld terwijl hij toch best vaak in dergelijke lijstjes voorkomt. Dus The Edge, ondergewaardeerd?

Goed, zelf kom ik zo snel niet echt ergens op, afgezien van Beat It waar ik meteen aan dacht toen ik het topic zag. Ik luister volgens mij sowieso betrekkelijk weinig muziek met gitaarsolo's. Als ik dan toch iets moet noemen: John Frusciante op Stadium Arcadium. Stuk voor stuk zijn de solo's ergens tussen 'wel aardig' en 'fucking awesome', maar zo goed als elk nummer op die 2 cd's heeft gewoon een gitaarsolo, en dat vind ik jammer.

Braindead
29 juli 2012, 12:31
Lol, Zakk Wylde is wat betreft gitaarsolo's al zeker 10 jaar over zijn hoogtepunt heen. Teveel drank dat hem bijna het leven koste. Zijn solo's zijn inderdaad een grote bak gewahde en gesqueelde herrie. Zo jammer van zo'n getalenteerde man. En Kirk Hammet bashen... dat doen er al zoveel. Ooit lang geleden toen... :)

Ben het helemaal mee eens dat als je bij The Edge de effecten uit zet er niet veel over blijft. Maar wat hij bij U2 doet klinkt gewoon erg goed. Geeft eens en te meer aan hoe belangrijk het is als je een goed geluid weet te krijgen en goed met effecten om kan gaan. Steve Vai is technisch ook goed maar heeft volgens mij zijn faam ook erg te danken aan zijn enorme feeling met effectenapparatuur. Ik kan daar veel bewondering voor hebben. Dat mateloze geklooi met instellingen van effecten... brrr niks voor mij.



Ik moest bij dit topic meteen denken aan dat Zakk Wylde nummer dat hij voor Dimebag had geschreven (In This River geloof ik)

Sentimenteel piano gedoe, wel mooi enzo... en dan komt ie ineens weer met zn gewank en gewah en gesqueel in de solo, past totaal niet in het numer

Mr.Fingers
29 juli 2012, 15:47
http://www.youtube.com/watch?v=qvEiIirvMVQ
De solo die M.Ward hier neerzet is ook wel een... euh... stijlbreuk vergeleken met het nummer :D

Pepe
29 juli 2012, 15:57
Haha... de tweede gitarist zie je denken.. ik doe het nog even voor en verdomd, dan pakt ie het nog op ook.

Mr.Fingers
29 juli 2012, 16:09
Die tweede gitarist is de kleinzoon van banjovirtuoos Earl Scruggs, dus die zal het wel kunnen vermoed ik :D

grayfink
29 juli 2012, 16:10
Volgens mij had Van Halen de solo over andere akkoorden ingespeeld en is Quincy Jones vervolgens gaan knippen en plakken.

Plant
29 juli 2012, 17:51
vanaf 2.34


http://www.youtube.com/watch?v=PdiCJUysIT0

OK, het is Neil Young en ik mag z'n muziek voor de rest graag horen, maar dit :???:

Pepe
29 juli 2012, 18:34
vanaf 2.34

OK, het is Neil Young en ik mag z'n muziek voor de rest graag horen, maar dit :???:

Pure emotie meneer...
Ik vind deze free world periode echt vreselijk van hem.. zo over de top Las Vegas style om nog een slaatje te slaan uit de Grunge wind.

deze heb ik ook nooit echt gesnapt



http://www.youtube.com/watch?v=svTuSRiFPoc

Ukeloeder
29 juli 2012, 23:31
Pure emotie meneer...
Ik vind deze free world periode echt vreselijk van hem.. zo over de top Las Vegas style om nog een slaatje te slaan uit de Grunge wind.

deze heb ik ook nooit echt gesnapt



http://www.youtube.com/watch?v=svTuSRiFPoc

hehehe, Kerry King. Die heeft al eerder van zich doen spreken in dit topic;


Ik vind zo'n beetje elke solo van Kerry King (Slayer) slecht. Laat Jeff Hanneman de solo's maar doen.

Martin_
30 juli 2012, 00:44
http://www.youtube.com/watch?v=uE9_2vIlAmU
Marty McFly vanaf 2.03

Sorry kon het niet laten:makeup:
:D

Rutger
30 juli 2012, 11:31
Wahaha ja geniale scene :seriousf:

Nog ff op Beat It terugkomend. Het klopt wel kwa toonaard enzo, en over smaak valt te twisten. Maar waar het echt misgaat is die laatste noot... echt tenenkrommend, het is gewoon vals (ja, wanneer het nummer weer verder gaat halt ie m net, maar das een beetje laat niet?).

Braddie
30 juli 2012, 12:41
Hm. ga jij je bril eens poetsen. Je hebt over het woordje "sec" gelezen. Ik zeg ook niet dattie niks kan, integendeel, ik vind hem vaak mooie soundscapes en passende partijen maken die zeker op Achtung Baby (toch wel mijn favoriete album van u2) tot uiting komen. Maar zet 'm alleen in een kamertje met een akoestisch gitaartje, "sec" dus, zonder alle apparatuur. . Dan ben ik toch bang dat er weinig van de man over blijft. Maakt ook niet uit voor de rest, hier ging het over misplaatste solo's.

Ik denk persoonlijk dat The Edge ondanks dat hij misschien geen snelle gitarist is, wel menig gitarist kan verbazen tijdens een jam over zijn kennis van scales en dergelijke :)

Braddie
30 juli 2012, 12:48
http://www.youtube.com/watch?v=tJcKtzvKf9A&feature=related
Wat The Edge hier doet rond 3:15-3:25 is wel enigzins misplaatst...
wat hij verder op doet tijdens 5:10 - 5:30 is dan wel weer best tof!

beruk
30 juli 2012, 13:29
Op de plaat al niet zo fijn maar hier....:
Vanf 4.23 begint de ellende.

http://www.youtube.com/watch?v=5q_ZXwVr9qY&feature=related
Neil Young is een van mijn helden, als solo gitarist echter niet zo fijn.

Nog een:

http://www.youtube.com/watch?v=HdUFmQk7gm0
Vanag 2.13, die solo. Die eerste bend up, tenenkrommend.

barno
30 juli 2012, 14:24
Neil Young is een van mijn helden, als solo gitarist echter niet zo fijn.




in zo'n testosteron spelletje met springsteen stelt het idd niks voor maar ik vind Nonkel Neil toch wel erg sterk, de uitvinder van de one note solo's. is het in cowgirl in the sand of cinnamon girl, weet even niet, alleszins zijn vroegere stuff: hele straffe solo's imo

beruk
30 juli 2012, 15:27
alleszins zijn vroegere stuff: hele straffe solo's imo
Zeker en vast, maar improviseren is niet zijn sterkste kant.
Grijsgedraaid alhier:
http://ecx.images-amazon.com/images/I/61wMwsPv6-L._SL500_AA300_.jpg
Wát een plaat.

zjanke
30 juli 2012, 16:07
Ik denk persoonlijk dat The Edge ondanks dat hij misschien geen snelle gitarist is, wel menig gitarist kan verbazen tijdens een jam over zijn kennis van scales en dergelijke :)

En wanneer ben je een goede gitarist? Als je 64 noten per seconde kunt spelen (die verder geen kloten met nummer van doen hebben, om toch maar on topic te blijven) of als je perfect getimde noten je effectenbak instuurt en daarmee een geweldig geluid creeert wat perfect in een nummer past: De effectenbak als onderdeel van je gitaar, zeg maar.

LGK
30 juli 2012, 16:07
Deze hebben de meeste wel gezien denk ik. Het is ook niet een bekende gitarist. En ik weet niet of het nou een solo is of... Kijk zelf maar, misplaatst en mislukt is ie wel haha!

http://www.youtube.com/watch?v=qTfKTKGyJIs&feature=youtube_gdata_player

Braddie
30 juli 2012, 19:02
En wanneer ben je een goede gitarist? Als je 64 noten per seconde kunt spelen (die verder geen kloten met nummer van doen hebben, om toch maar on topic te blijven) of als je perfect getimde noten je effectenbak instuurt en daarmee een geweldig geluid creeert wat perfect in een nummer past: De effectenbak als onderdeel van je gitaar, zeg maar.

Als je een combinatie weet te vinden van met een aantal noten een goede ritme sectie neer leggen, en prachtige geluiden uit je gitaar kan halen door middel van effecten, maar tóch zonder effecten goed kunnen spelen (Bullet The Blue Sky live van U2 is daar een goede van, en ook U2 LoveTown Tour Desire)

DEze:

http://www.youtube.com/watch?v=dkTEKmkKQOU

Vanaf 3:50

Emielio
31 juli 2012, 19:47
Ik vind het bij dat nummer ook wel meevallen. Zelf heb ik me altijd gestoord aan deze solo. Die raakt echt geen kant of wal. Bij 1:55 begint hij.

http://youtu.be/Hyyhvu2Ry5o


getver inderdaad, ik snap wat je bedoelt.. het is nog niet eens in de goede toonhoogte :S slaat helemaal nergens op.. blegh.. hoe bescheiden ik ook ben, ik durf zelfs nog te beweren dat ik nog een betere solo zou kunnen improviseren, haha

Braindead
31 juli 2012, 19:56
Nav die Neil Young en Springsteen clip: Springsteen is ook een topper wat betreft misplaatste solo's spelen live. Alle respect voor de man als songwriter en zanger maar als je die man hoort soleren dan vallen de gebraden haantjes dood van het dak. Wat een doffe ellende. Je ziet Steve het met lede ogen aankijken, zo van: What the hell is he thinking?

Hier een voorproefje:

http://www.youtube.com/watch?v=qslhBZWycjE

beruk
31 juli 2012, 22:00
Als ik Steve van Zand én Nils Lofgren in mijn band zou hebben zitten had ik het uberhaubt niet overwogen hebben ook maar aan soleren te denken...

Braddie
31 juli 2012, 22:37
Nav die Neil Young en Springsteen clip: Springsteen is ook een topper wat betreft misplaatste solo's spelen live. Alle respect voor de man als songwriter en zanger maar als je die man hoort soleren dan vallen de gebraden haantjes dood van het dak. Wat een doffe ellende. Je ziet Steve het met lede ogen aankijken, zo van: What the hell is he thinking?

Hier een voorproefje:

http://www.youtube.com/watch?v=qslhBZWycjE

En dat terwijl hij soms best ok solo`s heeft, op platen dan.

Ace 1.15.19
1 augustus 2012, 10:40
That sounds awful...

Demonturtle
1 augustus 2012, 11:06
Alhoewel ik zelf een immense Led Zeppelin fan ben, vind ik de solo in heartbreaker echt ronduit gruwelijk.

grayfink
1 augustus 2012, 11:38
Ik ben groot fan van Bruce en kan kritiek slecht verdragen, maar de clip die Braindead postte doet zeer aan mijn oren.
Maar goed, alles wat hij doet wordt gefilmd en hij doet heel veel. Er zit wel eens een uitschieter naar beneden tussen.
Hier krijg ik zelf weer kippevel van: http://www.youtube.com/watch?v=i0xoClNtXi0 (solo vanaf 2.00 ongeveer)

harrie-beton
1 augustus 2012, 21:41
The Edge zijn "love is blindness" solo zal wel een studio beslissing geweest zijn want ik heb hem deze solo live heerlijk horen uitrekken.

Braddie
1 augustus 2012, 22:00
The Edge zijn solo zal wel een studio beslissing geweest zijn want ik heb hem deze solo live heerlijk horen uitrekken.

ZooTV Sydney toevallig ? Dat is inderdaad een héérlijke solo!

Spelen kan de beste man absoluut!

JohnLord
1 augustus 2012, 22:04
Op de plaat al niet zo fijn maar hier....:
Vanf 4.23 begint de ellende.
Nog een:

http://www.youtube.com/watch?v=HdUFmQk7gm0
Vanag 2.13, die solo. Die eerste bend up, tenenkrommend.

Hm, met één valse bend is een solo wat mij betreft nog niet misplaats of mislukt hoor.

barno
1 augustus 2012, 22:56
Hm, met één valse bend is een solo wat mij betreft nog niet misplaats of mislukt hoor.

vind ik ook. waarschijnlijk een one take in de studio waarvan al de rest wel goed was en hebben ze die fluke laten staan: liever dat dan alles perfect protoolen. het is rock en roll hé

Trouwens, een valse bend is een discutabel begrip. T-bone Walker (zowat de uitvinder van de bends) kreeg zijn dikke snaren nooit helemaal tot op de noot gebend, dus theoretisch vals, en tevens de reden waarom zovele T bone walker naspelers er maar niet in slagen zijn feel te vangen :)

Pepe
1 augustus 2012, 23:38
Die valse bend van Slash maakt de solo juist goed, de rest is gewoon weer dertien in het dozijn.

Buiten de lijntjes.. soms moet die emotie er gewoon uit..


http://www.youtube.com/watch?v=NqRWqezfC40

Braindead
2 augustus 2012, 17:04
The same here! En ik zal echt de laatste zijn die Bruce onnodig bekritiseerd, Hij hoort voor mij zeker tot de beste top artiesten en qua songwriting staat hij ook helemaal bovenaan. Ik zat een keer een concert te kijken (ik dacht live in NY) en toen hoorde ik hem voor het eerst een solo live spelen dat ik echt dacht "doe dat nou niet". Qua zang (vooral toen hij jong was) de vetste scheur waar veel metalzangers nog bij verbleken, geweldig songwriter, artiest, performer. En zoals hier al eerder werd gezegd heeft hij prima gitaristen voorhanden. Ik vind de solo's op Darkness on the Edge of Town ook goed. En verrek, ik zie nu voor het eerst in het booklet staan dat hij de leadguitar daarop zelf heeft gedaan.


Ik ben groot fan van Bruce en kan kritiek slecht verdragen, maar de clip die Braindead postte doet zeer aan mijn oren.
Maar goed, alles wat hij doet wordt gefilmd en hij doet heel veel. Er zit wel eens een uitschieter naar beneden tussen.
Hier krijg ik zelf weer kippevel van: http://www.youtube.com/watch?v=i0xoClNtXi0 (solo vanaf 2.00 ongeveer)

barno
2 augustus 2012, 18:10
ik ben geen springsteen kenner maar dacht es ergens gelezen te hebben dat hij vroeger in eerste instantie sessie gitarist was, dus ik veronderstel dat de baas wel eens stukje kan spelen. mss doet hij het liefst op zijn gemak in de studio en is hij too much into performing om het live te doen (en weet hij dat van zz).

Ace 1.15.19
2 augustus 2012, 19:50
Die valse bend van Slash maakt de solo juist goed, de rest is gewoon weer dertien in het dozijn.

Buiten de lijntjes.. soms moet die emotie er gewoon uit..

[spinal tap video]
Vooral dat stukje op 0:54 is geweldig!

Terminus
2 augustus 2012, 20:41
Cult of Personality van Living Colour niet genoemd?

Cult of Personality van Living Colour. Het toppunt van notenpoeperij.

Dat, of In This River van Zakk Wylde. Ik schoot in de lach toen ik die voor het eerst hoorde.

lcvanderhelm
3 augustus 2012, 00:03
Dat is geen notenpoeperij van Vernon Reid,meer een heerlijke gitaardouche
Vivid zal altijd mijn favoriete CD blijven en dat komt voor een groot deel door de bijdragen van Vernon Reid.

peter_heijnen
3 augustus 2012, 09:23
Dat is geen notenpoeperij van Vernon Reid,meer een heerlijke gitaardouche.
Brown shower dan wat mij betreft, maar goed iedereen heeft zijn eigen voorkeuren. :)

grayfink
3 augustus 2012, 09:49
ik ben geen springsteen kenner maar dacht es ergens gelezen te hebben dat hij vroeger in eerste instantie sessie gitarist was, dus ik veronderstel dat de baas wel eens stukje kan spelen. mss doet hij het liefst op zijn gemak in de studio en is hij too much into performing om het live te doen (en weet hij dat van zz).

Ik heb hem deze zomer live gezien (Köln) en toen werd er nauwelijks gesoleerd door de gitaristen, meer door de sax. De schaarse solos werden redelijk evenredig verdeeld door Little Steven, Nils Lofgren en Springsteen zelf, en hij viel niet uit de toon.
O man, wat een avond was dat.

peter_heijnen
3 augustus 2012, 09:59
Ik hoorde gisteren op de radio dat ie van de week een concert van VIER UUR heeft gegeven, wow!

Martin_
3 augustus 2012, 10:04
In London trokken ze de stekker eruit omdat hij te lang doorging.:seriousf:

grayfink
3 augustus 2012, 10:04
63 jaar oud. In Keulen duurde het drie uur en twintig minuten, nonstop. Elke avond een andere setlist, met een stuk of vijf andere nummers dan de avond ervoor en altijd één nummer dat nog niet eerder op de tour is gespeeld. :eek:
Op het laatst mag het ook wel afgelopen zijn, helemaal murw gebeukt. :D

grayfink
3 augustus 2012, 10:07
In London trokken ze de stekker eruit omdat hij te lang doorging.:seriousf:
Tijdens de toegift met Paul McCartney, je moet maar durven.
Het eerstvolgende concert begon met een grote stekker die in een stopcontact werd gedouwd en de laatste minuut van Twist and Shout. Aan het eind werd hij door een nep Bobby van het podium gesleurd. :D

peter_heijnen
3 augustus 2012, 10:13
Lol, eeuwige pubers. :)

Braindead
3 augustus 2012, 20:56
Ongelofelijk en 3 en een half uur spelen doet ie niet 1 keer maar dat is zo ongeveer de gewoonte. En dat op die leeftijd en nog regelmatig met nieuwe albums komende.


63 jaar oud. In Keulen duurde het drie uur en twintig minuten, nonstop. Elke avond een andere setlist, met een stuk of vijf andere nummers dan de avond ervoor en altijd één nummer dat nog niet eerder op de tour is gespeeld. :eek:
Op het laatst mag het ook wel afgelopen zijn, helemaal murw gebeukt. :D

Plant
9 augustus 2012, 03:31
Dit is echt erg :( vanaf 5.47


http://www.youtube.com/watch?v=45F6EdZcXVE&feature=related

FruscianteFan
9 augustus 2012, 10:17
Tijdens de toegift met Paul McCartney, je moet maar durven.
Het eerstvolgende concert begon met een grote stekker die in een stopcontact werd gedouwd en de laatste minuut van Twist and Shout. Aan het eind werd hij door een nep Bobby van het podium gesleurd. :D
Dat vond ik dus echt te kinderachtig voor woorden.

Je niet aan de regels houden, en vervolgens een potje gaan janken als je gepakt wordt.

B~Rock
9 augustus 2012, 10:50
SInds wanneer gaat rock n' roll om je aan de regels houden? Bovendien vind ik een ludieke grap juist het tegenovergestelde van janken, maar ach dat zal wel een kwestie van smaak zijn...

JGD
9 augustus 2012, 12:23
Dit is echt erg :( vanaf 5.47


http://www.youtube.com/watch?v=45F6EdZcXVE&feature=related

Nee, Ome Yngwie mag shredden, daar is het Yngwie voor :)

Ik bedoel, wat voor wereld wordt het als Yngwie Johan Malstrom niet meer mag opscheppen....

Geweldig die man.

big dooley
9 augustus 2012, 13:42
Die valse bend van Slash maakt de solo juist goed, de rest is gewoon weer dertien in het dozijn.

Buiten de lijntjes.. soms moet die emotie er gewoon uit..


http://www.youtube.com/watch?v=NqRWqezfC40

hoe hij die viool oppakt en dan gauw ff een draai aan die stemsleutel geeft... meesterrrrrrrlijk verzonnen :D:D:D

barno
9 augustus 2012, 16:01
Nee, Ome Yngwie mag shredden, daar is het Yngwie voor :)

Ik bedoel, wat voor wereld wordt het als Yngwie Johan Malstrom niet meer mag opscheppen....

Geweldig die man.

okee, shredden is toegelaten, maar dat eerste nummer is gewoon verschrikkelijk slecht, daarna is het beluisterbaar (barely) maar soit.

Braindead
11 augustus 2012, 13:21
Tja, een hardrocker die met scheurende gitaar voor een orkest staat te spelen. Ik zou zeggen als karakter dat ie zwaar misplaatst is daar. Een groot contrast tussen de egotripper Yngwie en de bescheiden muzikanten in het orkest. Qua muziek komt hij er mee weg aangezien hij zijn muziek op Paganini baseerde. Persoonlijk hoor ik hem liever met een band inclusief lekkere 80's hardrock zanger maar that's just me... Zelfde trouwens met Steve Vai, past imo ook niet in een concertzaal. Nog minder zelfs dan Yngwie.




Dit is echt erg :( vanaf 5.47


http://www.youtube.com/watch?v=45F6EdZcXVE&feature=related

FNaRK
11 augustus 2012, 14:02
Dit is echt erg :( vanaf 5.47


http://www.youtube.com/watch?v=45F6EdZcXVE&feature=related

Yngwie ... eat your heart out :blast:



http://www.youtube.com/watch?v=KH-DO3FgROI&feature=related

Harald
11 augustus 2012, 17:26
Zo jammer, hij kan met een mooie toon spelen, en techniek, geweldig... loopt de hele tijd te roepen dat je vooral niet naar andere gitaristen moet luisteren omdat je dan zo gaat klinken. Maar steeds weer slaagt hij erin te klinken alsof hij paganini channelt. Maar dan wel een paganini op een druilerige zondagochtend, met een kater van hier tot tokyo, vijf jengelende kinderen die ook allemaal stipjes op het manuscript willen zetten en een vrouw die vindt dat hij de vuilnisbak alvast even aan de straat moet zetten.

Vai met het metropool orkest vond ik dan weer wel leuk. Vai's muziek klinkt zelden als een Paganini rip off. Wat mij betreft heb ik bij Vai dan weer het idee dat hoe hij live overkomt wel eens heel dicht tegen de optredens van Paganini aan zou kunnen zitten. Hij doet ook genoeg dingen waarvan je niet gelijk weet hoe hij het doet. Dat heb ik met Malmsteen nooit. Alleen die snelheid, dat kan ik niet, maar op zich is het wel duidelijk hoe je dat doet.


http://www.youtube.com/watch?v=XBQbKOz3os0

Doe mij dit maar

Harald
11 augustus 2012, 17:30
Dit introotje is dan weer wat minder, maar toch ook wel komisch. Het duurste krakende tuinhek ooit!


http://www.youtube.com/watch?v=5krPeBJzDvw

barno
11 augustus 2012, 18:23
die intro: Zappa voor -hopelijke dove- kleuters.

zakk wylde
12 augustus 2012, 09:16
van halen darrell dimbag zakk wylde rhandy roads allemaal helden :)

geert1976
29 augustus 2012, 21:22
http://www.youtube.com/watch?v=Ex2tiXwW8VA

Onder de noemer overdaad schaad.
Dennis loop te trekken en te plukken aan de Bigsby, dat het niet fijn meer is

Jan Buurman
29 augustus 2012, 22:02
http://www.youtube.com/watch?v=XBQbKOz3os0


Zie ik daar nou groene tape op zijn hals element?? Rond 1.40 Zou dat misschien.......

Harald
30 augustus 2012, 07:32
Yep! :sssh: :seriousf:

peter_heijnen
30 augustus 2012, 09:51
Dit introotje is dan weer wat minder, maar toch ook wel komisch. Het duurste krakende tuinhek ooit!
Ik vind het eigenlijk heel leuk. Hij stuurt een heel orkest en het publiek aan met zijn gitaar, ligt toch geheel in lijn met zijn oude experimenteerdrift?

Btw, bedankt nog voor deze salamanders in the sun. Die kende ik nog helemaal niet.

Scarface
13 november 2012, 22:36
Eric Clapton een van mijn helden,maar wat er bij dit nummer vanaf 3:36 gebeurt...:eek: Wellicht gevalletje van verstandsverbijstering..(coke?)......:seriousf:

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=0WUdlaLWSVM

Overigens het nummer is verder geweldig...

Groet,
Marco

Braddie
9 februari 2013, 05:33
Vind het nog best een gave solo hier, niet écht misplaatst.

Jorikm
9 februari 2013, 08:16
Wat houdt dat precies in, die tape, Harald?
Kan me er eigenlijk niet zoveel bij voorstellen waarom iemand dat zou doen.

grayfink
9 februari 2013, 08:33
Spectaculair betere klank, ik heb thuis ook tape over de stereo,, het beeldscherm van de tv en de lippen van mijn vrouw geplakt.

Lees anders dit topic even door: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?156499-Jimies-Groene-tape

sjoerd5
9 februari 2013, 09:22
Eric Clapton een van mijn helden,maar wat er bij dit nummer vanaf 3:36 gebeurt...:eek: Wellicht gevalletje van verstandsverbijstering..(coke?)......:seriousf:


Ze hebben toen der tijd de tape van dat tweede stuk net iets te snel of te langzaam afgespeeld. Het stuk zit daar dus ergens tussen C en C# in. Vandaar dat het wringt.

Pepe
9 februari 2013, 09:50
Eric Clapton een van mijn helden,maar wat er bij dit nummer vanaf 3:36 gebeurt...:eek: Wellicht gevalletje van verstandsverbijstering..(coke?)......:seriousf:

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=0WUdlaLWSVM

Overigens het nummer is verder geweldig...

Groet,
Marco

die slide is Duane Allman.

harrie-beton
9 februari 2013, 11:29
Zie ik daar nou groene tape op zijn hals element?? Rond 1.40 Zou dat misschien

De tape op Vai op zijn gitaar is om de snaar ervan te weerhouden dat hij onder het element blijft steken.
Met Vai zijn speelstijl gebeurde dat wel eens.

Scarface
9 februari 2013, 11:38
Ze hebben toen der tijd de tape van dat tweede stuk net iets te snel of te langzaam afgespeeld. Het stuk zit daar dus ergens tussen C en C# in. Vandaar dat het wringt.

Je moet het eens proberen na te doen...:seriousf:
Met een hoop bier op en lukt het mij nog niet..

Duane Allman,ik wist niet dat die slide van hem was.Wist wel dat hij toentertijd met Clapton speelden.
Wat kon die vent gitaar spelen.


Groet,
Marco

Harald
9 februari 2013, 11:39
Zeker bij zijn bewust de snaar even over de hals trekken...

Damn, dat hoort dan gewoon op There I fixed it thuis :seriousf:

lindstrom
9 februari 2013, 16:08
De tape op Vai op zijn gitaar is om de snaar ervan te weerhouden dat hij onder het element blijft steken.
Met Vai zijn speelstijl gebeurde dat wel eens.

Hoef je geen Vai voor te heten hoor, pickupje wat dicht tegen de snaren, dive-bomb met floyd en HUP snaar zit eronder. zonder moeite.

Braddie
12 februari 2013, 00:55
http://www.youtube.com/watch?v=qGFNHem29Sk
Deze solo vanaf: 2,50 ongeveer.

al moet ik bekennen dat ik die lick op 3:40 NIET had verwacht, en ik moet óók bekennen dat ik het vibrato van The Edge echt fantastisch vind. Z`n tone is hartstikke goed.. en hoewel hij een paar keer uit de bocht vloog vond ik dit echt het tofste wat ik The Edge heb horen spelen(Al is de Solo enorm misplaats én een beetje mislukt)

FruscianteFan
12 februari 2013, 01:05
Hoef je geen Vai voor te heten hoor, pickupje wat dicht tegen de snaren, dive-bomb met floyd en HUP snaar zit eronder. zonder moeite.
Ik had er met lomp spelen ook al weleens last van. Op een gegeven moment brak het bovenste deel van het kapje af, had ik nergens meer last van.

Wouter J
12 februari 2013, 02:59
Ik weet niet of iemand deze solo al genoemd heeft maar wat Scotty Moore op "Too Much" deed raakte nog kant nog wal.


http://youtu.be/eqYGT3dDRSc?t=3m3s
Vanaf 1:20...

Wouter J
12 februari 2013, 03:11
Emotie :???: Klinkt meer alsof ie niet doorhad dat de record knop ingedrukt stond en ze vergeten zijn het spoor te wissen.

Was deze al voorbij gekomen? (begint op 2.48 )


http://www.youtube.com/watch?v=fregObNcHC8

Tja, het is wel echt live natuurlijk en niet achteraf ge-edit. Maar mislukt is ie wel.

Maar dan zou je dat eigenlijk niet over Cobain maar over Mick Ronson moeten zeggen, want wat Cobain hier speelt is eigelijk een noot perfecte renditie van het origineel.


http://www.youtube.com/watch?v=6x5OubSeb-U

Braddie
12 februari 2013, 15:28
Ik weet niet of iemand deze solo al genoemd heeft maar wat Scotty Moore op "Too Much" deed raakte nog kant nog wal.


http://youtu.be/eqYGT3dDRSc?t=3m3s
Vanaf 1:20...

Was Scotty halverwege vergeten wat de toonsoort was? :D

Wouter J
12 februari 2013, 16:25
Was Scotty halverwege vergeten wat de toonsoort was? :D
Geen idee maar ik weet wel uit enkele interviews dat hij baalde dat hij niet nog een take mocht doen.

Braddie
12 februari 2013, 17:14
Geen idee maar ik weet wel uit enkele interviews dat hij baalde dat hij niet nog een take mocht doen.

Dat snap ik als het zo klinkt :D

Harald
12 februari 2013, 17:52
"Nee joh, klinkt geweldig... niets meer aan doen!" Ik hoor het ze al zeggen.... :(

Pepe
12 februari 2013, 18:03
Elvis wilde het zo laten. Scotty voelde zich in een avontuurlijke chromatisch bui maar raakt ergens halverwege de draad kwijt maar komt aan het einde net op tijd weer terug. Elvis had gelijk, om legendarisch te zijn hoeft het niet binnen de lijntjes te blijven.

Chris Spedding's licks voor Robert Gordon zijn voor een groot deel op Scotty's chromatische benadering gestoeld. Op Gordons Bad boy Undecided speelt hij de lick letterlijk na maar dan goed en dat geeft een absoluut WTF effect. Het is iets wat je nog nooit gehoord hebt maar het past precies.

obiwanjacobi
12 februari 2013, 19:07
Ik heb zelf wel eens, jaren geleden, een nummer geschreven waar ik dan na een paar uur een solo bij had geschreven/gevonden, opgenomen en naar bed.
De volgende ochtend terug luisteren en....

Na ja, laten we eerst maar eens ontbijten.

Helaas heb ik de opname niet meer :-P

heinz3110
13 februari 2013, 14:07
Ik heb van die dagen dat ik de hele dag blíjf ontbijten. :)

arnoldtims
15 februari 2013, 11:53
Ach en wat is mislukt.
Lang geleden bij een pop workshop optreden moest ik een solo spelen.
Was toen nog een echte beginner en de solo ging eigenlijk boven mijn pet.
Had er lang op geoefend en was het hele optreden zenuwachtig voor die ene solo.
Eindelijk kwam hij en ik begin de solo in een mooie toonsoort te spelen, de verkeerde dus.
Ik heb de hele solo in een verkeerde positie gespeeld en was te nerveus om het nog te corrigeren.

Kom je met het schaamrood op je kaken van het podium af, krijg ik van iedereen complimenten hoe goed de solo was? Behalve dan van mijn mede spelers die vroegen zich af wat de fuck er gebeurde.
Hoe kan een leek dat nu niet horen het was zo vals als een kraai.

Braddie
21 februari 2013, 00:56
Ach en wat is mislukt.
Lang geleden bij een pop workshop optreden moest ik een solo spelen.
Was toen nog een echte beginner en de solo ging eigenlijk boven mijn pet.
Had er lang op geoefend en was het hele optreden zenuwachtig voor die ene solo.
Eindelijk kwam hij en ik begin de solo in een mooie toonsoort te spelen, de verkeerde dus.
Ik heb de hele solo in een verkeerde positie gespeeld en was te nerveus om het nog te corrigeren.

Kom je met het schaamrood op je kaken van het podium af, krijg ik van iedereen complimenten hoe goed de solo was? Behalve dan van mijn mede spelers die vroegen zich af wat de fuck er gebeurde.
Hoe kan een leek dat nu niet horen het was zo vals als een kraai.


Enorm herkenbaar, tijdens eeen optreden van een bandcoach band speelde ik ritme gitaar (i`m yours van Jason Mrazz of zo) vervolgens werd om een onduidelijke reden het nummer echt uitgesponnen tot 6-7 minuten, dus er werd mij gezegd "Ja speel maar een solotje" dus ik op m`n allerbeste pentatonische kennis een solotje inzetten, hammerons/pulloffs/bends de hele meuk. Verkeerde toonsoort, ik zat in het verkeerde hokje te bluesen :D Schaamde me kapot, maar kon er achteraf gezien wel hard om lachen.

De gitaar moest het daarna in de kleedkamer ontgelden, (crafter van lindenhout) een énorme gooi gegeven en er op gescholden (viel me mee dat de gitaar niet in 2e brak :D)

Plant
21 februari 2013, 17:19
De gitaar moest het daarna in de kleedkamer ontgelden, (crafter van lindenhout) een énorme gooi gegeven en er op gescholden (viel me mee dat de gitaar niet in 2e brak :D)

Als ik me goed herinner liet je die gitaar wel vaker vliegen en is deze niet meer ;)

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?156042-Eerste-gitaar-(Crafter-Stratocaster)-opknappen&highlight=Crafter+Braddie

Harald
21 februari 2013, 20:58
In dat kader mezelf maar citeren


Ooit speelde ik in een big band. Eén van de nummers die we speelden was een
instrumentaal arrangement van 'On Broadway'. Ondanks het feit dat vrijwel
niemand hier in Nederland het origineel kent, maar de versie van George Benson
zat er geen gitaarsolo in dit nummer. Het lukte me om onze dirigent ervan te
overtuigen dat dat toch wel heel goed zou passen. Er was een moment in het
arrangement waar de solo ook erg eenvoudig kon worden ingepast, en zo gezegd, zo
gedaan dus!

Ik pakte thuis mijn George Benson platen erbij en dook in
zijn speelstijl. Er bleken een aantal riedels te zijn die hij vrij veel
gebruikte. Ik zocht daar enkele van uit. Met name één lick klonk redelijk
virtuoos. Die moest er dus inzitten. Stukje octaafwerk erbij, wat akkoorden
solo's en je hebt een leuke jazz-solo.

Waar ik tijdens het eerste
optreden even niet bij stilstond was dat het arrangement dat wij speelden niet
in dezelfde toonsoort stond als de lick die ik had uitgezocht, maar een halve
toon lager of hoger. Kortom OUCH!!! Dat klonk helemaal niet. Ik schoot enorm in
de lach, dacht bij mezelf dat verder indruk proberen te maken geen enkele zin
had en liet alles wat ik voorbereid had los. Vervolgens speelde ik een solo van
zo'n 1 a 1 ½ minuut die een daverend applaus kreeg (inderdaad, wel asociaal lang
voor een big band nummer) en zelfs enkele weken later werd ik enthousiast
aangesproken door mensen die zich die solo herinnerden.


Saillant detail, in die bigband was ik bassist. Was er gevraagd als gitarist. Maar er kon maar geen bassist gevonden worden. Op een gegeven moment was er wel een gitarist die niet wilde bassen, maar wel een bas had. Een of andere brakke bas met f gaten. Of ik wilde bassen. Why not, maar dan wilde ik wel iig ook wat gitaar doen. De andere gitarist ging daar schoorvoetend mee akkoord. Uiteindelijk was dit het enige nummer waar ik gitaar op speelde. Ik geloof ook het enige nummer waar een gitaarsolo in zat. Vond hij meer dan een beetje niet leuk :seriousf:

Gerard1793
21 februari 2013, 21:33
De tape op Vai op zijn gitaar is om de snaar ervan te weerhouden dat hij onder het element blijft steken.
Met Vai zijn speelstijl gebeurde dat wel eens.

Weet je misschien ook waar dat groene plexiglas plaatje voor dient dan? Onder z'n halselement?

Oh laat maar, dat werd er dus bedoelt met tape :')


Wat ik trouwens een afschuwelijke solo vind is die in Sympathy For The Devil van de Stones, man man man, uit de maat en nog verschrikkelijk schel ook:sssh:

Duhsjaak
22 februari 2013, 22:59
Hi G
Verkeerde knoppie. Had eigenlijk citeren bedoeld, maar......

Thank God dat ik niet de enige ben die dit maar niks kan vinden.
Typisch een voor beeld van een legende. Iets dat absoluut groter is than real life.

Iedere andere band was er op afgefikt. we koesteren onze uitglijers.....
Vriendelijke groet, Gus

Pepe
22 februari 2013, 23:39
Grappig he, toen Pepe nog kleine Pepe was en net gitaar speelde vond hij dat een prachtige solo, Sympathie voor de duivel. Oefenen dat ie daarop deed. Er waren anders solo's maar daar kon je mee smokkelen, op deze werd je maat genomen door andere gitaristen.
Misschien is het met terugwerkende kracht een solo van niks met een geluid van niks maar een solo neerzetten die generaties gitaristen als verplichte kost in hun repertoire hebben opgenomen... dan doe je het toch niet slecht als solo.

Dat snijdende geluid was mode, min of meer. Als je de gitaarsound op SGT Pepper geisoleerd afluistert is het alsof je oren direct zijn aangesloten op het treble kanaal van een AC 30 of twin.

Harald
23 februari 2013, 08:15
wel één van de solos die ik me zo voor de geest kan halen. Dat is met lang niet alle solo's zo. Comfortably Numb heb ik dat bijvoorbeeld niet mee, terwijl ik de Wall toch heel wat keren beluisterd heb. Vind zelf de solo op Mother en vooral Another Brick in the Wall ook beter trouwens. (als we het over de Wall hebben)

Maar goed, the Stones is idd. een geval apart. Het versnellen in Honky Tonk Women, of de uitspraak van Jagger op Love you live bij een aantal nummers, daar luisterde ik gewoon helemaal langsheen. Nu snap ik niet hoe ik dat niet heb kunnen horen....

had het al in het kleine ergernissen topic gepost, maar echt, wat zingt hij hier toch???


http://www.youtube.com/watch?v=bAYnJBgOBUA

Pepe
23 februari 2013, 11:27
I waz boh/ anafazwah alledeh'/Ihahoof/ Iwasbo andatrawa ehe

dat toch niet zo moeilijk?

Scarface
23 februari 2013, 12:29
Hahaha typisch gevalletje, dhuuu ik ben de tekst kwijt. Hoor je wel vaker bij Jagger.

Wel goed gevonden Pepe..

Groet,
Marco

7ender
23 februari 2013, 15:05
...springende jaap flits ,...het is een benzine , benzine , benzine :chicken: ??


:D :D :D

arnoldtims
23 februari 2013, 16:54
De rollende stenen, ben er nog steeds niet uit of ik het geweldig vind of gewoon ruk.
Ze hebben geweldige nummers. maar als ik ze live hoor vraag ik me toch af hoe zulke matige muzikanten zo groot zijn geworden.

Het zelfde heb ik ook in iets mindere mate met Buddy Guy. Ik vind hem echt geweldig ook live. Maar ik denk als ik een auditie zou moeten spelen en ik speel zoals Buddy (wou dat ik het kon) dat ik dan niet aangenomen word.

Pepe
23 februari 2013, 17:12
Nouja, "groot" worden heeft weinig met technische capaciteit te maken. Gelukkig maar, ik moet er niet aan denken dat de top2000 vol zou zitten met de greatest hits of Allan Holdsworth

heinz3110
24 februari 2013, 13:59
I waz boh/ anafazwah alledeh'/Ihahoof/ Iwasbo andatrawa ehe

dat toch niet zo moeilijk?

Nee maar. Ik ga zanger worden. Het maakt toch niet uit wat je zingt, hahaha.

Nou had ik al niet een echt hoge pet op van de Steentjes ( een paar lp's daargelaten ) maar dit......

Gesualdo
24 februari 2013, 15:59
Echt, wat de...


http://www.youtube.com/watch?v=lg1wWp6u_MU

Vanaf 3:40 al, maar het hoogtepunt (of dieptepunt) is 4:57 - 5:03)

Gesualdo
25 februari 2013, 08:02
Nog een 'mooie':

Vanaf 1:43


http://www.youtube.com/watch?v=HTO7WVxjz3A

Pepe
25 februari 2013, 10:17
Dat meneer Page een beetje slordig is en er regelmatig naast zit... mantel der liefde (wel een hele grote mantel voor dit voorbeeld)

Duhsjaak
25 februari 2013, 10:23
...springende jaap flits ,...het is een benzine , benzine , benzine :chicken: ??


:D :D :D


Hi7
Wil niet de indruk wekken dat ik het beter weet dan jij, maar GAS, GAS, GAS staat voor?
Steve Marriott (Humble Pie - Rockin' the Fillmore) had daar ook al last van.

En dat virus is quite common ook in NL/B. Het staat er op GN vol van.
Snel muterend (net als griep en AIDS) dus een afdoende vaccinering is er nog niet voor gevonden.
Gaat niet gebeuren ook.

Voorzichtig dus met vertalen!
Vriendelijke groet, Gus

pasqual
25 februari 2013, 21:18
Hi7
Wil niet de indruk wekken dat ik het beter weet dan jij, maar GAS, GAS, GAS staat voor?
Steve Marriott (Humble Pie - Rockin' the Fillmore) had daar ook al last van.

En dat virus is quite common ook in NL/B. Het staat er op GN vol van.
Snel muterend (net als griep en AIDS) dus een afdoende vaccinering is er nog niet voor gevonden.
Gaat niet gebeuren ook.

Voorzichtig dus met vertalen!
Vriendelijke groet, Gus

Niet je smiley vergeten Gus: :soinnocent: