PDA

View Full Version : Nieuwe amp: JCM800 2203



Marc Oblivian
25 juli 2012, 17:04
Afgelopen weekend opgehaald bij de plaatselijke muziekhandel: een JCM800 2203.
Ter vervanging van mijn Engl Powerball die ik ongeveer 10 jaar heb gehad.

Het was een twijfelgeval tussen een Soldano Avenger, een EVH 5150 III, een JMP 2203 en deze.

De Soldano was ook erg goed. Meer gain dan de JCM. Beetje opgevoerde JCM eigenlijk. Verder eigenlijk niet zo'n uitgebreide amp. Net als de JCM trouwens. Vond hem wel minder dynamisch dan de Marshall. Het prijskaartje van de Soldano gaf uiteindelijk de doorslag om deze niet te nemen.

De EVH: mooie amp met 3 volledig onafhankelijk instelbare kanalen. Genoeg volume en punch. Minder open klinkend alleen dan de Marshall en ik vond de gainstructuur minder mooi dan die van de Marshall. EVH is ook minder dynamisch dan de Marshall. Bakken gain aan boord. Vooral het derde kanaal. Is dan ook meer een solokanaal vind ik. Het tweede kanaal klinkt het best klinken voor slag. Lekker strak en punchy, maar wel wat te compressed. Toch zou het geen straf zijn om deze amp te hebben.

De JMP. Erg mooie bak, ook dynamisch, luid. Mooie classic rocksound tot redelijk wat gain. Toch wat minder fel/strak dan de JCM die ik net wat lekkerder/aggressiever vind reageren. Zeker met mijn gitaar, die toch van zichzelf al behoorlijk vol klinkt.

De JCM800 dus. Het is een reissue. Er wordt vaak gezegd dat deze minder klinken dan de oude JCM's. Andere componenten, trafo's.
Het zal wel. Mijn ervaring is eerder andersom: ik heb verschillende oudere JCM's bespeeld, maar die vond ik toch minder klinken dan deze. Van ronduit slecht tot best goed, maar allemaal toch wat minder strak en sprankelend dan deze.
Ah well...ieder z'n ding.

Tot nu toe 1 keer in bandsituatie gebruikt en dat is waar deze dingen voor gemaakt zijn: snijdt erg goed door de mix doordat hij redelijk fel klinkt (maar niet te..) en evengoed daarnaast ook (met een Les Paul in ieder geval) lekker vol klinkt.

Missie geslaagd dus!

svdijk
25 juli 2012, 18:13
Gefeliciteerd!!! Geweldige amps, ook de reissue!! De trafo's zijn hetzelfde hoor, nog steeds van Dagnall, niks mis mee.
In de loop van de tijd gaat 'ie wel wat smoother klinken.
Ik heb een oude uit 1981, maar met nieuwe elco's, klinkt daardoor een stuk directer en dynamischer als met de oude elco's.
Heel veel plezier ermee, maar dat gaat wel lukken denk ik!!

Thiez
25 juli 2012, 18:28
Gefeliciteerd met je aankoop!
Ik heb afgelopen weekend een soldano avenger opgehaald 2e hands met een vriend van me voor 1000 euro. Geweldig bakje vond ik het, lekker rauw en strak maar die lekker marshall achtige grind erin. Maar nieuw zijn soldano''s inderdaad wat minder interessant.
Reissue is zeker niks mis mee. Prima versterkers met een heerlijke sound. Als je van straks en fel houd had je de JCM800KK misschien ook wel gaaf gevonden.

Edit: had jij trouwens niet een rivera en bogner xtc na je engl gehad nog? Of haal ik nu iemand door elkaar?

Marc Oblivian
26 juli 2012, 08:55
Thanks! Ja, zeker erg tevreden mee. Is een bak die erg goed in de mix ligt en ondanks dat je op 1 kanaal bent aangewezen, zijn er behoorlijk wat verschillende sounds uit te halen. Hell...ik haal er zelfs een mooi clean geluid uit. Nou hou ik wel van een clean die met harde aanslag een randje krijgt. Low sensitivity kanaal is trouwens erg mooi om behoorlijk open te draaien en dan is er een geweldig bluessoundje uit te halen. Niet dat ik blues speel, maar dat is een ander verhaal..
Damn zeg! Die Soldano heb ik helemaal over het hoofd gezien, of stond die niet op het internet? Anders had het nog een moeilijke keuze geworden. Heerlijke (hard)rockbak is dat die ook makkelijk metal pakt en 1000 euro is een mooie deal!
NB: die JCM800KK heb ik ook een paar keer geprobeerd en dat vond ik vreemd genoeg niks. Wat fizzier, minder direct leek wel. Misschien teveel gain of ik heb onbewust wat tegen Kerry King. Kan ook:-)

Marc Oblivian
26 juli 2012, 09:02
Oh trouwens: Marc O is degene die na Engl Rivera heeft gehad. Volgens mij heeft hij nog steeds een Bogner XTC...

iWishmaster
26 juli 2012, 09:20
Gefeliciteerd! Ik heb de reïssue niet gehoord, maar wel de 'horizontal input', 'vertical input' en een JMP 50: vond de 'vertical input' toen wel het lekkerste klinken. Avenger is leuk, maar niet echt mijn ding en ook niet zo lekker dynamisch (klinkt ook pas echt lekker met teveel gain om nog lekker clean te draaien vond ik). De JCM800 KK vind ik ook echt een te gekke bak. Met 'de beast modus' uit gewoon een heerlijke rauwe jcm800. Als ik nog eens in een rockband terecht kom gaat mijn Peavey 5150 waarschijnlijk de deur uit om plaats te maken voor een Marshall.

Thiez
26 juli 2012, 09:35
Die soldano stond in op een belgische tweedehands site en aangezien wij maar 10km van de belgische grens wonen is dat vaak dichterbij dan groningen voor mij ;)

De JCM800KK heeft inderdaad een wat anders middengebied wat je moet liggen. Ik heb splawn quickrod geprobeerd met EL34 vs KT88 en EL34 klinken wel lekkerder vind ik ook. Maar vond die JCM800KK toch ook wel een erg lekker beestje.

Ik haalde je inderdaad door elkaar met Marc o, it's in the name he ;

Marc Oblivian
26 juli 2012, 10:56
@ Wishmaster: Ik heb de vertical input. Ik heb ook nog een oudere met horizontale inputs bespeeld, maar die vond ik minder direct en helder klinken. Was ook al een oude, dus niet te zeggen of het aan de leeftijd of aan het ontwerp lag.
De Soldano vond ik eigenlijk het lekkerste klinken met vrij weinig gain (ongeveer 9 uur op het high sensitivity kanaal). Op die manier was hij nog redelijk clean te krijgen.
Het nadeel van meer gain erbij was dat de Avenger op de een of andere manier ook meer bass lijkt te krijgen naarmate je er meer gain indraait. De depth mode vond ik op deze amp ook een beetje overbodig eigenlijk. Door teveel bass wordt hij juist minder strak en aggressief lijkt wel. Desalniettemin een erg toffe amp, maar de SLO vond ik echt een tandje beter (maar ook veel duurder natuurlijk).
@Thiez: ja, eigenlijk vond ik EL34 amps vaak op de een of andere manier niet zo fijn spelen. Ik hou/hield meer van het strakke van 6L6. Maar de JCM klinkt wel strak genoeg. Ik hou de bass overigens wel vrij laag (rond 10 a 11 uur). Ligt ook aan mijn gitaar denk ik. Met andere Les Pauls kon de bass verder open.
Tja...die 800KK heb ik geloof ik wel 3 keer geprobeerd, maar ik kon het er maar niet mee vinden. Misschien het middengebied inderdaad. Bij de gewone 800 had ik geloof ik maar een minuutje of wat nodig om een goede sound te vinden.

Thiez
26 juli 2012, 11:28
De soldano snijd inderdaad een stuk minder dan de JCM800. Ik vind de depth en presence wel lekker subtiel bij de soldano, bij mijn engl is de presence echt gelijk heel erg schel. Ik vond de soldano het lekkerste klinken met gewoon alles op 12 uur, behalve de master natuurlijk. Eventueel in de band zou de depth iets terug gaan om de bass wat meer ruimte te geven.

Ik durf niet echt een uitspraak te doen over EL34 vs 6L6 vs KT88. Het zal ook heel afhankelijk zijn van de versterker. Zo heb ik laatst 6L6GC buizen in mijn engl blackmore gezet, op het engl forum veel lovende recenties. Ik vond om eerlijk te zijn de 5881 buisjes die eruit kwamen lekkerder. Meer middengebied en daar hou ik wel van. Inmiddels gewend aan de 6L6 en dan klinkt dat ook prima.

reckless_life
28 juli 2012, 23:49
Gratz met je nieuwe amp. Ik denk dat je een hele goede koop gedaan hebt (ik vind het erg leuke versterkers, zeker met een cleane boost!) Moest het je interesseren, dan zou ik eens experimenteren met 6CA7 buizen, geven iets meer headroom dan de standaard EL34's.