PDA

View Full Version : Kwaliteit (originele) BluesBreaker combo's



Gearjunkie
25 juli 2012, 14:37
Wellicht bevangen door de hitte kreeg ik een visioen. Hoe fijn is het niet om een BluesBreaker clone te bouwen/hebben?
Een JTM45 vind ik een prachtig apparaat, maar ik zie op tegen gesjouw en heb er ook de auto niet voor. Eigenlijk vind ik een 1x12 combo goed om te doen, dus ik wil een BluesBreaker combo met één speaker a la Celestion Gold bijvoorbeeld.

Maar..... Jim Marshall liet het head-chassis in een combo schroeven. Alle buizen dus horizontaal ipv vertikaal. Nu weet ik dat je in de datasheet van de buizen kan kijken hoe je ze kan plaatsen, dus dat is technisch wel uitvoerbaar. Maar er zijn hier vast kenners die die apparaten in het echt hebben meegemaakt en weten wat de manco's zijn.

Onnodige rateltjes, effect van de speakermagneet op de buizen etc etc....
Kortom, een do of een don't???

Chris Winsemius
25 juli 2012, 21:13
ik heb niet beduidend meer problemen met Marshall combo's van die methode gezien

gewoon kijken wat het handigst is voor jou qua gesjouw; of 1 zwaar ding of 'n topje en 'n cabje

cannondale_01
26 juli 2012, 23:09
Ik heb een 18w gebouwd op een head chassis, maar geplaatst in een 1x12 combo. 3xecc83 2xel84 en een ez81. De buizen en trafo's zitten relatief dicht bij de speaker. In eerste instantie had ik een probleem met de koeling verwacht. Geen probleem dus. Tot op heden geen probleem ondervonden met de horizontale plaatsing van de buizen en trafo's. De buizen zijn niet microfonisch dus geen probleem met gereutel of geratel. En ik sleep de, lekker lichte combo, veel met me mee. Er wel voor zorgen dat de buisvoeten en veren van goede kwaliteit zijn en dat het chassis het gewicht van de trafo aankan. Volgens mij moet je bij de bouw alleen maar kijken naar de mechanische wijze van montage van trafo en buizen. denk ik. Maar de reparateurs op dit forum hebben 100jaar meer ervaring en dat is wat telt.

Agent_Smith
27 juli 2012, 09:07
JMP combo zijn ook op die manier gebouwd. Geen problemen ermee!