PDA

View Full Version : Ibanez Les Paul 1978 MIJ pickups



stratman1976
25 juli 2012, 13:16
Dag allen,

Sinds pas ben ik erachter dat mijn eerste gitaar, een helemaal originele Ibanez Les Paul copy, uit 1978 stamt met serienummer D780705. Wordt ook wel de 2350WH genoemd. Nou lees ik veel verschillende verhalen over de kwaliteit van die gitaren. Ik denk dat ik geluk heb, want hij speelt prima. Behalve de tuners en de topkam dan, die wil ik gaan vervangen, maar da's prima te doen.

Mijn vraag is alleen of er mensen zijn die iets zinnigs kunnen zeggen over de pickups. Volgens de brochure zitten er "Two gold super 70 anti-hum" pickups in, maar ik heb geen idee hoe die zich verhouden qua laag-mid-hoog en output met andere PU's. Zelf heb ik verder alleen single coil gitaren. Wellicht wil ik er nieuwe elementen inzetten. Deze klinken niet slecht, maar ze zijn behoorlijk microfonisch. edit: en zit er weinig hoog in. Vooral vanaf crunch en verder zijn ze nog te haggelen

Midwolda
25 juli 2012, 14:25
Die eerste letter is de maand dus de D = april.

Heb zelf een E77xxxx Black Beauty, ook met de Super 70's er in, maar daar is er eentje van kapot.
Het hals-element vond ik wel goed klinken maar het brug-element was veel te dun en te neuzig.
Ben dus ook aan het dubben over andere pickups, heb hier de volgende opties:
een setje Gibson humbuckers uit m'n 1999 Studio (die vond ik daarin wat zompig)
of een setje 1972 Maxon's uit een Morris Les Paul kopie (die klinken daarin perfect
maar de Morris heeft een body van echt massief hout, i.t.t. de Ibanez, die heeft zo'n holle top).

Denk dat ik eerst de Gibson's probeer want die compenseren hopelijk het tophoog uit de body.
Moet ik wel weer met chromen vs. versleten gouden kapjes gaan lopen klooien... nah ja.

yavin
25 juli 2012, 15:02
Ik heb nog een setje Dimarzio K-10 liggen uit 1978...

Mocht je interesse hebben, stuur dan even een pm.

stratman1976
26 juli 2012, 13:56
De vraag is of ik er in wil investeren. Ik heb geen idee hoe de rest van de gitaar kwalitatief t.o.v. andere Les Pauls. Misschien eerst dit maar eens achterhalen. Kan er wel betere pickups inzetten, maar als de basis niet zo is, heb je er nog weinig aan. Op dit moment speel ik er weinig op, omdat ie niet klinkt zoals ik zou willen.

Lennert
26 juli 2012, 14:11
De bouwkwaliteit kun je zelf wel tot op bepaalde hoogte beoordelen denk ik? Dat is vaak toch erg wisselend bij gitaren uit die periode. Houtsoorten kun je ook achterhalen door een blik te werpen in de electra routings en pickupgaten. Het belangrijkste eigenlijk nog, vind je dat de gitaar fijn spelen? Als de gitaar deugdelijk gebouwd is van prima hout en goed bespeelbaar is, is ie een pickup upgrade al snel waard toch? De kans dat ie vervolgens ook gewoon goed gaat klinken is dan groot genoeg, lijkt me.

stratman1976
3 augustus 2012, 16:24
Ja, zeker. Op zich is er niets mis mee behalve dan de tuners, de kam, de selectorswitch en de elementen. Ja, en het kraakt hier en daar wat. Hals is recht, netjes, zit mooi strak tegen de body aan. Zal hem openschroeven en ook de electronica binnenin even bekijken.