PDA

View Full Version : Marshall Class 5 maar dan louder?



ackm
24 juli 2012, 20:18
Hallo allen!

Ik ben opzoek naar een nieuwe versterker. Mijn gitaar is een Epiphone Les Paul, ik gebruik behalve een delay weinig effecten. Een effectloop is dus niet nodig. Ik speel wel in een band dus ik wil voldoende wattage hebben (Amp hoeft zeker niet helemaal clean te blijven, een aardig randje is prima). Ik ben heel erg gecharmeerd van het geluid van een Marshall Class 5 maar ik vrees dat dit te weinig volume is. Een cab eronder hangen is geen optie want dat gaat buiten mijn budget (+/-400 max en het liefst een combo, 2e hands is geen probleem).
Hebben jullie misschien suggesties? Bvd!

Mr.Fingers
24 juli 2012, 20:32
De Class 5 is LUID (ik kan het weten, ik heb'm gehad, op de 5W setting kon ik'm niet boven de 1 laten uitkomen of het was al te luid in de kamer)

arjanb01
24 juli 2012, 20:34
Een peavey valveking,of iets van bugera past en in je budget en is hard zat voor een band!

ackm
24 juli 2012, 20:51
@ Fingers, ok, maar ook luid genoeg voor een repetitie ruimte zonder mic? Met een redelijk loude drummer?

@ Arjan, hmm ik zal wat demo's luisteren! Maar ik denk dat het qua type klank niet te vergelijken valt

HaroldA
24 juli 2012, 21:23
4x12" cabinet er onder?

ackm
24 juli 2012, 21:39
4x12" cabinet er onder?

hmm niet goed gelezen vrees ik :)
Het liefst heb ik gewoon een 15-30 watt buizencombo met de sound van een class 5.
Het budget/vervoersgemak staat een combo + cab helaas niet toe. De class 5 heeft wel echt het geluid wat ik zoek helaas...

bass blom
24 juli 2012, 21:46
fender excelsior?

HaroldA
24 juli 2012, 21:50
hmm niet goed gelezen vrees ik :)
Het liefst heb ik gewoon een 15-30 watt buizencombo met de sound van een class 5.
Het budget/vervoersgemak staat een combo + cab helaas niet toe. De class 5 heeft wel echt het geluid wat ik zoek helaas...

5 watt kan toch je oren laten bloeden? En een 4x12" zal een hoop meer druk + volume opleveren, met de klank van de Class 5. Als je de combo + cab niet mee kunt sjouwen kun je altijd de Class 5 head kopen, of de decoupeerzaag er in! :ok:

Test eerst maar eens even of het gaat werken: een andere cab onder je combo.

StevenStrat
24 juli 2012, 22:38
soms vraag ik mij af of jullie werkelijk al eens een 5w lampenbakje in een bandcontext gebruikt hebben..

Dat werkt gewoon niet, je hebt 0 headroom, en wie wil er nu constant tegen het blafond aan zitten ?
Meestal gewoon te stil ook.
(heb al een class 5 gebruikt in een band, alsook een blackstar HT-5, dat laat je oren heus niet bloeden)


TS, probeer een 1974x combo te scoren tweedehands, zal wat duurder zijn maar dan heb je wel wat. voor 400 eur ga je niets speciaals vinden als je die sound wil.

HaroldA
24 juli 2012, 22:45
heb al een class 5 gebruikt in een band, alsook een blackstar HT-5, dat laat je oren heus niet bloeden

1 Watt kan volgens mij al boven de 100db komen.

StevenStrat
24 juli 2012, 22:48
dat is mogelijk, maar een getal zegt niks over hoe zo'n amp reageert in een bandsituatie.

Heb talloze uren geoefend met een 'cranked' blackstar HT-5 en dat is qua volume heel goed te verdragen. Komt alleen niet toe in een band.

Hendriks
24 juli 2012, 22:49
Op MP is vast wel iets te vinden , bv , Koch KC50, Marshall Studio 15 , Peavey Classic 30 , Blackstar 20 watt combo, etc, etc , zoeken en proberen dus.

crapton
25 juli 2012, 07:15
Uit eigen redelijk ruime ervaring is 20 W buizen het absolute minimum en ik zou 30-40 W aanraden.

Bugera V22, Vox AC30, Orange, H&K combo. Als je van Marshall houdt is een 2e hands Marshall natuurlijk de beste optie bv een DSL401.

Evt kan je een Peavey Bandit overwegen maar dat is geen buizen, de distortion is tja niet je van het maar verder heeft het ding wel een goed geluid dus met een pedaaltje is er misschien wel iets van de maken en gaat voldoende hard voor een band en niet duur.

400 Euro is niet overdreven veel...

Een Peavey Valveking 50W zeker niet doen.

Hele andere richting maar zeker bruikbaar een Vox VT100. Loodzwaar maar ruim luid genoeg voor een band en klinkt best goed.

Jan Buurman
25 juli 2012, 07:17
dat is mogelijk, maar een getal zegt niks over hoe zo'n amp reageert in een bandsituatie.

Heb talloze uren geoefend met een 'cranked' blackstar HT-5 en dat is qua volume heel goed te verdragen. Komt alleen niet toe in een band.

Ik heb exact de zelfde ervaring. HT-5 op een 4x12 is (net) niet genoeg in bandsituatie. Bij repetitie én live moest hij teveel op zijn tenen lopen waardoor het voor mij niet lekker functioneerde...

Gibsonman
25 juli 2012, 07:21
Deze Kool Elfrink amp schijnt hard en zacht te kunnen. Fender en Marshall in een topje. Ik heb deze zelf nog niet getest. http://www.kool-elfring.com/Pages/English/kool-elfring-ace-amplifier-eng.html

arjanb01
25 juli 2012, 08:09
Deze Kool Elfrink amp schijnt hard en zacht te kunnen. Fender en Marshall in een topje. Ik heb deze zelf nog niet getest. http://www.kool-elfring.com/Pages/English/kool-elfring-ace-amplifier-eng.html

Deze is buiten het budget van de TS. Een Peavey Valveking zou ik zeker wel overwegen, knal er een Celestion V30 in en je bent nog binnen je budget. Tweedehands kosten die dingen tussen de 250-300 euro, tel daarbij een V30 en je hebt een goeie amp volgens mij.
Marshal DSL 401 is ook nog een optie inderdaad, die zijn tweedehands prima te vinden. En anders een Peavey Vypyr, modelling en buizen in 1 amp.

Rutger Molenberghs
25 juli 2012, 11:02
Marshall-achtig geluid uit een combo voor €400? Ik zeg: een tweedehands Blackstar HT-20/40 of, met veel geluk, misschien een JCM800.

smullie
25 juli 2012, 11:21
Je zoekt een combo met een marshall klank. Het is iets heel persoonlijk, maar ik denk dan altijd spontaan aan een combo van Marshall. :hide:

Voor minder dan 400 vind ik dan bijvoorbeeld: http://link.marktplaats.nl/577113782 of http://link.marktplaats.nl/577001685

Ik ken ze niet, maar aangezien ze van Marshall zijn zullen ze zeker al zoals een Marshall klinken... ;)

Thyrif
25 juli 2012, 11:34
Je zoekt een combo met een marshall klank. Het is iets heel persoonlijk, maar ik denk dan altijd spontaan aan een combo van Marshall. :hide:

Voor minder dan 400 vind ik dan bijvoorbeeld: http://link.marktplaats.nl/577113782 of http://link.marktplaats.nl/577001685

Ik ken ze niet, maar aangezien ze van Marshall zijn zullen ze zeker al zoals een Marshall klinken... ;)


+1 voor een tweedehands 40w Haze! Verder zijn H&K, Peavey Classic 30 en een tweedehandse DSL combo zeker kanshebbers.

Succes!

Rutger Molenberghs
25 juli 2012, 14:11
Voor minder dan 400 vind ik dan bijvoorbeeld: http://link.marktplaats.nl/577113782 of http://link.marktplaats.nl/577001685


€400 voor een versterker die nieuw €399 kost (http://www.rockpalace.com/product/Marshall-MHZ40C-Haze)...

smullie
25 juli 2012, 14:13
€400 voor een versterker die nieuw €399 kost (http://www.rockpalace.com/product/Marshall-MHZ40C-Haze)...

Nice... Goed gezien... Ik had gewoon de ads van mp gehaald bij wijze van voorbeeld... ;)

MjS
25 juli 2012, 14:19
Egnater Tweaker gaat goed hard!

Kim Wilson
25 juli 2012, 14:21
dat is mogelijk, maar een getal zegt niks over hoe zo'n amp reageert in een bandsituatie.

Heb talloze uren geoefend met een 'cranked' blackstar HT-5 en dat is qua volume heel goed te verdragen. Komt alleen niet toe in een band.
Mee eens. Ik heb ooit een Epiphone Valve Jr. 5w top gehad met een 2x12 eronder, en ondanks dat onze band best een laag podiumvolume had, kon dat ampje gewoon niet meekomen. 18 of 20 watt lijkt me ook minimaal.

ellisvertellis
25 juli 2012, 14:32
Ik treed op met een 10 watt Fender ampje in een 6 koppige band, geen monitoring nodig (in een klein zaaltje weliswaar), en vooral funky clean (versterker staat op 3,5 en gaat tot 10!). Het aantal watts zegt niet alles over volume hoor.

Dat gezegd, hier nog eens de JTM60 maar met 12":

http://www.2dehands.be/muziek/muziek-accessoires/gitaarversterker/marshall-jtm60-125277446.html?qq=jtm60&pcpl=2000+Antwerpen&afstand=-&list_cat=gitaarversterker&pc_id=167&afd=muziek%2Fmuziek-accessoires%2Fgitaarversterker

Thyrif
25 juli 2012, 14:39
Ik treed op met een 10 watt Fender ampje in een 6 koppige band, geen monitoring nodig (in een klein zaaltje weliswaar), en vooral funky clean (versterker staat op 3,5 en gaat tot 10!). Het aantal watts zegt niet alles over volume hoor.

Dat gezegd, hier nog eens de JTM60 maar met 12":

http://www.2dehands.be/muziek/muziek-accessoires/gitaarversterker/marshall-jtm60-125277446.html?qq=jtm60&pcpl=2000+Antwerpen&afstand=-&list_cat=gitaarversterker&pc_id=167&afd=muziek%2Fmuziek-accessoires%2Fgitaarversterker

Maar Fenders gaan dan ook na de 5 niet meer harder, alleen meer push/oversturing. Op 1 zijn ze meestal al lastig te temmen thuis.

ellisvertellis
25 juli 2012, 14:45
Maar Fenders gaan dan ook na de 5 niet meer harder, alleen meer push/oversturing. Op 1 zijn ze meestal al lastig te temmen thuis.

Da's waar, vanaf 5 wordt het niet luider, enkel meer grom, wat ik erg prettig vind :)
Maar zoals ik zei, op 3,5 in live situatie... heb je nog 1,5 over he?

FruscianteFan
25 juli 2012, 14:45
Ik treed op met een 10 watt Fender ampje in een 6 koppige band, geen monitoring nodig (in een klein zaaltje weliswaar), en vooral funky clean (versterker staat op 3,5 en gaat tot 10!). Het aantal watts zegt niet alles over volume hoor.

Dat gezegd, hier nog eens de JTM60 maar met 12":

http://www.2dehands.be/muziek/muziek-accessoires/gitaarversterker/marshall-jtm60-125277446.html?qq=jtm60&pcpl=2000+Antwerpen&afstand=-&list_cat=gitaarversterker&pc_id=167&afd=muziek%2Fmuziek-accessoires%2Fgitaarversterker
Tsjah, ik heb het ook een hele tijd volgehouden met mijn Blues Junior, en we spelen behoorlijk hard. Helaas kwam ik er na een tijdje toch wel achter dat ik de enige was die mij echt hoorde spelen. En zodra het allemaal iets harder ging, was ik al helemaal ver weg. Dan kun je de preamp verder opendraaien, maar dat levert nauwelijks meer volume op.

Moet ik wel zeggen dat ik hem ook weleens op een 4x12 heb aangesloten, en dan doet de volumeknop ineens véél meer. Maar ik geloof niet dat dat is wat TS wil, die heeft gewoon meer vermogen nodig. En dan heb ik nog niet eens een 5-watter.

ellisvertellis
25 juli 2012, 14:54
Tsjah, ik heb het ook een hele tijd volgehouden met mijn Blues Junior, en we spelen behoorlijk hard. Helaas kwam ik er na een tijdje toch wel achter dat ik de enige was die mij echt hoorde spelen. En zodra het allemaal iets harder ging, was ik al helemaal ver weg. Dan kun je de preamp verder opendraaien, maar dat levert nauwelijks meer volume op.

Moet ik wel zeggen dat ik hem ook weleens op een 4x12 heb aangesloten, en dan doet de volumeknop ineens véél meer. Maar ik geloof niet dat dat is wat TS wil, die heeft gewoon meer vermogen nodig. En dan heb ik nog niet eens een 5-watter.

Veel hangt ook af van je speaker: ik prik beter door de mix met mijn 10 watter (met greenback) dan met mijn Pro Reverb met zijn 45 Watts en 2 x 12" (Jensen tornado en blackbird). Dat is in onze band zo, maar misschien helemaal anders in een andere band/ander genre.

PietvanderMeer
26 juli 2012, 11:06
Wat is dat voor 10 watt Fender versterkertje dan?
Ik heb overigens dezelfde ervaring met een 5 watter;het kon echt niet mee.
Van alles geprobeerd(andere ot`s,4x12,boosters)maar ik moest het altijd helemaal opendraaien en kwam nog wat tekort.
Het ergste vond ik nog dat je altijd aan hetzelfde geluid vastzat en hard moest spelen,dat vond ik na een tijdje niet leuk meer.
Naar mijn mening is 2x 6v6/el84 of 1x el34/6l6 etc het minimum voor een band als je een beetje variatie in je spel wilt.

marco v
26 juli 2012, 11:18
In een huis tuin keuken bandje kan de class 5 wel meekomen.
Maar voor 400 euro scoor je ook een fender blues of hotrod deluxe.
Werkt een stuk prettiger.

ellisvertellis
26 juli 2012, 13:21
Wat is dat voor 10 watt Fender versterkertje dan?

Een Musicmaster Bass amp.

Heeft zogezegd 12 Watt, maar volgens Freeqi die het ding onderhanden nam, geeft hij iets meer dan 10 Watt..

Hier naast de grote broer:

http://img535.imageshack.us/img535/3316/fenderbg.jpg

En de "nieuwe" speaker erin:

http://img171.imageshack.us/img171/362/fenderc.jpg

PietvanderMeer
26 juli 2012, 19:39
Mooi!10watt vóór vervorming?

nico verduin
27 juli 2012, 12:03
Dat zal haast wel. Freeqi weet wel waar die het over heeft :) en met een PP eindtrap met 6AQ5? EL84? klopt dat wel. Je hebt ze kennelijk ook met een 6V6 PP eindtrap erin.

ellisvertellis
27 juli 2012, 13:05
Het is idd de 6AQ5 versie, van '73.

Wat wil dat dan zeggen? "10 watt voor vervorming"? Ben niet erg technisch opgeleid...

schwalbe
27 juli 2012, 17:18
volgens mij meet je vermogen per definitie bij een bepaald percentage thd. volgenns mij 1%

PietvanderMeer
27 juli 2012, 23:54
Ja,met zo`n versterker kun je je prima redden toch?
Fraaie speaker trouwens....
Dat vraag ik altijd als iemand zegt hoeveel watt zijn versterker is.
Geeft vaak een leuke reactie zoals de jouwe.
Maakt niets uit hoor,veel plezier met je versterker!

guitarkid
31 juli 2012, 19:32
..... ik gebruik behalve een delay weinig effecten. Een effectloop is dus niet nodig.

Ik zou, omdat je alleen een delay gebruikt, nou juist wél een effectloop willen hebben! Dat is m.i. het enige effect dat eigenlijk niet zonder kan, tenzij je je geluid voornamelijk uit pedalen vóór de delay haalt, maar dat ga jij dus niet doen. Dus, effectsloop toch ernstig overwegen!

ackm
31 juli 2012, 20:03
Ik zou, omdat je alleen een delay gebruikt, nou juist wél een effectloop willen hebben! Dat is m.i. het enige effect dat eigenlijk niet zonder kan, tenzij je je geluid voornamelijk uit pedalen vóór de delay haalt, maar dat ga jij dus niet doen. Dus, effectsloop toch ernstig overwegen!

Hmm, ik hoor inderdaad vaker dat mensen delay perse in een loop willen hebben. Ik heb dit zelf nooit gedaan. Ook niet geprobeerd eerlijk gezegd. Tijdens repetities speelde ik altijd over mijn Les Paul --> Tuner --> Mudhoney --> Artec Delay --> JCM 900/2000. En gebruikte nooit een effectsloop. Maar zeker het proberen waard, wie weet krijg ik een geluid dat je meer bevalt ;)

Echter heb ik toch de Marshall Class 5 versterker gekocht! Als goed is krijg ik hem morgen binnen :)
Ik heb toch maar besloten voor de Marshall te gaan omdat ik denk dat het echt het geluid is wat ik zoek, versterker gaat ook heel veel thuis gebruikt worden. Enige twijfelpuntje is of het ook qua volume mee kan met de band (We of ... nouja vooral ik speel vrij luid in de band). Gaat dit niet kan ik altijd de JCM van de repetitieruimte gebruiken maar ik vind het fijner om zoveel mogelijk op dezelfde setup te spelen dus vandaar hoopte ik stiekem op een louder alternatief in dezelfde prijsklasse. Alleen weet ik vrijwel zeker dat ik met de andere amps qua sound niet helemaal tevreden was geworden.

Nou goed ik kan niet wachten tot ik hem heb en in ieder geval bedankt voor al jullie tips en adviezen!

Mitch
31 juli 2012, 20:42
Op halverwege vond ik 'm prima in de mix liggen. Niks 'op de tenen lopen'. Het ene bandverband is het andere bandverband niet hè. Pop/rock viermans band met twee gitaren: geen probleem.
En delay in de loop is voor mietjes.
Gefeliciteerd met, naar ik aanneem, mijn ouwe combo :D

stikel
31 juli 2012, 20:46
Op halverwege vond ik 'm prima in de mix liggen. Niks 'op de tenen lopen'. Het ene bandverband is het andere bandverband niet hè. Pop/rock viermans band met twee gitaren: geen probleem.
En delay in de loop is voor mietjes.
Gefeliciteerd met, naar ik aanneem, mijn ouwe combo :D

En nu een Excelsior voor thuis :D

ackm
31 juli 2012, 20:46
Op halverwege vond ik 'm prima in de mix liggen. Niks 'op de tenen lopen'. Het ene bandverband is het andere bandverband niet hè. Pop/rock viermans band met twee gitaren: geen probleem.
En delay in de loop is voor mietjes.
Gefeliciteerd met, naar ik aanneem, mijn ouwe combo :D

Haha! Mitch uit Schiedam komt aardig overeen denk ik ja ;)
Ja wij spelen ook pop/rock achtige muziek in een drum-bass-2xgitaar en zang formatie dus ik ben benieuwd! Ga het zeker proberen... Wel jammer dat we net klaar zijn met onze eerste echte opnames want daar had ik hem achteraf graag op gebruikt!

guitarkid
31 juli 2012, 21:25
En delay in de loop is voor mietjes.


Wat zijn er dan plotseling veel "mietjes" op Gitaarnet.... ;)

Mitch
31 juli 2012, 21:53
En nu een Excelsior voor thuis :D

Hahaha! Nee, ik ga mijn DA5 niet wegdoen, dat blijft ideaal voor thuis. En zodra ik het geld rond heb laat ik een klein Voxje bouwen als tweede, kleinere top naast de AC30. Ik kan natuurlijk zoals je voorstelt na een Marshall combo flirten met een Fender, maar dat is gedoemd te mislukken als Vox-adept :D

stikel
31 juli 2012, 23:21
Beetje flirten (ik meende het te spotten bij het onderwerp Excelsior vooral toen ik de Marshall zag op MP) moet kunnen :D.

HaroldA
31 juli 2012, 23:31
Ik zou, omdat je alleen een delay gebruikt, nou juist wél een effectloop willen hebben! Dat is m.i. het enige effect dat eigenlijk niet zonder kan, tenzij je je geluid voornamelijk uit pedalen vóór de delay haalt, maar dat ga jij dus niet doen. Dus, effectsloop toch ernstig overwegen!

Alleen een delay verantwoord die 12+ meter aan extra kabel (+moeite) niet. Delays kunnen het overigens ook heel goed voor je amp doen, je moet gewoon de juiste vinden.

jacky
1 augustus 2012, 10:33
Wat zijn er dan plotseling veel "mietjes" op Gitaarnet.... ;)

Over mietjes gesproken een loop ???? waar is dat dan weer voor ;-)

Mitch
1 augustus 2012, 21:59
En, al op gespeeld? :listen:

ackm
3 augustus 2012, 20:15
Hey! Jazeker! ik heb hem goed ontvangen :)

Versterker vind ik het mooist klinken met alles op 12 uur (MV mod voluit). Alleen gaat die het met onze band niet trekken helaas... Voor thuis kan ik er precies het Rythm geluid uithalen wat ik zoek. Typische vintage marshall drive.

Mitch
3 augustus 2012, 20:39
Speel je zonder oordoppen of met? Afgezien van de gehoorbescherming vind ik dat je met doppen ook vaak een rustigere mix op je kop krijgt en daardoor ook makkelijker je gitaar hoort. Kan me niet zo goed voorstellen dat -ie het niet trekt met de band, maar goed, het is en blijft ontzettend verschillen of dit wel of niet lukt.