PDA

View Full Version : Waarmee een vies fretboard mee schoonmaken?



bosnialove
24 juli 2012, 13:20
Zoals de titel al zegt.. Men raadt mij 'naphta' aan, maar wat is dat in 't Nederlands? Terpetine ofzo?

Ik wil properen al 't vuil van de laatste 21 jaar eruit te krijgen, zodat ik dan een lekker xchoon toetsenbord heb. :p

Quadrifoglio
24 juli 2012, 13:30
Maple of rosewood toets?

sideburns
24 juli 2012, 13:37
Ik gebruik lemon-oil, is wat minder agressief dan bijv de eerder genoemde naphta en wasbenzine.

petpas
24 juli 2012, 13:52
Water. olie en andere rommel trekken in je hout en dat wil je niet. Na de waterbeurt wel gelijk droogmaken.

HaroldA
24 juli 2012, 14:02
Maple of rosewood toets?

Ik stel voor niet meer te reageren totdat deze vraag beantwoord is.

Lennert
24 juli 2012, 14:07
Wat is dat nu voor ruk advies? Bij een gelakte maple toets gebruik je geen olie nee, dan kun je het beste schoonmaakalcohol gebruiken, dat tast de lak niet aan en ontvet wel goed terwijl het geen nare luchtjes achterlaat (wasbenzine stinkt nog lang na...). Bij een rosewood toets gebruik je dus wél citroen olie, dit voedt zowel de toets als dat het goed schoonmaakt/ontvet zonder de toets uit te drogen, wat water dus wel doet!!! (uitdrogen).

Succes!

HaroldA
24 juli 2012, 14:11
Bij een rosewood toets gebruik je dus wél citroen olie, dit voedt zowel de toets als dat het goed schoonmaakt/ontvet zonder de toets uit te drogen, wat water dus wel doet!!! (uitdrogen).

Wat is dat nu voor ruk advies? ;)

Citroenolie droogt de toets juist wel uit omdat het te zuur is ...


... en verder:


Ik stel voor niet meer te reageren totdat deze vraag beantwoord is.

bosnialove
24 juli 2012, 14:16
He, shit. Ik wilde het materiaal nog bij typen, maar ik was het vergeten.

Het is uiteraard rosewood. Toen ik hem net had, had hert rosewood een heel erg mooie kleur en een heel mooi patroon. Maar je kon duidelijk zien dat het een beetje was uitgedroogd, dus heb ik hem bij de eerste grote schoonmaak wat Gibson fretboard oil gegeven. Het meeste ging eraf, maar niet alles.

Kan dit? -> eerst fretboard schoonmaken met wasbenzine en daarna even langs met een heel klein beetje fretboard olie?

Lennert
24 juli 2012, 14:23
@HaroldA: Dat is echt dikke bullshit... waarschijnlijk de wereld ingebracht door mensen die goedkoop wilden doen en hun toets hebben schoongemaakt met citroen geurolie uit een of andere new-age winkel.

Dit spul moet je hebben:
http://www.jimdunlop.com/product/fretboard-65-ultimate-lemon-oil

Edit: Ik zou echt met wasbenzine heel ver van je gitaar wegblijven... Heb laatst nog de smerige toets van een 35 jaar oude Aria Les Paul opgeknapt met dat Dunlop spul en met een super resultaat.

Nils47
24 juli 2012, 14:27
Ik gebruik ook die Dunlop Lemon Oil voor rosewood. Werkt perfect.

HaroldA
24 juli 2012, 14:28
@HaroldA: Dat is echt dikke bullshit... waarschijnlijk de wereld ingebracht door mensen die goedkoop wilden doen en hun toets hebben schoongemaakt met citroen geurolie uit een of andere new-age winkel.


Be aware that most "Lemon oils" are no more than lemon-scented mineral oil, as are most bore oils. Real lemon oil is steam distilled from lemon peel, is quite acidic, with a pH of 3.7 to 4.2. It is an effective cleaner, but wipe it off when you are finished.

Ik gebruik trouwens Fret Doctor.

Ijselrobo 07
24 juli 2012, 14:32
Ik gebruik ook die Dunlop Lemon Oil voor rosewood. Werkt perfect.

+1

entientekens

Lennert
24 juli 2012, 14:39
Dat iets zuur is zegt helemaal niks over het al dan niet uitdrogen van de toets. Je moet het i.v.m. de zuurgraad niet laten zitten nee maar dat staat zelfs op het flesje nog nadrukkelijk vermeld. Water (en wasbenzine al helemaal) trekt bij het verdampen dus wel je toets droog, olie doet dat niet. Je moet de toets alleen schoonmaken met lemon-oil, wat je er vervolgens weer afwrijft met een schone droge doek. Wat je daarna nog aan conditioners aanbrengt is aan jou..

B-stone
24 juli 2012, 15:17
Ik Zou niet met was benzine gaan kloten: gewoon een doek om een stompen mespunt doen en het dan er tussenuit "krassen". Verder heb ik het idee dat lemon oil niet echt schoonmaakt. Als je je rosewood donkerder wilt krijgen kun je ook gewoon met een walnoot over je fretboard gaan! Succes verzekerd.

Maar met chemische troep ( wasbenzine/ terpetine) moet je echt oppassen! Ik denk dat krassen ( eventueel met dreft?) nog het effectiefst is. Kras wel met mate en een stompe punt.

no 1 hops
24 juli 2012, 15:32
nafta is een ander woord voor aansteker vloeistof, voro bv een zippo.
het is zeer vluchtig giftig en zeer brandbaar (dus iets van handschoenen aantrekken en niet roken en boven de damp hangen)
omdat het zo vluchtig is dringt het bijna niet in het hout maar lost vet etc wel op.

evt wat polijsten met staalwol 4 of 5 x 0 zodat je alle vuiligheid uit de poriën krijgt.
en zelf werk ik het dan af met danish oil.
ik blijf lemon oil wantrouwen, olie of niet het bevat iets van citroen en dat vreet.
danish oil is voedend, en omdat er een soort van was in zit kleeft het daarna niet meer zoals lijnolie wel doet.

Lennert
24 juli 2012, 15:35
Lemoin oil is juist bijzonder geschikt om schoon te maken... Een walnoot kan inderdaad nooit kwaad maar misschien had je er wel even bij moeten zetten dat je de vrucht moet gebruiken en niet de schaal, voordat we dadelijk een verontwaardigde TS hebben, haha!

Orgasmocaster
24 juli 2012, 15:37
ik gebruik eerst naptha en dan lemon oil .. 20 minuten intrekken en dan met een droge doek er over.
gewone lemon olie is perfect.. hoeft niet een speciaal merk zijn dat voor gitaren is gemaakt..
als de FB heel vies is gebruik ik eerst Formby's Build-up remover

Lennert
24 juli 2012, 15:40
Zolang je maar zeker weet dat het echte citroenolie is.. Bij dat dunlop spul weet je dat zeker en zo duur is zo'n potje nou ook weer niet.. en je doet er ontzettend lang mee. Bovendien zou ik echt op zoek moeten naar "gewone" citroenolie, waar haal je dat in godsnaam?

HaroldA
24 juli 2012, 15:43
Zolang je maar zeker weet dat het echte citroenolie is..

Dunlop is "lemon-scented mineral oil". Citroenolie is veel te zuur.

Kingfisher
24 juli 2012, 15:58
Bij echt goor: eerst de prut er af schrepen met een scheermesje.De prut, niet het hout. Altijd in de richting van de nerf werken. Dan Dunlop lemon oil. beetje wachten, met absorberend papier opkuisen. Regelmatig van papier veranderen, anders ben je gewoon de vuiligheid aan het rondsmeren.

Gewoon vuil: lemon oil en een doekje.

HaroldA
24 juli 2012, 16:06
... en daarom gebruik ik Fret Docter. Kun je gewoon laten zitten itt Lemon Oil.

Lennert
24 juli 2012, 16:14
Om het FB te voeden neem ik aan? Niet om het schoon te maken? Daar is het niet voor bedoeld iig. Maar als voedende olie lijkt me dat uitstekend spul.

HaroldA
24 juli 2012, 16:16
Om het FB te voeden neem ik aan? Niet om het schoon te maken? Daar is het niet voor bedoeld iig. Maar als voedende olie lijkt me dat uitstekend spul.

Schoonmaken doe ik gewoon met wat water + dreft, indien nodig. Fret voor fret schoonmaken en afdrogen, daarna Fret Doctor er overheen tegen uitdrogen.

iWishmaster
24 juli 2012, 16:19
Ik gebruik deze, wordt verkocht als setje:
http://images.guitarbitz.com/images/products/1307716681-09742900.jpg

-Met het grijze schuurpapiertje (zeeeeeeer fijn) kun je fretten heel licht polijsten (ze worden niet geschuurd, alleen het matte laagje eraf zodat ze weer glanzen).
-Met Nr 01 (reiniger) het fretboard grondig schoonmaken
-Met Nr 02 (soort olie die in het hout trekt) aanbrengen en een uurtje later overtollige olie eraf wrijven

Mijn rosewoord toets krijgt er altijd een prachtige diepe roodbruine kleur van en ik zou zweren dat het zelfs voor het geluid helpt als ik het lang (lees: meer als een jaar) verzuimd heb schoon te maken.

Lennert
24 juli 2012, 16:21
Dunlop is "lemon-scented mineral oil". Citroenolie is veel te zuur.

Wat is de bron hiervan, als ik vragen mag?

Water en dreft zou ik echt niet doen man.. Waarom heb je zo'n hekel aan lemon oil? Volgens mij heb je als je lemon oil en fret doctor combineert een super behandeling voor je FB.

HaroldA
24 juli 2012, 16:22
Wat is de bron hiervan, als ik vragen mag?

Probeer het Internet eens. Zoeken kun je via google.com.

Lennert
24 juli 2012, 16:23
Ja, want alles wat op het internet staat is waar!

Het grappige is juist dat ik vooral posts en opmerkingen tegenkom van mensen die zeggen dat je beter "gewone" citroenolie kan kopen omdat het precies hetzelfde is. Maar dat is dus blijkbaar niet zo?

HaroldA
24 juli 2012, 16:25
Ja, want alles wat op het internet staat is waar!

*zucht*

Of je scrollt naar boven: "Real lemon oil is steam distilled from lemon peel, is quite acidic, with a pH of 3.7 to 4.2." Dat vreet je fretboard dus lekker weg.

Lennert
24 juli 2012, 16:27
Dat valt nogal mee met die zuurgraad dus, bovendien laat je het niet zitten.. Maar bij die opmerking gaf je de bron ook al niet trouwens.

HaroldA
24 juli 2012, 16:28
Dat valt nogal mee met die zuurgraad dus, bovendien laat je het niet zitten.. Maar bij die opmerking gaf je de bron ook al niet trouwens.

https://www.google.nl/search?q=%22Real+lemon+oil+is+steam+distilled+from +lemon+peel%22&sugexp=chrome,mod=7&sourceid=chrome&ie=UTF-8

nickofzo
24 juli 2012, 17:06
http://di1-3.shoppingshadow.com/images/pi/7d/b6/79/93912765-260x260-0-0_Kyser+Kyser+Dr+Stringfellow+Lemon+Oil+Fret+Board +C.jpg

Lennert
24 juli 2012, 17:24
https://www.google.nl/search?q=%22Real+lemon+oil+is+steam+distilled+from +lemon+peel%22&sugexp=chrome,mod=7&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Thanks! Maar dat betekent dus dat je beter wél "lemon oil" van een merk kan kopen wat voor gitaar bedoelt is anders loop je dus kans dat je veel te agressief spul op je FB aan het smeren bent. Zijn we het dan eens dat het spul van dunlop wel gewoon geschikt is om je FB schóón te maken? Ik begrijp nu dat het als voeding weinig nut heeft en dat je wat dat betreft een toegewijd middeltje als Fret/Bore Doctor kan gebruiken of het equivalent van dunlop of wat dan ook maar geschikt is.

Orgasmocaster
24 juli 2012, 19:14
Zolang je maar zeker weet dat het echte citroenolie is.. Bij dat dunlop spul weet je dat zeker en zo duur is zo'n potje nou ook weer niet.. en je doet er ontzettend lang mee. Bovendien zou ik echt op zoek moeten naar "gewone" citroenolie, waar haal je dat in godsnaam?

ik gebruik formby's.. is echt wel "echte" lemon oil... denk ik...

http://www.lemonsoil.info/images/gallery/original/formbys-lemon-oil-furniture-treatment-30015-by-minwax.jpeg

EDV
24 juli 2012, 19:24
Schoonmaken doe ik gewoon met wat water + dreft, indien nodig.

lijkt me 't slimste antwoord tot nu toe

bass blom
24 juli 2012, 19:25
en een ouwe tandenborstel.

freakystyle
24 juli 2012, 19:30
Door je moeder

HaroldA
24 juli 2012, 19:40
ik gebruik formby's.. is echt wel "echte" lemon oil... denk ik...

http://www.lemonsoil.info/images/gallery/original/formbys-lemon-oil-furniture-treatment-30015-by-minwax.jpeg

Als de informatie op het Internet correct is, vreet dat dus je fretboard weg als je dat er op laat zitten. Naderhand dus verwijderen en weer "voeden" met een andere olie!

bosnialove
24 juli 2012, 19:46
Hier even een update.

Ik heb wasbenzine gebruikt om het spul weg te halen. Het spul zat in die hoeken tussen het hout en de fret.

Beetje wasbenzine gedaan op het polijst doekje gedaan, snel afgenomen op het fretboard en wegehaald met een ander droog polijstdoekje. Daarna met weinig fretboard olie van Gibson nog een keer op het fretboard langsgegaan en gelijk weer afgedroogd met een ander doekje.

Resultaat vind ik helemaal super. Hij is helemaal schoon en hij is niet zo donker als eerst. Toen was hij best donker. Nu is hij diep donkerrood, donker bordeaux, middel bruin, of hoe weet ik het hoe die kleur heet. In ieder geval ziet het er super uit en je kunt het houtpatroon heel mooi zien.

Ik ben echt van rosewood gaan houden, wil niets meer anders!

http://i49.tinypic.com/2j0egr5.jpg

http://i49.tinypic.com/28k7z7n.jpg

Orgasmocaster
24 juli 2012, 21:05
Als de informatie op het Internet correct is, vreet dat dus je fretboard weg als je dat er op laat zitten. Naderhand dus verwijderen en weer "voeden" met een andere olie!

Nog nooit gehoord en nog nooit last van gehad..

Dimitri92
24 juli 2012, 21:33
Grappig dat ik deze nog niet gezien heb haha

http://ecx.images-amazon.com/images/I/41gTUn3Gz4L.jpg

Orpheo
24 juli 2012, 21:39
geloven jullie echt dat lemoil olie is van citroenen? werkelijk? die olie komt uit de schilletjes, en dat spul is gruwelijk duur. niet die vijf euro flesjes van dunlop. die lemoil is gewone parafine, maar met een drupje citroenolie (dus echt een etherische olie wat niet vreet... learn your chemistry!!) voor de geur.

Verder, olie lost olie op, mee eens, maar ik zou eerst de aangekoekte vingervleesresten en stofjes wegbikken. simpel gezegd, naphta of gewoon ouderwets water met een tandenborstel, en dan afwerken met de olie. heel fijn staalwol kan natuurlijk ook. ik zou geen rare goedjes gebruiken waar je niet van weet wat erin zit. iets met siliconen wantrouw ik linea recta, natuurlijk.

Ijselrobo 07
24 juli 2012, 22:10
vanmiddag heb ik het (rosewood) fretboard van mijn fender strat schoongemaakt met lemon oil van dunlop. er moesten toch nieuwe snaren op die gitaar :sssh:

Alle rommel die op het fretboard zat is weg (was opzich wel veel).
En dat spul gebruik ik al jaren op mijn Blade Dayton en Fender strat en ik heb er tot nu toe nog geen slechte ervaringen mee, dus waarom niet?

Rooker
24 juli 2012, 22:33
Mocht er nog zo'n halve zool zijn als ik: NOG EVEN HET VOLGENDE..

Het flesje van Dunlop zit al een dopje met uitsmeer kussentje op... Het vergt enig geduld en dan komt de olie tevoorschijn. Ik bedoel. Het kan even duren maar dan komt de olie vanzelf...
GA NIET KNIJPEN IN DE FLES om het proces te versnellen. Dan bestaat er een grote kans dat in een straal van zeker 5 meter werkelijk alles onder de al dan niet etherische olie zit. En geloof me dat wil je niet ( Heb ik begrepen van iemand zijn ervaring)!!!

Dat was mijn zinnige bijdrage.... Wel grappig. Ik vind het juist altijd heel mooi als mijn fretboard heel donker is, zeg maar ebben kleur..

bosnialove
24 juli 2012, 22:35
Mocht er nog zo'n halve zool zijn als ik: NOG EVEN HET VOLGENDE..

Het flesje van Dunlop zit al een dopje met uitsmeer kussentje op... Het vergt enig geduld en dan komt de olie tevoorschijn. Ik bedoel. Het kan even duren maar dan komt de olie vanzelf...
GA NIET KNIJPEN IN DE FLES om het proces te versnellen. Dan bestaat er een grote kans dat in een straal van zeker 5 meter werkelijk alles onder de al dan niet etherische olie zit. En geloof me dat wil je niet ( Heb ik begrepen van iemand zijn ervaring)!!!

Dat was mijn zinnige bijdrage.... Wel grappig. Ik vind het juist altijd heel mooi als mijn fretboard heel donker is, zeg maar ebben kleur..

Hahahahaha.

Dennis_Ajax
24 juli 2012, 23:12
Goh, dat heb ik vorige maand nog gehad. Ik werd ongeduldig dus ik kneep er ff wat langer en harder in dan normaal. Resultaat dat mijn shirt broek en schoenen en een deel van het fretboard kletsnat was door de olie.


Maak mijn rosewood fretboard altijd schoon met een droge doek en pulk dingen weg als het er zit bij de frets met een plectrum. Daarna afwerken met dunlop lemon oil, overtollig olie wegnemen met een doek en laten inwerken. Daarna nog ff alles eraf wrijven en de snaren erop. Weer een mooie tekening in het board en een mooie donkere kleur.

R.J
24 juli 2012, 23:27
Echt, over dingen waarvan je denkt "hier is een uitgebreid antwoord op z'n plaats" lees je a. of b. en hier staat een heel epistel vol aan weetikhetniet?

Dunlop Lemon oil 65, bij elke string change het hele fretboard meepakken en met een zacht doekje evt wat peuterwerk rondom de fretjes.
Niet geschikt voor maple fb's...

Verder hou ik 't persoonlijk bij met fast fret, al is dat meer een string cleaner. Werkt wel fijn.

Daar. Einde topic?

bosnialove
25 juli 2012, 01:10
Umadbro???

Lennert
25 juli 2012, 08:18
@Dmitri92 en R.J.:

Op de eerste pagina....


Dit spul moet je hebben:
http://www.jimdunlop.com/product/fretboard-65-ultimate-lemon-oil

harrie-beton
25 juli 2012, 10:39
rikkersgitaarbouw heeft een tips pagina en die adviseren ook wasbenzine.

http://www.rikkersgitaarbouw.nl/details.php?lang=nl&Base=tips&Node=5

Lennert
25 juli 2012, 11:00
Inderdaad, maar ze hebben het ook over "citroen olie of zoiets" notabene voor het in de olie zetten. Wekt niet echt vertrouwen. Als je per se wil schoonmaken/ontvetten zonder olie zou ik voor schoonmaakalcohol kiezen (propanol). Dat is veel zuiverder spul dan wasbenzine.

Oranjeaap
25 juli 2012, 11:24
Wat een hoop gebeterweet weer. Rosewood is een taai stukkie hout en gaat niet zo makkelijk kapot. Sterker nog, de lak van je hals is eerder geneigd kapot te gaan van agressieve schoonmaak middelen dan het fretboard zelf. Het maakt geen fluit uit waar je het mee schoon maakt, als je maar zorgt dat het niet te nat wordt of niet te droog wordt nadien. Droogte maakt trouwens voor je fretboard ook weinig hol uit want dat hout ligt al heel lang te drogen voordat het op je gitaar gedaan wordt. Je krijgt dan misschien problemen met uitstekende fretrandjes maar dat is weer een ander verhaal.
Iedereen heeft altijd zijn eigen schoonmaak taktiek en zweert dat dat het beste werkt. Maar voordat je blijvende schade veroorzaakt aan je fretboard moet je eerst wel even heel erg flink je best doen. Probeer lekker zelf wat je fijn vind werken. Een vochtige doek en een beetje olie kunnen in iedergeval nooit kwaad

Mr.Fingers
25 juli 2012, 11:30
Als het te droog wordt, krijg je dit, en dan ben je VER van huis! Rosewood is een "vettig" hout, en de natuurlijke oliën moeten op tijd & stond aangevuld worden. Als het rosewood uitdroogt, krimpt het en bolt het op, met als gevolg een onbespeelbare hals (frets vallen eruit, worden opgewipt of steken er langs de zijkant uit)

http://2.bp.blogspot.com/-lN9yKSsF4Fc/Tq5O_D7t2kI/AAAAAAAAAy8/_zbtSgQww08/s1600/fretboard-crack.jpg

Verder wat Orph zegt. Het beste werkt nog steeds een oude tandenborstel.

Lennert
25 juli 2012, 11:32
En misschien is het voor het hout niet zo erg om wat te nat of wat te droog te zijn, voor de afstelling van je gitaar heeft het natuurlijk wel invloed. Het liefst wil je dat je hals bij andere luchtvochtigheid niet te veel werkt, olie erin dus.

no 1 hops
26 juli 2012, 07:24
Wat een hoop gebeterweet weer. Rosewood is een taai stukkie hout en gaat niet zo makkelijk kapot. Sterker nog, de lak van je hals is eerder geneigd kapot te gaan van agressieve schoonmaak middelen dan het fretboard zelf.

tot nu toe heb ik alleen rosewood achtige fretsboards gezien met dit fenomeen

http://img.photobucket.com/albums/v661/hopdybob/jarockrepair/beschadiging1.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v661/hopdybob/jarockrepair/beschadiging3.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v661/hopdybob/jarockrepair/beschadiging2.jpg

naar mijn idee de invloed van zout van zweet en dat de snaren als het ware als schaaf langzaam het hout wegschaven.
bij gelakte maple halzen heb ik dit zelf nog niet gezien, dus het afsluiten van het hout met een voedende olie lijkt mij niet verkeerd en ik doe dat standaard bij elke rosewood toets

mrweird
26 juli 2012, 09:20
tot nu toe heb ik alleen rosewood achtige fretsboards gezien met dit fenomeen
http://img.photobucket.com/albums/v661/hopdybob/jarockrepair/beschadiging2.jpg

naar mijn idee de invloed van zout van zweet en dat de snaren als het ware als schaaf langzaam het hout wegschaven.
bij gelakte maple halzen heb ik dit zelf nog niet gezien, dus het afsluiten van het hout met een voedende olie lijkt mij niet verkeerd en ik doe dat standaard bij elke rosewood toets

Dit heb ik ook bij een van mijn gitaren, maar dat is ook een plek waar m'n nagels terecht komen al 20 jaar bij een simpel A akkoord.. is gewoon slijtage toch?
Mischien nog een tipje van mij, bij echt smerige toetsen om de smurrie vanaf te krijgen gebruik ik een oud (bank) pasje. Het plastic beschadigd de toets niet maar is scherp genoeg om de smurrie d'r vanaf te krijgen, en daarna doe ik ook de dunlop lemon oil.

lespaulnmarshall
27 juli 2012, 15:21
Misschien heb je hier wat aan, dit is de grondige schoonmaak die mijn rosewood board gitaren eens in de 6 mnd. Ondergaan.

Eerst snaren eraf, dan met fijne staalwoleen aantal keer van boven naar beneden op het fretboard (eerst pickups afplakken met schildersplakband!! Je wilt echt geen staalwolresten erop hebben)
Dan al het hout van het board afplakken met schilderstape en de frets een voor een met staalwol polijsten tot ze zo glimmen dat je jezelf erin kunt zien (niet helemaal letterlijk natuurlijk)

Dan het board schoonmaken met Zippo olie. Je kunt een wattenstaafje gebruiken om het vuil dat zich naast de frets heeft opgehoopt los te krijgen. Dan met een doekje of zelfs een tandenbostel en de zippo olie de rest van de toets schoonmaken.
Zippo olie droogt het hout uit dus daarna behandeden met je olie naar keuze. (big bends is mijn favoriet)
Goed veel olie erop en zorgen dat je geen stukjes hout hebt overgeslagen. Half uurtje in laten trekken, schoon vegen, afstellen en hij gaat weer heel erg lang mee.

zoon van Piet
27 juli 2012, 16:55
Hartstikke leuk, al dat gesteggel.. ik heb maar een ding toe te voegen: die tandenborstel heb ik jaren geleden vervangen door een nagelborstel, die met name het grof vuil beter aanpakt.

En ik mag altijd graag vertellen dat ik een gitaar heb uit 1939, waar veel op gespeeld wordt en waar bij mijn weten nog nooit een druppel olie van welke soort dan ook op de toets is aangebracht. De slijtplekken heeft ie natuurlijk wel, maar geen spoor van barstjes of ander eng malheur....

Plant
27 juli 2012, 17:28
http://img.photobucket.com/albums/v661/hopdybob/jarockrepair/beschadiging2.jpg


Dit heb ik ook bij een van mijn gitaren, maar dat is ook een plek waar m'n nagels terecht komen al 20 jaar bij een simpel A akkoord.. is gewoon slijtage toch?

Als je met je nagels zulke kuilen uit de toets krabt, zou ik investeren in een nagelschaar i.p.v. olie.

Oranjeaap
27 juli 2012, 22:35
En toch zijn die kuilen typische slijtage plekken door nagels.

Plant
27 juli 2012, 22:44
En toch zijn die kuilen typische slijtage plekken door nagels.

Vreemd. Als ik, zoals mrweird beschrijft, een A akkoord pak (geprobeerd terwijl ik dit typ) blijven mijn nagels zo'n 2 mm bij de toets vandaan. Hou ik ze dan zo kort?

Ik heb nog nooit op een toets zulke slijtage gezien, laat staan gehad.

harrie-beton
28 juli 2012, 02:24
snaren zijn harder dan nagels. Mogelijk komen de kuilen door de speelstijl zoals vibrato

lespaulnmarshall
28 juli 2012, 15:59
Hartstikke leuk, al dat gesteggel.. ik heb maar een ding toe te voegen: die tandenborstel heb ik jaren geleden vervangen door een nagelborstel, die met name het grof vuil beter aanpakt.

En ik mag altijd graag vertellen dat ik een gitaar heb uit 1939, waar veel op gespeeld wordt en waar bij mijn weten nog nooit een druppel olie van welke soort dan ook op de toets is aangebracht. De slijtplekken heeft ie natuurlijk wel, maar geen spoor van barstjes of ander eng malheur....

Ben zelf niet zo'n tandenbostel fan (op gitaren dan), wattenstaafje is genoeg als je de toets regelmatig (eens in de 6mnd doe ik meetstal) schoonmaakt. Nagelborstel is wel een goede, als je met hardnekkig vuil temaken hebt. De wasbenzine lost bij mij ook al veel vuil op, of maakt het in ieder geval zacht.

Ik vind persoonlijk toetsolie wel handig als je wilt dat de toets goed aanvoelt (als je hem aanraakt, tijdens het spelen) en er mooi uitziet. Daarnaast houd het je toets ook in goede staat, ookal is die van jouw dat dan ook zonder olie.

lespaulnmarshall
28 juli 2012, 16:03
snaren zijn harder dan nagels. Mogelijk komen de kuilen door de speelstijl zoals vibrato

Bij een simpel A akkoord op de 2e fret!?

Nocki
28 juli 2012, 21:16
Juist daar!

Plant
28 juli 2012, 22:09
snaren zijn harder dan nagels. Mogelijk komen de kuilen door de speelstijl zoals vibrato


Bij een simpel A akkoord op de 2e fret!?


Juist daar!

Sorry hoor, maar hier snap ik hé-le-maal niks van :dontgeti: Vibrato :???:
Je drukt toch niet zo hard de snaren voor de 2de fret in (dus tussen fret 1 en 2) dat de snaren de toets raken :???:
Al zou ik het willen lukt het me nog niet eens.

Mr.Fingers
28 juli 2012, 22:39
die "kuilen" in het fretboard is inderdaad van (te) lange nagels die zich in de het fretboard bijten. Na een week heb je niets, maar als je dat jaren aan een stuk doet, slijt de toets daar inderdaad weg.

LGK
10 februari 2013, 13:01
Ik heb ff snel een vraagje (zat dit net een beetje te lezen dus ik zet het hier gewoon maar)
Kan je je fretboard schoonmaken met allesreiniger doekjes?
Ik heb net een stukje bij mijn akoestische gitaar gedaan en ook gelijk weer droog gemaakt en het werk super.. Nu vind ik mijn akoestische niet zo belangrijk maar ik wil het straks ook ff doen bij m'n strat (rosewood) en dan wil ik het wel even zeker weten of het niet heel erg kwaad kan?

Rizz
10 februari 2013, 13:05
Wasbenzine of aanstekerbenzine werkt als een trein, heb hier alleen rosewood fb's en nog nooit problemen gehad..

Nadeel denk ik van die doekjes is dat het middel erin in je fb gaat zitten.. Ik zou het niet doen...

harrie-beton
11 februari 2013, 13:16
Na schoonmaken met wasbenzine de toets weer in de olie, niet vergeten.

1969
20 februari 2013, 00:55
Zonet eentje opgepoetst met wasbenzine en daarna ingewreven met Dunlop 65 lemonoil (rosewood).

Zie foto: links 2 frets onbehandeld, rechts na de wasbenzine…

http://img62.imageshack.us/img62/2753/fotoinm.jpg

Jorikm
20 februari 2013, 07:12
Ik gebruik hier zippovloeistof voor. Nog net iets vluchtiger dus het verdampt wat sneller en het laat geen witte waas achter.. Nooit problemen gehad op ongelakte toets. Voor gelakte toets gebruik ik een mild sopje (dreft + water) en daarna met een licht polijstmiddel iets oppoetsen..

1969
20 februari 2013, 11:09
Die witte waas heb ik hier en daar gezien, maar verdwijnt wel als je er wat over wrijft + nabehandeling met olie.

Deze hier (http://www.youtube.com/watch?v=eSOdKrYQWec) raadt ontsmettingsalcohol aan (isopropyl alcohol 70%) - dat lijkt me ook iets minder giftige dampen - maar ik had nog een fles wasbenzine staan…

TopRob
20 februari 2013, 11:26
Heeft iemand hier al ervaring met Gorgomyte?

http://www.youtube.com/watch?v=MZepotpdyug

Tupelo
20 februari 2013, 13:55
Ik maak de palissander fretboards van mijn gitaren nooit schoon en ze zien er goed uit.
Wanneer ik dit topic lees komen er allerlei doomscenarios bij me op over bolle en holle halzen met barsten erin en weggedrukte frets.

Zou het topic niet beter over de persoonijke hygiëne van de gitarist gaan..?
Zijn er eigenlijk al mensen die het verschil horen tussen een schone en vuile toets, en tussen een met wasbenzine of lemonoil schoongemaakte toets ?

1969
20 februari 2013, 14:05
Topic is vies fretboard, ik ging dit weekend een 2dehands gitaar oppikken, toen ik die vieze nek in m'n handen had kreeg ik er plots geen noot meer uit… Er is dus verschil in klank zou je kunnen stellen :)
Persoonlijke hygiëne van die kerel, dat komt toch niet meer goed dus daar begin ik niet aan… :))

Tupelo
4 april 2013, 16:25
N.a.v. dit topic besloten om zodra mijn Höfner 457 nieuwe snaren nodig zou hebben maar meteen eens een polish/conditioner te proberen, dus heb ik een flesje van dat '65 Dunlop lemonoil gekocht.

Geinig spul, ziet er wel leuk uit zo een geoliede toets, 't ruikt ook lekker en 't is goedkoper dan olie van Chi.
Then again, het was eigenlijk niet nodig, ookal is er al 10 jaar niets gedaan aan mijn rosewood fretboard.
Er was geen spoor van droogte of schade te bekennen.

superken_nl
4 april 2013, 16:38
n, dus heb ik een flesje van dat '65 Dunlop lemonoil gekocht.

Geinig spul, ziet er wel leuk uit zo een geoliede toets, 't ruikt ook lekker en 't is goedkoper dan olie van Chi.

Er was geen spoor van droogte of schade te bekennen.

Ik was vroeger erg fan van de dunlop lemonoil, echter na een jaar of twee gebruiken merk ik dat de gitaren die ik ermee insmeerde, smalle langwerpige scheuren vertonen in de rosewood toetsen. Zoals eerder al gemeld werd, het droogt je hout uit (op lange termijn).

Ik heb trouwens wel goede verhalen gelezen over lijnzaadolie.....

HaroldA
4 april 2013, 16:40
Ik was vroeger erg fan van de dunlop lemonoil, echter na een jaar of twee gebruiken merk ik dat de gitaren die ik ermee insmeerde, smalle langwerpige scheuren vertonen in de rosewood toetsen. Zoals eerder al gemeld werd, het droogt je hout uit (op lange termijn).

Ik heb trouwens wel goede verhalen gelezen over lijnzaadolie.....

Limoenolie is ook veel te zuur geloof ik.

kassie
4 april 2013, 16:43
Fretboard wordt toch altijd vies met gebruik? Heb nog nooit een gitaar gezien die fatsoenlijk gebruikt wordt waarbij er geen eeltresten, stof en vet op het fretboard gaan plakken. Misschien met een gelakte hals.. maargoed, maak het altijd schoon met sint mark en daarna poets ik het op met wat voor olie we maar in huis hebben.. al flikker je er olijfolie op... maar meestal gewoon meubelolie. Die olie dient er gewoon voor dat zuren niet het hout weg vreten en vocht er niet in trekt.

Rizz
4 april 2013, 16:46
Ik was vroeger erg fan van de dunlop lemonoil, echter na een jaar of twee gebruiken merk ik dat de gitaren die ik ermee insmeerde, smalle langwerpige scheuren vertonen in de rosewood toetsen. Zoals eerder al gemeld werd, het droogt je hout uit (op lange termijn).

Ik heb trouwens wel goede verhalen gelezen over lijnzaadolie.....

Da's toch gek, ik heb hier een oude Yamaha, beestje is 35 jaar oud en smeer ik al zeker 15 jaar ieder half jaar in met Dunlop lemonoil, waar geen limoen inzit, slechts de essentie/geur, tis gewoon mineraalolie) Echte limoen olie smeer je op je bakkes en haal je bij de drogist.. Maar om een kort verhaal lang te maken, de Yamaha heeft wat deukjes op de laagste frets, maar voor de rest is de toets in top conditie! Lijnzaadolie kan ook prima, of gewoon meubelolie..

http://www.tdpri.com/forum/telecaster-discussion-forum/182038-fretboard-maintenance-rosewood.html

harryw
4 april 2013, 19:28
zucht,gelukkig scheelt mij weer typewerk.
naar het advies van een usa.luthier,die vertelde ik weet niet wat die nieuwe olien doen.
mij is geleerd lijnzaadolie.een paar druppeltjes op een niet pluizende doek is genoeg.
dan wil ik er zelf aan toevoegen,neem wel de gewone variant NIET de gekookte.

jutter
4 april 2013, 20:21
zucht,gelukkig scheelt mij weer typewerk.
naar het advies van een usa.luthier,die vertelde ik weet niet wat die nieuwe olien doen.
mij is geleerd lijnzaadolie.een paar druppeltjes op een niet pluizende doek is genoeg.
dan wil ik er zelf aan toevoegen,neem wel de gewone variant NIET de gekookte.

Waarom niet de gekookte?

Napoje
4 april 2013, 21:31
Waarom niet de gekookte?

Dat is niet vintage correct.

Ik zal deze opnemen in de grote tonemythe atlas.


Je weet natuurlijk ook dat olie uit de jaren 50 veel beter is dan die van tegenwoordig. Toen kon dat nog gewoon geïmporteerd worden.

XTZ
5 april 2013, 00:17
Hier een professionele guitar maintenance dude van de Taylor fabriek die het met gekookte lijnzaadolie doet.

Schoonmaken met heel fijn staalwol.

harryw
5 april 2013, 11:16
de gekookte droogt hard op,het word een soort van lak.
word gebruikt voor geweerkolven ed.

Joop Visbeek
5 april 2013, 11:20
ik gebruik altijd autoschoonmaakmiddel (shampoo) voor het schoonmaken van het fingerboard.
(Heb me eens verdiept in auto-detailling en autoshampoo is veel minder agressief voor lak e.d. dan een 'normale' allesreiniger of afwasmiddel)

Na het schoonmaken (soms hard boenen om alles netjes schoon te krijgen) meteen afdrogen.
Dan even laten drogen en invetten met 'minerale olie' van IKEA(!!!)
Dat spul is bedoeld voor het invetten van snijplanken e.d. bevat geen rotzooi (kleur- geur- of smaakstoffen) en volgens mij aanmerkelijk goedkoper dan dat dunlop spul.

Body van mijn gitaar (zwart gelakt) maak ik ook schoon met de autoshampoo en meestal zet ik hem daarna zelfs nog even in de autowas... Dan hecht er eventjes minder vuil aan.. en het geeft mij een goed gevoel, en dat is het belangrijkste ...

Gitaar is een jaar of 15 en lijkt deze methode erg te waarderen.

Jorikm
5 april 2013, 13:06
Zorg er dan wel voor dat je een autoshampoo gebruikt zonder wax. die zooi wil je op je autolak maar echt niet op een ongelakte toets.. Groeten van een fanatiek detailer. Haha

jerome
5 april 2013, 19:34
Bizar hoeveel mensen water gebruiken op ongelakte fretboards.
Water en hout, niet zo'n geweldige combi...
Het duurt te lang voordat het verdampt en het kan het hout doen zwellen
Met extreem gebruik kan het hout vervormen en kunnen de fretjes omhoog gedrukt worden en zelfs los gaan zitten...
Of producten als autoshampoo, dat bestaat ook voor een groot gedeelte uit water

Zelfs op gelakte halzen kan je beter geen water of veel waterbevattende producten gebruiken.
Het kan tussen de lak en de fretjes het hout in trekken.

Om echt smerige fretboards schoon te maken kan je i.m.h.o. beter snel verdampende middelen gebruiken zoals wasbenzine of alcohol, maar wel met mate! De ongelakte fretboards daarna gelijk weer inoliën!
Als je van gladde gelakte fretboards houdt kan je de gelakte fretboards schoonmaken autowax

Gear Slut
5 april 2013, 20:11
Vroeger,heel vroeger, gebruikte ik Brenoline- een schoonmaakmiddel voor parketvloeren- om een palissander toets van smurrie te ontdoen. Werkte geweldig. Nu heb ik een setje van Dunlop. De gelakte toets doe ik met Gibson guitarpolish.(erop en meteen er weer af)

XTZ
10 april 2013, 12:43
Hier een professionele guitar maintenance dude van de Taylor fabriek die het met gekookte lijnzaadolie doet.

Schoonmaken met heel fijn staalwol.

Merk zojuist op dat ik de link erbij ben vergeten te geven.

http://youtu.be/plU27QJBKn8
Dit dus.

kwispelhond
10 april 2013, 14:45
Dit zijn twee oude toetsen, de bovenste is een 40 jaar oude Ibanez York en de onderste een 35 jaar oude Gibson Les Paul Standard. Deze twee gitaren zijn echt onwijs veel bespeeld, de fretten hebben dat uiteraard niet overleefd en beide hebben er nu de bij mij zwaar favorite "wide-oval's" er op zitten. Het zal duidelijk zijn dat ik wel geloof in onderhoud, ik gebruik zelf de fretboard olie van Gibson.

Hoor ik zeggen "duur"?? Onzin!! Zo'n flesje kost een paar euro's en je doet er jaren mee, er zit niet voor niets een druppelaar op al die flesjes want dat is wat je per keer ervan gebruikt.

http://i252.photobucket.com/albums/hh30/kwispelhond/PICT0447_zpsff4885a5.jpg

Lijnzaadolie zal ook best werken, dat smeer ik zelf o.a. op m'n ongelakte kano-peddels (andere hobby van me). De gekookte trekt veel sneller in en droogt veel sneller. De ongekookte is wat echte mannen gebruiken, het stinkt beter en droogt lekker langzaam maar hard veel sterker uit. Mij zelf lijkt de gekookte dus een veel betere keus voor een gitaar-toets dan de ongekookte, voor mijn peddels gebruik ik wel het echte mannenspul, dan hoef ik het veel minder vaak te herhalen.

Marbles
10 april 2013, 19:49
Merk zojuist op dat ik de link erbij ben vergeten te geven.

Haha ah, ik dacht al dat jij die 'dude' zelf was.

OT: Ik heb zojuist een hele ranzige bas opgeknapt en de Dunlop gebruikt. Fretboard ziet er weer fantastisch uit. Effect op langere termijn geen idee though..

TopRob
12 april 2013, 10:41
Gorgomyte, voor de frets en de toets. Heeft iemand dit al eens geprobeerd?


http://www.youtube.com/watch?v=MZepotpdyug