PDA

View Full Version : Yamaha Pacifica 012 of Ibanez GSA 6



bartst
23 juli 2012, 21:21
Zoals de titel al zegt ben ik aan het kiezen tussen deze twee gitaren.
Ik ben een beginner die vooral punkrock, alternative, rock, ... wilt spelen en deze gitaren zouden hier wel ideaal voor zijn. Maar ik was dus nog aan het twijfelen tussen deze twee gitaren en vroeg me af of er iemand ervaring heeft met één van deze gitaren of mij een kan aanraden?

alvast bedankt!

Fiendish
23 juli 2012, 21:50
Pacifica 012 is vaak bagger, die Ibanez ken ik niet.
Als je voor een Pacifica gaat kun je veel beter voor een 112 gaan, die zijn wel goed.

bartst
23 juli 2012, 22:15
Pacifica 012 is vaak bagger, die Ibanez ken ik niet.
Als je voor een Pacifica gaat kun je veel beter voor een 112 gaan, die zijn wel goed.

Het enige verschil dat ik gevonden heb tussen de 012 en de 112 is het type hout waarvan ze gemaakt zijn (verbeter mij als er meer verschillen zijn). Maakt dit dan veel uit?

Fiendish
23 juli 2012, 22:20
Niet alleen het hout maar ook de bouwkwaliteit is anders, en ja het maakt flink verschil.
En volgens mij zijn de pickups en tuners ook anders, maar daar ben ik niet 100% zeker van.

Duhsjaak
23 juli 2012, 22:24
Hi
Snap je dilemma wel. When the money runs out, the options narrow.
Ik heb een relatief goedkope Yamaha Pacific Tele. Daarin zitten Gretsch HiLo's (elementen).
Heb ook een Iba GSA (iets) 60 schat ik. Daarin zitten Axes R Us (Axesrus) Telecaster replacements (neck en middle) en Surf90 van Guitar Fetisch.

Als je dit rijtje bekijkt, zie je dat ik over de budget gitaartjes prima te spreken ben, maar dat de pick ups (elementen) bij het houtwerk achterblijft.

Het speelt allemaal behoorlijk goed, maar de elementen zijn duidelijk minder. Beide gitaren leveren in verhouding veel waar voor hun geld. Dat wil niet zeggen dat er geen ruimte is voor verbetering.

Verder wordt als suggestie gegeven, dat 112 van Y werkelijk een stuk beter is dan 012.
Ben ik het wel mee eens.

Als je de nieuwprijs van de Y en de I niet trekt, en dat is niks om je voor te schamen, probeer dan een een 2e hands exemplaar op de kop te tikken. EN vraag gerust een second opinion over een aankoop die je overweegt.

Succes!
Vriendelijke groet, Gus

bartst
23 juli 2012, 23:15
Ah ok ik dacht dat het niet zoveel uitmaakte en aangezien de 012 toch goedkoper is lag mijn voorkeur natuurlijk daarbij. Ik had daar volgende discussie over gevonden:
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?18062-yamaha-pacifica

Iemand nog iets aan toe te voegen?

Fiendish
23 juli 2012, 23:48
Gast, da's een topic uit 2003.
Yamaha is al iets van 2 of 3 keer van fabriek veranderd sinds toen, en de specificaties zijn nu ook anders :seriousf:

Duhsjaak
24 juli 2012, 04:21
Hi
@Fiendish
Dat van fabriek wisselen dat klopt. Iba's van dit kaliber worden nu zelfs in Indonesië gebouwd.
Maar, met alle respect, dat is niet de issue. De specificaties zullen helemaal niet zo bar veel zijn veranderd dat je dat kunt horen. In mijn handen is een gitaar een surfgitaar. Dat een ander daar andere muziek uit haalt is van een heel andere orde dan de vraag waar die gitaar is gebouwd. Een doorslaggevende orde.

@TS (dat ben jij dus, degene die dit topic is gestart)
Als je een typisch geluid zoekt, dat lijkt op een stratocaster, dan is Yamaha de beste keus. Tuurlijk zijn er betere gitaren, maar bij Yamaha krijg je altijd waar voor je geld. De 112 die rond de € 180,00 kost, krijg je een gigbag bij en is gemaakt in Indonesië.

Als je een superstrat geluid zoekt, een geluid met pedaaltjes en heel veel echo/repeat en gain, dan is de Ibanez waarschijnlijk je betere keus. Hiervoor geldt hetzelfde: Niet de top, wel veel waar voor je geld.
Na controle blijk ik de GSA60 tobacco burst te hebben.

Ik overdrijf de verschillen een beetje, want je kunt best clean op een Iba en met distortion op een Yamaha spelen, maar meer om je een idee te geven.
Succes met je keus.
Vriendelijke groet, Gus

bartst
26 juli 2012, 10:22
Hi
@Fiendish
Dat van fabriek wisselen dat klopt. Iba's van dit kaliber worden nu zelfs in Indonesië gebouwd.
Maar, met alle respect, dat is niet de issue. De specificaties zullen helemaal niet zo bar veel zijn veranderd dat je dat kunt horen. In mijn handen is een gitaar een surfgitaar. Dat een ander daar andere muziek uit haalt is van een heel andere orde dan de vraag waar die gitaar is gebouwd. Een doorslaggevende orde.

@TS (dat ben jij dus, degene die dit topic is gestart)
Als je een typisch geluid zoekt, dat lijkt op een stratocaster, dan is Yamaha de beste keus. Tuurlijk zijn er betere gitaren, maar bij Yamaha krijg je altijd waar voor je geld. De 112 die rond de € 180,00 kost, krijg je een gigbag bij en is gemaakt in Indonesië.

Als je een superstrat geluid zoekt, een geluid met pedaaltjes en heel veel echo/repeat en gain, dan is de Ibanez waarschijnlijk je betere keus. Hiervoor geldt hetzelfde: Niet de top, wel veel waar voor je geld.
Na controle blijk ik de GSA60 tobacco burst te hebben.

Ik overdrijf de verschillen een beetje, want je kunt best clean op een Iba en met distortion op een Yamaha spelen, maar meer om je een idee te geven.
Succes met je keus.
Vriendelijke groet, Gus

Alvast bedankt voor de info Gus!

Ik heb al veel rondgekeken en bijna overal raden ze de Yamaha Pacifica 112 aan voor het budget (+- €200).
Nu die Ibanez lijkt mij ook geen slechte keuze, maar als de stijl die ik wil spelen meer gericht is naar punkrock, alternative en misschien zelfs metal welke van de twee zou hier dan meer bij aanleunen?

Lennert
26 juli 2012, 10:52
Nu laat je doorschemeren dat je toch wel van een vrij stevige sound houdt. In dat geval is de Ibanez wellicht toch meer jou ding dan de Yamaha. Het kan met beide gitaren hoor (Ben vaak genoeg nota bene een telecaster tegengekomen bij metalbands, hotrails erin en gaan!) maar de Ibanez lijkt me voor jou plannen het meest geschikt.

Duhsjaak
26 juli 2012, 11:15
Hi
Eens met Lennert.
Succes met je keus en veel plezier!
Vriendelijke groet, Gus

almarvk
26 juli 2012, 11:43
Ik heb beide gitaren gehad en moet zeggen dat ik meer te spreken was over de Yamaha. Persoonlijk vind ik de Pacifica serie een zeer ondergewaardeerde beginnersgitaar.