PDA

View Full Version : Strakke drive uit oude Super Reverb? Mogelijk?



Rooker
23 juli 2012, 12:26
Ik vraag mij het volgende af. Ik heb een oudere super reverb en speel daarop met een single coil stratje. Mijn ding is echt het SRV, Knoffler kortom blues/rock genre. Echter voor aardig wat liedjes wil ik met deze setup een redelijk strak rockgeluid proberen te krijgen. Nu gebruik ik een t-rex mudhoney. Deze klinkt op de fender minder strak als op mijn voormalige vox. Ook moet het volume van de MH erg laag ander ontstaat er een groot volume verschil tussen pedaal aan en uit. Hoe los ik dit op? Zou ik misschien beter een Bijv 108 fuzz van mxr ofzo aan kunnnen schaffen?
Ik weet dat het een soort consessie wordt dus geef me aub niet het advies een mesa of wat te kopen;)

Erikt
23 juli 2012, 13:27
Wellicht is een Mesa wat voor je? ;)

Met een fuzz kun je best knallen. Sommige fuzzes hebben ook wel een strakke sound. Test eens wat Fulltone spul. De drives en fuzzes zijn best strak, in mijn optiek.

Midwolda
23 juli 2012, 13:38
Ik zou gelijk gaan lopen klooien met een treble bleed over de volume pot voor wat meer helderheid en een extra weerstand in serie met die pot om het volume omlaag te krijgen.
Geen idee of dat allemaal gaat helpen maar dan heb ik weer wat (af)geleerd. :D

Kim Wilson
23 juli 2012, 14:03
Als ik een strakke rocksound wil met mijn Vibrolux Reverb (enigszins vergelijkbaar), gebruik ik mijn OCD. Instant Marshall.

ellisvertellis
23 juli 2012, 14:24
Als ik een strakke rocksound wil met mijn Vibrolux Reverb (enigszins vergelijkbaar), gebruik ik mijn OCD. Instant Marshall.

Strak, ja, maar blijft wel enigzins smooth/rond klinken (heb een Pro Reverb en OCD).
Als het agressiever moet klinken zou ik toch eerder aan een Rat ofzo denken.
Of ik stapel de OCD met een TS9 ervoor, dan klinkt het toch een pak zwaarder allemaal...

Chris Winsemius
23 juli 2012, 14:45
silverface of blackface, vaak reageren pedalen lekkerder op 'n blackface (die iets strakker in het laag is) dan op 'n silverface, speakers maken ook veel uit

Dimitri92
23 juli 2012, 14:55
http://www.youtube.com/watch?v=Ng4peS3MjrY

Over een Bassman volgens mij, klinkt super!

arjanb01
23 juli 2012, 15:09
http://www.youtube.com/watch?v=Ng4peS3MjrY

Over een Bassman volgens mij, klinkt super!

En laat nou een Bassman nou een voorloper van de Marshall JTM45 zijn -:)
Strakke rocksound uit een Fender amp ? OCD inderdaad, gebruik ik ook, maar wel het type 3 of 4 met een hi-schakelaar, gooi je die aan, heb je giga midboost die je sound echt oppept qua gain en strakheidm stapel je dat met een ts-9 en je hebt je rocksound die je wil hebben.

Rooker
23 juli 2012, 15:27
Maar ik ben een beetje bang dat een OCD hetzelfde klinkt als mijn Mud Honey of ts9?? Of is dat niet zo.. Vandaar dat ik het zelf iets richting Fuzz hoek dacht te zoeken.

Rooker
23 juli 2012, 15:30
silverface of blackface, vaak reageren pedalen lekkerder op 'n blackface (die iets strakker in het laag is) dan op 'n silverface, speakers maken ook veel uit

Het is een silverfase die geblackfased is en in een blackfase kast zit. De speakers zijn g10 -35's worden niet meer gemaakt maar beetje vergelijkbaar met greanbacks als ik zo lees.

Kim Wilson
23 juli 2012, 16:09
Strak, ja, maar blijft wel enigzins smooth/rond klinken (heb een Pro Reverb en OCD).
Als het agressiever moet klinken zou ik toch eerder aan een Rat ofzo denken.
Of ik stapel de OCD met een TS9 ervoor, dan klinkt het toch een pak zwaarder allemaal...


Maar ik ben een beetje bang dat een OCD hetzelfde klinkt als mijn Mud Honey of ts9?? Of is dat niet zo.. Vandaar dat ik het zelf iets richting Fuzz hoek dacht te zoeken.
Dan vraag ik me af wat de TS zoekt. Ik heb een OCD V4, en met de schakelaar op HF heb ik echt wel een rauwe strakke rocksound. En die klinkt ook niet als een TS9. Een fuzz of RAT associeer ik niet direct met een strakke rocksound. Rock is IMO geen dikke high gain, maar een rauwe overdrive.

Dus vraag aan Rooker: wat voor sound zoek je precies? AC/DC of Black Sabbath?

ellisvertellis
23 juli 2012, 16:56
Dan vraag ik me af wat de TS zoekt. Ik heb een OCD V4, en met de schakelaar op HF heb ik echt wel een rauwe strakke rocksound. En die klinkt ook niet als een TS9. Een fuzz of RAT associeer ik niet direct met een strakke rocksound. Rock is IMO geen dikke high gain, maar een rauwe overdrive.

Dus vraag aan Rooker: wat voor sound zoek je precies? AC/DC of Black Sabbath?

Tja, het is wat je rauw noemt denk ik: ik vind de OCD nooit rauw klinken, strak wel. Dat is wat ik met mijn post bedoelde. Een OCD wordt pas rauw als je er een TS (of iets dergelijk) voor zet. Maar goed, da's natuurlijk allemaal erg subjectief.

Kan je een vb geven van een "strakke rocksound"? Dan kunnen we idd gaan specifieren...

Rooker
23 juli 2012, 17:21
Wat ik er nog bij zoek is een mooie opvullende vettige scheurpedaal die dus met single coils (strat) werkt. Eerst maakte ik deze sound met mijn mud honey maar die lijkt niet zo goed te werken met deze amp of gitaar. Ik ga nog wel verder tweeken maar dit is denk ik het geval.
Wat ik voor geluid zoek: Het nummer rope van Foo Fighters en dan de mooie opvullende partij tijdens het reffrijn. En dat dus met strat en Super reverb..

Chris Winsemius
23 juli 2012, 19:32
Het is een silverfase die geblackfased is en in een blackfase kast zit. De speakers zijn g10 -35's worden niet meer gemaakt maar beetje vergelijkbaar met greanbacks als ik zo lees.

De Celestion 10L35s zijn al jaren mijn favo 10" speakers voor zulke amps, warmer in het hoog dan oude/nieuwe 12" greenbacks 25 of 30 watters.

Bas niet boven de 3 zetten.

Rooker
23 juli 2012, 21:26
Thanx voor de tip! Hij staat geloof ik op 3,5. Ik zal hem eens iets terug schroeven. De amp klinkt ook erg lekker! Alleen na enige tijd word alles wat dof. Dat zijn mijn oren die het begeven haha. Ik kan niet wachten om hem een keer in een grote zaal open te trekken

Kim Wilson
23 juli 2012, 21:40
Tja, het is wat je rauw noemt denk ik: ik vind de OCD nooit rauw klinken, strak wel. Dat is wat ik met mijn post bedoelde. Een OCD wordt pas rauw als je er een TS (of iets dergelijk) voor zet. Maar goed, da's natuurlijk allemaal erg subjectief.

Kan je een vb geven van een "strakke rocksound"? Dan kunnen we idd gaan specifieren...
AC/DC vind ik een typisch voorbeeld van rauw, en dat geluid kan ik redelijk evenaren. Moet er wel bij zeggen dat ik een Tele heb, die zijn van zichzelf ook al wat rauwer.

ellisvertellis
24 juli 2012, 08:54
AC/DC vind ik een typisch voorbeeld van rauw, en dat geluid kan ik redelijk evenaren. Moet er wel bij zeggen dat ik een Tele heb, die zijn van zichzelf ook al wat rauwer.

Ok, als je't zo bekijkt, kan de OCD idd rauw klinken :-).

In dit geval (heb het stukje beluisterd van de Foo Fighters) kom ik er toch niet helemaal met mijn strat en OCD. Maar het ligt volgens mij eerder aan de gitaar dan aan het effect. Een beetje compressie erbij werkt ook wel, zo wordt de aanslag wat hoorbaarder.
Om de sound een pak scherper te doen klinken kan je wat meer treble op de amp instellen, wordt het allemaal wat pinniger van. En idd, de bassen staan bij mij op 3...

Kingfisher
24 juli 2012, 10:16
Ibanez Jet Drive, een opgefokte Tubescreamer.
http://resources.ibanez.com/resourceservicehost/images/Ibanez/web/electronics/products/JD9.gif
http://resources.ibanez.com/resourceservicehost/images/Ibanez/web/electronics/products/JD9.gif

MSNL
24 juli 2012, 11:48
Ik heb een oude blackface Showman en gebruik een combinatie van verschillende pedalen voor een dikke strakke high gain sound met een strat.
Ik gebruik een Analogman King of Tone of Catalinbread Dirty Little Secret om van clean naar een lichte overdrive te gaan.
Voor de high gain stack ik de pedalen met een Treble booster, fuzz of Maxon SD-9

De treble booster die ik gebruik is een Analogman Beano Boost. De fuzz is de Sun Face ook van Analogman, of de Foxrox Captain Coconut.

Voordeel van die Fuzz en trebleboosters is dat zij erg goed reageren op de volumeknop van je gitaar. Hierdoor heb bijna altijd 2 pedalen aan staan. Het eerste pedaal voor de lichte vervorming en de 2e voor high gain. Met de volume knop ga ik gan van bijna clean naar volle lead.

Als je versterker als ingesteld staat op een lichte vervorming, heb je aan zo' n booster of fuzz meestal al voldoende.

Grtz msnl

Sent from my iPad using Tapatalk HD

muziekschuur
24 juli 2012, 12:12
De CMATMODS Brownie is een brown sound in a box pedaal wat wellicht geeft wat je zoekt... (BSIAB II ) (geef dat in in Youtube en je krijgt een berg leesvoer en youtube filmpjes)..


De Brown sound in a box en de ocd pedalen zijn zeer nieuwe ontwikkelingen die een Fender versterker kunnen boosten richting clean overdrive naar scheurend lead geluid. Ik denk dat beide pedalen regelrechte aanraders zijn...

Mochten je zakken niet zo diep zijn (en dat is zeer goed mogelijk) dan is de Danelectro Drive pedaal een goedkopere fulltone OCD en de BSIAB zijn als doe het zelf pakketten ook te koop....

GretschGuy
24 juli 2012, 13:58
Ik ben geen voorstander van effecten om deze sound te krijgen. Zelden echt succesvol bij Fender BF / SF. De tonestack haalt zo veel mids weg, dat 't nooit echt 'vet' wordt.

Als je altijd hetzelfde kanaal gebruikt voor de typische Fender sound, kan je 't andere kanaal (meestal 'normal') simpel en omkeerbaar modden. Alleen 'n 0,01uF condensator en 1M weerstand nodig. Met 'n A/B schakelaar kan je dan ook nog switchen.

zjanke
24 juli 2012, 14:54
Ik heb een oudere super reverb en speel daarop met een single coil stratje. Mijn ding is echt het SRV,


AC/DC vind ik een typisch voorbeeld van rauw, en dat geluid kan ik redelijk evenaren. Moet er wel bij zeggen dat ik een Tele heb, die zijn van zichzelf ook al wat rauwer.

Alhoewel SRV ook een TS gebruikte zijn het volgens mij allebei voorbeelden van redelijk cleane geluiden die knalhard staan. Ik heb laatst mijn Godin LG rechtstreeks in mijn CMW plexi jr geprikt en alles open gedraaid. Dat klonk voor mij meer AC/DC (want ik probeerde het geluid van het highway to hell rifje te vinden) dan wat ik normaal doe met een OCD op 11 uur in de LP stand.

Wellicht dat er een oplossing zit in die hoek?

Rooker
24 juli 2012, 17:00
Ik heb inmiddels al 10x het advies OCD gekregen. Ik heb dus al een T-Rex Mud honey. Is dat niet een beetje het zelfde? Beetje Marshall achtig?
Ook lees ik hier en daar iets over een fuzz. Is dat hetzelfde als "the brown sound"? word daar de Hendrix sound mee bedoeld? Ik heb wat filmpjes zitten kijken van classic getinte fuzz pedalen en ik had zelf het idee dat die het heel goed met een stratje doen.

ellisvertellis
24 juli 2012, 18:13
Ik heb inmiddels al 10x het advies OCD gekregen. Ik heb dus al een T-Rex Mud honey. Is dat niet een beetje het zelfde? Beetje Marshall achtig?

Naar't schijnt zijn ze toch erg verschillend... Testen in de winkel?

Dimitri92
24 juli 2012, 19:08
Ik heb inmiddels al 10x het advies OCD gekregen. Ik heb dus al een T-Rex Mud honey. Is dat niet een beetje het zelfde? Beetje Marshall achtig?
Ook lees ik hier en daar iets over een fuzz. Is dat hetzelfde als "the brown sound"? word daar de Hendrix sound mee bedoeld? Ik heb wat filmpjes zitten kijken van classic getinte fuzz pedalen en ik had zelf het idee dat die het heel goed met een stratje doen.


Tja, misschien omdat die OCD gewoon een goeie is?(Ken 'm zelf overigens niet hoor, ik stack gewoon Tubescreamers :cheerup: ) Van die 10 zitten er toch echt wel een paar mannen bij die veel pedalen kennen, zelf proberen maar beste Rooker ;)

roger
24 juli 2012, 19:35
Idd de ocd! Ik heb inmiddels een paar clones gemaakt en iedereen is er super enthousiast over. Ik heb 'm ook altijd aan staan!


www.rogerarts.nl

Rooker
24 juli 2012, 21:59
Weer 2 maal ocd advies. Hebben jullie hem zelf toevallig allemaal te koop of is hij echt zo goed ( met strat + fender amp):seriousf:.

Maar niemand die mij kan vertellen of het iets heel anders is als mijn T- Rex?? ( ik wil niet prcies hetzelfde)....

Uitproberen in de winkel is idd altijd het beste advies ja... Echter ik kom nooit in Utrecht (dichtsbijzijnde dealer)... En ja, we hebben het allemaal druk maar ik kom er dus nooit. Ik moet dus altijd vrij zeker weten, dan bestellen (mag 2e hands) en dan mazzel hebben of vette pech en verkopen. Zullen vast meer van ons zijn met dat eufel.

Toaster
24 juli 2012, 22:57
Rij anders eens met je versterker en je gitaar naar Haar guitars in Ijsselstijn. Is niet al te ver voor je.
Hier kan je terecht met je vraag en hebben ze ruim voldoende pedalen om uit te testen.

Als je dat niet kan of wil: ik speel zelf ook over een blackface en als ik het lomp wil hebben gebruik ik mijn Tonefreak Severe.
En als ik het jeugdpuistjes onbezonnen lomp wil hebben gebruik ik een Hughes en Kettner Warp factor.
Die is echt voor drop tunings. Maar goed dit pedaal gebruik ik dus noooooit. ligt al vele jaren ongebruikt in de kast.

ErikM
24 juli 2012, 22:58
Als ik een vergelijking zou moeten maken, dan is een Mudhoney een beetje een Rat met meer grom in het laag.

In mijn ervaring zou je een beetje kunnen zeggen
Van laag naar recht naar mid bult
Mudhoney-Ocd-rat-mi audio blues pro-tubescreamer.

In mijn ogen zou je misschien meer in tubescreamer hoek moeten gaan zitten, eventueel een opgevoerde...
In combi met een Fender Amp tenminste. Een Ocd blijft op een fender altijd een beetje euh.... Fizzy klinken... En vaak een beetje bonkig en rommelig in het laag... Mijn tubescreamer en Ocd zijn momenteel van het bord gejaagd door een Blues pro. Is toch wat ruimer in te zetten vind ik op dit moment.

Kun je niet een rat of tubescreamer lenen?

Of vergis ik me nu een beetje?

arjanb01
25 juli 2012, 08:17
Weer 2 maal ocd advies. Hebben jullie hem zelf toevallig allemaal te koop of is hij echt zo goed ( met strat + fender amp):seriousf:.

Maar niemand die mij kan vertellen of het iets heel anders is als mijn T- Rex?? ( ik wil niet prcies hetzelfde)....

Uitproberen in de winkel is idd altijd het beste advies ja... Echter ik kom nooit in Utrecht (dichtsbijzijnde dealer)... En ja, we hebben het allemaal druk maar ik kom er dus nooit. Ik moet dus altijd vrij zeker weten, dan bestellen (mag 2e hands) en dan mazzel hebben of vette pech en verkopen. Zullen vast meer van ons zijn met dat eufel.

Inderdaad wordt een OCD het meeste genoemd, vind ikzelf een heel mooi pedaal die je karakter van je gitaar heel goed behoudt, ook in de HP stand. En als je hem op medium gain in de LP stand zet heb je een hele mooie SRV/Hendrix scheur !
Ik zou gewoon naar IJsselstein gaan en bij Haar guitars een tigtal pedalen gaan testen, dat is de beste optie.

Succes en laat ons weten wat het geworden is !

Kim Wilson
25 juli 2012, 12:14
Alhoewel SRV ook een TS gebruikte zijn het volgens mij allebei voorbeelden van redelijk cleane geluiden die knalhard staan. Ik heb laatst mijn Godin LG rechtstreeks in mijn CMW plexi jr geprikt en alles open gedraaid. Dat klonk voor mij meer AC/DC (want ik probeerde het geluid van het highway to hell rifje te vinden) dan wat ik normaal doe met een OCD op 11 uur in de LP stand.

Wellicht dat er een oplossing zit in die hoek?
Ik snap wat je bedoelt, de mooiste rauwe rocksound zit in een overstuurde Marshall-achtige amp. Maar over een cleane Fender amp kun je met die OCD op de HP-stand een behoorlijk eind in de buurt komen. Die Super Reverb laten oversturen is qua volume niet haalbaar, en dan heb je nog geen rauwe rocksound. Als het budget het niet toelaat om er een Plexi naast te zetten, is die OCD een prima surrogaat-oplossing.

Rooker
12 augustus 2012, 12:32
In mijn openingspost geef ik aan dat mijne een master heeft. Oversturing is dus thuis perfect mogelijk.

Ik heb al veel advies gehad en dat neem ik ook zeker te harte. Maar ik heb zelf ook dingen in gedachte en een daarvan wil ik even uitlichten. Ik ben zelf erg gecharmeerd van het geluid uit de MI Audio blues pro (de nieuwe).
Is dit ook een optie met mijn strat superreverb combinatie??
Ik wil er dan voor zwaardere stukken een Ibanez tubescreamer voor zetten.. Is dit een match??