PDA

View Full Version : speciaal voor mr. fingers: magneten en wire coating



Orpheo
23 juli 2012, 12:41
omdat het niet de moeite is (voorlopig) er een blog aan te wijden zal ik het hier effe neerzetten.

de verschillen in de coating, zoals formvar, poly of schellak (plain enamel) hebben allemaal hun eigen dingetjes. dikte en buigzaamheid en hoe sterk ze 'plakken' verschilt allemaal, en dat maakt kleine doch cruciale verschillen voor wat ze noemen de coil geometry. Subtiele verschillen kunnen immens verschillend uitpakken. Een paf gewonden met heavy formvar geeft een dunner en nasaler geluid dan gewonden met plain enamel. nog meer vragen? :)

Over magneten.

je hebt alnico2, 3, 4, 5, 8 en ceramisch. je hebt dan de alnico5 als sand cast, unoriented (altijd sand cast) en polished full charge. allemaal iets verschillend, sandcast is als een 'aged' a5 en uoa5 is alsof je de alnico2 pakt met een boost in output en boost in het hoog en een strakker laag. eigenlijk een van de 'best klinkende' magneten overall.

het cijfertje geeft de sterkte aan, en die hangt af van de relatieve verhoudingen van het aluminium, nickel en cobalt.

alnico2: zwakst. veel mids, smooth hoog, lekker zompig laag.
alnico3: helder, als a2 maar meer hoog, ietsjes sterker, iets minder laag.
alnico4: geen boost in het spectrum whatsoever. wordt beschreven als kil, koud, kaal, 'bland'. maar in sommige pickups, ziekelijk goed. zoals de '59n in de hals van een LP, of in de PATB1n.
alnico5; veel hoog en laag, weinig mids. te gek in hotter gewonden pickups om de mids wat te temmen en de boel wat strakker te krijgen.
alnico8: veel van ALLES. veel mids, superstrak laag, veel hoog maar niet bijtend. werkt te gek in low wind pickups als de pearly, '59n en '59b, jazzn en jazzb, seth lover, maar in de JB werkt ie ook heerlijk. de boel gaat enorm zingen, je bent je nare, shrille tophoog kwijt.

ceramic vs alnico. om te zeggen alnico is altijd smoother dan ceramic, gaat mij te ver. het hangt af van het ontwerp van de pickup en magneet. het fysieke verschil is dat alnico een werkelijke legering is, en dat ceramische magneten gesinteld zijn. dat zorgt voor een enorm sterke magneet qua magnetisme maar hij is heel fragiel. hij breekt en brokkelt af waar je bij staat.

mijn favoriete magneet? alnico8 omdat ie zo veelzijdig is, maar de uoa5 is ook te gek. maar goed, het hangt voor mij sterk af van welke tone ik zoek, en welke gitaar wat moet kunnen. Hoewel ik soms ook op pareltjes strand die echt iets doen wat ik niet verwacht heb en daarom juist supergoed werken (ik kijk naar jou, 498/490 set met de unoriented alnico5...)

stijnkenens
23 juli 2012, 17:03
Super die info.
Ik had al wel iets gelezen over de verschillende soorten magneten, maar nu wordt het duidelijker.

Wat betreft sound versus coating, heeft het te maken met de dikte van de coating dat er verschil is in klank, omdat de koper draad dan verder uiteen ligt.
Want wat doet de coating bij 2 elementen met even veel windingen?


Ik lees met gretigheid uw artikelen, allemaal zeer interessant, om het eens in mensen taal te begrijpen !



s.

Orpheo
23 juli 2012, 18:03
Heel leuke vraag. Om te beginnen, je kan geen 2 gelijke spoelen hebben met dezelfde draaddikte waarbij de coating anders is. Plain enamel wikkelt anders dan poly of formvar. Je kan wel 2 spoelen tot dezelfde dc winden met 2 isolaties en 1 dikte. Je krjjgt dan een soort zwakke hybrid. Niet zwak qua tone, dat hangt af van de spoelen en magneten etc etc maar zwak als in 'beetje verschillend'. Geeft je al gelijk meer 3D in je sound, lagere inductie, en meer lucht in je tone zeg maar. Het is totaal niet vintage correct, maar t klinkt zooo lekker

Orpheo
23 juli 2012, 18:04
Het heeft met dikte EN buigzaamheid te maken. Afstand tussen laagjes koper en spoelgeometrie.

Kakihara
24 juli 2012, 09:22
Wat krijg je als je in een humbucker twee verschillende magneten combineert (bv. een Alnico2 en Alnico5)? Krijg je dan iets als de grootste gemeenschappelijke deler of eerder een som der delen? Worden in het voorbeeld, de hoge tonen van de A2 overstemd door die van de A5? Wordt dat wel eens gedaan?
Of stel ik een domme vraag?

Orpheo
24 juli 2012, 15:53
2 normale bar magneten gaat niet passen. Wat wel kan is 1 bar magneet en magnetische staafjes ipv de slugs. Effect is lastig uit Te leggen. Lagere inductie dus Meer bite en gesplit Meer single coil achtig. Totaal niet blenden of overheersende sterkste

Mr.Fingers
26 juli 2012, 20:09
Orph, U bent alweer een held! Überinteressant leesvoer!

Vielen dank!

nusti
8 augustus 2012, 13:19
ik ben aan het kijken naar pickups voor mijn epi les paul en ik wil wat gaan experimenteren met een SD custom. Maar waar haal ik de verschillende magneten?

Orpheo
8 augustus 2012, 23:51
Addiction fx