PDA

View Full Version : Slijpen met de hand vs. machinaal slijpen



Rizz
23 juli 2012, 09:37
Ik zit te denken om onderstaande machine (http://www.baptist.nl/houtbewerkers/slijpen-en-wetten/tormek-natslijpmachines/woodstar-wg8-natslijpmachine) aan te schaffen

http://www.baptist.nl/uploads/images/producten/large_13324412526033.jpg

Niet omdat ik te lui ben om met de hand te slijpen, maar vanwege de snelheid.. Ik ben liever bezig met hout bewerken dan uren spenderen aan gereedschap slijpen met wetstenen.. Dat en het vergt nogal wat oefening om beitels goed scherp te krijgen met een wetsteen.. (ik heb deze (http://www.mehr-als-werkzeug.de/product/711005/Combination-Stone-King-Grit-10006000.htm)) Samen met een slijphulp van Veritas lukt het aardig, maar is het net niet.
Op de cursus heb ik al een paar beitels geslijpen met zo'n machine en het wordt met betrekkelijk weinig moeite loeischerp!

Ik heb me aardig zitten verdiepen hierin en een andere mogelijkheid zijn diamantstenen, zoals deze (http://www.mehr-als-werkzeug.de/product/705389/Dia-Sharp-Bench-Stone-extra-extra-fine.htm), wat al sneller werkt, maar ik neig toch meer naar de machine.

Behalve puristische overwegingen, wat zijn de voor- en nadelen van zo'n machine vs. met de hand slijpen? En wat zou het verschil zijn tussen deze en de veel duurdere varianten hierop, behalve minimaal 2x de prijs van deze?

EDV
23 juli 2012, 10:15
Behalve puristische overwegingen, wat zijn de voor- en nadelen van zo'n machine vs. met de hand slijpen? En wat zou het verschil zijn tussen deze en de veel duurdere varianten hierop, behalve minimaal 2x de prijs van deze?

Ik zou 't doen als ik zoveel te slijpen/wetten had als jij beschrijft....(overleden) vriend van me (op gebied van gereedschap erg ervaren) had mij er bijna ook eentje verkocht, maar ik kon 't voor mezelf (nog) niet verantwoorden. Het zou een hele goeie zijn. En de duurdere varianten waren vooral dát: duurder

Rizz
23 juli 2012, 10:19
Ik zou 't doen als ik zoveel te slijpen/wetten had als jij beschrijft....

Nou, zoveel... Het is vooral omdat ik het net niet scherp genoeg krijg en daardoor vaker moet wetten.. Voor echt goede wetstenen/diamantstenen ben ik hetzelfde kwijt, zo niet meer, dus vandaar de overweging..

Kim Wilson
23 juli 2012, 10:22
Je zult na gebruik van de machine toch ook nog even de wetsteen over de beitel moeten halen, maar dat wist je vast al wel.

Rizz
23 juli 2012, 10:23
Je zult na gebruik van de machine toch ook nog even de wetsteen over de beitel moeten halen, maar dat wist je vast al wel.

Daar is toch de rubber schijf voor? Tenminste, dat heb ik begrepen en dat is dan precies waarom ik dit topic geopend heb...

Kim Wilson
23 juli 2012, 10:27
Oh, dat zou kunnen. Mij is ooit op school geleerd om de bramen er met een wetsteen af te slijpen, maar als die andere schijf dat ook voor je doet is het wel helemaal handig.

Al werkt slijpen met een wetsteen soms best mediterend...

stijnkenens
23 juli 2012, 10:30
De steentjes die je aangeeft zijn enkel om af te wetten, daar kan je geen beitel op slijpen. Je maakt enkel je vouw bol, en het is dus super moeilijk om daar een scherpe snede aan te krijgen.

Met een draaiende steen maak je de vouw hol, waardoor je tijdens het wetten op 2 dunnen lijntjes steunt, hierdoor moet je minder materiaal afnemen en heb je in no time een vlijmscherpe beitel.
zo'n leren wiel gebruik ik niet, ik heb een oude leren handtas stuk gesneden en op een plankje gelijmd, een paar nageltjes onderin, waarvan je de pokken af knipt en dan blijft het gemakkelijk staan op de werkbank.

Ik zou wel mee draaiend slijpen, want ook hier zal het water op de as ven de machine druppelen (hetzelfde bij tormek) waardoor die super veel afziet.

Er zijn voordelen en nadelen aan meedraaiend / tegen draaiend slijpen, maar ik vind die miniem, en als je je machine daar een paar jaar langer mee kan gebruiken ... (p.s. onze tormek is zeker 15 jaar oud, maar is nu op sterven na dood, ik ben benieuwd hoelang die woodstar mee gaat ...)

Rizz
23 juli 2012, 10:38
De steentjes die je aangeeft zijn enkel om af te wetten, daar kan je geen beitel op slijpen. Je maakt enkel je vouw bol, en het is dus super moeilijk om daar een scherpe snede aan te krijgen.

Met een draaiende steen maak je de vouw hol, waardoor je tijdens het wetten op 2 dunnen lijntjes steunt, hierdoor moet je minder materiaal afnemen en heb je in no time een vlijmscherpe beitel.
zo'n leren wiel gebruik ik niet, ik heb een oude leren handtas stuk gesneden en op een plankje gelijmd, een paar nageltjes onderin, waarvan je de pokken af knipt en dan blijft het gemakkelijk staan op de werkbank.

Ik zou wel mee draaiend slijpen, want ook hier zal het water op de as ven de machine druppelen (hetzelfde bij tormek) waardoor die super veel afziet.

Er zijn voordelen en nadelen aan meedraaiend / tegen draaiend slijpen, maar ik vind die miniem, en als je je machine daar een paar jaar langer mee kan gebruiken ... (p.s. onze tormek is zeker 15 jaar oud, maar is nu op sterven na dood, ik ben benieuwd hoelang die woodstar mee gaat ...)

Ah, dan ligt het niet aan mij! De eerste keer dat ik de steen gebruikte, was voor m'n schaafbeitels en die zijn bijna even breed als de steen en werden in eerst instantie lekker scherp.. Daarna m'n steekbeitels en die werden idd iets bol.. Ondanks dat ik er ook zo'n vlaksteen bij heb, wordt de wetsteen niet echt vlak meer..

Heb op de cursus meedraaiend geslepen en dat ging prima..

Rizz
23 juli 2012, 10:53
@Stijnkenens:

Zo'n rubber/leren lap op een plankje: Hoe vaak haal je de beitel hier dan overheen? En is er dan een speciale techniek voor?

Javaca
25 juli 2012, 10:48
Dat is om je snede te polijsten, één of twee keer is meestal genoeg.
Op die machine zit een leren schijf voor het zelfde doel. Ik raad het gebruik van de bijgeleverde 'honingpaste' af, dat spul maakt er een vettige bende van. Je kunt beter deze polijstpasta (http://www.mehr-als-werkzeug.de/product/705264/Polishing-Paste-green-medium.htm) gebruiken.

Tsja, wetten is even een kunstje om te leren. Vooral veel doen, en je vooral goed bewust zijn van wat je doet.

Op youtube staan instructiefilmpjes van Lie Nielsen (http://www.youtube.com/playlist?list=PL5BE69422F61CEE64&feature=plcp), deze zijn wel goed om te zien.

stijnkenens
25 juli 2012, 12:40
Zo'n rubber/leren lap op een plankje: Hoe vaak haal je de beitel hier dan overheen? En is er dan een speciale techniek voor?

Wat Javaca zegt: ook nooit steken met de beitel, want dan snij je direct in het leer.

Het heeft bijna geen functie: enkel het nog scherper maken van een scherpe snede, je kan er niet het laatste stukje botte snede mee verwijderen.

Ik gebruik het bijvoorbeeld om mijn randinleg in 45° te snijden, of af te korten, er mag dan niks fout gaan, dus de beitel moet vlijm en vlijm scherp zijn, na elk gebruik terug afwetten op de leren lap, en dan pas de volgende binding snijden.



s.

Javaca
25 juli 2012, 13:48
Ik gebruik het bijvoorbeeld om mijn randinleg in 45° te snijden, of af te korten, er mag dan niks fout gaan, dus de beitel moet vlijm en vlijm scherp zijn, na elk gebruik terug afwetten op de leren lap, en dan pas de volgende binding snijden.
Ik polijst de onderkant van m'n beitels tot hoogglans, dan kun je het gebruiken als spiegeltje bij het versteksnijden.

barno
25 juli 2012, 15:01
Ik polijst de onderkant van m'n beitels tot hoogglans, dan kun je het gebruiken als spiegeltje bij het versteksnijden.

ik lees met plezier (en enige verbazing) mee. Ergens in mijn achterhoofd zweeft het woordje "nerd" soms :)

maar i could use some more nerdiness somtijds, denk ik dan ook wel

ik had me ingeschreven in puurs, daar zou ik dit soort dingen kunnen leren, maar daar is een wachtlijst van 5 km, dus dat wordt niks...

Javaca
25 juli 2012, 16:40
ik lees met plezier (en enige verbazing) mee. Ergens in mijn achterhoofd zweeft het woordje "nerd" soms :)

maar i could use some more nerdiness somtijds, denk ik dan ook wel
Tsja, de lijn tussen gitaarbouwer en nerd is dun, ik zou niet kunnen zeggen waar de één begint en de ander stopt. Voor mij is het een onderdeel van het beheersen van het instrument, proberen er alles over te weten. Van de geschiedenis ervan tot de materialen en gereedschappen waarmee ze gemaakt worden, en daar op hun beurt ook weer alles over willen weten. Dit heeft inderdaad een grote nerd-factor, maar aan de andere kant blijft het zo een groot avontuur...

Puurs heeft inderdaad een enorme wachtlijst. Maar voor andere instrumenten dan gitaar (gamba bijvoorbeeld) is de wachtlijst minder lang en leer je technieken die ook weer op gitaarbouw van toepassing zijn (plus een hele hoop meer). Ik moet zeggen dat ik in Boom het meest geleerd heb van leraren die ook met andere instrumenten bezig waren (van het bouwen van klavecimbels en violen tot longbows en vliegtuigen).

Rizz
25 juli 2012, 19:45
Dank voor jullie reacties, ben alweer een stuk wijzer! Heb dus een aantal aankopen gedaan voor Jan-met-de-korte-achternaam. :( Nou ja leergeld, verpats het wel weer.. Langzaam maar zeker begint er een besef te komen van waar ik nu eigenlijk aan begonnen ben! En ik heb de tijd, voornaamste is dat ik er plezier in heb en ik blijf ver van mijn grootste vijand vandaan! En geloof me, dat is heel wat waard! :ok:

barno
25 juli 2012, 19:53
Puurs heeft inderdaad een enorme wachtlijst. Maar voor andere instrumenten dan gitaar (gamba bijvoorbeeld) is de wachtlijst minder lang en leer je technieken die ook weer op gitaarbouw van toepassing zijn (plus een hele hoop meer). Ik moet zeggen dat ik in Boom het meest geleerd heb van leraren die ook met andere instrumenten bezig waren (van het bouwen van klavecimbels en violen tot longbows en vliegtuigen).

tja, ik wilde eigenlijk vooral wat techniekjes ivm gereedschap en materiaal leren, gezien ik echt zero technnische achtergrond heb. maar voor een volledige cursus heb ik niet de tijd (en de discipline) vrees ik. dus ik doe maar door op mijn manier, trial and error. gaat ook. wel wat langzamer.

Javaca
11 augustus 2012, 10:55
Hier een erg goed werkje over slijpen en wetten:

http://www2.mehr-als-werkzeug.de/download/pdf/schaerffibel_e.pdf

Je kunt op de site ook de papieren versie vinden, die sturen ze gratis op.

Puerco
12 augustus 2012, 12:07
Henk Bos heeft een heel mooi informatieblad over slijpen en wetten gemaakt, oorspronkelijk bedoeld voor de binnenvaart maar vergis je niet want ik heb dit werkstuk zelfs in fora over scheermessen aangeraden zien worden.
Het is vrij uitgebreid en behandeld het slijpen middels diverse schuurmiddelen en synthetische en natuurlijke stenen.
NL deel 1: LINK (http://bosq.home.xs4all.nl/info%2020m/info_20m-60.pdf)
NL deel 2: LINK (http://bosq.home.xs4all.nl/info%2020m/info_20m-66.pdf)
Eng part 1: LINK (http://bosq.home.xs4all.nl/info%2020m/grinding_and_honing_part_1.pdf)
Eng part 2: LINK (http://bosq.home.xs4all.nl/info%2020m/grinding_and_honing_part_2.pdf)
Oorspronkelijke site: LINK (http://bosq.home.xs4all.nl/index.htm)

Mijn persoonlijke favoriet: Belgische Coticule (belgische brok) en Japanse natuurstenen met nagura (wrijfsteentjes om slurry te creëren) maar gebruik het zelf hoofdzakelijk om mijn scheermessen mee scherp te houden.
Een goede Japanse natuursteen is een investering voor het leven maar kan ook vele malen duurder zijn dan een professionele machine als een tormek, het resultaat is echter subliem.
Ik heb mijn Japanse natuursteen (shoubudani) van JNS (http://www.japanesenaturalstones.com/default.asp)

Rizz
12 augustus 2012, 12:24
@ Puerco: Dat is een behoorlijke verhandeling en erg interessant! Dank je wel.. Ze staan opgeslagen.

@Javaca: die had ik ook gevonden en had ik al aandachtig doorgelezen..

Eigenwijs als ik ben, ga ik toch voor de machine.. Een stel goede slijp- en wetstenen is idd een investering voor het leven, maar ook een behoorlijke investering en mijn budget laat dat gewoonweg niet toe.. Het is voor de hobby en ik wil mijn zuurverdiende centjes best goed investeren, maar het moet wel leuk blijven, temeer ik nog steeds in de fase van het ontdekken zit.

Ook ken ik inmiddels iemand met de Woodstarmachine en die is er erg tevreden over..

loose-fur
12 augustus 2012, 14:41
https://lh3.googleusercontent.com/-aSdu-rj_WHc/UCefCgEhuPI/AAAAAAAACuM/SbFnsuIX4sk/s720/P1010080 (Custom).JPG


Kijk, dit is het materiaal waar ik het reeds dertig jaar mee doe:

*Een derdehands slijpmolentje, bouwjaar 1978 (made in de DDR!). Met nog steeds de originele stenen.
*De braam na het machinaal slijpen wet ik af met een afgebroken stuk Belgische leisteen, die ik in een bakje water bewaar (stuk steen komt uit een overschot vloertegels die op een bouwwerf rondslingerden). Maar erg fijn waterschuurpapier (3000 - 4000, ...of iets dergelijks) werkt ook prima als alternatief.
*Als 'trekleer' gebruik ik de muis van m'n handpalm, waar ik de snede langs beide kanten nog eens een paar keren natrek..

Geloof me, ik wil met m'n beitels menig baardmans pijnloos komen scheren. Zonder zeep.



Tee.

Javaca
12 augustus 2012, 18:54
Dat werkt idd prima.

Er is niet zoiets als 'de beste manier' van slijpen. Net zoals met politoeren heeft ieder z'n eigen manier.

Omdat bij mij ook de middelen ontbreken voor een tormek komt de woodstar binnenkort ook hier heen. Amaryl slijpmachines gebruik ik liever voor grover werk waarbij ik snel veel materiaal moet weghalen, als het maken van gereedschappen en het slijpen van bijlen e.d.

obiwanjacobi
16 augustus 2012, 15:53
Ik weet niet of het al genoemd is, maar met machinaal slijpen moet je echt op de temperatuur van je staal letten.
Aangenomen dat het staal gehard is dan kan het machinaal slijpen die harding ongedaan maken. Harden van staal is verhitten en snel afkoelen in water of olie. Het verwarmen door het machinaal slijpen en het langzaam af laten koelen maakt het staal weer zacht.

Dus tijdens het machinaal slijpen regelmatig, met korte tussen pozen, je staal in een bakje water laten afkoelen.

Ik ben zelf geen fan van machinaal slijpen. Ik leer liever goed slijpen met de hand dan allerlei hulp stukken te gebruiken. Daarnaast geldt natuurlijk dat je slijpen maar 1 keer doet. Daarna hou je je gereedschap scherp.

Slijpen doe ik op japanse (water) wetstenen en gebruik een Nagura steen op de fijnste korrel. Maar ik heb ook een droog 'steentje' (diamand en keramiek) voor in het veld. Tot slot is stroppen heel belangrijk. Daarmee krijg je je staal uiteindelijk scheerscherp. Gewoon een oude leren riem die ik los vast houd (niet op een plank).

Ik moet zeggen dat mijn ervaring vooral bij messen ligt, maar ik heb wel eens hier en daar een beiteltje geslepen (met succes)...

Rizz
16 augustus 2012, 21:38
Ik weet niet of het al genoemd is, maar met machinaal slijpen moet je echt op de temperatuur van je staal letten.
Aangenomen dat het staal gehard is dan kan het machinaal slijpen die harding ongedaan maken. Harden van staal is verhitten en snel afkoelen in water of olie. Het verwarmen door het machinaal slijpen en het langzaam af laten koelen maakt het staal weer zacht.

Dus tijdens het machinaal slijpen regelmatig, met korte tussen pozen, je staal in een bakje water laten afkoelen.



Die van loosefur is idd een hoge toerenmachine waarbij je goed op moet letten.. De machine waarmee ik dit topic startte draait met een laag toerental en de slijpsteen is een watergekoelde steen, dus temperatuur hoef je je minder zorgen over te maken..

loose-fur
17 augustus 2012, 13:40
Allemaal goed en wel, water- of handslijpers. Maar wat doen jullie wanneer de snede eens ernstig geraakt wordt, bijvoorbeeld bij het laten vallen van een beitel of ongewild contact met ander staal of steen, zodat je een afgebroken hoek of deuk in de snede moet wegslijpen? Even een dagje of drie rondjes draaien?

Wanneer ik zo'n deukje (soms amper 0,5 mm) met een sneldraaiende amarilsteen wens weg te slijpen (uiteraard af en toe goed koelen), dan ben ik toch wel even bezig, zo hard gaat het nu toch ook weer niet. Het is niet dat met een amaril steen een beitel smelt als sneeuw voor de zon. Om je een idee te geven, ik gebruik mijn beitels DAGELIJKS, slijp ze regelmatig met amaril en hoefde voorlopig -na dertig jaar- nog geen andere te kopen..



Tee.

Rizz
17 augustus 2012, 16:51
Allemaal goed en wel, water- of handslijpers. Maar wat doen jullie wanneer de snede eens ernstig geraakt wordt, bijvoorbeeld bij het laten vallen van een beitel of ongewild contact met ander staal of steen, zodat je een afgebroken hoek of deuk in de snede moet wegslijpen? Even een dagje of drie rondjes draaien?

Wanneer ik zo'n deukje (soms amper 0,5 mm) met een sneldraaiende amarilsteen wens weg te slijpen (uiteraard af en toe goed koelen), dan ben ik toch wel even bezig, zo hard gaat het nu toch ook weer niet. Het is niet dat met een amaril steen een beitel smelt als sneeuw voor de zon. Om je een idee te geven, ik gebruik mijn beitels DAGELIJKS, slijp ze regelmatig met amaril en hoefde voorlopig -na dertig jaar- nog geen andere te kopen..



Tee.

Nou, toevallig had ik er zoeen.. Heb de beitel eerst over 180 grit schuurpapier gehaald (tip van m'n vader, een oude meubelmaker) totdat de deuken weg waren en dat ging bazingwekkend snel! Over 400 en 600 grit gehaald en toen op de watersteen.. Ik geef toe, dat was wel even een klus, maar het is gelukt... Niet erg scherp geworden, vandaar dat ik ook op zoek ben gegaan naar andere methode..

Puerco
18 augustus 2012, 00:12
Voor het snel recht slijpen van een beschadigde snede gaat er niets boven een diamant plaat, snel, veilig en doeltreffend. Deze hoeven echt geen kapitaal te kosten, er is al een leuk setje met 3 plaatjes van 15X5 cm met 3 korrel groottes (fijnste is 600 korrel) te koop vanaf ongeveer 10 euro. De beste zijn echter van DMT (US) of Atoma (Jap) maar deze zijn wel wat duurder.
Deze verwijderen materiaal zeer snel maar voor het beste resultaat dient men nog met bv een goede wetsteen na te slijpen want diamant slijpt vrij agressief en laat vrij diepe slijpsporen na.
Naast het stroppen op leer, wat vooral gedaan word om de (micro) braam te verwijderen en de snede te zetten kan men ook nog gebruik maken van een "pasted strop" ofwel een strop (leer, balsa, vilt etc.) met een fijn polijstpoeder bv chroomoxide 0.5micron (groen pigment) om de snede te polijsten en te verfijnen. Naast chroomoxide is er een ruime keuze uit polijst poeders en of pasta's zoals rode rouge (ijzeroxide), aluminium oxide, diamantpoeder etc.
Hoe verfijnder de snede hoe beter deze zal snijden en hoe langer deze scherp blijft.

loose-fur
18 augustus 2012, 10:50
Er is toch wel een wezenlijk verschil tussen het slijpen van (scheer)messen en houtbeitels. Wanneer je immers (veel of meer) materiaal wenst af te nemen op een (diamant)plaat of op een stuk schuurpapier dan zet je de 'vouw' van een beitel plat. En dat is in het nadeel om makkelijk en goed af te wetten, bovendien werkt een platte vouw eveneens nadelig bij het steken met de beitel.
Wanneer je de beitel op een ronddraaiende (amaril)steen slijpt verkrijg je een holle vouw. Wanneer je met zo'n holle snede hout wegsteekt 'krult' het materiaal als het ware makkelijker weg. De hoek aan de snede zelf wordt bij een holle vouw scherper (en dan heb ik het over graden) dan bij een platte vouw, wat ook weer in het voordeel werkt bij snijgereedschap.
En zoals gezegd: afwetten op een holle vouw is een makkie, je hebt twee duidelijke steunpunten. Bij een platte vouw heb je die niet waardoor je bij het wetten gaat 'schommelen' en je uiteindelijk zelfs een bolle vouw krijgt, en daar mee valt gewoon helemaal niet mee te snijden, Rizz, hoelang je ook blijft wetten.


Tee.

Rizz
18 augustus 2012, 11:29
Er is toch wel een wezenlijk verschil tussen het slijpen van (scheer)messen en houtbeitels. Wanneer je immers (veel of meer) materiaal wenst af te nemen op een (diamant)plaat of op een stuk schuurpapier dan zet je de 'vouw' van een beitel plat. En dat is in het nadeel om makkelijk en goed af te wetten, bovendien werkt een platte vouw eveneens nadelig bij het steken met de beitel.
Wanneer je de beitel op een ronddraaiende (amaril)steen slijpt verkrijg je een holle vouw. Wanneer je met zo'n holle snede hout wegsteekt 'krult' het materiaal als het ware makkelijker weg. De hoek aan de snede zelf wordt bij een holle vouw scherper (en dan heb ik het over graden) dan bij een platte vouw, wat ook weer in het voordeel werkt bij snijgereedschap.
En zoals gezegd: afwetten op een holle vouw is een makkie, je hebt twee duidelijke steunpunten. Bij een platte vouw heb je die niet waardoor je bij het wetten gaat 'schommelen' en je uiteindelijk zelfs een bolle vouw krijgt, en daar mee valt gewoon helemaal niet mee te snijden, Rizz, hoelang je ook blijft wetten.


Tee.

Mee eens.. Ik heb ook een slijphulp gekocht voor precies dat probleem, maar dit werkt goed zolang je steen vlak blijft, maar wijk een paar keer af van je slijprichting en het gaat al niet goed meer.. Gekke is dat ik m'n kopshoutschaafbeitel als eerste gewet heb op deze steen en deze is lang loeischerp gebleven. Maar bij het opnieuw wetten heb ik 'm nooit meer zo scherp gekregen.. Het is een kunstje en het moet mogelijk zijn, er worden zelfs cursussen gegeven om je gereedschap op deze manier te scherpen.. Maar ik ben al om hoor.. :) . Nu nog zo'n ding kopen, maar het CJIB wil eerst nog wat van me hebben.. :(

pim raaijmakers
26 augustus 2012, 21:56
Ik heb vandaag op een rommelmarkt voor een paar euro's deze gescoord.

http://i437.photobucket.com/albums/qq95/pimraaijmakers/schaafje1.jpg

de beitel zelf is zo krom als een hoepeltje. Ik neem aan dat ik deze op een diamantplaat weer recht kan krijgen? Ik kon dit grappig dingetje voor drie euro niet laten liggen, maar nu nog scherp krijgen.....

stijnkenens
27 augustus 2012, 10:52
Super schaafje !!!

Bedoel je echt krom, of eerder bol?
De snede van een schaafbeitel wordt ook vaak wat ronder gezet, om gemakkelijker meer hout weg te nemen (een schaaf met zo'n bol geslepen mes noemen ze een 'voorloper')
Als ik zo'n klein schaafje met een handpalmsteun zie, denk ik ook eerder aan een bol mes.

Eigenlijk slijp ik al men schaafmessen een heel klein beetje bol, ik vind dat gemakkelijker werken, en als ze zeer scherp staan, en heel fijn afgesteld, dan kan je daar een perfect vlakke oppervlakte mee schaven.



s.

pim raaijmakers
27 augustus 2012, 22:41
Volgens mij is die echt krom. Recht in het midden (wel wat gehavend) en aan een kant loopt de beitel schuin. Ik zal een dezer dagen eens een zen-momentje gebruiken om deze schaaf weer aan het werk te krijgen. Ik merk dat ik een idiote belangstelling ben aan het ontwikkelen voor oud gereedschap. van die gast heb ik ook nog wat oude beitels kunnen overnemen. een andere vorm van GAS. hoewel ik deze term eigenlijk ridicuul vindt.....

En hoe slijp jij de messen bol? ik was al een 'slijpsteun' aan het bedenken, maar daar slijp je natuurlijk alleen kaarsrecht mee. (althans, dat is de bedoeling..)

mijn excuses voor het 'stelen' van het topic....

Rizz
27 augustus 2012, 22:49
Eerst recht slijpen. Dan door met je vingers aan de zijkanten (ieder afzonderlijk) te drukken en voor de beide zijkanten een vast aantal slagen aan te houden, maak je 'm een klein beetje bol.. Heeft ook als voordeel dat je schaaf minder snel hapt aan de zijkant.. Kan de tutorial zo gauw niet vinden, maar overdrijf het niet... Misschien zijn er andere manieren voor..

Om dan toch bij het onderwerp te blijven, gaat dit machinaal net zo?

Als je van oud gereedschap houdt: http://www.ducotools.eu/index.php?id= Staan ook op de gitaarbouwermeeting.. Ik heb er een hele mooie Stanley nr 5 vandaan..

stijnkenens
28 augustus 2012, 00:58
Haha, GAS voor oud gereedschap ...

...

Heb ik ook ...
2 oude stanleys met palissander handvaten, een hele mooie zweihaak, een paar oude beitels. Dat snijgereedschap is gewoon beter (ander koolstof gehalte in het ijzer)

Mijn droom schaaf: een oude Norris of Spiers, met vierkanten handvat, zool en zijkanten met zwaluwstaarten aan elkaar gezet, enkel het prijskaartje is niet mooi: € 750 ...


s.

grizzly
3 september 2012, 19:30
Hi Rizz,

Weet je of op deze Woodstar WG-8 ook de onderdelen van de Tormek T-7 passen?
Dan heb je namelijk een goedkoop alternatief, met toch heel veel hulpstukken. Die kan ik namelijk bij de Woodstar niet ontdekken.

Rizz
3 september 2012, 19:55
Hé Grizzly!

Standaard krijg je niet heel veel meer bij de Tormek, er is echter wel veel meer beschikbaar.. Of het past bij elkaar, zou ik je (nog) niet kunnen vertellen..

grizzly
3 september 2012, 22:42
:) Thanks Rizz,

Aan de ene kant wil ik wel kiezen voor een profi slijp setup, maar als ik de basis met een Woodstar al voor Euro 250 goedkoper kan krijgen dan de goedkoopste Tormek, heb ik daarna wat centjes over voor 2 of 3 hulpstukken (voor gutsen en boren bijvoorbeeld.

Rizz
31 oktober 2012, 21:10
De machine is binnen! :cheerup:

Eerste indruk: het heeft alle kenmerken van een goedkope machine, lekker plastic allemaal, maar hij doet het. Enige punt van kritiek nu is een heel klein beetje speling in het hulpstuk wat je op de stang zet.. Tis een beetje tricky, maar heb een manier gevonden om de beitel niet te kantelen terwijl je heen en weer gaat.. Heb er nu even 1 beitel mee geslepen en afgewet met het leren wiel en de meegeleverde polijstpasta, ik heb geen haar meer boven op m'n hand staan! :D Even in kopshout staan hakken en scherp istie wel.. Kan me voorstellen dat het nog scherper kan, maar zo op het eerste gezicht voldoet het prima. Na wat beitelen in hardhout, merkte ik dat hij wat botter werd, even een paar seconden langs het leren wiel en ik kon weer verder.

Voor de bouwer met een budget voldoet het zeker.. (Nu mag ik de titel bouwer nog niet dragen, heb nog slechts halffabrikaten gemaakt, maar dat gaat nu veranderen.. hoop ik... :soinnocent:)

Ik heb 'm bij een Duitse webwinkel besteld, maar zie nu dat ze 'm niet meer op de site hebben staan, dus ik had ws.de laatste.. Bij het googelen op deze Duitse vergelijkingssite gevonden:http://www.idealo.de/preisvergleich/OffersOfProduct/1898483_-wg-8-woodster.html Altijd nog goedkoper dan hier in Nederland, want de actie bij Buitelaar is voorbij..

stijnkenens
31 oktober 2012, 21:55
Super !
Onze tormek heeft ook wat speling op de geleiders, of het nu aan 15 jaar gebruik lag , of al van in het begin erop zat...


Maar altijd interessant om te weten, dat er ook iets goedkopers bestaat.
Ik denk als je er als persoon alleen op slijpt, dat je het waarschijnlijk je leven lang kan gebruiken. Die tormeks zijn na een aantal jaren in school verband redelijk afgeleefd, maar blijven wel hun ding doen, dat meot je met zo'n goedkoop ding niet proberen !



s.

grizzly
31 oktober 2012, 22:26
Hi Rizz,

Top dat je hem binnen hebt.
Lijkt mij toch wel het volgende verjaarskadeautje :+) en ik heb al heel verlekkerd zitten kijken naar dat borenslijp hulpstuk van Tormek "ernstig kwijl"


http://www.youtube.com/watch?v=mfg7DjzZENc

Rizz
31 oktober 2012, 22:27
Super !
Onze tormek heeft ook wat speling op de geleiders, of het nu aan 15 jaar gebruik lag , of al van in het begin erop zat...


Maar altijd interessant om te weten, dat er ook iets goedkopers bestaat.
Ik denk als je er als persoon alleen op slijpt, dat je het waarschijnlijk je leven lang kan gebruiken. Die tormeks zijn na een aantal jaren in school verband redelijk afgeleefd, maar blijven wel hun ding doen, dat meot je met zo'n goedkoop ding niet proberen !



s.

De HBM machine op de cursus heeft de speling niet, maar ben blij te horen dat jij en je mede-cursisten het ook zo doen, scheelt weer.. En het is goed te doen zo. En idd, in je eentje.. Ga 'm vrijdag even flink mishandelen, er moeten nog 7 beitels geslepen worden!

Nog 1 vraag: er zit geen vlakblok bij, maar ik heb wel een vlakblok gekocht toen bij Dictum voor de watersteen, kan ik deze hier ook gewoon op gebruiken? http://www.mehr-als-werkzeug.de/product/711298/Trueing-Block-for-Sharpening-Stones.htm

@ Grizzly: Er zijn nog een hoop hulpstukken extra verkrijgbaar, er zit een blaadje met bestelnummers bij..Volgens mij, moet ik ff nakijken, zit er ook een hulpstuk voor boren bij..

Moet nog wel ff kijken voor een anderstalige gebruiksaanwijzing, mijn Duits is een beetje roestig... :)

grizzly
31 oktober 2012, 23:06
Ik lees net op een Duits forum dat de hulpstukken van de Tormek passen.

Gelukkig is mijn Duits zoals mijn Hollands :+) dus als ik iets vertalen moet roep je maar.

http://www.werkzeug-news.de/forum/viewtopic.php?f=1&t=20079&sid=fde8fb8ceef4573312d1280eb8b65fad&start=10

Tekst over dat boorhulpstuk:

" Zusatzinfo an alle Interessierten bezüglich Tormek Kompatibilität:
Ich habe mir eine Schleifvorrichtung SE-76 kommen lassen und diese passt vorzüglich an die Woodstar.
Die Universalstütze mit der Feineinstellung passt NICHT! Die senkrechten Stützen sind bei Tormek ca. ein halbe Stangendicke näher beisammen! Mal sehen, vielleich finde ich eine Lösung zum umschweissen oder sie landet in der Bucht."

Ofwel, Dat boorhulpstuk past, maar de rechtop staande stangen (verticale) staan bij de Tormek iets dichter bij elkaar dus die passen niet 1 op 1.

Rizz
31 oktober 2012, 23:15
Dat is grappig, zoek net even die sheppach tiger op en zo op het eerste gezicht is het dezelfde machine:

http://www.baptist.nl/uploads/images/producten/large_13499522009709.jpg

http://www.probois-machinoutils.com/Files/23624/Img/05/wg8.jpg

Wel 75 euri duurder...

Rizz
31 oktober 2012, 23:21
Zal morgen even voor je kijken, Grizz, heb nu geen zin meer om naar beneden te lopen.. Naar beneden is niet zo erg, alleen die drie trappen weer omhoog.. :D

stijnkenens
1 november 2012, 01:07
Wij hebben een gewone rechte steen daarvoor, en ook een soort diamant hulpstuk, om eerst de grootste speling weg te werken.

Zo'n steen is eigenlijk om de slijpsteen terug grof te maken, niet om hem vlak te zetten.
het ijzervijlsel van de beitels, samen met de loskomende deeltjes van de steen zorgen ervoor dat het oppervlak glad wordt, waardoor slijpen niet echt meer vooruit gaat.

Nog een goede raad: zorg dat je mee draaiend slijpt, dus de geleiding horizontaal zetten (op een tormek kan dat, ik weet niet of jou machine dat ook kan, voor mij is het ondertussen een vereiste voor de nieuwe machine !) Bij de verticale montage druipt het slijpwater constant op de as, en zorgt voor serieuze slijtage van de machine, terwijl de rest wel zeer goed blijft.

De voorlaatste steen heb ik er moeten af breken, toen die te klein werd, en dat heeft onze machine zeker geen goed gedaan !


s.

Rizz
1 november 2012, 05:25
Wij hebben een gewone rechte steen daarvoor, en ook een soort diamant hulpstuk, om eerst de grootste speling weg te werken.

Zo'n steen is eigenlijk om de slijpsteen terug grof te maken, niet om hem vlak te zetten.
het ijzervijlsel van de beitels, samen met de loskomende deeltjes van de steen zorgen ervoor dat het oppervlak glad wordt, waardoor slijpen niet echt meer vooruit gaat.
Dan zou deze moeten werken, we zien het wel, sws zoveel mogelijk het hele oppervlak van de steen gebruiken dus.


Nog een goede raad: zorg dat je mee draaiend slijpt, dus de geleiding horizontaal zetten (op een tormek kan dat, ik weet niet of jou machine dat ook kan, voor mij is het ondertussen een vereiste voor de nieuwe machine !) Bij de verticale montage druipt het slijpwater constant op de as, en zorgt voor serieuze slijtage van de machine, terwijl de rest wel zeer goed blijft.

De voorlaatste steen heb ik er moeten af breken, toen die te klein werd, en dat heeft onze machine zeker geen goed gedaan !


s.

Die had ik onthouden en dat kan idd op deze machine, dus geen probleem!

grizzly
2 november 2012, 20:15
Dat is grappig, zoek net even die sheppach tiger op en zo op het eerste gezicht is het dezelfde machine:

http://www.baptist.nl/uploads/images/producten/large_13499522009709.jpg

http://www.probois-machinoutils.com/Files/23624/Img/05/wg8.jpg

Wel 75 euri duurder...

Dat is logisch dat die machines op elkaar lijken.
Volgens deze site is de Woodstar van Scheppach :)
http://www.preissuchmaschine.de/in-Heimwerker/Schleifgeraet/Scheppach-Woodstar-WG-8.html
Op anders sites in Duitsland wordt de Woodstar Wg8 ook aangeboden als de Woodstar Tiger 2000S
En op de site van Scheppach.nl worden ook Woodstar machines aangeboden.
Lijkt me het zelfde.

Rizz
2 november 2012, 20:39
Dat verklaart 't wel ja.. :) De onderdelen zijn dan ook wel daar te verkrijgen..

Heb intussen meer geslepen en het resultaat valt me niet tegen. Heb al een snee in m'n vinger gemaakt die ik in eerste instantie niet eens opmerkte, dan moet het wel scherp zijn! Zoals ik eerder zei, het is allemaal een beetje tricky vanwege de speling in de hulpstukken, maar het werkt, goed opletten wat je doet iig..

grizzly
5 november 2012, 19:18
Ik vond dit weekend een Woodstar "nieuw in de doos" op Marktplaats voor 75 Euro, op te halen bij iemand ergens bij Delfzijl.
Dat ophalen bleek nep.
Helaas een onbetrouwbaar figuur, die geen naam en adres wilde geven, en achteraf alleen maar wilde verzenden. . . . nadat je uiteraard eerst 75 + 12,50 gestort had. Niet intrappen dus.
Ik zoek wel een poosje verder naar een veiligere optie :)

Woodstar is dus van Scheppach.

Het blijkt dat het blok Optimus/Quantum een sub firma heeft met Holzstar. En met die Holtzstar N251 een Nat Droogslijper heeft, die verdacht veel op de Woodstar lijkt.:seriousf: (ps Woodstar is eigenlijk Woodster)
http://www.holzstar-machines.com/typo3temp/pics/d504cde2de.jpg

Rizz
5 november 2012, 19:24
Nee, dat is een andere! :seriousf: Wel mazzel dat je trouwens niet dat geld hebt overgemaakt..

Er zijn er nog wel in de aanbieding! Klikte toevallig net weer even deze link aan. Alleen ff kijken of ze naar Nederland versturen.. http://www.idealo.de/preisvergleich/OffersOfProduct/1898483_-wg-8-woodster.html

stijnkenens
9 december 2012, 11:51
Hey Rizz, hoe zit het nu met die machine, nog steeds tevreden?
Ik zie net bij de Babtist dat de scheppach (http://www.baptist.nl/houtbewerkers/slijpen-en-wetten/tormek-natslijpmachines/scheppach-tiger-2000s-natslijpmachine)serieus in promotie staat !
Omdat ik uit mijn atelier moet, en dus zelf een hoop gereedschap moet gaan aanschaffen, ben ik opzoek naar degelijke, maar niet te dure, machines.
Een tormek vind ik eigenlijk wat overkill, zeer degelijk, maar ik slijp m'n beitels nu niet dagelijks, dus misschien is een goedkopere machine wel interessanter !

Dus: ervaringen, na een paar maand?


s.

Rizz
9 december 2012, 12:34
Tja, wat zal ik eens zeggen.. Heb 'm gesloopt.. :hide: Even een momentje van onachtzaamheid gehad.. Ik had het leren wiel er verkeerd op teruggezet en daardoor is de hele boel scheef gegaan. Ik moet iig een nieuw aandrijfwiel bestellen, kijken of dat lukt. Zo ja, kunnen we weer verder. Het is een kwaal, eerst doen, dan denken en iets waarmee ik serieus aan de slag moet, anders is dit hele gebeuren geen lang leven beschoren!

Ik heb dus geen antwoord voor je, mijn eerdere ervaringen hierboven zijn de enige. Koop er wel een goede steen bij om 'm weer grof te maken, het slijpwiel loopt vrij snel vol..

Als je 'm dan wilt kopen, doe het dan hier (http://shop-ar.de/Werkzeuge/Schleifen/Woodstar-120-Watt-Nassschleifsystem-WG-8::7359.html) Veel goedkoper en ze versturen naar Nederland, dus België ook wel. Tientje verzendkosten en met een paar dagen in huis. Hier heb ik 'm ook vandaan..

stijnkenens
9 december 2012, 13:42
Haha, goed bezig !!!
Het is inderdaad een pak goedkoper, goed om weten !


s.

Rizz
9 december 2012, 15:34
Haha, goed bezig !!!


s.

Ja, wrijf het er nog maar 's in.. :( Heb wel gelijk actie ondernomen, dus je vraag was wel welkom.. 1 voordeel, doe het nooit meer, voor de rest kost het alleen maar geld.. En daar heb ik gelukkig genoeg van! :sarcasmesmiley:

grizzly
13 december 2012, 22:34
Damn, dat is beroerd Rizz.
Ik kom net terug van een tripje door Duitsland en lees dit nu pas.
Ik heb in DE overal gezocht of ik een goede natslijper kon vinden die de kwaliteit van de Tormek benaderd, en toch goedkoper is.
Gek genboeg waren ze overal in Duitsland zowel als in Nederland een stuk duurder dan de T3, BEHALVE. . . .hier in Nederland.
Ik heb vandaag in Utrecht (VDH) deze aangeschaft. De JET JSSG 10.
http://www.vdhbv.nl/images/708015_orgineel.jpg
http://www.vdhbv.nl/houtbewerkingsmachines/soort-machine/slijpmachines/jet/jssg-10-m-natslijper/1-4-13-1-7724-1-0/

Van JET weet ik dat ze machines van goede kwaliteit afleveren.
Er zitten t.o.v. de Tormek een aantal verbeteringen op, (oa. een variabel rpm en betere lekbak) voor de rest is het model identiek.
Goedkoper dan de Tormek T3, en een stuk sterker.

Samen met een diamant afdraaier. zijmontagesteun, houder voor vlakbank beitels en nog wat klein spul.
Ik is blij .:cooler:

En als ik 1 ding kan opmerken, HIJ IS VEEL GROTER DAN IK DACHT :)
Donders wat is dat ding groot

Rizz
13 december 2012, 22:56
Da´s een mooie Grizz! Volgens mij gebruiken we dezelfde op de cursus en hij is wel een tientje goedkoper als de Tormek! :D

Maar dit betekent dat je weer verder aan je gitaar gaat? ;)

Nâh, het is jammer van de mijne, heb maar een nieuwe besteld.. Heb ik in ieder geval reserveonderdelen. Had in eerste instantie beter kunnen sparen voor een tormek ofzo, maar goed, zo gaat het ook lukken.. En ik ben er nog steeds van overtuigd dat deze voldoet voor mijn doeleinden.

grizzly
13 december 2012, 23:16
hij is wel een tientje goedkoper als de Tormek! :D


:seriousf: dan de T3 wel, maar daar moeten we deze eigenlijk niet mee vergelijken.
maar wel 200Euro goedkoper dan de T7, en dat is wel de evenknie.
Op de T3 zit een 200mm x 40mm steen en op de T7 (en de JET) een 250mm x 50mm steen.
Tevens heeft de T3 een zwakkere motor dan de Jet en de T7
De T3 weegt 7,4kg de T7 14,2kg en de JET weegt 15kg, dat alles is uiteindelijk een groot verschil.




Maar dit betekent dat je weer verder aan je gitaar gaat? ;)


Maar welzeker :+)
De oude kromgetrokken achterkant ligt weer op de werkbank.
Ik ben langzaam aan het warmlopen :)

stijnkenens
1 april 2013, 23:44
Ik heb mij de Woodster uit Duitsland besteld, voor het nieuwe atelier.
Ik ben eens benieuwd wat het gaat zijn ...

Review komt nog wel !



s.

Rizz
3 april 2013, 14:42
Ik heb mij de Woodster uit Duitsland besteld, voor het nieuwe atelier.
Ik ben eens benieuwd wat het gaat zijn ...

Review komt nog wel !



s.

1 advies, draai de boel niet te vast, het kan niets hebben.. Beetje vast is vast, anders ga je dwars door de behuizing heen..

En ik had een nieuwe besteld, maar die kwam kapot aan. Mails gestuurd, brieven geschreven, gebeld, op alles geen gehoor. Dus ik zit nu met 2 machines waar ik geen klap aan heb! Ik wacht nog op een onderdeeltje en dan kijken of ik het kan fixen.. Daar heb ik goede hoop op, dus misschien niet alles voor niets, maar voor dit geld + een beetje had ik een Tormek of een Jet kunnen kopen!. Dit had ik eerder moeten melden, excuus hiervoor, maar had niet meer aan dit topic gedacht.

Dus ik hoop voor je dat de machine heel aankomt, Stijn! Succes en ik ben benieuwd wat je er van vindt.

stijnkenens
4 april 2013, 00:22
Oei, dat is inderdaad geen goed nieuws ... Ik ben benieuwd hij is onderweg,heb ik net gezien.
Zal het relaas hier wel even neerpennen, dan ...

Wat was er net stuk aan, aan die nieuwe? dan kan ik wat uitkijken !




s.

Rizz
4 april 2013, 04:54
Oei, dat is inderdaad geen goed nieuws ... Ik ben benieuwd hij is onderweg,heb ik net gezien.
Zal het relaas hier wel even neerpennen, dan ...

Wat was er net stuk aan, aan die nieuwe? dan kan ik wat uitkijken !

s.

Eigenlijk hetzelfde als ik zelf had gedaan met die ander, de boel is ws. te vast gedraaid, daardoor is de kast gescheurd en een deel van het asgat gebroken, waardoor het stalen busje niet meer goed haaks blijft zitten

Maar nogmaals, als je de machine met beleid in elkaar zet, gewoon nooit meer uit elkaar haalt en een magneet in het waterbakje gooit, zou het goed moeten gaan, ik heb er de eerste weken goed plezier van gehad..

stijnkenens
4 april 2013, 21:51
Ha, goed om weten. Ik ben wel vaker van mening dat vast = vast.
Maar als je al eens een freeskop hebt zien zakken, dan let je toch 2x op.

Ik ben benieuwd !
Maar zou de machine toch graag wat langer dan enkele weken willen gebruiken ...



s.