PDA

View Full Version : Tokai gitaar effecten



onrust nv
22 juli 2012, 22:00
Ik ben eigenlijk best wel in mijn hum met de tokai FX serie, ik heb nu:
TDL-1 analog delay (zwarte)
TCH-1 chorus (zwarte)
TFL-1 flanger (zwarte)
TMD-1 metaldriver (zwarte) daar wordt vaak van gezegd dat't een TS is omdat er dezelfde chip als in de TS808 zou zitten maar heb'm niet kunnen vergelijken. Dus da's van mijn kant alleen hear say. Hier heb ik er 2 van.
TPH-2 phaser (wit, plastic) wil zeker nog de TPH-1 hebben want die werkt ook erg leuk op drums en het liefst de zwarte. Ze zijn er namelijk in zwart en grijs.
Ik weet nog niet of ik ook de TCO-1,TXC-1,TDS-1 of TOD-1 erbij wil. maar bovenstaande vind ik erg leuk effectspul.

zoon van Piet
23 juli 2012, 10:03
Die Metaldriver is beslist geen TS, maar veel meer een variant op zijn tijdgenoot de Boss HM-2 Heavy Metal. Met ongeveer dezelfde quasiparametrische toonregeling en bakken gain. Dat ie de JRC 4558 meezeult zegt niks, honderden pedalen hadden en hebben dat ding..

Die Tokai pedalen klonken inderdaad prima en waren destijds ( met Loco, Rozz, Coron, Boston en wat anderen) betaalbare alternatieven voor Ibanez/Boss of de nog duurdere Amerikanen. Ik heb wel altijd mijn vraagtekens gehad bij de hufterbestendigheid ervan. Maar die hufter was ik zelf, ik kreeg ook Bosspedalen kapot.. :)

Maar ze lopen nu tegen de dertig jaar en doen het nog, dus in de praktijk valt het allemaal nogal mee, he?

onrust nv
25 juli 2012, 13:05
Ik vind die eerte serie in iedergeval wel erg tof klinken. De flanger vind ik persoonlijk zelfs mooier dan de boss BF-2(japan) en de ibanez FL-9, alleen de pearl vind ik mooier van degene die'k zelf heb. De TPH-1 is een bijzonder mooie phaser om op je ritmebox te gebruiken en ook op mijn longscale bass doetie't goed(heb er eentje kunnen lenen). De TPH-2 doet het truukje ook lekker maar klinkt net ietsje minder op m'n hammond autovaria64. En de TDL-1 doet in een modulaire synth set-up echt freakie dingen. Als ik met sub bassen en een resonatie op de S&H er doorheen gooi dat pakt hij alleen de hoge tonen waardoor je een enorm spooky geluid krijgt.
De TCH-1 is een erg mooie chorus, die ook instaat is flink hoorbaar te zijn. De TMD-1 is een van de weinige distortions in mijn bezit die geen pre-amp nodig heeft om een microfoon te vervormen. Al met al ben ik bijzonder tevreden over deze FX. Ik had zelfs mijn TMD-1 en TDL-1 geruild met m'n fulltone 69, omdat deze toch echt alleen goed klinkt op gitaar en niet echt geschikt was voor de dingen waar ik ze voor gebruik.

GretschGuy
27 juli 2012, 16:00
Nu ik dit zie, vraag ik me af of iemand weet wie de Tokai effecten maakte. Tokai zelf heeft hier, denk ik, geen productielijn voor (gehad). Dus dat zullen ze uitbesteed hebben. Maar aan wie?

Dit overigens uitsluitend uit nieuwsgierigheid.

Dirk_Hendrik
27 juli 2012, 23:08
Nu ik dit zie, vraag ik me af of iemand weet wie de Tokai effecten maakte. Tokai zelf heeft hier, denk ik, geen productielijn voor (gehad). Dus dat zullen ze uitbesteed hebben. Maar aan wie?

Dit overigens uitsluitend uit nieuwsgierigheid.

Gezonde nieuwsgierigheid is goed!
Je veronderstelling is ook de mijne. Dat maakt de vraag niet minder gemakkelijk. Als je met een overall blik gaat kijken naar Japanse effecten van zeg 1975 tot 1990 en niet gaat zitten detailneuken over een weerstandje met een iets andere waarde dan in een ander geval kun je qua schakelingen hele groepen effecten bijeen vegen. Exact hetzelfde circuit, variaties zitten in de details. Om een voorbeeld te geven, ik denk dat ik een uurtje nodig heb om een Ibanez AD9 om te solderen naar Boss DM3 en volgens mij hoef ik niet eens printbaantje door te krassen/aan te passen. In veel gevallen zijn die circuits uiteindelijk terug te leiden naar DOD, EHX en MXR

Dus, om te definieren waar een effect vandaan komt moet je gaan focussen op de details. En daar wordt het meteen veel lastiger. In het geval van Ibanez (Maxon dus) zijn er details die je typisch bij Maxon ziet terugkomen maar niet bij andere Japanners. In het geval van Boss idem. Maar juist die andere jappen zoals Arion, Aria, Guyatone, Coron, Tokai en ga zo nog maar even door hebben die specifics niet. Ergens lijkt er een grootste gemene deler achter te zitten maar de vinger is er niet op te leggen. Daarna is het allemaal Japan waar zo ongeveer geen informatie over dit soort vragen uit naar buiten schijnt te komen en het dus altijd mistig blijft (vraag: Wat is er gebeurt met Shin-Ei? Lijkt ineens van de aardbodem te zijn verdwenen). Ik weet een Brit die een hoop beweert te weten over deze gang van zaken uit z'n tijd dattie in Japan zat (zou hebben gezeten) maar die als je doorvraagt altijd zichzelf altijd zo in nevelen laat opgaan dat ik in die info ook geen vertrouwen stel.


Dus.
Goeie vraag. Wil ik ook weten. Maar het is echt wachten totdat de eerste Japanner naar buiten stapt die meer kan vertellen.

onrust nv
29 juli 2012, 01:20
Net FF een uurtje gegoogled, maar 't is inderdaad top-geheim welk bedrijf voor deze FX verantwoordelijk is. Guyatone heeft trouwens ook wel leuke spulletjes gemaakt, ik ben best onder de indruk van de PS-007 phaser die ik heb. Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar die slow volume van hun.

GretschGuy
1 augustus 2012, 19:39
Ik heb maar even gemaild met wat vage Japanse kennissen (ooit wat van gekocht of ontmoet op 'n forum). Veel "geen idee". Iets nuttiger was de volgende uitleg.

Japanse bedrijven zijn normaal niet zo geheimzinnig over hun producten. Maar contracten over productie in opdracht / voor andere bedrijven bevatten vaak 'n geheimhoudingsclausule voor alle betrokken partijen. Dit wordt in Japan zeer serieus genomen.

Gegeven voorbeeld:
Eén van de antwoorders handelt wel eens in gebruikte gitaren. Omdat serienummers op (vooral oudere) Japanse gitaren vaak ontbreken of onnavolgbaar zijn (ook voor Japanners), informeert 'ie dan bij de fabrikant of ze weten wanneer 'ie gemaakt is en wat de precieze specs zijn. Van b.v Fernandes krijgt 'ie meestal gewoon de gevraagde info. Maar Fernandes heeft ook vrij veel modellen in opdracht van muziekwinkels (in Japan meestal ketens) geproduceerd. Als merknaam staat daar gewoon Fernandes of Burny op. Maar 't model was dan alleen bij de betreffende zaak te koop. Over die gitaren weigert Fernandes ook maar enige info te verstrekken. Mag niet volgens 't contract.

Geen echt antwoord op de vraag. Maar misschien toch wel interessant.

Dirk_Hendrik
1 augustus 2012, 19:48
Geen echt antwoord op de vraag. Maar misschien toch wel interessant.

Klopt. Bedankt!