PDA

View Full Version : beste gitaarmodel voor aggressieve slag



Johnny Cash
22 juli 2012, 14:37
Ik heb nogal vaak de neiging (vooral tijdens optredens) om nogal krachtig te spelen waardoor er nog wel eens vaak een snaar breekt (met name de dikkere snaren E, A en D).
Nou is mijn vraag, welk gitaarmodel(dus stratocaster, telecasater, les paul, sg, etc.) is daar het beste tegen opgewassen? Daarbij laat ik dus even smaakverschillen en verdere details achterwege (ookal zijn ze misschien van belang).

Het spijt me overigens vreselijk voor de spelfout in de titel.

kenx
22 juli 2012, 14:49
Een telecaster ziet er het meest robuust uit :D Ik neem aan dat die daarvoor geschikt is. (kijk maar eens naar rick parfitt. Iemand met een nog agressievere slag dan hem, kom je zelden tegen denk ik :p)

http://youtu.be/LtLGRBl8BC8

Remork1970
22 juli 2012, 17:50
Eh, welke spelfout?

Matthijs24
22 juli 2012, 17:55
De dikkere snaren.... WOW!

barno
22 juli 2012, 18:01
agressieve attack: dan zit je heb best bij fenderachtigen (strakkere snaarspanning door langere mensuur). maar het snaren breken moet je gewoon afleren door betere techniek; je kan even strak en krachtig spelen zonder snaren te breken. Gewoon wat meer controle in de slaghand programmeren.

bass blom
22 juli 2012, 18:56
ja het ligt voor een groot deel aan de speler als die snaren breekt.
maar verder.. tele, absoluut.

Sinner1980
22 juli 2012, 19:29
Hier nog één voor de tele; de plank bij uitstek om zwaar te mishandelen

TopRob
22 juli 2012, 19:45
Een telecaster ziet er het meest robuust uit :D Ik neem aan dat die daarvoor geschikt is. (kijk maar eens naar rick parfitt. Iemand met een nog agressievere slag dan hem, kom je zelden tegen denk ik :p)

http://youtu.be/LtLGRBl8BC8

Wat een aparte brug heeft Parfitt op zijn Tele. Het is niet erg goed te zien maar het lijkt een beetje op de tailpiece van een Les Paul. Ik zie in ieder geval geen brugzadels; apart!

Remork1970
22 juli 2012, 19:53
Maar waar zit nou die spelfout in de titel?

Martin_
22 juli 2012, 20:44
euh....dubbele "g" in "agressieve"

on topic: wat voor een gitaar speel je nu?

Mr.Fingers
22 juli 2012, 21:04
Wat een aparte brug heeft Parfitt op zijn Tele. Het is niet erg goed te zien maar het lijkt een beetje op de tailpiece van een Les Paul. Ik zie in ieder geval geen brugzadels; apart!

Klopt, is een LP "wraparound" brug die hij over z'n gewone telebrugplaat gezet heeft. Hij sloeg altijd z'n hand helemaal aan gort op die oude brug, dus hij heeft er een hogere brug op laten zetten, zodat z'n hand ook wat verder van de body staat.

@TS: "any 25.5" scale Fender will do". Ik ben bassist, en kan dus bezwaarlijk een subtiele techniek bezitten, maar een strat, tele of jazzmaster krijg ik met de beste wil ter wereld niet uit stemming, en ik gebruik vrij dikke (0.012), oude snaren.

Remork1970
22 juli 2012, 22:13
Hm, dacht dat aggressieve met dubbel g goed gespeld was.
Maar even geGoogled, en volgens internet moet het met 1 g geschreven worden.
En zoals iedereen weet: als het op internet staat is het waar!

FruscianteFan
22 juli 2012, 22:19
Hm, dacht dat aggressieve met dubbel g goed gespeld was.
Maar even geGoogled, en volgens internet moet het met 1 g geschreven worden.
En zoals iedereen weet: als het op internet staat is het waar!
Voor dergelijke dingen kun je het beste even een online woordenboek als VanDale raadplegen.

.slash.
22 juli 2012, 22:56
jep, Telecaster!
of stiekem een Rickenbacker 325.

Eric van Esch
22 juli 2012, 23:05
Tele kwam ook als eerst bij mij op, met als tweede de Gibson Les Paul Junior. Heb daar heel wat ruige gasten op zien rammen terwijl alles heel bleef.

FruscianteFan
23 juli 2012, 00:07
Maar goed, volgens mij kun je op elke gitaar wel makkelijk snaren breken. Ligt aan de snaren (meer exemplarisch dan merk), type brug kan uitmaken, maar vooral scherpe randjes. En je aanslag.

Lodedsvd
23 juli 2012, 00:09
http://www.youtube.com/watch?v=AJ_P1vfZYo4
Een tele is voor zowat alles goed. ;)

zeiler
23 juli 2012, 00:17
http://www.youtube.com/watch?v=AJ_P1vfZYo4
Een tele is voor zowat alles goed. ;)

Voordat ik het topic opende en 'agressieve slag' las moest ik hier al aan denken :)! Geniaal ;)!

vulvasonic
23 juli 2012, 03:19
Je kunt overal kanonhard op raggen, mits de gitaar an sich voorzien is van deugdelijk materiaal. En het kan geen kwaad om dikkere snaren te gaan gebruiken. Daar heb je niet echt een specifiek model voor nodig. Ik rag zelf graag op een Gibson ES-347.

Kijk, een Ibanez RG nogwat met een flinterdun halsje, een zwevend afgesteld tremolo systeempje en een flinterdun setje snaren zal 'm niet worden. Maar ik neem aan dat je dat zelf ook nog wel kan bedenken.

Succes.

frekie
23 juli 2012, 09:28
Grafiet brugzadels wil bij strat en tele nog wel eens helpen tegen snaren breken. En wat dikkere snaren natuurlijk.

Kim Wilson
23 juli 2012, 10:20
Iemand zei ooit eens: "Als het leger een gitaar zou moeten gebruiken, zou het een Tele zijn." Zoals je ziet in dat filmpje kun je er iemand flink mee voor z'n kanis rammen en daarna gewoon doorspelen.

Maar goed, dat gaat om de constructie van de gitaar zelf. Als je je snaren niet wil breken, zul je gewoon minder lomp moeten aanslaan. Techniek aanleren. Snaren breken is niet nodig om een stevige slagpartij neer te zetten.

kassie
23 juli 2012, 10:30
Tele is goed vanwege de single coils, daarnaast klinkt een tele wat feller. Hierdoor komen agressieve slagjes er mooi uit.

Als we het over bouwkwaliteit hebben vind ik dat je de uitspraken van de tele fans hier met een korreltje zout moet nemen. Een goede Les Paul is een stuk steviger. Doe er wat dikkere snaren op, en een wrap-around bij de brug, en nagenoeg nooit gebroken snaren, ongeacht je techniek.

Rooker
23 juli 2012, 10:31
Ik sluit me daar bij aan. Goede ervaringen met Graphtech. Komt ook de sustain nog ten goede. Dikkere snaren kan maar is dan misschien niet eens een must. Houd even in de gaten waar je snaar steeds breekt.

rijsberman
23 juli 2012, 11:15
Dat je de dikkere snaren breekt is natuurlijk vervelend, maar het grootste probleem van zo hard aanslaan lijkt me toch dat je kut klinkt.

Toch maar wat aan je techniek doen? Of zit je bij onrust nv in de band?

Kim Wilson
23 juli 2012, 14:07
Tele is goed vanwege de single coils, daarnaast klinkt een tele wat feller. Hierdoor komen agressieve slagjes er mooi uit.

Als we het over bouwkwaliteit hebben vind ik dat je de uitspraken van de tele fans hier met een korreltje zout moet nemen. Een goede Les Paul is een stuk steviger.
Nou, dat denk ik niet. Zwaarder wel, maar ik hoef je denk ik niks uit te leggen over de hals van een Les Paul. Ik ben niet per definitie Tele-fan, maar het voelt allemaal dusdanig degelijk dat ik hem met een gerust hart kan laten kletteren.

Kijk anders nog eens naar dat filmpje van Richards.

Mr.Fingers
23 juli 2012, 14:14
http://www.tdpri.com/forum/attachments/bad-dog-cafe/106459d1324609158t-joe-strummer-9-years-ago-today-santa-monica-guitar-throw-jpg
Da's daarna van de grond rapen, zien dat de riem er nog aanhangt en voortaggen... Doe je dit met een LP, dan heb je dit:

http://www.edroman.com/rants/images/broken-les-paul1b.jpg

Rubenios
23 juli 2012, 14:26
Zo'n boomstam van een Zakk Wylde Les Paul met 013 snaren ofzo werkt ook prima :D

FruscianteFan
23 juli 2012, 14:32
Dat denk ik dus niet. Dunne 009s zijn gewoon kwetsbaar doordat ze dun zijn, maar 013 of dikker staat juist weer erg strak gespannen, waardoor scherpe randjes nog harder snijden...

Dimitri92
23 juli 2012, 14:53
Sluit me aan bij velen, een fender gitaar met een goede techniek.... of je nu op 9 of 12 staat te rammen. Een gitaar met een goede setup breekt niet zomaar snaren!

Lennert
23 juli 2012, 15:56
Ik weet niet hoor.. maar ik speel gewoon op een Epi LP met een setje EB slinky top heavy bottoms (010-052) op het moment (gewoon in standaard E, ik hou van strakke bassnaren) en ik breek nooit een snaar.. terwijl ik ook graag agressief ritme speel. Wat trouwens niet betekent dat ik de snaren nodeloos mishandel, dat is echt niet nodig voor een agressieve sound. Als je veel snaren breekt zou ik toch eens kritisch naar je brug en topkam kijken.

showband
23 juli 2012, 16:08
Snaren kun je ook gewoon doormidden spelen door veel bends/vibrato te gebruiken, ze erg snel te raken (niet hard maar snel) en door als persoon veel zweet/e.d uit je handen te hebben.

Vroeger speelde ik altijd G snaren aan gort. Tegenwoordig is het vaker de A snaar.
Ooit gestart met flamengo technieken op electrisch los te laten. Dan spatten de kapotte snaren om je oren. Maar het klinkt erg goed. dus dan is het middelen geblazen. Twee optredens met een setje snaren is nu de norm. Dan gaan er geheid snaren breken.

barno
23 juli 2012, 16:24
Dat denk ik dus niet. Dunne 009s zijn gewoon kwetsbaar doordat ze dun zijn, maar 013 of dikker staat juist weer erg strak gespannen, waardoor scherpe randjes nog harder snijden...


waar.

ik heb in mijn vroege dagen ook snarenbreekproblemen gehad, overgeschakeld naar dikke snaren, hielp geen moer. Juiste techniek is de oplossing. Billy Gibbons speelt met 007 en kan bezwaarlijk beschuldigd worden van dunne, niet strakke klank... :)

kassie
23 juli 2012, 20:05
Nou, dat denk ik niet. Zwaarder wel, maar ik hoef je denk ik niks uit te leggen over de hals van een Les Paul. Ik ben niet per definitie Tele-fan, maar het voelt allemaal dusdanig degelijk dat ik hem met een gerust hart kan laten kletteren.

Kijk anders nog eens naar dat filmpje van Richards.

hmmm, het ligt uiteraard hoe die valt... de topkam met tuners zijn bij een tele minder kwetsbaar aangezien deze geen hoek heeft, valt een les paul daarop dan is die al snel doormidden dat is waar, (alhoewel dat bij mij al vaak genoeg gebeurt is). Maar 4 schroefjes sterker dan een lijmverbinding bij de body? Overigens zijn die jaren 70 modellen met drie lagen verlijmde hals onverwoestbaar. Maar een 3 lagen hals zou dan ook weer met een tele kunnen. De dunne body van een tele heb ik verder zo doormidden hoor, even als de body hals verbinding. Daar heb ik met een Les Paul toch meer moeite mee, aangezien meer hout en meer lijmlagen. Eerlijk is eerlijk hans ;)

FruscianteFan
23 juli 2012, 20:16
Wat heb je aan een lijmlaag als het hout doormidden gaat?

En ja, alles kan kapot. Maar Kurt Cobain deed er toch wel een tijdje over om zijn Strats aan gort te slaan. Mijn Jaguar heeft inmiddels ook al de nodige en onnodige klappen gehad.

Maar goed, dat doet er helemaal niet toe. TS wil minder snaren breken, de gitaar zelf blijft geloof ik wel heel tot nu toe.

speedmusic
23 juli 2012, 21:56
John Fogerty heeft daar de oplossing voor, hij haalde een behoorlijk hoog slaggemiddelde met deze:
http://www.sportressofblogitude.com/wp-content/uploads/2010/07/John-Fogerty-Baseball-Bat-Guitar.jpg

Johnny Cash
26 juli 2012, 18:04
Bedankt voor alle reacties tot nu toe! Als ik zo alle reacties lees kiezen jullie toch voornamelijk voor fender-achtige gitaren (met name de telecaster)?

Wabbie
26 juli 2012, 19:00
De gitaar waar ik de minste snaren op breek is toch nog steeds mijn Gretsch Anni eigenlijk. Op al mijn Fenders (Standard Strat/SRV sig & Jazzmaster)wil ik nog wel een snaar doormidden tikken. Komt nooit voor op mijn Gretsch. Maar mocht ik een gitaar nodig hebben die ook inzetbaar is als slagwapen dan neem ik toch mijn SRV strat mee.

.slash.
26 juli 2012, 20:07
Is dat zo'n groen/gele? (Gretsch)

Fiendish
26 juli 2012, 20:20
Allemaal leuk en aardig mannen, maar vergeten jullie niet iets ?
Bijvoorbeeld dat een Strat en/of Telecaster door z'n langere mensuur sowieso meer snaarspanning heeft en in dit geval dat wel eens zou kunnen betekenen dat de TS alleen maar nog meer snaren gaat breken ?

Ik zou gewoon voor een dikkere set snaren gaan, is vast effe wennen, maar het is wel de meest zekere manier om dit probleem op te lossen, ervan uitgaand dat de snaren breken door het aanslag geweld, en niet omdat er een braampje aan de brug van de gitaar zit ofzo, want dan word het uiteraard niet beter met dikkere snaren.

Wabbie
26 juli 2012, 22:13
Is dat zo'n groen/gele? (Gretsch)
Jag Tan+Gold Sparkle ( de 125TH anni)

barno
26 juli 2012, 23:23
Allemaal leuk en aardig mannen, maar vergeten jullie niet iets ?
Bijvoorbeeld dat een Strat en/of Telecaster door z'n langere mensuur sowieso meer snaarspanning heeft en in dit geval dat wel eens zou kunnen betekenen dat de TS alleen maar nog meer snaren gaat breken ?

Ik zou gewoon voor een dikkere set snaren gaan, is vast effe wennen, maar het is wel de meest zekere manier om dit probleem op te lossen, ervan uitgaand dat de snaren breken door het aanslag geweld, en niet omdat er een braampje aan de brug van de gitaar zit ofzo, want dan word het uiteraard niet beter met dikkere snaren.

Er wordt niks vergeten: strakkere snaarspanning maakt een strakkere attack makkelijker. snaren breek je door te hard te rammen. Hard rammen is gemakkelijker dan gedoseerd (vraag any drummer) en zeker bij electrisch versterkte instrumenten staat de kracht van de slag niet garant voor strakheid; dat komt door techniek.

Ijselrobo 07
26 juli 2012, 23:42
Het snaarbreken zal ook liggen aan wel of geen goede (graphtech) zadels, goede nut, stingguide en (misschien) de tuners.
Bij mijn ierse rockband (wat dus redelijk hard rammen is) heb ik nog nooit een snaar gebroken op mijn fender strat (geüpgraded met graph tech zadels en een andere string guide. ik gebruik 009 - 046 snaren en de dunlop big stubby 3.00 plectrums). de andere gitarist breekt bijna om de paar repetities wat snaren op zijn squier strat (zonder upgrades/aanpassingen, dunne plectrum en 009-042 snaren en hij let naar eigen zeggen er op dat hij niet te hard aan het rammen is waardoor snaren breken)
Dus misschien beter voor wat aanpassingen gaan dan een nieuwe gitaar?

barno
27 juli 2012, 02:33
Graphtech zadels zijn géén upgrade, maar een downgrade.

Jan Buurman
27 juli 2012, 09:05
Graphtech zadels zijn géén upgrade, maar een downgrade.

omdat.....?

Kim Wilson
27 juli 2012, 09:19
Klanktechnisch, denk ik. Het is beter voor je snaren, maar je doet wel concessies in je geluid.

Ijselrobo 07
27 juli 2012, 09:30
hmm.. nooit wat van gemerkt eigenlijk.

Kim Wilson
27 juli 2012, 09:42
Nee, jouw geluid wordt vooral gedomineerd door diverse effecten. In die samengedouwde gainbrei die jij hebt, kun je die subtiele verschillen idd niet meer horen.

Rooker
27 juli 2012, 11:55
Kort door de bocht om iets af te raden en dan niet te zeggen waarom:makeup:

Er bestaat misschien wel een kans dat wanneer je graphtech zadels gebruikt je geluid iets minder helder word. Wel was mijn ervaring ( ten minste dat gevoel had ik) dat het je sustain weer ten goede komt. Dit is overigens niet uit de lucht gegrepen, hier adverteerd Graphtech ook mee.
Als jij telkens je snaren breekt en dat voorkomt door deze aanpassing. Denk ik dat het een concessie is die goed de moeite waard is. Ben je een ontzettende purist die thuis ook zijn audio luisterd op apperatuur van 1000den euro's dan moet je er niet aan beginnen. Ook al omdat je ipv chroom of goud, zwartte brugzadels gaat krijgen.

barno
27 juli 2012, 11:56
Graphtech zadels zijn een aanslag op je tone: helderheid, spank, twang, strakheid (daar ging het hier toch over?): allemaal een pak minder met die modegrill. Ik heb dat lang geleden eens A/B gestest... Big difference

Okee, voor de ene mss minder belangrijk dan voor de andere. Ifv snaren breken is het overigens typisch een gevalletje symptomen bestrijden ipv oorzaak aanpakken

JGD
27 juli 2012, 12:20
Techniek aanleren. Snaren breken is niet nodig om een stevige slagpartij neer te zetten.

+1



tien tekens

peter_heijnen
27 juli 2012, 12:40
Squire heeft net een nieuwe badr hari signature voor mensen met agressieve slag.

Lennert
27 juli 2012, 12:53
Jup, de Skybox Knockout special, met boksbeugel brug en vuist inlays!

peter_heijnen
27 juli 2012, 12:55
En de kop lichtelijk opgeschoren met een geinig bontje er om tegen het doorklinken van de snaren bij legato spelers.

Tristan
27 juli 2012, 23:14
Whaha, als die lul met die Estelle gaat trouwen, weet je dan hoe zij gaat heten, 'n stel harie. :D

Lennert
27 juli 2012, 23:17
Hahaha, tjemig we hebben het wel weer op niveau weten te brengen hoor :D

Tristan
27 juli 2012, 23:40
Ach, fok het, het is toch zo, dekt de lading goed. :D

@TS:
Een Tele of Esquire komt ook als eerste in mijn gedachten op, eventueel een Les Paul Junior ofzo, maar het hangt er natuurlijk ook wel vanaf wat voor sound je zoekt.

peter_heijnen
28 juli 2012, 11:31
dekt de lading goed. :D
Ja als die lading estelle heet. Ik vind het trouwens maar een 'witte gyt'.

Maar ok, ik ook maar on topic dan: tele of junior. Een goed geslagen junior is niet zomaar kindermishandeling!

.slash.
28 juli 2012, 12:07
Een goed geslagen junior is niet zomaar kindermishandeling!

HAHA:seriousf:

big dooley
28 juli 2012, 15:37
Een telecaster ziet er het meest robuust uit :D Ik neem aan dat die daarvoor geschikt is. (kijk maar eens naar rick parfitt. Iemand met een nog agressievere slag dan hem, kom je zelden tegen denk ik :p)

http://youtu.be/LtLGRBl8BC8

ehhh... probeer pete townshend eens?

peter_heijnen
28 juli 2012, 23:32
He ik ben weer sig waardig. :)