PDA

View Full Version : Mijn oude mandoline



Henri James
22 juli 2012, 01:50
Mijn mandoline.
Zo'n 35 jaar geleden vond mijn moeder het wel leuk mij een mandoline te geven. Als gitarist zijnde toch een leuk extra instrument natuurlijk. Toch, ik ging in die tijd al wel meer het positieve van een goed instrument beseffen zoals de aankoop van mijn zeer goede Orozco klassieke gitaar, Gibson Les Paul custom, Bozo western, enz. Maar deze mandoline, die toch nog wel rond de 500 gulden heeft gekost, heeft me nooit kunnen pakken betreft bespeelbaarheid. Overigens heb ik het nooit zo'n belangrijk instrument gevonden! Totdat ik een aantal jaren terug het wel leuk vond om een studiootje in te gaan richten, zelf wat muziek te gaan schrijven. De soort muziek, die ik wilde schrijven, schreeuwde om een mandoline, maar omdat ik dacht dat mijn vingers te dik waren, heb ik een mooie Fylde bouzouki aangeschaft,. Een schitterend mooie klank en heerlijk bespeelbaar. Maar dan gaat het toch knagen: hoe zou het klinken: bouzouki met een mandoline. Dus ga ik weer denken aan mijn mandoline. Ja, maar die speelde toch niet lekker? Heb ik toch te dikke vingers voor?
Oke, om akkoorden te kunnen spelen op en mandoline, zullen mijn vingers mogelijk te dik zijn, maar iets melodisch zou er toch wel uit te toveren moeten zijn, lijkt mij.

Verbeteringen!
- Ik denk dat de snaren te hoog zitten.
- Misschien ook zitten de fretten te hoog.

Natuurlijk kan het echt een totale miskoop zijn geweest, maar ik zou willen proberen deze mandoline wat aan te passen.

Zijn daar richtlijnen voor?

stijnkenens
22 juli 2012, 11:56
Fretjes vlakken en de topkam en brug wat aanpassen: laten zakken.
Kan perfect. Ik heb zo al meer muurbloempjes van een gewisse dood gered, omdat de eigenaar dacht dat het onbespeelbaar was.

Als je zelf niet weet hoe eraan te beginnen: doe het nar een prof. Zeker die mandoline topkam is heel broos, door de dubbele snaren.



s.

RB-1
24 juli 2012, 23:37
Een van de beste mandoline bouwers/reparateurs, in het noorden van het land,: All Acoustic (http://www.allacoustic.nl/allacoustic.html)
Ik zie net dat de site in de verbouwing is, maar het foto album functioneert wel.
Geeft een goede indruk van de kwalitieit.

Als mijn Gibson door z'n frets heen is gaat 'ie daar heen en nergens anders.

Veel gitaarreparateurs zouden technisch prima in staat zijn tot het werk, maar missen de know how van de mandoline, zodat je maar moet afwachten of het helemaal gaat kloppen.

Henri James
15 september 2012, 00:52
Een ding weet ik zeker: ik vind het instrument niet waard om dit in handen van een professionele reparateur te geven. Mogelijk is het instrument het niet waard en zijn mijn vingers te dik.
Wat ik ook van mezelf weet is dat ik erg precies, heel voorzichtig ben, redelijk met materialen om kan gaan en de ambitie heb om nog eens zelf een muziekinstrument te gaan bouwen. Dus ik ben er niet bang voor om dit toch al terzijde verschoven instrument te verkwanselen.

Toch ik heb gewoon wat informatie nodig om dit voor elkaar te krijgen: meten is weten, zeggen we altijd.
Om te bepalen wat er nou echt mis is met deze mandoline zou ik graag wat ideale afstanden willen hebben. Deze zou ik dan eerst eens na kunnen gaan meten om daarna deze mandoline te gaan verbeteren.
Dan denk ik natuurlijk aan:
- frethoogte
- snaarhoogte bij 1e positie
- snaarhoogte bij 12e positie
- vergeet ik iets?

Jammer dat aan de breedte niks is te doen. ik heb laatst niet voor niets voor een Fylde bouzouki gekozen omdat zijn hals breder was! Toch heb ik er geen problemen mee erg hoog op deze goede bouzouki te spelen. En dus waarom niet op een mandoline. Het doel is toch enkel melodisch en is de snaarbreedte iets minder van belang.

RB-1
17 september 2012, 18:02
- frethoogte min. ~ 0,9 mm


- snaarhoogte bij 1e positie~0,7 mm. (tussen fret en snaar)


- snaarhoogte bij 12e positie~1,7 mm.


- vergeet ik iets?
Ja, de 'break angle' vande snaren over de kam moet ~ 15 graden zijn, anders verdwijnt de klank.
Snaren: D'Addario EXP-74 of J-74
Plectrum: Wegen mandolin.

muziekschuur
17 september 2012, 19:05
Als je het niet waard vind moet je hem weggooien en niet opnemen.... Waarom zou je een instrument opnemen waar je niet tevreden over bent. Je onderschat de waarde van een goede instrumentenmaker.