PDA

View Full Version : Elixer snaren, verschillen



Eric van Esch
21 juli 2012, 16:24
Sinds een goed jaar ben ik over naar Elixer snaren, zowel elektrisch als akoestisch. Nu kwam ik aan het kijken omdat ik binnenkort weer een partij moet gaan bestellen (net alles vers voorzien van een setje, maar geen backup setje meer).

Voor de akoestisch kom ik tegen phosphor bronze en bronze 80/20, was me nog niet eerder opgevallen. Ik speelde eerder akoestisch op Martin bronze 80/20. Kreeg laatst bij de aanschaf van mijn nieuwe gitaar Elixer setje mee en heb er toen niet echt naar gekeken wat het precies was, maar dat blijkt een bronze 80/20 setje te zijn. Kwa prijs maakt het bij de Elixers niet zoveel uit, maar wat is het verschil tussen deze twee? Ik kom er via het web er niet helemaal uit. Phosphor bronze zou anders klinken dan bronze 80/20 (deze zou meer helderheid hebben?). Wie weet het verschil zo deze er al is?

Plant
21 juli 2012, 17:55
Phosphor Bronze klinkt iets minder helder maar behoud langer de klank (hoewel dat laatste minder relevant word als je toch al gecoate snaren gebruikt).

jazzie1
21 juli 2012, 17:59
Phosphor Bronze heeft een legering van 92% koper en 8% zink. Phosphor Bronze 80/20 heeft een legering van 80% koper en 20% zink. Doordat er dus meer koper in Phosper Bronze is verwerkt klinkt deze "warmer"dan het setje 80/20.

Eric van Esch
21 juli 2012, 18:00
Bedankt, dan worden het bronze 80/20.

Edit: hmm twee tegengestelde berichten nu.

HaroldA
21 juli 2012, 18:23
Check ook even de prijzen in de USA: http://www.nekymusic.com/elixiracousticstrings.html

mountainman
21 juli 2012, 18:35
Wat betreft de helderheid, kijk even hier bij elixer zelf (http://www.elixirstrings.com/products/product_acoustic.html) zou ik zeggen.

Eric van Esch
21 juli 2012, 18:56
Ik had al op de site van elixer zelf gekeken, maar daar word ik niet veel wijzer van :

Phosphor bronze
Many players prefer the rich, textured tone of phosphor bronze strings. These Elixir Strings capture the sweet spot of that unique phosphor bronze tone. And, players report their tone lasts longer than any other string, uncoated or coated.

Bronze 80/20
These Elixir Strings deliver the bright, lively tone and feel of traditional 80/20 bronze strings.

Leuk omschreven maar het zegt mij dus niets.

Plant
21 juli 2012, 19:09
'Rich, textured tone' versus 'bright, lively tone'. Dat je dat niet snapt? ;)

Eric van Esch
21 juli 2012, 20:59
Stupid me ;)

Nekojiru
21 juli 2012, 23:47
80/20 klinkt beduidend helderder tov. ph-br..

Ik gebruik zelf altijd de Ph-Br omdat ik de balans beter vind op mijn redelijk afgestelde taylor. Mooie warme bassen etc. Maargoed, het hangt gewoon erg af van je eigen smaak EN van de afstelling van je gitaar. Akoestische gitaren die laag afgesteld zijn hebben vaak een dunner geluid met nadruk op hoog en laag waardoor PH.BR. de boel weer mooi in balans kan brengen ivm extra mid/warme tonen.

Probeer ze allebei en kies wat het lekkerste klinkt. Neem des noods beide sets snaren op en luister naar het verschil. Good luck!

mountainman
22 juli 2012, 00:42
Zie je dan niet de plaatjes in de link die ik gaf? Die met een schaalverdeling warm ---|--- bright

Daaraan kun je zien dat 80/20 brons met nanoweb coating inderdaad helderder is dan fosfor brons met nanoweb. Maar 80/20 brons met polyweb coating is dan juist weer warmer.

Plant
22 juli 2012, 11:40
80/20 klinkt beduidend helderder tov. ph-br..

Ik gebruik zelf altijd de Ph-Br omdat ik de balans beter vind op mijn redelijk afgestelde taylor. Mooie warme bassen etc. Maargoed, het hangt gewoon erg af van je eigen smaak EN van de afstelling van je gitaar...

... en van het karakter van je gitaar. Ik heb er hier een die met nieuwe 80/20 snaren zo extreem helder klinkt dat je er koppijn van krijgt. Die klinkt dan ook pas fijn als de snaren al een beetje heen zijn, dat heeft ook z'n voordeel want dan hoef je ze ook niet snel te vervangen ;)

Maar het liefste zet ik daar toch phosphor bronze snaren op.

Eric van Esch
22 juli 2012, 12:47
@Mountainman: had eerlijk gezegd de schaalverdeling over het hoofd gezien (kleurenblind??), maar nu je het zegt. Misschien ook wel afgeleid door de teksten van de beschrijvingen en daar kan/kon ik niets mee.

Ik houd van warm geluid, mijn Bluerigde is al aardig warm van zichzelf, maar extra warmte is nooit verkeerd. Voor mijn Yamaha zou warmte zeker extra bijdragen aan het geluid, is wat scheller van zichzelf. Ga denk ik dan dus voor de phosphor bronze. Bedankt allemaal voor de input!

vederlicht
22 juli 2012, 12:55
Check ook even de prijzen in de USA: http://www.nekymusic.com/elixiracousticstrings.html

Zeker even kijken Erik. Ik haal ze al jaren bij Nekymusic. €9.98 per setje, incl. verzendkosten. Meerdere setjes goedkoper. Je moet er even op wachten....
Vederlicht♫

Eric van Esch
22 juli 2012, 13:09
Zijn dit absolute lage prijzen voor de US? Ik ga namelijk in september naar de US, kan dan natuurlijk even langs een gitaarshop en inslaan. Of anders mijn US collega (ook een groot gitaar liefhebber) even vragen die komt al in augustus.

En over levertijd, hoe lang is de gemiddelde levertijd via US?

HaroldA
22 juli 2012, 13:10
En over levertijd, hoe lang is de gemiddelde levertijd via US?

Ik bestel altijd max 6 setjes, want dat past in een envelop ipv pakket en dat doet er iets langer dan een week over, geloof ik ...

Eric van Esch
22 juli 2012, 13:28
Dat is helemaal mooi, heb juist 6 setjes nodig voor akoestisch en elektrisch.

Fingerpick
22 juli 2012, 14:19
Zeker even kijken Erik. Ik haal ze al jaren bij Nekymusic. €9.98 per setje, incl. verzendkosten. Meerdere setjes goedkoper. Je moet er even op wachten....
Vederlicht♫

Voor Belgie komt er nog wat bij : per pakket 10,00€ "aanbiedingskosten" en als het niet mee zit en de douane een opstoot van ijver kent, nog eens de douane/BTW/Accijnzen met een minimum van 25,00€
....maar....1 op de 3 keren worden ze netjes in je postbus gestop zonder meer.

HaroldA
22 juli 2012, 14:21
Voor Belgie komt er nog wat bij : per pakket 10,00€ "aanbiedingskosten" en als het niet mee zit en de douane een opstoot van ijver kent, nog eens de douane/BTW/Accijnzen met een minimum van 25,00€
....maar....1 op de 3 keren worden ze netjes in je postbus gestop zonder meer.

Die zes setjes van mij blijven altijd onder de belastinggrens! :ok:

vederlicht
22 juli 2012, 14:58
Zijn dit absolute lage prijzen voor de US? Ik ga namelijk in september naar de US, kan dan natuurlijk even langs een gitaarshop en inslaan. Of anders mijn US collega (ook een groot gitaar liefhebber) even vragen die komt al in augustus.

En over levertijd, hoe lang is de gemiddelde levertijd via US?

Ik weet niet of ze in de US elders nog goedkoper zijn te krijgen. Als ik ze bestel via de site van Nekymusic heb ik ze na ongeveer 2 weken in huis.
Vederlicht♫

jazzie1
22 juli 2012, 15:31
Precies wat Vederlicht hier zegt, ong. 2 wkn dan heb je ze in huis..en nooit geen gedoe gehad met Neky en dat is in mijn optiek belangrijk..

LaurentB
22 juli 2012, 17:27
Ja, 80/20 is helderder dan phosphor bronze. Of het beter is hangt idd ook van de gitaar af. Op mijn zelfbouw Martin HD-28 kopie heb ik 80/20 Elixirs, omdat de klank van die gitaar vrij warm en zwaar is uitgevallen. Maar hier in de VS (waar ik momenteel ben) heb ik een Taylor 114 met phosphor bronze Elixirs, die nu al vrij helder klinkt. Ik kan me voorstellen dat 80/20 op die gitaar te fel wordt, maar ik moet het eens proberen.