PDA

View Full Version : hoofdtelefoon, koptelefoon, headphones voor recording - aanbevelingen?



paulusdeBKB
20 juli 2012, 16:52
Ik ben in de markt voor een fatsoenlijke koptelefoon die ik wil gebruiken voor homerecording en thuisgebruik. Een dedicated topic kwam ik op het forum niet tegen, wel her en der verwijzingen en aanbevelingen.

Wees niet verlegen!
- Welke headphones gebruik je?
- Wat kostten ze je ongeveer?
- Wat vind je ervan?
- Zou je opnieuw dezelfde kopen als je je huidige koptelefoon moet vervangen?

Mijn persoonlijke vraag: in welke prijsklasse moet ik zoeken als ik zo weinig mogelijk wil uitgeven voor een natuurgetrouwe koptelefoon die geschikt is om een hele avond te dragen?

Ernest01
20 juli 2012, 17:52
- Welke headphones gebruik je? Sennheiser CX150
- Wat kostten ze je ongeveer? € 25
- Wat vind je ervan? Prima geluid en gewone koptelefoons klemmen nogal
- Zou je opnieuw dezelfde kopen als je je huidige koptelefoon moet vervangen? Yep

TimS
20 juli 2012, 17:55
Sennheiser HD201, 20 euro, Geluid is goed maar de rand om je oren is heel dun en gaat vervelend aanvoelen na een uur of 2, ja

bass blom
20 juli 2012, 18:11
Sennheiser HD201, 20 euro, Geluid is goed maar de rand om je oren is heel dun en gaat vervelend aanvoelen na een uur of 2, ja

plus 1 ja, op de rand na prima ding voor weinagh!

Plant
20 juli 2012, 18:42
Zeker een Sennheiser, die koop je voor het leven. Ik kocht in 1994 een HD 340 en die gebruik ik nog steeds. Kostte toen maar liefst (omgerekend naar Euro's) EUR 75,-

OK, ik heb de kussentjes een keer vernieuwd, het verstelbare deel van de hoofdband is afgescheurd en heb ik gefixeerd (ik ben toch de enige die hem gebruikt, dus verstellen is niet nodig)... jaja, ik gooi niet gauw iets weg. Ik voel me net die man uit die Starlet reclame van enige tijd terug.

Maar het ding blijft gewoon goed en als het niet meer gaat ga ik als eerste weer kijken naar een Sennheiser.

Ik zou wel iets meer uitgeven dan 2 tientjes voor een betere kwaliteit.

Han S
20 juli 2012, 19:13
Voor het leven? Heb je enig idee hoeveel kapotte Sennheiser koptelefoons ik heb? In de studio 'lounge' hangt een hele rij gesneuvelde koptelefoons, gesloopt door muzikanten, opgeblazen.

Ik gebruik zelf een Sennheiser HD580 en die mag niemand anders op het hoofd parkeren. Geen idee wat zo'n ding tegenwoordig kost, maar dat is veel. Heerlijke koptelefoon en volgens mij een van de weinige waarmee je een mix kunt maken.

interessander
20 juli 2012, 19:21
- Welke headphones gebruik je? Sennheiser HD 250 Linear II
- Wat kostten ze je ongeveer? Iets van 60 euro tweedehands.
- Wat vind je ervan? Heel comfortabel, ik had daarvoor een HD 420SL welke ik niet te lang kon dragen, de 250 is ook gesloten wat het fijn maakt om in de late uurtjes wat gitaar te spelen zonder last te hebben van het plectrum geluid. het geluid is ook niet overdreven boomy, iets wat je bij veel moderne koptelefoons vaak ziet.
- Zou je opnieuw dezelfde kopen als je je huidige koptelefoon moet vervangen?
Absoluut, voor op de fiets of in de trein hoef ik niet zonodig een gesloten koptelefoon maar voor gitaar spelen via de PC en opnemen is het erg geschikt, ook voor anderen omdat er minder bijgeluiden zijn bij het luisteren van muziek.

Kefding
20 juli 2012, 20:46
Sennheiser HD555. Kosten nu rond de €130. Ik heb 'm al een jaar of drie.

Mijn keuze was hierop gevallen omdat de HD555 een uitstekende prijs/kwaliteitsverhouding zou hebben en, vergeleken met andere koptelefoons in deze prijsklasse, het meest neutrale klankbeeld. Natuurlijk is 'ie niet opgewassen tegen de grote jongens maar voor deze prijs heb je een prima koptelefoon. Dat is mijn mening maar ook die van behoorlijk wat mensen op internet. Ik ben geen expert maar wel erg tevreden.

Het is een open koptelefoon met velours oorkussens die om het oor heen vallen, in plaats van op je oorschelp te drukken. Je kunt hem werkelijk uren ophebben. Het ding maakt voor de omgeving wel teringveel herrie en als je veel omgevingsgeluid hebt hoor je dit ook goed. Dit kan zowel een voor- als nadeel zijn. Als je bijvoorbeeld een semi-akoestische gitaar zou inpluggen hoor je dus het aanslaggeluid. Als je een beetje 'latency' hebt (en dat heb je vrij snel op een pc) dan is dit heel erg irritant. Met een elektrische gitaar heb je minder tot geen last. Ik niet, in ieder geval.

Ik zou ze opnieuw kopen.

paulusdeBKB
20 juli 2012, 21:23
Thanks voor de input tot zover mensen. Keep it coming!

ruudjes
21 juli 2012, 06:03
Ik gebruik een beier dynamic dt 770 pro. Is een gesloten koptelefoon. Zit comfortabel op je hoofd en is goed voor tracking en mixing. Een halfopen koptelefoon[of open] is denk ik fijner als je hem erg lang op je hoofd hebt[minder vermoeiend]. Is niet de goedkoopste[144 euro] maar volgens vele met mij een prima koptelefoon. Als hij kapot gaat koop ik zeker een nieuwe.

Plant
21 juli 2012, 12:47
Voor het leven? Heb je enig idee hoeveel kapotte Sennheiser koptelefoons ik heb? In de studio 'lounge' hangt een hele rij gesneuvelde koptelefoons, gesloopt door muzikanten, opgeblazen.

Ja, maar jij gebruikt ze elke dag beroepsmatig en laat ze door anderen mishandelen. De TS is iemand die wat homerecording wil doen. Veel meer doe ik er ook niet mee en dan kan het best lang meegaan.

En opblazen? Goed, er mag 'maar' 100mW of zo op, maar dan komt het bloed uit je oren. Voor het doel van de TS denk ik dat opblazen niet aan de orde is.

harrie-beton
22 juli 2012, 08:32
Welke headphones gebruik je?

1. Een numark (gesloten) redwave. Niet voor muziek mixen, maar de diepste bas ooit gehoord op een koptelefoon.
2. Beyer dt770 pro (gesloten)
3, Beyer dt990 pro (open)

- Wat kostten ze je ongeveer?
1 90
2 150
3 150
- Wat vind je ervan?

De dt770 is mijn favoriet als ik in een lawaai omgeving zoals oefenruimte moet luisteren maar de 990 is echt geweldig. In oefenruimte niet geschikt. Lijkt qua sound op de 580 van Sennheiser.
De numark is een DJ koptelefoon en minder dan de 770 maar er zijn soms opname situtaties waarbij ik 2 dichte headsets nodig heb en gebruik dan de Numark naast de 770pro. De Numark kan er mee door, de prijs was laag.

- Zou je opnieuw dezelfde kopen als je je huidige koptelefoon moet vervangen?

JA


NB de beste volgens veel audiofielen is de Sennheiser HD800, die is 1200 euro :)

Brewskie
22 juli 2012, 09:51
- Welke headphones gebruik je? Bose AE2, dicht, oor-omsluitend.
- Wat kostten ze je ongeveer? 150
- Wat vind je ervan? Zit perfect. Nog nooit betere op gehad. Omgevingsgeluid afsluitend. Diepe bas. Licht gewicht. Compact op te bergen.
- Zou je opnieuw dezelfde kopen als je je huidige koptelefoon moet vervangen? Nee, ivm prijs niet. Als deze stuk gaat, dan koop ik een heel goedkope.
http://www.radiobakkeralkmaar.nl/images/Bose-AE2-Hoofdtelefoon.jpg

Han S
22 juli 2012, 11:02
Bose is in hi fi kringen bijna vloeken in de kerk. Bose levert kwaliteit die een andere fabrikant levert voor 5% van de Bose prijs. Ik krijg koptelefoons gratis om te proberen, van geen euro per stuk tot een euro of twaalf per stuk en sommigen klinken helemaal niet verkeerd.

Bose is de absolute koploper in marketing.

Plant
22 juli 2012, 11:54
Ik herinner me een parodie op een Bose slogan van vroeger:

"Had ie voor Bose had gekozen, had ie z'n vermogen uitgegeven" ;)

Edit: Ik moest de originele slogan even opzoeken want die wist ik niet meer:

"Had ie van Bose gehoord had ie voor Bose gekozen! (want alleen met het Bose Acoustimass systeem geniet je van stereo in je hele kamer!)"

Wat een gelul is dat.

bass blom
22 juli 2012, 12:02
bose, 45% marge voor de winkelier (in jaren 70/80)

Plant
22 juli 2012, 12:11
bose, 45% marge voor de winkelier (in jaren 70/80)

Nu hoger met die zut uit China :crazyhappy:

peter_heijnen
22 juli 2012, 12:24
Bij sennheiser gaan altijd die kabeltjes kapot, hoe vaak ik die al niet vervangen heb.

guhlenn
22 juli 2012, 14:02
Sennheiser 280 pro. 30 db demping, fijn om meer te tracken en om de bass goed te beoordelen. 120 euro ofzo. Ik ben de enige die hem op mag, dus hij gaat niet kapot. Ik zou hem weer kopen, maar ik heb hem niet vegrelekn met anderen. Die Beyer's zou ik u wel eens willen vergelijken met de sennheiser. Ik laat iedereen z;n eigen koptelefoon meebrengen en anders krijg je een oud barrel van mij, dan denk je er de volgende keer wel zelf aan :).

Lennert
23 juli 2012, 11:39
Wat zijn de meningen hier over AKG? En dan met name de erg betaalbare K 121?

duckman
24 juli 2012, 11:34
- Welke headphones gebruik je? Monster beats pro, monster Turbine pro en Prodjuser SPL-127
- Wat kostten ze je ongeveer? 315, 295 en 49 euro
- Wat vind je ervan? Monsters voor recording ( gesloten en inear) SPL127 voor gitaar modeling.
- Zou je opnieuw dezelfde kopen als je je huidige koptelefoon moet vervangen? ja,ja en ja

Robdop
24 juli 2012, 16:40
- Welke headphones gebruik je? Beyer dynamic dt 770 pro (80 ohm)
- Wat kostten ze je ongeveer? 150
- Wat vind je ervan? gebruik hem voor recorden en mixen, na veel zoeken op internet wordt dit toch wel als een goede koptelefoon voor die doeleinden gevonden.
- Zou je opnieuw dezelfde kopen als je je huidige koptelefoon moet vervangen? Absoluut, alleen wel prijzig.

Roxanne Poeki
24 juli 2012, 18:25
Ik heb me net een microfoon aangeschaft om mijn akoestische aan te sluiten op een versterker. Super! Ben er helemaal weg van! Kost me nauwelijks 15 euro. Ervaring heb ik nog niet echt dus ik kan niet vergelijken.

Alleen is nog de vraag of ik via deze microfoon ook zuiver kan opnemen op computer?

speedmusic
24 juli 2012, 18:43
- Welke headphones gebruik je? Sennheiser HD425
- Wat kostten ze je ongeveer? fl.300,-- (Dacht ik)
- Wat vind je ervan? Met name muziek luisteren en in de avonduren mijn gitaarspel
- Zou je opnieuw dezelfde kopen als je je huidige koptelefoon moet vervangen? De hoofdband is kapot zoek een nieuwe, echter niet te vinden, zou al tevreden zijn met alleen de hoofdband.

Mocht ik geen reserve onderdelen kunnen vinden dan zal het een Beyer 770 worden.

speedmusic
24 juli 2012, 18:47
Ik krijg koptelefoons gratis om te proberen, van geen euro per stuk tot een euro of twaalf per stuk en sommigen klinken helemaal niet verkeerd.

Komt bij mij een vraag op, welke heeft de meeste bang voor buck?
Als jij aangeeft dat ze niet verkeerd klinken, zou ik er al helemaal tevreden mee kunnen zijn.

interessander
24 juli 2012, 18:47
Voor reserve Sennheiser onderdelen vooral even ebay.de checken, maar ook Thomann heeft bijvoorbeeld wel eens wat onderdelen.

speedmusic
24 juli 2012, 19:24
Doe niets anders ;-), maar meer dan oorkussens en het kabeltje kom ik niet tegen,
Ik heb nodig dat hardplastic stuk welke vast zit aan de oorschelpen en het zachtere deel wat je kunt verschuiven om pas te maken.

interessander
24 juli 2012, 20:55
Ja dat wordt moeilijker, misschien een defect exemplaar als donor dan.


Mijn andere Sennheiser heeft trouwens een zeer hoge impedantie waardoor een mp3 speler deze niet goed aan kan sturen, ook iets om op te letten bij aankoop wellicht. De 250 hangt standaard aan mijn line6 toneport en dat gaat prima, zo heb ik ook altijd een volumeknop binnen handbereik, toch fijner dan via de computer het volume regelen.

paulusdeBKB
25 juli 2012, 02:19
Bedankt voor de reacties tot zover. De grote afwezige in het rijtje tot nu toe is m.i. AKG. Wie heeft er eentje en hoe bevalt 'ie? Ook Koss en AudioTechnica zijn nog niet voorbijgekomen. En een aanvullende vraag aan de bezitters van >100 euro headphones: waren alle koptelefoons beneden de 100 euro beneden de maat, of ben je gaan zoeken in een bepaalde prijsklasse?

Op basis van reviews en ervaringen hier begin ik te neigen naar de Beyer Dynamic 770, maar ik zou liever minder uitgeven. Wie heeft nog een goede budget tip?

Lennert
25 juli 2012, 08:34
Ik ben dus ook erg benieuwd naar AKG. Ben wel wat engelstalige reviews tegengekomen op het net. Overwegend positief maar je weet nooit welk vergelijkingsmateriaal die mensen hebben. Kwam er ook een tegen van iemand die het helemaal niks vond... en dan is het vertrouwen meteen weg, want zo werkt dat met vertrouwen..

Ik houdt stiekem van goed ogende audio aparatuur maar dan moet het dus vooral ook goed klinken ;-) Die AKG K 121 ziet er leuk uit (zie ik liever dan de plastic sennheisers van dezelfde prijsklasse) en de prijsklasse doet kwaliteit vermoeden, iemand ervaringen??

Om de vragen van de TS nog te beantwoorden:

- Welke headphones gebruik je? Sennheiser HD202, Beats Audio in-ear headphones
- Wat kostten ze je ongeveer? ~10 euro voor de Sennheisers, 100 voor de Beats.
- Wat vind je ervan? Sennheiser klinkt verassend goed voor de prijs maar je zet de kappen op je oor wat ik minder fijn vind. Beats dopjes klinken waanzinnig om muziek mee te luisteren maar volgens mij zijn ze aan de bassige kant. Constructiekwaliteit staat wel buiten kijf van die dopjes.
- Zou je opnieuw dezelfde kopen als je je huidige koptelefoon moet vervangen? De Sennheiser ga ik vervangen voor een semi-open set die over de oren valt, weet nog niet welke dat wordt. Beats dopjes zou ik waarschijnlijk wel weer kopen, erg fijne dingen.

Plant
25 juli 2012, 13:15
Ik houdt stiekem van goed ogende audio aparatuur maar dan moet het dus vooral ook goed klinken ;-) Die AKG K 121 ziet er leuk uit (zie ik liever dan de plastic sennheisers van dezelfde prijsklasse) en de prijsklasse doet kwaliteit vermoeden, iemand ervaringen??

Een hoofdtelefoon zie je niet als ie op je hoofd zit ;) Mij kan het niet zo boeien.

Ik ben met een bepaald budget in gedachten en een paar CD's die ik goed kende naar een grote winkel gegaan waar ze een hele wand aangesloten hoofdtelefoons hadden hangen (hebben ze dat nu nog ergens?). Een winkelbediende liet mij op m'n gemak luisteren en ik heb voor het bedrag de beste eruit gepikt. Ik heb ook wel naar hoofdtelefoons boven het budget geluisterd om te luisteren of die duidelijk de hogere prijs rechtvaardigden, maar ik vond de verschillen te klein om daar zoveel extra voor te betalen.

Kopen met je oren dus.

Lennert
25 juli 2012, 13:54
Mja, uit die post lijkt het inderdaad of ik looks op de eerste plaats zet, integendeel! Hoe het klinkt is absoluut het belangrijkste natuurlijk, als dat te verenigen is met goede looks is dat pure winst ;-)

Maar ik meende mij te herinneren een poos geleden veel goeds te hebben gelezen over AKG, vandaar mijn interesse maar ook verbazing dat er in dit topic helemaal niet over gerept wordt.

Ik denk dat ze dat bij Mediamarkt wel hebben trouwens maar daar hebben ze dan waarschijnlijk weer niet de typische studio headphones. Het zal daar op dit moment stikken van spullen van Beats e.d. kleurige/trendy sets die nu in zijn. Zou handig zijn als ze dat bij Feedback ofzo deden, zo'n wand met aangesloten koptelefoons.

guhlenn
25 juli 2012, 14:26
Mja, uit die post lijkt het inderdaad of ik looks op de eerste plaats zet, integendeel! Hoe het klinkt is absoluut het belangrijkste natuurlijk, als dat te verenigen is met goede looks is dat pure winst ;-)

Maar ik meende mij te herinneren een poos geleden veel goeds te hebben gelezen over AKG, vandaar mijn interesse maar ook verbazing dat er in dit topic helemaal niet over gerept wordt.

Ik denk dat ze dat bij Mediamarkt wel hebben trouwens maar daar hebben ze dan waarschijnlijk weer niet de typische studio headphones. Het zal daar op dit moment stikken van spullen van Beats e.d. kleurige/trendy sets die nu in zijn. Zou handig zijn als ze dat bij Feedback ofzo deden, zo'n wand met aangesloten koptelefoons.

De music store had dat iig , ze zijn een tijd geleden verhuist dus weet niet of dat nog zo is.

Lennert
25 juli 2012, 14:53
Bedankt voor de tip maar dat is helaas te ver rijden voor mij, met de huidige benzineprijs kan ik voor de brandstofkosten alleen al een prima koptelefoon kopen ;-)

Ze hebben die AKG's wel bij Feedback in ieder geval en daar kom ik langs als ik naar huis rijdt van mijn werk. Ik neem gewoon een keer mijn Sennheiser mee en vraag of ik die mag vergelijken met de AKG en een Sennheiser van dezelfde prijsklasse. Gezien het geld dat ik daar heb uitgegeven kunnen ze moeilijk weigeren, ghehe.

Edit: Crap.. zie net dat ze bij Feedback geen open/semi-open sets hebben van Sennheiser.. Terwijl ze nota bene wel een Sennheiser gebruiken als thumbnail voor de categorie open headphones!

Braddie
26 juli 2012, 15:44
Beyerdynamic DT770PRO 250 (Luister er op dit moment muziek mee)
Hij was 129 eurro dus dat viel nog wel mee voor een koptelefoon van dit kaliber.
Professionele studio koptelefoon schijnt dit te zijn, bassreflex zit er in, bereik van 5 tot 35000HZ en een vlakke frequency response.

Ik zou hem zooooo weer kopen absoluut, of zelfs de 990, ben er weg van, wat een ding!
En dan te bedenken dat ik eigenlijk weg wilde lopen met een Beats By Dre Solo HD Afgelopen maandag....... stom stom stom (Ook vanwege de bagger response van de beats)

paulusdeBKB
7 augustus 2012, 10:35
Ziezo, ik kan eindelijk ook meepraten. Gisteren bij Saturn in Amsterdam een Sennheiser HD 439 gekocht. 69 euro. Best tevreden mee. In vergelijking met de HD 203 (geloof ik, kan ook de 201 geweest zijn) heeft de HD 439 een beter hoog en veeel betere mids. Meer open. En een met stof beklede schuimen schelpen. Fijner dan leer. Afsluiting van de buitenwereld is goed genoeg voor mijn doeleinden.

Ik heb hem ook vergeleken met de HD 438, en vond de HD439 ook hier weer in het mid beter.

Wat me opviel is dat ik vanaf 50-60 euro de hoofdtelefoons eigenlijk allemaal wel oké vond. tip voor mensen die op zoek zijn naar een vrolijke hoofdelefoon: de Marley koptelefoons. Prima! (maar voor mij een beetje te opzichtig), en de headphones van Philips vond ik ook erg oke.

Kortom: ik begon dit topic omdat ik bang was een miskoop te doen. Gelukkig blijkt het gros van de over-het-hoofdtelefoons prima te presteren, in tegenstelling tot veel oortjes (tot 2x toe een miskoop gedaan met in-ear sportmodellen van Sennheiser, Sony).