PDA

View Full Version : Bibi - Take it all (Adele cover, ja weer ja..)



BibixMusic
20 juli 2012, 14:36
http://www.youtube.com/watch?v=_216Ie2Hv8Y

showband
20 juli 2012, 14:56
tekstblaadje rechtsonder in beeld? ;)

iets mimiek zou een toevoeging zijn. Wat detaillering toevoegen. (maar aub niet van dat vervelende diva vinger-in-de-lucht-wijzen alsof je de hele tijd met een toverstaf zwaait) Even je hand reiken naar de camera. Even met het hoofd wegdraaien bij een zware pauze. Iets door de knieen bij inademen voor een aanzet. Doe eens een diepe zucht tussendoor. Recht je rug voor de "everything i do, i do it for you" (waar ken ik die tekst van trouwens ;) ) Speel met frasering Vooral goede rust tuzzen de zinnen zodat de belangrijke stukken mooi in de etalage komen te liggen.

Een hogere noot bij de zoveelste " just take it" herhaling. Gooi er eens een blue note in aan het einde.

kortom. Lekker door experimenteren. Het gaat goed.


huiswerk:
schrijf de tekst nog eens op. En zet erboven
-voor wie je het zingt.
-Waarom? wat wil je hem/haar zeggen?
-Ben je daar blij mee, of bitter? weemoedig, deemoedig, schuchter of sterk?

schrijf dan achter zinnen die dat gevoel het meeste hebben een korte opmerking met trefwoord WAT jou treft.

Zing het dan nog eens terwijl je de camera in de ogen kijkt. En adresseer dan hem/haar en kijk hem/haar aan terwijl je van sterke zin naar sterke zin gaat. Rustig, open en vooral ontspannen. Maar vanuit dat gevoel wat je bij die tekst hebt.

Vooral even geen aandacht op zuiverheid. Dat valt daarna weer weg te oefenen.

Jedeel
20 juli 2012, 17:15
Slechts één woord: kippenvel!!!!

MichaelSS
20 juli 2012, 21:21
"Kop dicht" zeg je niet tegen je "fans". Alleen maar een tip. Wat er ook gebeurt... blijf jezelf ; -). Ik heb je oudere filmpjes er nog eens bij gepakt, en ik zie een stijgende lijn in zowel je zang kwaliteiten, en je karakter. Eerste is positief, 2e minder.

aaronstonebeat
20 juli 2012, 22:19
"Kop dicht" zeg je niet tegen je "fans"...

Ach, hier zijn we toch onder vrienden?

Ik vind het een mooi filmpje in alle eenvoud; handen voor de buik, zachtjes meepratend in plaats van afschermend om de microfoon hangend. Open.
Hier en daar zou je nog een beetje aan je zuiverheid kunnen werken maar in zijn algemeenheid (ik ken het origineel niet) vind ik het mooi gezongen.

EDIT:

Over zuiverheid, hoe vaker ik luister hoe minder het me stoort; maar het stuk staat in C en soms hoor ik iets in de g die boven je grondtoon zit.

Han S
20 juli 2012, 23:08
Dynamiek! Goed gedaan.

Duhsjaak
21 juli 2012, 04:41
Hi
De eerste keren heb ik niet gereageerd. Het duurde even voordat tot mij doordrong dat ie elders op GN ook is gepost.
Ik persoonlijk, vrienden of niet, ben niet helemaal pleite van de gedachte dat iemand 'kop dicht' zegt. En al helemaal als ik nog niks heb gezegd.

Ik stel voor dat je daarmee een beetje voorzichtig bent. Het stoort blijkbaar ook anderen. Als zangert hoor je je bewust te zijn van de kracht van het woord. En met dat bewust-zijn kun je niet vroeg genoeg beginnen.

Ook anderen valt op dat expressie/inleving steeds beter wordt. Ik geloof nog steeds oprecht dat dit nog maar het begin is.

When push comes to shove, horen maar een paar mensen van je totale publiek de kleine onvolkomenheden. En en nog kleiner deel noemt het het onzuiverheden.

Het zou me niet verbazen als spanning daarin een rol speelt. Misschien een suggestie om een lied drie keer te zingen en dan ter plekke op te nemen?
The Night has a Thousand eyes (Bobby Vee - schatting: 20 miljoen van verkocht) is in 20 minuten sharp opgenomen. Iets wordt niet noodzakelijkerwijs beter als je het steeds herhaalt. Je kunt daarmee ook je eigen onzekerheid versterken, bedoel ik daar maar mee.

Als je het lastig vindt je eigen materiaal te schrijven, is het dan een idee eens te kijken naar de meer inventieve componisten zoals Burt Bacherach, Carol King of Randy Newman? Om als uitvoerend artiest te veel te leunen op een Engelse huisvrouw (getalenteerd of niet), is misschien niet de beste wending die je je kunt wensen voor je ontwikkeling.

Dit is geen eenvoudig stuk om te zingen en je flikt het wel! Ik beschouw dit als een stevige stap vooruit in je ontwikkeling en feliciteer je daar graag mee.
Vriendelijke groet, Gus

BibixMusic
21 juli 2012, 10:25
Bedankt voor de reacties iedereen! :)

Dat 'kop dicht' laat ik weghalen, is toch een beetje stom inderdaad.

showband, een aantal dingen die je zegt heb ik al toegepast (bijv. het inbeelden van de situatie/voor iemand zingen) maar er zitten ook dingen tussen die ik nog eens moet proberen. Over twee weekjes heb ik een optreden waarbij ik dit nummer ook zing dus neem ik je tips nog even goed door!

Gus, toevallig heb ik dit nummer niet echt ingestudeerd maar na ongeveer drie keer oefenen ingezongen. Dus eigenlijk op de manier die jij beschrijft. Vrienden blijven we natuurlijk :)

Han S
21 juli 2012, 10:36
Aan de andere kant denk ik niet dat een meid van 18 nou zo kapot zal zijn van Bacherach , hoewel Newman dan weer heel apart is. Om Bacherach naar de kloten te zingen hebben we Trijntje al en die doet dat prima, wordt ook niet gehinderd door bescheidenheid zoals Bibi. Laat Bibi maar lekker zo doorgaan en ik hoop dat zij zelf eens wat leuks gaat bedenken, een geheel eigen nummer. En denk er om, het hoeft niet allemaal zo ingewikkeld, niks mis met eenvoud.

showband
21 juli 2012, 11:30
ik zou je trouwens wel eens Sue Saad - "Young Girl" willen zien aanvallen.
Zou me wel een goede lijken om naar 2012 te trekken. Past in je repertoirekeuze. Niet voor de hand liggend, en maximale aandacht op performance.

productietechnisch valt daar makkelijk afstand van te nemen.

http://www.youtube.com/watch?v=KVtZD8G6lGY

Han S
21 juli 2012, 11:50
Bibi, even wat anders: ik las een artikel over Mouth and McNeal. Willem Duyn is al acht jaar dood, maar Sjoukje leeft nog en die doet verslag van hoe dat ging. De mannen gingen mooi met elkaar in de auto naar optredens en zij moest maar zien hoe ze er kwam. Bij elk optreden moest zij te horen krijgen van haar medeartiest dat zij 'de enige zangeres zonder borsten' was. Het publiek vond het prachtig, maar zij stond voor lul.

De manager kocht een grote boerderij, de producer werd er rijk van, Willem smeet met geld en zij kon een sportwagentje kopen. (20 miljoen platen) Het is niet leuk om als iemand overleden is om dan zo over hem te praten, maar zij noemt ook positieve dingen. Waar het om gaat is dat je moet uitkijken, het is nog steeds een 'shallow money trench, where thieves and pimps run free and good men die like dogs'.

Je bent goed bezig, je zit in een stijgende lijn artistiek gezien, maar ga je ook zakelijk voorbereiden en laat je helpen door 'the good men' die je ook op dit forum aantreft. Kom op een assertieve manier voor jezelf op en laat je niet in de maling nemen door snelle jongens met mooie verhalen.

Kijk goed naar zangeressen die het hebben gemaakt, sommigen draaien helemaal door en zijn de realiteit kwijt en anderen begrijpen niet dat ze groot zijn geworden. Blijf met beide benen op de aarde en denk aan waar het begon, blijf jezelf en doe je stinkende best.

Duhsjaak
21 juli 2012, 14:25
Hi
@Bibi en Han S
Ja, ik kan mij iets voorstellen bij die twijfel. Trijntje is absoluut geen voorbeeld voor een leuke jonge vrouw van 18. Ook niet voor oudere vrouwen. Kop dicht in haar richting zou ik niet subtiel, maar wel een verademing vinden.

Aan de andere kant, de Adeles van deze wereld halen nadrukkelijk hun inspiratie bij de Brill Building componisten. Veel jonge mensen voelen zich aangetrokken tot het narratieve/het vertellende en de iets rustiger tempos die deze gasten vaak gebruikten. En direct naar de bron en vandaar uit om je heen kijken lijkt mij geen gekke koers.

@Bibi
Je hebt heel mooi/rustig geademd. Misschien is dat toch een gevolg van die korte periode tussen aanvallen en opnemen. Misschien is dat inderdaad de moeite waard om eens mee te experimenteren.

Denk er gewoon maar eens over. Je hebt tot nu toe vaker ongebruikelijke repertoire keuzes gemaakt en persoonlijk vind ik dat die altijd heel aardig hebben uitgepakt. Toch?
Vriendelijke groet,

Luke-wannabe
22 juli 2012, 01:15
Huh ik snap serieus niet wat dat 'Kop dicht' nou is? Komt dat in het liedje voor ofzo?

BibixMusic
22 juli 2012, 09:54
@ showband; Het nummer spreekt me niet zo aan... Maar ik snap je bedoeling ermee!

@ Han en Gus; Mijn repertoirekeuze is nogal gevariëerd ja! Heb pasgeleden nog Paranoid Android van Radiohead ingezongen, dus het is nog best breed :D Het eigen werk blijft een moeilijke voor mij, terwijl ik weet hoe belangrijk het is. I'll keep on trying!

@Han; Je hoeft je geen zorgen te maken hoor! Een van de redenen dat ik naar de Rockacademie ben gegaan is omdat ik meer wil leren over de muziekwereld, ook op het commerciële gedeelte. Ik word voorbereid op wat me (misschien) te wachten staat en waar ik voor moet oppassen. Zelf let ik daar ook op, maar iets meer van me afbijten mag wel inderdaad :)

@ Leon; Hahah ik heb al meerdere Adele covers gedaan en dacht dat er mensen over gingen zeuren ofzo. Maar dat was een beetje misplaatst!

EDIT: 1000e post!!! Hoor ik er nu echt bij? :mmmm:

Han S
22 juli 2012, 11:05
Je hoort er al heel lang bij hoor en je bent een van de vrouwelijke forumleden die bestand blijkt te zijn tegen deze overwegende mannenwereld. En dat vinden we mooi.

HaroldA
22 juli 2012, 12:04
EDIT: 1000e post!!! Hoor ik er nu echt bij? :mmmm:

Ik had in ieder geval niet verwacht dat je lang bleef hangen na je eerste post in het "post foto's van jezelf"-topic: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?118765-Het-schaamteloze-quot-post-foto-s-van-jezelf-quot-topic-2&p=2556760#post2556760

Leuk dat je nog steeds hier rond hangt iig! Een welkome afwisseling in het worstenfeest. :ok:

showband
22 juli 2012, 13:30
@ showband; Het nummer spreekt me niet zo aan... Maar ik snap je bedoeling ermee!

ik begrijp dat je het nooit zou doen.

Maar juist omdat ik denk dat oefening in de beheersing van liedjes goed zou zijn is dit een goede om te doen.

Er zit een waterval aan emoties aan. Je weet zeker dat het origineel niet bij jou past. En dus is het een goede buiten de comfortzone om te oefenen in het van de grond af kneden.

Er zijn honderdmiljoenmiljard mooizing-zangeresjes. Maar er is maar een Bibi. Het loont meer om een perfecte Bibi te worden die boven de materie staat dan weer een van die hondermiljoenmiljard inwisselbareadele nazingers. De voice of holland / idols / x-factor heeft inmiddels aangetoond dat zelfs als bekende nederlander met alle platenmaatschappijen achter je. Dat je er nog niet komt. Hoeveel werk denk je dat boris heeft? Hoeveel optredens denk je dat ben saunders over een jaar nog kan krijgen?

Gewoon omdat het geen zangers zijn met een kern. Die stralen door dat TV venstertje heen.

goede mensen om je op dit punt in je carrière eens naar te richten in het Nederlandse gebied zijn mensen zoals brel, intens met diepgang. maar niet ver van mijn bed.

maak mensen aan het huilen. Zing over scheidingen, een vakantie aan de costa, kanker of iets anders wat jou hier NU bezig houd. Zonder grote gebaar. Gewoon zoals het is. schrijf eens een vrolijke tekst over de toelating op de rockacademie. (euforie, de weg ernaartoe enz) Kortom, pak eerst dingen aan die dichtbij je staan. Je moet eerst zelf huilen als je een liedje zingt. Het boeit niet of anderen huilen.... dat is gewoon wat zieligs over mineur akkoorden zingen. Dat kan mijn hond ook. Stel je kwetsbaar op. Ga tot het gaatje. En zodra je dat goed voelt. ga dan eens naar de platgetreden Engelse en Amerikaanse covers grijpen.

BibixMusic
23 juli 2012, 08:53
@ Han, HaroldA; Dankje, 't is een gave :D

@ showband; Over die cover moet ik nog even nadenken...

Mensen zeggen mij vaak genoeg 'Doe eens mee met The Voice!' of andere talentenshows. Ik wil dat absoluut niet. Je wordt dan (vind ik) zo'n eendagsvlieg. Heb mijn profielwerkstuk destijds over talentenjachten gedaan, en kwam er snel achter dat het daar niet om het zingen gaat. Beetje voorgekauwde zooi allemaal.

Teksten gaan mij in ieder geval makkelijker af dan de melodie. Dus ik ga gewoon schrijven over datgene wat me op dat moment bezig houdt. Sowieso de Rockacademie zal wel terugkomen in een tekst denk ik :D Maarja, dan komt het moeilijke.. De melodie. Ik heb honderden ideetjes op mijn iphone staan maar niks spreekt me aan (heb ze laatst nog allemaal doorgespit). Wat dat betreft ga ik het gewoon makkelijker aanpakken, en niet proberen een heel nummer in een uur te schrijven maar gewoon een basis die niet te moeilijk is. A capella inzingen is ook een idee, dan zit ik niet vast aan de standaard akkoordjes die ik kan op mijn gitaar/piano en ben ik vrijer om te variëren.

Deze week maar eens aan de slag, lekker in het park schrijven doet me ook wel goed :)
Thanks!

aaronstonebeat
23 juli 2012, 09:46
Ik schrijf niet zo veel maar op een gegeven moment heb ik ontdekt dat je uit een tekst een melodie kunt halen; een basis voor een melodie is namelijk al in de tekst aanwezig als je die gewoon uitspreekt.

showband
23 juli 2012, 10:48
Mensen zeggen mij vaak genoeg 'Doe eens mee met The Voice!' of andere talentenshows. Ik wil dat absoluut niet. Je wordt dan (vind ik) zo'n eendagsvlieg. Heb mijn profielwerkstuk destijds over talentenjachten gedaan, en kwam er snel achter dat het daar niet om het zingen gaat. Beetje voorgekauwde zooi allemaal.

heel goed. gewoon volhouden!
Op dit punt in je zangloopbaan heb je het voordeel dat je je eigen terrein kan kiezen.
Je hebt een keer het voordeel van de " nieuwste artiest" zijn. Dan is het publiek nieuwsgierig en maximaal bereid te luisteren.
Kies je terrein, repertoire en tijd om dat te doen. Er is maar een kans op een eerste indruk. Zorg dat je voorbereid bent. En buit je voordeel maximaal uit.

Als je nog twijfelt over je melodieen, zoek dan co-writers op. Mensen die leuke liedjes op het net zetten mailen. En gewoon zeggen " ik vind jouw liedjes leuk, wil je een keer mij mij samen aan een tekst werken?"

Daar krijg je waarschijnlijk een hoop gratis songwritingles mee binnen, hopelijk een handvol bruikbaar eigen werk en ook nog eens contacten. (ik kan helaas geen memorabele songs schrijven dus ik preek niet voor eigen parochie)

Vergeet ondertussen niet dat een liedje niet alles is. arrangeren en produceren zijn ook redelijk miskende vakgebieden. Maar daar ga je waarschijnlijk vanaf september op school mee doodgegooid worden. Zolang je onbevangen er tegenover blijft staan en niet trends gaat volgen **1 komt dat wel goed.

**1 Trends moet je zetten, niet volgen

Han S
23 juli 2012, 12:56
Het mooie vind ik dat Bibi nog erg jong is en goed door heeft wat ze wel en niet moet doen. Zo zie ik zaterdag die Jaap zonder nek, die ook zo'n Idols achtige strijd heeft gewonnen. Doet die nog wat met muziek?

Waar ik persoonlijk heel erg van onder indruk ben is mensen die iets bedenken dat er nog niet was in de muziek. Kate Bush is zo iemand die ook op zeer jonge leeftijd heel bizondere muziek maakte. Ga die vroege songs van haar maar eens uitvogelen op de piano, heb je nog een hele dobber aan. Maar het was niet alleen knap in elkaar gezet, maar ook heel fijn om naar te luisteren voor velen.

Dan stel je wat voor en niet als je ergens een contest wint en/of op het songfestival jezelf voor joker zet. Volg je eigen weg, maar bekijk de kaart eerst goed en kies de beste bestemming.

Mr.Fingers
23 juli 2012, 14:15
Netjes, maar inderdaad "Alweer die "del van een Adele""! En nu iets van Sharon Jones: verandering van spijs doet vreten, en als je echt wil zal ik wel een gitaar/bastrack in elkaar draaien.

Duhsjaak
23 juli 2012, 21:48
Hi
@Mr. Fingers
Ik roep al een tijdje, dat we te weinig gebruik maken van elkaar's kwaliteiten hier op GN.
Dit is precies zo aanbod dat daar op betrekking heeft.

Prachtaanbod!!!!

Als je niks probeert, wordt het zeker niks!

@Bibi
Check deze man zijn track record s.v.p. Hij vindt zichzelf een matige gitarist (wou dat ik dat kon) en I declare, hij is één van de (zo niet de beste) bassist van België.

Verbeeld me niet zoveel, maar verbeeld mij wel dat ik dat toch tenminste een beetje kan beoordelen.

Neem dit aanbod serieus alsjeblieft.
Kan een super inspirerende wending geven aan je ontwikkeling.
Vriendelijekg roet (of zo) Gus

BibixMusic
24 juli 2012, 08:58
@ aaron; Zingend vertellen is het bijna ja.. Heel goed idee, ga ik zeker proberen!

@ showband; Ik zou echt heel graag contact willen zoeken met singer-songwriters, maar ik ken niet echt iemand die liedjes schrijft die me aanspreken.

@ Mr. Fingers; Ja tof! Nice :D Maar wat was je idee precies? Wil je dat ik iets van Sharon Jones inzing?

Mr.Fingers
24 juli 2012, 17:49
Van mij moet je niets, maar: als je eens wat anders als "die del van Adele" wilt doen, en dat valt in het straatje "vintage klinkende soul", dan moet je maar een gil laten, en dan neem ik wel wat op.

BibixMusic
25 juli 2012, 12:04
Van mij moet je niets, maar: als je eens wat anders als "die del van Adele" wilt doen, en dat valt in het straatje "vintage klinkende soul", dan moet je maar een gil laten, en dan neem ik wel wat op.

Ik heb je een pm gestuurd :)