PDA

View Full Version : Begin gitaarspelen



Ruben1994
19 juli 2012, 22:14
Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum, en wil me ten eerste even voorstellen. Mijn naam is Ruben, zoals jullie
misschien wel kunnen zien aan mijn gebruikersnaam en ik ben 18 jaar. Ik heb ooit op de basisschool
blokfluit lessen gehad, en ik kan dus nog wel een klein beetje noten lezen, maar verder ben ik een
volkomen beginner met gitaar spelen.

Ik heb me op dit forum aangemeld, omdat ik iedere maand vier lessen binnen krijg om gitaar te leren
spelen wat mij erg leuk lijkt om te kunnen. Ik heb inmiddels bijna alle 72 lessen binnen, en ik ben al
een paar keer begonnen, maar iedere keer stokte het ergens bij les drie. Nu ben ik 16 juli weer
begonnen en ben ik inmiddels al bij les vier beland. Nu heb ik alleen wel een paar vraagjes,
aangezien bepaalde dingen niet zo makkelijk willen lukken.

Ten eerste vind ik het erg moeilijk om het tellen goed te doen, aangezien je op heel veel dingen
tegelijk moet letten tijdens het gitaar spelen, en dat wordt dus steeds wat moeilijker nu ik ook met
m'n linkerhand dingen moet gaan doen. Nu is dus mijn vraag hoe je dit tellen het beste kan doen:
hardop tellen, in je hoofd of wat dan ook?

Ook vind ik het moeilijk om mijn gitaar te stemmen. Nu doe ik dit met een stemapparaat, dus gaat
dit nog wel even, maar hoe kan je dit nu het beste leren? Ik hoor namelijk niet zo heel goed de
verschillen tussen de tonen.

En als laatste moest ik dus de laatste les ook mijn linkerhand gaan gebruiken, alleen dit is toch wat
lastiger dan ik in eerste instantie dacht. Voorlopig heb ik nog alleen de tonen e, f en g (en de losse
snaren) gehad van de onderste snaar. Nu ben ik aan het oefenen met allerlei kleine stukjes
proberen te spelen, alleen als ik nu dus allebei mijn vingers van mijn linkerhand van de snaar afhaal,
dan blijven als het ware mijn vingers een beetje aan de snaar hangen, waardoor je nog een soort
van toon hoort. Nu is dus mijn vraag hoe je dit kan voorkomen.

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,

Ruben :)

Eric van Esch
19 juli 2012, 22:25
Welkom Ruben hier.

Niet dat ik de beste speler ben, ben ook maar een gevorderde beginner, maar een paar tips om je hopelijk vooruit te helpen.

1. Tellen. Dat werkt voor iedereen waarschijnlijk anders. Je zou hardop kunnen tellen, met je voet tellen, stilletjes of een metronoom nemen. Het voordeel van de metronoom is dat je niet zelf hoeft te concentreren op het tellen en spelen, maar alleen spelen op de maat van de metronoom. Je kan ook via het web wel een metronoom vinden, zodat je via de computer een metronoom hebt.

2. Als je met je stemapparaat je gitaar goed gestemd krijgt is dat toch prima? Het is geen heilig moeten om op gehoor te moeten stemmen, alhoewel dat soms wel makkelijk is. Maar je zal merken dat naarmate je langer speelt je de toonhoogten vanzelf beter gaat herkennen. Gewoon stemmen met je stemapparaat dus en geduld hebben.

3. Ook dit is oefenen. In het begin zal je het vaak overkomen, maar naarmate de tijd en je vaardigheden vorderen zal het minder worden. Probeer je het zelf wel goed aan te leren. Oefen op een heel rustig tempo en versnel langzaam aan zonder dat je slordiger gaat spelen. Het gaat hierbij vooral om het "vingergeheugen", oftewel je vingercoordinatie.

Vooral niet opgeven en doorgaan. Uren maken is nu eenmaal de beste leerschool.

Hiddie
19 juli 2012, 22:36
Hoi welkom!

Over het stemmen:

Stem de dikke E-snaar goed. Doe dit met een goed gestemd instrument en dan op gehoor verhogen/verlagen tot je precies dezelfde toon hoort. Dit kan vaak goed met een piano. Anders gebruik je je stem apparaatje. De andere snaren kan je allemaal stemmen door op de vorige snaar, die al wel juist gestemd is, dezelfde toon te zoeken en dan weer dit principe toepassen. Dus bijvoorbeeld:
Je E-snaar is goed gestemd en je wilt de A stemmen. Dan speel je de 5e fret op de E (dat is een a noot) en dan draai je tot je diezelfde toon hoort bij de A-snaar. Dit truckje kan je op alle snaren toepassen. Bovendien voor een beginner een leuke manier om je gehoor te trainen en de hals van de gitaar wat beter te snappen. Het is trouwens niet altijd de 5e fret van de vorige snaar, soms een andere, maar wel in de buurt. Je kan dit uitzoeken met het omhoog tellen bij elke snaar. Moet lukken als je alle noten kent.

Als je in je eentje speelt (en dus niet met een maatje of een plaat) hoef je niet eens de E-snaar goed te hebben gestemd om je gitaar te stemmen, omdat de onderlinge verhoudingen van de snaren wel hetzelfde zullen zijn. Als je dit doet, kijk dan alleen uit dat de E-snaar niet ontzettend strak of los is. Dan zal je kans dat er bij het stemmen een snaar knapt.

Over dat laatste van de linkerhand: Dat is puur een kwestie van gewenning. Probeer steeds zo hard te drukken dat je de toon net 'goed' hoort, dus zonder een ruis, maar zonder veel te harde te drukken. Dat met het los laten is gewoon oefenen en komt vanzelf. Op een gegeven moment weten je vingers precies hoe hard je moet drukken om de snaar te laten stoppen met trillen. Ook moet je niet proberen je vinger te laten stuiteren, dan blijf je idd zo'n toontje horen.

Tja, dat tellen. Ik speel bijna altijd op gehoor. Ik heb pas alleen door dat het 16e noten zijn als ik daar bewust bij nadenk om maar een voorbeeld te geven. Als je wel goed moet tellen doordat je een stuk speelt met noten die je niet eerst hebt gehoord, of voor een oefening, dan is een metronoom/drumcomputer heel handig. Vaak kan je ook meetikken met je voet of hoofd als het echt nodig is om goed te tellen.

Ruben1994
19 juli 2012, 22:47
Bedankt alvast voor jullie reacties.

Wat mij opviel in het laatste antwoord vooral, is dat het tellen niet eens nodig is, maar
dat je het ook op een soort van gevoel kan doen. Dit heb ik zelf ook af en toe dat het
op zich best goed klinkt zonder te tellen, en gewoon wat langer wacht met de volgende
snaar aanslaan, als ik bijvoorbeeld een halve noot moet spelen in plaats van een kwart
noot. Maar dit kan dus ook gewoon, en dan krijg je dus ook niet later problemen met
spelen? Dit lukt mij namelijk wel redelijk.

Als jullie nog tips hebben, hoor ik deze nog graag, bedankt alvast nogmaals! :p

JohnLord
19 juli 2012, 22:53
Een leraar van vleesch en bloed zal je zeker ook helpen...

Eric van Esch
19 juli 2012, 22:54
Gevoel is natuurlijk van belang, alleen zou ik het jezelf in het begin wel aanleren met tellen. Om het goed strak te hebben en te houden is een hele kunst. Goed aanleren is het halve werk, maar als je het van nature op gevoel al hebt is dat mooi meegenomen. Probeer maar eens langer iets strak te houden, dat valt niet mee

Ruben1994
20 juli 2012, 23:11
Ik ben vandaag weer verder gegaan met les 4, deze les afgemaakt en toen maar begonnen
aan les 5. Nu moet ik hierbij de tweede snaar gaan gebruiken. De losse snaar en de vakken 1
en 3, dus de noten b, c en d. Nu vind ik het lastig om mijn vingers goed neer te zetten, zodat
ik de eerste en derde snaar niet raak.

Nu is dus mijn vraag hoe je je vingers hierbij het beste kan neerzetten, want met de manier
zoals ik het nu doe, krijg ik een beetje kramp in m'n vingers, aangezien er redelijk veel spanning
op m'n vingers komt te staan. Of hoort dit gewoon?

Dank.

Ruben, :)

Rizz
20 juli 2012, 23:25
Waar heb je je duim van je frethand staan? Probeer je vingers zo rechtop mogelijk te zetten.. In het begin is het ook belangrijk hoe je zit, het beste is een stoel zonder leuningen. Zoveel spanning dat je kramp krijgt is iig niet goed! Alles wat je doet, moet zo comfortabel mogelijk zijn.. Het is wel moeilijk om het zo te zeggen, omdat ik het niet kan zien..

Wat voor gitaar speel je eiggenlijk op? Nylon of staalsnarig?

Als je er niet uitkomt, is het misschien handig als je een leraar opzoekt..

Ruben1994
21 juli 2012, 13:02
Mijn duim staat in het midden achter het tweede vak zegmaar. Maar bij de lessen stond inderdaad ook
dat je je vingers zo haaks mogelijk moet zetten, maar je wijsvinger altijd wat schuin, maar dit laatste
heb ik nog niet helemaal voor elkaar gekregen, dus is dit belangrijk? En als ik gitaar speel, zit ik meestal
op mijn bed, aangezien ik een bureaustoel heb met leuningen en mijn gitaar hier inderdaad niet bepaald
tussen past, en dat zit dus niet zo lekker ook. Ik heb mijn gitaar gratis bij de lessen gekregen, de onderste
drie snaren zijn van nylon en de bovenste drie bas-snaren, daar zit nog een metaal omheen. Verder is het
gewoon een houten, akoestische gitaar. Deze hier (http://www.tonika.nl/shop/imagesgroot/C70.jpg) lijkt er wel aardig op, alleen net iets andere hout kleuren.

jazzie1
21 juli 2012, 17:24
Hallo Ruben, zoals eerder aangegeven door John Lord is in jouw geval een leraar waarschijnlijk een goede optie. Echter mocht je door wat voor reden dan ook dit niet willen/kunnen zoek dan even op internet (youtube)., daar staan zat sites waar je lessen(free) kunt volgen bv JustinGuitar.com om er maar een te noemen.

Succes.

Ruben1994
22 juli 2012, 18:54
Sorry voor de vele vragen, maar zijn er misschien een soort van oefeningen (zonder gitaar),
waarbij ik mijn vingers van mijn linkerhand wat kan 'trainen', zodat mijn vingers verder kunnen
spreiden? Ik zat namelijk dat eerste filmpje te kijken van JustinGuitar, maar die eerste oefening
met m'n vingers krijg ik echt al niet voor elkaar.

Het moeilijk is eigenlijk niet de theorie, maar de praktijk bij gitaar spelen geloof ik... :confused:

EDIT:
Nog eens geprobeerd, en vooral mijn pink in het vierde vakje komt tekort.

Rizz
22 juli 2012, 19:01
Welk filmpje? Kan je een link plaatsen?

Ruben1994
22 juli 2012, 19:38
Tuurlijk.

http://www.justinguitar.com/en/TE-001-FingerGym.php

EDIT:
Ik weet dat het een oefening hiervoor is, maar deze is met gitaar. Maar is er ook een
oefening die ik zo nu en dan kan doen, zodat ik ook zonder gitaar mijn vingers kan trainen?

Rizz
22 juli 2012, 20:06
Vergeet niet dat je pinkie je meest lompe vinger is en dat het nogal wat oefening kost om die goed te controleren.. Als je dit nog niet kan, begin met rekken van je vingers.. Is sws nodig als je begint met spelen.. Als ik wat meer ingewikkelde dingen speel die wat extra spreiding van m'n vingers vereisen, doe ik ook rekoefeningen met m'n vingers.. Als je vingers koud zijn, zeker als beginnend gitarist, lukken sws weinig dingen, dus begin daar 's mee..

Probeer ook te spelen met de positie van je duim van je frethanden met name de richting waarin deze wijst.. Sommige dingen kosten nu eenmaal wat meer oefening en zullen wat meer tijd kosten..

Als je er echt niet uitkomt, zoek een leraar of iemand in je omgeving die je wat dingen kan aanwijzen..

Succes!

vederlicht
22 juli 2012, 22:08
Hoi Ruben. Ik wil je wel op weg helpen, maar dan moet je wel een beetje in de buurt wonen.
Vederlicht♫

Ruben1994
22 juli 2012, 23:45
Hoi Ruben. Ik wil je wel op weg helpen, maar dan moet je wel een beetje in de buurt wonen.
Vederlicht♫
Dat had inderdaad wel erg fijn geweest, alleen ik woon niet echt in de buurt van Gelderland. Ik
woon zelf in Dordrecht, had het anders erg graag gewild, vooral voor nu in de zomervakantie, dan
had ik in elk geval een wat betere basis gehad, en dan had ik tijdens school zelf wat makkelijker
de lessen kunnen volgens van die cursus gitaar spelen.

Ik ben nu namelijk ook vooral bezig met gitaar spelen, omdat ik volgend jaar naar vwo-6 gaat, en
ik dus best wel wat tijd aan school kwijt ben, als ik met goede cijfers wil slagen. Maar voor gitaar
spelen wil ik sowieso wel tijd vrij maken, ook tijdens school, aangezien ik al erg lang erg graag
wil leren gitaar spelen. En ik probeer nu dus een beetje de basis te leggen, zodat het dadelijk iets
minder moeite kost om steeds wat dingen onder de knie te krijgen.

Ruben1994
25 juli 2012, 17:36
Ik probeer iedere keer mijn gitaar te stemmen met stemapparaat, alleen nu heb ik het
een keer met de bijgeleverde CD bij de cursus gedaan. Nu klinken de snaren allemaal
precies goed, alleen zitten ze een stuk minder strak dan eerst. Horen de snaren ook
redelijk los te zitten of moeten ze echt goed strak zitten?

Alvast bedankt.

Ruben, :)

Rizz
25 juli 2012, 19:36
Ik probeer iedere keer mijn gitaar te stemmen met stemapparaat, alleen nu heb ik het
een keer met de bijgeleverde CD bij de cursus gedaan. Nu klinken de snaren allemaal
precies goed, alleen zitten ze een stuk minder strak dan eerst. Horen de snaren ook
redelijk los te zitten of moeten ze echt goed strak zitten?

Alvast bedankt.

Ruben, :)

Heb je het gecheckt met je stemapparaat?

Als je stemt met je apparaatje, zorg dan wel dat de goede noot in beeld staat als je gaat draaien.. Ik neem aan dat je bekend ben met de snaarvolgorde? Zo niet, van boven naar beneden: Een Aap Die Geen Bananen Eet.. Gelijk het ezelsbruggetje erbij..

Als je je lage E stemt, moet er ook een E in beeld staan, staat er bijvoorbeeld een F in beeld, moet je snaar omlaag totdat er een E wordt weergegeven.. Ik heb het vermoeden dat het daar fout is gegaan. Geloof me, je bent niet de eerste en zeker niet de laatste, klassieke beginnersprobleempjes! :)

Succes!

Ruben1994
25 juli 2012, 22:12
Heb je het gecheckt met je stemapparaat?

Als je stemt met je apparaatje, zorg dan wel dat de goede noot in beeld staat als je gaat draaien.. Ik neem aan dat je bekend ben met de snaarvolgorde? Zo niet, van boven naar beneden: Een Aap Die Geen Bananen Eet.. Gelijk het ezelsbruggetje erbij..

Als je je lage E stemt, moet er ook een E in beeld staan, staat er bijvoorbeeld een F in beeld, moet je snaar omlaag totdat er een E wordt weergegeven.. Ik heb het vermoeden dat het daar fout is gegaan. Geloof me, je bent niet de eerste en zeker niet de laatste, klassieke beginnersprobleempjes! :)

Succes!

Dat was inderdaad mijn fout. Ik heb trouwens dit ezelsbruggetje moeten leren. Alleen moet je dan wel
bij de onderste snaar beginnen. Een Beer Geeft De Aap Eten.

Maar de snaren mogen, als ik dit gewoon zo gedaan heb, wat losser zitten?

EDIT
Ik heb trouwens veel geoefend met het plaatsen van mijn vingers, en dit heeft zeker gewerkt.
Ben erg snel door les vijf heen gegaan hierdoor, waardoor ik nu al druk bezig ben met les zes. :)

Nu moet ik alleen stukjes gaan spelen met de onderste twee snaren. En dan bij beide snaren
moet ik steeds vakje 1 en 3 gebruiken. Dit is best wel lastig, omdat ik nu twee snaren
tegelijk moet gaan gebruiken. Maar dit gaat vast ook weer lukken, en dan door met de derde
snaar van onderen in les zeven. :D

Ruben, :)

Rizz
25 juli 2012, 22:37
Dat was inderdaad mijn fout. Ik heb trouwens dit ezelsbruggetje moeten leren. Alleen moet je dan wel
bij de onderste snaar beginnen. Een Beer Geeft De Aap Eten.

Maar de snaren mogen, als ik dit gewoon zo gedaan heb, wat losser zitten?


Ruben, :)

Ze zullen dan allicht losser zitten dan je in eerste instantie gewend was, ja.. Er staat op nylon snaren ook niet vreselijk veel spanning.. Als je gitaar gewoon in E gestemd is, is het goed!

Bobke
30 juli 2012, 21:43
Tuurlijk.

http://www.justinguitar.com/en/TE-001-FingerGym.php

EDIT:
Ik weet dat het een oefening hiervoor is, maar deze is met gitaar. Maar is er ook een
oefening die ik zo nu en dan kan doen, zodat ik ook zonder gitaar mijn vingers kan trainen?

Hoi Ruben1994,
Ik volg zelf ook de lessen van Justin. Bevalt mij uitstekend!
Justin beantwoordt jouw vraag in een van zijn lessen: [vrij vertaald:] verspil je geld en je tijd niet aan apparaatjes en dergelijke. De beste oefening/training is GITAARSPELEN. Voor (bijna!) iedereen is een nieuwe techniek in het begin moeilijk en vergt tijd/oefening. Ben zelf nu net begonnen aan Stage 8 en hij heeft gelijk. Gewoon verstand op nul en blijven proberen/oefenen. Het gaat vanzelf beter. Beloofd! ;-)
Suc6 + grtjs,
Bob'ke