PDA

View Full Version : Nieuw nummer: wat zijn jullie meningen?



hjh360
18 juli 2012, 17:17
http://soundcloud.com/hugo-huijer/strings

Ben zeer benieuwd wat jullie ervan vinden.

EDV
18 juli 2012, 20:36
Ik ben benieuwd hoe 't klinkt als je een octaaf lager zingt of iig een andere toonsoort....zo vind ik 't eerlijk gezegd niet zo mooi. Sowieso te mellow voor mijn smaak, maar daar zijn vast liefhebbers voor ;)

VLP
18 juli 2012, 22:41
goed nummer vind ik. Alleen die 2e gitaar bij de intro is iets raar. Misschien pas laten invallen bij het starten van de zang?

hjh360
19 juli 2012, 21:01
Haha, wat jullie ergert is precies hetzelfde als wat ikzelf opmerk.

Het eerste deel van het nummer, dus gewoon de coupletten, ga ik lager zingen. Mijn stem past sowieso beter bij een lage zang, en zelf vind ik het ook maar raar klinken.

Die 2e gitaar in de intro is ook idd iets dat me opvalt. Om de intro niet alleen acoustisch te maken, had ik dat gitaartje er ook maar bij gegooid. Ik had die 2 gitaartracks gekopïeerd, waarbij er een op links stond en de andere op rechts. De ene heb ik dan een tel verplaats, zodat dit misschien voor een soort delay effect zou zorgen. Niet gelukt dus, in mijn hoofd klonk het toen allemaal wat beter ;)

Anyway, bedankt voor de reacties tot nu toe. Ben benieuwd wat meer mensen hiervan vinden!

Duhsjaak
20 juli 2012, 04:43
Hi
Door de verlaging in het refrein heeft het hier en daar een beetje Syd Barrett trekjes. Helemaal niet slecht.

Ik vind er heel fraaie stukjes in zitten. Ik vraag me af of dit nummer op geimproviseerde manier tot stand is gekomen?

Op sommige plaatsen vechten de ideeën om een plaatsje, waardoor het geheel wat ongestructureerd overkomt. En iets aan de lange kant.
Verder zijn de shoe gaze elementen ruim genoeg voor handen om mijn hartje te winnen.

Zang? Misschien is het een idee om iets meer harmonie te krijgen tussen de te droge zang en te iets teveel echo/repeat gitaren. Misschien dat het dan meer gaat klinken alsof het bij elkaar hoort.

Persoonlijk snap ik niet helemaal waarop je doelt als je zegt dat je je zang raar vindt klinken. Normaal zou ik zeggen dat je uit je nek lult, maar omdat ik toch al meen dat ik het beter weet dan The Artiste himself, moet ik mijn grenzen kennen.

Mijn volmaakt ongerijmde idee bij dit lied is: Maak er twee liedjes van. Als je vindt dat het bij elkaar hoort speel je ze achter elkaar, want het kan elkaar wel versterken. En probeer er meer een eenheid van te maken qua geluid.
De heer Braakhekke had ik effe aan de telefoon. Hij zegt hierover: De ingrediënten kloppen. Nou nog een lekker sausje.
Vriendelijke groet, Gus

Heffie
20 juli 2012, 06:11
Zo! Da's prettig wakker worden in Bahrain aan het begin van de ramadan. Het begint een beetje als Snow Patrol en als de tweede stem invalt is het Pink Floyd ten tijde van Atom Heart Mother/Meddle(dus zonder Syd Barrett ;)). De delay op de tweede gitaar misschien een beetje terug draaien in het begin idd. Zoals wel vaker kan ik me in Duhsjaak zijn analyse vinden: persoonlijk vindt ik ook dat het nummer na ongeveer 3.30 "af" is. De rest lijkt me iets voor een volgend nummer.
Maar erg goed gedaan. Vooral doorgaan:ok:.


De heer Braakhekke had ik effe aan de telefoon. Hij zegt hierover: De ingrediënten kloppen. Nou nog een lekker sausje. :seriousf:

hjh360
20 juli 2012, 11:15
Bedankt voor de reacties tot dusver! en gus, jezus, wat een comment ;) haha

Het nummer is inderdaad totaal geïmproviseerd tot stand gekomen. De akkoordjes waarmee ik begin had ik al een tijdje "rondliggen", maar kon hier nooit iets boeiends van maken. Nadat ik mijn hoge e verlaagde naar een c#, en per ongeluk eens een keer een F speelde in het reffrein, waardoor alles in één keer een halve noot naar beneden ging, kreeg dit nummers vleugels ;)

Het 2e deel kwam ook volledig uit de lucht vallen. het nummer zou saai worden als ik er nog een couplet achter zou plakken, in dezelfde stijl, en ik vond het te vroeg om het nummer te eindigen. Ik ging dus verder in dat F akkoord dat ik net gevonden had, en kwam toen vrij makkelijk bij dat hele stuk. Persoonlijk vind ik dat stuk het beste klinken.

Ik schrijf mijn nummers altijd met een gitaar in mijn hand. Ik "verzin" eerst iets instrumentaals, en daarna verzin ik wel wat vocals erbij. Andersom zou ik het echt nooit kunnen.

Ik heb de zang nu wat lager ingezongen. Ik had verwacht dat dit beter zou klinken, maar ik vind het een stuk saaier, duffer, en slomer klinken. Ik ben bang dat de luisteraar dat ook ervaart, en dan meteen wegklikt, terwijl mijn stem wel beter geschikt is voor een lage zang.

Heb nu dus vanaf het begin 2 stemmen gebruikt, waardoor het in mijn mening wel iets aantrekkelijker klinkt. Vind het alleen nog steeds niet goed genoeg klinken, dus denk ik a la Fleet Foxes meteen 3 stemmen te gebruiken, zodat je gelijk een berg vocals te horen krijgt, allemaal in harmonie.

Ik wacht daar nog even mee, omdat ik eerst benieuwd ben wat jullie vinden van deze huidige versie, en of jullie het een goed idee vinden om meteen 3 stemmen in te zetten vanaf het begin.

Mijn dank is groot! :)

hjh360
20 juli 2012, 11:26
Oeps.
Hier is de tweede versie:

http://soundcloud.com/hugo-huijer/strings-1-1

Heffie
21 juli 2012, 17:14
Die tweede stem er meteen bij is een verbetering(voor zover ik de eerste nog in m'n geheugen heb)! Volgens mij zit alleen de tweede gitaar er niet lekker in in het begin en dat "stoort" een beetje. Stoort tussen aanhalingstekens want bij de tweede keer luisteren hoorde ik het al minder en na de derde keer niet meer dus het is maar een klein schoonheids foutje, wat mij betreft en dat ga je denk ik niet oplossen met nog een zangpartij eroverheen. Het zit in de gitaarpartij(denk ik). En over dat tweede deel blijven we het oneens;).
Dat mensen (soms) snel wegklikken is volgens mij gewoon een gegeven en daar zou ik me niet teveel op blindstaren als ik jouw was. Gewoon doen wat je het beste ligt en niet te veel bezig zijn wat het hele internet van je intro vindt, dat gevecht win je toch niet:).

Erg goed gedaan naar mijn bescheiden mening.

Martin_
21 juli 2012, 17:22
Ik heb beide versies even geluisterd. Op zich klinkt het met twee stemmen leuk. Persoonlijk zou ik echter dit liever afwisselen tussen één stem en twee stemmen. Dus niet continue, maar bepaalde stukjes er uit pakken om te benadrukken met twee stemmen. Als derde stem kun je aan het einde ook "ahaha" er overheen zingen. ('t Is maar een ideetje)