PDA

View Full Version : wijsvinger blijft krom staan......



fastfolkert
16 juli 2012, 23:10
Nou speel ik al minstens 25 jaar gitaar maar sinds kort heb ik bij optredens last van het feit dat mijn wijsvinger van mijn linkerhand na een half uurtje intensief spelen soms "krom" blijft; opgerold zeg maar.
Na even pauze is het trouwens ook zo weer weg en het doet ook geen pijn, maar hij blijft dus aanvankelijk in de "kromme"stand staan.

We spelen veel oude rock n roll en veel in A. Dus veel A-A6-A7 rifjes op en neer de hals. Die speel ik dan met de wijsvinger in een halve barre over de onderste 4 snaren waarvan ik #2, 3, 4, en 5 aansla. Met de middelvinger en ringvinger de zesjes en septiemen zeg maar; het bekende R&R werk.

Weet iemand wat ik daar aan kan doen? Het zal ongetwijfeld met techniek (of gebrek daaraan....) te maken hebben maar toch had ik dit "vroeger" niet, en techniek wordt hopelijk steeds beter....

EDV
16 juli 2012, 23:14
misschien de leeftijd? :hide: ....maar serieus lijkt 't gewoon op overbelasting en daar heb je last van als je iets teveel gebruikt. Dat wordt niet anders door een betere techniek. Een auto loopt ook steeds meer kans op problemen als de kilometerstand hoger wordt, hoe goed je 'm ook onderhoudt.

't is iig beter dan een middelvinger die je níet meer kunt buigen :crazyhappy:

fastfolkert
16 juli 2012, 23:19
misschien de leeftijd? :hide:

't is iig beter dan een middelvinger die je níet meer kunt buigen :crazyhappy:

Nou, die middelvinger doet z'n werk gelukkig nog uitstekend :soinnocent:
Ja, de leeftijd...het begint nog met een 4 maar niet lang meer........

LemmyNL
16 juli 2012, 23:23
Zou 't geen triggerfinger zijn....?
http://www.handclinic.nl/content.asp?id=223

fastfolkert
16 juli 2012, 23:25
Zou 't geen triggerfinger zijn....?

;) ook leuk, maar ff serieus: wat kan ik eraan doen want het is soms best vervelend.....:dontgeti:

Martin_
16 juli 2012, 23:31
Is dat een soort RSI? Dan zou je dit (klik) (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?109157-Rsi) topic kunnen doornemen.

fastfolkert
16 juli 2012, 23:47
Is dat een soort RSI? Dan zou je dit (klik) (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?109157-Rsi) topic kunnen doornemen.

Dat is IMHO toch wat anders; RSI gaat gepaard met pijn, terwijl in mijn geval er totaal geen pijn is.
De spier van mijn wijsvinger lijkt op dat moment aangetrokken waardoor die vinger als het ware opgerold is en ik 'm niet kan strekken.
Na een paar minuten is het weer weg en heb ik weer controle....heel vreemd.

Napoje
17 juli 2012, 09:04
De dokter weet veel meer van het menselijk lichaam dat mensen op een gitaarforum... idee?

showband
17 juli 2012, 09:27
;) ook leuk, maar ff serieus: wat kan ik eraan doen want het is soms best vervelend.....:dontgeti:

triggerfinger IS een aandoening die deze verschijnselen kent. De band was er later.

terrasbeest
17 juli 2012, 09:55
http://www.youtube.com/watch?v=DISCFr0YeiM


http://www.youtube.com/watch?v=cyRGk_zGpF4&feature=related

EDV
17 juli 2012, 10:08
leuke filmpjes :)

HaroldA
17 juli 2012, 10:16
Dat is IMHO toch wat anders; RSI gaat gepaard met pijn, terwijl in mijn geval er totaal geen pijn is.

Helaas, ik heb ook geen pijn, wel RSI.

EDV
17 juli 2012, 11:00
RSI is een verzamelnaam voor klachten, symptomen en syndromen die voorkomen in bovenrug, nek- en schoudergebied, armen, ellebogen, polsen, handen en vingers. Niet een specifieke kwaal zoals een infectieziekte die ook specifiek te bestrijden is. Er zijn veel verschillende symptomen mogelijk

terrasbeest
17 juli 2012, 11:43
leuke filmpjes :)

(Ter illustratie dat Ruben Block ooit begonnen is als chirurg)

strat987
17 juli 2012, 12:56
Ik heb dat ook wel eens gehad met die wijsvinger, het lijkt een soort kramp. Ik weet van mezelf dat ik toen niet relaxt genoeg was en te krampachtig in de hals geknepen heb. Dus waarschijnlijk toch iets met techniek.

TopRob
17 juli 2012, 20:52
Het lijkt inderdaad op een "triggerfinger" en dat heeft niets met onze Vlaamse vrienden te maken. Ik heb zelf ook een triggerfinger, maar dan aan mijn pink. Het heeft te maken met een vernauwing van de schacht waar een pees doorheen loopt, waardoor de pees niet meer terug kan en de vinger krom blijft staan.
Wat kun je eraan doen? Wel, ik heb zelf een injectie met corticosteroïden in de peesschacht gehad en hierdoor werd de vinger/pees weer soepel. Na een jaar kwam het echter weer terug en de enige optie is nu een kleine operatieve ingreep waarbij men de peesschacht ruimer gaat maken. Nou ben ik geen liefhebber van operatieve ingrepen (wie wel?) en laat het voorlopig even voor wat het is. Aangezien het mijn rechter pink betreft, kan ik er voorlopig prima mee leven, want het doet geen pijn. Een wijsvinger zoals bij jou lijkt me wel wat lastiger. Even langs de huisarts zou ik zeggen.

fastfolkert
17 juli 2012, 23:33
OK, iedereen bedankt voor de tips. Ook over de details van RSI en de term "Triggerfinger". Ik kende het niet.
Ik zal eerst proberen "relaxter" te spelen en als dat niet helpt naar de huisarts gaan (al kijk ik niet uit naar een eventuele operatie :(

terrasbeest
18 juli 2012, 00:09
Ik ben geen medicus, maar ik heb weet van mensen die hetzelfde hebben gehad (ook gitaristen). Het is een kleine operatie, lokale verdoving. Ik denk zelfs dat je onmiddellijk erna naar huis mag.
Ik zou absoluut met een arts gaan spreken, die kan je ook zeggen hoe die dingen evolueren. Vanzelf beter worden zal dit niet, het kan wel verslechteren, waardoor je een minder resultaat van een eventuele operatie mag verwachten.