PDA

View Full Version : PA systeem info gezocht (haast)



Dribbel_
16 juli 2012, 23:09
In verband met een aankomende zomertour hebben wij de keuze overwogen op een PA te huren of te kopen. De kosten van het huren voor een langere periode vallen dusdanig hoog uit dat we besloten hebben deze zelf aan te schaffen. Maar er zijn zoveel opties waardoor ik door de bomen het bos niet meer zie.



In het kort:
We beschikken zelf over een Allen & Heath WZ³16:2 mengtafel.
We willen een PA set voor zo'n 200-300 man

Wat we dus nog nodig hebben:
2 speakers + statieven
woofers
PA versterker(in het geval van passieve speakers)

Het budget zal om en nabij de 1000 euro liggen maar heeft ook wat speling.

Ik kom op internet veel setjes tegen waarbij staat dat ze geschikt zijn voor zangers/DJ, maar op andere stukken lees ik weer dat je ivm bepaalde frequenties van instrumenten beter kan kijken naar een PA die juist geschikt is voor zang/instrumenten.

In welke zin zou zoiets als dit bijvoorbeeld volstaan?
http://muziek.marktplaats.nl/speakers/576986725-speaker-set-18sound-2x-18-2x-12.html

En wat is aan te raden qua speaker grootte, volstaat 12" of ga je al snel naar 15" toe? Het is lastig om ook hier over info te winnen aangezien de hoeveelheid wattage natuurlijk ook niet veel zegt in principe

Hopelijk kunnen jullie hierbij helpen.

Alvast bedankt :)

peter_heijnen
17 juli 2012, 09:47
Als ik met dat budget voor de keus zou staan ging ik toch voor actief. Voor net iets meer geld koop je bijv twee echt goede 12" rcf toppen en daarbij één behringer sub en ev later een tweede. Wel moet er dan ook nog een set stands bij. Onderstaande 'set' heeft sowieso meer vermogen dan de set van marktplaats en daarbij -meer dan waarschijnlijk- meer rendement per watt.

http://www.thomann.de/nl/rcf_art_312_a.htm
http://www.thomann.de/nl/behringer_b1500dpro.htm

Die behringer ken ik dan wel niet, maar met dat budget ontkom je er gewoon niet aan.

En hoe dan ook blijft het behelpen als je de band helemaal wilt uitversterken. Met dat budget gaat dat sowieso niet lukken en zal je de backline zelf veel werk moeten laten doen in de zaal. Op de zang na -die gaat uiteraard vol over de installatie- zul je moeten bijmengen wat je nog mist uit de backline zelf.

showband
17 juli 2012, 09:58
-transport
-bediening
-verzekering
-reparaties en onderhoud
-extra tijd die jij bezig bent
-afschrijving

voor het gemak:
-grotere bus+benzine: +40euro
-bediening, zwart en dirt cheap: +75 euro
-verzekering dirt cheap 5% nieuwwaarde: 150euro/12 maanden/3 optredens +5 euro
-opslag in goedkoop popcentrum: 20euro
-gewone reparaties en onderhoud+verbruiksgoed (gaffa enz) per optreden +10euro

pa
tweedehands speakerset + amps 3000
kabels+kisten+statieven+microfoons+monitors+220Vbl okken+enz 1500euro erbij
restwaarde 100euro, afschrijving 10 jaar/12 maanden/3 optredens
4500 euro-1000euro=3500euro/36= "maak em rond" 90 euro

werkelijke prijs van een goedkope snertset per optreden met bediening:240euro

tel daar bij op:
-als er iets stuk gaat heb je geen reserve spullen
-als er iemand de band in of uit gaat heb je ruzie over de spullen en het geld.
-Voortaan sjouw je 3x zo veel bij elk optreden.
-elk optreden moet je 2 uur langer aan het werk voor bouwen en breken.
-is je set te groot dan staat ie in de weg. Is ie te klein dan kun je alsnog bij gaan huren.

en vooral..... PA bedrijven vallen over elkaar heen om je te mogen verhuren....

de realiteit is dat transport + opslag + bediening van een geluidsset ongeveer dezelfde prijs is als de rekening van het PA bedrijf.
De spullen zijn virtueel gratis als je goed gaat kijken naar de werkelijke prijs.

Dat is niet fijn voor de verhuurders. Wel voor muzikanten met optredens. Als band is dit NIET de tijd om zelf spullen te kopen.

paulusdeBKB
18 juli 2012, 11:16
Eens met Showband. 1000 euro is te weinig om een PA van te kopen, en het levert zo veel extra gezeik op. Overweeg of je een PA kunt delen met een bevriende band, of leg aan de zaaleigenaren uit dat jullie gage omhoog moet als je zelf de PA verzorgt. Als alternatief kun je aanbieden dat de zaaleigenaar zelf een PA neerzet.

Nog even over een zomertour: het gaat jullie duidelijk niet om het cashen door veel op te treden. Dus hebben jullie een andere doelstelling, waarschijnlijk de band in de kijker spelen, beter worden, en veel plezier hebben met optreden. Hoe denk je dat het zelf sjouwen met een eigen, goedkope PA daar aan bijdraagt?

peter_heijnen
18 juli 2012, 11:43
Ik sjouw mijn pa'tje in mijn eentje en kan daar echt niet wakker van liggen. Liever dat, dan ondanks eerst het geregel toch een vreemde installatie mee te krijgen/op te halen.

Maar idd 1000 euro is echt weinig, dus dat wordt sowieso een compromis. Voor dat geld ontkom je gewoon niet aan een bovengemiddelde zanginstallatie.

Dribbel_
18 juli 2012, 11:44
Bedankt voor de reacties mannen.

Om hier even op in te gaan en wat meer info te geven.

De zomertour gaat een combinatie worden van een lekkere vakantie + geregeld optredens doen op plekken waar sowieso geen PA aanwezig is. Deze optredens zullen vaak akoestisch zijn maar ook af en toe een volledige set (drums, 2x gitaar, bas, 2x toetsen, 2x zang)
Een PA huren die geschikt is voor optredens tot zo'n 2-300 man gaat ons 1000,- kosten voor de periode dat we weggaan en dat geld zijn we dan kwijt, vandaar dat we kijken naar de optie om iets aan te schaffen zodat we hier ook nog wat aan over houden.

We zijn een studentencoverband waarmee we veel optreden op allemaal studentenfeesten in Nederland, de tour is dus meer omdat we het leuk vinden dan om internationale bekendheid te krijgen.

We hebben een eigen oefenruimte waar we de PA kunnen stallen (De PA zal dan ook hier gebruikt worden aangezien de boxen die we daar nu hebben staan okee zijn maar niet echt super en wel aan vervanging toe) de bus die we gebruiken voor optredens is ruim genoeg om dit extra mee te nemen dus qua vervoer hebben we geen extra kosten. Het extra sjouwen vinden we geen probleem, we zijn niet vies van een beetje werken.

We hebben een hoop verschillende soorten optredens. We doen veel gala's waarbij je kan denken aan zo'n 100-150 tot soms 200 man. De PA willen we dan voor deze optredens gebruiken omdat de huur hiervan vaak neerkomt op zo'n 400,- en we dat er dan redelijk snel uit hebben. Voor de grotere optredens blijven we dan huren mits we in de toekomst niet gaan uitbreiden.

De kosten voor de klant bestaan altijd uit 4 delen.
-De band
-De DJ (hoort) bij de band
-Als het gewenst is verzorgen we de PA (doen we normaal extern)
-En als het gewenst is verzorgen we ook het licht (doen we ook extern)

Nu pakken we alleen de opbrengsten van punt 1 en 2 en daar willen we op termijn ook punt 3 bij pakken.


Maar vooral het punt dat als we gaan huren voor de zomer dat we dan 1000,- uitgeven en er niks aan overhouden en als we iets kopen dat we dan wel wat overhouden is een groot punt van discussie op het moment

peter_heijnen
18 juli 2012, 12:03
Kijk dat is al een heel stuk duidelijker kwa info.

Je openingspost er nog eens bij halend: je vraagt je af of je beter gaat voor een zanginstallatie of pa die de instrumenten aankan.
-Voor duizend euro koop je twee rcf's die de zang zeer goed aankunnen en wat backline bijgemengd ook nog wel.
-Of, voor duizend euro een pa van mindere kwaliteit die de instrumenten zo en zo doet, maar de zang ook.

Passief/actief?
-Als je niet veel vermogen hebt, wil je iig rendement > ACTIEF.

Gala's tot 200 man: Actief setje met 1 sub (voor het geld helaas behringer, en na de eerste gig 400 euro uitgespaard hebbende aangevuld met zelfs een 2e :) ).

Heb je dat bij mekaar, dan heb je icm met je mixer -mooi ding- een set om mee uit de voeten te kunnen. Gaandeweg merk je vanzelf wanneer je die behringer subs echt wilt vervangen.

Han S
18 juli 2012, 12:17
Je hebt ook microfoons nodig met een PA, dat wist je toch hé? Voor vier goede microfoons ben je 1000 euro kwijt en voor tien matige mics ook.

showband
18 juli 2012, 12:18
zanginstallatie voor campings ed?

koop tweedehands een of twee setjes JBL EON 15 inch en twee paaltjes.
dat is simpel, rugged en gaat hard voor weinig.

Alle andere oplossingen gaan boven je budget. (voorkeur is RCF 412 + subjes in het budget stukje maar zelfs dat is te duur voor jullie)

Ga niet zitten rekenen bij huur " maar huurgeld ben je kwijt". Je hebt een overzichtelijk probleem voor een paar weken.
Je wil spullen gebruiken met een economische levensduur van jaren. En een budget voor weken.

Dat is ALTIJD huur. Ook voor een busje, ook voor een oefenruimte, ook voor een opslagruimte. Enzovoort.
Als je iets goed wil doen. Dat je jaren later nog met plezier er op terugdenkt. Dan ga je voor goede spullen uit je budget.

Huur voor een prikkie een set EAW, meyer, dB, whatever fraais en maak indruk op je luisteraars. Dat is onschatbaar en passend op je budget.


waarom hebben studentenbands trouwens altijd een financiele administratie die van jaren uitgaat? Terwijl de realiteit van een bezetting maanden is....? :hide:

Dribbel_
18 juli 2012, 12:42
Ik ga er straks even uitgebreid weer op in ik moet nu de deur uit, maar in ieder geval bedankt voor de reacties!

De mics hebben we eigenlijk allemaal al aanwezig, het enige wat we nog zouden moeten hebben zijn er 2 voor de gitaarversterkers. Maar hiervoor is ook nog los budget.

Dit kwam ik tegen.
http://www.bax-shop.nl/luidsprekerset/devine-artis-15a-sub-118a-complete-luidsprekerset/product-details.html
Een erg B merk natuurlijk, maar is dit bij voorbaat al gewoon echt helemaal niks, of is het iets waar je wel okee mee kan starten om later uit te breiden

paulusdeBKB
18 juli 2012, 15:44
Die aanbieding van BAX shop is nieuw voor me. Ik ben geneigd niet te geloven dat het kan klinken voor dat geld. Maar dat kan natuurlijk reuze meevallen.

harrie-beton
18 juli 2012, 16:05
op marktplaats zijn vanaf 600 euro betere sets te koop.

showband
18 juli 2012, 16:14
dat spul is rotzooi. Zonde van je geld. Leuk voor een 14 jarige die van papa de drive-in mag uithangen

peter_heijnen
19 juli 2012, 08:50
Die aanbieding van BAX shop is nieuw voor me. Ik ben geneigd niet te geloven dat het kan klinken voor dat geld.
Jouw referentie is dan ook niet de allerminste als ik je sig zie. Van de winter was ik in een grote feesttent waar een stel van die dingen rondom hingen. Ik heb ze weleens als floor monitor gehad maar wat klinken die x-acts ook goed voor 'de zaal'. En zonder subs, die waren helemaal niet nodig.

paulusdeBKB
19 juli 2012, 10:39
I know... Die X-Acts gaan behoorlijk hard en ze klinken gewoon erg goed. Afgelopen maand heb ik het setje verhuurd voor een bruiloft, met een DJ-setje als aanvulling. CD spelers en zo'n Pioneer mengtafel (leuk hoor, die ingebouwde filters en effecten). ...en ook een extra sub. Totaal onnodig, zo bleek.

Tijdje terug de X-Acts vergeleken met JBL Eon 15 set. Resultaat: De Eons gaan iets harder en ietsje verder door in het laag, maar het klinkt lang niet zo mooi.

Back on topic:
Als je de set mee gaat nemen op een vakantietournee, zou ik zeker niet nieuw kopen. Zo'n set heeft een hoop te lijden als je hem van camping naar camping versleurt. 2e hands zijn er mooie dingen te krijgen voor niet duur:
http://link.marktplaats.nl/578067874 (3 EAW LA monitors, ook te gebruiken als zaalspeaker op statief)
of je koopt deze voor 100 piek en zet er een nieuwe driver in http://link.marktplaats.nl/576739776
en deze winkel verkoopt goedkope Peavey sets (niet actief, moet dus wel een versterker bij): http://link.marktplaats.nl/1000057832
Let wel: ik ben geen groot Peavey fan qua klank. Maar het gaat hard en het is degelijk spul.

En deze set van Dynacord zou interessant kunnen zijn, maar ik ken hem niet en het ontwerp ziet er een beetje apart uit, met 4(!) mid drivers. Misschien heeft Peter Heijnen of Showband deze wel eens gebruikt? Kost 500, inclusief amp. Statieven erbij, en dan heb je nog budget over voor een monitor voor de zanger of een losse sub. Als jullie nog geen monitoring hebben, zou ik eerst een (set) monitor(s) kopen. http://link.marktplaats.nl/520459763

showband
19 juli 2012, 12:19
die dynacord is bijna 30 jaar oud.

twee advetenties waar je wat van af moet praten:

100 tot 200 euro te veel
http://muziek.marktplaats.nl/speakers/578849194-2x-eric-audio-he-515-met-speaker-hoes.html?return=eJxNjkFuwyAQRe8Syd4RsAl24siqkvYGP QG1JwmyDYgZmjRV715ousgG3pvP16C7qvs2ndhjJ9W2WyHoMFz 2FyLfcT45D3a96DCRn7UmXNuZL%2FFuYGJgmbFIIS5gCSxHD3q CgHxwdjRkgN0dOzsYmZ6RWQPxyj8ACZaRfToXmPZeB00xBj60T bu%2B0DK%2F3Oa%2BKkfsyRXyUBXy6OM%2FzOk4tPU2Y52xaTN SwrvxCfE0YpLcyUORYEnzg00%2FDGbIj29%2FPdXKLF9JNkpuN 00yhyZpXZpz2u997EV5yuSQBjdCXyul3l9LfS3UsWoaWai3RCJ dfSXErn0kst6Jp0SpXaMeCaufG6v9zy9H%2BnEe&fta=eNqFk0tr3DAUhf%2BK0WJ2AUm2%2FLhiFkm6CTTZpHTREI LGkqcmGsvY8mTSMP%2B9V1JKmZDHxhyOD77nk64VVPAyQw1kme zDXtmZyBlYWQA52DVb6XntHTA5LviwDCpeS8uhKitpPfzpRzl3 egY5eqByN8Kw7MzUt9IeMCOqXNpnKEReF6V0cw981W%2Fxq%2B O4rOmqC8rNvnXarLkQ4vZypZ7uWFnm93f0fs0obarg5Lyh0RGi KUVwznhKhLJYdVRbQ2SPFWfIgfQ6UTQVEM4LTstaHDivWUs7Fk Sx4To6hWraOoq6LFQUFd0kQVXVBpGrVlVR5Lkqg%2BBdp5ooWK nz%2BGXNCp5G6Ea%2FzqrLk6FUq6JLohBJtNUGM6zORa1NdOpG helVZxhvotjwWkQaBPNuVHp%2BsGbY%2Bt8BmOOLBshOHR7CGS C2BlagyYGoJyIVHscLngseKep41fjm6tvruQU%2FSAHku9oYGz SuwqUbdO97E8cyIBeqfTSDvlG7ZPH%2Fkex6dfWv3bn3U79ZvP nxPKYgTiCp4a2b%2FNWAkCSVYzSIEshPZZfQW2Eam9LUJl49kc c0P2ZiwdMgw%2Fv95bKtMzrDzc2G3iwIfTz2EFbmPeLgvyUOPB dm9mans71z0wfYnJ3GstvRqEczzZ%2Fx5x%2Fw88%2F546J%2F zU9x6DiqSfllmRL4GX%2BDHa03wDj33FpjhuzJmGlr9mZ4F%2F rmfbL0o51S3XyAE7JfYODGXRufdc67wHBM27sPGQovx%2BNfPO 1eSA%3D%3D&fta_ind=20&fs=1

met een amp is een goede

deze is 300 te duur maar wel compleet.

http://muziek.marktplaats.nl/speakers/578806057-db-opera-actieve-boxen-set.html?return=eJxNjkFuwyAQRe8Syd4RsAl24siqkvYGPQ G1JwmyDYgZmjRV715ousgG3pvP16C7qvs2ndhjJ9W2WyHoMFz2 FyLfcT45D3a96DCRn7UmXNuZL%2FFuYGJgmbFIIS5gCSxHD3qC gHxwdjRkgN0dOzsYmZ6RWQPxyj8ACZaRfToXmPZeB00xBj60Tb u%2B0DK%2F3Oa%2BKkfsyRXyUBXy6OM%2FzOk4tPU2Y52xaTNS wrvxCfE0YpLcyUORYEnzg00%2FDGbIj29%2FPdXKLF9JNkpuN0 0yhyZpXZpz2u997EV5yuSQBjdCXyul3l9LfS3UsWoaWai3RCJd fSXErn0kst6Jp0SpXaMeCaufG6v9zy9H%2BnEe&fta=eNqFk0tr3DAUhf%2BK0WJ2AUm2%2FLhiFkm6CTTZpHTREI LGkqcmGsvY8mTSMP%2B9V1JKmZDHxhyOD77nk64VVPAyQw1kme zDXtmZyBlYWQA52DVb6XntHTA5LviwDCpeS8uhKitpPfzpRzl3 egY5eqByN8Kw7MzUt9IeMCOqXNpnKEReF6V0cw981W%2Fxq%2B O4rOmqC8rNvnXarLkQ4vZypZ7uWFnm93f0fs0obarg5Lyh0RGi KUVwznhKhLJYdVRbQ2SPFWfIgfQ6UTQVEM4LTstaHDivWUs7Fk Sx4To6hWraOoq6LFQUFd0kQVXVBpGrVlVR5Lkqg%2BBdp5ooWK nz%2BGXNCp5G6Ea%2FzqrLk6FUq6JLohBJtNUGM6zORa1NdOpG helVZxhvotjwWkQaBPNuVHp%2BsGbY%2Bt8BmOOLBshOHR7CGS C2BlagyYGoJyIVHscLngseKep41fjm6tvruQU%2FSAHku9oYGz SuwqUbdO97E8cyIBeqfTSDvlG7ZPH%2Fkex6dfWv3bn3U79ZvP nxPKYgTiCp4a2b%2FNWAkCSVYzSIEshPZZfQW2Eam9LUJl49kc c0P2ZiwdMgw%2Fv95bKtMzrDzc2G3iwIfTz2EFbmPeLgvyUOPB dm9mans71z0wfYnJ3GstvRqEczzZ%2Fx5x%2Fw88%2F546J%2F zU9x6DiqSfllmRL4GX%2BDHa03wDj33FpjhuzJmGlr9mZ4F%2F rmfbL0o51S3XyAE7JfYODGXRufdc67wHBM27sPGQovx%2BNfPO 1eSA%3D%3D&fta_ind=21&fs=1

peter_heijnen
19 juli 2012, 15:27
Peaveys zijn goede werkpaarden, maar het gedoe met extra versterkers heeft niet mijn voorkeur, die opera set zou mijn keuze zijn.

paulusdeBKB
20 juli 2012, 13:41
+1 voor die Opera set. Hij staat wel in België... Vanuit Delft nog wel te doen wellicht?

showband
20 juli 2012, 14:41
dit is een serieuze optie voor zo een tourtje:
http://muziek.marktplaats.nl/speakers/575729317-2-x-stage-accompany-c29s.html?return=eJw1jFEKwjAQRO9SaD7bJiUWUoJUj%2BA JQhttMG2W7gZE8e5uUf%2Fe25kdZ6R5BdP0aGQnTYHebePcz0R g6vqewK%2FV4rY7QXSOsFpj%2Fa1UMMPxEa0UE1pKZTvIsj3ls IPuDkrJlj0S%2BzMAI14n%2FLVgvzYMCwfDmhe%2FhZE14f6uR LjxLEC2jYCENKbJW6W1vpxFDvY%2FX%2FTvD2zmOhI%3D&fta=eNo10M1uwyAMB%2FB34ZCzIWEQo5x632UPELEAGVLaoEK6 aFXffXxstx%2ByjP%2B2RoHPiBLJcd%2Fmh94iURHHEcm5TbQz cUo7UnV4pFy8MUZ7tSX88UFFZ2KuhISgrgFvx9Xe%2FaL26JF1 fs3NIRwTdGGPadmNnRjn%2FOPSHX76%2F6qMGpAEvVqi8oT87J F4UzPQIZsx2Y9gxVkgHbgKMVLewEAXMONcgXBC9pDBKWWCV8An 2IZhkA25oQGWWgLnmG4wMDRouTQI7Sqs1bzmyrHSHrSJ82Zva% 2Foq0aEcDclVn3PZJi9g6joMif4m6v2PD6I0Aj5fr1%2FjG2yr&fta_ind=16&fs=1

Teruglullen naar 700 euro en een vette tweedehands amp er op.

peter_heijnen
20 juli 2012, 17:33
Stoer, maar wel ook 60 kilo per kant ex versterker.

showband
20 juli 2012, 17:53
maar op wielen, heeft aan weinig vermogen genoeg voor veel geluid, en het gaat niet kapot op een camping bij een beetje vochtige lucht.

Bates15
23 juli 2012, 08:42
SA spul = altijd goed :-) Al fan mag ik dat wel zeggen toch... Maar idd loei zwaar. Zeker iets om over na te denken!

Dribbel_
24 juli 2012, 21:22
Heel erg bedankt voor de vele en vooral erg bruikbare informatie. Ik ben momenteel erg druk dus nog niet echt de tijd gehad om overal goed op te reageren maar ik lees en bekijk alles zeer uitgebreid.

Ik ben heel veel wijzer geworden en na overleg met de bandleden hebben we heel erg getwijfeld wat we moesten doen. Tot het verhuurbedrijf ons een aanbod gaf dat we als vaste klant de set voor de tour mogen huren voor 350,- ipv 1000,- waardoor we besloten hebben toch voor het huren te gaan. Het aanschaffen van de set zal ooit ook gebeuren maar jullie hebben me overtuigd dat we hier toch nog even voor moeten doorsparen.

Ondertussen blijven we de 2e hands sites in de gaten houden en misschien binnenkort ook een bezoekje aan Belgie voor de Opera set die er dan ook goed uitzag.

Toch blijf ik het heel erg waarderen dat mensen van dit forum veel en duidelijk uitleg hebben verschaft zodat we toch de "verstandelijke" keus hebben gemaakt het toch maar bij huren te houden.

Mochten jullie meer tips hebben dan horen we dat alsnog graag! In de toekomst gaat dit dan uiteindelijk toch aangeschaft worden en tegen die tijd zal ik dit topic dan ook weer een schop omhoog geven.

peter_heijnen
25 juli 2012, 09:38
Haha, 350 ipv 1000. Leest die verhuurder hier mee of zo? ;)

Hoe vaak krijgen jullie de set voor die 350, en is dat dan met bediening en hun transport?

pimmetje
25 juli 2012, 10:56
Idd een hele aparte korting, maar ik zou niet klagen :D.

Dribbel_
25 juli 2012, 11:43
Ja even een woordje gedaan met die verhuurder. Voor hem is het natuurlijk ook een twijfelpunt. Als hij die prijs hoog houdt en wij besluiten iets te kopen dan loopt hij in de toekomst weer veel geld mis :D

Normaal zitten we vaak rond die prijs voor 1 avond met bediening en hun transport. Nu is het voor 2 weken met eigen bediening/transport dus lijkt me een hele nette prijs :)

paulusdeBKB
25 juli 2012, 12:33
Lijkt mij ook! Gefeliciteerd met jullie verstandige keuze en de goede deal, en een hele fijne tourvakantie :)

peter_heijnen
26 juli 2012, 10:08
Fijn voor jullie!

Maat je zult toch maar moeten leven van het verhuren van je spul....