PDA

View Full Version : SRV en Iommi lick



Hiddie
16 juli 2012, 21:16
Beste gitaristen,

Ik worstel al een tijdje met twee licks, één van SRV (uit Mary had a little lamb) en één van Tony Iommi (uit Paranoid). Wellicht dat mijn muziek smaak hier wel gewaardeerd zou worden en iemand mij zou willen helpen.

Ik ben in december begonnen met spelen, en ben dus nog een beginner. Wel probeer ik elke dag te oefenen.

Eerst deze uit Paranoid. Dit lickje komt ergens tegen het einde van de gitaar solo aan. Het is het snelste stukje uit de solo.


http://www.youtube.com/watch?v=QQBttKoetqo#t=1m36s

Zie 1 minuut 36.

De tab van de solo is hier te vinden.

http://www.didkovsky.com/tabs/paranoid.pdf

Het stukje in kwestie is te vinden op de eerste regel op de 2e bladzijde.

Nou moet ik wat specifieker zijn om mijn problemen duidelijk te kunnen maken. Hier komt ie:

1. Ik twijfel of de tab juist is. Het stuk is voor mij erg snel maar ik meen dit te horen: (het verschil is dik gedrukt). De rest is hetzelfde. De bronnen op het internet zijn tegenstrijdig.

e|15b--15b--15b-p-12-15-p-12----------------------|
B|-----------------------------15-p-12--------------|

Weet iemand misschien welke van de twee juist is?

2. Nu het probleem dat ik heb bij het uitvoeren. Als 'mijn versie' juist is moet ik heel snel 2 pull-offs doen op de e en b. Hoe moet ik dit doen? Moet ik een een kleine bar leggen met de wijsvinger? Dan gaat het een stuk sneller dan als ik mijn wijsvinger een snaar moet verplaatsen, maar als ik mijn wijsvinger op beide snaren leg heb ik moeite om de bends op de 15e fret e snaar die voor af gaan goed te laten klinken. Weet iemand wat de juiste manier is om dit te spelen en ik hoe dit zou moeten oefenen om snel en goed te kunnen spelen?

3. Ik krijg de twee snelle pull-offs achter elkaar maar niet voor elkaar om op tijd te doen. (De extra noot die ik meen te horen staat tussen haakjes).

e|15b--15b--15b-p-12-15-p-12-----------15-p 12---------|
B|-----------------------------15-(p-12)---------15------|

Weet iemand misschien wat de beste manier is om dit snel te spelen (welke kant moet ik de noten aanslaan?) en hoe krijg ik mijn vingers (mijn pink?) zo snel van e naar de b en terug. Zijn hier oefeningen voor of heeft iemand wat tips?

Ook ben ik al een tijdje bezig met mary had a little lamb van SRV. De lick waar ik moeite mee heb is de volgende:


http://www.youtube.com/watch?v=5aP2RzLNlbw#t=0m18s

Zie 18 sec in het filmpje.

Ziet er ongeveer zo uit in tab formaat.
e|3-0-------------------------|
B|2---3p0----3----------------|
G|--------2s4-4 4s2p0---------|
D|--------------------3-------|


Ik oefen deze lick al een hele tijd. Maar telkens als ik wat sneller probeer te spelen zijn er noten die niet goed te horen zijn, met name die slides vind ik moeilijk. Iemand nog nuttige tips? (behalve oefenen, oefenen, oefenen) zoals het er nu naar uit ziet kom ik geen stap vooruit. Het zit 'm dus vooral in de snelheid (en ik vind het ritme ook een beetje maf, dat vind ik moeilijk om langzaam goed te doen).

Dit is nu een erg lange post geworden, maar ik hoop dat iemand mij zou willen helpen.

Bij voorbaat dank!