PDA

View Full Version : Nieuwe buizen Triamp MK1



e!
16 juli 2012, 05:08
Ik wil de buizen in mijn Triamp vervangen. Qua eindbuizen twijfel ik tussen:

- JJ 6L6GC
- TAD 6L6WGC-STR

Er zitten nu Ruby 6L6GC-STR in, ik heb die ook even in mijn Fender The Twin vergeleken met JJ's. De JJ's wonnen met afstand. Veel warmer, ronder en responsiever (minder stug), maar die zijn dan ook vrij jong. Dus geen zuivere vergelijking.

Qua pre-amp ben ik nog zoekende (nu 5x Groove Tubes 12AX7A / 4x 12AX7A High grade)). Graag jullie (beargumenteerde) meningen. Bij voorbaat dank voor de input!

muziekschuur
16 juli 2012, 13:02
Beiden gebiast? als het ene setje wel gebiast is en het andere niet, hoe heb je dan een goede vergelijking?

Misery Signals
16 juli 2012, 13:38
Als er nu een lampje, preamp of eindtrap, versleten is, vervang ik dat sowieso altijd door JJ. Warm, betrouwbaar,...

MS

HaroldA
16 juli 2012, 13:43
Ik begin altijd met een complete set JJ's en als hij dan te donker is ga ik per (preamp) positie wisselen met o.a. Tung Sol, Sovtek, etc...

e!
16 juli 2012, 14:35
Bedankt voor jullie snelle reacties!

Schuur: beiden sets waren gebiast, maar de Rubies waren natuurlijk wel oud.

MS & Harold: ben zelf ook uiterate tevreden met JJ in mijn Fender, maar ik lees zeer goeie reacties op die TADs. Te donker zal t niet snel worden, aangezien de amp van zichzelf (te) veel hoog heeft. Ik draai altijd maar heeeel weinig hoog en mid erin. Veel laag ook trouwens, maar daarvoor issie gemod. Ietsje too much zelfs. Moet dat gedeeltelijk gaan corrigeren.

Ik zou natuurlijk ff die JJs uit de Fender in de Triamp kunnen proberen, maar dan moet ik eerst n biasadapter hebben, want anders is t risico voor mij te groot. Dan moet ik onder printplaten gaan pielen met en mezelf per ongeluk elektrocuteren enzo. (Bij de Fender kan dat easypeasy met de terminals en trimpot aan de achterkant.) Als ik dan toch bezorgkosten moet betalen, dan liefst meteen ook de fijnste buizen.

De TADs zijn wat duurder, maar dat betaal ik graag als het beter klinkt. Weet iemand hoe ze zich verhouden qua

- laag: strak/rond/flapperig?
- mid: definitie, complexiteit, punch, verhouding tot laag/hoog, veel laag mid of juist feller?
- hoog (harmonics, schel/rond)

Misschien heeft iemand ze geprobeerd in n Triamp.. ? Misschien scheelt t niet veel. Dan ga ik voor JJ.

Bernardduur
17 juli 2012, 13:40
Waren die TAD's niet gerebrande buizen van elders???

e!
18 juli 2012, 14:54
@Bernardduur: sommige wel, sommige niet.

Ik heb zojuist een bestelling geplaatst bij TAD voor

2x TAD 7025WA High Grade voor V1 & 9 (PI)
3x TAD 7025WA voor V2, 4, 8
4x TAD 7025/E83CC High Grade voor V3, 5, 6 & 7

Verder bij Tonefactory een Greenback, een bias adapter en wat weerstanden en caps om de filter circuits in originele staat terug te brengen. Als ik het spul heb ontvangen ga ik de JJ eindbuizen uit m'n Fender uitproberen in de Triamp m.b.v. de biasadapter en kijken of dat bevalt en ik een setje JJ's bijbestel of dat ik nog wat extra ga uitgeven aan 4x TAD 6l6WGC-STR.

Die 7025WA zijn nieuw. Kwam op het spoor door dit (http://www.youtube.com/watch?v=x6ScPVx1T4Q&list=PL548487EF459D9C1F&index=21&feature=plpp_video) filmpje en heb ze even goed met de overige kandidaten vergeleken. Ik vond ze erg lekker klinken, lekker vol, maar toch dynamisch. Hoop dat e.e.a. goed uitpakt met m'n Triamp. Keep you posted.

e!
20 juli 2012, 23:37
Nieuwe preamp buizen vandaag ontvangen van TAD. Ik heb er al wat mee zitten klooien en het is nu al een openbaring. Wat een verschil. Ik had verbetering verwacht, maar niet zó veel :punk:

Nog ff wachten op de Greenback en de biasadapter. Dan kan ik ff testdraaien met de JJ 6l6'jes uit m'n Fender en zal ik wat commentaar geven. Ik heb gemerkt dat er nl. nogal een verschil zit tussen de verschillende buisjes en op welke positie ze zitten. Tot het spul compleet is is het echter niet zo zinvol om daarop in te gaan.

Het lijkt er in elk geval op dat ik de 7025WA High Grade in V1 vervang met een standaard 7025WA. Veel meer harmonischen en gewoon lekkerder qua feel. Maar goed, meer dus als ik alles compleet heb :ok:

Voor nu is 't in elk geval veelbelovend: happy!

e!
23 juli 2012, 00:51
Nou, ondanks de hum (advies nog steeds welkom; zie http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?155996-AC-hum-na-wijziging-buizen-caps-amp-resistors) toch maar ff met de cab aan de gang gegaan. Ben er overigens nog niet helemaal uit of ik JJs of TADs in de eindtrap wil, maar ik neig naar de TADs.

Samengevat: Greenback + H30 vond ik te glazig. De Greenback alleen of met de T75 klonk wel weer lekker. Door de lichtere magneet is de Greenback fluweliger dan de H30, meer mid focused (als verwacht), maar ook een prettig sponzigere respons. Al met al kun je daar dus schitterende bruine geluiden mee produceren. Fenderachtig clean is moeilijker, misschien onmogelijk. De combi H30/T75 doet dat makkelijker, wat ik aan de fellere respons en het extra hoog toeschrijf, maar distortion klinkt wel erg lekker met de Greenback en clean is nog steeds erg mooi. Vooral de feel is anders, als gezegd fluweliger dus. Tof hoor!

Affijn, interessant nieuw gegeven dus. Ik zal moeten bepalen wat de beste speakercombi is. Ondertussen zit ik dus wel nog met die belachelijke brom. Misschien toch maar ff langs Pexsters dan maar :)

e!
5 augustus 2012, 14:54
Ok, het hum-probleem (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?155996-AC-hum-na-wijziging-buizen-caps-amp-resistors) is opgelost.

Ik heb inmiddels ook een set 6l6WGC-STR besteld bij TAD. JJ klinkt op zich ok, maar de TAD's zouden nog wat donkerder zijn, hetgeen hoop ik beter past bij de heldere voicing van de amp.