PDA

View Full Version : Partocaster vs. Fender EC



Matthijs24
15 juli 2012, 21:36
Ik kom niet vragen; wat is beter? Nee, ik kom vragen, zijn er redenen (waar ik zelf niet aan denk) om het niet te doen?

Ik wil een nieuw stratje. Ik heb specifieke dingen die ik graag wil, daarom leek het me goed om onderdelen te gebruiken en die in elkaar te zetten. Clapton hals, goed stuk (Fender)-Alder als body, Callaham hardware, RS guitarworks vintage elektronica, Fender Custom '54 pick-ups, custom painting. Maar zijn er redenen om dit niet te doen? Gaat het problemen/moeilijkheden opleveren? Ik zet hem zelf niet in elkaar zetten, zou het door een prof laten doen. Maar kan het met al die losse onderdelen goed afgesteld worden, gaat het allemaal kloppen, moeten er aanpassingen gedaan worden?

Anders is de Fender EC mijn keus. Waarom zou ik, met de mid-boost enzo? Als ik die zou willen, waarom niet bij mijn partocaster? Nja, heb al een gitaar met mid-boost (mexicaan) en hoef het niet perse. Maar als zo'n gitaar het niet zou worden zou ik wel een Clapton Fender willen. Dan kan ik hem desnoods uit mijn mexicaan halen zodat dat weer een andere soort gitaar word.

Kwalitatief zou optie 1 beter moeten zijn, meer kwaliteitsspullen dan de EC Strat. Als optie 1 niet doorgaat, word het de twijfel tussen productie-EC en Custom Shop-EC. Spaar dan waarschijnlijk toch door voor een Custom Shop, wat het weer een ander verhaal maakt.

Scip
15 juli 2012, 22:06
Besef je wel dat je er eventueel tweedehands niks voor terug zou krijgen. Maar het is wel je droomstrat als ik het goed begrijp, dus wellicht is daar geen sprake van :)

Matthijs24
15 juli 2012, 22:14
Dat is niet de bedoeling nee :).

Sinner1980
16 juli 2012, 02:36
Custom shop EC? Dan zou ik niet meer twijfelen en daar lekker voor gaan als je dan toch met geld gaat smijten;)
Zo'n partscaster is leuk, de onderdelen die je noemt zijn ook top maar nogmaals; ik gok dat de CS dan toch wint

Martin_
16 juli 2012, 07:10
Op welke punten wint een CS dan? Wat wordt daar bereikt dat op een andere manier niet is te behalen? Daar ben ik wel benieuwd naar.

Sinner1980
16 juli 2012, 07:51
Bij de Fender CS werkt een soort tovenaar. De bouwers daar brengen de gitaren naar hem toe zodra deze klaar zijn om wereldwijd verspreid te worden naar blije gitaristjes met een te dikke portemonnee
Deze tovenaar neemt de gitaren één voor één naar zijn tovenaarslab en spookt daar iets met die gitaren uit waardoor de CS Fenders de beste strats, teles etc. van de wereld zijn.
Wel voor jezelf houden hoor, straks gaan al die andere gitaarboeren ook naar Zweinstein om afgestudeerde tovenaarsleerlingen te ronselen.

Dat moeten we niet hebben...

Matthijs24
16 juli 2012, 09:59
:seriousf::seriousf::seriousf::seriousf:

Maar dat CS idee kwam ook later pas. Het bij-elkaar-raap-idee was er eerst en wilde altijd wel een EC-gitaar hebben dus die zou ik anders nemen. Maarja, als je dan toch al bezig bent, dan gelijk maar de CS misschien. Want uiteindelijk komt ie er toch wel en heb ik gewoon weer een stom tussenstapje gemaakt. Ik zag ook enkele CS body's op ebay (waarom?.... die onderdelen verkoop je toch niet los....?) dus dan zou ik die body's voor de bij-elkaar-raap-gitaar nemen, althans, als ze niet fake zijn...

Mr.Fingers
16 juli 2012, 10:05
Heb je goede onderdelen: zelfbouw wint zwaar van CS. Met een hals van Musikraft (beter hout, en goedkoper als een originel EC-hals, want er staat geen Fender op), een goed resonante body die je laat maken door je lokale luthier, en je bent vertrokken. Heb hetzelfde gedaan voor een bas, en ik heb iets waar CS-en bleek van wegtrekken (en dan is door meerdere mensen bevestigd)

Matthijs24
16 juli 2012, 10:42
Meen je nou echt dat het beter hout is? Het lijkt me dat de Custom Shop alleen het allerbeste heeft. Nogmaals, gaat het problemen opleveren? Kan het een perfecte set-up krijgen? etc.

Toch zal ik eerst Fender-onderdelen zoeken, dat is toch anders... Ik sta voor heel veel dingen open, ben niet echt een purist die dingen uit principes (voor voor vintage-heid) dingen doet of niet doet, maar Fender is toch wel een vereiste voor mijn Strat. Gevoel :).

bat
16 juli 2012, 11:18
Ah, je gelooft dus niet zozeer in het sprookje van Sinner1980, maar wel dat het Fender logo speciale krachten bezit? ;)

Ook met niet-Fender onderdelen kun je een perfecte set-up krijgen. Zeker als je je laat helpen door een pro.

frekie
16 juli 2012, 11:32
Kijk maar eens wat Allparts, Warmoth, Vox etc. parts-o-casters doen op MP, belachelijk weinig. De tip is dus zo'n strat 2dehands te scoren. OK dan heb je het weer niet zoals je het zelf wil hebben. Het enige voordeel van merken als Fender en Gibson USA is dat het probleemloos weer verkoopt. Kwalitatief kan het vaak beter en goedkoper.

Matthijs24
16 juli 2012, 11:46
Daar gaat het toch niet om Bat, het is niet perse de kwaliteit. Maar Fender is Fender. Het heeft "iets". Meer het gevoel, mensen moeten dat hier toch wel snappen? Ik kan vast niet de enige zijn :mmmm:.

Warmoth heb ik al naar zitten kijken, maar dan weet je nooit precies hoe goed de kwaliteit van het hout alleen is... Wil echt zo goed mogelijk hout. Daarom ook, ik zag een body van de Custom Shop voor 600 euro ongeveer, wat mij wel enorm weinig lijkt (daarom moet ik wel goed opletten of het allemaal wel echt is), maar dan weet ik wat de kwaliteit op de "sound"-ladder is. Het heeft zichzelf bewezen, bij Warmoth vind ik het nog wat vaag. Los hout kost rond de 200 euro bij hun? Enorm weinig, daarom vraag ik me dat ook af.

Mr. Fingers, wat maakt een zelfbouw beter dan een CS? De losse onderdelen die ze goedkoper gebruiken bij de CS?

Mr.Fingers
16 juli 2012, 11:53
Als je met "iets" bedoeld: "een dubbel zo hoog kostenplaatje omdat er een plakplaatje opzit", meer dan gelijk!

Maar anyway: als je een EC-strat wilt, moet je, net zoals zijn origineel, een 1-piece quartersawn maple hals hebben. De EC-signature heeft dat al niet, da's gewoon dosse gezaagd (want goedkoper om te maken, omdat je zo meer hout uit 1 boomstam kunt halen).

Musikraft: 260$ (http://www.musikraft.com/product-info.php?pid180.html) voor een quartersawn maple (hun maple is belachelijk hoge kwaliteit, zit niet 1 donker stipje in)
Fender Eric Clapton: 700$ (http://www.ebay.com/itm/USA-Fender-Stratocaster-ERIC-CLAPTON-Strat-NECK-TUNER-/160730746121?pt=Guitar_Accessories&hash=item256c4c8d09), voor een bleke hals met vlekken, dosse gezaagd.

Maar als jij koppig wilt blijven doordrammen met "een fender plakplaatje erop is beter". Doe gerust. Maar dan wordt het nog steeds geen Fender hoor, gewoon "een hoop te dure onderdelen bij elkaar gegooid). Voor de body van hetzelfde: de EC body is een hele dikke polylaag, het origineel is erg dun nitro,...

barno
16 juli 2012, 12:01
Het grote voordeel van CS is dat je gitaren kan gaan testen. Voor zowel CS als voor boutique partscasters geldt dat er hele goede tussen zitten ... en minder goede. Om het cru te stellen; je moet ook wat geluk hebben, gitaren bouwen is geen exacte wetenschap. Ik wil er ook niet duister over doen en je kan ahv de onderdelen en de skills van de luthier tamelijk goed voorspellen wat het wordt, maar het moet je dan ook nog liggen...
Warmoth is overigens topspul maar ook hier weer: hun stijl / feel moet je liggen.

Matthijs24
16 juli 2012, 12:07
Als je met "iets" bedoeld: "een dubbel zo hoog kostenplaatje omdat er een plakplaatje opzit", meer dan gelijk!

Maar anyway: als je een EC-strat wilt, moet je, net zoals zijn origineel, een 1-piece quartersawn maple hals hebben. De EC-signature heeft dat al niet, da's gewoon dosse gezaagd (want goedkoper om te maken, omdat je zo meer hout uit 1 boomstam kunt halen).

Musikraft: 260$ (http://www.musikraft.com/product-info.php?pid180.html) voor een quartersawn maple (hun maple is belachelijk hoge kwaliteit, zit niet 1 donker stipje in)
Fender Eric Clapton: 700$ (http://www.ebay.com/itm/USA-Fender-Stratocaster-ERIC-CLAPTON-Strat-NECK-TUNER-/160730746121?pt=Guitar_Accessories&hash=item256c4c8d09), voor een bleke hals met vlekken, dosse gezaagd.

Maar als jij koppig wilt blijven doordrammen met "een fender plakplaatje erop is beter". Doe gerust. Maar dan wordt het nog steeds geen Fender hoor, gewoon "een hoop te dure onderdelen bij elkaar gegooid). Voor de body van hetzelfde: de EC body is een hele dikke polylaag, het origineel is erg dun nitro,...


Clapton gebruikt geen quarter-sawn meer, net als de TBX die hij weggedaan heeft. Komop, niet gaan beginnen met;
Maar als jij koppig wilt blijven doordrammen met "een fender plakplaatje erop is beter". Doe gerust.

Nergens voor nodig. Ik heb uitgelegd waarom, ook gezegd dat het niet de perse de kwaliteit van Fender is waarom ik er toch voor zou kiezen. Dus niet zo chagrijnig he :). Ik heb niet eens gezegd dat ik helemaal, zonder twijfel, voor Fender ga, alleen dat ik naar Fender neig omdat die zich meer bewezen hebben, ik er goede ervaringen mee heb, en inderdaad; omdat er Fender op staat. Is dat zo raar dan?

Sinner1980
16 juli 2012, 12:33
Nee hoor, is niet raar: same here!
Een Audi zonder logo op de gril is het ook net niet, kan het nog zo'n goed samengestelde auto zijn, voor MIJ is het gewoon niet.
Merkgeil noemen we dat en ja, ik ben schuldig!
Neemt niet weg dat mijn telemaster projectje ook geen Fender zal worden; gokje maar ook geen standaard model.
Om nou maar losse CS parts te gaan kopen vind ik dan ook weer niet handig. Dan zeg ik op mijn beurt wel koop dan Musikraft/Warmoth etc.
Maar een partscaster of een Fender CS (gewoon compleet met alle toeters en bellen)? Voor mij een makkelijke keuze...maar duur!
Voor mij ook een kwestie van gevoel hoor, Fingers weet echt wel waar hij over praat dus weeg zijn advies af tegen jouw gevoel.

Slowhand41
16 juli 2012, 12:45
Wat je natuurlijk ook zou kunnen doen is een gitaar naar al jou specifieke wensen kunnen laten door een goede bouwer zoals bijv. Haar guitars.
Deze gitaren kunnen zich meestal wel meten aan de CS strat's en behouden bovendien beter hun waarde dan een uit losse parts samengestelde gitaar.

barno
16 juli 2012, 13:04
nog iets over "merkengeil": dat klinkt wat negatief maar er zit natuurlijk meer achter. Koop je een authentiek merk, dan wordt je gevoelsmatig een stukje onderdeel van het merk, van de traditie, het imago dat gedurende jaren werd opgebouwd. Je hebt dan een gitaar die officieel tot in de kleinste details is gedocumenteerd, die later zal deel uitmaken van de geschiedenis, van een "goede of slechte" lichting, enz... het hele merkengedoe bij gitaren, dat maakt het juist zo interessant, imo.

Een merk moet echt wel wat gepresteerd hebben wil het letterlijk honderden goede luthiers aanzetten om klakkeloze copies te gaan bouwen. Qua marketing hebben die copy bouwers uiteraard maar één mogelijk argument dat ze kunnen uitspelen: de dooddoener "beter dan het origineel" en dat wordt dan ook ijverig gebezigd. Zeer zelden terecht.

jutter
16 juli 2012, 13:55
Uiteindelijk wil je toch 'the real thing'....

Met Fender is het zo dat je ook een stuk geschiedenis koopt.

bat
16 juli 2012, 14:23
Daar gaat het toch niet om Bat, het is niet perse de kwaliteit. Maar Fender is Fender. Het heeft "iets". Meer het gevoel, mensen moeten dat hier toch wel snappen? Ik kan vast niet de enige zijn :mmmm:.
Ja, dat is precies wat er met "merkgeilheid" wordt bedoeld. Niks mis mee hoor, maar dan gaan we door naar de onderbouwing:


maar dan weet ik wat de kwaliteit op de "sound"-ladder is.
En dat durf ik te betwijfelen. Je weet het pas wanneer je de gitaar in handen hebt en bespeeld hebt.

Even ter ontnuchtering: de Custom Shop lijn van Fender is ook een (massa) productielijn. Met mooier hout dan de normale productie, wat kleinere aantallen en wat meer aandacht voor detail. Een CS Eric Clapton is in feite een superdeluxe uitvoering van de gewone EC. En ja, dat betekent dat er helaas ook wel eens een stukje hout bijzit dat eigenlijk niet zo bijzonder is.

Barno zegt wel terecht: de kwalificatie "beter dan het origineel" van copybouwers is lang niet altijd terecht. Maar dezelfde kwaliteit voor een lagere prijs komt wel heel vaak voor.

Alle gekheid op een stokje: natuurlijk snap ik dat een CS Fender een vervulling van een droom is. Een slechte gitaar koop je er doorgaans ook niet aan. En je koopt iets wat behoorlijk waardevast is. Dus mocht ie tegenvallen, dan is er nog geen man overboord. Een helemaal speciaal voor jou gebouwde gitaar van een minder bekende bouwer levert meer risico op. En als ie tegenvalt, raak je hem in deze tijd aan de straatstenen nog niet kwijt, zonder er flink bij in te schieten.

Rizz
16 juli 2012, 14:57
Uiteindelijk wil je toch 'the real thing'....

Met Fender is het zo dat je ook een stuk geschiedenis koopt.

Ha! Ik heb een Squier akoest, daar staat ook Fender op! M'n meeneemgitaartje van 6 tientjes nieuw.. En hij valt niet eens tegen.. Als ik 'm zat ben vouw ik 'm om de nek van m'n buurman, die met die berg kutduiven.. Hij blij dattie een stuk geschiedenis tegen z'n hoofd krijgt! :D

jutter
16 juli 2012, 17:12
Ha! Ik heb een Squier akoest, daar staat ook Fender op! M'n meeneemgitaartje van 6 tientjes nieuw.. En hij valt niet eens tegen.. Als ik 'm zat ben vouw ik 'm om de nek van m'n buurman, die met die berg kutduiven.. Hij blij dattie een stuk geschiedenis tegen z'n hoofd krijgt! :D

Nou nou nou............

Matthijs24
17 juli 2012, 16:48
Ik ga denk ik gewoon losse onderdelen kopen... Pick-ups heb ik al (Custom '54), rest moet nog. Houtsoorten zullen waarschijnlijk toch Fender worden.

snaarplukker
17 juli 2012, 16:52
Wat dacht je van gewoon een American Standard en daar jouw pickups in stoppen?
Is niet zo duur en als die niet bevalt ook weer door te verkopen.

Matthijs24
17 juli 2012, 17:03
Waarom zou ik een American Standard kopen? Ik weet wat ik wil; neckprofiel, pick-ups, bridge, elektronica etc. Komt helemaal niet overeen met de American Standard, alleen houtsoorten. Dus is niet echt een rede voor. De enige reden die er zou zijn dat ik het niet bij elkaar raap is omdat het niet lekker in elkaar gezet kan worden/niet goed afgesteld kan worden. Dan zou optie 2 een Clapton Strat zijn door die specifieke features die ik wil. Dus voor een American Standard is niet echt een goede reden. In ieder geval fijn dat je meedenkt!

TimoSomers
17 juli 2012, 17:03
Tip:

Kijk eens bij deze meneer:

http://smittyguitars.com/gallery.html

Heb ik mijn Telecaster laten maken.
Volledig naar eigen specs, zijn hout komt van dezelfde leverancier als die van de amerikaanse CS boutique merken, en je betaald minder dan Fender CS (voor meer kwaliteit! En ik kan het weten want ik heb enkele Fender CS, Fender uit 63 en heb zeer veel andere fenders geprobeerd)

Matthijs24
17 juli 2012, 17:09
Had al mailcontact met hem gehad! Toch voorkeur voor de onderdelen-gitaar, kan ik alles lekker in mijn eigen tempo kopen, zelf beetje knutselen enzo. Een Smitty staat uiteindelijk wel op mijn verlanglijst, maar dan een andere soort Strat! Maar ik heb nog tijd, misschien draait het wel helemaal om en ga ik ineens voor een Smitty, Warmoth of weet ik veel wat. Maar denk het toch niet...

Matthijs24
17 juli 2012, 18:07
Wat zijn trouwens redenen om voor quartersawn necks te gaan? En riftsawn?

FruscianteFan
17 juli 2012, 18:32
Uiteindelijk wil je toch 'the real thing'....

Met Fender is het zo dat je ook een stuk geschiedenis koopt.
Ik vind de geschiedenis van lelijke gemodde gitaren veel mooier dan die van Fender. Fender is gewoon een enorm bedrijf. Als je een nieuwe Fender komt zit er achter die gitaar niet echt een verhaal...

stijnkenens
17 juli 2012, 19:02
Er is geen verschil tussen rift sawn en quartersawn, allebei kwartiers, enkel meer afval bij riftsawn.

Waarom kwartiers: stabiliteit, sommigen zeuren over klank, maar het blijft een elektrische gitaar, waarbij 90 % van de klank uit de elementen komt, het hout en al de rest is mojo. Zoals zeer veel gitaristen luisteren met hun ogen.

Ik doe niet mee aan het welles nietes spelletje, maar denk dat een zelf ineen geknutselde gitaar met degelijke onderdelen even goed kan zijn als een CS. En waarschijnlijk heb je er meer voldoening aan, omdat je het zelf hebt gedaan, ipv gekocht !

En waarom zouden losse onderdelen niet goed in elkaar gezet kunnen worden? Wat is een Fender anders dan een puzzel, dat was juist het revolutionaire idee van Ome Leo !

Er zijn genoeg mensen die enkel gitaren in elkaar vijzen, er hun eigen stempel op zetten, en zich dan 'gitaarbouwer' noemen !



s.

Matthijs24
17 juli 2012, 19:11
maar het blijft een elektrische gitaar, waarbij 90 % van de klank uit de elementen komt, het hout en al de rest is mojo. Zoals zeer veel gitaristen luisteren met hun ogen.


Dank voor je reactie. Maar dat snap ik niet helemaal... Iedereen die meerdere gitaren bespeeld heeft moet toch weten dat hout enorm belangrijk is? Alleen elementen? Nou, echt niet hoor! De snaren reageren zo enorm anders op elk stuk hout. Sla op je bureau, dan op je boekenkast. Andere tonen. Resoneert op een andere hoogte, invloed op snaren (het reageren op hoogtes van de noot), etc. Bridges maken enorm verschil in toon, etc. Alles. Maar met de rest van je verhaal ben ik het eens hahaha. Dat lijkt mij ook het best, eventueel met een quartersawn neck.

jutter
17 juli 2012, 19:13
Ik vind de geschiedenis van lelijke gemodde gitaren veel mooier dan die van Fender. Fender is gewoon een enorm bedrijf. Als je een nieuwe Fender komt zit er achter die gitaar niet echt een verhaal...

Natuurlijk zit achter elke gitaar geen verhaal en dat hoeft ook niet. Fender en andere merken hebben wel naam in de geschiedenis gemaakt en als je zo'n gitaar koopt dan koop je ook een stukje geschiedenis. Zo bedoel ik het.

stijnkenens
17 juli 2012, 19:31
Er zitten inderdaad wel nuance verschillen in hout, maar neem een elzen en een essen body, 2 degelijke esdoorn halzen, een met palissander toets en de andere full maple, en volledig met dezelfde hardware, dan zullen de nuance verschillen veel kleiner zijn, dan wanneer je er andere pickups in steekt. Natuurlijk ga je het horen, maar doe maar eens een blinde test, het gaat heel moeilijk zijn om die 2 gitaren uit elkaar te houden !

En ok. 90% is wat overdreven.

Elk stuk hout is anders, en een cheap ass bridge kan je ook niet vergelijken met een top of the line bridge.
Maar het hout gegeven is bij een elektrische gitaar veel minder belangrijk dan bij een akoestisch instrument, en ik spreek hier niet over de goedkope instrumenten, maar ook weer over de high end instrumenten.


Een boekenkast kan je ook niet met een bureau vergelijken. Andere constructie methoden en waarschijnlijk ook houtsoorten !



s.

Matthijs24
17 juli 2012, 19:33
Ook gewoon gitaarbody's die nog alleen uit hout bestaan.

FruscianteFan
17 juli 2012, 20:35
Natuurlijk zit achter elke gitaar geen verhaal en dat hoeft ook niet. Fender en andere merken hebben wel naam in de geschiedenis gemaakt en als je zo'n gitaar koopt dan koop je ook een stukje geschiedenis. Zo bedoel ik het.
Ik snap natuurlijk wat je bedoelt, alleen denk ik dat het een overgewaardeerd sentiment is. Naar mate je meer gitaren uitprobeert, je af en toe een Gibson bespeelt en regelmatig een Fender in je handen hebt (nb heb zelf een CIJ Fender), ga je minder geven om wat er op de gitaar staat en meer om hoe ze aanvoelt, hoe ze klinkt, en hoe je met haar kan omgaan. Al helemaal als je bijvoorbeeld een gitaar hebt waar wel Fender op staat, maar die niet voor 1965 in de VS is gebouwd...

OT: Het voordeel van een reeds gebouwde gitaar is dat je die kunt uitproberen. Ze ligt je of ze ligt je niet. Het voordeel van een gitaar samenstellen is dat je van tevoren al weet wat je wilt, maar ik kan je niet zeggen hoe groot de kans is dat het resultaat daarmee overeenstemt.

Braindead
17 juli 2012, 20:39
....... maar het blijft een elektrische gitaar, waarbij 90 % van de klank uit de elementen komt, het hout en al de rest is mojo. Zoals zeer veel gitaristen luisteren met hun ogen.


Laat Orpheo het niet horen.

Verder lijkt me het kunnen uitproberen toch wel een argument om te overwegen. Lijkt me erg verrot als je heel veel geld in een gitaar steekt en hij dan toch niet bevalt om wat voor reden dan ook. Dan wordt de waarde om hem door te verkopen ineens wel een belangrijk punt.

Orpheo
18 juli 2012, 15:01
Laat Orpheo het niet horen.

Verder lijkt me het kunnen uitproberen toch wel een argument om te overwegen. Lijkt me erg verrot als je heel veel geld in een gitaar steekt en hij dan toch niet bevalt om wat voor reden dan ook. Dan wordt de waarde om hem door te verkopen ineens wel een belangrijk punt.

te laat.

Ik ben het gedeeltelijk met Stijn eens. hij nuanceert al door te zeggen dat 90% overdreven is. Ik denk dat hout een soort 'basis' legt voor je tone, die versterkt wordt door brug(materiaal) en pickups. een LP van volledig alder zal iets minder dik klinken dan een LP van mahonie en esdoorn, maar het verschil zou ook te verklaren zijn door het gebruik van heel licht mahonie en knetterhard esdoorn.

verder, ik ben het eens met MR. Fingers.

ik vind veel fenders te gek, werkelijk. maar ik heb toch liever m'n eigen geknutselde strat, omdat het een blanke lei is waar ik zelf de mojo in stop. Idem met les pauls, maar dat gaat wel wat dieper dan strats.

Ik ben nu over op customshop gitaren, en hoef dus niks anders. het werkt voor mij. ik heb maar 3 'confectie' gitaren, en die doe ik niet weg omdat ik er een speciale 'band' mee heb, maar mojo? mneuh, m'n custombuilds hebben veel meer mojo, een veel unieker smoelwerk en dito geluid.om maar te zwijgen over de kwaliteit van het geluid en de kwaliteit van de gitaren.

en nu even wat kleur in een topic met echt NUL plaatjes

http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/322218_271923079513611_100000877626429_809243_5825 99653_o.jpg

Matthijs24
18 juli 2012, 15:14
Prachtige gitaren! Warmoths? Jammer van de drie humbuckers:soinnocent: . Nee hoor, valt wel mee bij deze, vind het toch minder mooi. Deze kunnen het beter hebben.

Ik zeg niet dat ik mojo krijg bij een "niet-samengestelde" strat. Alleen ging het me erom dat ik wel Fender parts fijner vind om te gebruiken. Niet om de mojo, maar gewoon omdat het feit dat het Fender is. Om de redenen die al genoemd zijn. Verder laat ik denk ik toch de Custom '54's in mijn mexicaan zitten, wil voor de partscaster Lindy Fralin Vintage Hot-pickups gebruiken. Misschien verkoop ik de Custom ' 54 pick-ups nog en koop ik daar Vintage Noiseless' pick-ups voor, voor in mijn mexicaan. Ik heb liever het true-singlecoil geluid maar met die mid-boost is het wel heeeeeel veel noise haha.

Orpheo
18 juli 2012, 15:18
3 crimsons, 2 warmoths. probeer maar een koa top te vinden zoals die (beroerde foto overigens) met die flamed walnut back, in de stal van gibson. onmogelijk ;) en die 3 pup is mijn trademark ding. ik vind 't heerlijk spelen en eruit zien. voelt als 'thuis'.

hoe kan je nu weten dat je het prettiger vindt werken als je nog niet eens parts van musikraft geprobeerd hebt :D (of warmoth oid). voor 500e heb je ongelakte parts van warmoth, met tuners en een brug en verzendkosten en belasting erbij. pak een bus nitro bij de bouwhandel, spuit er een laag overheen, zet de electronica over van je MiM en je hebt al een beter instrument. Half jaar spelen en het is een 'true relic'.

Just sayin.

Mr.Fingers
18 juli 2012, 15:32
http://i11.photobucket.com/albums/a152/Jazzprod/Lefty%201971%20Jazzmaster%20replica%20project/e8d8e6a7.jpg
1971 Fender Jazzmaster? False, USACG replica, met vintage Fender hardware, voor 25% van de prijs van het origineel (en wel kwartiersgezaagd maple voor de hals, 2-piece lightweight alder voor de body,...).

http://i11.photobucket.com/albums/a152/Jazzprod/Fender%20Jazzmaster%20DeLuxe%20Project/SL272360.jpg
Jaren '70 Jazzblaster? false, Allparts, met Fender hardware van een mexicaanse "classic"-reeks.

http://www.offsetguitars.com/personal/sookwinder/uscgbassvi/uscgbassvi68.jpg
1965 Bass VI? false, USACG-Musikraft-Allparts.

...

Orpheo
18 juli 2012, 15:42
pff jezus man die krengen hebben toch geen mojo? wat is dat nou.







(lees: haal die p0rn0 eens weg? ;) )

arjanb01
18 juli 2012, 15:50
Mojo of niet een Strat is een Strat, zelfbouw of niet. De mojo creeert de gitarist in kwestie zelf door er 40 jaar op te spelen ! Punt.

Matthijs24
18 juli 2012, 15:53
Hoe vaak moet ik het nou zeggen? Het gaat me niet om de mojo! Het gaat ook om de naam "Fender". Die keuze heb ik voor mezelf gemaakt. Je hoeft het niet te snappen, dat is gewoon zo. Merkgeil, ja inderdaad, wel een beetje ja! Ik ben een Fender-gek, ik houd van dat merk, niet alleen de gitaren, ik loop met Fender-shirts rond. Dus dan kan ik misschien met Warmoth of Musikraft goedkoper uit zijn maar het gaat me dus ook om het merk. Eigenwijs? Nee dat zou ik zijn als ik aan iets zou vasthouden wat ik zelf niet vind, of als ik niet zou luisteren naar anderen. Maar ik snap het allemaal prima hoor, alleen gaat het mij om andere redenen dan jullie noemen.

Matthijs24
18 juli 2012, 15:56
Maar het is natuurlijk wel fijn dat jullie meedenken :):cooler:.

snaarplukker
18 juli 2012, 16:23
Ach, als je sowiezo merkengeil bent, waarom dan deze topic openen als je uiteindelijk dan toch op een Fender CS uitkomt?:dontgeti:

Matthijs24
18 juli 2012, 16:28
Neeeeeee. Lees nou eens. Ik opende dit topic om te vragen of het samenvoegen van losse onderdelen problemen op ging leveren. Dus het ging niet om wat nou beter is. Dan zou optie 2 Clapton strat zijn, eventueel de CS versie. Bovendien heeft die Fenderdiscussie nu te maken met de losse onderdelen voor de onderdelen-strat, niet voor de standaard Fender. Dus nu maak je 2 fouten door het niet lezen. Ik vergeef het je :).

Orpheo
18 juli 2012, 16:33
nee, dat maak jij ervan. jij wilde weten wat beter zou zijn. en als het logo je zo hitsig maakt, waarom dan niet doen wat Mr. Fingers gedaan heeft, dus samenstellen naar smaak, en dan lekker dat plakplaatje erop beuken.

Matthijs24
18 juli 2012, 16:34
Oh nog een die niet goed leest....

Martin_
18 juli 2012, 16:45
Ik voel mij een beetje schuldig dat ik de discussie een beetje de verkeerde kant op heb gestuurd.:makeup: Afgelopen dagen heb ik filmpjes zitten kijken van de Fender-fabriek en de Fender CustomShop. Als je helemaal into Fender bent, begrijp ik wel dat je uiteindelijk een door Fender gebouwde Strat wilt. Ik vraag me alleen af of je dat gevoel ook krijgt als je zelf een Strat vanaf "0" samenstelt met Fender onderdelen.

Matthijs24
18 juli 2012, 16:49
Tsja, dat weet je inderdaad niet. Maar het heeft natuurlijk wel " iets" . Zelf je gitaar samenstellen, uit alleen goede onderdelen. Je weet natuurlijk niet hoe die onderdelen samen zijn, maar ik gok dat het enorm mooi gaat worden! Ik ben geen masterbuilder, zal het dus ook niet zelf in elkaar zetten. Ik denk dat Patrick Koopman een goede man is om dat te doen.

FruscianteFan
18 juli 2012, 16:49
Wat het een beetje is met dit forum: er wordt goed bedoeld advies gegeven, alleen is dat heel vaak niet wat de topicstarter wil horen. Zeker niet zijn/haar ideeën behoorlijk onorthodox zijn, zoals in dit geval: geen probleem hebben met het samenstellen van een gitaar, maar dan mogen de onderdelen alleen maar van Fender komen (of in elk geval de hals?).

In jouw geval kun je je afvragen hoezeer huidige Fenders wel écht The Real Deal zijn. Het merk is talloze keren overgenomen, van fabriek verhuisd, ontwerpen zijn veranderd, etc. Zeker als je naar Japanse Fenders kijkt, zijn dat wezenlijk andere gitaren dan Amerikaanse. Hoe dat met andere landen zit weet ik niet, en ik kan je ook niet vertellen of een Mexicaanse hals gaat passen op een Koreaanse body, bij wijzen van spreke.

Matthijs24
18 juli 2012, 16:53
Lees het topic eens terug. Ik wil namelijk alles aanhoren hoor, dat heb ik ook gedaan (meerdere keren hetzelfde van verschillende, of dezelfde personen word wel een beetje vermoeiend, moet dan ook hetzelfde telkens antwoorden). Ik heb daar nooit naar op gereageerd, alleen zijn mijn ideeën anders, in ieder geval wat ik wil is anders. Dat maakt toch ook niet uit? Geen probleem lijkt me. Laat me lekker onorthodox zijn.

FruscianteFan
18 juli 2012, 17:04
Thing is, volgens mij hebben verschillende mensen - met name zij die er verstand van hebben - niet zoveel zin om jouw vragen te beantwoorden als jij toch je eigen dingen wilt. In dit geval gaat het erom dat jij erg graag een Fender logo op je gitaar hebt (en dan niet zelf erop hebt geplakt) terwijl anderen jou zeggen dat je dan heel erg inboet op prijs én kwaliteit.

Van mij mag je je gang gaan hoor, maar ik snap wel dat het vermoeiend is om je te helpen als je zoveel hecht aan die zes letters. Mij doet dat overigens weinig.

Orpheo
18 juli 2012, 17:06
Ik kom niet vragen; wat is beter? Nee, ik kom vragen, zijn er redenen (waar ik zelf niet aan denk) om het niet te doen?

Ik wil een nieuw stratje. Ik heb specifieke dingen die ik graag wil, daarom leek het me goed om onderdelen te gebruiken en die in elkaar te zetten. Clapton hals, goed stuk (Fender)-Alder als body, Callaham hardware, RS guitarworks vintage elektronica, Fender Custom '54 pick-ups, custom painting. Maar zijn er redenen om dit niet te doen? Gaat het problemen/moeilijkheden opleveren? Ik zet hem zelf niet in elkaar zetten, zou het door een prof laten doen. Maar kan het met al die losse onderdelen goed afgesteld worden, gaat het allemaal kloppen, moeten er aanpassingen gedaan worden?

Anders is de Fender EC mijn keus. Waarom zou ik, met de mid-boost enzo? Als ik die zou willen, waarom niet bij mijn partocaster? Nja, heb al een gitaar met mid-boost (mexicaan) en hoef het niet perse. Maar als zo'n gitaar het niet zou worden zou ik wel een Clapton Fender willen. Dan kan ik hem desnoods uit mijn mexicaan halen zodat dat weer een andere soort gitaar word.

Kwalitatief zou optie 1 beter moeten zijn, meer kwaliteitsspullen dan de EC Strat. Als optie 1 niet doorgaat, word het de twijfel tussen productie-EC en Custom Shop-EC. Spaar dan waarschijnlijk toch door voor een Custom Shop, wat het weer een ander verhaal maakt.

je vraagt redenen om het NIET te doen. en die geven we niet. we geven je redenen om het WEL te doen. het afstellen. welk afstellen? heb je wel enig idee wat er bij komt kijken? nauwelijks iets. en dat zeg ik met meer dan 20 van die partsocaster onder m'n gordel. heb er 2 dagen geleden weer 2 in elkar gezet! kostte me welgeteld een uur per gitaar. pingelt ieder gibsonnetje (en PRS idem) eruit met gemak... net als Mr.Fingers, hij heeft ook de nodige ervaring ;) maar we zeggen iets dat je niet wilt horen. We komen met argumenten en met dingen die je laten inzien dat er voor zoveel geld, er echt beter is. en dat onderbuikgevoel 'je wilt vast het 'echte' werk'. HA HA HA. dat komt van mensen die nooit de sprong gewaagd hebben naar custombuild. Ik ken NIEMAND die een custombuild heeft die spijt heeft. en ik heb 't over het topwerk. Het argument mbt warmoth was uiteindelijk dat het te goed was voor het eigen doen. Wow, dus de gemiddelde pingelaar wil een ondermaatse gitaar. Goed dat ik dat weet. Ga ik weer spelen op mijn topgitaren.











Volgens mij krijgt Matthijs' schwanz de vorm van een Fender headstock als ie een mooie vrouw, of het fender-logo ziet.

Matthijs24
18 juli 2012, 17:19
@Orpheo, Wat? Haha, je begrijpt het verkeerd hoor... Het ging daar helemaal niet over... Namelijk, de partocaster was mijn nr. 1 keus. Zijn we het dus met elkaar eens. Ging alleen over welke onderdelen, en daar kwam de onnodige discussie omdat ik kenbaar maakte liever een Fender-body en hals te gebruiken. Terwijl ik alleen vroeg of er redenen waren om niet een partocaster te maken, omdat er misschien problemen konden komen. Nee dus, nou oké toch!? Fijn! Dan is het ook rond voor mij hoor. Dat was wat ik nodig had, alleen waren er mensen die me hun mening wilde opdringen (musikraft & warmoth) en ik heb daar naar geluisterd en uitgelegd dat ik Fender cool vind. Nogmaals; alles oké, klaar :D!

@FruscianteFan, again, nu doe je net alsof ik gewoon iedereen moet volgen omdat ze er misschien verstand van hebben. What about; je eigen gevoel? Nogmaals, de discussie hoefde hier niet over te gaan, zie het verhaal hierboven. En nu doe je net alsof ik automatisch een beginner ben omdat ik een vraag stel? Kan dat mis hebben, dan is dat mijn fout.

smullie
18 juli 2012, 17:41
Omdat iedereen hier blijkbaar beter denkt te weten dan Matthijs zelf wat hij denkt te willen bedoelen met zijn vragen zal ik dat zelf ook nog maar eens doen:

Volgens mij wil Matthijs24 weten of het mogelijk is om zelf "Custom-Shopje" te spelen met echte Fenderonderdelen en of je dan een goede gitaar zal hebben.

Antwoorden doe ik uiteraard met een vraag, want stel je voor dat je een overtuigend antwoord zou krijgen van een boel warhoofden (sorry hoofd dat ik ff je naam gebruik)? Waar denk je dat het probleem zit? De 4 vijzen van de nek? De vijsjes van de brug? de vijsjes van de slagplaat? het solderen van de pots? de stemmers?

Alle gekheid op een stokje (dit ga je me nooit horen gebruiken in het echte leven. Wss de hollander in mij die hier op het forum naar boven komt): je moet je niet verdedigen omdat je Fender-adept bent. Er zijn er zovelen die een BMW rijden en die hebben ook allemaal veel te veel betaald voor wat hun wagen eigenlijk is. Het is hoe jij je erbij voelt dat telt.

Ivm deze: stel jezelf de vraag op welke gitaar je een beetje geniaal zou zitten improviseren terwijl Angelina Jolie in je bed nog wat ligt na te rillen van haar 5de orgasme na een beurt van jou. (uiteraard na je handen gewassen te hebben)
Stel jezelf heel de avond deze vraag. Morgenvroeg weet je je antwoord en DIE gitaar moet je kopen... :ok:

PS: ik discrimineer niet, dus als dat voor jou fijner lijkt kan je "Angelina Jolie" ook vervangen door "Bette Midler", "George Clooney" of "Brad Pitt" :makeup:

Matthijs24
18 juli 2012, 17:50
Omdat iedereen hier blijkbaar beter denkt te weten dan Matthijs zelf wat hij denkt te willen bedoelen met zijn vragen zal ik dat zelf ook nog maar eens doen:

Volgens mij wil Matthijs24 weten of het mogelijk is om zelf "Custom-Shopje" te spelen met echte Fenderonderdelen en of je dan een goede gitaar zal hebben.

Antwoorden doe ik uiteraard met een vraag, want stel je voor dat je een overtuigend antwoord zou krijgen van een boel warhoofden (sorry hoofd dat ik ff je naam gebruik)? Waar denk je dat het probleem zit? De 4 vijzen van de nek? De vijsjes van de brug? de vijsjes van de slagplaat? het solderen van de pots? de stemmers?

Alle gekheid op een stokje (dit ga je me nooit horen gebruiken in het echte leven. Wss de hollander in mij die hier op het forum naar boven komt): je moet je niet verdedigen omdat je Fender-adept bent. Er zijn er zovelen die een BMW rijden en die hebben ook allemaal veel te veel betaald voor wat hun wagen eigenlijk is. Het is hoe jij je erbij voelt dat telt.

Ivm deze: stel jezelf de vraag op welke gitaar je een beetje geniaal zou zitten improviseren terwijl Angelina Jolie in je bed nog wat ligt na te rillen van haar 5de orgasme na een beurt van jou. (uiteraard na je handen gewassen te hebben)
Stel jezelf heel de avond deze vraag. Morgenvroeg weet je je antwoord en DIE gitaar moet je kopen... :ok:

PS: ik discrimineer niet, dus als dat voor jou fijner lijkt kan je "Angelina Jolie" ook vervangen door "Bette Midler", "George Clooney" of "Brad Pitt" :makeup:

Nah, Angelina Jolie heeft te dikke lippen! Gelukkig zit niet iedereen te hameren op wat hij/zij mooi vind.... Maar het is niet eens zo dat ik zelf custom shopje wil spelen hoor haha. Gewoon een goede gitaar. Alleen wil ik het hout van Fender, om de redenen die ik uitgelegd heb. Zoals ik zei, misschien verander ik compleet van gedachten en wil ik ineens musikraft of warmoth, nu ga ik nog lekker opzoek naar een Fender body. Zag mooie Custom Shop-body's (alleen hout) voorbij komen voor 600 (goedkoop, vraagtekens bij) , en Clapton-halzen (oh wat voelen die fijn) ook voor 600 (weer een beetje veel in vergelijking met die body) maar 1200 voor zo'n setje vind ik niet heel veel. 200 ongeveer voor de Lindy Fralins, Callaham hardware voor ongeveer 250, RS guitarworks electronics voor 70, custom paintjob (waarschijnlijk) voor misschien 200? Dan de arbeidskosten voor de gitaarbouwer. Zal waarschijnlijk 500 euro goedkoper kunnen, nou dat zal het dan maar niet worden :) .

smullie
18 juli 2012, 17:53
Nah, Angelina Jolie heeft te dikke lippen! Gelukkig zit niet iedereen te hameren op wat hij/zij mooi vind.... Maar het is niet eens zo dat ik zelf custom shopje wil spelen hoor haha. Gewoon een goede gitaar. Alleen wil ik het hout van Fender, om de redenen die ik uitgelegd heb. Zoals ik zei, misschien verander ik compleet van gedachten en wil ik ineens musikraft of warmoth, nu ga ik nog lekker opzoek naar een Fender body. Zag mooie Custom Shop-body's (alleen hout) voorbij komen voor 600 (goedkoop, vraagtekens bij) , en Clapton-halzen (oh wat voelen die fijn) ook voor 600 (weer een beetje veel in vergelijking met die body) maar 1200 voor zo'n setje vind ik niet heel veel. 200 ongeveer voor de Lindy Fralins, Callaham hardware voor ongeveer 250, RS guitarworks electronics voor 70, custom paintjob (waarschijnlijk) voor misschien 200? Dan de arbeidskosten voor de gitaarbouwer. Zal waarschijnlijk 500 euro goedkoper kunnen, nou dat zal het dan maar niet worden :) .

In dat geval hoop ik dat Bette, George of Brad het voor je doen, want ik vrees dat dat je laatste hoop is op een eenduidig antwoord op je vraag... :makeup:

Matthijs24
18 juli 2012, 17:57
Voor de gitaar vind ik ze allemaal prima hoor, ik doe daar niet zo moeilijk over ;)

Matthijs24
22 juli 2012, 14:58
Stel nou, ik kom op de Vintage Gitaarbeurs in Veenendaal een leuke neck of body tegen, moet ik er dan van uit gaan dat het "echt" is? Of is dat te naïef? Zijn er trucjes voor om daarachter te komen?

Mr.Fingers
22 juli 2012, 15:17
a) op een beurs betaal je altijd het dubbele van de hoofdprijs... Da's eigen aan een beurs. Leuk om naar te kijken, maar als je daar iets koopt dan heb je nog minder hersencellen dan de gemiddelde Amoebe
b) daar zijn truuken voor, maar bij Fender zijn er zoveel mitsen, maren, transities, uitzonderingen,... dat je daar een dik boek voor nodig hebt. Ik hou me nu al 5 jaar non-stop met oude Fenders bezig, en iedere week leer ik nog iets nieuws.

Matthijs24
22 juli 2012, 15:22
Dank meneer Vingers, niets op de beurs kopen dus ;) . Of er moet ineens iets moois voorbij komen!

Martin_
22 juli 2012, 16:33
Om toch nog even op de oorspronkelijke vraag terug te komen op de vraag of de verschillende onderdelen zonder problemen bij elkaar passen. In een interessant topic (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?155931-Gewicht-gitaarbodies) in het zelfbouwgedeelte over hout voor een Strat wordt verwezen naar de informatie-filmpjes op de site van de Fender Custom shop.
Hier wordt uitgelegd hoe ze combinate tussen de body en de hals kiezen wat betreft hout.
http://www.fendercustomshop.com/index.php/master-built/ (filmpje 3)

Als je dat in gedachte houdt, zou je niet elke willekeurig body met elke willekeurige hals kunnen combineren.

Matthijs24
22 juli 2012, 16:46
Oh die filmpjes heb ik al heel vaak gezien! Het gaat niet echt om tone hoor, ik bedoelde meer afstelproblemen etc.

Mr.Fingers
22 juli 2012, 17:08
Met het gevaar om als een oude zeur over te komen: de kans dat je afstelproblemen gaat hebben zal kleiner zijn bij andere bouwers dan bij onderdelen van "the big F" zelf (omdat de QC hoger ligt? Er nog tijd genomen wordt om een hals/body te maken?...?)

Martin_
22 juli 2012, 17:16
Oh die filmpjes heb ik al heel vaak gezien! Het gaat niet echt om tone hoor, ik bedoelde meer afstelproblemen etc.

Allerlei top-onderdelen kiezen terwijl het basisgeluid slecht is, komt mij een beetje vreemd over.:dontgeti: Nou vind ik zo'n mid-boost ook al kunstmatig, maar da's ook meer gevoel dan rationeel beoordelen.
Als iedereen echter dezelfde keuzes maakt, wordt het ook zo saai.

Matthijs24
22 juli 2012, 17:25
Hahaha het gaat mij natuurlijk wel om tone, maar ik bedoelde niet dat de vraag daarover ging. Haha nu zie ik dat het inderdaad een beetje stom over komt.

@Mr.Fingers, kan je dat een beetje uitleggen? Snap het niet zoals je het nu zegt. Wel handig om te weten natuurlijk!

Mr.Fingers
22 juli 2012, 17:38
Kwantiteit boven kwaliteit, vooral bij de niet-prestigieuze reeksen (alles lager dan een American Vintage dus). Het doel is zoveel mogelijk te verkopen, en ieder afgewezen exemplaar is verlies. Daarom: minder fraai hout, te jong/nat hout (goedkoop, maar niet hard & stabiel), grote(re) toleranties qua freeswerk, deadspots op de hals, halfbakken fretwerk, 5-delig hout bij bodies met een gedekte laklaag,... (niet alleen bij Fender hoor, Gibson heeft er ook een handje van weg, nog erger als "the big F"...)

Absurd verhaal. Iemand had een Amerikaanse P-bass gekocht, en de hals ervan stond in een S en was lichtjes getordeerd, door een onregelmatig stuk maple. Ging ermee naar de muziekwinkel, maar die S-hals bleek nog perfect in de tolerantiemarges te liggen, dus hij werd naar huis gestuurd met een praktisch onbespeelbaar instrument. 2 weken later komt hij terug, met de mededeling dat er een klein druipertje blanke lak was tussen 2 stemsleutels in, aan de achterzijde van de kop, en een week nadien had hij een nieuwe hals, want zo iets, dat kon echt niet door de beugel.

Bij bvb musikraft (maar ook Warmoth, USACG, zelfs Allparts) liggen de marges veel nauwer, omdat ze weten: "als onze klant het hier niet koopt, koopt hij het wel ergens anders", ze kunnen niet meeliften op een reputatie (Warmoth intussen al wel een beetje), zoals Fender dat wel kan.

En komt er nog eens bij dat Fender-onderdelen duurder zijn dan ze eigenlijk mogen zijn (als in: aparte onderdelen kopen voor een volledige bvb. EC-strat, is misschien 25, 30% duurder dan een gewone EC-strat kopen in de winkel)

Matthijs24
22 juli 2012, 17:48
Dank voor het verhaal. Ik had een paar dagen geleden wel besloten om een body te laten maken door een bouwer. Redelijk snel weer van Fender af, maar om een toch andere reden. Toch geen Warmoth en Allparts, de bouwer die het ook in elkaar gaat zetten. Op die manier kan ik een dikkere body laten maken dan normale strats hebben, daarom eigenlijk. Ik denk dat Patrick een van de betere van NL is? Nooit iets negatiefs gehoord. Al zie ik bijna nooit iemand spelen met een van zijn gitaren... Tsja, Will Schut en Julian Sas, maar veel meer ook niet. En heeft Steve Vai hier in NL " getech-ed". Goede keus, Patrick? Heb natuurlijk ook nog de kans om op zijn gitaren te spelen voordat ik dat beslis.

Pepe
22 juli 2012, 18:14
Patrick is een van de oude "goede" bouwers, luthier zeg je dan. Ik heb hem wel eens een tele body laten maken omdat hij een mooie vooraad swamp had. En dan kom je erachter dat swamp helemaal niet bijzonder goed hoeft te klinken :D
Dat is precies de reden waarom laten bouwen en samenstellen niet altijd goed hoeft uit te pakken. It's a gamble.

Een andere reden is dat gitaarbouwers (en vooral ampbouwers) graag over kwalificeren. De beste onderdelen. Maar ja.. de beste toon zit niet altijd in de beste specificaties. de beste toon zit in de combinatie van onderdelen.

En dan kom je weer terug bij het eerste punt. Doe je een gamble gebaseerd op een gut feeling of bewandel je het pad van de time tested & true methode.

Matthijs24
22 juli 2012, 18:17
Welke methode bedoel je? Testen en dan kopen?

Mr.Fingers
22 juli 2012, 18:18
Dat gaat niet bij custom-builts... Het is voorafbetalen (een deel), voor er ook maar gestart wordt (opstartkosten)

Matthijs24
22 juli 2012, 18:19
Dat snap ik :).

Pepe
22 juli 2012, 18:22
Ja, het rek.
Ik zelf geloof niet in zoiets als "de beste gitaar from the bunch". Ik geloof meer in gitaren die een klik met je maken. Een instrument waar je je aan hecht om wat voor rare reden dan ook. Vibe. Mojo.
Ik heb wel eens gitaren bij een dealer uitgezocht maar het werkt, voor mij tenminste, niet. Wat werkt is iets waar je blik op valt en gitaren die je steeds moet oppakken als je er langs loopt.

barno
22 juli 2012, 19:17
Ja, het rek.
Ik zelf geloof niet in zoiets als "de beste gitaar from the bunch". Ik geloof meer in gitaren die een klik met je maken. Een instrument waar je je aan hecht om wat voor rare reden dan ook. Vibe. Mojo.
Ik heb wel eens gitaren bij een dealer uitgezocht maar het werkt, voor mij tenminste, niet. Wat werkt is iets waar je blik op valt en gitaren die je steeds moet oppakken als je er langs loopt.

dat maar omgekeerd kan ook: gitaar die je niet echt ligt toch tot de jouwe maken. kwestie van doorzetten. heb dat gehad bij mijn 135, heeft jaren geduurd eer hij op nr 1 kwam. hoe een ding speelt vind ik dan ook minder belangrijk dan hoe ze klinkt. Een van mijn mindere zelfbouws blijf ik nu al jaren verkiezen boven veel beter gebouwde exemplaren, gewoon vanwege de klank.

Pepe
23 juli 2012, 18:44
Ja, het is zoiets als een vriendinnetje. Liefde op eerste gezicht of een verstandshuwelijk waarbij je naar elkaar toe groeit, kan ook.

Maar goed, dat laatste is niet wat je beoogd met een custom build, zoiets heeft alleen maar zin als je perse specs wil die nergens anders te krijgen zijn.
En dan kom je weer terug bij de gamble.

SaferSephy
7 augustus 2012, 10:01
Nou ik ga jouw keuze live ondervinden.

Ik heb nu anderhalf jaar een custom shop fender strat. Geweldige gitaar, alles is gewoon precies goed. Echter ben ik inmiddels ook wel tot de conclusie gekomen dat het ook gewoon een gitaar is. Het hangt echt af wat voor gitarist je bent, ik ben er achter gekomen dat ik geen verzamelaar ben, en een gitaar waardeloos vind als ik er niet op speel. (voorbeeld, ik heb zojuist een poep originele Tokai Springy uit 81 verkocht voor veel te weinig omdat ik er simpelweg niet op speelde). Andere mensen kunnen echter zo'n ding aan de muur hangen en ik denk dat dan de factor "mojo" een grotere rol speelt.

Over een maandje of 2 zal mijn eerste partsocaster af zijn en ik vrees eerlijk gezegd een beetje voor het resultaat; wat als die gitaar beter/fijner speelt dan die CS die 3 keer zo duur is?

muffstuff
7 augustus 2012, 12:17
Over een maandje of 2 zal mijn eerste partsocaster af zijn en ik vrees eerlijk gezegd een beetje voor het resultaat; wat als die gitaar beter/fijner speelt dan die CS die 3 keer zo duur is?

Ik mag het hopen ja, als ik dit zo lees moet de nieuwe gitaar dus een toegevoegde waarde hebben.

Worst case scenario, je partocaster speelt niet lekker en je kan hem niet verkopen, want niemand zal dit dat ding van je overnemen. Wellicht voor de onderdelen.

Best case scenario, hij speelt beter dan die custom shop fender en daar kan je teminste nog wel geld voor krijgen.

tenzij je doel is om veel gitaren te bezitten, ipv een gitaar veel te bespelen. Is de gitaar een middel of doel voor je?

SaferSephy
7 augustus 2012, 13:07
Ik mag het hopen ja, als ik dit zo lees moet de nieuwe gitaar dus een toegevoegde waarde hebben.

Worst case scenario, je partocaster speelt niet lekker en je kan hem niet verkopen, want niemand zal dit dat ding van je overnemen. Wellicht voor de onderdelen.

Best case scenario, hij speelt beter dan die custom shop fender en daar kan je teminste nog wel geld voor krijgen.

tenzij je doel is om veel gitaren te bezitten, ipv een gitaar veel te bespelen. Is de gitaar een middel of doel voor je?

Het doel van die partsocaster is een gitaar die ik mee kan nemen naar gigs waarbij ik weet dat de security brak geregeld is (in het blues circuit nogal vaak het geval), maar qua speelbaarheid wel on par met de custom shop zodat ik daarin geen consessies hoef te doen.

wat heb je aan en gitaar als je em niet bespeeld. Ik vind dat elke gitaar een unieke rol moet spelen in je arsenaal, (behalve je main gitaar backup, die simpel weg het podium mee op moet voor het geval een snaar breekt)