PDA

View Full Version : buzz op open A snaar



RolandT
15 juli 2012, 18:26
Ik heb enkel op mijn A snaar van mijn Highway 1 P-bass wat ik denk fret 'buzz' geluid, en dan nog enkel als ik de A open speel. Als ik de A snaar indruk (bij alle frets) heb ik geen 'buzz' geluid. ook op de andere snaren geen problemen.

Los ik dit op door het brug zadel van de A snaar hoger te zetten?

Plant
15 juli 2012, 19:00
Het lijkt erop dat de topkam voor de A-snaar te diep is ingesneden/-gevijld en de snaar daardoor tegen de 1ste fret klettert. Dat los je niet op door het brugzadel hoger te zetten.

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar er zijn mensen die voorzichtig een klein beetje superlijm in het (in jouw geval A-snaar) slot van de topkam laten lopen, laten uitharden en daarna op de goede hoogte weer uitvijlen. Anders moet je de hele topkam vervangen.

bass blom
15 juli 2012, 19:00
niet of nauwelijks, de snaar gaat bij de 1e fret zo weinig omhoog als je de brug verhoogt..
het lijkt er meer op dat de topkam dus te diep ingesleten is.
je zou kunnen proberen om dat te checken even iets er tussen frotten, klein stukje alufolie ofzo.

RolandT
15 juli 2012, 19:22
bedankt voor de reacties. Dat is dus niet zo eenvoudig als ik had gehoopt. Zal dan maar eens langs gaan bij de gitaardokter..

bass blom
15 juli 2012, 19:31
de hals een tikje holler kan het ook doen.

Plant
15 juli 2012, 19:36
de hals een tikje holler kan het ook doen.

Dacht ik ook aan, maar als de hals te recht of zelfs iets bol staat heb je het probleem niet alleen op de open A maar ook op de de lagere posities.

kamiel
16 juli 2012, 22:35
daar heb je gelijk in, maar het kan het probleem wel oplossen, ookal is het geen probleem op andere posities. Dus eerder van 'holler zetten kan het probleem oplossen' dan van 'de hals staat te bol'

Basvarken
16 juli 2012, 23:20
Tien tegen één dat de snaar gewoon niet helemaal goed is opgelegd. Ik zou zeggen begin gewoon eerst een met hem eraf te halen en hem dan (zorgvuldig) hem er opnieuw opleggen. Desnoods een nieuwe als je de oude niet meer vertrouwt.

Zorg ervoor dat de snaar niet tordeert bij het opleggen. En gebruik ongeveer drie wikkelingen om de stringpost heen. Laat die strak tegen elkaar aanlopen, nooit over elkaar heen.

barno
16 juli 2012, 23:27
Ik zou de truss rod niet stellen als de oorzaak van het probleem niet ligt in een te bolle hals.

Ophogen van een nutslot kan met secondenlijm, maar dan wel liefst gemengd met wat schuurstof van been, als het een benen kammetje is toch. Is niet moeilijk bij een bas, A snaar is vrij dik dus stringslot met een klein rond vijltje (of satéstokje met schuurpapier rond)daarna op diepte vijlen totdat de snaar enkele tienden van een mm over fret 1 loopt.