PDA

View Full Version : rollernut op telecaster hals



jan jansen
15 juli 2012, 13:05
http://www.tonefactory.nl/shop2/roller-gotoh-style-chrome-p-9262.html#!tab3

Ik heb weer een hals af,alleen de snede voor de topkam kost me hoofdbrekens. Nu dacht ik dat een rollernut makkelijk te bevestigen is zonder snede. Klopt dit en iemand ervaring met een rollernut (link) op een telecasterhals?

JJ

pasqual
15 juli 2012, 15:05
Ik heb zo'n rollernut eens geïnstalleerd op een strathals. Het grootste probleem is dat je een stukje van de toets moet afhalen omdat de plaats waar een gewone topkam komt niet voldoende is voor deze. Je moet namelijk het midden van de rollertjes aanhouden om de juiste mensuurlengte te behouden. Volgende probleem ( vind ik althans... ) is dat de snaren erg makkelijk uit het het gleufje springen als je dicht bij de topkam doet benden. Als je dan toch een rollernut wilt hebben, monteer dan zo'n fender geval ( xlr dacht ik ). Deze is van een betere kwaliteit.

pasqual
15 juli 2012, 15:13
Trouwens, op een telecaster zit doorgaans geen tremelo en dan is een rollernut niet van toegevoegde waarde.
Ik heb op mijn strats gewone kunststof topkammetjes en ik heb nauwelijks ontstemmings problemen, ondanks de tremelo. Het is vooral een kwestie van afstelling.

oigun
15 juli 2012, 22:04
Ik demk niet dat je er echt blij van gaat worden... bite the bullet en zet er een fatsoenlijk benen kammetje in.

barno
15 juli 2012, 23:19
in praktijk blijkt trouwens vaak dat de wieltjes bij rollernuts (en bruggen) niet eens rollen (onder druk van de snaren). de snaar glijdt dus vaak gewoon over stilstaande rollers. dan pak je beter een gewone goedgesneden nut.

jan jansen
16 juli 2012, 11:07
oke,bedankt voor de tips.Dan ga ik toch maar proberen een gewone nut te instaleren.
Blijf het lastig vinden om de uitkeping/snede recht en op de juiste breedte te maken....
Overigens heeft wilkinson eentje waar de snaren niet uit kunnen schieten...

pasqual
16 juli 2012, 13:22
Dan blijft de vraag: wat is de toegevoegde waarde van een rollernut zonder tremelo? Met een goeie afstelling ( lees: zo weinig mogelijk weerstand in de topkam ) voldoet een gewoon topkammetje.