PDA

View Full Version : kabel tussen top en cabinet



doemschaap
12 juni 2003, 17:15
de kabel die dus uit je top naar een cabinet gaat. moet je daar een gewone gitaarkabel voor gebruiken of heb iets van een speciale speakerkabel misschien?

groeten pieter

Nocki
12 juni 2003, 17:17
er staat een hoop power tussen cab en top dus er moet een speaker kabel tussen.
die zijn gewoon te kopen of te laten maken door haast elke muziek winkel en audio zaak.

Nocki.

doemschaap
12 juni 2003, 17:22
ok. bedankt. heb je misschien iets van een prijsindicatie voor me? en heb je dan wellicht verschillende soorten van die speaker kabel nodig als je met een andere weerstand te maken krijgt of is dat gewoon universeel?


piet

Nocki
12 juni 2003, 17:27
tja dit is een vraag waar ik een heel ander antwoord op geef dan de rest. eerst het antwoord van de rest.

de kabel kost 10 euro en hangt al in de winkel. merk en materiaal maakt niks uit...

mijn antwoord.
de prijs kan zijn van 10 euro tot 200 euro of zo naar gelang van lengte. arbeid e.d.
zelf heb ik 2 van den hull kabeltjes n dat koste me 122 euro.
klinkt goed. en ik ben er blij mee.

er zijn zover ik weet geen vershillende kabels voor vershillende impedanties en wattages maar je moet er van uit gaan dat je voor een 100 watt top en 600 watt cabinet een betere kabel nodig moet gaan hebben voor een hele avond optreden op top volume dan voor je peavey top en kast voor een oefen avondje. op standje 3.

nocki

doemschaap
12 juni 2003, 17:42
duur grapje:/

top is mesa 100 watt en cab wordt wordt denk ik peavey (5150, 300 watt lees ik net). zoveel optredens heb ik echt niet, dus ik denk dat ik wel iets onder de prijs zal gaan zitten die jij er voor betaald heb (redelijk allround lijkt me?). kun je het verschil tussen een kabel van 10 euro of 200 dan horen of heeft die prijs te maken met hoe lang je ermee kan doen?

Nocki
12 juni 2003, 17:45
valt mee met dat verschil horen. ik hoor het wel maar veel andere mensen niet. die verklaren me voor gek.
jij zal voor een euro of 30 best een hele goede kabel hebben hoor...
ik heb ze ook laten maken en dat is ook duur...

ik doe er waarschinnlijk wel een tijdje mee maar dat doe je met elke goede kabel wel...

nocki

sunday violence
12 juni 2003, 18:18
duur grapje:/

top is mesa 100 watt en cab wordt wordt denk ik peavey (5150, 300 watt lees ik net).

jezus, en dan maaak je je nog druk om de prijs van een speakersnoertje?? :o :-D

mathe
12 juni 2003, 20:41
...jij zal voor een euro of 30 best een hele goede kabel hebben hoor...

Sterker nog, 2 meter snoer elektrasnoer (2x2,5mm2) en twee jackpluggen kosten een stuk minder dan 30 Euro.

Heb je jouw speakerkast van binnen ook voorzien van zilverdraad?

Marc

Bates15
12 juni 2003, 21:42
Ja, dit is echt een vage thread zeg. Haal even wat 220v kabel, beetje dik 2.5 of 3.5 mm/2 en scoor bij de elctrozaak wat neutrix connectors. Hoelang moet een kabel wezen zeg. 1 meter? wel 2 meter? Alle respect maar speaker kabel is speakerkabel.

Als je idd hele dunne kabel gaat gebruiken dan geloof ik je wel dat je dat hoort, als je idd hele dure en dikke kabel gaat gebruiken dan geloof ik je deels.

Maar alles daar tussen in? Ik draai al heel wat jaartjes me als geluidstech maar ik heb het verschil echt nog nooit gehoord.

doemschaap
13 juni 2003, 12:13
ik draai nog niet zo lang mee als jou dus ik stel maar een vraag en probeer er iets van op te steken:/ misschien is de vraag verder niet goed geformuleerd, sorry dan.

nee ik heb mijn speakerkast niet voorzien van zilverdraad aan de binnenkant. waar is dat voor nodig als ik vragen mag?

mathe
13 juni 2003, 12:30
Als jij van die dure interlinks gebruikt zou je toch zeker ook het stuk kabel tussen de jackinsert op de speakerkast en de speakers zelf moeten voorzien van dezelfde kwaliteit kabel?
Het heeft niet veel zin om maar een stukje van het kabeltraject te voorzien van superkabel en de rest ongemoeid te laten.

Marc

doemschaap
13 juni 2003, 13:01
dat snap ik. ik begrijp alleen dan niet wat ik met dat zilverdraad moet doen om het zo voor mekaar te krijgen als jij beschrijft.:(

Janneman
13 juni 2003, 14:37
Hoi Doemschaap, het advies is gewoon om in een muziekwinkel voor zo'n 10 euro een speakerkabel te kopen. Gewoon simpel en goed. Een normale instrumentenkabel is niet goed.

Harry
13 juni 2003, 15:00
en als je een kast gaat kopen in de winkel krijg je er vast wel een kabel bij als je erom vraagt. Ik krijg altijd kabels als ik iets koop.

andy
13 juni 2003, 15:04
Hoi Doemschaap, het advies is gewoon om in een muziekwinkel voor zo'n 10 euro een speakerkabel te kopen. Gewoon simpel en goed. Een normale instrumentenkabel is niet goed.

PRECIES!!!!!!!! Vergeet al die " ingewikkelde" adviezen over zilver fokking draad, dikte ed. Gewoon een speakersnoertje halen bij de muziekzaak.

mohawk
13 juni 2003, 19:33
Ik heb gewoon me gitaar kabel dr in.....en hij werkt prima :cool:

mathe
13 juni 2003, 19:38
Doemschaap,
dat stukje over zilverdraad was bedoeld voor Nocki. Ik was even het draadje kwijt.
Je moet gewoon een stukje 2,5mm2 stroomsnoer nemen met 2 jackpluggen.
Klaar...

Negative K3 fan
13 juni 2003, 19:39
Ik heb gewoon me gitaar kabel dr in.....en hij werkt prima :cool:

gitaarkabel als speakerkabel :o ik zou dat ding als ik jouw was er heel snel uitrukken en vervangen door een speakerklabel want hiermee kun je je amp om zeep hlpen

Nicci
13 juni 2003, 20:13
ik gebruik een stukje draad van 1 meter. Geen idee hoe dik dat draad is, maar erg dik kan het niet zijn. Voor al die mensen die zich zo druk maken: kijk eens hoe dik het draad is dat de speakers met de versterker verbindt . . . . dat is doorgaans niet zo heel dik. En versterkers kapot maken? Waar heb je dat gelezen NK3f? Een versterker moet zijn power echt niet kwijt kunnen wil je hem beschadigen. En dan moet het draadje wel echt heel dun zijn.

:???:

andy
13 juni 2003, 20:13
Gitaarkabel als speakersnoer????? Helemaal met Neg K3 fan eens.
Are you mad??????? Je hebt tot nu toe dan behoorlijk mazzel gehad, zeg.
Het minimaalste wat er op den duur gebeurt, is dat je gitaarsnoer smelt. Dat heeft de ex gitarist van mijn band eens gehad. Stond ie voor een optreden voor zijn stack, zich af te vragen waarom het kreng het bij de soundcheck wel deed en vlak voor het optreden ineens niet. Je had zijn niet al te snuggere hoofd eens moeten zien toen ik die doorgefikte kabel uit zijn stack plukte. :-D
Niet meer van dergelijke adviezen svp.

Nicci
13 juni 2003, 20:15
Hey andy,

hoe zwaar was die versterker?

FNaRK
13 juni 2003, 20:35
de band van Andy kennende zal het een niet al te lichte versterker zijn op volume 10 :-D

Maar ik raak nu ook in verwarring: ik heb toch altijd begrepen dat een "gitaarsnoer" nooit gebruikt mag worden als speakerkabel ???? :???:

Nicci
13 juni 2003, 20:37
mogen. alles mag. op zich maakt het denk ik niet zoveel uit, zolang hij de power maar kwijt kan. als ik een cab op mijn 20 watt mesa aansluit denk ik niet dat het veel problemen geeft. met 160 watt buis zou ik wat voorzichtiger zijn.

riesj
13 juni 2003, 20:44
Ik denk toch wel dat je dus GEEN gitaarsnoer moet gebruiken om je cab op je amp aan te sluiten. Dit onderwerp is al vaker behandeld. (zoekfunctie)

Ook heeft Weber op zijn website staan, dat zijn Weber Mass produkten altijd met speakersnoer moeten worden aangesloten, en dat zelfs gitaarsnoer alleen al even om te testen al uit den boze is.

Kortom, geen goed plan en zonde van je amp!

Groetjes,

Nicci
13 juni 2003, 20:49
Mesa Boogie schrijft ook in zijn handleiding dat de garantie vervalt als je geen mesa buizen gebruikt. Ook dat schijnt erl mee te vallen als je andere gebruikt.

mohawk
13 juni 2003, 20:57
Ik heb dus een 100W buizentop en een 400 Watt speaker..en ik speel dr al een paar maand over met de volume alleen op 10..en tot nu toe gaat et prima..maar ik ga toch morge na TAGS en dan haal ik me daar wel een speaker kabel,als jullie zeggen dat dat beter is. :)

Nicci
13 juni 2003, 20:59
op zich vind ik het al wat bewijzen dat het een maand goed gaat, maar in dit geval zou ik ook een betere kabel gaan halen.

Negative K3 fan
13 juni 2003, 21:02
ik heb ook ooit een site gezien waarop alles over speaker en instrument kabels werd uitgelegd, een grote lap tekst met alle rodngaande fabeltjes etc. En daart stond volgens mij ook een uitleg bij over waarom je geen instrumentkabel als speaker kabel kunt gebruiken, en dat was niet alleen omdat ze snel smelten.

FNaRK
13 juni 2003, 22:19
Ik heb dus een 100W buizentop en een 400 Watt speaker..en ik speel dr al een paar maand over met de volume alleen op 10..

:???:
100W buizen en alleen maar op 10 ? En dat zeker in de woonkamer ?

Nicci
13 juni 2003, 22:36
tsja. sommige mensen willen graag snel doof worden EN zeggen van muziek te houden . . . . .

mohawk
14 juni 2003, 09:50
Nee ik hem em in onze oefenhok staan..en ik gebruik em alleen daar,en als ik daar ben staat ie alleen maar op 10 :)

pimmetje
14 juni 2003, 09:54
Ik zeg 't niet graag, maar hier heeft Lennart 'n keer gelijk.
Snel die instrumentkabel vervangen door een speakerkabel, mohawk.

Je riskeert je speakers en je versterker. Een speakerkabel is gemaakt voor amperes en een instrumentkabel voor milli-amperes. Da's natuurlijk in principe 'tzelfde, maar ik probeer een capaciteits-verschil aan te geven. De precieze stroom hangt af van het vermogen dat gebruikt wordt en de impedantie van de speakers, maar een instrumentkabel is geen slimme keuze.

Naast dat de kabel verrot kan gaan, kan het ook voorkomen dat de kabel zorgt voor periodiek verlies. Ook door oscillatie kunnen zowel speaker(s) als versterker aan yoghurt geholpen worden.

De prijs van een speakerkabel is ook al ter sprake gekomen. Ik kan niet begrijpen dat mensen hun versterker en speakers riskeren om zo'n kleine investering maar uit de weg te gaan.

andy
14 juni 2003, 10:00
Hey andy,

hoe zwaar was die versterker?

Dat was een 100 watt Marshall, weet ff niet meer welk type. De pluggen waren nog behoorlijk heet toen ik het doorgefikte snoertje uit de amp en box trok. Het kan een tijd goed gaan met een gitaarkabel, maar voorkom alle potentiele ellende en schaf gewoon een speakersnoer aan......

Bates15
14 juni 2003, 13:09
Doemschaap, niets persoonlijks hoor, klonk ik geiriteerd? Sorry dan.

Helemaal eens, zonde van je spullen voor zo een kleine investering.

Nocki
16 juni 2003, 22:04
ok. ik ben weer terug van een weekend weg...

inderdaad moeten de snoertjes in de speaker kast ook vervangen worden anders heeft het nog geen nut om duurdere speaker kabels aan te schaffen dat wordt helaas nogal eens vergeten te zeggen.
gelukkig hoor ik het verschill vrij goed zonder die aanpassing. die betere draadjes komen er ook zeker maar door geld en tijd gebrek heb ik het nog niet laten doen. zlef kan ik dat namelijk niet. met een soldeerbout ben ik vreselijk onhandig en als het niet goed is en ik sta op het podium met kapotte draden is het hek van de dam. verder weet ik ook niet of ik verder wil met mn rack en dus gaat alles van mn rack incl. de boxen de deur uit...
dus daar moet ik eerst nog even naar kijken...

dus nee ik heb de kabeltjes in mn speakercabs nog niet aangepast.
dus ja dat is wel de planning.

nocki

V!N
16 juni 2003, 22:31
ik heb ook ooit een site gezien waarop alles over speaker en instrument kabels werd uitgelegd, een grote lap tekst met alle rodngaande fabeltjes etc. En daart stond volgens mij ook een uitleg bij over waarom je geen instrumentkabel als speaker kabel kunt gebruiken, en dat was niet alleen omdat ze snel smelten.

Mooi, meld eens een url ?

Negative K3 fan
16 juni 2003, 22:41
ik zei ooit eens, die sijt ben ik dus kwijt, ik hem hier volgens mij wel eens gepost, misschien dat je geluk hebt met de search...

riesj
16 juni 2003, 22:46
Ik heb gelukkig nog wel een site:

http://www.vintageamps.com/thd/thd_hotplate.html

Staat het letterlijk bij punt 2.

En anders google je toch gewoon nog even :)

Groetjes,

V!N
16 juni 2003, 23:06
Ik google altijd heel wat af voordat ik met mijn vraag hier kom, maar het kon zijn dat K3 het nog die webzijde in zijn favorieten had staan.

Wat ik me afvraag is of er geen rare bijgeluiden komen als een 220 snoer tussen een top en een cab hangt. Een loudspeakerkabel heeft toch juist een of ander .. 'schild' tegen electromagnetische invloeden ?

riesj
16 juni 2003, 23:28
Hé V!N,

ik heb nog wat voor je gevonden bij ampeg:

http://www.ampeg.com/faq.htm

Het is vraag Q10

Voor die elektromagnetische vraag zou ik even googlen op speaker kabel.

Groetjes,

kokeleko
17 juni 2003, 08:55
Waarom heet een speakerkabel >>> speakerkabel, nou? :-D