PDA

View Full Version : Gitaar via PC



den titten
13 juli 2012, 15:52
Hoi allen,

Ik zou niet perfect weten waar dit topic thuis hoort dus komt ie hier maar.

Ik word gek van alle mooie versterkers in deze wereld. Zeker als ik dit forum lees of tweedehands sites bekijk. Nu zou ik in plaats van te kopen graag eens testen wat een computer te bieden heeft. Niet zo zeer (nog niet) om te recorden maar om gewoon geluid te produceren. Ik heb al gehoord van bepaalde electronica die je gitaar op pc doen aansluiten en bepaalde software doet de rest. Met simulaties van allerhande versterkers, pedalen, enz...

Op internet vind ik hier wel uitleg over, maar ik zou graag eens wat gebruikersreacties krijgen ipv reclame...

Groeten,
Tom

Stillborn
14 juli 2012, 19:47
Het gaat 'm je dus vooral om modelers (apparaten die het geluid van een versterker kunnen nabootsen).

Hierin heb je eigenlijk 2 types, zover als ik het kan zien (zeer beknopt en niet-volledige uitleg):

Hardware modelers:
Die zijn apparaten die extern jouw geluid omzetten en het dan doorgeven aan de computer/speakers
Hieronder vallen bijvoorbeeld:
Zoom G2.1Nu, Eleven Rack, Axe-FX,...
Pluspunten:
De rekenkracht gebeurt in je device en niet op je computer. Latency kan je dus voor een groot stuk uitsluiten. Ook verbruik je veel minder systeemcapaciteit, waardoor je deze kan toewijzen aan de opnamesoftware zelf...
De meeste apparaten fungeren ook zonder computer, deze kan dus ook uit blijven staan.
Minpunten:
Reampen is vaak geen optie.


Software modelers:
Anderzijds heb je ook apparaten die jouw gitaar integraal doorgeven aan de pc. Op je workstation draait er dan een programma die het inkomend geluid omzetten en terugsturen naar of het apparaat, of speakers.
Het apparaat fungeert dus als doorgeefluik van het gitaarsignaal. Zulke hardware heet "interface".
Voorbeelden interfaces:
Line6 Toneport, Guitar rig Kontrol, M-audio Fast track,...
Voorbeelden software:
PODFarm, Amplitube, Guitar rig,...
Pluspunten:
Je kan verscheidene softwarepakketten mixen met hardware interfaces om zo jouw favoriete setup te bekomen.
Je kan reampen (ook mogelijk met sommige hardware modelers), waardoor je 1 keer je track kan opnemen om daarna verschillende sounds te kunnen toepassen.
Minpunten:
Je moet veel meer rekening houden met latency (vertraging van geluid)
Je moet een sterkere computer hebben om alles 'on the fly' te kunnen berekenen


Opmerkingen:
Echter kan je de meeste hardware modelers ook als interface gebruiken en deze gebruiken om op te nemen. Een dry-out valt niet altijd tot de mogelijkheden.
De meeste devices worden gestuurd op USB of firewire en vereisen installatie van drivers/software om met je computer te kunnen praten.
Hou er ook rekening mee dat diverse ontwikkelaars continu in strijd zijn om het beste geluid (bij benadering) te produceren. Niet iedere muzikant is dan ook fan van dergelijke modelers.


Ik heb beide gehad (UX2 met PODfarm + Alesis mixer met Guitar rig 4 aan de ene kant en Zoom G2.1NU + Eleven Rack aan de andere kant) en ik verkies de hardware modelers. Ik ben fan van gebruiksgemak en ook het direct inpluggen zonder je PC op te starten is voor mij een groot pluspunt.
Om thuis te spelen, zet ik praktisch altijd mijn 11R aan en zelden een echte versterker. Ik laat deze dan ook blazen door studio monitors.
Om live te spelen, gebruik ik toch een buizenamp, omdat deze gewoon lekker robuust en "echter" zijn. Ik neem liever geen delicaat hoopje elektronica overal mee naartoe... Ook heeft een buizenamp nog net iets meer die 'feel' die een modeler vaak ontbreekt.

Mr.Fingers
14 juli 2012, 20:20
Ik gebruik voor thuis de software "Amplitube" van IK Multimedia. Gitaar prik ik in in een Roland Duo Capture (77€ nieuw), en al de rest van het geluid wordt gemaakt in de PC zelf (ik heb een 3 jaar oude laptop). De klank is erg realistisch (veel realistischer dan Line6 bvb), omdat bij die Amplitubes die ik gebruik (Ampeg & Fender), de bedrijven hun licentie geven, en ook achter de ontwikkeling zitten, dus specs & sounds is echt spot-on... Mijn Latency op de hoogste setting is 48ms, op de "economy"-stand 12... Verwaarloosbaar dus!


http://www.youtube.com/watch?v=RcZDtzj7_x0
Dit heb ik zo opgenomen.

harrie-beton
15 juli 2012, 09:03
De line6 ux en studio serie valt tussen hardware en software in.

De line6 hardware modelers zoals de pod hd (429 euro nieuw) heeft niet alleen simulaties van veel versterkers maar ook van bijna alle effecten die er zijn. Meer dan 100 types.
Het eerste pod model zou ik links laten liggen, die heeft geen usb. De oudere modellen met usb, de xt en de x3 zijn prima thuis te gebruiken.
Op marktplaats staan meer dan 100 pod xt apparaten te koop en die zijn tegen de 100 euro te krijgen. Aangesloten op USB kan je hier enorm veel sounds uit halen. Voor de wah wah functie moet er nog een voetpepaal bij maar die is gezien de speciale constructie vrij duur.

Stillborn
15 juli 2012, 15:27
De line6 ux is toch wel degelijk een interface hoor. Je krijgt hier de PODfarm software bij, maar het apparaat zelf kan niet modelen.