PDA

View Full Version : Volumedrop in Der Screamer



Ukeloeder
13 juli 2012, 09:55
Gisteren heb ik mijn eerste pedaalkitje (Das Musikding, Der Screamer) gebouwd. Boel gepriegel, maar hij werkt!
Echter niet geheel naar tevredenheid. Ingeschakeld vertoont het een (enorme) volumedrop. Zelfs met Level helemaal open komt het niveau niet aan dat in de uitgeschakelde stand.
Hier een waveform van de opname die ik maakte om te verduidelijken;

http://i271.photobucket.com/albums/jj138/saintOlav/Guitars%20and%20stuff/Musikding%20Der%20Screamer%20TS808/derscreamertestwave.png

Hier een clip op Soundcloud;

http://soundcloud.com/saintolav/der-screamer-test-mp3

Fotoos van het soldeerwerk en de dradenmassa;

http://i271.photobucket.com/albums/jj138/saintOlav/Guitars%20and%20stuff/Musikding%20Der%20Screamer%20TS808/20120712_112904.jpg

(niet het allerlaatste stadium, maar om aan te geven hoe mijn soldeer 'skills' zijn, wanneer absoluut noodzakelijk haal ik de PCB uit de doos en wurm hem van de voetjes af -note to self; eerst volledig aftesten, dan inbouwen...)

http://i271.photobucket.com/albums/jj138/saintOlav/Guitars%20and%20stuff/Musikding%20Der%20Screamer%20TS808/20120712_161717.jpg

http://i271.photobucket.com/albums/jj138/saintOlav/Guitars%20and%20stuff/Musikding%20Der%20Screamer%20TS808/20120712_172810.jpg

http://i271.photobucket.com/albums/jj138/saintOlav/Guitars%20and%20stuff/Musikding%20Der%20Screamer%20TS808/20120712_172742.jpg

http://i271.photobucket.com/albums/jj138/saintOlav/Guitars%20and%20stuff/Musikding%20Der%20Screamer%20TS808/20120712_200030.jpg

partslist (http://diy.musikding.de/images/stories/screamer/screambomen.pdf)
schema en PCB (http://diy.musikding.de/images/stories/screamer/screamerschalt.pdf)
layout (http://diy.musikding.de/images/stories/screamer/screamerwire.pdf)
Heeft iemand een idee? Ik heb werkelijk geen benul waar ik moet beginnen met zoeken. DasMusikdingForum is geheel in Duits en da's 'nicht meine starkste Sprache', waarvan akte...

Ik hoop een beetje op een easyfix... :chicken:

iWishmaster
13 juli 2012, 12:01
Ik kan het niet helemaal goed zien op de foto's, maar heb je gedoublechecked dat geen van de pinnetjes onder de print per ongeluk de behuizing raken? Ik zie een aantal solderingen waar je het draadje vrij lang hebt gelaten en die plastic pinnetjes zijn aan de korte kant.

En probeer het ook even met een voeding: misschien is je batterij (bijna) leeg?

Ukeloeder
13 juli 2012, 12:23
Daar heb ik op gelet maar ik zal doublechecken. Ik heb een adapter en een nieuwe batterij beide (apart) geprobeerd. Zouden het koude lasjes kunnen zijn misschien?

Plant
13 juli 2012, 12:29
Meet je de spanning van batterij / adapter in aangesloten toestand? Als je toch kunt meten, kijk dan meteen even of spanning Vb (de spanning over condensator C12) ongeveer halve voedingsspanning is.

iWishmaster
13 juli 2012, 13:04
De soldeerverbindingen linksonder (alle 4 van de 8 ) zien er niet echt netjes uit. Eentje met veel teveel tin, 3 met veel te weinig.
De soldeerverbindingen midden boven zitten er 2-4 met gaatjes erin, ook dat zijn geen goede verbindingen, die zou ik ook even nalopen.

Zeg niet dat dat het probleem is, maar is sowieso verstandig even opnieuw te doen.

Ukeloeder
13 juli 2012, 13:38
Meet je de spanning van batterij / adapter in aangesloten toestand? Als je toch kunt meten, kijk dan meteen even of spanning Vb (de spanning over condensator C12) ongeveer halve voedingsspanning is.
Ga ik doen.

Ukeloeder
13 juli 2012, 13:41
De soldeerverbindingen linksonder (alle 4 van de 8 ) zien er niet echt netjes uit. Eentje met veel teveel tin, 3 met veel te weinig.
De soldeerverbindingen midden boven zitten er 2-4 met gaatjes erin, ook dat zijn geen goede verbindingen, die zou ik ook even nalopen.

Zeg niet dat dat het probleem is, maar is sowieso verstandig even opnieuw te doen.
Ik ga mijn best doen.

Dank voor alle suggesties zo ver.
Pas komende zondag weer even ruimte om te meten en her-solderen. Daarna laat ik van mij horen.

cluseau
13 juli 2012, 16:07
.....Zouden het koude lasjes kunnen zijn misschien?

Ik heb slechter gezien hoor, zou er niet zomaar aan gaan solderen want daar wordt het niet beter van. Check eerst met een sterke loep of je iets kan zien wat verdacht is. In dat geval kun je even hersolderen maar voeg dan wel een weinig soldeer toe voor de fluxwerking.

Je bedrading vind ik wel veel te lang maar daar krijg je geen volumedrops van.

Transistoren in voetjes? Nergens voor nodig en niet betrouwbaar, maar dat is mijn mening.

Ukeloeder
13 juli 2012, 16:20
Ik heb slechter gezien hoor, zou er niet zomaar aan gaan solderen want daar wordt het niet beter van. Check eerst met een sterke loep of je iets kan zien wat verdacht is. In dat geval kun je even hersolderen maar voeg dan wel een weinig soldeer toe voor de fluxwerking.

Je bedrading vind ik wel veel te lang maar daar krijg je geen volumedrops van.

Transistoren in voetjes? Nergens voor nodig en niet betrouwbaar, maar dat is mijn mening.

Ik was al van plan alleen de doffe (koude) en de veuls te grote/kleine lassen te hersolderen.
Tja, die lange bedrading... Komt bij het volgende pedaal helemaal in orde. (denk ik...)

Die transistoren in de voetjes... Zou dat het probleem kunnen zijn? Kan ik die gewoon in de PCB solderen? Heatsink gebruiken voor de zekerheid of kan het geen kwaad?

:chicken:

cluseau
13 juli 2012, 16:29
Die transistoren in de voetjes... Zou dat het probleem kunnen zijn? Kan ik die gewoon in de PCB solderen? Heatsink gebruiken voor de zekerheid of kan het geen kwaad?

:chicken:


De kans is niet groot maar ook niet helemaal uit te sluiten. Ik heb het niet zo op die voetjes omdat het een klemverbinding is. Zeker op lange termijn kan je daar problemen mee krijgen en alleen al daarom zal ik ze nooit gebruiken. Probeer de torren eens te bewegen en luister dan of je de volumedrop ook waarneemt. Geeft hij geen krimp zou ik het daar niet in zoeken.

Solderen van transistoren kun je rustig doen als je het maar snel doet. Binnen 10 seconden is prima.

Ukeloeder
13 juli 2012, 16:33
10 seconden? Da's een eeuwigheid! Dank voor de tip, die wiebeltruuk zal ik ook proberen.

cluseau
13 juli 2012, 16:37
10 seconden? Da's een eeuwigheid!

Dat vind ik ook maar wil je niet zenuwachtig maken. 10 sec is wel voor alle pootjes hoor, dus niet per pootje.

iWishmaster
13 juli 2012, 17:11
Ik doe het altijd om en om bij dat soort dingen solderen, zodat het component tussendoor iets af kan koelen. Dus eerst 1 pootje, dan even 1 of 2 andere componenten, dan weer een pootje etc.. Voor verreweg de meeste componenten zwaar overdreven, maar vooral bij dit soort kits wel handig omdat er geen reserveonderdelen bij zitten ...

fastfolkert
14 juli 2012, 00:04
loop ook de weerstanden even na (qua waarde). Als je ergens een foutje in een delertje hebt gemaakt (bijv. R14, 15, 16), kost dat volume.
YMMV

cluseau
14 juli 2012, 10:01
loop ook de weerstanden even na (qua waarde). Als je ergens een foutje in een delertje hebt gemaakt (bijv. R14, 15, 16), kost dat volume.
YMMV

Ja idd........zorgt dat ook voor een tijdelijke volumedrop ???? ;)

fastfolkert
14 juli 2012, 10:42
Ja idd........zorgt dat ook voor een tijdelijke volumedrop ???? ;)

Cluseau, ik heb je antwoorden meestal hoog zitten (serieus), maar ik lees uit de OP "Ingeschakeld vertoont het een (enorme) volumedrop. Zelfs met Level helemaal open komt het niveau niet aan dat in de uitgeschakelde stand. "

Ik begrijp hieruit dat de volumedrop plaatsvindt zodra het pedaal wordt ingeschakeld.......

YMMV uiteraard.

nico verduin
14 juli 2012, 11:35
Ik ga voor een defect ergens in het stuk van IC1B. Als daar een fout zit, dan loopt er nog steeds signaal vanaf IC1A-> Tone Pot -> Volume Pot -> Q2. Als het defect in Q1, IC1A of Q2 zou zitten zou het signaal helemaal dood zijn. Behoudens gewone ordinaire sluiting natuurlijk, maar die print ziet er wel goed uit verder.

cluseau
14 juli 2012, 11:44
Ik begrijp hieruit dat de volumedrop plaatsvindt zodra het pedaal wordt ingeschakeld.......

Owwwww, dan heb ik dat niet goed begrepen. Moet toegeven dat ik in de audiofile al nix kon ontdekken. Mijn excuus. Als het spontaan zou gebeuren begrijp je mijn reactie wel toch? :makeup:

fastfolkert
14 juli 2012, 13:08
Als het spontaan zou gebeuren begrijp je mijn reactie wel toch? :makeup:

Tuurlijk :grouphug:
Zoals gezegd acht ik jouw (en ook Nico's) replies op dit soort problemen altijd erg hoog en zijn ze voor mij meestal nog leerzaam ook ;)

Ukeloeder
14 juli 2012, 14:55
loop ook de weerstanden even na (qua waarde). Als je ergens een foutje in een delertje hebt gemaakt (bijv. R14, 15, 16), kost dat volume.
YMMV

Je bedoelt dat ik misschien een weerstandje op een foutieve locatie heb gebruikt? Lijkt me eerlijk gezegd niet, maar ik zal niet beweren dat dat uitgesloten is :chicken: Dit zal ik voor het laatst bewaren want die controle lijkt me het meeste werk.


Ik ga voor een defect ergens in het stuk van IC1B. Als daar een fout zit, dan loopt er nog steeds signaal vanaf IC1A-> Tone Pot -> Volume Pot -> Q2. Als het defect in Q1, IC1A of Q2 zou zitten zou het signaal helemaal dood zijn. Behoudens gewone ordinaire sluiting natuurlijk, maar die print ziet er wel goed uit verder.

Vooropgesteld dat ik van deze materie he-le-maal geen kaas heb gegeten, denk ik dat je bedoelt te vermoeden dat er in het IC iets loos is? In het schema vind ik een deel IC1a en IC1b die werken met Q1 vóór het IC en Q2 erná. Onderweg gebeurt er ook nog van alles in en rond het IC maar daar raak ik de weg een beetje kwijt. Is het, wanneer alle andere controles zijn uitgevoerd (nog altijd geen tijd gehad om dat uit te voeren, lezen en typen gaan nu eenmaal vele malen sneller dan hersolderen etc -althans voor mij), een idee om een ander (nieuw te bestellen) IC te plaatsen?

Ukeloeder
14 juli 2012, 14:58
Owwwww, dan heb ik dat niet goed begrepen. Moet toegeven dat ik in de audiofile al nix kon ontdekken. Mijn excuus. Als het spontaan zou gebeuren begrijp je mijn reactie wel toch? :makeup:

Het zal toch niet tussen mijn oren zitten? :D

cluseau
14 juli 2012, 16:36
Het zal toch niet tussen mijn oren zitten? :D

Nee hoor, dat hoor je mij niet zeggen. Zal eerder tussen mijn oren zitten. :soinnocent:

Buzzel
14 juli 2012, 16:50
Dit heb ik ook gehad bij mijn tubescreamer. Was vrij simpel eigenlijk. Stukje draad raakte bij de volumepot de behuizing. Dus check dat dan ook maar even ;)

nico verduin
14 juli 2012, 17:37
Ik zou nog niet zo gauw een nieuw ic bestellen (ook al kost dat geen drol) zonder eerst de rest te controleren.

Ukeloeder
16 juli 2012, 11:59
Bedankt allemaal voor de tips en goede raad. Ik wacht heel even mijn bestelling (desoldeer spulletjes en twee nieuwe kitjes en een met hulp van Roger Aerts, waarvoor nogmaals dank, samengesteld apparaat) bij Newtone af en zal dan derScreamert volledig nalopen. Bevindingen volgen.

iWishmaster
16 juli 2012, 12:58
Neem aan dat je al een (eenvoudige) multimeter hebt?

Ukeloeder
16 juli 2012, 13:13
Ja, heb ik. Goedkoop dingetje, maar doet het altijd best voor de doeleinden waarvoor ik hem gebruik. Wat had je in gedachten?

iWishmaster
16 juli 2012, 13:26
Maakt troubleshooting een stuk makkelijker als je daar straks aan begint, anders had je die gelijk mee kunnen bestellen :)

Ukeloeder
16 juli 2012, 13:39
Ach soooo... Dank voor het meedenken.

Ukeloeder
19 juli 2012, 14:11
Update; Gecontroleerd of alle componenten op de juiste plaats zijn terechtgekomen. Soldeerpunten nagelopen, waar verdacht zijn ze zo goed en zo kwaad als het ging verbeterd.
Bij C12 meet ik ruwweg de helft van de voedingsspanning.
Wiebelen aan de transistoren om contact aan de voetjes te controleren heeft geen effect.
Geen verandering in de volumedrop. Suggesties hoe verder te handelen?
Is er een manier om de IC te controleren op deugdelijkheid?

iWishmaster
19 juli 2012, 14:48
Sowieso even de voedingsspanningen controleren:
Tussen pootje 8 en 4 van het IC moet je +9VDC meten (4 is aarde, 8 is +)
De Collectors van de Q's (rechtse pootje als je naar de platte kant kijkt) moeten ten opzichte van dezelfde aarde als het IC +9VDC meten.

Het signaalpad controleren, een beetje redneck zonder de juiste apparatuur, maar het werkt soms wel:
Sluit een enorm lange kabel aan op de input van het pedaal en leg die langs zoveel mogelijk storingsbronnen (stekkerdozen enzo doen het goed). Als het goed is hoor je dan een lekkere brom door je versterker komen. Die brom dan proberen te meten met je multimeter (op wisselspanning ~ zetten op de kleinste range). Als dat lukt op de print net zo lang het signaalpad volgen op de printplaat / kabels tot je het voltage ergens (flink) omlaag ziet schieten.

Belangrijke punten zijn:
Basis (middelste pootje) van Q1 (dit is de 'input')
Emitter (linkse pootje als je naar de platte kant kijkt) van Q1 (dit is de 'output')
1IN+ (pootje 3) van het IC
1OUT (pootje 1) van het IC
2IN+ (pootje 5) van het IC
2OUT (pootje 7) van het IC
Basis van Q2
Emitter van Q2

Ukeloeder
19 juli 2012, 15:18
Om te beginnen meet ik maar de helft van de spanning van de aangesloten batterij tussen 4 en 8 op het IC.
Dan is het me niet helemaal duidelijk wat je bedoelt met; "De Collectors van de Q's (rechtse pootje als je naar de platte kant kijkt) moeten ten opzichte van dezelfde aarde als het IC +9VDC meten." Welk aardepunt stel je hier voor? Ik heb er nu verschillende geprobeerd maar meet telkens 0. :chicken:

Plant
19 juli 2012, 15:33
Om te beginnen meet ik maar de helft van de spanning van de aangesloten batterij tussen 4 en 8 op het IC.

Dat is rechtstreeks je batterijspanning. Je batterij is dus leeg of word overbelast waardoor de spanning inzakt.


Dan is het me niet helemaal duidelijk wat je bedoelt met; "De Collectors van de Q's (rechtse pootje als je naar de platte kant kijkt) moeten ten opzichte van dezelfde aarde als het IC +9VDC meten." Welk aardepunt stel je hier voor? Ik heb er nu verschillende geprobeerd maar meet telkens 0. :chicken:

http://1.bp.blogspot.com/_B8Dh2WXNvg0/S4wHjWzNqjI/AAAAAAAAELI/kd8PjTpdl2s/s400/transistor+2n3904.gif

Aarde is de minpool van je batterij of voeding, als je pen 4 van het IC aanhoud als aardpunt moet het ook goed zijn.

Ukeloeder
19 juli 2012, 15:40
Batterijspanning is (gemeten) 8,8V*. Maar tussen pen 4 en pen 8 op het IC dus krap 4,5V.**
Min van de batterij was de enige (?) aarde die ik nog niet had benaderd. Ga ik nu proberen.



*daar had ik duidelijker kunnen zijn
**is dus foutief gemeten

Ukeloeder
19 juli 2012, 16:06
Ik vergiste me in pins op de IC. Tussen pen4 en 8 meet ik 8,8V (zelfde als batterij spanning). Tussen minpunt op batterij en collectoren op Q1 en 2 meet ik ook 8,8V. Datzelfde tussen pin4 op het IC en de collectoren.

Dus...

Lang dun snoer hangt over een stekkerblok en in een tranny amp lekker te knorren. Multimeters laagste wisselspanningbereik is 200V. Bruikbaar?
Waar begin ik met meten in het signaalpad?

iWishmaster
19 juli 2012, 16:12
Ik vergiste me in pins op de IC. Tussen pen4 en 8 meet ik 8,8V (zelfde als batterij spanning). Tussen minpunt op batterij en collectoren op Q1 en 2 meet ik ook 8,8V. Datzelfde tussen pin4 op het IC en de collectoren.

Dus...

Lang dun snoer hangt over een stekkerblok en in een tranny amp lekker te knorren. Multimeters laagste wisselspanningbereik is 200V. Bruikbaar?
Waar begin ik met meten in het signaalpad?

Qua wisselspanningsbereik moet je eerder aan de 1V denken, de piek-piek-waardes zullen enkele honderden milivolts zijn. Dat meten gaat waarschijnlijk niet lukken verwacht ik zo ...

Normaal gesproken begin je met meten op de input (helemaal vooraan, op de jack input dus). Dan ga ik meestal wat 'cruciale punten' af. Staat in mijn vorige post.

Plant
19 juli 2012, 16:13
Meet eens op pin 1 en pin 7 van het IC of hier halve voedingsspanning staat t.o.v. aarde (pin 4)?

Ukeloeder
19 juli 2012, 16:20
Qua wisselspanningsbereik moet je eerder aan de 1V denken, de piek-piek-waardes zullen enkele honderden milivolts zijn. Dat meten gaat waarschijnlijk niet lukken verwacht ik zo ...

Normaal gesproken begin je met meten op de input (helemaal vooraan, op de jack input dus). Dan ga ik meestal wat 'cruciale punten' af. Staat in mijn vorige post.

Ik zal op zoek gaan naar een andere multimeter. Je rijtje van cruciale meetpunten had ik gezien, er was me niet helemaal duidelijk waar ik dan zou meten. Welke punten 'vergelijk' ik met elkaar?

Ukeloeder
19 juli 2012, 16:21
Meet eens op pin 1 en pin 7 van het IC of hier halve voedingsspanning staat t.o.v. aarde (pin 4)?

Op beide pennen meet ik halve voedingsspanning.

Ukeloeder
19 juli 2012, 16:22
bah...
........

iWishmaster
19 juli 2012, 16:27
Ik zal op zoek gaan naar een andere multimeter. Je rijtje van cruciale meetpunten had ik gezien, er was me niet helemaal duidelijk waar ik dan zou meten. Welke punten 'vergelijk' ik met elkaar?

Een multimeter is nooit helemaal handig voor dit soort toepassingen: het blijft behelpen. Dit zou je eigenlijk met een toongenerator en een oscilloscoop moeten doen: je kunt dan overal tussen de + en - van het signaal meten en kijken waar je signaal wegvalt. Maar ik kan me niet voorstellen dat we dit apparaatje niet aan de praat zouden krijgen zonder (semi)professionele apparatuur. Geef de moed nog even niet op! Ik heb nu even geen tijd me verder in het schema te verdiepen, maar ik wil er nog wel eens naar kijken. Misschien heeft één van de meer ervaren gitaarnetters nog goede ideeën?

Plant
19 juli 2012, 16:27
bah...
........

Ja, want alles lijkt te kloppen.
Doet de tone-regelaar het naar behoren? Misschien mis je gain als pin 6 en 7 hard aan elkaar zitten (R10 of C7 kortgesloten).

Ukeloeder
19 juli 2012, 16:39
Een multimeter is nooit helemaal handig voor dit soort toepassingen: het blijft behelpen. Dit zou je eigenlijk met een toongenerator en een oscilloscoop moeten doen: je kunt dan overal tussen de + en - van het signaal meten en kijken waar je signaal wegvalt. Maar ik kan me niet voorstellen dat we dit apparaatje niet aan de praat zouden krijgen zonder (semi)professionele apparatuur. Geef de moed nog even niet op! Ik heb nu even geen tijd me verder in het schema te verdiepen, maar ik wil er nog wel eens naar kijken. Misschien heeft één van de meer ervaren gitaarnetters nog goede ideeën?

Tot zover hartstikke bedankt voor je hulp en geduld.

Ukeloeder
19 juli 2012, 16:43
Ja, want alles lijkt te kloppen.
Doet de tone-regelaar het naar behoren? Misschien mis je gain als pin 6 en 7 hard aan elkaar zitten (R10 of C7 kortgesloten).

Tone regeling werkt 'naar behoren'. Linksom wordt het signaal donkerder, rechtom steeds helderder.
C7 is leeg volgens mij. (effe checke...) Ja, op C7 zit niks. Geheel volgens plan overigens. Wat me wel bevreemdde, maar niet genoeg om er vragen over te stellen. Ik ga R10 controleren.

Plant
19 juli 2012, 16:53
Ik zie het denk ik!

Ik zit nog eens aan de hand van de layout en het schema te vergelijken met foto 1. Volgens mij heb je aan de uitgang R15 en R16 verwisseld. Op de plaats van R15 zit zo te zien 100k. In het schema staat bij R15 470 Ohm met een *. En op de plaats van R16 heb je 1k? In het schema staat hier 100k met een * . Als dat zo is heb je een prima werkende screamer met een enorme verzwakker op de uitgang.

Ukeloeder
19 juli 2012, 16:54
C7 is inderdaad leeg. De BOM kent ook geen C7. Maar in het schema staat wel een symbool voor C7 getekend, echter zonder waarde.
Ik kan aan R10 niets ontdekken waarvan ik denk dat het niet zo hoort.
...maar we hebben al wel vastgesteld dat dat weinig zekerheid biedt.

Ukeloeder
19 juli 2012, 16:55
Ik zie het denk ik!

Ik zit nog eens aan de hand van de layout en het schema te vergelijken met foto 1. Volgens mij heb je aan de uitgang R15 en R16 verwisseld. Op de plaats van R15 zit zo te zien 100k. In het schema staat bij R15 470 Ohm met een *. En op de plaats van R16 heb je 1k? In het schema staat hier 100k met een * . Als dat zo is heb je een prima werkende screamer met een enorme verzwakker op de uitgang.

Nou moe... Ik heb me suf zitten turen en vergelijken en de BOM er bij gepakt en wat niet al... Ik ga onmiddelijk even kijken of ik hetzelfde zie als jij.

In het kitje zaten ook de onderdelen voor TS9 om de keuze te bieden een TS808 of een TS9 te bouwen. Ik heb de onderdeeltjes die specifiek voor de TS9 waren eruit geslecteerd en bewaard. R15 zou moeten zijn 100R (voor TS808 ) en R16 zou moeten zijn 10K (ook voor TS808 ). 470R en 100K (beide specifiek voor TS9 ) heb ik nog in een zakje liggen. Ik ga er dus van uit dat de onderdelen in de PCB de juiste waarden hebben voor de TS808.
Bedoel jij nu dat ik ze op de verkeerde posities heb gesoldeerd? Dus op R16 het deel dat op R15 had gemoeten? Vergeef me, ik zie door alle streepjes en kleurtjes het verschil niet meer.

cluseau
19 juli 2012, 17:41
Is er een manier om de IC te controleren op deugdelijkheid?
Spanningen meten en in een tabelletje zetten.

like:
1-...V
2-...V
blablabla

Ukeloeder
19 juli 2012, 17:55
Zojuist de weerstanden R15 en R16 verwisseld (een heel gekloot als de pootjes zo kort zijn...), ik had ze volgens mij toch juist geplaatst, want ná de verwisseling kwam er nog maar heeeeeeeeeeeeeeeeel weinig uit de versterker. Jammer, want Plant's suggestie leek mij wel de 'easy fix' waar ik op hoopte. De weerstandjes er weer uit gehaald en vervangen door de 470R en 100K die er een TS9 van maken.
Jammer genoeg houd ik het zelfde volume verlies dat ik had in de TS808.


Spanningen meten en in een tabelletje zetten.

like:
1-...V
2-...V
blablabla

Dank cluseau, dat zal ik nog doen. Moet wel tot morgen wachten...

Plant
19 juli 2012, 18:00
Nou moe... Ik heb me suf zitten turen en vergelijken en de BOM er bij gepakt en wat niet al... Ik ga onmiddelijk even kijken of ik hetzelfde zie als jij.

In het kitje zaten ook de onderdelen voor TS9 om de keuze te bieden een TS808 of een TS9 te bouwen. Ik heb de onderdeeltjes die specifiek voor de TS9 waren eruit geslecteerd en bewaard. R15 zou moeten zijn 100R (voor TS808 ) en R16 zou moeten zijn 10K (ook voor TS808 ). 470R en 100K (beide specifiek voor TS9 ) heb ik nog in een zakje liggen. Ik ga er dus van uit dat de onderdelen in de PCB de juiste waarden hebben voor de TS808.
Bedoel jij nu dat ik ze op de verkeerde posities heb gesoldeerd? Dus op R16 het deel dat op R15 had gemoeten? Vergeef me, ik zie door alle streepjes en kleurtjes het verschil niet meer.



(edit: ik bedoelde foto 2 natuurlijk)

Wat ik bedoel is dat ik zie dat op de plaats van R15 een weerstand zit met kleurcode bruin-zwart-zwart-oranje-bruin = 100 kOhm 1%

Als dat 100 Ohm 1% had moeten zijn, waren het de kleuren bruin-zwart-zwart-zwart-bruin geweest.
R16 kan ik niet goed zien, ik meende 1k 1% te zien maar het kan 10k zijn als het 4de bandje rood is.

Door een hoogohmige R15 heb je in ieder geval een fikse verzwakking. Kijk / meet die weerstand nog maar eens goed na.

Het pedaal werkt op zich goed, dat hoor ik aan je samples. De regelaars werken. Het moet gewoon iets lulligs zijn en ik denk dat dit het is.

edit: haal R16 eens helemaal weg (1 pootje lichten) en luister dan eens wat er uit je pedaal komt? Of sluit anders R15 eens kort (draadje er over). De uitgangs-spanningsdeler stel je dan grotendeels buiten werking en als je dan (meer dan) genoeg signaal hebt, moet je het toch echt hier zoeken.

Ukeloeder
20 juli 2012, 08:59
Pinout;
1 - 4,25V
2 - 4,67V
3 - 4,24V
4 - 0
5 - 4,25V
6 - 4,25V
7 - 4,25V
8 - 8,74V

batterij - 8,74V

R15 provisorisch kortgesloten geeft wel meer uitgangsvolume, maar ik schrik er nog niet van. Ingeschakeld volume is dan ongeveer gelijk aan het volume in bypass.

cluseau
20 juli 2012, 09:24
Ik vrees toch dat je IC defect is, een dergelijk spanningsverschil tussen pin 2 en 3 zou er voor zorgen dat de uitgang pin 1 heel laag zou moeten zijn. Ben er nog niet zeker van omdat het ook een meetfout zou kunnen zijn.

Als je hem helemaal wil aansluiten zoals je hem normaal zou gebruiken kun je wel even wat testjes doen.

1 zet je amp aan op een hoorbaar volume en sluit die aan op de uitgang van de screamer.
2 Vol P3 op max
3 Neem een klein schoevedraaiertje oid en raak de loper aan, dit moet flink brommen. Q2 versterkt niet dus je hoort daar geen toename. Als dat goed is raak je pin 7 van het IC aan. Nog steeds brom? Zou iets zachter kunnen zijn.
4 Pak daarna pin 5, een beetje harder zou mooi zijn.
5 volgende stap is pin 3. Je zou nog steeds brom moeten horen, bij voorkeur wat harder.
6 Pak ook even de basis van Q1. Ook deze tor versterkt niet dus verwacht niet teveel.

Ukeloeder
20 juli 2012, 09:31
Het pootjelichten van R16 had (zoals verwacht) wel een dramatisch effect. De ramen gingen er bijna uit als ik enigzins mag 'overdrive-en'.

Ukeloeder
20 juli 2012, 09:33
Ik vrees toch dat je IC defect is, een dergelijk spanningsverschil tussen pin 2 en 3 zou er voor zorgen dat de uitgang pin 1 heel laag zou moeten zijn. Ben er nog niet zeker van omdat het ook een meetfout zou kunnen zijn.

Als je hem helemaal wil aansluiten zoals je hem normaal zou gebruiken kun je wel even wat testjes doen.

1 zet je amp aan op een hoorbaar volume en sluit die aan op de uitgang van de screamer.
2 Vol P3 op max
3 Neem een klein schoevedraaiertje oid en raak de loper aan, dit moet flink brommen. Q2 versterkt niet dus je hoort daar geen toename. Als dat goed is raak je pin 7 van het IC aan. Nog steeds brom? Zou iets zachter kunnen zijn.
4 Pak daarna pin 5, een beetje harder zou mooi zijn.
5 volgende stap is pin 3. Je zou nog steeds brom moeten horen, bij voorkeur wat harder.
6 Pak ook even de basis van Q1. Ook deze tor versterkt niet dus verwacht niet teveel.

In punt 3 noem je een 'loper'. Wat bedoel je?
Iedere stap met het schroevedraaiertje naar de brom luisteren dus?

cluseau
20 juli 2012, 09:36
In punt 3 noem je een 'loper'. Wat bedoel je?

Het pijltje van de potmeter in het schema ofwel de middelste aansluiting.

Ukeloeder
20 juli 2012, 09:43
Ah! Op de potmeter...
Ik hoor een heel zachte brom als ik de loper aanraak.
Middelste poot van Q2 bromt als een dolle, andere pootjes niet merkbaar.
Pin 7 bromt amper, pin 5 een stuk harder.

cluseau
20 juli 2012, 09:44
Het pootjelichten van R16 had (zoals verwacht) wel een dramatisch effect. De ramen gingen er bijna uit als ik enigzins mag 'overdrive-en'.

Heb het laatste deel van de post ff doorgelezen en ben het met plant eens als daar een 100k op de plaats van R15 zit dat het niet gaat werken. check dat dus ff goed. Meet desnoods de weerstanden na met je meter want ik heb meer dan eens meegemaakt dat er verkeerde componenten in zo'n pakket zitten. Ook foutief gestempelde waardes kan voorkomen dus altijd controleren wat je er instopt.

cluseau
20 juli 2012, 09:47
Ik hoor een heel zachte brom als ik de loper aanraak.
Middelste poot van Q2 bromt als een dolle, andere pootjes niet merkbaar.

Dus je probleem zit tussen de basis van Q2 en de loper van de vol potmeter. Dat zou nagenoeg even hard moeten zijn.

Wil je even de spanningen van Q2 meten voor de zekerheid.
Verwachting:
C 8.8V
B 4.4V
E 3.7V

Doe even de bromtest aan weerszijden van C9


Pin 7 bromt amper, pin 5 een stuk harder.

Bewijs dat die trap werkt.

Ukeloeder
20 juli 2012, 09:52
Dus je probleem zit tussen de basis van Q2 en de loper van de vol potmeter. Dat zou nagenoeg even hard moeten zijn.

Wil je even de spanningen van Q2 meten voor de zekerheid.
Verwachting:
C 8.8V
B 4.4V
E 3.7V



batterij - 8,65V
C - 8,65V
B - 2,49V
E - 2,87V

B geeft dus een veel lagere waarde dan jij verwachtte...



Doe even de bromtest aan weerszijden van C9


C9 bromt aan een zijde behoorlijk, aan de andere zijde niet tot verwaarloosbaar.

Ik weet niet goed hoe ik die zijden moet benoemen, mocht dat van belang zijn.
Als naar de PCB kijk zou ik zeggen dat hij aan de ingang bromt en aan de uitgang amper.

cluseau
20 juli 2012, 10:01
B geeft dus een veel lagere waarde dan jij verwachtte...

Dit komt door de load van je meter, de impedantie van de schakeling is op de basis veel hoger waardoor aansluiten van de meter een groter effect heeft dan op de emitter. Geen zorgen over maken, is in orde. Nu nog even testen aan weerszijden van C9 svp

Ukeloeder
20 juli 2012, 10:13
Dit komt door de load van je meter, de impedantie van de schakeling is op de basis veel hoger waardoor aansluiten van de meter een groter effect heeft dan op de emitter. Geen zorgen over maken, is in orde. Nu nog even testen aan weerszijden van C9 svp

Ik heb even een adapter aangesloten. 9,6V meet ik tussen aarde en pin8.

Dan C9;
Aan de ene kant (de hevig brommende) van C9 meet ik 2,78V.
Aan de andere meet ik 4,35V.

cluseau
20 juli 2012, 10:16
Aan de ene kant (de hevig brommende) van C9 meet ik 2,78V.
Aan de andere meet ik 4,35V.
Sorry maar dat bedoelde ik niet. Ik ben benieuwd of de brom aan weerskanten gelijk is (met de volumepotmeter op max).

Ukeloeder
20 juli 2012, 10:19
in post #59




C9 bromt aan een zijde behoorlijk, aan de andere zijde niet tot verwaarloosbaar.

Ik weet niet goed hoe ik die zijden moet benoemen, mocht dat van belang zijn.
Als naar de PCB kijk zou ik zeggen dat hij aan de ingang bromt en aan de uitgang amper.

cluseau
20 juli 2012, 10:25
Ah sorry, nog niet gezien. Hier hoort aan weerszijden hetzelfde signaal te staan. Mogelijk zit er een verkeerde waarde in. Checken dus.

edit
Is de basiszijde harder of de potmeterzijde?

Ukeloeder
20 juli 2012, 10:32
Aan de kant van de potmeter is het beduidend zachter.

cluseau
20 juli 2012, 10:36
Aan de kant van de potmeter is het beduidend zachter.

Oke, dus voor die cap gaat het mis. Ik kan op geen van je foto's ontdekken wat daar inzit. Je kan hem even vervangen of overbruggen met een ander eventueel grotere cap.

Ukeloeder
20 juli 2012, 10:43
-Schema zegt dat op C9 μ1 moet zitten. Op andere C staat 1μ en andere μ waarden.
-De cap is gestempeld als .1 met daaronder 63.
Zegt die .1 me dat het om 0.1μ gaat? Is dat hetzelfde als μ1? Ik ben aan het google-en naar codering op condensatoren maar vind alleen van die ellenlange verhalen die, hoewel interessant, nu even te wollig zijn...

Je suggestie een grotere condensator te plaatsen kan ik niet opvolgen omdat ik niets (!) heb liggen.

Dan nog een zijsprong; toen ik R16 (100K) uithaalde, nam het uitgangs signaal dramatisch toe. naar een vorm die meer lijkt op de boost die ik van een OD gewend ben. Is het af te raden het pedaal zo te gebruiken? is misschien een lagere weerstand plaatsen een optie?

cluseau
20 juli 2012, 10:56
-Schema zegt dat op C9 μ1 moet zitten. Op andere C staat 1μ en andere μ waarden.

u1 is 100nF, spanning maakt niet uit. Hij kan natuurlijk ook defect zijn.

Zie nu dat je post is ge-edit. De weerstanden waar je over spreekt zou ik even een kant losmaken en met de meter nameten. Ik vermoed dat de waarde niet juist is, een 100k zou op die positie nauwelijks invloed mogen hebben.

Ukeloeder
20 juli 2012, 11:04
Even helemaal losgesoldeerd.
Vooropgesteld dat ik over het algemeen niet verder kom dan een pickupje meten...

R16 zou 100kOhm moeten zijn toch?
Met meter op 200k bereik gezet en meet 0. Hmm...
Met de meter op 2000Ohm meet ik 100. (betekent dat 100Ohm ipv 100kOhm?)

R15 zou 470R zijn. (vanwaar overigens die R?)
Met de meter in hetzelfde bereik meet ik 466.

cluseau
20 juli 2012, 11:30
Even helemaal losgesoldeerd.
Vooropgesteld dat ik over het algemeen niet verder kom dan een pickupje meten...

R16 zou 100kOhm moeten zijn toch?
Met meter op 200k bereik gezet en meet 0. Hmm...
Met de meter op 2000Ohm meet ik 100.

R15 zou 470R zijn. (vanwaar overigens die R?)
Met de meter in hetzelfde bereik meet ik 466.

Die "R" staat gewoon voor resistor of Ohm wat je wil. Iedere techneut heeft zo zijn methode's.

Maar......je hebt de fout toch boven water want de 100k is zoals ik al dacht toch 100 Ohm. Opnieuw weer eens het bewijs dat de bouwpakketjes niet te vertrouwen zijn. Zet er maar een 100k in en je probleem is uit de wereld.

Gratuliere

Ukeloeder
20 juli 2012, 11:38
Danke schön.

Aber... (en vergeef mijn enorme n00biteid maar ik stel je nog eeeeeeeeen vraagje)
De waarde 100Ohm voor R16 is toch veel lager dan 100kOhm...
Als een weerstand van 100 het pedaal zo zacht doet klinken, maakt een duizendmaal grotere weerstand de boel toch nog zachter?
Jij zegt al van niet en ik wil daar volledig van uit gaan, maar mijn arme kleine breintje kan even niet omgaan met deze, voor MIJ, tegenstrijdige informatie...

cluseau
20 juli 2012, 11:42
Danke schön.

Aber... (en vergeef mijn enorme n00biteid maar ik stel je nog eeeeeeeeen vraagje)
De waarde 100Ohm voor R16 is toch veel lager dan 100kOhm...
Als een weerstand van 100 het pedaal zo zacht doet klinken, maakt een duizendmaal grotere weerstand de boel toch nog zachter?
Jij zegt al van niet en ik wil daar volledig van uit gaan, maar mijn arme kleine breintje kan even niet omgaan met deze, voor MIJ, tegenstrijdige informatie...


100ohm is idd veel kleiner, namelijk een factor 1000. Het punt is dat deze weerstand een belasting vormt voor je signaal. Zou hij 0 ohm zijn betekend het een kortsluiting en hoor je niets meer. Geen weerstand betekend dat het signaal ongehinderd kan passeren en alles daar tussenin betekend een beetje belasting. Maar 100 ohm staat bijna gelijk aan een sluiting waar 100K niet veel last veroorzaakt.


edit:
forumlid Lars is niet verslagen helaas. Hij houd nog steed het record op het langste storingstopic. :hide:http://home.casema.nl/jajop/cluseau/icon__facepalm.gif

Ukeloeder
20 juli 2012, 11:50
Tuurlijk... Ik benader het verkeerd.
Nogmaals dank aan allen die hulp en advies boden.
Der Screamer gaat doen wat ie moet doen!

Ik kocht inmiddels nog twee kitjes, ditmaal bij Newtone. Ik heb mijn les geleerd en zal voor ik deze in elkaar pruts controleren op de juiste waarden.

cluseau
20 juli 2012, 11:58
Ik heb mijn les geleerd en zal voor ik deze in elkaar pruts controleren op de juiste waarden.

Leuk he! Zo leer je op een leuke manier en zie je wat er zoal fout kan gaan. Je houd er nog een leuk speeltje aan over. Voor een beginner vond ik je sodeerdeerwerk best wel netjes eigenlijk, dat wilde ik nog even kwijt. Owja, vergeef me mijn zwartgallige humor uit de vorige post, ik bedoel er niets mee maar kan het niet laten ;)

iWishmaster
20 juli 2012, 12:09
Even als toevoeging: wat Frans je nu heeft laten 'testen', met de schroevendraaier (of ander metaal iets) een brom hoorbaar maken, is in feite het omgekeerd nalopen van het signaalpad. Maar dan hoorbaar in plaats van af te lezen op een meter. Minstens net zo effectief en erg simpel!

Mooi dat je screamer werkt en gelukkig heeft het je niet afgeschrokken van het verder hobbyen met meer pedaaltjes!

Ukeloeder
20 juli 2012, 12:13
Leuk he! Zo leer je op een leuke manier en zie je wat er zoal fout kan gaan. Je houd er nog een leuk speeltje aan over. Voor een beginner vond ik je sodeerdeerwerk best wel netjes eigenlijk, dat wilde ik nog even kwijt. Owja, vergeef me mijn zwartgallige humor uit de vorige post, ik bedoel er niets mee maar kan het niet laten ;)

Zeker leuk en leerzaam om te zien dat net dat ene deeltje de boel ophoudt.
Dank voor je compliment wat betreft het soldeerwerk. Met name een slechte voorbereiding van de bout en het punt waar gesoldeerd dient te worden resulteren bij mij in te grote of te kleine hoeveelheden tin. Tel daarbij bevende vingertjes op en je hebt maar zo een koude las. Geduld Loeder... en rust. Alleen de kalmte kan u redden.

Ik moest wel lachen om je facepalm opmerking. Ik ben in deze dik tevreden met een tweede plaats in het klassement.

Ukeloeder
20 juli 2012, 12:20
Even als toevoeging: wat Frans je nu heeft laten 'testen', met de schroevendraaier (of ander metaal iets) een brom hoorbaar maken, is in feite het omgekeerd nalopen van het signaalpad. Maar dan hoorbaar in plaats van af te lezen op een meter. Minstens net zo effectief en erg simpel!

Mooi dat je screamer werkt en gelukkig heeft het je niet afgeschrokken van het verder hobbyen met meer pedaaltjes!

Schroevedraaiertje bleek al snel te grof om aan de pennen van het IC te testen, om van de pootjes van de transistoren maar te zwijgen. Toen heb ik een kopspeld uit moeders naaikistje geronseld. The right tool for the job.

En afgeschrokken heeft het me zeker niet. Komende week (gesteld dat de collega's me even met rust laten met hun eeuwige gebel...) gaan er een Flower Booster en een Muff Fuzz van Newtone in elkaar. Daarna een A/B/C switch-loop ding dat Roger Arts al eens bouwde en me adviseerde over de onderdelen.
Nog eens bedankt voor je enthousiaste hulp. Ook nogmaals dank aan forumlid Plant die in post #45 (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?155848-Volumedrop-in-Der-Screamer&p=2868228&viewfull=1#post2868228) de vinger al op de zere plek legde.

Plant
20 juli 2012, 12:39
Ook nogmaals dank aan forumlid Plant die in post #45 (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?155848-Volumedrop-in-Der-Screamer&p=2868228&viewfull=1#post2868228) de vinger al op de zere plek legde.

... en dan duurt het toch nog 24 posts voordat word vastgesteld dat R16 niet klopt :soinnocent: :seriousf:

Maar het levert veel leerzaams plus een werkend pedaal op. Succes met de volgende projecten :)

Ukeloeder
20 juli 2012, 12:49
Tja, ik kies nu eenmaal niet graag de weg van de minste weerstand.
ofzo...

nico verduin
20 juli 2012, 13:00
Tja, ik kies nu eenmaal niet graag de weg van de minste weerstand.
ofzo...
Ken je larsje:seriousf::seriousf::seriousf::seriousf::ser iousf:

Plant
20 juli 2012, 13:07
Ken je larsje:seriousf::seriousf::seriousf::seriousf::ser iousf:

Als we het toch in weerstand gaan uitdrukken... als Ukeloeder 100k is, is Larsje richting de 1M :hide: :makeup:

nico verduin
20 juli 2012, 13:09
Als we het toch in weerstand gaan uitdrukken... als Ukeloeder 100k is, is Larsje richting de 1M :hide: :makeup:Ga je het niet mee redden:seriousf::seriousf::seriousf::seriousf::ser iousf:

iWishmaster
20 juli 2012, 13:11
Heeft iemand een linkje naar dat topic van Larsje? Was één grote comedy vol met facepalms kan ik me nog herinneren ...

Plant
20 juli 2012, 13:22
Heeft iemand een linkje naar dat topic van Larsje? Was één grote comedy vol met facepalms kan ik me nog herinneren ...

Bedoel je de neovibe (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?155150-neovibe-problemen&)?

iWishmaster
20 juli 2012, 13:51
Bedoel je de neovibe (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?155150-neovibe-problemen&)?

Mmm, zou kunnen, herinner me iets anders, maar deze is wel lang genoeg inderaad :)

cluseau
20 juli 2012, 14:21
Ken je larsje:seriousf::seriousf::seriousf::seriousf::ser iousf:

Fris mijn geheugen even op :stop:

edit
Lamaar, al gevonden

cluseau
20 juli 2012, 14:36
Bedoel je de neovibe (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?155150-neovibe-problemen&)?

Waarschijnlijk deze (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?152798-Fender-5E3-Deluxe-zelfbouw-project) , 464 post http://home.casema.nl/jajop/cluseau/coffin.gif

Psychomantis
20 juli 2012, 15:10
Waarschijnlijk deze (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?152798-Fender-5E3-Deluxe-zelfbouw-project) , 464 post http://home.casema.nl/jajop/cluseau/coffin.gif

Ja, dat was me nog eens een topic. Ik denk dat Frans hier bijna een hartaanval kreeg...


http://home.casema.nl/jajop/cluseau/gaap.gif Lars.......


http://home.casema.nl/jajop/cluseau/huil.gif Lars.............



http://home.casema.nl/jajop/cluseau/director.gif Lars..........



http://home.casema.nl/jajop/cluseau/cussing.gif http://home.casema.nl/jajop/cluseau/electricshock.gif http://home.casema.nl/jajop/cluseau/pope.gif




http://home.casema.nl/jajop/cluseau/missing.gif

iWishmaster
20 juli 2012, 15:44
Tja, dat krijg je inderdaad als iemand met 0,0 ervaring met elektronica aan 350 Volt gelijkspanning gaat meten, dan wordt je toch een beetje ongerust :makeup:. Maar hij leeft nog en heeft er een werkende versterker aan overgehouden :D

roger
20 juli 2012, 18:54
Mooi dat hij het doet! Ik heb ook ooit een zitten klooien, bleek er ook een veel te hoge weerstand geleverd te zijn...en succes met je verdere projecten!


www.rogerarts.nl