PDA

View Full Version : vloer-isolatie op betonnen verdiepingsvloer?



Speeddemon
13 juli 2012, 00:23
Ik vroeg me af,

hoe krijg je het hoogste rendement qua geluidsreductie van contactgeluid, wanneer je laminaat op een betonnen verdiepingsvloer wil leggen?

Momenteel ligt er wat ouder tapijt op m'n zolderkamer en ik wil er laminaat hebben.
Diverse opties:
1) Tapijt laten liggen en laminaat er direct bovenop leggen. (heb ik in 2 slaapkamers gedaan; loopt stabiel zat)
2) Tapijt laten liggen, van die Isogold rollen erop en daarbovenop laminaat. Kan dit kwaad?
3) Tapijt weghalen, Isogold rollen op het kale beton en dan laminaat erop.
4) Tapijt weghalen, Agglomer/Isofix 10mm platen op de vloer, laminaat er bovenop. (evt. met nog MDF platen ertussen)

Laminaat moet ik nog halen, maar de Isogold rollen heb ik nog over van de verhuizing.
Of zijn die groene Isofelt/IsoSound(?!) platen beter?

Ik heb sowieso een Auralex Gramma om gitaaramps op te zetten, en op een houten vloer (in m'n vorige woning) maakte dat best veel uit. Misschien is het effect op laminaat wat op beton ligt minder...

HaroldA
13 juli 2012, 01:26
Of zijn die groene Isofelt/IsoSound(?!) platen beter?

Nee, die zijn het waardelooste van alle opties qua geluidsisolatie.

Voor de rest kan ik je niet helpen.

Speeddemon
13 juli 2012, 10:42
Hey Harold, ik bedoel dit spul:
http://www.houten-vloer.net/images/ondervloer.png

Jij ook?
Ik las net nog op de site van Karwei dat de eigenschappen idd inferieur (heerlijk woord, wat m'n Tilburgse klussers afgelopen woensdag te pas en te onpas gebruikten :seriousf: ("Dè's 'nen inferieur spulleke denk!") zijn aan de Thermogold(Isogold) rollen.

Dus ik ben sowieso blij dat ik die zooi heb meegenomen bij de verhuizing ipv de kliko in.

guhlenn
13 juli 2012, 12:16
Nee, die zijn het waardelooste van alle opties qua geluidsisolatie.

Voor de rest kan ik je niet helpen.

Nee hoor, er zijn zat die nog minder isoleren. ;) Maar uh, hoe ziet dat isogold er dan uit? Contact geluid voorkomen lijtk me razend moeilijk in jouw situatie, je zou met rubber of iets dergelijks kunnen gaan werken, maar ik vraag me af of het taopijt laten liggen plus nog een extra laag demping niet net zoveel resultaat heeft. Ik denk dat ik voor deat laatste zou gaan, helaas zonder gedegen redenering.

Speeddemon
13 juli 2012, 12:23
@Guhlenn, dit spul bedoel ik met Isogold (hier heb ik dus nog voldoende van liggen):
http://www.laminaatenparket.nl/upload/800x600/Iso_Gold.jpg

Jij zou dus voor optie 2 uit m'n eerste post gaan? (beton-tapijt-isogold-laminaat). Het is tapijt zonder ondertapijt trouwens.

HaroldA
13 juli 2012, 13:10
Ik zou persoonlijk nooit vloerbedekking onder m'n laminaat willen: als er een keer iets gemorst wordt (of je dweilt te nat) kun je de boel openbreken om te laten drogen.

Mijn moeder moest van de woningstichting het beste geluidsdempende materiaal onder haar vloer leggen, dat is zo'n hele zware ondervloer geworden (mm of 3-4 dik en op rol) met aan de ene kant folie en de andere kant "groen spul" met een enorme dichtheid. Niet alleen dempt dat enorm voor de onderburen, je merkt het als je er overheen loopt!

guhlenn
14 juli 2012, 12:27
@Guhlenn, dit spul bedoel ik met Isogold (hier heb ik dus nog voldoende van liggen):
http://www.laminaatenparket.nl/upload/800x600/Iso_Gold.jpg

Jij zou dus voor optie 2 uit m'n eerste post gaan? (beton-tapijt-isogold-laminaat). Het is tapijt zonder ondertapijt trouwens.

Dat spul dempt minder dan de groee platen, staat opd e verpakking als ik me niet vergis. Heb dat oopk in handen gehad. Wel betere warmte isolatie. HArold heeft natuurlijk wel een punt wat betreft vloeistoffen. Als geldt dat net zo goed voor die groene platen, die eronder horen, dus ik vraag me af of dat zo relevant is.

HaroldA
14 juli 2012, 14:01
Mijn moeder moest van de woningstichting het beste geluidsdempende materiaal onder haar vloer leggen, dat is zo'n hele zware ondervloer geworden (mm of 3-4 dik en op rol) met aan de ene kant folie en de andere kant "groen spul" met een enorme dichtheid. Niet alleen dempt dat enorm voor de onderburen, je merkt het als je er overheen loopt!

Volgens mij is dat dit spul: http://www.onlineparketshop.nl/artikel/348/ondervloer/ondervloeren/timbermate-excel/

23db ipv de standaard 10db demping! :ok:

(wel duur overigens)

HaroldA
14 juli 2012, 14:05
De Parketman PU Rubber ondervloer maakt dat uw laminaat of lamelparket de klank van een massieve vloer krijgt.

In het rijtje van goed, beter, best vindt u hier de absolute topondervloer als het om massieve klank gaat. Overtreft met gemak de Timbermate !

En is nog goedkoper ook: http://www.parketcentrale.nl/contents/nl/d137_ondervloeren-akoustisch-dempend.html

lefthandstrat
15 juli 2012, 19:28
En is nog goedkoper ook: http://www.parketcentrale.nl/contents/nl/d137_ondervloeren-akoustisch-dempend.html

Goede tip HaroldA, bedankt :crazyhappy:. Daar ga ik ook eens naar kijken.

Comfortably Daniel
16 juli 2012, 16:51
Wij hebben hier met leggen van ons laminaat ook zo'n soort ondervloer erbij gedaan. Had volgens spec een demping van -27db en is zo'n 5mm dik...en het helpt inderdaad heel goed. Geen herrie als er met hakken op gelopen wordt en dergelijke. Kostte wel een beste duit via de Roobol. Mooi spul in elk geval.

Ik heb zelf ook nog een project in gedachten voor onze zolder. Vaste trap, betonvloer, dak grenst niet aan buur-daken. Ik wil daar tapijt gaan leggen en op de plaats waar ik dan uiteindelijk m'n versterkers wil plaatsen een soort mini podium maken, met van die zwaarschuim matten en daar twee lagen plaatmateriaal overheen(uiteraard vrij van wanden). Zal best werken denk ik...toch?

Speeddemon
16 juli 2012, 17:30
Harold, die Timbermate is toch een euro per m2 goedkoper dan die 2e link...

overigens, op de verpakking van m'n Thermogold had ik 2 dB waardes staan; 1 van -10dB (direct geluid) en 1 van -20dB (contactgeluid).

guhlenn
17 juli 2012, 15:35
Harold, die Timbermate is toch een euro per m2 goedkoper dan die 2e link...

overigens, op de verpakking van m'n Thermogold had ik 2 dB waardes staan; 1 van -10dB (direct geluid) en 1 van -20dB (contactgeluid).

Direct geluid is hoeveel het in totaal tegenhoudt, contact geluid als je met je naaldhakken eroverheen danst. :)

Dat podium gaat geen donder helpen, een cabinet veroorzaakt bijna geen contact geluid. Tenzij het wiebelt ;)

muziekschuur
17 juli 2012, 16:01
spikes on je cab geeft beter effect. En anders een kamer in een kamer...

Speeddemon
17 juli 2012, 18:16
Welk podium heb je het over? :???:

(Als je die Gramma bedoelt; ik had daar een kleine amp op staan, de Tech21 Trademark 30, en op een houten vloer was het een wereld van verschil. Veel minder voelbare 'doordreun'.)

guhlenn
18 juli 2012, 10:24
Welk podium heb je het over? :???:

(Als je die Gramma bedoelt; ik had daar een kleine amp op staan, de Tech21 Trademark 30, en op een houten vloer was het een wereld van verschil. Veel minder voelbare 'doordreun'.)

Excuses, het podium van Daniel bedoelen we. Overigesn muziekschuur, spikes gaan ook niet helpen. :)

Comfortably Daniel
18 juli 2012, 17:23
Dat podium gaat geen donder helpen, een cabinet veroorzaakt bijna geen contact geluid. Tenzij het wiebelt ;)

Kan je hier wat meer over uitleggen als je toch bezig bent? ;) Ik weet alleen dat ik toch wel flinke trillingen voel als ik sta te spelen...van m'n cabinet(s) en pa speakers. Ik weet er niet zo heel gek veel van...dus enige opheldering van hoe en waarom zou ik wel prettig vinden :)

guhlenn
19 juli 2012, 09:42
Kan je hier wat meer over uitleggen als je toch bezig bent? ;) Ik weet alleen dat ik toch wel flinke trillingen voel als ik sta te spelen...van m'n cabinet(s) en pa speakers. Ik weet er niet zo heel gek veel van...dus enige opheldering van hoe en waarom zou ik wel prettig vinden :)

Jawel hoor. De vraag si wat je wil bereiken en hoe je situatie nu precies is. Een cabinet trilt wel een beetje, er is dus wel enig contact geluid (met de vloer), maar dat is relatief gezien minimaal tov de herrie die je speakers veroorzaken. En dat laatste, daar doet zo;n podiumpje niks tegen.

Comfortably Daniel
20 juli 2012, 15:37
Daar heb je natuurlijk wel gelijk in ja. Op het moment is er eigenlijk nog geen situatie, aangezien we er nog niet zo lang wonen en hebben besloten de zolder als laatst te doen. Dus er ligt nog niks op de vloer...behalve een berg spullen, waaronder een halve auto, die nog uitgezocht moeten worden...ghehehe.
De ruimte is in totaal zo ongeveer, 5,5 bij 10 meter en met een schuin dak, met één schuine kant dus, die in de punt zo ongeveer een meter of 5 hoog is.
De trap is vast, dus daar zat ik te denken om een plaat te maken die met scharnieren neer te laten is in de trap opening. Netjes met rubber in de sponningen. Dan komt er in ieder geval een berg minder herrie daar doorheen.

Het "podium" was meer met de gedachte...als er toch téveel mocht trillen, dan heb ik dat in elk geval al ondervangen. En...misschien komt er nog wel eens een drumkitje en een bas amp te staan.

Maar tips zijn sowieso altijd meer dan welkom ;)

guhlenn
22 juli 2012, 14:58
Mooie ruimte, kwa afmetingen. Ik zou het in 1x goed doen of gewoon wat rubber onder je amp en wat gordijnen aan de muur. ;)

Comfortably Daniel
24 juli 2012, 12:53
Het is niet de bedoeling om er een volledig afgesloten ruimte van te maken. Een groot voordeel is al dat het dak al nergens aan grenst door de constructie van de huizen. Dat er wat geluid naar beneden zal sluipen is ook niet zo erg. Het gaat mij er meer om dat het een beetje acceptabel blijft als het eens wat harder gaat.

Maar een paar matten onder de amps zou volgens jou al wat helpen...

guhlenn
24 juli 2012, 15:52
Het is niet de bedoeling om er een volledig afgesloten ruimte van te maken. Een groot voordeel is al dat het dak al nergens aan grenst door de constructie van de huizen. Dat er wat geluid naar beneden zal sluipen is ook niet zo erg. Het gaat mij er meer om dat het een beetje acceptabel blijft als het eens wat harder gaat.

Maar een paar matten onder de amps zou volgens jou al wat helpen...


Nee, dat zei ik niet, het was andersom: een podium helpt bijna niet, net zoals matten bijna niet werken. Maw: als het wat harder moet heb je een probleem. Met of zonder podium. Is het een rijtjeshuis? Dan gaat het geluid ook naar de buren, misschien niet via het dak, maar wel via de muren :).

Comfortably Daniel
24 juli 2012, 16:34
tjah...het is inderdaad een rijtje. Natuurlijk gaat er contactgeluid optreden, vandaar m'n idee van het podiummetje. Maar dat gaat dus schijnbaar niet helpen. Wat kan ik dan beter wél doen? Ik kan daar geen kamer in bouwen...en das ook een beetje overdreven denk ik. Het wordt ook geen studio...meer een plek om ongestoord muziek te maken, maar ik wil wel zo min mogelijk geluid buitenshuis of bij de buren hebben.
Ik weet ook dat het niet geheel realistisch is als ik er niet alles aan wil doen, maar er moet toch wel iets zijn waardoor je al wat geluid kwijtraakt?

HaroldA
24 juli 2012, 16:41
maar er moet toch wel iets zijn waardoor je al wat geluid kwijtraakt?

Zachter spelen? :???:

Ik kan ook gewoon gitaarspelen in mijn appartement, niemand die er last van heeft.

guhlenn
25 juli 2012, 09:57
tjah...het is inderdaad een rijtje. Natuurlijk gaat er contactgeluid optreden, vandaar m'n idee van het podiummetje. Maar dat gaat dus schijnbaar niet helpen. Wat kan ik dan beter wél doen? Ik kan daar geen kamer in bouwen...en das ook een beetje overdreven denk ik. Het wordt ook geen studio...meer een plek om ongestoord muziek te maken, maar ik wil wel zo min mogelijk geluid buitenshuis of bij de buren hebben.
Ik weet ook dat het niet geheel realistisch is als ik er niet alles aan wil doen, maar er moet toch wel iets zijn waardoor je al wat geluid kwijtraakt?

Nou, als je je die laatste zin, of althans het eerste gedeelte, ter harte neemt is er nisk aan het handje :). Bij gitaar gaat het neit om contact geluid. Dus dat podium gaat niet helpen. Je kan gordijnen ophangen om iets van geluid kwijt te raken, is ook fijn voor de akoestiek, maar voor de buren helpt het geen donder. Een modeller een optie :) ?

Lennert
25 juli 2012, 10:15
Hoe hard speel je dan in godsnaam? Ik zit ook in een rijtjeshuis en ik speel op een 50 watt buizenbak die ik toch wel zover openzet dat je kan horen dat het een buizenamp is en nog nooit klachten gehad... Wel complimenten, haha! Wat je wel moet doen is op tijd ophouden met spelen, of in ieder geval op tijd zachter gaan spelen. Maak desnoods afspraken met je buren daarover, wordt gewaardeerd!

Heb het hele topic gelezen maar het lijkt vooral over contactgeluid en vloerisolatie te gaan. Heb ik er nu overheen gelezen of is er nog niks gezegd over isolerend materiaal tegen de wanden? Als je zeg 10cm van de wanden een extra wandje met van dat eierdoos materiaal ertegen zet houdt dat echt wel een hoop herrie tegen! Voor de vloer is de meest effectieve oplossing een zwevende kurken vloer. En zoals al gezegd hebben zware gordijnen en een zware/goed isolerende deur om de ruimte af te sluiten ook nut.

Ik ken een drummer die een ruimte zo had uitgerust. Dus met zwevende vloer, dubbele isolerende wanden (ook voor de ramen, dat wel) en een deur van een industriele koelcel. Als je voor de (dichte) deur stond hoorde al zowat niks meer, laat staan de buren.

guhlenn
25 juli 2012, 10:42
Heb het hele topic gelezen maar het lijkt vooral over contactgeluid en vloerisolatie te gaan. Heb ik er nu overheen gelezen of is er nog niks gezegd over isolerend materiaal tegen de wanden? Als je zeg 10cm van de wanden een extra wandje met van dat eierdoos materiaal ertegen zet houdt dat echt wel een hoop herrie tegen! V

Met eierdoos opmerkingen diskwalificeer je jezelf. En ja, je hebt er over heen gelezen.

Han S
25 juli 2012, 10:57
Eierdoos is voor eieren.


(Wat een raar woord, eieren. Een ei twee eieren, of is het twee eis?)

Lennert
25 juli 2012, 12:19
Ik bedoel dus niet daadwerkelijk eierdozen he..

http://www.akoestikon.com/nl/#!Absorption/Fireflex

Dit is ook mooi spul als je alleen voor isolatie gaat en geen verandering van akoestiek wil.

http://www.akoestikon.com/nl/#!Insulation/AVWA

Wat reageren mensen tegenwoordig snel aangebrand op dit forum, trouwens. Als ik je bij een meeting had aangesproken en iets vroeg over isolatie, zou je dan ook zo reageren? Persoonlijk denk ik dat je dan gewoon vriendelijk was gebleven, ook al zeg ik iets wat niet klopt, waarom nu niet?

HaroldA
25 juli 2012, 12:57
Ik bedoel dus niet daadwerkelijk eierdozen he..

http://www.akoestikon.com/nl/#!Absorption/Fireflex

Dat isoleert dus helemaal niets, net als eierdozen. Staat er overigens ook bij: "ISOL+ Fireflex reduces echo and reflections."

Lennert
25 juli 2012, 13:02
Plus dit:

Eigenschappen

•uitstekende absorptiewaarden;

Het is schuimrubber van een bepaalde dikte waar lucht in opgesloten zit. Alleen dat al geeft isolatie. Akoestische eigenschappen zijn ook mooi meegenomen. Bovendien komt het reduceren van echo's en reflecties de rest van de isolatie alleen maar ten goede.

guhlenn
25 juli 2012, 14:09
Wat reageren mensen tegenwoordig snel aangebrand op dit forum, trouwens. Als ik je bij een meeting had aangesproken en iets vroeg over isolatie, zou je dan ook zo reageren? Persoonlijk denk ik dat je dan gewoon vriendelijk was gebleven, ook al zeg ik iets wat niet klopt, waarom nu niet?

Tsja, op zich heb je een punt. Om je gedachte experiment door te voeren: dan had ik vriendelijk antwoord gegeven. Als daarentegen een derde persoon erbij kwam om uit te leggen dat mijn uitleg onvolledig was en dat tietenschuim erg ok was had ik ook daar wat tegengas gegeven. Misschien wat minder fel ja. We'll never know. Ik zla iig m;n best doen om wat aardiger te doen, als jij dan in ruil niet meer zegt dat tietenschuim isoleert. Want dat doet het niet. Afgesproken?

Lennert
25 juli 2012, 14:21
Haha, deal ;-)

Maar mag ik er dan wel nog vragen over stellen? Ik begrijp dat als je dat schuim koud tegen een muur plakt het niet veel zin zal hebben. Stel dat je het echter op een al aanwezige dubbele wand met adequate isolatie aanbrengt, komt het dan de algehele isolatie niet ten goede?

HaroldA
25 juli 2012, 14:23
Haha, deal ;-)

Maar mag ik er dan wel nog vragen over stellen? Ik begrijp dat als je dat schuim koud tegen een muur plakt het niet veel zin zal hebben. Stel dat je het echter op een al aanwezige dubbele wand met adequate isolatie aanbrengt, komt het dan de algehele isolatie niet ten goede?

Evenveel als dat je het koud op de muur zal plakken. De ondergrond maakt niets uit voor de isolerende waarde van het schuim.

Leuk(/duur) tegen reflecties, maar isoleert niets.

Lennert
25 juli 2012, 14:47
Ok, dat begrijp ik wel. Maar als je echo's en reflecties tegengaat met dat schuim kunnen deze ook niet naar buiten ontsnappen toch? Kan me haast niet voorstellen dat als je de ganse ruimte met die zooi bekleed dat je dan helemaal geen verschil hoort (buiten de ruimte, dat het binnen de ruimte verschil maakt is de hele reden van het bestaan van het spul).

Over het effect binnen de ruimte gesproken. Ik heb eens in de akoestische ruimte van Hella gestaan waar ze serieus van elk schakelaartje en knopje het klikgeluid analyseren. En daar is dus echt alles bekleed met dat spul, inclusief de vloer waar dus weer een rooster boven hangt waar je op staat. En dan ook niet gewoon eierdozenschuim maar echt serieus dubbel H cup tietenschuim. Het is heel raar om daar jezelf en anderen te horen praten, er is 0,0 galm, alles slaat meteen dood en het geluid komt alleen uit de richting van de bron. Heel apart!

guhlenn
25 juli 2012, 15:25
Ok, dat begrijp ik wel. Maar als je echo's en reflecties tegengaat met dat schuim kunnen deze ook niet naar buiten ontsnappen toch? Kan me haast niet voorstellen dat als je de ganse ruimte met die zooi bekleed dat je dan helemaal geen verschil hoort (buiten de ruimte, dat het binnen de ruimte verschil maakt is de hele reden van het bestaan van het spul).


Reflecties reflecteren op de wand en gaan dus niet naar buiten. Da's het antwoord :). Fijn om te zien dat je mijn vorige post met de nodige humor oppakte, zo was het ook bedoeld!

Roman
6 augustus 2012, 11:13
Hoi,

Kun je een samenvatting doen van je wat je hebt en wat je wilt? Geen zin om het topic met alle off-topic onderwerpen door te nemen. :) Dan kan ik ook een een paar centen aanleveren.

Speeddemon
9 augustus 2012, 16:48
Hoi,

Kun je een samenvatting doen van je wat je hebt en wat je wilt? Geen zin om het topic met alle off-topic onderwerpen door te nemen. :) Dan kan ik ook een een paar centen aanleveren.
Wat heb ik?:
-huis gekocht. Met maar aan 1 kant buren.
-zolderverdieping met betonnen vloer.
-Tussen toekomstige muziekruimte/studio en buren zit overloop met trapgat (vaste trap)
-momenteel ligt er vloerbedekking zonder ondervloer op het beton.

Wat wil ik?:
-contactgeluid verminderen/algemene geluidsisolatie verbeteren.
-laminaatvloer gaan aanbrengen in studio.

Wat vraag ik me af?:
-Vloerbedekking laten liggen ja of nee?
-Laminaat direct op vloerbedekking?
-Indien vloerbedekking weghalen, dan laminaat op Isogold rollen (heb ik nog liggen) of iets anders?
-Is een dunne laag isofix (agglomer/vlokkenschuim) een betere optie?

Idealiter zou ik een zwevende vloer maken, maar gezien de beperkte drempelhoogte en aangezien ik geen akoestische drums er ga opnemen, wil ik niet té overboord/ingrijpend bezig zijn.

Roman
10 augustus 2012, 16:29
okay.
Beton is hard. Het heeft een hoge dichtheid. Om dat in beweging te krijgen moet je goed je best doen. Maar niets is onmogelijk. Zogenaamd contact geluid is wanneer een trilling wordt overgebracht door (verschillende) materialen. Een trilling overbrengen naar beton is lastig, ideaal dus. Impact geluid (lopen, hamer op slaan etc) is nog wel te horen vaak (tik, tik). Een zwevende vloer is dan een oplossing.

Ik ga er vanuit dat jij wilt "isoleren" om je speakers niet door te laten trillen. Wel, dat zal best mee vallen. Je zult eerder "last" van luchtgeluid krijgen.

Dus, leg lekker een laminaat vloertje. Daar hoeft verder niets onder, mits je beton vloer strak en vlak is. Maar om kraken van materiaal op materiaal en oneffenheden tegen te gaan zou ik er wel iets onder doen. Die bekende groene platen zijn prima. voor geluid maakt het geen tiet uit.

Speeddemon
10 augustus 2012, 20:18
Roman,

duidelijk. Wat ik me nog wel afvraag is: wat is beter, bestaand tapijt onder laminaat laten liggen? Of tapijt verwijderen, en IsoGold rollen eronder leggen?

Roman
13 augustus 2012, 09:49
Over het algemeen wordt afgeraden om tapijt te laten liggen. Het maakt het minder stabiel. Maar je kunt het eenvoudig uitproberen.
Overigens, door het leggen van een nieuwe losse vloer creer je wel een vloer die makkelijk in trilling kan worden gebracht. De vloer zal resoneren en dat KAN hoorbaar zijn (lage brom). Waarschijnlijk plaats je toch meubilair etc op de vloer. Da's beter tegen resonantie.
Het mooiste is de houten vloer vol verlijmen op het beton. Maar ja, moet je maar willen.