PDA

View Full Version : Van Rockabilly naar Metal en via Blues naar Country naar (hard) Rock, is dat mogelijk



speedmusic
12 juli 2012, 23:25
Op dit moment overweeg ik een Pod Pro xt te kopen, die rode 19" 2he van line6.
Heb totaal geen ervaring met modelling en dat soort zaken, wat ik zoek is een leuk apparaat om instant diverse artist/muziekstijl presets te krijgen dus in 1 keer de juiste amp en effecten.

Wat:
Kunnen switchen met 1 druk op de knop van een Country sound, naar rockabilly, naar een sound waar ik Purple Rain mee kan spelen nog een druk en instant Fear Factory, volgende Metallica etc .
Eigenlijk net waar mijn hoofd of het nummer wat ik wil spelen naar staat.

Waar:
Thuis met koptelefoon of over een speakerkast (heb nog een Marshall 8008 liggen)
(geen recording, geen livegebruik)

Waarom:
Prijstechisch is de pod pro 19"

Waarom niet?
Schiet.....

Is hij geschikt voor wat ik wil? Is er een beter alternatief etc... Tuurlijk axefx maar die is €2000 duurder en het betreft alleen maar thuis gebruik.

bass blom
12 juli 2012, 23:59
gewoon doen.
dat 1 druk zal je hier en daar vermoed ik niet redden.

Rinze
13 juli 2012, 00:10
Ik heb een POD X3 en daar ben ik erg tevreden over, voor thuis voor mij goed genoeg (al zou ik best een Kemper willen). Ik gebruik maar een paar geluiden, soms wat delay en/of phaser erbij. De presets vond ik niet geweldig, heb mijn geluiden zelf samengesteld. Best lekker over de stereo, vooral als het iets harder mag. Bij het onderhoud van de setlist is het vrij gemakkelijk om passende geluiden te vinden, bevalt mij veel beter dan een versterker thuis.

speedmusic
13 juli 2012, 09:22
Een Kemper is niet zo zeer wat ik zoek, daar je daar weer additioneel met effecten aan de gang moet.

Het lijkt mij handig/leuk en snel, als je gewoon een preset maakt of ergens vandaan haalt waarmee je de instellingenvan een bepaalde muziekstijl/song/artiest in één keer te pakken hebt.

DemolitionColorScheme
13 juli 2012, 11:42
gewoon doen.
dat 1 druk zal je hier en daar vermoed ik niet redden.
Netjuist wel toch? Gewoon alles als preset opslaan en van je Metallica Rhythm patch naar je Rockabilly Clean. :)

bass blom
13 juli 2012, 11:54
Netjuist wel toch? Gewoon alles als preset opslaan en van je Metallica Rhythm patch naar je Rockabilly Clean. :)

jawel maar alles op een vaste volgorde toch dan? je gaat toch niet met 1 knop van noem eens preset 21 naar 48?

speedmusic
13 juli 2012, 12:02
Wel één knopje maar meerdere keren indrukken ;)

bass blom
13 juli 2012, 12:31
dat zei ik al :D
maar als het toch alleen voor thuis is is het wellicht met een PC wel met 1 klik te regelen?

bass blom
13 juli 2012, 12:39
zoiets?
http://windows.podnova.com/software/6978976.htm

speedmusic
13 juli 2012, 13:27
liever niet icm met een PC/laptop, heb zoiets een tijdje geprobeerd maar dat gaat niet werken voor mij, stand alone heeft mijn voorkeur.

Maar gezien de reacties ziet het er naar uit dat een Pod Pro XT aardig in de richting gaat komen van wat ik zoek.

http://www.metalguitarist.org/forum/images/smilies/dio.gif (moest even zit net op Youtube Holy Diver Live 2006 te kijken) http://www.metalguitarist.org/forum/images/smilies/dio.gif

heavy-metal-thunder
13 juli 2012, 14:54
dit moet juist wel goed gaan met digitale stuff. Persoonlijk zou ik dan toch wel eerder uitzien voor toestel in pedaalvorm (want bij de pod xt heb je nog een floorboard nodig) die je aansluit op koptelefoon of studiomonitors. Of anders een modelling amp. Ik gebruik thuis al jaaaaren een Vox valvetronix VT 30. Als je niet de mogelijkheid hebt om luid te spelen, kan je nooit of te nimmer dergelijke sounds bekomen uit een grote buizenversterker. ik heb ook een Line6 POD HD500, hele goede cleane sounds in, ook met een randje, en heavy sounds. Maar vind het wel een behoorlijk ingewikkeld toestel met veel te veel toeters en bellen (voor mij toch, ben iemand die hooguit een half uur geduld heeft voor te tweaken).

speedmusic
13 juli 2012, 15:21
Maak je over een grote buizenversterker maar geen zorgen, of valt een 2x 90watt buizen bak niet onder de grote jongens?
Daarnaast heb ik ook nog een lief klein 5f1 tweedje en de al eerder genoemde Marshall 8008.

* Thuis gebruik als de kinderen in bed liggen, blijkt voorlopig de enige tijd te zijn dat ik even kan spelen
* Vrij van de grond, heb een rackje thuis staan bovenop een 2x12 kasten met 2he vrij.
* Plug and play, wil thuis gewoon lekker snel en makkelijk van muziekstijl wisselen, dus gelijk het juiste effectje bij de juiste amp.

Je laatste opmerking is zeker toepasbaar op mij, tweaken is ook niet mijn sterkste punt. Echter ik heb al flink wat patches gezien die 1 op 1 bruikbaar zijn voor mij.

smullie
13 juli 2012, 16:00
Ik kan (en doe) dit op mijn Peavey Vypyr. Daar heb je 12 presets (4 presets per bank, 3 banken). Als je weet welke preset welke sound is, dan is het maximum 2 knopjes drukken voor je daar bent. Voor de 4 presets die je het meest gebruikt is het maar 1 knopje. Ik heb er het sanpera I voetpedaal bij en dus kan ik die presets ook met de voet kiezen.

Maar het is natuurlijk wel een hele amp kopen... ;)

En instellen is heel intuïtief en snel gedaan...

heavy-metal-thunder
13 juli 2012, 18:51
Maak je over een grote buizenversterker maar geen zorgen, of valt een 2x 90watt buizen bak niet onder de grote jongens?
Daarnaast heb ik ook nog een lief klein 5f1 tweedje en de al eerder genoemde Marshall 8008.

* Thuis gebruik als de kinderen in bed liggen, blijkt voorlopig de enige tijd te zijn dat ik even kan spelen
* Vrij van de grond, heb een rackje thuis staan bovenop een 2x12 kasten met 2he vrij.
* Plug and play, wil thuis gewoon lekker snel en makkelijk van muziekstijl wisselen, dus gelijk het juiste effectje bij de juiste amp.

Je laatste opmerking is zeker toepasbaar op mij, tweaken is ook niet mijn sterkste punt. Echter ik heb al flink wat patches gezien die 1 op 1 bruikbaar zijn voor mij.

Ikweet niet hoe sommigen het doen, als ze beweren dat ze met een versterker van 50 of 100 (of meer) Watt thuis een goede sound uithalen. Ik speel thuis niet luider dan een akoestische en op die niveaus klinken lampenversterkers imo totaal niet.

Wat de downloadbare sounds betreft om te downloaden: elke preset is afhankelijk van gitaar en einderversterking. Bij de POD HD500 valt er nog te tweaken (alhoewel mijn line6 gearbox Plug in veel minder "gevoelig" is voor gitaar). Natuurlijk als je enkele goede sounds hebt en je ze opslaat heb je ze nadien wel met een klik op de knop.

patrick0108
13 juli 2012, 19:03
Hoi als je alles zo'n beetje met kop telefoon wil doen zou je ook voor zo'n 300 euro de Boss Gt pro kunnen kopen zelf heb ik hem verkocht en zijn opvolger de GT100 gekocht en dat klinkt via koptelefoon prima en via de versterkers die ik gebruik zijn (fender Superchamp XD en Fender Supersonic 22) ook prima te dempen om om 12uur snacht's te spelen.
op mp heb ik laats een pro gezien bieden vanaf 250 dus denk ongeveer de zelfde prijs als de line6.

speedmusic
13 juli 2012, 20:05
er staat er al een tijdje 1 op die vraagt om vanaf €200,-- te bieden.
Zelf zie ik niet zoveel in een bord op de grond.

heavy-metal-thunder
13 juli 2012, 21:27
er staat er al een tijdje 1 op die vraagt om vanaf €200,-- te bieden.
Zelf zie ik niet zoveel in een bord op de grond.
maar als je met een klik of the switch wilt schakelen van clean naar mean en van crunch naar punch, zal je toch wel iet voor je voeten moeten hebben. UIteindelijk is een flooreffect niet groter dan een doorsnee midipedaal (maar zelf vind ik het ook maar niets als er hier in mijn oefenkamertje vanalles op de grond slingert)

patrick0108
13 juli 2012, 22:01
De Boss GT Pro is 19 inch , die heb ik vanaf 250 zien staan

DemolitionColorScheme
14 juli 2012, 12:12
jawel maar alles op een vaste volgorde toch dan? je gaat toch niet met 1 knop van noem eens preset 21 naar 48?
Ja, ligt eraan hoe je je setlist instelt. Maar true.

speedmusic
14 juli 2012, 20:27
dank voor alle hulp, maar om niet helemaal van mijn vraag af te geraken:

Mijn vraag was of ik een Pod pro XT 19" de topic titel kan waarmaken en een knopje een keer meer of minder indrukken is dan natuurlijk niet zo spannend. Het gaat met name om het makkelijk op roepen van de juiste amp met effecten om een bepaalde song te spelen.
Als die POD een absolute afrader is dan ga ik pas naar andere apparaten kijken, of iemend moet een echt gouden tip hebben en dat ik veel meer bang voor dezelfde buck kan krijgen.

Mijn definitie van Bang voor buck in deze= makkelijker in te stellen en betere sounds voor ± de prijs van de pod pro xt 19"

patrick0108
14 juli 2012, 21:47
Hierbij mijn ervaring:dontgeti: ik heb een half jaar de Pod X3 gehad en zoals je omschrijf kan je presets maken,downloaden,tweaken en simpel via de knopbediening oproepen. Persoonlijk vind ik de Boss beter en gebruiksvriendelijker in de bediening. De reden dat ik de pro aanraad als goed alternatief is omdat hij ook 19 inch 2HE is en dezelfde marktwaarde heeft. verder denk ik dat de XT pro voldoet aan je eisen. mijn voorkeur is van line6 naar boss gegaan na dat ik de pro heb gehad.

speedmusic
14 juli 2012, 22:07
Heb de boss opgezocht, ziet er mooi uit echter going prijs is bijna 2x de prijs van een pod pro xt
Line6 kun je rijgen voor ± €200,-- , de Boss voor ± €375,- daarnaast zie ik er op dit moment ook niet één te koop staan. (2dehands)

patrick0108
15 juli 2012, 00:07
klopt excusses van mijn zijde dacht aan de X3 pro ipv XT pro maar ok, de XT pro voldoet aan al je eisen en er is van alles over te vinden zelfs boeken met settings. De Boss heb ik zelf 3weken geleden verkocht voor 300 en toen stonden er 3 op mp. De Line6 XT Pro of XT zou ik inderdaad voor die prijs rond of onder de 200 kopen zeker gezien de mogelijkheden die je er van verwacht.

http://www.musiciansfriend.com/amplifiers-effects/line-6-pod-xt-pro-guitar-multi-effects-processor

DemolitionColorScheme
15 juli 2012, 11:28
dank voor alle hulp, maar om niet helemaal van mijn vraag af te geraken:

Mijn vraag was of ik een Pod pro XT 19" de topic titel kan waarmaken en een knopje een keer meer of minder indrukken is dan natuurlijk niet zo spannend. Het gaat met name om het makkelijk op roepen van de juiste amp met effecten om een bepaalde song te spelen.
Dit kan gewoon met elke modeler. Gewoon een kwestie van inprogrammeren en oproepen met bijv. een MIDI controller.

heavy-metal-thunder
15 juli 2012, 11:34
dank voor alle hulp, maar om niet helemaal van mijn vraag af te geraken:

Mijn vraag was of ik een Pod pro XT 19" de topic titel kan waarmaken en een knopje een keer meer of minder indrukken is dan natuurlijk niet zo spannend. Het gaat met name om het makkelijk op roepen van de juiste amp met effecten om een bepaalde song te spelen.
Als die POD een absolute afrader is dan ga ik pas naar andere apparaten kijken, of iemend moet een echt gouden tip hebben en dat ik veel meer bang voor dezelfde buck kan krijgen.

Mijn definitie van Bang voor buck in deze= makkelijker in te stellen en betere sounds voor ± de prijs van de pod pro xt 19"

Ik ken de Pod Pro XT19 niet, ik heb enkel de Pod Pro 19" gehad. Weet niet of er veel verschil op zit? Maar persoonlijk vind ik een Vox Tonelab beter klinken, veel natuurlijker dan de Pod Pro (of dan mijn line6 Gear box).

ik heb zowel de POD HD500 en de Vox tonelab LE. De eerste heeft meer mogelijkheden, is moderner en zou dus per definitie beter moeten zijn. Maar ik vind de Tonelab qua sounds niet minder. En omdat hij minder mogelijkheden heeft dan de HD500 vind ik hem makkelijker in gebruik. Met deze laatste 2 apparaten heb je met een druk op de knop zeker en vast de sounds die je wilt. met de Pod Pro (XT) ga je er toch nog iets van een midipedaal moeten aanhangen, hoor. Voordeel aan de line6 is wel dat je meer settings kunt downloaden van de site. Maar ik maak direct de opmerking, dat je die sounds nog moet tweaken, afhankelijk van je gitaar, persoonlijke smaak en eindversterking.

speedmusic
15 juli 2012, 12:21
Eindversterking zal ik icm de XT Pro waarschijnlijk nooit gebruiken, zal gewoon via de hoofdtelefoon of een mengpaneel icm een audioversterker. Mocht ik wel een eindtrap gaan gebruiken zal een valvestate8008 zijn die ook in het rack zit (samen met een JMP-1). Als er niemand thuis is (ik woon vrijstaand) dan gebruik ik mijn buizen pre+eindtrap.

Wat is de reden dat een aantal mensen adviseert een midipedaal er voor hangen, alles is toch toegankelijk op het front van de pod pro xt?
(up/down door mijn presets?)

Eric van Esch
15 juli 2012, 12:38
Voor alle PODs geldt dat je een bank kan maken met de presets die je wilt. Kwestie van onthouden in welke bank en preset je de sound gestopt hebt. Zal inderdaad meer dan 1 keer drukken zijn (tenzij je alles altijd in dezelfde volgorde speelt), maar is eenvoudig realiseerbaar.

heavy-metal-thunder
15 juli 2012, 13:08
Eindversterking zal ik icm de XT Pro waarschijnlijk nooit gebruiken, zal gewoon via de hoofdtelefoon of een mengpaneel icm een audioversterker. Mocht ik wel een eindtrap gaan gebruiken zal een valvestate8008 zijn die ook in het rack zit (samen met een JMP-1). Als er niemand thuis is (ik woon vrijstaand) dan gebruik ik mijn buizen pre+eindtrap.

Wat is de reden dat een aantal mensen adviseert een midipedaal er voor hangen, alles is toch toegankelijk op het front van de pod pro xt?
(up/down door mijn presets?)

koptelefoon vind ik ook een vorm van eindversterking. Ik gebruikte vroeger een Philips koptelefoon, nu een Beats Dr Dré en is een groot verschil. Maar goed, dat moet je ook maar een keer doen en saven. En je kan dezelfde preset enkele malen kopiëren en de ene voorbehouden voor koptelefoon, de andere voor de Valvestate en nog eentje voor vb. de buizeneindtrap.

Het kan inderdaad gewoon met de de pijltjes. Maar als ik hier thuis nummers meespeel met een mp3 of backing track, dan wil ik van begeleiding naar solo met een druk op de knop. Maar hangt er allemaal van af wat je er mee wil doen. Ik speel in een all round coverband, nummers zijn tamelijk close met het origineel, solootjes naspelen enz... en als ik die nummers dan thuis speel, dan wil ik dat kunnen doen zoals ik het op een podium doen.

speedmusic
15 juli 2012, 15:29
Voor mij is het voldoende als het in de buurt komt, heb er ook geen moeite mee om midden in een nummer te stoppen om naar een preset met bijvoorbeeld een sologeluid te schakelen.

patrick0108
15 juli 2012, 15:36
Toch zou ik er over na denken om onderstaand pedaal er bij te nemen zijn te vinden rond de 60 euro en je kan alle kanten op:strat:

http://line6.com/footcontrollers/fbvexpressmkii.html

speedmusic
15 juli 2012, 15:43
Kan een deal maken met iemand, voor €240,-- een pod pro xt en een FBV shortboard mk1.

patrick0108
15 juli 2012, 16:27
is niet te veel....... proberen zou ik zeggen, als je ze bijde los moet kopen ben je denk ik meer kwijt.....

harrie-beton
16 juli 2012, 02:18
Tja, ik zou hem altijd proberen en als hij technisch goed werkt dan is het een goede keuze.
De xt pro is natuurlijk wel 8 jaar oud en de opvolgers zijn wel verbeterd. Ik heb alle pod pro modellen gehad en de XT was zeker niet slecht.
Er zijn een paar dingen waar je op moet letten:
Je moet even kijken of alle versterker modellen en extra effecten actief zijn. Deze moest je namelijk apart kopen en koppelen aan je apparaat.
Controleer ook of de huidige eigenaar echt eigenaar is en afstand doet van de registratie online zodat jij de eigenaar wordt. Dus kruip achter de pc en maak je account bij line6 in orde.
Controleer of de pod xt pro technisch in orde is. Speel erop en luister naar een paar cleane patches. Let op brom en ruis.
De later gemaakte x3 serie is volledig links en rechts onafhankelijk en de huidige HD series heeft een forse remake gehad in de versterker modeling kwaliteit.

Waarom focus je op de pro? Een gewone xt is 100 euro. Zoals ik in modeling forum ook schreef: Er is geen verschil in functie en geluidskwaliteit tussen de xt, xt live en de xt pro. Dit geldt ook voor de x3 en de x3 pro. Dit gaat NIET op voor de HD serie. De HD pro en de gewone HD machines zijn niet hetzelfde.
Ik lijk wel een line6 fanboy want ik bedenk me dat ik alle modellen gehad heb of heb.

speedmusic
16 juli 2012, 12:52
Mijn focus is rackmounted, vandaar dat de Pro mijn keuze is.

Dank voor je hulp/adviezen met icm de online registratie.
Ooit eens een Guitarport gehad dus ik heb nog een werkend account.

Hoe kan ik snel zien welke add-ons op de line6 zijn geïnstalleerd?

harrie-beton
16 juli 2012, 17:50
Als je bij de koper bent moet de xt via USB op een pc aangesloten. De line6 monkey geeft dan informatie over welke packs erop zitten.
De packs zijn nog steeds te koop. Er is een optie om packs te transformeren. Ik ben er roestig in want het is lang geleden. De x3 en de HD hebben dit soort opties niet meer. De fxjunkie en metal shop heb ik wel veel gebruikt. Er zitten paar vette simulaties tussen.
http://line6.com/store/modelpacks/podxt

Ik weet de BIG BOTTOM nog, erg vette metal amp.

Rinze
16 juli 2012, 17:52
Daarom zou ik dus ook eerder voor een X3 gaan, daar zitten alle packs meteen al in zonder extra kosten of gedoe.

harrie-beton
16 juli 2012, 17:59
Klopt maar die is stukken zeldzamer in 19 inch. Tonika in Groningen heeft een x3 voor 400 euro te koop.

Rinze
16 juli 2012, 19:32
Eigenlijk raar, komt Line 6 met een POD waar alle bas- en gitaarshit in zit (bij de XT-serie moest je dan nog twee apparaten kopen) en dan wordt ie minder verkocht :???: En nu heeft de HD serie weer geen basversterkers aan boord. Waardeloos.

harrie-beton
16 juli 2012, 19:52
Line6 is zich kapot geschrokken van de AXE FX en ze hebben het ontwerp van de pod modellen omgegooid. Minder simulaties en meer aandacht voor de kwaliteit van de versterker modellen en effecten modellen.
Dat zit volgens mij achter de versobering van de HD series ivm de zeer complete x3 serie.

speedmusic
16 juli 2012, 23:08
Heb hem binnen, zover ik kan zien zitten alle pakketten erop FX, Metal, collectors Classic en Bass, daarnaast nog een shortboard erbij ook.

Nu maar hopen dat ik de add-ons niet per ongeluk delete tijdens een software update/registratie of iets dergelijks.

harrie-beton
18 juli 2012, 12:28
veel speel plezier ermee!
Er staan veel patches online op http://line6.com/customtone/

speedmusic
18 juli 2012, 14:33
Dank, de patches had ik al gevonden.
Het zijn er nogal wat, nog tips mbt goede patches?

Had gisteren wat moeite om een back-up te maken, dat is nu gelukt.
Zoals het er nu naar uitziet staat alles klaar.
https://lh4.googleusercontent.com/-p_awTIaXpKg/UAafbY5QJUI/AAAAAAAADpI/CPErBlagiIg/s512/line%25206%2520stack.JPG

harrie-beton
19 juli 2012, 12:46
Dit zijn gitaarspeakers toch? Deze zijn niet neutraal.
Ik gebruik power monitoren.

speedmusic
19 juli 2012, 15:08
Wat mij betreft neutraal genoeg, hier en daar een kleine aanpassing. Zoals gezegd ik zal thuis met name de koptelefoon gebruiken. De transistorversterker (marshall 8008 ) had ik nog ergens op zolder liggen, net als de speaker trouwens.
Kort gezegd ik vind ik het een leuk oefensetje, ik had er wel lol mee gisteren, vandaag zit ik spijtig genoeg op de zaak.

Eerst gewoon wat patches gedownload, Ska / Rockabilly / Cemetary Gates / Brad Paisley / SUNN O)))
Leuk om te doen en vooral makkelijk, natuurlijk klinken de patches anders icm mijn Tele dan wel Les Paul en over mijn niet actieve speakers ;-) Maar ik krijg er uit wat ik wil tot nu toe, behalve de Sunn O)) die werkte op de één af andere reden niet, des te meer een reden om een Model T te kopen ;-)

Nog tips voor must have patches of zoiets?

patrick0108
21 juli 2012, 17:31
Mischien zit hier wat bij........

http://www.glenndelaune.com/Patch%20Download%20Area.htm