PDA

View Full Version : tuner versleten?



Nobler
12 juli 2012, 11:37
kunnen (goede) tuners verslijten zodat ze slippen en de snaar niet meer op toon houden? Als ik mijn hoge E stem en dan flink opdruk daalt de troon steeds een beetje. Het is géén nieuwe snaar, dus geen kwestie van rek. Ook zit de snaar goed opgelegd, dus het is niet zo dat de snaar om de as slipt. Het is géén kwestie van klemmen in de topkam, want hij blijft telkens weer dalen, ook na bijstemmen. Ik heb het schroefje van de knop goed aangedraaid en andere stelmogelijkheden zijn er niet.

Het is de originele tuner van een Gibson ES335 uit 1999, met de naam Gibson er op, goedkleurig en (dat heb ik nog nooit bij een andere gitaar gezien) een uitklapbaar zwengeltje in de knop. Ik heb de tuner er afgehaald en onderop staat ´made in Germany´ en een 3. Uit welke fabriek zouden deze komen? Ik heb foto´s gemaakt en zal dadelijk eens een keer gaan uitzoeken hoe ik die kan uploaden.

Ik heb een stuk of 10 electrische gitaren, waaronder enkele uit de jaren ´70 die ik al tientallen jaren heb. Ik heb nog nooit problemen met tuners gehad en het is nooit nodig geweest om ze te vervangen. Waar zou ik het beste goede vervangers kunnen scoren en wat raden jullie me aan?

EDV
12 juli 2012, 11:54
Alles kan (en gaat uiteindelijk ook) stuk...als je pech hebt of er lomp mee omgaat, gaat het eerder stuk. Aangezien je nooit eerder problemen hebt, zal het bij jou wel pech zijn. Of er moet nog iemand komen die weet te vertellen dat jouw specifieke tuners niet zulke beste waren, dat weet ik niet.

zal vast geen ingewikkeld werkje zijn om te vervangen als je een weet hoe werkt....en anders laat je 't doen door een vakkundig iemand?

Nobler
12 juli 2012, 12:02
Tuner verwijderen was geen probleem, dus een nieuwe plaatsen zal ook gaan, daarom hoef ik het ook niet door een vakman te laten doen, ik heb alleen geen ervaring bij het vinden van de juiste vervangers! Ik kan deze (met het zwengeltje) niet vinden op het net en ik wil geen verkeerde dingen bestellen.

PS, het is me ondanks veel gezoek natuurlijk niet gelukt uit te vinden hoe ik een foto moet plaatsen. In de FAQ staat dat er onder je reactie een knop ´beheer bijlagen´ moet staan, maar die staat er niet. Ik kon er ook geen topic over vinden. Ik ben zo onhandig met dat soort computerdingen. Kan iemand me simpel uitleg geven hoe ik een foto toevoeg of me verwijzen naar een handleiding?

Midwolda
12 juli 2012, 12:48
Deze?

http://farm5.staticflickr.com/4039/4694105789_2be8ce43eb_z.jpg

Is die 3 niet een Schaller-symbooltje?

http://schaller-electronic.com/upload/CY6c4df109X131e13f9cd8XY1dac/1313744632283/SCHALLER_Quality_Button4c_AvR_Pfade_361.png

(bovenin je post zie je een rijtje symbooltjes, even de muis er op en je ziet wat het betekent, klik er op en kniplak de url van het plaatje ;-)

Oranjeaap
12 juli 2012, 13:35
Schaller heeft inderdaad een tijdje de hardware voor Gibson gemaakt.
Deze tuners zijn trouwens gewoon de zelfde tuners die Schaller zelf verkoopt alleen met een Gibson logo er op.
Je zou er ff een tuner uit moeten halen en de doorsnee van het gat meten. De gewone schaller tuners moeten wel passen denk ik. Ben zelf meer een fan van Grovers

HaroldA
12 juli 2012, 14:10
Als ik mijn hoge E stem en dan flink opdruk daalt de troon steeds een beetje.

Zie je dan de knop draaien? Lijkt me vrijwel onmogelijk ... slipt de snaar niet op de tuner zelf?

Gearjunkie
12 juli 2012, 20:29
Zie je dan de knop draaien? Lijkt me vrijwel onmogelijk ... slipt de snaar niet op de tuner zelf?

Ik geloof niet dat een nieuwe stemmechaniek het probleem gaat oplossen. eerder een topkam-probleem vermoed ik.

Nobler
20 juli 2012, 17:53
@ Midwolda: exact, dat zijn ze (inclusief 'zwengeltje')
@ Gearjunkie: Nee, het is zeker geen topkam probleem. Dat zou ook alleen kunnen als door het opdrukken een deel van de spanning dat op de snaar tussen de mechaniek en de topkam zit door het opdrukken over de topkam naar de eigenlijke snaar (dus tussen de topkam en de brug) 'ontsnapt'. In dat geval zou je die spanning weer naar zijn oorspronkelijke plek terug kunnen brengen door even op het stukje snaar tussen mechaniek en topkam te drukken, maar dat is niet het geval. Bovendien zou dan, als je de spanning niet 'terugdrukt', maar bijstemt, de stemming van de snaar toch steeds hoger moeten worden, wat niet het geval is.

Het rare is dat de gitaar in het voorjaar door een professionele gitaartech een goede afstelbeurt is gegeven. Op dat moment had ik precies hetzelfde probleem met de B-snaar. Sindsdien heb ik het bij die snaar niet meer, maar wel bij de E-snaar. Wat ik dus vermoed is dat hij de mechanieken heeft losgehad en dat het oorspronkelijke B-snaar mechaniek nu op de plek van de E-snaar zit. Ik zal er eens naar informeren.

Ondertussen heb ik puur op uiterlijke gelijkenis de Gibson PMMH-025 mechanieken besteld. Deze hebben dezelfde 'tulip' draaiknoppen (zonder zwengeltje) en vermelden niet Gibson, maar Grover als merknaam. Helaas is de schacht net iets groter dan de bestaande mechaniek én zit het bevestigingsschroefje op op een andere plek. Ik monteer deze dus voorlopig niet.

Ik heb tot nog toe geen Schaller mechanieken van deze vorm kunnen vinden, althans, afgaand op de draaiknoppen. Ik heb gemerkt dat je de Tulip-vorm knoppen wel van Schaller los kunt krijgen, maar dan wordt het alleen moeilijker om vast te stellen welke mechanieken ik moet hebben.

Zoals ze in Groningen zeggen 'wadn boudel!'.

HaroldA
20 juli 2012, 18:26
Ondertussen heb ik puur op uiterlijke gelijkenis de Gibson PMMH-025 mechanieken besteld. ... Helaas is de schacht net iets groter dan de bestaande mechaniek én zit het bevestigingsschroefje op op een andere plek.

Dat hadden wij jou ook wel kunnen vertellen ...

Waar blijven die foto's van jouw mechanieken?

stijnkenens
20 juli 2012, 19:41
kunnen (goede) tuners verslijten zodat ze slippen en de snaar niet meer op toon houden? Als ik mijn hoge E stem en dan flink opdruk daalt de troon steeds een beetje.

Wat verwacht je nou, dat er dan niks zou gebeuren?

Benden tot daar aan toe, maar een snaar blijft rekbaar, dus wanneer je die uitrekt zal ze nooit perfect op dezelfde lengte eindigen, maar altijd iets langer. Het is geen metaal met een geheugen !



s.

Ike57
20 juli 2012, 21:07
Hest de haile boudel in toeze, mienjong ? :D

Alles kan natuurlijk stuk, ook een tuner, maar in principe kan een tuner niet terug draaien/slippen.
Als je aan de tuner draait dan draai je een wormwieltje dat op zijn beurt een tandwieltje (met daaraan de schacht) draait. Dit kan maar op één manier. Het tandwieltje kan nooit het wormwieltje terug draaien.

Ik denk dat Stijn gelijk heeft.

Nobler
24 juli 2012, 16:52
Dat hadden wij jou ook wel kunnen vertellen ...

Waar blijven die foto's van jouw mechanieken?

Tja, ik had in het begin van het topic al aangegeven dat ik nog nooit mechanieken heb hoeven vervangen, dus ik mis elke ervaring bij het vinden van correcte vervangers.

Wat foto's betreft heeft Midwolda mij die moeite bespaart, want hij heeft een fotootje geplaatst met precies de juiste mechanieken. Ik weet alleen niet van welk merk ze zijn en wat de type aanduiding is. Er staat dan wel Gibson op, maar (op het deel waarmee je ze op het hout van de kop monteert, zelfs zo dat dit in spiegelbeeld in de lak gedrukt is) 'made in Germany', dus Gibson zal ze door een Duitse fabrikant hebben laten maken. Schaller klinkt duits, maar ik weet niet of er meer duitse fabrikanten van mechanieken zijn.

HaroldA
24 juli 2012, 16:54
Wat foto's betreft heeft Midwolda mij die moeite bespaart, want hij heeft een fotootje geplaatst met precies de juiste mechanieken.

Ah, die zitten ook op mijn Gibson RD: schitterende tuners!!! Overigens is het niet mogelijk die te laten "slippen" dus er is iets anders aan de hand. Je kunt ze trouwens volledig demonteren om te schoon te maken/in te vetten.

Nobler
24 juli 2012, 17:03
Wat verwacht je nou, dat er dan niks zou gebeuren?

Benden tot daar aan toe, maar een snaar blijft rekbaar, dus wanneer je die uitrekt zal ze nooit perfect op dezelfde lengte eindigen, maar altijd iets langer. Het is geen metaal met een geheugen !

Ik speel al wel langer electrisch gitaar (meer dan 30 jaar), en dit heb ik nog nooit gehad. Ik druk veel op bij het soleren. Dan zou ik na elke opgedrukte noot moeten bijstemmen? Dat ben ik gelukkig niet gewend.

Maar nu de laatste stand van zaken. Ik heb, omdat ik nog geen nieuwe mechanieken gevonden heb, van het weekend toch de verdachte mechaniek maar weer gemonteerd en er een nieuwe snaar opgelegd, zoals ik meestal, maar ook weer niet altijd doe, met een streepje potloodgrafiet in het groefje in de topkam, en van het weekend had ik er geen last van. Als dat zo blijft (wat ik hoop) is voor mij toch nog steeds een raadsel waardoor het veroorzaakt werd. Ik meende dat ik alle (andere) mogelijk oorzaken kon elimineren waardoor het, althans dat dacht ik, wel de mechaniek moest zijn.

En werkelijk, toen ik het probleem had kon ik wel 100 keer achter elkaar de snaar een flink eind opdrukken, de toon zakte een halve noot en moest weer bijgestemd worden. Telkens weer. Als de oorzaak toen het klemmen van de snaar in het groefje in de topkam was geweest, had ik na die 100 keer een halve noot bijstemmen, de hele snaar wel iets van 6 oktaven omhoog gestemd. Dat kan toch niet? Eigenlijk had ik dat gewoon moeten uittesten. Als het niet de mechaniek was blijven over het uitrekken van de snaar (maar dan zou hij op zeker moment toch wel zijn geknapt?) of het slippen van de snaar om de as van de mechaniek, maar dat kan ik me ook niet voorstellen, want hij was door het gaatje door de as 'geknoopt'.

Nou ja, ik hoop dat het probleem weg blijft en als het weer terugkomt kom ik wel weer zeuren.

HaroldA
24 juli 2012, 17:05
Nou ja, ik hoop dat het probleem weg blijft en als het weer terugkomt kom ik wel weer zeuren.

Hoeveel wikkelingen heb je om de as van de tuner?

Nobler
24 juli 2012, 17:25
Hoeveel wikkelingen heb je om de as van de tuner?

Minimaal 3, maar meestal 4 of 5. Dus niet zoveel dat de snaar op de windingen onderling kan schuiven, maar ook niet zo weinig dat hij onvoldoende grip of weerstand tegen terugslippen heeft. Maar bovendien, het eind van de snaar zit door het gaatje in de as van het mechaniek geslagen. Dat betekent dat de snaar daar tweemaal (aan beide uiteinden van het gat) 90 graden gebogen is: daar kan het echt niet schuiven, en áls hij dat al zou doen, zou je het stukje van de snaar waar hij 90 graden gebogen moeten zien verschuiven, maar dat bleef keurig op zijn plek.

HaroldA
24 juli 2012, 17:26
Minimaal 3, maar meestal 4 of 5.

Ah, daar zit je probleem. :ok:

Meer dan 1 wikkeling is echt niet nodig en rekt ook nog eens flink bij benden.

FruscianteFan
24 juli 2012, 17:43
Wat verwacht je nou, dat er dan niks zou gebeuren?

Benden tot daar aan toe, maar een snaar blijft rekbaar, dus wanneer je die uitrekt zal ze nooit perfect op dezelfde lengte eindigen, maar altijd iets langer. Het is geen metaal met een geheugen !



s.
Wat een onzin. Als je snaren goed op de gitaar legt en flink rekt, dan is er niks aan de hand (mits de gitaar goed staat afgesteld). Ik kan zo hard trekken aan een snaar als ik wil, ontstemmen doet-ie niet.

@ Nobler: het zou natuurlijk aan de tuner kunnen liggen. Maar wat je omschrijft, heb ik zo nu en dan eens met snaren voordat ze breken. Toegegeven dat ik flink tekeer ga met m'n snaren, maar soms is de 'knoop' bij het baleinde net net stevig genoeg om het lang vol te houden, zeker bij dunnere snaren (meen me te herinneren dat je op dunne snaren speelt?).

Overigens, dat breken kan dan nog wel ff duren. Ik ben dan namelijk weer zo lomp dat als een snaar echt blijft teruglopen, ik net zo lang eraan trek tot hij breekt. Die snaren zijn namelijk vervelend, en ik heb al helemaal geen zin om op te treden terwijl ik weet dat één van de snaren te zwak is.

Nobler
25 juli 2012, 16:26
het zou natuurlijk aan de tuner kunnen liggen. Maar wat je omschrijft, heb ik zo nu en dan eens met snaren voordat ze breken.

De snaar in kwestie brak toen ik hem er afhaalde om het mechaniek te demonteren, dus het zou de snaar hebben kunnen zijn. Hij brak overigens niet bij het einde (ik gebruik D'Addario, dus ze hebben geen balletje aan het eind, maar zijn om een soort spoeltje gewikkeld), maar aan de mechaniekkant bij zo'n 90-graden buiging waar de snaar door het gaatje in de as van de mechaniek ging. Het steeds zakken van de toon moet dan naar mij lijkt veroorzaakt zijn door een zwak stuk in de snaar dat op trekdrop wilde lijken. Ik speel inderdaad op dunne snaartjes (setjes 008 ). Maar dat doe ik al heel lang en dit probleem heb ik eerder niet gehad, althans in het voorjaar had ik het bij de B-snaar. Ik heb de gitaar toen naar mijn gitaarwinkel gebracht om daarnaar te laten kijken en indien nodig de tuners te vervangen en de gitaar meteen een afstelbeurt te geven. Dat besteden zij uit aan een externe guitaartech. Bij terugkeer zaten de originele tuners er nog op. Ze konden mij niet vertellen of er ook naar de foute tuner gekeken was, maar het probleem met de B-snaar was weg en de gitaar speelde als boter (zou ik vaker moeten doen, een gitaar eens professioneel laten afstellen). Omdat het probleem onlangs bij de E-snaar optrad vroeg ik me af of de gitaartech de mechanieken wel van de kop af heeft gehad en bij het weer monteren de B-mechaniek misschien op de E-plek terecht gekomen was. Ik vond het te toevallig dat een probleem wat ik nooit eerder heb gehad binnen enkele maanden bij twee snaren optrad. Misschien was het vorige setje snaren (ik vervang meestal alleen (het hele setje) als er wat knapt) gewoon van slecht metaal.

@ HaroldA: Je gaf aan dat die mechanieken volledig gedemonteerd kunnen worden om schoon te maken of in te vetten, maar het enige wat ik kan losschroeven is de ('tulip') knop. Nu ben ik niet erg technisch, dus misschien zie ik iets over het hoofd. Ik heb wel gekeken of ik hem open kon maken, maar mij is het niet gelukt.
en dat één wikkeling voldoende is: dat ik 3-5 windingen wil hebben is ook iets dat ik al decennia lang doe en wat ook nooit eerder dit probleem opleverde, maar bovendien gaat de stelling dat één winding voldoende is toch wel in tegen mijn gevoel en volgens mij ook tegen wat ik daar altijd over gelezen heb. Maar goed, het is nooit te laat om te leren, dus de volgende snaar die ik opzet zal ik maar één winding geven.

Midwolda
25 juli 2012, 18:54
Hmmm, ik hou altijd een vaste overlengte van de snaar aan bij het opzetten, dat resulteert in èèn winding op de lage E tot drie of vier windingen op de hoge e, en dat heeft me nog nooit problemen opgeleverd.
Dat een snaar een productiefout had waardoor hij niet op stemming bleef is me ook wel eens overkomen.
Dat de gitaartech je tuners heeft verwisseld zou ook nog kunnen. Het feit dat je snaar brak bij de tuner zou voor mij aanleiding zijn om eens met een loep op zoek te gaan naar onregelmatigheden bij het gat waar de snaar doorheen gaat.

stijnkenens
26 juli 2012, 20:34
toen ik het probleem had kon ik wel 100 keer achter elkaar de snaar een flink eind opdrukken, de toon zakte een halve noot en moest weer bijgestemd worden. Telkens weer. Als de oorzaak toen het klemmen van de snaar in het groefje in de topkam was geweest, had ik na die 100 keer een halve noot bijstemmen, de hele snaar wel iets van 6 oktaven omhoog gestemd.

Ha, dit is een ander verhaal, in je begin post stond 'een beetje' dat is wel wat anders dan een halve noot ...

Maar een snaar ontstemt wel degelijk door zwaar benden. Misschien niet veel, maar het schilt toch al gauw een komma of 2, en als je samen speelt hoor je dat !



s.

FruscianteFan
26 juli 2012, 22:10
Ha, dit is een ander verhaal, in je begin post stond 'een beetje' dat is wel wat anders dan een halve noot ...

Maar een snaar ontstemt wel degelijk door zwaar benden. Misschien niet veel, maar het schilt toch al gauw een komma of 2, en als je samen speelt hoor je dat !



s.
Sorry dat ik voor de tweede keer op hetzelfde inga, maar heb jij je gitaar wel goed afgestemd?

stijnkenens
1 augustus 2012, 21:57
Sorry dat ik voor de tweede keer op hetzelfde inga, maar heb jij je gitaar wel goed afgestemd?

Ik ben gitaartech met een paar veel eisende klanten, dus ik kan wel stellen dat ik een gitaar goed kan afstellen, ja ...


s.