PDA

View Full Version : mijn ultieme versterker



TIm Hemmen
11 juli 2012, 18:38
Hallo iedereen,

ik vroeg mij af of jullie misschien advies hebben voor mijn perfecte versterker. het is zomer, dus heb ik vakantie geld, en werk ik extra, dus zodra mijn school betaald is ga ik opzoek naar een nieuwe versterker, dus ik vroeg mij af, wat zou mijn perfecte versterker zijn...

ik speel zelf Power Metal, Symphonic Metal, Classic Metal en Classic HardRock,
bands: Helloween, Gamma Ray, Deep Purple, Pink Floyd, Dio, Rainbow, Judas Priest, Primal Fear, Rhapsody (of fire), steve hackett, SoilWork, Disarmonia Mundi, Skillet, Muse, Sabaton etc.

(ik weet, niet alles valt onder de genre's die ik eerder zei)

nu weet ik wel zeker, dat een buizenversterker het beste is hiervoor, maar dan zou ik wel graag eentje willen met meerdere kanalen (ik denk dat 4 genoeg zouden zijn om alles te kunnen spelen wat ik hierboven genoemd heb) die natuurlijk met footswitch geschakelt kunnen worden.

ik weet niet of ik nog meer gewensde specificaties heb, maar als je denkt dat er eentje perfect is, post'm ;)

daarnaast, als gitaren heb ik als main gitaar een Ibanez RG870QMZ, en daarnaast nog een richwood gitaar (beginners gitaar).
ook gebruik ik redelijk vaak wah (houdt ook van blind guardian spelen), en ben ik van plan na ik een nieuwe versterker heb (en footswitches, kabels etc, en een nieuw wah pedaal) een fender stratocaster te kopen (perfect voor het spelen van pink floyd, deep purple, rainbow, al helemaal omdat ik een coverband voor deep purple, rainbow, dio etc wil beginnen).

oh, en ik wil wel graag een versterker waarbij mijn ouders niet de heletijd hoeven klagen over het stroom verbruik en volume. (maar als het echt perfect is doe ik wel een koptelefoo op) :P

Mr.Fingers
11 juli 2012, 18:49
Mesa Boogie Roadster...

Ga je wel wat overuren mogen kloppen!
(al blijkt de Fame Bulldozer ook vrij goed te zijn)

arjanb01
11 juli 2012, 19:15
Marshall jvm 410h? Kan je qua rock en metal alle kanten mee op! En evt een tubescreamer ts 808 voor de strakke metalsounds.

Ace 1.15.19
12 juli 2012, 00:20
Een JVM dacht ik ook als eerste aan.

TIm Hemmen
12 juli 2012, 01:00
de JVM ziet er inderdaad veel belovend uit, vraag me alleen af in hoeverre het handig is om een versterker met head te hebben als die 2 trappen op moet... (en als ik ergens speel ook weer af),

vraag me af of een combo dan niet misschien handiger is, ook vraag ik me af in hoeverre mijn omwonenden zouden zijn met zo'n versterker (moet ik dan isolatie materiaal kopen :P)

Ace 1.15.19
12 juli 2012, 01:02
De JVM is er ook in combo-vorm. :)

http://www.faziosmusic.com/pdshop/images/jvmcomboleft.jpg

TIm Hemmen
12 juli 2012, 01:23
hij's wel mooi, zal er even naar vragen bij instrumenten winkels bij mij in de buurt (en anders bij mijn zus in de buurt), al duur het nog ff voordat ik genoeg geld heb, maar dat komt helemaal goed (ik heb geduld)

maar ik zou het wel handig vinden als ik van tevoren zou weten of ik isolatie materiaal nodig heb :P

(gelukkig is daar nog een tijdje tijd voor)

Ace 1.15.19
12 juli 2012, 01:26
Waar kom je ongeveer vandaan? Hier in Deurne (Noord-Brabant, vlakbij Helmond) heeft zo'n combo gestaan, maar ik weet niet of ze hem nog hebben.

TIm Hemmen
12 juli 2012, 01:36
ik woon in Alkmaar :P das een eindje weg, maar nog geen uur van Amsterdam, en ongeveer een uurtje van Den Haag (rockpalace) dus voor het proberen zou geen probleem hoeven zijn ;)

Thiez
12 juli 2012, 07:55
Je zou ook kunnen kijken naar de HT-venue serie van blackstar. Heel veelzijdige ampjes, alleen voor metal misschien niet strak genoeg.
Verder is een engl screamer ook een erg leuk combootje waar prima rock en metal uit te halen is. lekker compact en handzaam ook.

Gibsonman
12 juli 2012, 08:08
http://www.digisales.eu/assets/images/2011017008_b.jpgDeze?
http://www.koch-amps.com/amps/supernova.html

Thiez
12 juli 2012, 08:37
Er schiet me net nog een ultiem ampje te binnen. De Carvin V3. Ik kom hem niet veel tegen maar dat is waarschijnlijk omdat hij wat minder bekend is ofzo. Ik heb laatst de headversie uitgeprobeerd op een 1960AX greenback cabinet en dat was echt een heerlijk ampje.
Kanaal 1 (high gain, carvin zit het andersom) is strak en meer dan genoeg gain voor de hardste metal die je kan indenken. Kanaal 2 heeft een heerlijke middy rocksound die makkelijk met wat meer gain een flinke pot metal aankan. Kanaal 3 is een mooi cleankanaal, warm en vol met genoeg helderheid.
Per kanaal heb je nog een intense-classic-thick switch om de voicing iets te veranderen. Daarnaast ook nog een mastersectie met midcut, bright, deep, etc instellingen. Parallel en serie fxloop en alles eventueel midi schakelbaar.

Zoals je merkt, vond ik het in ieder geval een geweldige versterker ;)

EBOUE
12 juli 2012, 08:40
We kunnen je wel adviseren voor een 100W buizenamp, maar als je daar op huiskamerniveau geen klap aan hebt doordat ie op halve kracht pas begin te klinken en een paar keer per maand een bandje hebt dan is bvb een Mesa Roadster of een Supernova wel wat teveel van het (financiële) goede. Just a thought.. ;)
Je vraagt wel veel qua geluiden, opties en mogelijkheden... dus als je dan toch geld neertelt: Mesa Mark V? Switches om het vermogen te temperen en op laag volume ook des werelds.

Evt racksysteem tweedehands met bvb een strakke preamp en een 50:50 eindversterker van Mesa? In elk geval komt er een leuke tijd aan: lekker zoeken, vooral niet te snel kopen.. want het is niet zomaar even iets.

Kingfisher
12 juli 2012, 09:23
Koop in ieder geval geen combo, als mobiliteit belangrijk is: je sleurt je een rug. Een head met een 2x12 kast is makkelijker verplaatsbaar dan een gelijkaardige combo.

Sarco
12 juli 2012, 09:25
Koop in ieder geval geen combo, als mobiliteit belangrijk is: je sleurt je een rug. Een head met een 2x12 kast is makkelijker verplaatsbaar dan een gelijkaardige combo.

Volledig mee akkoord!

EBOUE
12 juli 2012, 09:30
Of een kleine combo waar je in de oefenruimte een 2.10 of een 4.10" aan kunt hangen (Mesa 10" combootje hier).

peter_heijnen
12 juli 2012, 09:50
Probeer ook echt dit ding als ie ergens staat:

http://www.youtube.com/watch?v=vOY0q-QJ5UE

Zit echt alles op wat je wil en ook je ouders en buren zullen er best blij mee zijn.

Auch ein guter test, dieses mal auf englisch:

http://www.youtube.com/watch?v=Z2GzSd6oVnc&feature=related

TIm Hemmen
12 juli 2012, 11:14
ik weet dat verschillende artiesten waarvan ik nummers speel engl versterkers gebruiken (deep purple, gamma ray, blind guardian) dys ik denk dat een screamer dan ook de moeite waard is om naar te kijken.

de Hughes & Kettner Tubemeister 36 Head ziet er ook erg goed uit. het heeft een lager wattage wat mijn ouders inderdaad fijn zouden vinden, daarnaast 3 kanalen, wat erg aangenaam is voor het hebben van verschillende geluiden, eentje die ik zeker ga proberen.


We kunnen je wel adviseren voor een 100W buizenamp, maar als je daar op huiskamerniveau geen klap aan hebt doordat ie op halve kracht pas begin te klinken en een paar keer per maand een bandje hebt dan is bvb een Mesa Roadster of een Supernova wel wat teveel van het (financiële) goede. Just a thought..

ik denk dat hier wel over een waarheid gesproken wordt ;)

en aan een Mesa Mark V zit inderdaad een zeer groot prijskaartje :P

arjanb01
12 juli 2012, 11:38
Engl en Hughes & Kettner zou ik inderdaad zeker checken. Engl Thunder en Screamer of een HK Tubemeister 36 inderdaad.
Duitse amps vind ik qua prijs/kwaliteit verhouding sowieso de beste op de markt. En Engls vind ik de mooiste oversturingen hebben die uit een amp te halen zijn. Vooral definitie gecombineerd met druk en mid vind ik bij Engls heel sterk. Als je van mooie ronde leadtones houdt zeker checken ! En je betaalt je niet scheel vind ik ook 2e hands prima te vinden.

Thiez
12 juli 2012, 11:48
Engl en Hughes & Kettner zou ik inderdaad zeker checken. Engl Thunder en Screamer of een HK Tubemeister 36 inderdaad.
Duitse amps vind ik qua prijs/kwaliteit verhouding sowieso de beste op de markt. En Engls vind ik de mooiste oversturingen hebben die uit een amp te halen zijn. Vooral definitie gecombineerd met druk en mid vind ik bij Engls heel sterk. Als je van mooie ronde leadtones houdt zeker checken ! En je betaalt je niet scheel vind ik ook 2e hands prima te vinden.

+1 engl zijn goed 2e hands te krijgen, compact combootje met een goede sound. De H&K tubemeister is inderdaad ook een interessant dingetje.

Overigens is van de Carvin V3 ook een mini uitvoering gemaakt. Deze is te schakelen op 7watt, 22watt of 50watt. Als hij dezelfde sounds en mogelijkheden heeft als de gewone V3 top zou ik deze zeker ook meenemen in je overweging.

paulusdeBKB
12 juli 2012, 12:18
En nog een losse opmerking over 36 watt: ook dat gaat oorverdovend hard als het moet.

TIm Hemmen
12 juli 2012, 13:17
volgens een maat van me, gaan h&k versterkers nogal snel kapot, ik weet niet in hoeverre dit klopt (heb niet heel erg veel ervaring met versterkers, vandaar dat ik hier kom, heb nu alleen maar een peavey vypyr 15 :P),

en (bijvoorbeeld, er zijn meerdere versterkers die het hebben) de h&k tubemeister 36, die heeft iets als verschillende modussen voor wattage (36, 18, 5 en 1w) wat houd dit precies in eigenlijk?

arjanb01
12 juli 2012, 13:32
volgens een maat van me, gaan h&k versterkers nogal snel kapot, ik weet niet in hoeverre dit klopt (heb niet heel erg veel ervaring met versterkers, vandaar dat ik hier kom, heb nu alleen maar een peavey vypyr 15 :P),

en (bijvoorbeeld, er zijn meerdere versterkers die het hebben) de h&k tubemeister 36, die heeft iets als verschillende modussen voor wattage (36, 18, 5 en 1w) wat houd dit precies in eigenlijk?

H&K versterkers zijn built als een tank ! Hoe die maat van je erbij komt weet ik niet, maar die krengen gaan zelfs onderwater niet kapot -:)
Die verschillende wattages van 36,18,5 en 1 zijn de verschillende volumestanden waarin je kan spelen. Zet je hem op 5 of 1 watt kan je de eindtrap vol open gooien en heb je buizen eindoversturing zonder dat je ouders of buren naar boven komen om je een gigantische draai om de oren te geven omdat je te hard speelt. Met die terugdraaifunctie in wattage kan je op alle momenten, zelfs snachts, spelen zonder de buren te storen ! Ideaal voor jou doeleinden en die Tubemeister 36 heeft 3 kanalen en per kanaal een boostfunctie dus 6 verschillende voicings. Als ik in jouw positie was en ik had een mooie amp nodig kocht ik deze geheid ! Zitten trouwens ook goeie speakers standaard in (volgens mij v30s) dus rete strakke sound zowel clean als high-gain. Ik vind ze zelfs beter klinken dan de JVM van Marshall.

Ace 1.15.19
12 juli 2012, 13:33
Dan reduceer je het vermogen van de versterker. Dat scheelt niet altijd in volume (een 50 watt amp gaat net zo hard als een 100 watt amp) maar als je hem bijvoorbeeld van 36 naar 1 watt schakelt dan is dat toch beduidend zachter. Verder heeft het invloed op hoe snel je versterker 'open breekt', hoe snel hij begint te oversturen, of - met andere woorden - hoe lang hij clean blijft.

[edit] Arjan was me net voor.

TIm Hemmen
12 juli 2012, 14:17
bedankt iedereen, heb in iedergeval een mooi lijstje om mee langs winkels tegaan :)

Misery Signals
12 juli 2012, 14:22
Als elke versterker heden ten dage gebouwd was als een H&K Duotone of Triamp, zouden er veel minder techs zijn :)

Niet zo gemakkelijk om kleine ampjes te vinden met veel features... Meestal is dat omdat ze thuis gebruikt worden en je een kanaal/sound op je kamer toch handmatig selecteert.

MS

Thiez
12 juli 2012, 14:51
H&K versterkers zijn built als een tank ! Hoe die maat van je erbij komt weet ik niet, maar die krengen gaan zelfs onderwater niet kapot -:)
Die verschillende wattages van 36,18,5 en 1 zijn de verschillende volumestanden waarin je kan spelen. Zet je hem op 5 of 1 watt kan je de eindtrap vol open gooien en heb je buizen eindoversturing zonder dat je ouders of buren naar boven komen om je een gigantische draai om de oren te geven omdat je te hard speelt. Met die terugdraaifunctie in wattage kan je op alle momenten, zelfs snachts, spelen zonder de buren te storen ! Ideaal voor jou doeleinden en die Tubemeister 36 heeft 3 kanalen en per kanaal een boostfunctie dus 6 verschillende voicings. Als ik in jouw positie was en ik had een mooie amp nodig kocht ik deze geheid ! Zitten trouwens ook goeie speakers standaard in (volgens mij v30s) dus rete strakke sound zowel clean als high-gain. Ik vind ze zelfs beter klinken dan de JVM van Marshall.

Vergis je niet in wattages hoor. Ik heb thuis een blackstar ht-5 op een 2x12 cab maar deze kan ik echt niet helemaal opendraaien zonder dat mijn ouders daar last van hebben ;)

Thyrif
12 juli 2012, 14:58
Ik zou zeker eens naar die Tubemeister en kleinere ENGL-tjes kijken (thunder, screamer). Ik heb zelf een 1x12 Screamer en heb ongeveer dezelfde muzieksmaak als jij. Hij is wel zwaar, maar ik vind een 1x12 combo nog te doen. Ik zou zeker geen 2x12 combo willen, liever een topje met 2x12 cabinet dan. Ik sluit hem ook op een 2x12 cab aan als het luider/breder moet, wel wat vrijer zo.

Waarom ik voor de ENGL gekozen heb: goede toon, 4 'kanalen', prima prijs (2e hands helemaal). (maar 50 Watt gaat idioooot hard)

arjanb01
12 juli 2012, 15:01
+1 voor de Thunder, die heb ikzelf ook en gebruik hem vooral voor optredens icm een gmajor die ik in de loop gooi. Heerlijk geluid live en thuis ook prima te doen omdat de pre-amp op laag volume ook gewoon lekker klinkt !
Deze is voor tussen de 400 en 450 euro tweedehands prima te vinden. Nieuw tussen 700 en 800 euro.

TIm Hemmen
12 juli 2012, 15:04
Ik zou zeker eens naar die Tubemeister en kleinere ENGL-tjes kijken (thunder, screamer). Ik heb zelf een 1x12 Screamer en heb ongeveer dezelfde muzieksmaak als jij. Hij is wel zwaar, maar ik vind een 1x12 combo nog te doen. Ik zou zeker geen 2x12 combo willen, liever een topje met 2x12 cabinet dan. Ik sluit hem ook op een 2x12 cab aan als het luider/breder moet, wel wat vrijer zo.

Waarom ik voor de ENGL gekozen heb: goede toon, 4 'kanalen', prima prijs (2e hands helemaal). (maar 50 Watt gaat idioooot hard)

dat is een reden dat ik het kunnen kiezen uit verschillende wattage niveau's wel interesant. daarnaast, zou ik het liefst een combo hebbe, is wat lichter, en ook makkelijker te vervoeren.

heb even gezocht, geen winkels bij mij in de buurt die een tubemaster 36 verkopen, lijkt erop dat ik dan misschien toch met de trein naar amsterdam of den haag ofzo moet...
mja, heb nog een tijdje, moet toch wel eerst genoeg geld hebben :P

Thiez
12 juli 2012, 16:00
Tubemeistertje ziet er wel interessant uit ook. Ongeveer dezelfde specs als de carvin V3M. Alleen carvin heeft alle kanalen aparte EQ wat weer een voordeel kan zijn. Verder beide powerscaling, 4xEL84 buisjes, midi schakelbaar, etc.

Een combootje in vergelijking met los topje en 1x12 kastje is wat gewicht betreft niet zo veel verschil. Het voordeel van een los topje is weer dat als je een optreden hebt en er staat een cabinet, kun je je speaker thuis laten. Als je dan een combo hebt moet je nog steeds voor niks die speaker meesjouwen.

iWishmaster
12 juli 2012, 16:34
Dit topic doet me enigsinds denken aan een aantal topics die ik zelf begonnen ben de afgelopen 5 jaar. Uiteindelijk was mijn conclusie dat je OF niet te kieskeurig op je tone moet zijn en een multichannel, dan wel single channel met pedalen kiest, OF gewoon voor elke sound een eigen versterker moet kopen. 4 kanelen met eigen voicings klinkt leuk, maar voor mij waren alle 4 de kanalen het dan 'net niet'.

Fireburst
12 juli 2012, 17:40
Dit topic doet me enigsinds denken aan een aantal topics die ik zelf begonnen ben de afgelopen 5 jaar. Uiteindelijk was mijn conclusie dat je OF niet te kieskeurig op je tone moet zijn en een multichannel, dan wel single channel met pedalen kiest, OF gewoon voor elke sound een eigen versterker moet kopen. 4 kanelen met eigen voicings klinkt leuk, maar voor mij waren alle 4 de kanalen het dan 'net niet'.

+1 Elk kanaal is dan een soort compromis waar je mee moet leven, van de 4 vind je er uiteindelijk dan 1 of 2 een beetje tof en de anderen gebruik je nooit.

Ik denk ook dat 'een 5W amp opengooien zonder de buren te storen' niet echt realistisch is...

arjanb01
12 juli 2012, 18:16
Dus een amp voor clean, dus iets van fender, voor rocksounds een jcm 800 en voor metal een 5150 plus ts808 voor de boost en strakheid. Dan is de topicstarter iets van 2500eu kwijt als het 2e hands mag :-) en de buren maar klagen want je hebt het dan over minimaal 220 tot 250 watt brute buizen power! Wel lachen, toch? AB boxje ertussen en klaar is kees!

muziekschuur
12 juli 2012, 18:56
Ik denk dat een jet city 20 watter het allemaal prima kan. Heb je een clean kanaal wat met een phase90 lekker klinkt en een soldano overdrive dat met een pedaal of 3 in allerlei richtingen te boetseren is...

Phase 90, tuberscreamer, soulplim en een fuzz... Heb je veel sounds..

EBOUE
12 juli 2012, 19:58
Plus ruisonderdrukker als je de Jet City gaat gebruiken. Leuke combinatie voor dat geld hoor, maar het verschil met een 'echte' amp is toch wel andere koek. Ik zou bij het testen iets anders er naast houden..

guitarguru
12 juli 2012, 20:23
Tubemeistertje ziet er wel interessant uit ook. Ongeveer dezelfde specs als de carvin V3M. Alleen carvin heeft alle kanalen aparte EQ wat weer een voordeel kan zijn. Verder beide powerscaling, 4xEL84 buisjes, midi schakelbaar, etc.

Een combootje in vergelijking met los topje en 1x12 kastje is wat gewicht betreft niet zo veel verschil. Het voordeel van een los topje is weer dat als je een optreden hebt en er staat een cabinet, kun je je speaker thuis laten. Als je dan een combo hebt moet je nog steeds voor niks die speaker meesjouwen.

Gek, en het zal wel aan mij liggen, maar dat heb ik dus nog nooit (+30 jaar) meegemaakt dat er bij een gig een cab staat waar ik mijn topje op kon aansluiten. Plus dat het, mocht het al eens voorkomen, dan ook nog maar eens je smaak moet zijn, de impedantie moet kloppen etc. :chicken:

TIm Hemmen
12 juli 2012, 21:37
ik zou toch graag een head+cab willen, mocht ik nog een andere versterker kopen, heb ik al een cab, prog artiest Arjen Lucassen heeft ook een stuk of 3 heads met 1 cab (niet eens een4x12, lol)

maar ik denk dat als een amp zou hebben met een schakelbaar aantal watt, dat dat gewoon perfect zou zijn, daarnaast heb ik toch graag minstens 3 kanalen... en voetschakelbaar dan ofcourse,

Thiez
12 juli 2012, 21:40
Gek, en het zal wel aan mij liggen, maar dat heb ik dus nog nooit (+30 jaar) meegemaakt dat er bij een gig een cab staat waar ik mijn topje op kon aansluiten. Plus dat het, mocht het al eens voorkomen, dan ook nog maar eens je smaak moet zijn, de impedantie moet kloppen etc. :chicken:

Wij nemen meestal onze eigen cabs mee. maar het gebeurd regelmatig dat er een paar marshall 1960 kasten in de backline staan. Of dat andere bands die ook op dezelfde avond spelen de backline een beetje willen verdelen. De ene regelt een drumstel de andere cabs de andere een bass amp.

Thiez
12 juli 2012, 21:43
ik zou toch graag een head+cab willen, mocht ik nog een andere versterker kopen, heb ik al een cab, prog artiest Arjen Lucassen heeft ook een stuk of 3 heads met 1 cab (niet eens een4x12, lol)

maar ik denk dat als een amp zou hebben met een schakelbaar aantal watt, dat dat gewoon perfect zou zijn, daarnaast heb ik toch graag minstens 3 kanalen... en voetschakelbaar dan ofcourse,

4x12 hoeft niet persee beter te zijn. Sommige mensen prefereren 2x12 omdat deze wat strakker zouden klinken. En ze zijn natuurlijk wat handzamer en minder groot, en met close micing over de PA hoor je niet heel verschil tussen 4x12 en 2x12 vind ik.

Eko
13 juli 2012, 13:56
Tenzij je als een dolle gaat optreden per direct is het zelfs nog een optie om een goede Line6 op de kop te tikken. Of je huidige versterker uit te breiden met een multi-effect van bv Boss. Kost je minder en kan je een tijdje mee vooruit. De Line6 als POD kan je thuis mee spelen ( met de koptelefoon op ) tot je er bij neer valt zonder overlast.
Multichannels zijn inderdaad vaak 3-4 kanaals net niet. Een goede basis-amp met pedalen kan je een heel eind op weg helpen.

TIm Hemmen
13 juli 2012, 15:13
Of je huidige versterker uit te breiden met een multi-effect van bv Boss.

ik heb zelf een boss ME-50, een multi-effect processor, maar alle effecten zijn digitaal, dat houd in dat de acoustiek van die gitaar niet naar voren komt. of ik nu mijn Ibanez, mijn richwood, of de les paul van een vriend van me aan sluit, klinkt allemaal bijna hetzelfde.

een van de redenen dat ik een multi-channel amp wil, is dat het veel makkelijker is om van geluid te wisselen, heb nogal het probleem dat ik met mijn pedalen dat ik niet snel genoeg 1 uit kan doen, en de andere aan, of dat ik 2 distortions aan heb staan (en dat is niet altijd even prettig).

ik weet dat ik aan 3 kanalen genoeg heb (clean, metal, classic hard rock)

ook gebruik ik een equalizer (nu ingebouwd in mijn me-50, moet eigenlijk nog een pedaaltje kopen) wat grote invloed heeft op de klank van het geluid.

Thiez
13 juli 2012, 18:54
ik weet dat ik aan 3 kanalen genoeg heb (clean, metal, classic hard rock)


Ik denk dat de Carvin V3 nog steeds een hele grote kanshebber is. Clean, rock en metal. Hij is alleen misschien redelijk aan de prijs voor je, en tweede hands komen we niet veel voorbij.

TIm Hemmen
13 juli 2012, 19:29
Ik denk dat de Carvin V3 nog steeds een hele grote kanshebber is. Clean, rock en metal. Hij is alleen misschien redelijk aan de prijs voor je, en tweede hands komen we niet veel voorbij.

dan wel een V3 mini, want een gewone V3 100W versterker is dan wel iets te sterk.
zover blijven de V3 mini en tubemaster 36 de grootste kans hebbers, al wil ik toch wel heel graag engl proberen...

is er misschien een Engl die met deze andere 2 te vergelijken valt? en dan het liefste eentje met head en cabinet :)

arjanb01
13 juli 2012, 20:04
Zowel de engl thunder als screamer zijn er in een head versie, zeker de moeite waard!

TIm Hemmen
13 juli 2012, 20:09
Zowel de engl thunder als screamer zijn er in een head versie, zeker de moeite waard!

die zijn allebei alleen op 50 watt niveau denk ik, zonder dat het aanpasbaar is, en das al snel tehard...

mijn peavey vypyr 15, is een 15 watt amp, en mijn ouders klagen als ik die op standje 1 heb staan... (maar das geen tube amp)

Thyrif
13 juli 2012, 20:33
Mijn ENGL klinkt op slaapkamervolume ook niet bijzonder. Ik heb hem dan ook vaak wat harder! xD

Carvin is vet, H&K is vet. Wel beide heel anders, kwestie van smaak. Succes!

Thiez
14 juli 2012, 11:21
Je hebt ook de engl gigmaster. Dat is een 15 of 30 watter. De 15 watt heeft een powersoak naar 5 en 1 watt. De 30 watt weet ik niet zeker of die een powersoak heeft, volgens mij niet.
Echter geen ervaring met dit ampje verder, nooit de kans gehad om te proberen. Het is wel maar een 2 kanaals.

jules
14 juli 2012, 21:30
jawel de gigmaster 30 is schakelbaar van 1 naar 5 naar 15 naar 30 wat, hij heeft 2 kanalen maar alle twee die kanalen kun je in volume boosten met een knop, je kunt ze in gain boosten met een ander knoppie, en dan ook nog eens een mid gain boosten voor een echte lead sound, ampje is geweldig, onze slaggitarist heeft deze net aangeschaft, echt een geweldige veelzijdige amp

TIm Hemmen
14 juli 2012, 22:24
jawel de gigmaster 30 is schakelbaar van 1 naar 5 naar 15 naar 30 wat, hij heeft 2 kanalen maar alle twee die kanalen kun je in volume boosten met een knop, je kunt ze in gain boosten met een ander knoppie, en dan ook nog eens een mid gain boosten voor een echte lead sound, ampje is geweldig, onze slaggitarist heeft deze net aangeschaft, echt een geweldige veelzijdige amp

zijn de gain en volume boosts goed genoeg om te switchen tussen een hard rock en een metal geluid of niet?

jules
15 juli 2012, 00:35
absoluut gewoon in te stellen naar wens

TIm Hemmen
15 juli 2012, 01:41
dan check ik'm zeker uit, al helemaal omdat blackmore zelf ook engl gebruikt, en ik toch graag blackmore speel

(vandaar http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?155873-Deep-Purple-Rainbow-Dio-Cover-Band&p=2866420)

kan alleen niks vinden over dat een gigmaster 30 ook het wattage verlaagd kan worden...

heeft iemand een link misschien?

JohnLord
15 juli 2012, 16:48
Engl Screamer zit zeker in het straatje van de Blackmore, Gigmaster zeker niet. Zeker op laag volume klinkt de Screamer pakken beter dan de Gigmaster (vond ik echt een tegenvaller, ook op V30cab) maar op bandnivo ook. Oh ja, ik heb ze alledrie (gehad).

TIm Hemmen
15 juli 2012, 18:00
ga zeker weten ook de screamer proberen, maar als mijn ouders al klagen bij mijn 15w versterker...

Thiez
15 juli 2012, 18:03
15watt en 50watt maakt weinig verschil voor thuis hoor. Beide veel te hard. Zelfs 5 watt is al niet open te draaien thuis zonder commentaar. Ik denk dat je gewoon versterkers moet gaan proberen en niet te veel moet letten op die wattages.
Sommige 100watters zijn beter te temmen met een goede mastervolume dan 20watt buizenbakjes.

TIm Hemmen
15 juli 2012, 18:19
dat is ook de reden dat ik graag een versterker wil waarbij je het wattage kan veranderen, dan kunnen mijn ouders daar niet over zeuren :P

arjanb01
15 juli 2012, 18:41
In dat geval koop die tubemeister h&k, regelbaar wattage en kan alle stijlen aan.

Thiez
15 juli 2012, 19:21
In dat geval koop die tubemeister h&k, regelbaar wattage en kan alle stijlen aan.

Of de carvin V3M ;) Er is trouwens hier iemand op het forum die recent een carvin gekocht heeft, met een zilla cabinet. Misschien kun je hem eens vragen hoe hij bevalt enzo.

Maar ik zeg dus juist dat wattage niet uitmaakt. Sommige 100watt amps klinken op laag volume beter dan een 20watt amp op laag volume. Mijn 100watt Engl blackmore op laag volume klinkt beter dan bijvoorbeeld een 50watt marshall op laag volume.

Midwolda
15 juli 2012, 20:03
Thiez is right.
Dat schakelen met meer/minder wattage doet niet zozeer wat met het volume, maar meer met de headroom.

peter_heijnen
16 juli 2012, 09:17
15watt en 50watt maakt weinig verschil voor thuis hoor. Beide veel te hard. Zelfs 5 watt is al niet open te draaien thuis zonder commentaar. Ik denk dat je gewoon versterkers moet gaan proberen en niet te veel moet letten op die wattages.
Sommige 100watters zijn beter te temmen met een goede mastervolume dan 20watt buizenbakjes.
Precies! Wat veel mensen fout doen is in de winkel hard testen omdat dat kan. Maar als je dus wilt checken of een versterker zacht goed klink moet je ook zacht testen. krijg je hem dan in de winkel niet aan het klinken, gaat dat thuis ook niet lukken.

En natuurlijk ook tot de verkoper komt klagen hard testen, omdat het kan! :)

TIm Hemmen
16 juli 2012, 09:40
En natuurlijk ook tot de verkoper komt klagen hard testen, omdat het kan!

verkopers kunnen er zalf ook wat van, bij nederland muziek (almere) testen ze een of andere dj set... totdat er een tl buis van het plafond viel :D

iWishmaster
16 juli 2012, 09:54
Variabel wattage klinkt leuk, maar ook 1W kan hard genoeg gaan om de buren wakker te maken. Laat dat geen eis zijn, maar als je toch bezig bent wel even testen: wie weet werkt het voor jou wel.

Als je niet in een band speelt zou ik trouwens lekker je geld in je zak houden en een leuk modeling bakje met koptelefoonaansluiting kopen. Als je in een band zou gaan spelen kun je een versterker kopen die daarbij goed aansluit. De kans dat je, als beginnende gitarist (en dan schaar ik iedereen die minder dan 10 jaar gitaar speelt even voor het gemak onder 'beginnend') meteen je droomversterker voor de rest van je leven koopt is nihiel gok ik zo. Je gehoor, je spel en je smaak moet zich jaren ontwikkelen en zelfs dan blijven veel gitaristen net 'dat beetje beter' blijven zoeken.

Kingfisher
16 juli 2012, 10:09
De kans dat je, als beginnende gitarist (en dan schaar ik iedereen die minder dan 10 jaar gitaar speelt even voor het gemak onder 'beginnend') meteen je droomversterker voor de rest van je leven koopt is nihiel gok ik zo. Je gehoor, je spel en je smaak moet zich jaren ontwikkelen en zelfs dan blijven veel gitaristen net 'dat beetje beter' blijven zoeken.

hmm, daar wil ik wel aan toevoegen dat het instellen van een echte versterker ook iets is dat je moet leren (ik snap het ook nog niet helemaal). Daarenboven, net zoals bij goede gitaren, eenmaal je degelijke versterkers begint te kopen (Fender Twin, Mesa recto, 5150), als je ze tweedehands koopt, je weinig verlies doet als je ze na enkele maanden terug verkoopt. Hetgeen van electronica niet kan gezegd worden. Dus koop nu een VOX AC30, speel er een paar maanden op; is het jouw ding niet: marktplaats.nl.

TIm Hemmen
16 juli 2012, 10:10
Als je niet in een band speelt zou ik trouwens lekker je geld in je zak houden en een leuk modeling bakje met koptelefoonaansluiting kopen.

ik speel officieel nog niet in een band (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?155873-Deep-Purple-Rainbow-Dio-Cover-Band&p=2866420) maar dat gaat dus (als het goed is) nog veranderen. daarnaast heb ik momenteel alle effecten op 1 distortion pedaaltje na digitaal, wat dus de acoustiek van mijn gitaar onderdrukt, dus als ik een nieuwe versterker koop, koop ik ook meteen iets goeds.

(daarnaast werkt spelen met koptelefoon totaan niet. bedrade koptelefoon zitten de draden in de weg, en met draadloos krijg je ruis vanwege verstoring door de vele electronica)

TIm Hemmen
17 juli 2012, 14:38
de verkoper bij spanjaard (een winkel bij mij in de buurt) had mij aangeraden: Peavey Vypyr 60 tube (heb erop gespeelt, heerlijk geluid, ook heerlijke distortion en overdrive op laag volume), Peavey Valveking, en de Peavey 6505 (een klassieker).
ze hadden daar geen h&k of engl, en geen carvin, dus die heb ik niet kunnnen proberen...

iWishmaster
17 juli 2012, 14:52
Zowel de Valveking als de 6505 geven je geen 4 verschillende geluiden onder je voeten: dat zijn tweekanaals versterkers.
-Ik vond de Valveking geen overtuigende metalsound geven, maar dat is heel persoonlijk en de versterker is wel veel waar voor je geld. Clean + distortion kun je schakelen met een pedaal.
-Een 6505 heeft een kanaal dat je voor clean of crunch (rock) kunt gebruiken (dus niet voetschakelbaar), en een lead dat vooral voor metal geschikt is. Dus clean + metal of rock + metal. De rest moet je met pedalen etc. doen.
-De Vypyr is een modeling versterker met buizen erin (net als de Line 6 Spider Valve). Geen ervaring mee persoonlijk, maar over het algemeen is modeling per persoon sterk verschillend: 'perfect', of 'helemaal ruk'.

TIm Hemmen
17 juli 2012, 15:09
de Vypyr 60 tube, was de enige versterker die ik geprobeert heb die zachter dan ik normaal op mijn eigen versterker goed klinkt (zelfs beter dan mijn eigen)

Thyrif
17 juli 2012, 15:16
Tja, de peavey valveking en 6505 zijn leuk (maar koop alsjeblieft niet die valveking-cabinet, bah), en zeker goede versterkers. Je haalt er niet alles uit, maar wel genoeg. Wel compleet andere prijsklasse, en dat ga je op den duur wel merken. En zoals iemand hiervoor al zei: DOE NOU TWEEDEHANDS! Omdat je nu eigenlijk nog niet weet wat je mooi en praktisch vindt zal er wel aardig wat gear in en uit gaan de komende jaren (genoeg ervaringsdeskundigen hier op het forum lijkt me zo). Tweedehands bespaar je dan een boel geld. Anderzijds: gewoon veel proberen en iets leuks(!) kopen.

TIm Hemmen
17 juli 2012, 15:21
En zoals iemand hiervoor al zei:
DOE NOU TWEEDEHANDS!
gouden regel in het kopen van instrumenten en versterkers is "eerst proberen, dan kopen" als ik het me goed herinner ;)

TIm Hemmen
17 juli 2012, 19:39
vraagje, de Vypyr 60 tube, is geen tube amp, met tubes?

Thiez
17 juli 2012, 19:44
Die vypyr is deels buizen. Buizen eindversterking en digitale voorversterking.

TIm Hemmen
17 juli 2012, 19:48
oke, wat mij dus opviel was dattie op bijna volume 0 nog erg goed klinkt, dus is dit een aanrader?
of krijg je hetzelfde als met normale digitale effecten dat je je acoustiek van je instrument kwijt raakt?

grayfink
17 juli 2012, 19:59
Dat hangt van de kwaliteit van de versterker af. Roland Cube, Vox AD en Fender Mustang zijn prima voor zover ik weet.
Ik heb wel eens een goedkoop digitaal multi effect gehad, waarbij al mijn gitaren hetzelfde klonken. (Zoom G2 geloof ik)
Peavey Vypyr ken ik niet, maar de 60Watt heeft ongetwijfeld een grotere speaker dan jouw 15watter. Ik gok dat de 60 watt 12" en de 15 watt een 8" speaker heeft. Een grotere speaker geeft beter lage tonen door.
Je kunt natuurlijk ook een buizenampje met goede mastervolume kopen en daar af en toe een goed los effect bij aanschaffen. Ben je de versterker zat, kun je die vervangen en heb je je pedalen nog.
Een Valveking 112 bijvoorbeeld. :ok:


:D

Thiez
17 juli 2012, 20:00
Het is geheel jou smaak natuurlijk. Als je hem test in de muziekwinkel en hij voldoet aan jou wensen, is het een goede amp voor jou. Je hoort snel genoeg of jij vind dat de dynamiek van je instrument door komt of niet.

Ik zou wel proberen nog veeeel meer te testen. Je hebt nu een paar ampjes getest, maak niet te snel je beslissing. Anders hoor je straks iets beters en heb je spijt van je aankoop.

TIm Hemmen
17 juli 2012, 20:11
duurt ook nog een tijdje voor het zover is :)

en ik ben hier niet voor niks natuurlijk :)

tommus42
17 juli 2012, 20:21
dat is ook de reden dat ik graag een versterker wil waarbij je het wattage kan veranderen, dan kunnen mijn ouders daar niet over zeuren :P

Ah, maar dan moet je zeker ook de Epiphone Blues Custom proberen. Van 30W naar 15W class-A te schakelen met een opmerkelijk volumeverschil (kunt hem ook zachter zetten natuurlijk). De toonregeling is van actief naar passief te switchen, wederom met een opmerkelijk volumeverschil. Het leadkanaal klinkt origineel slecht, maar is eenvoudig mooi te laten klinken. Heeft een goede reverb, als je daar prijs op stelt.
Maar goed, prima prijs/kwaliteit.

TIm Hemmen
24 juli 2012, 20:34
Die vypyr is deels buizen. Buizen eindversterking en digitale voorversterking.

als ik het goed heb, heeft de Vypyr 60 tube, 1 buis voor voorversterking en 2 buizen voor eindversterking, maar deze amp valt verder wel onder Modelling amp...

Thiez
24 juli 2012, 21:13
Klopt inderdaad ja. 1 buisje voorversterking ook nog maar daar hoor je niet veel van hoor. Zulke versterkers hebben met buizenamps weinig te maken.
Enige amp die buizen en modeling redelijk combineerd is volgens mij de line6 spidervalve.

@tommus, ik heb de epiphone custom 30 ook een tijdje thuis gehad. Ondanks dat hij inderdaad erg lekker kan klinken (ik gebruikte wel een pedaaltje voor de drives), was hij vond ik wel te hard om thuis lekker uit te komen.


Edit: wat ook misschien een leuke amp voor je is, is de JMD1 van marshall. Ik hoor er erg veel goeds over en wat ik dusver heb gehoord van opnamens klinkt het ook niet verkeerd. Verschillende marshall modellen in 1 amp.

Tankman
24 juli 2012, 21:50
Marshall JMD1 klinkt naar mijn mening nergens naar. De Peavey Vypyr Tube 60 daarentegen klinkt echt verschrikkelijk goed en ook stukken beter dan de Line6 Spidervalve. Je hebt niet eens door dat het Modelling is.

TIm Hemmen
25 juli 2012, 16:01
klopt het dat de JMD1 de marshall variant van de Vypyr is?

Tankman
25 juli 2012, 16:39
Niet helemaal. De Marshall modelt namelijk alleen andere Marshalls. Marshall noemt het een geschiedenis les in hun versterkers. Je hebt clean, crunch, od1 en od2. Op iedere modus heb je 4 verschillende Marshall models. Daarnaast heb je wat simpele digitale effecten zoals op de MG serie.

De Vypyr modelt naast Peavey amps ook een hoop bekende modellen zoals een Diezel Herbert en een Mesa Dual Rectifier. Een Vypyr Tube klinkt gewoon zoals een buizenversterker moet klinken, maar dan met modelling aan boord.

TIm Hemmen
25 juli 2012, 17:12
het leuke aan de vypyr is ook dat die een hoop effecten heeft, en dat je presets kan programeren, die je eventueel tijdens het spelen naar handmatig kan overschakelen om sommige effecten uit te schakelen. ook weet ik dat de vypyr 60 tube een usb uitgang heeft voor eventuele updates (handig voor modelling)...

Thiez
25 juli 2012, 18:39
Het lijkt erop dat de keuze ver gemaakt is ;) Probeer wel niet te veel van internet te halen en zelf zo veel mogelijk versterkers te testen. Aanraders is altijd goed via internet. maar het blijft iets smaakgevoeligs.

TIm Hemmen
25 juli 2012, 19:06
uiteraard is proberen belangrijk, en dan blijf ik vooral doen :)

Gibsonman
28 juli 2012, 14:46
+1 Ieder heeft zijn eigen smaak. Soms worden ook op dit forum spullen aangeprezen of juist afgekraakt waarvan je denkt, waar slaat dit op? Overigen ook in de diverse gear magazines. Ik las een keer in de Gitarist iets van: Ren nu naar de winkel en koop deze amp, alles 5 sterren. Als je dan vervolgens gaat testen kom je toch vaak voor een teleurstelling, het is en blijft altijd een persoonlijke opvatting van de reviewer.

TIm Hemmen
4 augustus 2012, 15:50
uiteraard heeft het met smaak temaken, en met je eigen gitaar.

ik blijf nog steeds zoeken (moet toch eerst wachten tot ik school betaald heb :P), maar heb intussen wel besloten dat de stijl waar ik het meeste naartoe ga metal is (al hangt dat ook af van de band waarin ik kom te spelen (als ik al in een band kom te spelen :P))

guitarkid
6 augustus 2012, 18:09
Hallo iedereen,

ik vroeg mij af of jullie misschien advies hebben voor mijn perfecte versterker.

Jij durft..... Aan gitaristen vragen wat de perfecte versterker is. ;) Ze weten het voor zichzelf meestal niet eens, laat staan voor iemand anders! Dit wordt een lang topic, ben ik bang. Mijn tip: bijv. Egnater Tourmaster, 4 kanalen top of combo. Alleen, een hoofdtelefoon-uitgang zul je niet snel aantreffen op een serieuze buizenamp!

TIm Hemmen
6 augustus 2012, 19:05
heb vandaag op een valveking gespeelt, een 6505, en een paar marshalls, 2 van de marshalls waren boven mijn prijs range.

die andere marshall klonk echt enorm goed, en was zo rond de 500 euro, ik weet alleen niet of dit de prijs van de kop alleen was...
hij had 4 kanalen, acoustic (een acoustic simulator), clean, overdrive 1 en overdrive 2, met een prijs tussen de 500 en 600 euro. (weet iemand misschien welke marshall dit was? :P)

Thiez
6 augustus 2012, 20:04
Dat is de marshall AVT geweest waarschijnlijk.

TIm Hemmen
6 augustus 2012, 23:09
bands wat ik graag speel is avenged sevenfold, helloween, anvil, deep purple, nightwish (en nog veel meer).

zelf vindt ik de avt een erg lekker geluid hebben, en we hebben'm ook lekker ver open gedraait (zover dat we drums konden horen door de trillingen). ook is de avt 150h (waar ik ook op gespeelt heb) redelijk makkelijk 2e hands te krijgen, wat opzich erg mooi is.

heb'm naast een JCM 800 gehad, die overigens veel beter klonk, maar ik vond'm zeker niet slecht. maar dan zit ik alsnog met het punt van een 4x12 kabinet op me kamer krijgen :P

ook heb ik'm vergeleken met een 6150 van peavey (de combo versie) en een valveking, die ook wel beter klonken, maar deze klonken zacht weer minder.

zelf vindt ik het een erg goede kandidaat voor welke versterker ik ga kopen.

wat ik een erg goede pluspunt vindt voor de valveking, is trouwens dat deze voor in nog een uitgang heeft voor effecten, zodat je de chorus effecten enzo wel in de juiste volgorde hebt. (weet niet of dit bij de AVT achter misschien zit)

en in hoeverre kan een versterker head, als de avt 150, een kleinere cabinet gebruiken?

TIm Hemmen
7 augustus 2012, 01:03
heb even gekeken, en de avt 150h heeft effects loop aan de achterkant zitten, maar ik weet dus niet of het mogelijk is met een kleinere cabinet (vanwege stroom sterkte en geluids kwaliteit)...

Tankman
7 augustus 2012, 08:24
Je zou er met gemak een 212 cabinet onder kunnen plaatsen zolang het vermogen van de cabinet minimaal gelijk aan dat van de versterker is,of, mocht het toch minder zijn, met je gewoon de versterker niet helemaal open draaien. Wat geluidskwaliteit betreft is het puur persoonlijk wat jij mooier vindt klinken.

TIm Hemmen
7 augustus 2012, 12:19
mocht het toch minder zijn, met je gewoon de versterker niet helemaal open draaien. ik zou dus wel gewoon mijn gain enzo helemaal kunnen open draaien, zolang de master volume maar niet zo hoog is...

Tankman
7 augustus 2012, 12:23
Min of meer. :)

RoelSmoel
7 augustus 2012, 12:39
EVH 5150III 50 wattertje, goedkoop kastje eronder knallen en gaan!

TIm Hemmen
7 augustus 2012, 19:42
is een 5150 niet gewoon hetzelfde als een 6505?

RoelSmoel
7 augustus 2012, 20:33
is een 5150 niet gewoon hetzelfde als een 6505?

Niet de versie van EVH.

driesp
7 augustus 2012, 22:22
EVH 5150III 50 wattertje, goedkoop kastje eronder knallen en gaan!

Ja, omdat speakers zeker 60% van je sound maken.

TIm Hemmen
8 augustus 2012, 18:51
Ja, omdat speakers zeker 60% van je sound maken.
herinnert mij, hebben jullie nog advies voor cab, want ik heb nog minder verstand van cabs dan van de versterkers zelf.

nu wil ik als ik een versterker koop met head (dus geen combo) geen 4x12 cab, omdat dit nogal lastig is om 2 trappen omhoog te tillen...

Tankman
9 augustus 2012, 10:34
Palmer maakt hele degelijke cabinets met keuze uit alle Celestion of Eminence speakers. Om te helpen met uitkiezen hebben ze bij hun dealers Tonecenters geplaatst. Dit is een 412 speakerkast wat eigenlijk meer een 4 keer 112 kast is met vier verschillende speakers. Je sluit je amp aan op de cabinet en terwijl je speelt kun je tussen de speakers schakelen. Het is een selectie can de 4 meest populaire speakers. Vervolgens kun je kiezen uit 110, 112, 212 of 412. Als het goed is heb je deze testcabinet zien staan toen je alles ging testen in de winkel.

TIm Hemmen
12 augustus 2012, 22:44
ik vond de avt zo goed, dat mocht iemand in de provincie Noord-Holland (het liefst makkelijk berijkbaar met trein) een avt150h kwijt willen, ik wel ge intereseert ben :)

Misery Signals
12 augustus 2012, 22:53
Is een AVT150 je conclusie na 11 pagina's raad geven en voorstellen doen... in een topic dat "mijn ultieme versterker" heet?

:confused: :crazyhappy:

MS

TIm Hemmen
13 augustus 2012, 00:05
Is een AVT150 je conclusie na 11 pagina's raad geven en voorstellen doen...
totdat ik daadwerkelijk een gekocht heb nog niet :P

maar hij was wel enorm goed, goed merk, betaalbaar etc

muziekschuur
13 augustus 2012, 00:24
Probeer eens een Fender Mustang... Met USB zo aan je laptop te hangen. Geweldige modelling combo. Ik denk dat je nu eerst een goede oefen oplossing kan gebruiken waar je af en toe eens in een band mee kan spelen. Dan een bandversterker waar je met moeite thuis mee kan spelen...

TIm Hemmen
13 augustus 2012, 10:22
dat is dus ook het leuke van de AVT (de peavey vypyr heeft dit ook), het zijn echte goede band versterkers, maar klinken ook zacht geweldig (met het nadeel dat ze niet vol buizen zijn)

Misery Signals
13 augustus 2012, 17:45
Dat is dan toch jouw smaak hoor.

Ik heb vorige week toevallig nog gerepeteerd met een AVT150 die een andere gitarist bij had. Man wat klonk dat klote zeg. Gruizig, dun, steriel, slecht. Kon ook totaal niet met mijn tube amp mee.

Er zijn weinig amps die goed stil kunnen en live meekunnen. Maar ik zou echt die AVT uit je hoofd zetten en verder kijken, want die kan geen van beide vind ik. En Marshall is nu niet echt meer een merk dat boven andere merken uitkomt en garant staat voor automatische kwaliteit, integendeel.

MS

TIm Hemmen
13 augustus 2012, 22:40
Ik heb vorige week toevallig nog gerepeteerd met een AVT150 die een andere gitarist bij had. Man wat klonk dat klote zeg. Gruizig, dun, steriel, slecht. Kon ook totaal niet met mijn tube amp mee.
smaak is erg belangrijk, daarnaast de cabinet ook, en de gitaar die je gebruikt...

Misery Signals
13 augustus 2012, 23:01
Dat weet ik natuurlijk ook, maar ik denk dat je één van de weinigen bent die dat echt een goede bak vindt. Het is gewoon vrij objectief gezien één van de verschrikkelijkste gitaarsounds op de markt, en die kies jij uit alles wat te verkrijgen is, serieus. Het geluid is maar zo zwak als de zwakste schakel in je keten van gitaar-fx-amp, maar het is moeilijk om nog een zwakkere schakel te vinden dan die amp :)

Maar... het is natuurlijk jouw geld. Ik hoop dat ie gewoon niet te snel door de mand valt op je kamer, of in een band ipv na één testrit of dat je 'm voor een habbekrats koopt, want dat ding geraak je aan de straatstenen niet kwijt.

Ik zou dan voor geen geld een H&K Vortex lopen of een Oude Marshall Valvestate, die zijn echt IMHO echt veel beter.

Vriendelijke groeten,

MS

The Unforgiven
13 augustus 2012, 23:26
Heb dit draadje een beetje gevolgd, en ik vind de TS vooral een beetje eigenwijs. Helemaal niet erg, want hier leert hij weer van...

Thiez
14 augustus 2012, 07:56
Marshall valvestate is inderdaad een erg lekkere amp.
Ik heb het draadje een beetje gevolgd maar weet niet of je al verteld hebt wat je budget is? Dat is ook handig met tips geven voor versterkers.

TIm Hemmen
14 augustus 2012, 20:27
ik denk dat het misschien ook een idee zou zijn als ik eerst voor iets kleins ga (een kleinve peavey valveking of h&k tubemeister), (wel eentje met fx loop en footswitchbare distortion), verder werk aan me pedals enzo, en daarna voor het echte werk ga, at boven mijn momentele budget zit, iets als een marshall JCM 800, peavey tiple x...

(als het mogelijk is om een kleine amp met fx loop te krijgen)

(volgens mij is het ook al eerder genoemd)

en mijn budget is denk ik maximaal rond de 1000 euro (2e hands wat in de prijsklasse valt is natuurlijk ook goed)

Thiez
14 augustus 2012, 21:31
ik denk dat het misschien ook een idee zou zijn als ik eerst voor iets kleins ga (een kleinve peavey valveking of h&k tubemeister), (wel eentje met fx loop en footswitchbare distortion), verder werk aan me pedals enzo, en daarna voor het echte werk ga, at boven mijn momentele budget zit, iets als een marshall JCM 800, peavey tiple x...

(als het mogelijk is om een kleine amp met fx loop te krijgen)

(volgens mij is het ook al eerder genoemd)

en mijn budget is denk ik maximaal rond de 1000 euro (2e hands wat in de prijsklasse valt is natuurlijk ook goed)

Voor 1000 euro heb je ook een JCM800 hoor. en een peavey triple x ook. Maar dat zijn flinke buizenbakken die thuis wat minder klinken. En met 1000 euro zou ik ook zeker niet voor een AVT marshall gaan, dan kun je veel beter krijgen.

http://link.marktplaats.nl/581291017 zoiets bijvoorbeeld
http://link.marktplaats.nl/582730233 of zoiets
http://link.marktplaats.nl/582954884 je jcm800
http://link.marktplaats.nl/584578428 kan ook nog

Ga zo maar door. Kortom, veel testen. En je testresultaten hier posten, dan kunnen mensen gerichter advies geven in jou smaak.

TIm Hemmen
14 augustus 2012, 21:55
Voor 1000 euro heb je ook een JCM800 hoor.
mja, dat die te hard gaan voor thuis is ook de reden dat ik die niet koop :P wel handig als ik dan een bandje zou hebben om mee te spelen in een oefenruimte met zo'n versterker :)

Thiez
14 augustus 2012, 22:02
Dat is, opzich die blackstar, mesa en engl die ik poste kunnen ook goed op thuis volumes spelen hoor.

TIm Hemmen
14 augustus 2012, 22:27
die zou ik dan zeker eens proberen :)

TIm Hemmen
17 augustus 2012, 00:35
had vandaag geen van de eerder genoemde versterkers kunnen spelen, maar een 60w 6505 gaat toch snel te hard voor bij mij thuis (zeker gezien ik ook rekening moet houden met ouders),

maar heb wel ander advies van iemand anders gekregen, een blackstar ht5, een 5 watt full tube amp, met 2 kanalen, effectloop etc. (heb alleen nog geen 2e hands kunnen zien op het internet).
weet niet of iemand misschien ervaring heeft met een HT5?

Thiez
17 augustus 2012, 07:45
had vandaag geen van de eerder genoemde versterkers kunnen spelen, maar een 60w 6505 gaat toch snel te hard voor bij mij thuis (zeker gezien ik ook rekening moet houden met ouders),

maar heb wel ander advies van iemand anders gekregen, een blackstar ht5, een 5 watt full tube amp, met 2 kanalen, effectloop etc. (heb alleen nog geen 2e hands kunnen zien op het internet).
weet niet of iemand misschien ervaring heeft met een HT5?

Heb hem hier thuis staan, heel leuk dingetje voor thuis. Maar je red het in een band niet met 5 watt. Net te weinig. Je hebt ook een HT-venue serie. die is er in 20watt.

Midwolda
17 augustus 2012, 08:02
Van die duizend euro zou ik er honderd reserveren voor een attenuator, en dan met de rest op zoek gaan naar een buizenbak waar je ook buiten mee kunt spelen.

TIm Hemmen
17 augustus 2012, 13:48
Van die duizend euro zou ik er honderd reserveren voor een attenuator
misschien een beetje een domme vraag, maar wat is een attenuator?

Midwolda
17 augustus 2012, 13:58
Weber MiniMass, Koch Loadbox, Marshall PowerBrake, THD HotPlate, e.v.a.
Zet je tussen de amp en de speaker, kun je "de amp hard zetten en de speaker zacht".
Heeft voor- en nadelen... is al veel over geschreven.

TIm Hemmen
17 augustus 2012, 14:15
dus met een attenuator zou ik zegmaar gewoon op bijvoorbeeld een peavey triple x kunnen spelen, zonder dat mijn ouders gaan klagen over teveel geluid?

dan is dat zeker iets om in huis te hebben :)

Midwolda
17 augustus 2012, 14:19
Het is geen perfecte oplossing voor alle situaties hoor.
Even goed op inlezen.

TIm Hemmen
17 augustus 2012, 16:14
Het is geen perfecte oplossing voor alle situaties hoor.
ik denk dat het wel een goede oplossing is voor mij thuis, (als het volume tenminste niet alsnog tehard gaat), en dan bij het spelen met een band, gewoon op het eigen volume van de versterker.

TIm Hemmen
17 augustus 2012, 18:57
Heb hem hier thuis staan, heel leuk dingetje voor thuis. Maar je red het in een band niet met 5 watt. Net te weinig. Je hebt ook een HT-venue serie. die is er in 20watt.

red een ht-5rh (head) het ook niet met een band, aangesloten op een 4x12 cab (wat volgens blackstar mogelijk is)?

Thiez
17 augustus 2012, 22:01
red een ht-5rh (head) het ook niet met een band, aangesloten op een 4x12 cab (wat volgens blackstar mogelijk is)?

Met de drummer van mijn band redde ik het net niet nee. Een attenuator zou inderdaad een optie zijn. Maar er zijn ook genoeg amps te vinden met een goede mastervolume die ook op lager volume prima klinken. Zo een engl screamer combootje is bijvoorbeeld echt goed te gebruiken thuis, zijn er genoeg hier op het forum die dat hebben. Ook die mesa combo is goed te dimmen in volume.

HauntedMetalDemon_013
17 augustus 2012, 23:33
Mesa boogie
(als je een beetje geld hebt ;)

Thiez
25 augustus 2012, 11:21
http://link.marktplaats.nl/587389680 leuk ampje voor weinig

TIm Hemmen
18 september 2012, 17:11
ik ben een tijdje weg geweest op vakantie, toen had ik school weer en wat andere dingen...

maar uhm... kleine vraag, maar hoeveel watt zou ik toch minstens nodig hebben om met een band mee te spelen?

en mijn boss ME-50 multi effecten pedaal is kapot, dus moest ik terug vallen op de pure sound en effecten van mijn peavey vypyr 15, die geen slecht geluid heeft. (zelfs nog beter dan mijn ME-50 eigenlijk). dus heb ik er nog weer over na gedacht om een peavey vypyr 60 tube te kopen, maar het grote nadeel is dat die geen fx loop heeft, en ik dus niet mijn eigen fx ertussen kan doen.

daarnaast weet ik nu zeker dat ik in een amp het echte metal geluid zoek, en er daarnaast voor hard rock nummers er eventueel een pedaaltje tussen plaats.

daarnaast heb ik de afgelopen tijd jammer genoeg niks kunnen proberen wegens wat drukte...